جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

گزارش بازارامروز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

نوید خاندوزی
آوریل 27, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 7 اردیبهشت 1400

 بسته هاو نشست ها ! 

امروز بازار قیافه خود را کمی بازتر و خندان تر کرده بود و کمی از ان چهره عبوس فاصله گرفته بود ولی همچنان  بیش از نیمی از چهره او نمی خنند و انگار فلج  شده است  ! بازاری که  ابتدا خوب اغاز کرد  بعد  دوباره کمی پر عرضه دنبال شد  و دوباره  با  صحبت های رئیس سامان بورس و بسته  7+3 کمی جان گرفت ولی در یک  اقدام خاص انگار همه بعد از شنیدن خبرها  فروشنده شدند  ولی در کل بازار امروز به نظر از روزهای قبل و از هفته های قبل بهتر بود که  برای بهبود ان نیز دلیل وجود دارد ولی قبل از هر چیز بگوییم چرا  بازار این روزها برای خروج از بحران باید دست به کار شود   .

بازار روزهای آتی از این نظر اهمیت دارد که باید متفاوت بودن را نشان دهد باید نشان دهد که مثبت برخی نمادها در این روزها فرصت خروج نیست و به قول یکی شبیه آدمی که سرش را زیر آب می کنند و برای چند ثانیه می گذارند نفس بکشد نباشد از همین رو باید تمام سعی خود را می‌کرد تا فضای فعلی بازار را به نوعی تداوم و بهبود ببخشد. البته هنوز هیچ چیزی اتفاق نیافتاده و از بسته ها فقط رونمایی شده اثرات هنوز مشخص نیست اما پس این موضوع یک چیز دیگر را می بینیم . شاید این پاسخ بسیاری از عزیزان  باشد که کمی به جای حرف های عجیب و غریب فضایی روی زمین بازار قدم بردارند ! پاسخ به این سوال مهم است که چطور شد که به این فضا رسیدیم و بازار شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته دارد .

آنچه به نظر باعث شده بازار در برخی نمادها شرایط بهتری را تجربه کند حضور اندک جریان پول هست اما  این جریان پول که اتفاقا در کد های جالبی بوده و از هفته  قبل در برخی سهم ها فعال  شده میتواند دلایل متعددی داشته  باشد  . در این  بخش اما دو موضوع که تا حدودی در برخی از نمادهای بازار تحرکی خوبی ایجاد کرده را  بیان میکنیم  یکی اصلاح قیمتی که اتفاق افتاده و دیگری شرایط محیطی و بنیادی که جمع این دو خود را در تحلیل شرکتها و به نوعی تحلیل محور شدن بازار خلاصه می کند . که باعث شده بازار تحلیلی تر شود و تمایل به خرید بیشتر چرا روی این موضوع تاکید داریم چون این اتفاق پایدار است و میتواند  جریان سازی و روند ایجاد کند و مبنای بنیادی دارد که خود را در صورت های مالی و گزارش های ماهانه و نرخ های جهانی نشان داده است

بارها این را عرض کردیم و باز هم می‌گویم مشکل بازار از جایی شروع شد که حرف شد باد هوا ، و قالتاق بازی جای تحلیل را گرفت ! شاگرد نانوا سیگنال میداد و بسیج عمومی برای خرید سهم راه انداخته بود . شاخ  های تازه استاد شده بازار ، تابلو خوان های حرفه ای بودند که حرف های آنها فقط روی جریان بازار بود اگر از تحلیل حساسیت و سناریوهای سود سازی صحبت می کردی شما را عقب مانده مالی می نامیدند…(البته همین حالا هم برخی با توهمات مالی و اقتصادی که بلدند اند از ان سر بوم افتاده اند و منفی بافی میکنند !! )  این دور شدن از تحلیل  و واقعیت های شرکت ها باعث بروز چنین اتفاقاتی شده که می بینید که نه مثبتش منطقی بود و نه حالا  منفی ان ! به نظر بازار هر چه تحلیلی تر شود و دوباره اکسل بازی و شرایط سودآوری شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد تکلیف بازار روشن تر خواهد شد. احساس میکنیم این چند روز بازارهای جهانی و گزارش ها بسیاری را به این سمت سوق داد که می شود با این اتفاقات دل به دریا زد  …

