گزارش بازارامروزشنبه 14 فروردین 1400
ارتش سرخ بهاری !
امروز شنبه آغا رسمی بازار بعد از تعطیلات 1400 را داشتیم که البته ارتش سرخی که به راه افتاده بود لشکر شکست خورده ای را روایت میکرد که از سال 1400 انتظار دیگری داشت … در دوران تعطیلات برخی معتقد بودند بازار را نمیتوان قضاوت کرد ولی امروز و به خصوص چهارشنبه قبل تا حدودی تکلیف روشن تر شده بود.نمیدانیم این چه خاصیت و چه شرایطی است که بازار پیدا کرده انگار به رویداد ها بی حس و بلاتکلیف شده است . مذاکره نمیشود صف فروش داریم ، می شود صف فروش هستیم ، دلار کم می شود بازار میریزد رشد هم میکند بی تفاوت است . گزارش ها که نگو خوب بدشان انگار برگ چغندر شده اند ! امروز باورکردنی نبود که بازار با این حجم از گزارش های خوب بازهم بیتفاوت باشد .
کمکم تفاوتهای ۱۴۰۰ با سال های قبل بیشتر روشن می شود این چند روز را که دیدیم به نظر روزهای پس از عید نیز نشان دهنده همین است که اخبار و تحولات مختلفی در انتظار بازار ۱۴۰۰ است یک بار تقویم رویدادهای خاص این چند هفته پیش رو را گفته بودم اما با جزئیات بیشتر می توان باردیگر اذعان داشت روزها و هفته های پر خبری پیش روی بازار است
امروز که تمام شود تقریبا گزارش های ماهانه اسفند به پایان رسیده و پرونده آن بسته می شود. بی تعارف و به عنوان کسی که اکثر این گزارش ها را خوانده عرض میکنیم فصل زمستان در عین سردبودن بازار و قیمت فصل خوب و داغی برای روند فروش شرکت ها بوده است البته بازار گزارش ها را به هیچ ور خود حساب نکرده وکار خود را میکند …
در سوی دیگر تقریباً میتوان گفت که طی روزهای آتی بازار درگیر تحولات سیاسی برجامی نرخ ارز و تحولات انتخابات خواهد شد و طی ۳ هفته پیش رو بازار بیشتر این اخبار را می شنود پس از آن ما گزارش های ماه فروردین را دارای داریم و بعد نوبت به گزارش های ۱۲ ماهه حسابرسی نشده می رسد که تقریبا می توان گفت یک ماه پیش رو به دو بخش تحولات سیاسی و برجامی و انتخاباتی و تحولات گزارشی تقسیم می شود روزهای پر فراز و نشیبی در انتظار بازار به سرمایه است روزهایی که خبر از سر کول آن بالا میرود و باید منتظر تاثیر این تحولات اخبار در بازار بود.
