[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 31 فروردین 1400
فروردین تلخ رفت …
بالاخره فروردین هم تمام شد … و امروز سه شنبه پایان فروردین بود. فروردین امسال ماه خوبی برای بازار نبود برخلاف اکثر فروردین سال های قبل امسال قیافه سهامداران خوشحال و جیب آنها عیدی زده نبود. شاید سخت ترین روزهای بازار را در فروردین سپری کردیم قفل ،کم حجم ، کاهشی و خلاصه اعصاب و روان بازار در فروردین سر جایش نبود و با این شرایط به اردیبهشت میرویم .در مورد اردیبهشت فردا مفصل صحبت خواهیم کرد اما به نظر کمربندها را سفت ببندید اردیبهشت عجیبی در پیش است /اردیبهشتی پر خبر پر رویداد از برجام گرفته تا انتخابات ، از تحولات سیاسی و اقتصادی گرفته تا شرایط خاص کشور از نرخ ارز بگیر تا نرخ سود و مهمتر از همه چند رویداد مهم کدالی داریم که گزارش های ماهانه و گزارش های ۱۲ ماهه شرکتها مهمترین آن است پس ببینید اردیبهشت بسیار داغی را داریم که یک یک روزهای آنها تاکید میکنیم یک یککک روزهای آنها برای بازار مهم و اثرگذار خواهد بود .
امروز بازار روز عجیبی داشت ، ناراحتی داشت ، بیخیالی داشت ، خنده داشت و البته برای دقایقی شیرسماور هم داشت … ولی هر چه بود امروز روز حیثیتی برای سنجش توان بازار بود . بازار امروز از این نظر اهمیت داشت که دقیقاً هفته قبل نیز در چنین شرایطی قرار گرفته بود و بعد از چند روز منفی و قفل در صف فروش یک تحرک نسبی ایجاد شد و دوباره به شرایط قبل برگشت از همین امروز جریان بازار بسیار مهم بود که چه شرایطی را میتواند رقم بزند ابتدا کمی خوب پیش رفت و خیلی زود عرضه ها او را به ناامیدی و تکرار جو قبل کشاند ولی درست در لحظاتی که تقریبا بازار ناامید شده بود دوباره موج تقاضا همچون سیمرغی از راه رسید و همه را امیدوار کرد . البته اخر وقت عرضه حقوقی ها و حقیقی ها در بازار کمی ازاردهنده بود ولی در کل کمتر از 20% بازار را حقوقی می فروخت و 80% فروشنده ها همچنان حقیقی ها هستند که بسیاری از انها از تحولات نرخ ارز و پدیده های اردیبهشتی ترسیده و این را فرصت فروش میدانند !! البته برخی هم دنبال اصلاح پرتفوی هستند …
و اما در بازار این روزها اخبار جولان میدهد و جریان پول با ادم حرف میزند
تقریباً احساس میکنیم مهم ترین رویداد ابتدا یا نیمه اول اردیبهشت برجام باشد برجامی که پایه های آن امروز و در این ماه فروردین بسته شده و به روزهای بعد می رود امروز به این میرسیم که رابطه برجام و بازار چطور است ؟! به نظر رابطه برجام و بازار بر دو شکل استوار است یا بهتر است بگوییم دو روی یک سکه دارد که فعلاً بازار فقط یک روی آن را دیده
بازار ما طبق قاعده و عرف ، اول می کشند و بعد می شمارند عمل کرده می کندو پیش پیش به سراغ ریسک های برجام رفت که شامل نرخ ارز و تحولات کاهشی آن بود این دقیقا همان اثر اول در بازار است. بازار از ترس ریزش های ارزی تا دلار ۱۷ و ۱۸ هزار تومانی را در قیمت شرکت ها لحاظ کرد
و کار وقتی بیخ پیدا کرد که این رشد بازارهای جهانی این بدبینی را مضاعف ترهم کرد. شما ببینید این بازار استدلال این را داشت که دلار ۳۰ هزار تومان میشود با این نرخ دلار ورق فولادی ، نرخ مس ، شمش روی یا شمش بیلت قیمت ها را ضرب و تقسیم میکرد و عددی را قرار میداد
امروز بسیار بالاتر از همان اعداد به واسطه رشد بازارهای جهانی در صورت های مالی قابل دسترس است اما چون دلار کم شده بازار حاضر نیست به بازارهای جهانی وزن بدهد ملی مس کاتد را در کل سال ۹۹ ۱۳۶ میلیون فروخته است!! دقت کنید یعنی با دلار ۲۰ هزار تومانی و قیمت مس ۸۵۰۰ دلاری تازه میشود ۱۷۰ میلیون
بازار این قواعد را نمیفهمد و قبول ندارند از همین رو تا میتواند به دلار جریان کاهشی داده و از دید ما بازار دلار زیر ۲۰ هزار تومان را در قیمت ها لحاظ کرد حالا ببینیم چه اتفاقی روی می دهد
یکی از چیزهایی که بازار در آن دچار ابهام بود و به همین ابهام اجازه خرید را از خود سلب کرده بود سیاستهای ارزی بود . به واقع همه بر این اذعان دارند بازار بتواند سیگنال روشن و دقیقی از دلار پس از برجام دریافت کنند قطعاً تغییر و تحولات آغاز میشود شما در نظر بگیرید با فرض اجرای برجام دلار ۲۳ و ۲۴ و یا حتی کمتر از ۲۲ بازار می تواند سیگنال مثبتی را دریافت کند چراکه اعتقاد بازار به این نرخهای ارز نبوده و بازار منفی این نرخ ها را مدتها قبل پیش خورده کرده است از همین رو ثبات آن می تواند انتظارات مثبتی را در بازار ایجاد کند تمام اینها را گفتیم و معتقدیم دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان و یا حتی با دید خود ۲۳۰۰۰ تومان نخواهد رسید اما اگر رسید به نظر باید کمی صبوری را دوباره در برخی از سهم ها دید تا بازار مطمئن شود دقیقا کجاست تا بتواند روی آن سوار شود
پس اگر بخواهیم جمع بندی کنیم اثر اول برجام اثر نرخ ارز بوده که بعد از انتخابات بایدن روی بازار نشسته و روند را کاهش کرده است و هر گونه خلاف وقوع آنچه انتظار میرفت ثابت شود فضای بازار متفاوت خواهد بود
در مورد اثر اول بیشتر صحبت کردیم چون فکر می کنیم در حال حاضر بازار درگیر این اثر است اما آن چیزی را که بازار ندیده و بعد از برجام در میان مدت حاصل می شود اثر دوم در بازار میدانیم . اثری که تحولات چند گانه را برای بازار رقم میزند و کسی به این موارد نگاه نمی کند باز شدن درهای صادرات کاهش هزینه نقل و انتقال و صادرات شرکت ها ، کاهش هزینه های صادراتی، افزایش سرمایه گذاری و طرح و توسعه در شرکت ها ،کاهش تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود ، افزایش پی به ای بازار ،کاهش ریسک سیاسی و به تبع آن افزایش پی به ای بازار
نکته دیگر این که پر پول شدن جیب پدر خانواده یعنی دولت و خلاص شدن از وجه ترسناک بیپولی او و تصمیمات غیر منطقی او افزایش صادرات و درآمد شرکت ها به واسطه گشایش های آن تازه اندک مواردی است که به ذهن می رسد و ممکن است اثرات بیشتری را نیز داشته باشد اما فعلاً در بازار هیچکس اینها را نمی بیند و لحاظ نمی کند و فقط به نرخ ارز چسبیده البته این را هم بگویم زیر پوستی طی دو هفته گذشته با اطلاع عرض می کنیم که برخی پول ها دوباره در حالتی چراغ خاموش کردند که گذر زمان این اتفاقات را بیشتر روشن می کند اما فعلا بازار مسیر دیگری را در پیش گرفته و سعی میکند به همه چیز بدبینانه ترین شکل ممکن را وزن بدهد
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که عرض کردیم خوب اغاز کرد بعد دوباره عرضه ها بلای جان او شد ناگهان درست در لحظه ای که همه ناامید شده بودند دوباره جان گرفت و شایدا گر عرضه های اخر وقتی وبملت نبود الان قضاوت قاطع تری را در مورد بازار داشتیم ولی در کل حجم قوی در بازار شکل گرفت و شرایط خوبی را در داد و ستد ها داشتیم
سراغ بازار امروز برویم …
کولاک بانک ها
در بانک ها شرایط مثبت دنبال شد حمایت ها از بانکی ها اغاز شده و به نظر می رسد بحث رفع تحریم ها بتواند اثرات بسزایی بر سهام این گروه داشته باشد
این روزها گروه بانک میتواند با خبرهای خوب تحریم و رفع تحریم بانکی مورد توجه باشد . در بین این گروه گزینه خوب کم نیست از وبصادر بگیر تا وتجارت انصافا وتجارت همه شناوری را خریده است در کنار ان 3 گزینه را میگوییم باید بیشتر زیر نظر گرفت اولی که مشخص است بهترین و محکم ترین سهم گروه وبملت است با دید میان مدت .
دومی ونوین هم با دید میان مدت میتواند زیر نظر باشد ولی با دید کمی ریسک کردن و نوسانی بودن وپارس گزینه بسیار خاصی است . وپارس رااز این جهت میگوییم که همین چند قلم سرمایه گذاری شرگت اعداد قوی می شود که در خود سهم موثر است هر چند افت عجیبی داشته ولی میتواند موثر باشد . وپارس را با دید نوسان زیر نظر بگیرید .بانک پارسیان سرانجام با برگشت روند همراه شد سهمی دارایی محور که دارا تراز ارزی سنگینی نیز می باشد این سهم تا قیمت های 280 و 320 تومان جای رشد را خواهد داشت اوضاع سهم مناسب بوده و شرایط بر وفق مراد دنبال می شود سهمی که گزارش 12 ماهه خوبی در راه دارد
بانک صادرات تا صف خرید پیش رفت سهمی که اصلاح جانانه ای داشته و در وضعیت بنیادی بسیار خوبی به سر می برد این سهم شایعات خوبی از سود سازی در عملکرد 12 ماهه داشته و حجم سرمایه گذاریهای سنگینش سبب سود بالایی در سهم شده است
حمایت های عالی در بانک ملت صورت گرفته است تلاش سازمان بورس برای واقعی سازی نرخ تسعیر ارز و مذاکره با بانک مرکزی در صورتی که منجر به افزایش نرخ تسعیر ارز 12900 تومانی شود تاثیرات بسزایی بر بانک ملت خواهد داشت سهمی که با شکست قیمت های 420 تومانی سطوح قیمتی 460 تومانی را به عنوان هدف در پیش دارد
فولادی های سرسخت
بالاخره شاهد رشد قیمت سهام فولادی بودیم رشد قیمت های جهانی محصولات فولادی ادامه و صادراتی های این گروه پتانسیل های بسیار خوبی پیدا کرده اند
انصافا فولادی ها گل کاشتند شما به فولاد مبارکه نگاه کنید 120 هزار تن فقط در یک پارت و یک روز !! تقاضا برای محصولات رسیده است به نظر فولاد همچنان بهترین و کم ریسک ترین عضو گروه است بعد سراغ 3 گانه فخوز کاوه هرمز می رویم که این 3 میتوانند بهتر باشند و باز بین این 3 ریسک هرمز بیشتر ولی خوش نوسان تر است و بعد کاوه و کم ریسک ترین فخوز است .
اما کمی پرر یسک تر امروز دو گزینه خاص تر را میگوییم در عین ریسک داشتن در قیمت های معقول و شرایط خوبی هستند اولی فجر است که گزارش های خوبی داشته و میتواند شکل خوبی بگیرد .
دومی یکی از پر حاشیه های بازار است که اصلاح عجیبی داشته و باید کمی به خود بیاید ذوب است و ذوب میتواند یک نوسان کوتاه مدتی را شاهد باشد هر چند واقعا سهم عجیبی بوده و رفتار خاصی دارد .
فولاد مبارکه که بیشترین و بالاترین امار رشد صادرات را داشته است با نوسانات مثبت در پی عبور از قیمت های 1250 تومانی می باد سهمی که تا قیمت های 1400 تومان جای رشد داشته و با توجه به پتانسیل تعدیل مثبت و شایعات سود 150 تومانی می تواند اقبال خوبی را شاهد باشد
فولاد کاوه در پی شکست قیمت های 2200 تومانی می باشد این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 2500 تومان صعود خواهد کرد سهم گزارش مهمی از عملکرد فروردین ماه دارد سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت می تواند رشد قیمیت بالایی را هم از بابت رشد ظرفیت تولید و فروش و هم از بابت رشد قیمت های صادراتی را تجربه نماید
فخوز هم شایعات سود سازی بالایی دارد و با فروش های خوبی همراه شده است هم سود سال 99 و هم سود امسال جای رشد خوبی دارند سهم تارگت 1600 تومانی داشته و در صورت ادامه جو مثبت بازار تا قیمت های 1800 تومان هم جای صعود دارد
معادن هم احیا شد
در معدنی ها شاهد احیا شدن روند سهام این گروه بودیم پس از اصلاح بالا بر خلاف جهت بازارهای جهانی امروز وضعیت خوبی در این گروه حاکم بود