اما موضوع دوم که به نوعی مرتبط با موضوع اول است این بوده که  به نظر تحلیلگران باید کم کم فضای برجامی و پسابرجامی را در محاسبات خود لحاظ کنند هر روز که میگذرد به امضای برجام به نظر نزدیک تر می شویم و این نزدیکی می تواند سناریوهای متفاوتی را رقم بزنند و تمام حرف ها که گفته شده تا به امروز این بوده که که همه برجام را با نرخ ارز گره می زنند به نظر وقت آن رسیده کمی متفاوت تر به پدیده نگاه کرد و اثرات دیگر برجام بر سود و زیان شرکت ها را در نظر گرفت .

حرف آخر برگشت به یک نامه و تصمیمات امروزو تصویب بسته 3+7  است…  نامه ای نوشته شد ! به قول شاعر شاید برای تو هوس بود ! ولی برای ما نفس بود !!! شاید  برای برخی که بیرون نشستند و اعتراض داشتند نوشتن نامه از دید انها هوس دیده شدن اسم بود ولی برای کسانی که نوشتند نفس بود و این همان چیزی بود که  بازار به ان  احتیاج دارد چرا که به اندازه کافی راه برای دیده شدن هست !! باز هم میگوییم حقیقت امر هدف از نوشتن نامه که امروز بند های ان  یا مورد تصویب هیئت دولت  قرار گرفته و یا به سران  قوا می رود چیزی جز نفس دوباره  به بازار نبود اسامی که پای این نامه را امضا کردند خیلی نیازی به دیده شدن نداشتند  اما درخواست‌های آنها باید دیده می شد باید شنیده می شد و خوشحالم که امروز به آن توجه شده است .  بحث مالیات ، صندوق توسعه ، مشوق های سرمایه گذاری نرخ گذاری دستوری و مواردی از این دست کمک بزرگی برای بازار بود  . شاید هم بسیاری خرده بگیرند که آقا پای دولت را به این بازی ها باز نکنید اینطور دخالت ها فایده ندارد و از این جور حرفها !  اما دولت این بازی را خودش آغاز کرده خودش هم باید تمام کند آن دعوت از مردم نامیمون و نامبارک !!  آنطور سو استفاده عجیب از جریان ورودی پول به بازار کار دولت  بود و حالا هم باید پیشرو در رفع مشکلات باشد .  تازه این کار آن نه برای ما که برای خود انجام خواهد داد چراکه سال‌های آتی نیز بتواند از این بازار تامین مالی کند به نظر نامه و تصمیمات سران قوا می تواند یک فصل جدید در بازار رقم زده که اول آن باید جریان پول باشد البته باز هم این نکته را می گوییم و امیدواریم هرچه سریعتر فعالان بازار به فکر باشند باید برای بخش مهمی از بازار که بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ نماد میشود فکر دیگری کرد این سوراخ بزرگ بازار را دیگر پول پر نمیکند باید راه‌های دیگری برای پر کردن این حفره پیدا کرد . این هم مشکل خانوادگی خود بازار است و از سران و دولت و مجلس کاری ساخته نیست ! به نظر زمانی به بهبود همه جانبه و خروج از بن  باست  بازار خارج میشویم که این نماد ها نیز به مرز تعادل بیشتر نزدیک  شده  باشند

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که خوب بود به خصوص روی نماد های بنیادی تر و سوداور ولی بخش عمده ای بازار هنوز درگیر صف فروش شده و مانده است  و به نظر باید کمی هم به این موضوع  فکر کرد  .