البته این موضوع باعث بروز داستان های جدید و بهانه های تازه برای نخریدن هم می شود …
مثلا همین چند روز و دوباره یک داستان جدید و بار دیگر گمانهزنیها از اینکه قرار است چه اتفاقی رخ دهد و چه پیش آید. از بد حادثه این اتفاقات سیاسی درست زمانی رقم میخورد که تلاقی مهمی با تحولات انتخابات ریاستجمهوری پیدا کرده یعنی فضای کشور همانطور که در گزارش های قبلی عنوان شد تقریبا وارد فاز سیاسی جدی شده که در تجربیات گذشته برآیند آن ایجاد یک صبر استراتژیک و تردید بین سهامداران شده بود و امیدواریم این بار کمی فضا متفاوت تر باشد . فعالان بازار سرمایه نشان دادند که همیشه واکشن های عجیبی را نسبت به تحولات داشته و یا بدبین بدبین و یا خوشبین خوش بین هستند تقریباً ۷ ماه از خیلی خوشبین بودن بازار گذشته و حالا فاز بد بینی به پست سهامداران خورده و این بدبینی دوباره در یک بازی جدید خود را نشان داده است
بازار سرمایه نشان داده که بارها و بارها بر خلاف ادعایی که دارد در پیش بینی مسائل سیاسی و یا بهتر است بگوییم این اواخر در بسیاری از پیش بینی ها ضعیف عمل کرده است از انتخابات بگیر تا برجام تا نرخ ارز و موارد دیگر و حالا یک بار دیگر برجام رو به روی بازار قرار گرفته و واکنش های آن می تواند مهم باشد و بیش از هر چیز ما این واکنش ها را در نرخ ارز خواهیم دید
اما ذکر این نکته مهم است و باید آن را در محاسبات خود لحاظ کرد فارغ از آنکه در برجام چه نتیجه ای حاصل می شود بخشی از جریانات تحولات ارزی به ساختار اقتصادی و تحولات بودجه باز می گردد که می تواند اثرات جداگانه ای را در بازار داشته باشد در مورد این موضوع مفصل در روزهای آتی بحث خواهیم کرد اما همین قدر موضوع را بدانیم که فضای بازار و نرخ ارز به این سادگی که برخی تحلیل می کنند نیست و نباید اسیر این شرایط و لحاظ کردن اتفاقات عجیب در بازار بود هرچند تحولات می گوید که اگر دستی از غیر برون نیاید و کاری نکند بازار در همین تردید ادامه مسیر میدهد و بازار سرمایه درواقع بهترین و طلایی ترین دوران خود را در انتظار به سر خواهم کرد
و حرف اخر … برخی دوباره دارند برای این منفی های بازار مقصر می تراشند و همه چیز را سر دامنه نوسان می کوبند
به نظر ادرس اشتباهی میدهند …
برای چندمین بار تکرار میکنیم دامنه نوسان نامتقارن یک تصمیم غیر منطقی برای یک فضای غیر منطقی بود نکته بارز ان این است که هیچ کسی از ان دفاع نمیکند ولی برای برگشت به قبل باید از خود پرسید ایا فضای فعلی منطقی شده ؟! واقعا فرض کنیم امروز دامنه نوسان 6% بود خیلی بعید میدانم فضا متفاوت تر از انچه امروز رخ داد می بود ! دامنه نوسان متفارن فرضا 6 مثبت و منفی فقط سرعت ریزش را و یا به اصطلاح به تعادل رسیدن را کمی تسریع می بخشد ولی بازار بعید است بدون جریان پول و با این ابهاماتی که سراغ او امده حتی بعد از تعادل حرکت کند در این دامنه نوسان فعلی فقط سرعت گرفته شده و زمان خریداری می شود تا مسائل حل شود . هیچ کسی ازاین نوع دامنه نوسان دفاع نمیکند ولی تاکید میکنیم مشکلات بازار را به گردن این موضوع نیاندازیم …حرف در مورد این موارد زیاد است و کمی باید صبر کرد …
و اما سراغ بازار امروز برویم که ابتدا و انتهایش خیلی فرقی نداشت فقط در زمانی که ساعت شنی بازار پیش می رفت یک نکته مهم وجود داشت و ان هم خبرها و وریدادهایی بود که می امد و می رفت از گزارش ها و خبرها بگیر تا نرخ ها ولی واکنش بازار یک چیز بود . او انگار بی هوش بی هوش روی تخت دراز کشیده و متوجه چیزی نبود …
بانک ها در انتظار 12 ماهه های خاص
در بانک ها گزارشات 12 ماهه خوبی در راه می باشد گزارشاتی که شاید بتواند جو روانی منفی شکل گرفته در سهام این گروه را تعدیل نماید
