[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 10 فروردین 1400
خواب بهاری …
هوای بهاری شرایط عجیبی را دارد . نمیدانیم مال این هواست یا ما دنبال بهانه هستیم … ادم دلش میخواهد بخوابد و کاری نکند از ان طرف در دل طبیعت که باشی بلبل ها رهایت نمیکند و یک لحظه نمیگذارند گوشت ارام باشد ولی فعلا در بازار ما همه در خواب بهاری بوده و فعلا مشغول اند و سوت بلبلی می زنند…
امروز سه شنبه بازار بعد از تعطیلات کار خود را در حالی آغاز کرد که سه مرحله متفاوت را در پیش داشت در ابتدای بازار شرایط خیلی شرایط نرمال و خوب و مثبتی نبود و منفی آغاز شد و بعد رفته رفته با افزایش تقاضا در نمادهای مختلف بهبود بازار را داشتیم اما در نهایت در نیمه دوم جو مثبت قوی شکل نگرفت و روند ادامه دار نبود و بازار به دامن منفی ها کشیده شد هنوز هم معتقدم برای جریان بازار زود است که بخواهیم این روزها را ملاک کل سال بدانیم اما نوعی سردرگمی و هراسان بودن در معاملات همچنان دیده می شود و نکته منفی این است که سال جدید آمده اما تغییری در طرز فکر بازار دیده نمی شود و انگار سال فقط روی کاغذ برای فعالان بازار تغییر کرده و ذهنیت ها تغییری نکرده است نته بسیار مهم در مورد بازار این است که بار دیگر بتوانیم چشم انداز روزهای آتی را تصور کنیم چشماندازی که در ۴ محور می تواند نتایج جالبی را به ما بدهد محور بازارهای جهانی را فراموش میکنیم اما در سه محور نرخ ارز ،گزارش ها و جریان اقتصادی و تورم می توان شرایط را بیشتر بررسی کرد …
بارها در مورد نرخ ارز صحبت شده اما شما امروز ببینید که این نرخ درمحدوده ۲۶ هزار قرار گرفته اما بازار واکنش خاصی را شاهد نیست البته نرخ دلار نیما به واسطه تحولات تعطیلی همچنان پایین مانده است این نرخ نیز به محض بازگشایی اقتصاد و بازارها شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد جریان نرخ ارز با کمی تاخیر اثرات خود را در بازار نشان خواهد داد و تعجب ما از این است که بازار با علم به تمامی موارد و این که این اثرات خود را در قیمت نشان خواهد داد باز هم حاضر نیستند چنین روزهایی به این موضوع وزن بدهند ..
موضوع دیگر جریان گزارش هاست که در چند گزارش اخیر در کدال میبینیم این اثرات خود را طی روزهای آتی در سود شرکتها نیز خواهد گذاشت اما بازار بی اعتنا با آن فعلاً فقط تماشاچی این گزارش هاست از نرخ شمش بگیر تا نرخ ورق ، از گزارش فخوز و فولاد و زامیاد و پردیس گرفته تا تراز مثبت بانکی ها همه فعلاً پیش چشم بازار ارزشی برای تغییرات قیمت ندارد این موضوع تا جایی پیش رفته و ادامه میدهد و بعد به شکل دیگری خود را نمایش خواهد داد. به نظر می رسد در شرایط فعلی اثرات گزارشی به دلیل ابهاماتی که در دل بازار وجود دارد بیشتر خود را در قالب جمع شدن انتظارات آتی نشان خواهد داد و به نوعی بازار صبر میکند با اطمینان بیشتر از اتفاقات و تحولات به سمت خرید و یا در نظر گرفتن قیمت ها گام بردارد.
اما موضوعی که برای ما مهم است و به نظر خود را در ماههای آتی بیشتر نشان خواهد داد بحث جریان تورم و انتظارات آن در سال ۱۴۰۰ و سالهای بعد است بانک مرکزی به چاپ پول اعتراف میکند نرخ دستمزد به این شکل افزایش می یابد کسری بودجه روشن است و همه تقریباً صورت مسئله و پاسخ را میدانیم و اما نمی دانیم چه باید بکنیم و یا نمی خواهیم فعلاً کاری بکنیم که برخی آن را ناشی از در پیش بودن برجام و انتخابات می دانند که باعث سردرگمی در تصمیمات شده اما به هر حال اگر قرار است نرخ سود بانکی را نیز تحلیل کنیم بهتر است آن را کنار نرخ تورم و شرایط تورم فعلی قرار دهیم و بعد در مورد کلیت این نرخ ها و بازار صحبت نماییم
وقتی مجموع این موارد و این عوامل را کنار هم قرار می دهیم به چیزی به نام استراتژی سرمایهگذاری خواهیم رسید که نشان میدهد در سال ۱۴۰۰ چه کارهایی باید کرد … بسیاری معتقدند اگر با تحلیل پیش برویم جریان سود و قیمت ها با اندکی رویه ثبات می تواند تکلیف ما را روشن کند اما این عدم اطمینان از جریانات سیاسی باعث بروز این تحولات شده و یک صبر به اصطلاح استراتژیک سیاسی را به بازار تحمیل کرده .