و اما در بازار چه خبر بود

پیشتازی معادن

در سهام معدنی ادامه رشد قیمت های جهاین فلزات سبب شده تا سهام این گروه با اقبال بسیار خوبی همراه شوند معادنی که در حال انتشار گزارشات عالی از فروردین ماه نیز می باشند

در فملی سهم به سمت مقابله با قیمت های 1250 تومانی می رود این مقاومت شکسته شود فملی مهمان قیمت های 1400 تومانی خواهد بود سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با این قیمت های جهانی توان سود سازی بسیار بالایی برای سال جاری دارد

چادرملو هم مثبت شد این سهم با گزارش فروردین ماه به مانند گزارش اسفند ماه نشان داد پتانسیل های درونی بسیار قوی دارد این سهم هدف قیمتی 2500 تومانی داشته و صورت های مالی 2 ماهه می تواند زمینه ساز این رشد قیمتی شود

کگل هم برگشت خوبی داشت و قیمت های 1400 تومان را بازپس گرفت سهمی که تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان توان صعود را دارد گزارشات عالی حکایت از جهش سود شرکت های زیر مجموعه داشته که سود شرکت اصلی هم رشد خوبی در پیش رو دارد سهم  یک گزارش خاص و ویژه را داشت فروردین را قوی و محکم آغاز کرد و 30723 میلیارد ریال فروش داشت در اسفند 27550 میلیارد ریال بوده است نرخ گندله نیز ۲۷,۷۴۵,۱۴۱ ریال بود نرخ فروردین هم ۲۷,۷۳۹,۸۹۶ ریال بود
مدت مشابه قبل 10656 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی داشته

دراین گروخ اپال و کنور با دید کمی ریسک  بیشتر بد نیست و البته  ومعادن هم  با توجه به وضعیت  سنگ آهنی ها و فملی شسهم  خوبی است  روی تاصیکو  نیز اتفاقات خوبی رخ داده و به نظر فاز بدی ندارد خوب هم حمایت می شود

در سوی دیگر فاسمین هم  با این تحولات کم کم بهتر می شود موجودی خوبی در فروش دارد

دراین گروه در کزغال همه منتظر تحولات خوب بودند ولی قیمت  تغییر نکرده است خبرخوبی از قراردادی رسیده که  استخراج و فروش سالیانه حداقل 300 هزار تن زغال سنگ خام در بلوک 6 معدن پروده 4 طبس و ناحیه های همجوار به شماره 1400/1423 مورخ 17/01/1400 به این شرکت ابلاغ گردید. به نظر میتوان این سهم  را نیز زیر نظر گرفت

بانکها در انتظار اخبار خوب

خبر بانک مرکزی در خصوص بازبینی نرخ تسعیر ارز بانک ها خبر بسیار خوبی برای سهام این گروه بوده که می تواند زمینه تحولات بنیادی را فراهم سازد البته  به نظر نکات مهمی در مورد این گروه مطرح است   اول از همه خبرهای رفع تحریم است و میتواند نشانه خوبی برای بازار باشد و در مورد دوم بحث گزارش ها و تراز است و در بین همه این ترازها گزارش ها دو تراز بیش از پیش نظر ما را جلب کرد اولی تجارت بود که رشد خوبی را نشان میداد وتجارت در فروردین 24601 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی داشته است و 15143 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد .

و بعدی وبصادر که او هم واقعا تراز خوبی ثبت کرد وبصادر در فروردین 23004 تسهیلات اعطایی و 18182 میلیارد ریال سود پرداختی داشته است . تراز فروردین و سال 1400 را مثبت اغاز کرده است به نظر هر دو سهم در کنار وبملت گزینه ای میان مدتی خوبی هستند

بانک ملت بالاترین تراز ارزی به میزان 7 میلیارد دلار را دارد البته بخشی از این تراز حدود 3تا 4 میلیارد تومان قابل دسترس و تسعیر بوده اما همین رقم هم می تواند در صورت افزایش نرخ تسعیر ارز تحولات خاصی را در سهم رقم بزند سهم هدف قیمتی 460 تومانی دارد

در بانک صادرات سهم در حال پس گیری قیمت های 220 تومان است فشار عرضه ها در سهم بالا می باشد سهمی که در صورت تثبیت در سطوح قیمتی یاد شده تا قیمت های 250 تومان صعود خواهد کرد صادرات سرمایه گذاری های قابل توجهی داشته که سودشان در گزارش 12 ماهه شناسایی می شود