در بانک پاسارگاد اوضاع مناسب دنبال شد سهم مثبت مانده و منفی نشد و نشان می دهد حمایت های خوبی از سهم به عمل امده است سهمی که کف قیمتی 1250 تومانی و مقاومت 1400 تومانی دارد و به دلیل پتانسیل های بنیادی و حمایت های صورت گرفته وضعیت خوبی دارد سهم تراز خوبی هم داشتدر اسفند داشت 28128 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 15173 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده در نهایت در 12ماهه تراز 56116 میلیاردریال مثبت است
بانک پارسیان که مهمترین برنامه اش فروش بلوکی سهام اپال می باشد با افت قیمتی و اصلاح به سمت قیمت های 280 تومانی حمایت خود رهسپار شده است سهم اصلاح بالایی داشته و باید در قیمت های فوق متعادل شود در غیر اینصورت اصلاح در سهم ادامه دار خواهد بود
در بانک تجارت در مقابل صف فروش سنگین سهم حمایتی را شاهد نیستیم به نظر می رسد سهم تا قیمت های 260 تومان اصلاح نماید تجارتی که پرتفوی قوی و غنی از شرکت های بورسی تشکیل داده و امسال هم به مانند سال 99 سود سرمایه گذاری ها در این بانک سبب تحول در سود تجارت خواهد شد
معادن ریزشی
در سهام معدنی علی رغم وضعیت خوب گزارشات اسفند ماه و در پیش بودن صورت های مالی 12 ماهه عالی شاهد اصلاح قیمتی سهام این گروه به دلیل جو منفی بازار هستیم
کالسیمین صف فروش سنگینی بوده و اصلاح سهم تا کانال قیمتی 1600 تومان ادامه خواهد داشت گزارش اسفند ماه و میزان فروش شرکت بسیار مهم بود و سبب این افت و صف فروش د و سهم توانایی سود سازی خوبی خواهد داشت
ملی مس گزارش خیره کننده ای در اسفند ماه منتشر کرد اثرات قیمت های جهانی بالای مس کم کم در حال نمودار شدن می باشد برای سال 99 و سال جاری سود این شرکت جهش بالایی را تجربه خواهد کرد فملی که حمایت 1200 تومانیش سبب متعادل شدنش خواهد شد و اینده خوبی دارد این سهم نیز یکی از بهترین ماه های فروش خود را داشت و جبران کننده دو ماه قبل بود در یک فروش خاص 72703 میلیارد ریال فروش زده است نرخ فروش ۲,۲۱۹,۳۹۲,۴۵۴ و 17 هزار تن صادر کرده است
بدون هیچ گونه تردیدی میگوییم گروه سنگ آهن یکی از بهترین گزارش های ماهانه تا این لحظه و قطعا 12ماهه را طی هفته های اتی خواهند داشت . از واحیا بگیر که متعادل شده و با کمی حجم گرفتن میتواند دوباره صف شود تا اپال که شایعات و خبرهای عرضه دو زیر مجموعه فولادی و سنگ آهنی را دارد به نظر این دو سهم را خریده و کمی صبور باشید قطعا نتایج خوبی را خواهند داشت
کنور دیگر گزینه خوب این گروه است کنور دی و بهمن و به خصوص اسفند عالی را داشته استدر بهمن 3508 میلیارد ریال و نرخ ۲۶,۹۳۰,۹۴۶ ریال و اسفند با رشدی خوب 4127 میلیارد ریال شد و نرخ گندله ۲۷,۷۴۸,۶۸۳ ریال است
جمع12 ماهه 21437 میلیارد ریال فروش داشته که به نظر 12ماهه خوبی را راهی بازار کند . منتظر یک گزارش و حرکت خوب از کنور در بازار هستیم و به نظر سهم خوش نوسانی برای بازار است
در سوی دیگر سراغ دوقلو های خودمان برویم و کگل و کچاد که انها نیز گزارش های عالی را داشتند کگل طبق معمول 3 ماهه چهارم خوش درخشید کگل گزارش اسفند ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 12 ماهه شرکت مبلغ 29295 میلیارد تومان می باشد.
همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد کگل نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه چهارم مبلغ 10281 میلیارد تومان فروش داشته است.
این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز رشد فصلی 19 درصدی را داشته است. منتظر یک گزارش خوب در 12ماهه نیز از سوی این سهم هستیم .