دو حالت وجود دارد اولین نسخه این است که بازار کم کم بعد از تعطیلات با موجی از عقلانیت و بررسی شرایط و گزارش ها تحلیل کرده و کم کم حرکت کرد و بازار نیز از این حالت خارج می شود امیدوارم اینطور باشند اما حالت دوم حالت کشنده و شکننده است که بازار این صبر استراتژیک را در خود ایجاد کرده و با وجود و شنیدن و لحاظ کردن بسیاری از تحولات آن را در قیمتها لحاظ نمی کند و بی اعتنا به آن فقط تماشاچی موضوع است در این حالت فنر بازار فشرده تر و جهش بعد از آن نیز قوی تر خواهد بود اما تلخی و دردناکی ماجرا این است که سهامداران باید دوباره روزهای عجیب و غریب بازار را تحمل کنند درد آن وقتی بیشتر میشود که می بینند بدیهیات چیز دیگری را نشان میدهد و جریان بازار مورد دیگری است …
باز هم میگویم فعلا برای نتیجه گیری در مورد بازار زود است اما باید خود را برای هر چیز و هر سناریویی آماده کنیم امیدواریم پس از سپری شدن تعطیلات فضای بهبود بازار رفته رفته بهتر و بیشتر شود
و ما سراغ بازار امروز برویم که امروز بازار خیلی فضای خاصی را نداشت و بازگشایی بانکیها نیز نتوانست به جو کلی بازار کمک کند از همین رو پایان بازار با منفی تمام شد تا احتمالا فردا که آخرین روز غیررسمی بازار در تعطیلات است سپری شود و شرایط به شکل دیگری در نیمه دوم فروردین پیش برود فعلاً کاری نمی شود جز تماشا و صبر برای پایان یافتن این روز ها فردا هم برود تا ببینیم بهانه های بعدی بازار چیست…
پالایشی ها میل به برگشت
در پالایشی ها شاهد روند بهتری بودیم به نظر می رسد این گروه همچنان انتظارات بالایی داشته و همانطور که گفتیم اصلاح زیادی نخواهند داشت
شپنا از قیمت های منفی تا قیمت های مثبت پیش رفت اما فشار فروش را شاهد بود به نظر می رسد سهم با روند نوسانی همراه تا گزارش یا خبر مثبتی سبب شود تا سهم در مسیر صعود و رشد قیمتی قرار بگیرد سهمی که حمایت 1250 تومانی و مقاومت 1450 تومانی دارد
شبندر صف فروشش جمع اوری شد اما فشار عرضه هایش بالا بود به نظر می رسد فردا سهم وضعیت بهتری داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی دارد اما فعلا نیار به کمی استراحت دارد تا شاید افزایش سرمایه یا تعدیل مثبت بتواند موج جدیدی صعودی در سهم ایجاد نماید
شتران اوضاع بهتری در قیمت های بالای 1000 تومان داشت سهم می تواند با صعود و رشد قیمتی به سمت سطوح 1100 تومان هدف خود برود یا در همین نزدیکی قیمت های 1000 تومان نوسانات ارامی را تجربه نماید
د هنوز بازار در مورد صورت های مالی این گروه ابهام دارد و یک گزارش و چراغ سبز از صورت های مالی روند این گروه را تغییر میدهد .