بانک اقتصاد نوین حدود 400 میلیون یورو تراز باز ارزی داشته و تسعیر ارز می تواند سود خوبی برای این بانک با توجه به سرمایه پایینش فراهم اورد سهمی که هم حمایت خوبی از سوی صندوق های سرمایه گذاری شده و هم از نظر عملیاتی نیز وارد سود شده است سهم تارگت 460 تومانی را دنبال می کند

فولادی ها و گزارشات مثبت

در فولادی ها شاهد گزارشات مثبت ماهانه بودیم فولادی هایی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارند با این نرخ های فروش سود سال 1400 همچنان به مانند سال قبل صعودی خواهد بود

در فولاد خوزستان فروشهای عالی شرکت در بورس کالا از طرفی رکورد صادرات در فروردین ماه گواه وضعیت بنیادی بسیار خوبی در سهم را می دهد فخوزی که تا قیمت های 1600 تومان جای رشد داشته و برای عبور از این قیمت ها حمایت قوی را نیازمند است

کاوه هم گزارش خوبی داشت نرخ های فروش صادراتی شرکت رشد خوبی داشته است کم کم اثرات طرح توسعه هم بر گزارشات بعدی شرکت خواهد نشست و به صورت ممتد شاهد گزارشات بهتری از کاوه هستیم و هر سه ماه یکبار سود شرکت نیز تغییرات مثبت خواهد داشت این سهم با شکست قیمت های 2200 تومان به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 2500 تومانی روانه می شود در گزارش ماهانه کاوه ظرفت رشد کرده و تولید افزایش داشته و این نکته خوب گزارش است

فولاد هرمزگان هم شیب صعودی خوبی گرفته است بخش عمده تولیدات این سهم نیز صادراتی بوده و سهم موقعیت صعود خوبی دارد رشد قیمت های فروش در گزارشات شرکت مشهود و با این وضعیت سود شرکت رشد خوبی خواهد داشت مضافا این که شایعات سود 210 تومانی برای سال 99 و سود 260 الی 280 تومانی برای سال جاری در سهم جریان دارد

فجر را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیریم سهم  خوبی است در سوی دیگر فسازان هم  جالب بوده است

در این گروه به نظر همچنان فولاد فخوز کاوه هرمز گزینه های 1 تا 4 بازار هستند و به ترتیب هم انها ر قید کردیم بعد ازان ها میتوان سراغ فجر فولاژ رفت البته در بین شرکت های خاص دیرو فسازان هم یک گزارش عالی و خوب را راهی بازار کرد فسازان فروش خوبی را در فروردین آغاز کرده و 2236 میلیارد ریال فروش داشته است 16 هزار تن با نرخ ۱۲۱,۷۹۱,۴۰۸ ریالی صادر کرده است . این سهم را نیز کمی بیشتر و قوی تر زیر نظر بگیرید

سرمایه گذاری ها در مسیر شاخص

در سرمایه گذاری ها رشد شاخص سبب شد تا سهام این گروه هم مهمان معاملات مثبت باشند به نظر می رسد جو بازار مادامی که مثبت باشد سهام سرمایه گذاری ها نیز موقعیت خوبی داشته باشند

در غدیر سهم موفق شد قیمت های 1000 تومانی را پس بگیرد سهم بتواند در قیمت های بالای 1050 تومان تثبیت شود تا قیمت های 1200 تومان صعود خواهد کرد شنیده می شود هلدینگ های زیر مجموعه غدیر سود سازی خوبی داشته و سال مالی جدید سهم با تحولات بنیادی خوبی همراه می شود

شستا هم به سمت قیمت های 1200 تومان باز خواهد گشت این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و هم افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی و هم رشد ارزش هلدینگ های زیر مجموعه را دارد فعلا روند سهم تا قوی تر شدن شرایط بازار نوسانی و سهم هدف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی دارد

پارسان در قیمت های بسیار خوبی قرار دارد سهمی سود ساز که امسال تحولات جدی در سودش هم از طریق بازوی پتروشیمی و هم پالایشی را شاهد خواهد بود سهمی با ارزش ذاتی 2500 تومانی که به نظرمی رسد مشخص شدن توان سود سازی در سهم بتواند راه را برای صعودش هموار نماید این سهم در بین سرمایه گذاری ها ریسک کمی نیز در محدوده قیمتی 1800 تومان دارد