سراخر سراغ کچاد برویم که او نیز عالی بود سهم اعلام کرده محاسبه نرخ فروش مربوط به آهن اسفنجی تابعی از نرخ شمش خوزستان بوده ،محاسبه نرخ فروش براساس نرخ اسفند ماه شمش فولاد خوزستان ۱۱۸،۰۷۹،۵۱۲ ريال بوده است .
مقدار ۳۰۰۰ تن شمش در بندر آماده حمل می باشد که بعد از اتمام فرآیند فروش صورتحساب در فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت می رسد .واقعا 2ماه گذشته عالی بوده در اسفند 32204 میلیارد ریال و نرخ ۲۰,۷۵۱,۷۹۸ ریال بوده 12 ماهه 255503 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه 96684 میلیارد ریال بوده است چادرملو با صف فروش اندکی همراه شده است سهمی که وضعیت مناسبی داشته و حمایت سنگین و میلیونی را شاهد است سهم حمایت قوی 2200 تومانی داشته و از این سطوح می تواند برگشت داشته باشد انتظارات ازاین سهم با توجه به گزارشات ماهانه بالا بوده و سهم توان سود سازی و رشد قیمتی خوبی دارد
پالایشی ها و پتانسیل های نفتی
در پالایشی ها همچنان قیمت های بالای نفت سبب شده تا این گروه در موقعیت خوبی قرار داشته باشد فعلا جو اصلاحی سبب شده تا شاهد افت قیمت سهام این گروه و جذاب شدن قیمتشان باشیم
شبریز به حمایت 3000 تومانی نزدیک می شود سهم جای افت زیادی ندارد صف فروش سهم اندک و پتانسیل های سهم بالا می باشد هم سود شرکت اصلی و هم سود سرمایه گذاری ها رشد بسیار خوبی خواهد داشت همین امر سبب شده تا سهم میل زیادی به اصلاح نداشته باشد
شپنا همچنان با صف فروش سنگینی علی رغم خبرهای خوب در خصوص تعدیل مثبت سنگین سود شرکت در گزارش 12 ماهه همراه می باشد به نظر می رسد با گزارش 12 ماهه سهم به سمت ارزش ذاتی خود رشد داشته و اصلاح قیمتی اخیر را جبران نماید
در شبندر قیمت های 2600 تومان حمایت قوی در سهم تشکیل داده است حمایتی که ایمد ها را به برگشت روند سهم افزایش داده است این سهم پالایشی رشد قیمتی خوبی داشته و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و توان تعدیل مثبت از بابت افزایش حاشیه سود شرکت و افزایش سود تسعیر ارز سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
دراین گروه شسپا هم شرایط خوبی را داشته است شسپا زمستان خوبی را سپری کرد
دی و بهمن و اسفند خوبی داشته و رکورد شکست اسفند 8303 ، بهمن 8289 و دی هم 8710 میلیارد ریالی بود
سهم در ابان 6783 میلیارد ریال و اذر 7913 میلیارد ریال فروش داشتهجمع فروش به 71720 میلیارد ریال رسید سال قبل 47358 میلیارد ریال بود
گزارشاتی بی اثر در فولادی ها
در فولادی ها گزارشات بسیار عالی را در حال انتشار است گزارشاتی که نشان دهنده سود های بالایی از سهام این گروه در گزارشات 12 ماهه می باشد
در فولاد مبارکه به نظر می رسد شایعات جهش سود سازی شرکت صحت داشته و سهم هم سود عملیاتی و هم سود سرمایه گذاریهایش رشد خوبی داشته باشد اینس هم تا قیمت های 1250تومان جای اصلاح دارد اما در صورت برگشت هم اهداف قیمتی 1450 الی 1600 تومان خواهد داشت
فولاژ مقاومت جانانه ای داشت سهمی که در قیمت های 2000 تومان قرار گرفته و پس از رشد قیمتی 30 الی 40 درصدی اخیر نیاز به کمی استراحت برای کسب انرژی و رشد مجدد تا قیمت های 2200 الی 2400 تومانی خواهد داشت
گزارش اسفند ماه هرمز عالی بود فروش سنگین نشان می دهد شایعات سود بالای 200 تومان برای 12 ماهه صحت خواهد داشت بدین ترتیب رسیدن به سود 260 تومانی برای سال جاری هم دور از تصور نیست سهمیکه تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان تارگت و هر چه سهم اصلاح بیشتری داشته باشد برای خرید جذابتر خواهد بود
دراین گروه انصافا کاوه هم شرایط خوبی را داشته است سهم در زمستان خوش درخشید در اسفند 16232 و بهمن 18472 میلیارد ریال فروش داشت
در دی 16365 میلیارد ریال فروش داشت در نرخ ها دی ۱۰۲,۲۴۰,۸۷۲ ریال و بهمن ۱۱۸,۴۵۳,۱۰۵ ریال و اسفند ۱۲۳,۰۲۱,۳۳۵ ریال صادر کرده و جمع فروش 12 ماهه 134180 میلیارد ریال است
لیدری بی نوا
در خودرویی ها که همچنان بازار بر لیدری این گروه اعتقاد دارد شاهد افت قیمتی و صفوف فروش سنگین بوده و سهامداران این گروه تنها امیدشان به ازاد سازی نرخ خودرو می باشد
ایران خودرو با صف فروش سنگینی به سمت قیمت های 240 تومان در حرکت می باشد این سهم وضعیت خوبی داشته و ازاد سازی تحولات خوبی را در شرکت ایجاد خواهد کرد فعلا سهم تا زمانی که خبر معتبری در خصوص ازاد سازی نرخ محصولاتش منتشر خواهد کرد وضعیت سهم نوسانی محسوب می شود
سایپا هم تا قیمت های 220 تومان را تاچ خواهد کرد این سهم وضعیت بهتری داشته و از زیان کمتری برخوردار می باشد این سهم اگر بتواند دارایی های مازاد خود را به فروش برساند با شناسایی سود غیر عملیاتیمی تواند از زیان خارج شود
خپارس همچنان اصلاح شدیدی دارد سهم رشدی نکرده است و علیرغم در پیش بودن تجدید ارزیابی و تولیدات جدید زیر بار عرضه های سنگین و اصلاح شدیدی قرار گرفته است خپارس اگر حمایت 600 تومانی را از دست بدهد وضعیت خوبی نخواهد داشت
چهارگوشه بازار
خبر تولید چند میلیون دوز واکسن کرونا توسط گروه برکت تا پایان بهار سبب شد تا این سهم متعادل شده و فشار فروش از سهم گرفته شود برکتی که مقاومت 3600 تومانی داشته و اگر این مقاومت را بشکند تا تارگت نهایی 4200 تومانی خود جای صعود خواهد داشت
پتروشیمی زاگرس در انتظار گزارش اسفند ماه خود می باشد اصلاح سهم به نظر می رسد کماکان تا قیمت های 20 هزار تومانی ادامه دار باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد سود 3000 تومانی در صورت فروش مناسب در اسفند ماه محتمل باشد سهم انصافا گزارش خوبی زد هر چه در 2 ماهه اخیر نفروخته بود در اسفند با صادرات 240 هزار تن و نرخ ۷۰,۴۳۲,۹۸۳ ریالی به فروش 18202 میلیارد ریالی رسید
شخارک هم شرایط خوبی را داشته شخارک در اسفند 9016 و بهمن 4583 میلیارد ریال فروش داشت و متانول صادر نکرده و از بقیه مشتقات بوده در اسفند برعکس متانول صادر کرده با نرخ ۷۲,۸۴۱,۷۸۸ و بقیه صفر بوده دی یک فروش خاص 9293 میلیارد ریالی را ثبت کرد و نرخ فروش نیز در متانول ۷۸,۳۹۶,۷۷۰ ریال . جمعا 12 ماهه 51936 میلیارد ریال بوده مدت مشابه 26193 میلیارد ریال بوده است
ولی بهتر ازاین دو از دید ما نوری بود نوری بهمن و اسفند عالی را داشته و بهمن 45878 میلیارد ریال و اسفند52527 میلیارد ریال فروش زد
در دی هم خوب بود و 39202 میلیارد ریال فروش زد یک زمستان عالی را داشت .