در ملی مس سهم به سمت قیمت های 1200 تومانی در حرکت است سهمی که حمایت قوی 1100 تومان را حفظ و به این حمایت واکنش نشان داد به زودی خبرهای خوبی از این سهم منتشر که به رشد سهم کمک خواهد کرد مضافا اینکه شنیده می شود قیمت های جهانی مس تا سطوح 9800 دلار هم جای صعود دارد
کگل امروز را منفی بود اما حمایت 1420 تومانی مانع از افت زیاد در سهم می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلاح بسیار خوبی کرده و شایعات سود 200 توماین برای سال 99 و سود سنگینی برای امسال دارد امسال سود شرکت های زیر مجموعه کگل رشد بالایی داشته و سبب تحول در این سهم خواهد شد
عمده صف فروش کالسیمین جمع اوری و حمایت عالی از سهم به عمل امد سهمی که نباید قیمت های 1600 تومان را از دست بدهد این سهم از فردا می تواند تغییر مسیر داده و وضعیت بهتری را تجربه نماید فاسمین هم دارای حجم بالایی شمش دپو شده می باشد هم با طرح توسعه جدید و این قیمت های جهانمی در صورت رفع تحریم ها فروش سنگین و سود چشمگیری خواهد داشت
دراین گروه اپال یک سود 12ماهه داد ولی بیشتر چشم بازار به سود امسال این شرکت است اپال در گزارش 12ماهه به سود 702 ریالی رسیده که 28% از مدت مشابه سال قبل بیشتر است به نظر اپال در این قیمت ها کمی دیگر حجم بخورد میتواند مورد توجه باشد سود سال بعد این شرکت است که احتمالا باعث توجه به سهم می شود و البته عرضه یکی از زیر مجموعه ها در بازار
در مورد کنور هم به نظر 12ماهه میتواند توجیه کننده قیمت سهم باشد
واحیا خوب اصلاح کرده است یکی از سهم های بلند مدتی بازار است و صد البته کچاد . کگل هم خوب هستند
سرمایه گذاری ها حامی شاخص
در سرمایه گذاری ها روند مثبت شاخص سازها سبب شد تا سهام این گروه هم با روند مثبت همراه و پشت در پشت شاخص با صعود همراه شوند
شستا عالی عمل کرد این سهم در صورت عبور از قیمت های 1200 تومان راه را برای رشد قیمتی بشتر هموار خواهد کرد به نظر می رسد فعلا سهم در سطوح 1100 الی 1200 تومان در نوسان باشد مگر اینکه حمایت از سهم بالا رفته و جو مثبت بازار ادامه یابد و سهم بتواند این مقاومت را بشکندحث 1000 میلیاردو خرید سهم خود شستا و زیر مجموعه ها از بازار رونق گرفته و شستا اولین سهم پیش گام این موضوع بود ما خود سهم را بهتر از بقیه زیر مجموعه ها می بینیم ولی بعد از شستا تاصیکو بعد صبا و بعد تاپیکو قابلیت های خوبی برای خرید در بازار دارند ولی توصیه ما خود شستاست در صبا شناسایی بیش از 800 میلیارد تومان سود خالص یکی از مهم ترین اتفاقات اخیر بوده است .
در غدیر سعی زیادی برای جمع اوری صف فروش شد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته اما فشار فروش در سهم بالا می باشد امروز زهر صف فروش گرفته شده و فردا انتظار داریم تا سهم به تعادل رسیده و در روند برگشتی قرار بگیرد
وسکاب که سود 200 تومانی برای سال مالی قبل خود دارد در قیمت های 500 تومان متعادل شد البته عمده سود شرکت ناشی از فروش سرمایه گذاری ها بوده و اما همین سود هم باعث شده تا پی بر ای سهم پایین و اندک و سهم به پایان اصلاح رسیده باشد رنج قیمتی 480 الی 500 تومانی سطوح تعادلی خوبی برای سهم می باشد
ونیکی هم جالب است . سهم در قیمت های خوبی باز شده است سهم در ۳ماهه ۱۷۵ ریال سود محقق کرده است . به نظر به بالای 1000 ریال سود میرسد و امسال غدیر کمک زیادی به او میکند در مورد ونیکی زیر 50% ارزش ذاتی است و به نظر این شرایط برای سهم تغییر میکند . توصیه ما بررسی دقیق تر سهم هایی مانند ونیکی و ومهان است .