امروز وسکاب و ومهان هر دو مثبت  بودند ومهان دیروز یک گزارش خاص و خوب را زد ومهان در فروردین 6387 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است .وسکاب هم با این سود فروش به نظر حرف های زیادی برای گفتن دارد وسکاب در فروردین 764 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است

یکه تازی پتروشیمی ها

در پتروشیمی ها شاهد یکه تازی سهام این گروه بودیم وضعیت بنیادی مناسب در سهام پتروشیمی در کنار گزارشات عالی نوید بخش سود سازی های خوبی در این گروه می باشد

در شازند سهم با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شد بارها اشاره داشتیم سهم کف قیمتی 2400 تومانی را بسته و در انتظار ایجاد شرایطی برای رشد قیمتی به سمت سطوح 2800 می باشد سهمی که اوضاع بنیادی بسیار خوبی داشته و در 3 ماهه اخر سال 99 متحول و این روند برای سال 1400 هم انتظار داریم ادامه دار باشد

در بین زیر مجموعه های هلدینگ 2 سهم را به نظر بیشتر با دید نوسان زیر نظر بگیرید یکی شگویا بود که دیرو هم نوشتیم فروش خوبی زد دیگری نوری است که او نیز گزارش خوبی داده نوری بهمن و اسفند عالی را داشته و بهمن 45878 میلیارد ریال و اسفند52527 میلیارد ریال فروش زد
فروردین هم با فروش خوب 43612 میلیارد ریالی مواجه شده است و فروش خوبی ثبت کرده

شپدیس به خود امده و مثبت شد سهمی که امروز رشد خوبی داشته و باید گام اول در قیمت های بالای 10 هزار تومان تثبیت و به سمت قیمت های 11 و 12 هزار تومانی روانه شود این سهم به دلیل سود سازی بالا و گزارش ماهانه اخیر بسیار خوبش مورد توجه قرار گرفته است

رشد فروش در گزارش فروردین ماه شپترو مشهود بود سهم نیازبه حمایت دارد سهمی که رشد قیمتی خوبی در پی وی سی را شاهد و با ورود مجموعه های اسیب دیده به خط تولید فروشش نیز احیا شده است سهم صف فروش سنگینی داشته و نیاز به حمایت قوی هم دارد

در این گروه مارون هم واقعا خوش درخشید سهم قیمت های بدی را هم ندارد مارون فروردین خوبی داشته و 29446 میلیارد ریال فروش زده است سهمی که به نظر خوب عمل کرده اسفند 25885 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه سال قبل 8164 میلیارد ریال بوده است.نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 260 درصدی را نشان می دهد.

چهارگوشه بازار

هر چه تلاش شد سایپا متعادل شود فشار فروش انقدر بالا است که باز سهم به صف فروش رفت سهمی که به نظرمی رسد امیدش به قیمت های 180 تومان باشد انتظارات از سایپا کاهش و قیمت خودرو هم نه ازاد شد و نه افزایش یافت

توکا ریل که خبرهای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داشت با فشار فروش سنگین همراه و به سمت قیمت های 2200 تومان در حرکت است سهم دو حمایت قوی دارد یکی 2400 تومان فعلی و دیگری 2200 تومان به نظر می رسد سهم نیاز به یک خبر جدی برای جمع اوری صف فروش دارد

در سرمایه گذاری بوعلی به نظر می رسدس هم باید تا قیمت های کف قبلی یعنی سطوح 5520 تومان اصلاح نماید تحقق سود بالای 200 تومان در گزارش 12 ماهه تاثیری بر جمع اوری صف فروش سهم نداشت صف فروشی که چندان سنگین نبوده و سهم با این سود سازی بالایی که داشته فروشنده زیادی ندارد

در بین پالایشی ها نیز بحث تخفیف مطرح نشده ولی میتواند جالب باشد و شرایط خوبی را تجربه کند در مورد این گروه در بین نفتی ها  شسپا شرایط خوبی را دارد  شسپا فروردین را خوب آغاز کرد و در این ماه به فروش 7468 میلیارد ریالی رسید که مدت مشابه این عدد 1477 میلیارد ریال بود

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم