[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 17 فروردین 1400
وای از این وارفتگی …
چه روزگار سختی شده است مثبت ها هم دوام یک روزه نداشته و تا به ثبات میرسد دست عرضه همچون پس گردنی محکم به سر خریدار فرود امده و ان را پشیمان کرده و یا دل و جرات او را میگیرد . امروز هم شرایط این چنین بود و بازار با هزار ذوق و شوق کار خود را اغاز کرد ولی وقتی بی پولی باشد و انگیزه ها کم ، مثبت های این چنینی خیلی دوامی نداشته و دوباره فاز فروش به بازار میدهد البته کمی از حجم فشار فروش در بازار کاسته شده ولی این وضعیت ان چیزی نیست که سهامداران انتظارش را داشتند . ابهامات و سیاسی و خبرهای حاشیه ای بازار هم مزید بر علت شده تا برخی این را بهانه نخریدن و شرایط فعلی بازار قرار دهند .
طی این چند روز یک نکته برای بسیاری روشن شد که زور بازار زیاد نیست و وارفته است . آنچه بازار به آن احتیاج دارند بستری از اتفاقات و رویدادهای خوب برای جذب دوباره پول است و این جذب پول میتواند با کمک اتفاقات حاشیه بازار رقم بخورد که دیروز بخشی از آن بیان شد ثبات سیاسی و ثبات ارزی دو مقوله مهم برای این جذب پول است . در اینکه داراییهای فعلی نسبت به سایر دارایی ها در نقاط جذابتری هستند نیز شکی نیست شما به این جمله باید با دقت بیشتری فکر کدد و مقایسه نمود . بسیاری از افرادی که این روزها بازارهای موازی را با بازار سرمایه مقایسه میکنند حال و روز این بازارها را ببینید دلار سکه به خصوص ملک و مسکن و مواردی از این دست مگر غیر از این است که بسیاری معتقدند قیمت ملک ارزندگی ندارد اما ریزشی در کار نیست به نظر بازار سرمایه با تغییر و تحولات فعلی و با گذر زمان نشان خواهد داد که نسبت به بقیه بازارها با توجه به ریزش و اصلاحی که داشته ارزنده تر است این میتواند مولفه مهمی برای این جذب پول باشد منتها بازهم به عاملی بر می خوریم به نام زمان که بازار با گذر زمان به این موضوع میرسد اما صبر سهامداران کم است و گذر زمان طاقت خیلی هارا به نقطه جوش رسانده … البته جوش که نه نقطه ناامیدی …بگذریم…
بسیاری از عزیران معتقدند عامل اصلی وضع بارار انتخابات است و بدخی درخواست داشتند که در مورد اثرات انتخابات در بازار صحبت کنیم و این که چرا بسیاری از خرید های خود را به بعد از انتخابات موکول کردند
در اینکه هر کسی استراتژی مشخصی دارد شکی نیست.اما به نظر دلیل این افراد روشن شدن سیاستهای اقتصادی هر دولت است که برای فعالان مشخص میکند کدام حوزه میتواند سودآوری بهتر قوی تری داشته باشد اما یک نکته در این میان مغفول مانده حقیر این تجربه را داشته که از بد حادثه۴ انتخابات ریاست جمهوری را با بازار تجربه کند بازار سرمایه در دورههای قبل بازار ناشناختهای بود که اولویت کمتری برای کاندیدای ریاست جمهوری داشت در این حد در اولویت نبودکه سال ۸۴ وقتی رئیس جمهور انتخاب شد در اظهار نظری عجیب و غیررسمی بیانکرد بورس قمار خانه ای بیش نیست و باید در این بازار را تخته کرد و بعد تهدید که هر که هرچه برد و خورده باید پس بدهند با این طرز فکر روبرو بودیم و حقیقتاً پیرمان درآمد تا از ان مرحله به این مرحله برسیم که امروز وزرای دولت فعلی در روم های بورسی حاضر می شوند و جلسه سران اقتصادی به مشکلات بورس میپردازد
در واقع بورس از یک بازار بی اهمیت و یک ویترین خاص به یک اصل در اقتصاد تبدیل شده و البته این مسیر درست است که ما در حال طی کردن ان هستیم
