[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 8 فروردین 1400
خواب و بیدار …
امروز بازار سرمایه کارخود را در حالی پیش برد که ان زندانی که فکر میکرد در سال 99 دیوارها را خط میزند و آزاد می شود اوضاع بهتر می شود به محض ازاد شدن مشخص شد در این دنیای 1400 و رهایی هم خبری نیست و باید به فکر روزهای بهتر باشد. این بلاتکلیفی سال 1400 و اتفاقات ان باعث شده تا بسیاری نسبت به این روزها نیز تردید داشته باشند ولی باید اذعان داشت برای قضاوت هنوز زود است و این دو روز باقی مانده را نیز باید تحمل کرد تا فضا روشن تر شود. بازار بین خواب وبیدار خرید و فروش هاست و نمیداند شرایط خوبی دارد یا ندارد نمیداند تغییرو تحولات را باید به جان بخرد یا خیر . بازار در حالی در فضای دلار رشد را تجربه میکند که این طرف هنوز کسی به این رشد اعتقاد ندارد ولی روزهای قبل هم گفتیم هر روزی که میگذرد و ما بدون برجام سر میکنیم قرضی است که به کسری بودجه داریم و در اینده ان را با رشد نرخ ارز باید جبران کنیم . این تحلیل هایی است که بازار نمی بیند و فعلا در قیمت ها لحاظ نمیکند ولی به نظر کم کم این فضا نیز تغییر میکند در حال حاضر فقط باید خبرها و شرایط را دنبال کرد و تحلیل کرد زمانی میرسد که این تحلیل ها به ثمر خواهد نشست . فقط در شدت و ضعف ان تردید هست …
اما بازار این روزها باید چشم خود را برای خبرها و تحولات بنیادی بیشتر باز کند گزارش های ماهانه اسفند یکی از انهاست . درست است که سال 99 سالی است که تمام شده و به سر رسیده ولی به هر حال میوه ان را باید در مجمع 1400 شرکت ها چید و این اتفاقی است که کم کم رخ میدهد ولی فعلا بازار به ان هم توجهی ندارد .
این روزها فعلا باید تعطیلات را سپری کنیم تا شرایط به روال عادی بازگردد و مسیر درست تری را به خود بگیرد. بازار به زمان احتیاج دارد ولی خبرها را دنبال کنید و گزارش ها را هم به همین شکل اگر بازار به این خبرها و گزارش ها و دلار واکنشی نشان ندهد و جریان پول نتواند به بازار جذب شود به خصوص بعد از تعطیلات ! احتمالا نوعی صبر استراتژیک در بین برخی فعالان بازار شکل گرفته که ممکن است فضا را تا انتخابات به همین شکل پیش ببرند . البته جریان اقتصاد و دلار بعید است خیلی این حرف ها را بشنوند و انها کار خود را میکنند و بستگی به فعالان بازار سرمایه داردکه بخواهند عاقلانه رفتار کنند یا نکنند !!
به هر حال امروز بازار خوب اغاز کرد ولی خوب پیش نرفت و اکثر سهم ها با منفی مواجه شدند ولی چند رویداد مهم را داشتیم که بازگشایی شستا و توقف بانکی ها دو اتفاق مهم بوده و به نظر باید برای سه شنبه صبر کرد و بازارهای جهانی را دید تا با گزارش های ماهانه و ترکیب این اتفاقات بتوان به 2 روز باقی مانده بیشتر امیدوار بود …
پتروشیمی های فرصت ساز
در پتروشیمی ها اگر چه فشار فروش و اصلاح را شاهد بودیم اما این اصلاح فرصت خوبی برای خرید سهام بنیادی گروه فراهم می سازد
در شازند سهمی که شایعات سود سازی بالایی داشته و این اواخر با فروش های خوبی همراه شده است در قیمت های 2500 تومان حمایت قوی از سهم را شاهد خواهیم بود گزارش اسفند ماه در صورتی که به مانند ماه های قبل مثبت باشد شازند به سمت قیمت های 2800 تومانی باز خواهد گشت
زاگرس به صف فروش رسید سهمی که صف فروش اندکی داشته و می تواند سریعا جمع اوری شود صورت های مالی و یا گزارش اسفند ماه راهگشای سهم خواهد بود سهمی که اگر شایعات سود 3000 تومانیش صحت داشته باشد سهم می تواند تا قیمت های 24 الی 25 هزار تومان هم صعود داشته باشد
شپدیس در قیمت های 10 هزار تومانی قرار دارد بازار انتظار صورت های مالی 6 ماهه سهم را می کشد اگر سود سازی شرکت در 3 ماهه دوم سال به مانند سه ماهه اول سال باشد می توان رشد سهم تا قیمت های 12000 تومان را از این غول اوره ساز انتظار داشت
شجم هم بد نبود و گزارش خوبی زد در بهمن هم با رشد 2838 میلیارد ریال بود و نرخ رشد کرده در اسفند هم با فروش 2723 میلیارد ریالی عدد خوبی را ثبت کرد .در 3 ماهه اخیر عالی بوده جمعا5 ماهه 12887 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه این عدد 3711 میلیارد ریال بوده گزارش خوبی دراین 3 ماه داشته است