معادن و افت عیار
در معدنی ها روند اصلاحی دنبال شد به نظر می رسد مشخص شدن سود این شرکت ها در گزارشات 12 ماهه بتواند روند سهام این گروه را بهبهود ببخشد
در کالسیمین شاهد اصلاح سهم پس از ناکامی در شکست مقاومت 1800 تومانی بودیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و کزارش اسفند و مشخص شدن میزان فروش در سهم کمک شایانی به روند کالسیمین که شایعات سود 300 تومانی دارد می کند
چادرملو گزارش عالی داده و به نظر می رسد سود 270 تومانی شایعه شده اش محقق شود سهم برای سال اینده شایعات سود 350 تومانی دارد سهمی که هدف قیمتی 2500 تومانی و حماتی 2200 تومانی دارد تارگت نهایی این غول سنگ اهنی سطوح 2800 تومان می باشد
ملی مس صف فروش اندکی داشت به نظر می رسد با حمایت های صورت گرفته امروز سهم تا حمایت 1250 تومانی افت داشته باشد فملی که شایعات تعدیل مثبت خوبی داشته و گزارش اسفند ماه عالی در پیش داشته که می تواند به برگشت سهم به سصطوح 1400 تومان کمک نماید
بانک های پر فروش
در بانک ها علی رغم اخبار مثبت از تملک سهام پالایشی ها تا برنامه فروش برخی دارایی ها و در راه بودن گزارشات مثبت 12 ماهه فشار فروش در این گروه بالا بود
بانک صادرات با صف فروش به بازار برگشت سهمی که در گزارش 12 ماهه با شناسایی سودس رمایه گذاری ها سود خوبی را شناسایی خواهد کرد این سهم فردا حمایت نشود تا قیمت های 245 تومان جای اصلاح را دارد
بانک تجارت هم مهمان صف فروش شد سهمی که در قیمت های 280 تومان قرار و اگر این سطوح را از دست بدهد تا قیمت های 260 تومان با افت همراه خواهد شد بانک تجارت وضعیت بنیادی خوبی داشته و با تملک سهام پالایشی ها از یک سو و قبضه مدیریتی سهام ونیکی از سوی دیگر اینده خوبی دارد
پست بانک این روزها یکه تاز بانک ها شده است سهم مقاومت خودرا در هم کوبیده و به سمت قیمت های 2500 تومانی می رود سهمی که وضعیت خوبی داشته و با اخبار و شایعات خوبی همراه می باشد این سهم برای سال مالی 99 و سال مالی جاری توان سود سازی بالایی داشته و سودش طبق صورت های مالی شرکت متحول شده است
فولادی های کم رمق
در نمادهای فولادی شاهد نوسانات ارامی بودیم فولادی هایی که وضعیت خوبی داشته وبا گزارشات اسفند ماه نشان دادند در موقعیت خوبی قرار دارند
در این گروه فولاژ هم خبرخای خوبی از عرضه دو زیر مجموعه دارد که مورد توجه است و میتواند بازهم مورد توجه باشد فجر و فوکا را هم به عنوان خاص های این گروه زیر نظر بگیرید هرمز هم قابلیت های یک سهم خوب را دارد
فولاد مبارکه با روند نوسانی مثبت همراه شد این سهم که توان سود سازی بالایی داشته و گزارش اسفند ماه ویژه ای داشت نشان داد می تواند به سود 150 تا 200 تومانی برسد به خصوص این که نرخ فروش محصولات شرکت هم کاهشی نداشته و ریسک کاهش نرخ های فروش شرکت نیز برطرف شده است گزارش فولاد مبارکه همه را انگشت به دهان کرد الی خود سهم و سهامداران را ! انگار کسی برایش این گزارش ها مهم نیست ولی واقعا معرکه بودفروش 12 ماهه شرکت مبلغ 76460 میلیارد تومان می باشد.همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد فولاد نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه چهارم مبلغ 27005 میلیارد تومان فروش داشته است. این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز رشد فصلی 22 درصدی را داشته است.ولی بازار توجه نکرد
در نماد ارفع هم شاهد نوسانات منفی بودیم سهمی که مقاومت 1600 تومانی داشته و در صورت های مالی 12 ماهه توان سود سازی خوبی دارد اگر نرخ های فروش شرکت در همین محدوده باقی بماند سهم برای سال جاری هم سود بالایی شناسایی و رشد قیمتی سهم ادامه خواهد داشت
فولاژ که رشد قیمتی بسیار مناسبی را از قیمت های 1500 تومان تا سطوح بالای 2000 تومان تجربه کرده بود با فشار فروش همراه شد این سهم سود سازی خوبی داشته و با عرضه سهام فولاد غدیر ایرانیان و فولاد شاهرود در اردیبهشت وضعیت بهتری نیز پیدا خواهد کرد پس از اصلاح سهم در موقعیت خوبی برای خرید قرار خواهد گرفت
فخوز هم امروز گزارش خوبی را داد فخوز بهترین فروش زمستان را در اسفند زد و 37801 میلیارد ریال فروش اشت نرخ داخلی ۱۰۵,۰۹۹,۳۰۴ و ۱۳۰,۵۳۰,۸۹۷ و ریال صادراتی بود در بهمن کمی افت کرد و 26265 میلیارد ریال فروش داشت نرخ داخلی ۱۰۸,۱۳۹,۴۶۵و صادراتی کمی بالاتر است در دی 33603 میلیارد ریال فروش داشتنرخ داخلی و خارجی تقریبا یکی بود ۱۱۱,۹۰۲,۴۴۶ ریال جمع فروش به 306467 میلیارد ریال رسیده است . مدت مشابه 158407 میلیارد ریال بوده است