از همین رو معتقدیم بازار سرمایه در مواجهه با انتخابات مثل سالهای قبل نیست و آن دشواری های شناختی کاندیدا از بازار را ندارند ماشالله دولت روحانی انقدر از دل بازار سرمایه تامین مالی کرده که خود را مدیون این بازار می داند و بقیه نیز به خوبی با آن واقف هستند که با کمک این بازار می توانند اتفاقات مثبتی را برای اقتصاد رقم بزنند از همین رو به نظر مشکلات بازار کمتر خواهد بود چراکه اکثر افراد سعی میکنند از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند
از همین رو احساس می کنیم هر تغییری که پیش رو هست در نهایت بهتر است چرا که که کمی تحولات اقتصادی را به بازار تحمیل میکند اما نمیتواند برای بازار سرمایه رویداد منفی به حساب آید و احتمالاً بعد از گذشت مدتی هر دولتی که سر کار باشد کم کم به شرایط بازار سرمایه واقع شده و شرایط را جور دیگری تغییر میدهند
حقیقت امر نگرانی موضوع انتخابات به روال سابق و به شکل قبل نیستیم و معتقدیم میشود اتفاقات بهتری را حتی بعد از انتخابات تجربه کرد البته هنوز برای نتیجه گیری زود است و سعی میکنیم تا انتخابات که حدوداً ده هفته باقی مانده هر هفته مطالبی را داشته باشیم و البته در روزهای نزدیک به انتخابات تحلیل های دقیق تری را از سناریوهای متفاوت ارائه خواهیم داد اما باز هم بیان می کنیم که انتخابات ۱۴۰۰ آن اثرگذاری و یا نقطه حساس بودن در بازار را بعید است داشته باشد اما می تواند به عنوان یک عامل رفع کننده ابهام و رویدادها مطرح شود
بگذریم امروز حرف زیاد داشتیم از سیاست بگیر تا اقتصاد و بازار و دامنه نوسان … از این دامنه نوسان حرف زیاد است برای گفتن امرو هم شایعاتی بود که از هفته بعد این موضوع مثبت و منفی 6 عملیاتی می شود و یکی دیگر هم از به هفته اخر فروردین موکول میکرد ولی حداقل به یک توصیه گوش دهید دامنه نوسان را وقتی متقارن 6 مثبت و منفی کنید که دستتان پر باشد با دست خالی به جنگ ابهام رفتن قطعا نتیجه اش مشخص است …
خبرهای خوب بی اثر
در سیمانی ها شاهد روند نوسانی علی رغم اخبار مثبت امروز در این سهم بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی افزایش نرخ 35 حتی بیش از 35 درصد در این گروه جریان دارد به زودی خاکستری هم افزایش نرخ خواهد گرفت
در هلدینگ سیمان فارس و خوزستان سهمی که وضعیت خوبی داشته و شایعات خوبی در خصوص عرضه سهام سیمان ابیک دارد با افت قیمتی همراه شده است سهم حمایت 1800 تومانی و مقاومت 2000 و 2200 تومانی دارد سهمی که ارزش ان ای وی خوبی داشته و می تواند بار دیگر به حمایت خود واکنش نشان دهد
سیمان شرق راه نرفته و برگشت سهمی که خبرهای بسیار خوبی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد اما فشار عرضه ها مانع از رشد سهم می شود سهم حمایت 680 و مقاومت 760 تومانی دارد سشرقی که برای رشد نیازمند خبرهای قوی و حمایتی می باشد که این عرضه ها را پاسخ گو باشد
سیمان کرمان به قیمت های 1550 تومانی برسد برای خرید عالی خواهد بود این سهم سیمانی هم مالکیت خوبی در شرکت های سیمان ممتازان و مازندران داشته و همین امر سبب جذابیت سهم شده است سکرمایی که ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی دارد
در بازار ساوه هم باید زیر نظر باشد گزارش های بدی نداشت ساوه 3 ماهه اخیر خوبی داشت
سهم در دی ماه 770 میلیارد ریال فروش داشته است و بهمن 725 میلیارد ریال و اسفند 600 میلیارد ریال شد
مجموع فروش به 7208 میلیارد ریال رسیده که رشد خوبی نسبت به مدت مشابه دارد که عدد سال قبل 3917 میلیارد ریال بود
سخوز سهگمت سفارس سشرق سپاها گزینه هایی هستند که فکر میکنیم بهتر است این روزها انها را در بازار بیشتر زیر نظر داشته باشید .