در این گروه شپترو را هم خوب میخرند دقت کنید دو سهم شپترو و شصفها را بازار به دلیل ارزش بازار بسیار کم مورد توجه دارد و کم کم گرایش به این دست سهم ها نیز بیشتر می شود
بانک ها و انتظار تحولات بنیادی
در بانک ها مالکیت سه بانک بزرگ در سهام پالایشی به دلیل وصول مطالبات از دولت و وضعیت بنیادی و تراز های عملیاتی مثبت انتظار را از سهام این گروه بالا برده است
در بانک پاسارگاد نوسانات ارام اما مثبت نشان می دهد سهم حمایت خوبی می شود از سوی دیگر به نظر می رسد خبرهای خوبی به همراه صورت های مالی 12 ماهه مثبت در انتظار این سهم باشد که اینطور از سهم حمایت های خوبی به عمل می اید سهم ارام ارام به سمت تارگت 1450 تومانی خود در حرکت است
پست بانک خوش درخشید سهم امروز به مقاومت 2200 تومانی رسید اگر این مقاومت شکسته شود سهم تا سطوح قیمتی 2400 الی 2500 تومان رشد خواهد کرد در غیر اینصورت فعلا روند نوسانی را تا مشخص شدن سود بانک در 12 ماهه شاهد خواهیم بود
بانک اقتصاد نوین که استارت رشد قیمتی خوبی را زده و بازدهی 40 درصصدی داشت مهمان صف فروش شده است به نظر می رسد سهم تا سطوح قیمتی 420 تومان نیازمند اصلاح باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی هم از لحاظ ارزی هم فروش دارایی دارد
وتجارت هم تراز خوب را دارد وتجارت مثبت است 36924 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 19213 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد
تا 12ماهه 70064 میلیارد ریال تراز مثبت است در 6 ماهه تراز 22675 میلیارد ریال و در 3 ماهه تراز 8279 میلیارد ریال مثبت بود
امروز وسینا نیز خوب بود و شنیده می شود سود خوبی را دارد سهم تراز خوبی هم داشت وسینا تراز اسفند را داد و 3566 میلیارد ریال سود تسهیلات و 2431 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد تراز در 12ماهه 8496 میلیارد ریال مثبت است
دست پر فولادی ها
فولادی ها در حال انتشار گزارشات بسیار عالی از عملکرد اسفند ماه هستند و بازار باید به این گزارشات عالی واکنش نشان دهد
در فولاد مبارکه فروش عالی بالای 10 هزار میلیارد تومانی تنها در یک ماه نشان داد فولاد جای سود سازی بالایی خواهد داشت سهمی که امروز با روند منفی همراه بوده اما انتظار داریم این منفی ها زیاد پایدار نبوده و سهم به سمت قیمت های 1450 توماین بازگردد واقعا حق فولاد این ریزش و منفی ها نیست در3 ماهه اول فروش فولاد 126685 و در 3 ماهه دوم 146859 میلیارد ریال در 3 ماهه سوم 220934 میلیارد ریال است
و در 3 ماهه چهارم 270049 میلیارد ریال و به نظر باید منتظر 12ماهه خوبی از سهم باشیم
در فولاژ خبرهای مثبت از فولاد غدیر ایرانیان و فولاد شاهرود که فولاژ در ااین دو شرکت سهامدار می باشد در کنار گزارش فروش مناسب اسفند نشان داد این سهم توانایی صعود خوبی داشته و در حال شکست قیمت های 2000 تومانی و پیشروی به سمت سطوح 2200 الی 2400 تومان است
ارفع هم فروش خوبی داشت فعلا روند سهم نوسانی و شایعات سود 190 تومانی در سهم جریان دارد سهم کف قیمتی 1450 توماین و مقاومت قوی 1600 تومانی داشته و فعلا تا زمان انتشار صورت های مالی 12 ماهه انتظار نوسان سهم در این دو سطح را داریم
در بین فولادی ها نیز شرایط خوب است گزارش ماهانه اسفند فولاد کاویان عالی بوده و سهم را در مسیر صعود قرار داد البته سهم اصلاح قیمتی زیادی هم داشته است هم برای سال 99 و هم سال جاری تحولات بنیادی خوبی در این فولاد ساز شکل خواهد گرفت شرکتی که از تولیدات کارمزدی به تولیدات مستقیم تغییر روند داده است. سهم درماه های اخیر بد نبوده است به خصوص 3 ماهه چهارم …
در اغاز 3 ماهه سوم مهر 1702 میلیارد ریال بوده و در ابان 1503 میلیارد ریال و اذر با پرش فروش 2301 میلیارد ریال بوده است
در دی این عدد 1971 میلیارد ریال شد و بهمن با رشدی چشم گیر 3274 میلیارد ریال شده است و رشد خوبی داشته اسفند هم 3581 میلیارد ریال بوده است جمع12 ماهه 21987 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 2588 میلیارد ریال بود .
ارفع هم در گزارش خود شرایط خوبی را داشت فولاژ هم خوب مثبت شده و خوب حرکت میکند . در اسفند هم 7191 میلیارد ریال فروش اشت و نرخ ۲۱۰,۰۳۰,۸۶۷ ریال است
در بهمن با رشدی خوب 7126 میلیارد ریال فروش داشته است . نرخ نیز ۲۰۰,۱۴۵,۵۸۱ ریالفولاژ در دی 6900 میلیارد ریال بود و بهتر از اذر نرخ فروش نیز ۱۹۹,۱۲۰,۷۹۲ ریال
12 ماهه فروش 63898 میلیارد ریال بوده. مدت مشابه این عدد 28002 میلیارد ریال بوده
سرمایه گذاری ها در فکر برگشت
درسرمایه گذاری ها اوضاع مناسب است هم سود سازی بالا و هم ارزش ان ای وی بالا دو عامل برای برگشت روند سهام این گروه می باشند
در شستا سهم با بازگشایی مناسب 7 درصدی پس از افزایش سرمایه مواجه شده است شستایی که پس از این افزایش سرمایه افزایش سرمایه دیگری از تجدید ارزیابی دارد این سهم مقاومت 1200 تومانی را بر سر راه خود دارد
ومعادن نوسانات منفی داشت سهم با ارزش ذاتی خود یعنی قیمت های 1600 تومان فاصله دارد پس از اصلاح سهم جز سهام برتر بوده و خبرهای خوبی در دل سهم وجود دارد سهمی که جز گزینه های کم ریسک بازار نیز می باشد
غدیر هم نوسانات منفی داشت سهم در شکست مقاومت 1250 تومانی ناکام ماند این سهم می تواند با توجه به ارزش ان ای وی بالای خود و وارد مدار شدن الومینیوم جنوب و تحول در سود سال جاری از قیمت های 1150 تومان برگشت روند را تجربه نماید
پالایشی ها غرق در اصلاح
در پالایشی ها شاهد روند اصلاحی و افت قیمتی سهام این گروه بودیم به نظر می رسد فعلا پالایشی ها نیاز به اصلاح داشته و روندشان با افت قیمتی همراه می باشد
در شپنا سهم صف فروش خود را حفظ کرده است اگر قیمت های 1400 تومان از دست برود بعید نیست اصلاح تا قیمت های 1250 تومان ادامه داشته باشد گزارشات 12 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی کمک زیادی به سهم خواهد کرد
شبندر هم صف فروش شده و می رود تا به قیمت های وعده داده شده یعنی سطوح 2600 تومان برسد این سهم نیز به نظر می رسد اوضاع خوبی داشته و هم تعدیل مثبت و هم تجدید ارزیابی را در کف خود دارد شبندری که اینده خوبی برای صعودب ا توجه به پتانسیل های بنیادی پس از اصلاح خواهد داشت
در مورد برخی نفتی ها نیز شسپا شرایط خوبی را دارد شسپا دی و بهمن خوبی داشته و رکورد شکست بهمن 8289 و دی هم 8710 میلیارد ریالی بود
سهم در ابان 6783 میلیارد ریال و اذر 7913 میلیارد ریال فروش داشته
جمع فروش به 63416 میلیارد ریال رسید سال قبل 43219 میلیارد ریال بود
چهارگوشه بازار
دارویی اکسیر در گروه دارویی ها مقاومت خوبی از خود نشان داده است سهم افت زیادی نداشته و در همان محدوده 3800 تومان در نوسان است شایعات سود 400 تومانی برای سال 99 و سود 600 تومانی برای سال جاری بسب شده تا سهم میلی به کاهش قیمتی نداشته باشد
در بین ددارویی ها شنیده می شود تیپیکو با افزایش سرمایه از تجدید مواجه است و میتواند جالب باشد .