پتروشیمی ها یک بام و دو هوا
در پتروشیمی ها گزارشات مهم و مثبتی در راه بوده که می تواند زمینه ساز برگشت روند خوبی در سهام این گروه باشد به همین دلیل این منفی ها را می توان اخرین منفی های سهام پتروشیمی دانست
در شپدیس گزارش 6 ماهه عالی و فراتر از تصور بود سود 1800 تا 2000 تومانی در سهم قابل تحقق بوده و سهم امروز مثبت بود با این وضعبت بنیادی و سود سازی سهم ارزش ذاتی 12 هزار تومانی داشته و توان صعود خوبی دارد شپدیسی که هم قیمت های جهاین اوره و هم دلار نیمایی فعلا زمینه ساز رشد خوبی در سهم شده اند
شازند در انتظار گزارش خود می باشد سهمی که شایعات سود 400 تومانی داشته و اگر محقق شود می تواند صعود خوبی نماید برای سال 99 انتظار می رود از بعد تحلیل سود 320 ایل 350 تومانی و برای امسال سود 500 تومانی محقق شود سهمی که هم در فروش و هم خرید مواد اولیه با تخفیف موفق بوده و توان رشد میان مدتی خوبی خواهد داشت
شپترو ظاهرا تا قیمت های 480 تومانی قصد اصلاح دار سهمی که وضعیت بنیادی خوبی دارد اما شنیده می شود تحولات اصلی در سال جاری بوده و در سال 99 تنها می توان به کاهشی شدن زیان شرکت خوشبین بود امسال هم واحد های تازه تعمیر شده وارد مدار قرار گرفته و. رشد تولید را رقم می زنند هم شاهد رشد بالایی در نرخ های پی وی سی بوده ایم
شصفها امروز بلوکش را شپنا خرید و این سهم مالکیت خود را در این پتروشیمی افزایش داد به نظر روزهای خوبی در انتظار شصفها خواهد بود
آریا را هم باید زیر نظر گرفتآریا گزارش اسفند ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 12 ماهه شرکت مبلغ 18050 میلیارد تومان می باشد.همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد آریا نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه چهارم مبلغ 6597 میلیارد تومان فروش داشته است.این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز رشد فصلی 23 درصدی را داشته است.
چهارگوشه بازار
خبرهای خوب از واکسن برکت تاثیری بر روند سهم نداشت سهم پرعرضه بوده و با مقاومت قوی 3200 تومانی نیز همراه می باشد این سهم دارویی اینده اش بستگی به میزان تولید واکسن و قیمت فروش می باشد سهمی که دارای ارزش بازار بالایی بوده و این ارزش بازار بالا باید با سوداوری بالایی عجین شود
در نماد تاصیکو قیمت های 1000 تومانی مانع از افت سهم می شوند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با معدن طلای تازه کشف شده و افزایش سرمایه سنگینی که از تجدید ارزیابی دارد می تواند صعود خوبی را تجربه نماید این سهم اهداف قیمتی 1200 الی 1250 تومان را در صورت انتشار یک خبر مثبت خواهد داشت
شبریز به قیمت های 2800 تومان رسید سهم نباید این حمایت مهم را از دست بدهد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شایعات سود 600 تومانی را دنبال میکند اگر این حمایت حفظ شده و سهم فردا متعادل شود امید مجدد به برگشت رون سهم به سمت سطوح قیمتی 3200 تومان وجود خواهد داشت دراین گروه شبندر و شپنا ر هم زیر نظر بگیرید
حفاری هم افت خوبی داشت و به نظر با دید نوسان و حتی در استانه رفتن تا مجمع میتواند جالب باشد .
شرانل هم شرایط خوبی را گرفته است سهم در بهمن 4083 میلیارد ریال بود و اسفند 8001 میلیارد ریال
کل فروش به 51681 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه قبل این عدد 30623 میلیارد ریال بوده
نرخ فروش انواع روانکار صادراتی اذر حوالی 13000 بوده و دی 11800و بهمن 10600 و اسفند 13300 بوده و رشد کرده است
شپلی بالاخره به سود رسید و این خبرخوبی برای سهم است هر چند قیمت تند رفته است شپلی بالاخره به سود نشست و در 3 ماهه 126 ریال به ازای هرسهم سود محقق کردسهم 704 میلیارد ریال سود عملیاتی و 449 میلیارد ریال سود خالص دارد
در گروه خودرو خودرو هم میتواند جالب باشد به نظر این سهم قابلیت های نوسانی دارد روی نمودار و شرایط تئوری گروه خودرو باید حجم های بسیاری بخورد تا بازار جذب او شود از همین قیمت ها حداقل 1 میلیارد سهم خودرو و خساپا باید حجم بخورند تابتوان گفت با قطعیت میتوان نوسان گرفت . به طر کلی 3 سهم خودرو خساپا خزامیا میتوانند نوسانی جالب باشند و توصیه ما بیشتر نوسان روی خودروست . قطعا برجام تاثیر روانی دارد ولی اثر ان قوی و خاص نخواهد بود . در این گروه خبهمن و خدیزل هم جالب اند .
[/ihc-hide-content]