پالایشی ها زیر بار فشار عرضه
در نمادهای پالایشی شاهد نوسانات سنگینی هستیم نوساناتی که نشان می دهد فشار فروش در سهام این گروه بالا حمایت ها نتوانسته تا اینجا این عرضه ها را پاسخ بدهدپ
شپنا به سمت قیمت های 1200 تومان در حال افت است این حمایت باید سبب برگشت روند این سهم شود در غیر اینصورت اصلاح سهم ادامه دار خواهد بود شپنایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما افت قیمت اخیر نفت سبب شده تا ترس بر این گروه حاکم و شپنا با روند منفی همراه شود
شبریز حمایت 3000 تومانی را از دست داده و به سمت قیمت های 2800 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و توان سود سازی بالایی دارد این سهم اهداف قیمتی بالایی داشته و سود سازی خوبی خواهد داشت شنیده می شود سود پتروشیمی تبریز امسال سود بالایی را برای سهم به همراه خواهد داشت
شتران حمایت بسیار خوبی شده و سهم می تواند در صورت حفظ قیمت های 1000 تومان تا سطوح 1100 الی 1200 تومان صعود داشته باشد شتران طرح توسعه خوبی دارد و حمایت خوبی می شود روند اتی سهم بستگی به تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان در سهم دارد
بانک های خاص
در نمادهای بانکی سهام این گروه به دو دسته تقسیم شده اند بانک هایی که حمایت های خوبی را تجربه و در مقابل عرضه ها ایستادگی کرده و دسته دوم بانک هایی که با فشار فروش عرضه های سنگینی همراه می باشند
بانک اقتصاد نوین که کف قیمتی 420 تومانی را بسته حمایت های خوبی می شود سهم مقاومت 460 تومان را بر سر راه خود دارد سهمی که امسال توان سود سازی خوبی داشته و این حمایت ها و ورود چند صندوق سرمایه گذاری به سهم نشان می دهد خبرهای خوبی نیز در دل سهم وجود دارد
پست بانک حمایت بسیار خوبی می شود سهم در قیمت های 2200 تومان انتظار تعادلش را داریم شنیده می شود برای سال 99 سهم سود 250 تومانی و سود امسالش نیر متحول می شود دست یابی به منابع حاصل از فروش سهام عدالت روستاییان و رسوب این منابع در بانک سبب تحولات خوبی در وپست شده است
بانک سامان اگر ترمز افت خود را در قیمت های 1000 تومان نکشد تا قیمت های 920 تومان افت خواهد کرد بانک سامان تراز ارزی و توانایی شناسایی سود تسعیر ارز خوبی داشته وب ا توجه به دارایی های ملکی پتانسیل فروش این دارایی ها و سود سازی خوبی را هم دارا می باشد
تلاش برای ترمز خودرویی ها
امروز تلاش های زیادی برای متعادل شدن سهام خودرویی شد اما فشار فروش هم بالا بود خودرویی هایی که بر سر حمایت قرار داشته و اگر قصد پایان اصلاح دارند باید در همین سطوح متعادل شوند
ایران خودرو در قیمت های 240 تومان که مصادف با حمایت قوی سهم می باشد قرار دارد سهمی که وضعیت خوبی در 3 ماهه اخیر در فروش محصولاتش داشته و می تواند گزارش 12 ماهه بهتری به همراه داشته باشد این شرکت برای سال جاری برنامه افزایش تولید و فروش را داشته که در صورت افزایش نرخ توان خروج از زیان را دارا می باشد
سایپا همچنان تا حمایت 220 تومان جا دارد سهمی که وضعیت خوبی داشته و زیان کمتری داشته و با فروش دارایی ها یا افزایش نرخ می تواند از زیاندهی خارج و فاصله بگیرد این سهم در قیمت های 220 تومان با افزایش حمایت ها و تعادل در روند همراه می شود
زامیاد امروز پراقبال بوده و وضعیت بسیار خوبی دارد این سهم می تواند با رشد و صعود به سمت قیمت های 920 تومان برود سهمی که در صوورت شکست این سطوح باز قیمت های 1000 تومانی برایش قابل تصور خواهد بود روند اتی سهم بستگی به پایداری حمایت ها از سهم دارد
خکاوه هم امرو انصافا خوش درخشید خکاوه هم به مانند بقیه خودرویی ها شرایط خوبی داشت و 961 میلیارد ریال فروش زد کل سال به 3733 میلیارد ریال رسید و سال قبل شرکت 4046 میلیارد ریال بود
میل به عدم افت در پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها میل به عدم افت قیمتی دیده می شود سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وب ا گزارش 12 ماهه خود تحولات صورت گرفته را به نمایش خواهند گذاشت
در بین پتروشیمی ها دیروز هم عرض شد بهترین گزارش ها را داشتند ولی باید دنبال بهترین گزینه بود . اگر اهل ریسک کردن هستید بوعلی را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید قابلیت های جالبی را میتواند داشته باشد در سوی دیگر نوری هم بد نیست .
در گزینه های کم ریسک کم ریسک ترین گزینه بازار پارس و اریا و بعد جم است . خود شاراک هم میتواند جالب توجه باشد . در بین این شرکت ها شپدیس هم با توجه به شرایط و گزارشی که میدهد میتواند جالب باشد .