کشتی سنگین سرمایه گذاری ها
سرمایه گذاری ها وضعیت خوبی را دنبال کرده و موقعیت خوبی را دارند سهامی که به نظر می رسد به دلیل جو منفی بازار از ارزش ذاتی و ان ای وی خود فاصله زیادی گرفته اند
شستا امروز خوب معامله شد و توانست عرضه ها را جذب نماید اما عرضه ها در سهم بالا می باشد نکته جالب اینکه حقوقی ها هم در حال فروش در این سهم هستند سهمی که اگر قیمت های 1200 تومانی را پس نگرفته و در سطوح بالای 1200 تومان تثبیت نشود فعلا روندش نوسانی دنبال خواهد شد.شستا باز شد و به نظر کمی نیاز به ساپورت خبری برای حفظ این قیمت ها دارد وگرنه دوباره اصلاح می شود . ببینید شستا خبرهای خوبی را دارد از تحقق سود خوب بالای 2500 تا زمزمه های تجدید و … به نظر شستا را هنوز بازار خوب درک نکرده ولی نباید با سرعت رشد کند
سرمایه گذاری بوعلی که به سود بالای 200 تومانی ناشی از فروش سرمایه گذاری ها رسیده بود با نوسانات منفی همراه شد این سهم تا قیمت های 620 تومان افت خواهد داشت سهمی که رشد و بازدهی خوبی داشته و بازار چشم انتظار مجمع و میزان درصد تقسیم سود شرکت می باشد
امروز صف فروش ومعادن جمع اوری شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم کف حمایتی 1250 تومانی داشته و از سوی دیگر با مقاومت 1400 تومانی همراه می باشد جهش سود سازی عمدتا ناشی از سهام سنگ اهنی ها و ملی مس و رشد ارزش ان ای وی سبب شده تا سهم در قیمت های 1250 تومان جذاب باشد
چهارگوشه بازار
اپال با نوسانات مثبت مجددا به قیمت های بالای 1800 تومان برگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و مهمترین پتانسیلش بحث خروج گروه بانک پارسیان از سهم می باشد فعلا سهم در سطوح قیمتی 1600 الی 1850 تومان در نوسان خواهد بوداپال هم میتواند جالب باشد سهم طی روزهای اتی میتواند با خبرعرضه های اولیه کمی بهتر شود گویا یکی از زیر مجموعه های اپال راهی بازار می شود
شیران ارام ارام به سمت قیمت های 3000 تومانی در حرکت است سهم مقاومت 3200 تومانی داشته که در صورت شکسته شدن این سطوح سهم تا قیمت های 3500 تومان صعود خواهد داشت شیران شایعات تعدیل مثبت عایدی خوبی داشته و گزارشات خوبی را منتشر کرده است گزاراشاتی که تحولات جدی را به نسبت سال مالی قبل نشان می دهد سهم یک گزارش بسیار خوب را داشت .شیران اولین ماه سال مالی را با فروش 4837 میلیارد ریال فروش شروع کرده است در بهمن نیز 4035 میلیارد ریال بود و اسفند هم 4225 میلیارد ریال در مجموع 3 ماهه 13098 میلیارد ریال شده استمدت مشابه این عدد 5873 میلیارد ریال بود . نرخ فروش دی ۳۰۴,۳۷۷,۰۹۹ ریال و بهمن ۲۷۵,۴۰۲,۷۷۸ ریال و اسفند ۲۹۳,۴۵۸,۳۰۲ ریال بوده است
سیمان کرمان که مالکیت خوبی در دو شرکت سیمانی و شرکت های دیگر داشته و سود سازی خوبی برای سال مالی جدید خود دارد توانست برگشت خوبی داشته باشد سهم تارگت 1800 الی 2000 تومانی دارد سکرمایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و کف حمایتی 1500 تومان را هم بسته است
سهگمت را هم زیر نظر داشته باشید قابلیت های خوب و حرف های قوی برای گفتن دارد سهگمت در 2 ماه سال مالی جدید گزارش خوبی داد و بهمن ۴۸۷میلیارد ریال و اسفند437 میلیارد ریال فروش داشته است و صادرات شرکت دوباره فعال شده است 250میلیارد ریال صادرات داشته است هم نسبت به ماه قبل و هم نسبت به میانگین فروش سال مالی قبل رشد خوبی داشته است
2 ماهه 925 میلیارد ریال بوده و 2 ماهه قبل 203 میلیارد ریال
سفانو نیز دیگر سهمی بود که به نظر گزارشش جالب بود سفانو در 3 ماهه چهارم عالی بوده و در دی و به خصوص اسفند
حالا در اسفند با فروش 525 میلیارد ریالی به عدد 3698 میلیارد ریالی رسیده کل سال قبل 2454 میلیارد ریال بوده است
بموتو هم شرایط خوبی را گرفته است گزارش ماهانه این شرکت بسیار جالب بود بموتو در اسفند عالی بوده و فروش 3297 میلیارد ریالی را ثبت کرده تا 3 ماهه اخیر را خوب پیش ببردبهمن 1844 میلیارد ریال بود و عالی بوددی به 1111 میلیارد ریال رسید جمع فروش6 ماهه 8126 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه این عدد 4682 میلیارد ریال بوده است.