افزایش نرخ ها دیده می شود و در مجموع 12 ماهه 378493 میلیارد ریال فروش داشته است. 241961 میلیارد ریال گزارش 12ماهه سال قبل است
جم هم انصافا در این گروه شرایط خوبی را داشه و میتواند با دید میان مدت مور توجه باشد
پارسان در قیمت های خوبی قرار گرفته است حمایت 2000 تومانی به نظر می رسد سبب واکنش مثبت این غول پتروپالایشی شود سهم ان ای وی بالایی داشته و سودش از طریق شرکت های زیر مجموعه با جهش بالایی همراه می باشد حمایت 2000 تومانی در سهم عمل نماید شاهد برگشت روندش به سمت سطوح 2200 الی 2500 تومانی خواهیم بود
وبشهر را هم در گروه سرمایه گذاری ها باید زیر نظر داشت وبشهر در اسفند 685 میلیاردریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است
حکشتی با این شرایطو خبرهای رفع تحریم به نظر میتواند همچنان مورد توجه بازار باشد واقعا سهم از بعد نوسانی مورد تو.جه است
رمپنا هم با این سود تلفیقی در این نرخ ها نباید باشد به نظر این سهم نیز قابلیت های خوبی برای رشد میان مدتی دارد
سرمایه گذاری ها نیز شرایط خوبی را دارند ونیکی و تاصیکو دو گزینه بسیار خاصی هستند که به واسطه مجامعی که در پیش دارند به خصوص درمورد ونیکی میتوانند در این قیمت ها مورد توجه باشند تاصیکو نیز به واسطه تحقق سودی که خواهد داشت این جلب توجه را دارد در ومهان نیز به واسطه سود محقق شده خوب این شرایط را دارد ومهان تا اخر اسفند 10446892 میلیون ریال سود مجمع شناسایی کرده است. ومهان تا اخر اسفند 10446892 میلیون ریال سود مجمع شناسایی کرده است این یعنی سهم 2400 ریال سود را احتمالا به بازار اعلام میکند . انصافا شرایط و قیمت های خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد صبا هم این وضعیت را دارد و انصافا گزینه خوبی است وسپه یکی دیگر از ان شرکت های خوب است NAV هر سهم وسپه 14,276 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 49 درصد می باشد.
امروز فباهنر را واقعا خوب خریدند در مورد این سهم خبرهای دیگر یک طرف و بحث رشد سود عملیاتی طرف دیگر فباهنر در 3 ماهه پایانی سال عالی بوده و در اسفند 3598 ، بهمن 3173 و در دی 3153 میلیارد ریال فروش داشت
در بین سهم های گروه لاستیک پکرمان شرایط خوبی را دارد . در بررسی گروه لاستیک همواره پکرمان یکی از مهم ترین گزینه های ما بوده و این گزارش ها نیز این موضوع را نشان میدهد پکرمان 3 ماه اخیر خوب بوده و دی و بهمن و اسفند عالی را داشته است
در اسفند فروش 4034 و نرخ ۵۵۷,۷۷۱ ریال است . بهمن 4033 میلیار ریال فروش و نرخ ۵۷۷,۱۱۹ ریال استدر دی به فروش 3831 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۵۳۱,۷۴۱ ریال شدمجموعا12 ماهه به فروش 33645 میلیارد ریالی رسیده است.مدت مشابه 16860 میلیارد ریال بود به نظر با دید کمی میان مدت و صبر یکی از بهترین گزینه های بازار میتواند و در این گروه نیز در کنار پیزد شرایط خوبی را دارد