شپدیس در قیمت های 9500 تومان حمایت خوبی می شود کف اصلی سهم سطوح 9200 تومان است این سهم هدف قیمتی خوبی داشته تا قیمت های 10000 تومان در گام اول می تواند رشد داشته باشد شپدیس شایعات سود 1800 تومانی داشته و از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار است
پتروشیمی شازند در محدوده قیمتی 2400 تومان قرار گرفته است این سهم در 2 تا 3 ماهه اخیر فروش های بسیار خوبی داشته و این فروش ها نشان می دهد سهم توان سود سازی بالایی خواهد داشت شازندی که به نظر می رسد با صورت های مالی 12 ماهه وضعیت بهتری پیدا و در مسیر رشد به سمت قیمت هدف 2800 تومانی قرار خواهد گرفت
انتظارات از سود سازی شخارک بالا و سهم در قیمت های 4200 تومان فرصت خوبی می دهد در گزارش 12 ماهه انتظار تحقق سود بالایی را از سهم داریم رشد قیمتی سهم پس از گزارش 12 ماهه محتمل و سهم جای صعود خوبی را داردشخارک در زمستان بسیار خوش درخشید و این فصل را با رشد درآمد 66 درصدی نسبت به پاییز و رشد 222 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پایان رساند…
کمی پر ریسک تر بررسی کنیم شگویا و شغدیر هم گزینه های جالبی هستند که میتوانند مورد توجه بازار باشند
چهارگوشه بازار
چادرملو عالی معامله می شود سهم حمایت های خوبی را تجربه و میلی به کاهش قیمتی چندانی ندارد این روزها انتظارات از سهم بسیار بالا رفته و نشان می دهد سهم اهداف قیمتی خوبی دارد سهمی که تا قیمت های 2800 تومان جای رشد و نوسان مثبت را دارد
فولاد ارفع به سمت قیمت های 1600 تومان در حرکت است سهمی که در این سطوح به قیمت های مقاومتی خواهد رسید این سهم برای سال 99 به سود 190 تا 200 تومانی و برای سال 1400 به سود 250 الی 260 تومانی خواهد رسید سهمی که از کف قیمتی خود برگشت داشته و به قیمت های خوبی رسیده است
ملی مس هم در حمایت 1200 تومانی قرار داشته و تلاش می کند تا این حمایت را حفظ نماید سهمی که اگر این سطوح را از دست بدهد تا قیمت های 1100 تومان اصلاح خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با شایعات سود سازی خوبی نیز به خصوص برای سال جاری و افتتاح 5 طرح توسعه همراه بوده و اینده خوبی دارد
فایرا هم انصافا در بازار خوب معامله می شود یکی از سهم هایی که 3 ماهه چهارم خوبی داشته و خود را در گزارش ها نشان میدهد فایراست مقایسه فروش فصلی در نماد فایرا نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه چهارم مبلغ 2244 میلیارد تومان فروش داشته است.
این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز رشد فصلی 32 درصدی را داشته است. سهم به نظر بین 1600 و 1700 ریال سود را بتواند محقق کند به نظر قیمت های بدی را ندارد و قابلیت های خوبی را میتواند در بازار داشته باشد . البته مزیت این سهم خوش نوسان بودن ان است
در بین هلدینگ ها شستا بد نبود . یک باردر مورد این سهم گفتیم که با سود 2250 تا 2500 ریالی با سرمایه جدید و افزایش سرمایه از تجدید انصافا گزینه ارزان بازار است از همین رو این قیمت ها خیلی فروش ندارد در سوی دیگر همراهان همیشگی او نیز کم کم حرکت میکنند از صبا تا تاصیکو و البته سایر هلدینگ ها نیز ومهان و یا غدیر هم میتوانند مورد توجه باشند
در بین شرکت های روغن موتوری انصافا گزارش شسپا شرانل شبهرن خوب بوده و هر 3 گزینه های خوبی هستند ولی بین این 3 فکر میکنیم شسپا با خبر تجدید گزینه خاص تری باشد ولیفقط کمی صبر و زمان میخواهد بین این گروه اگر اهل ریسک باشید شپاس گزینه خوش ریسکی است و با گزارش های خود میتواند چشم انداز سود عجیبی را برای 1400 رقم بزند ولی ریسک بالایی دارد .
امروز تایرا مثبت بود انصافا اصلاح خوبی داشته است افزایش نرخ 35% در این شرکت و شرایط خوب فروش ان اتفاق مهمی برای سهم است به نظر تایرا در این قیمت ها و در این حجم ها یکی از گزینه های خوب بازارمیتواند باشد و سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . گزارش های بدی هم نداشت و 3 ماهه چهارم خوبی خواهد زد .
در گروه حمل و نقل حکشتی و حتاید مورد توجه هستند و البته باید چشم به خبرهای سیاسی داشت در مورد این دوسهم یعنی حکشتی و حتاید قطعا هر چه امروز خبرهای سیاسی به سمت توافق و تحولات بیشتر و بهتر سوق داشته باشد شرایط برای این دو میتواند بهتر شود از همین رو کمی ریسک پذیری را بخواهید در بازار تجربه کنید خرید این دو و یا یکی ازاین میتواند جالب باشد توصیه ما بیشتر حکشتی است ولی خود حتاید نیز گزینه بدی نیست .
[/ihc-hide-content]