در مورد رمپنا امروز استادگی خوبی در منفی ها داشت به نظر میرسد این سهم بعد از رشد اخیر نیاز به کمی استراحت موقت داشته باشد ولی همین سهم را باید دوباره بیشتر از قبل زیر نظر داشت از دید ما انتشار تلفیقی 6 ماهه کمک بزرگی به روند اتی سهم میکند و باردیگر صف خرید را طی روزهای اتی تجربه خواهد کرد . سهم را با کمی صبر و نگه ب روزهای اتی زیر نظر بگیرید
در بین خودرویی ها گزارش خوب زامیاد حسابی همه را غافلگیر کرد و سهم را بالا کشید . خزامیا در اسفند بسیار خوب ظاهر شد
در اذر 2302 میلیارد ریال و فروش 1364 دستگاه بوده و روند کاهشی بوده است در دی این عدد با رشدی خوب 4924 میلیارد ریال بوده و 3300 دستگاه فروخته است در بهمن با رشد 6977 میلیارد ریال شده و با فروش 4200 دستگاه رشد خوبی داشته در اسفند 16420 میلیارد ریال و 9200 دستگاه فروش داشته است جمعا 12 ماهه 49749 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل عدد 27251 میلیارد ریال بود
در بین شرکت های تامین سرمایه تنوین را هم زیر نظر بگیرید . تنوین سال مالی را با درامد 3087 میلیارد ریالی در اسفند تمام کرد و در مجموع 12ماهه به 13322 میلیارد ریالی رسید و عدد خوبی داشت کل سال قبل 7806 میلیارد ریال بوده و به نظر 12ماهه خوبی بدهد به نظر شرایط خوبی را در این سعم شاهدیم او را زیر نظر بگیرید
مادیرا امروز یک بلوک را زد به نظر این سهم شرایط خوبی را میتواند در این مسیر طی کند و اصلاح خوبی کرده است و اماده است
در بین پتروشیمی ها شرایط خوبی را دارند و البته شفن هم میتواند جالب باشد شفن بهمن و اسفند خوبی داشت دی 5652 میلیارد ریال بود در بهمن با رشد به 8493 میلیارد ریال و اسفند 8322 میلیارد ریال بود این 3ماهه بهتر بوده 12 ماهه 55560 میلیارد ریال فروش داشته
شگویا هم شرایط خوبی را دارد . یکی از خاص ترین گزارش ها را شگویا داشت شگویا در 3 ماه گذشته متحول شده و حالا اسفند 12416 و بهمن هم صعودی بود و 13302 میلیارد ریال فروش داشت . سهم در دی 10449 ، اذر 9079 ، در ابان با فروشی خوب 10098 میلیارد ریال مواجه بوده
جمع فروش 12 ماهه 100122 میلیارد ریال است . مدت مشابه سال قبل این عدد 70450 میلیارد ریال بوده است
تایرا و وتوشه هم میتواند جالب باشد . هر دو در ظاهر در یک گروه قراردارند از دید ما نیز تا حدودی هر دو شرایط خوب و به قیمتی داشته و قابلیت های خوبی برای رشد دارند به نظر هر دو سهم را با دید کمی صبرکوتاه مدت و البته خرید با دید کوتاه مدت میتوان زیر نظر داشت هر دو جز سهم های خوب و به قیمت ومنطقی بازار هستند .
[/ihc-hide-content]