سیمان کرمان که شاهد رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود و شایعات سود 180 تومانی برای سال جاری می باشد پس از اصلاح امروز مهمان نوسانات مثبت بود این سهم تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان جای صعود را خواهد داشت و بر سر حمایت قوی قرار دارد
سیمانی ها نیز گزارش های خوبی را داشتند سفانو یکی از خوب های این گروه بود سفانو در 3 ماهه چهارم عالی بوده و در دی و به خصوص اسفند
حالا در اسفند با فروش 525 میلیارد ریالی به عدد 3698 میلیارد ریالی رسیده کل سال قبل 2454 میلیارد ریال بوده است
البته سکرد هم خوب فروخته است در بهمن این عدد به 116 میلیارد ریال رسیده و و اسفند عجیبی داشت و 390 میلیارد ریال بود . 250 میلیارد ریال فروش صادراتی داشته است 6 ماهه 1074 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه سال قبل 968 میلیارد ریال بود
رنیک هم گزارش خوبی رادر این مدت داشته است رنیک در اسفند خوب بود و 2740 میلیارد ریال درامد ثبت کرد
بهمن 1881 میلیارد ریال درامد داشت وسهمی که دی 1019 و اذر 1415 میلیارد ریال درامد ثبت کرده استسهمی که در 6ماهه 6519 میلیارد ریال فروش داشته . جمعا12 ماهه 16020 میلیارد ریال درامد داشته و کل سال قبل 6039 میلیارد ریال بوده
رمپنا هم خوش معامله بود و باید سهم را زیر نظر گرفت .
در بین معدنی ها اپال امروز کفش بسته شد و خوب مثبت شد یکی از خاص ترین های گروه است و خبرهای خوبی در پیش دارد واحیا هم میتواند جالب باشد در مورد واحیا 1400 تومان سود دارد در 6 ماهه تلفیقی و سود 4 هزار تومانی را برای کل سال پیش بینی میکنند .
در بازار درست است که گکوثر زیان دارد و شرایط او سخت است ولی به نظر با دید نوسان میتواند مورد توجه باشد
کهمدا این روزها پر حجم است کهمدا در اسفند با رشد 409 ،بهمن 356 ، دی 389 ، اذر 346 میلیارد ریال فروش داشته است جمع فروش 9 ماهه 2986 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه این عدد 1891 میلیارد ریال بوده است به نظر 9ماهه خوبی بدهد
قپیرا امروز خوب مثبت شده بود گزارش خوبی هم در فروش داشت قپیرا در اسفند 832 میلیارد ریال فروش داشت و 8ماهه به عدد 4191 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه 3185 میلیارد ریال بوده است
بترانس این روزها مورد توجه است به نظر یکی از سهم های خاص نوسانی بازار است و میتواند مورد توجه باشد زیر مجموعه های بترانس گزارش های خوبی می زنند . ترانسفورماتور سازي کوشکن در سال قبل 1148 و در سال جاری 1474 میلیارد ریال سود خالص داشته است
فاما هم این روزها پر حجم است سهم در 3 ماهه اخیر عالی بوده و اسفند هم 873 میلیارد ریال فروش داشت بهمن با رشد خوبی همراه شد و 744 میلیارد ریال فروش داشت در دی 676 ، اذر 614 میلیارد ریال فاما به جمع 6162 میلیارد ریالی رسیده و از مدت مشابه سال قبل که 2828 میلیارد ریال بود بیشتر است
امروز فایرا هم شرایط خوبی را دارددر اسفند فروش 5838 میلیارد ریال بوده است
بهمن و دی عالی بود و دی 8099 میلیارد ریال فروش داشت و بهمن 8476 میلیارد ریال سهمی که در اذر با فروش 5820 و ابان با فروش 5282 میلیارد ریالی مواجه بود جمعا12 ماهه 69061 میلیارد ریال فروش داشته مدت مشابه این عدد 38378 میلیارد ریال بوده است .مقایسه فروش فصلی در نماد فایرا نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه چهارم مبلغ 2244 میلیارد تومان فروش داشته است. این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز رشد فصلی 32 درصدی را داشته است.
[/ihc-hide-content]


