[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 12 اسفند 99
تاتی تاتی …
امروز بازار سرمایه خوب آغاز کرد ولی نمیدانیم چرا بنزین او نیمه راه تمام شد و در ادامه نتوانست موتور خود را به قدرت دقایق اولیه روشن نگه دارد. امیدواریم از این حرف پشیمان نشویم ولی بازار میتواند در مسیر ثبات گام بردارد و معاملات این روزها تاتی تاتی های این مسیر اولیه هستند و درست شبیه بچه ای که میخواهد راه برود باید این روزهای ابتدایی حسابی زیر بال و پر او را گرفت .
به نظر نباید عجله کرد و باید ارام و آهسته این گام ها را برداشت و مسیر را به پیش برد فضای فعلی بازار نیاز به کمی زمان و البته شفافیت دارد و فکر میکنیم گذر زمان هر چه جلوتر برود به سود بازار تمام خواهد شد .
البته در مورد بازار این چند روز ذکر این نکته ضروری است که به وضوح مشخص است تحولات چند شرکت حسابی بازار را تحت تاثیر خود قرار میدهد مثلا خساپا تجارت شستا و یا چند نماد دیگر ناگهان با تغییرات خاص خود کل بازار را با چالش مواجه میکنند . کم کم سهامداران باید این نوع رفتارها را نیز تعدیل کنند و هر چه می شود منطقی تر حرکت کنند که صد البته با حرکت انها بازار هم منطقی تر خواهد بود . اصل اول حرکت منطقی پرهیز از هیجانات است چیزی که هنوز رگه هایی از ان در بازار دیده می شود …رگه که چه عرض شود کمی بیشتر از رگه است !
و اما یک موضوع مهم … دیروز و امروز خبرهایی منتشر شده که کمی ذهن بازار را درگیر کرده است به خصوص فعالان اصلی و حرفهای بازار و ان هم دستورالعمل منتشر شده است که مبانی و مولفه های دستکاری قیمت و شرایطی از این دست را نشان می دهد و برای آن مصداق ذکر شده . قبل از بیان چنین مطالبی یک نکته را عرض کنیم هیچکس تاکید میکنم هیچکس با فساد موافق نیست کثافت کاری و پروژه بازی شاید امروز ادبیات عادی در بازار شده باشد اما همه معتقدیم در بازار سرمایه یک نقطه ضعف بزرگ است و در هر حالتی در ادبیات بازار جایی ندارد از همین رو هیچکس از این نوع تخلفات دفاع نمیکند این روشن است اما چیزی که نوشته شده شاید به ظاهر برای جلوگیری از این موارد باشد اما در واقع بسیاری از آنها عملیات روتین روزانه معاملاتی است که در حال انجام است و فعالان بازار آن را ممکن است در طول روز بارها انجام دهند و در واقع با ابلاغ این قانون ما با جمعی از متخلفین مواجه خواهیم بود که تخلفات دستکاری قیمت را دارند . حقیقت امر یک بخش از نگرانی است ولی بخش عمده نگرانی ما این است که موضوع سلیقه ای باشد و زبانم لال خدایی نکرده این اتفاقات ابزاری شود برای برخورد با اشخاص … البته در این میان چه کسی آسیب می بیند به نظرم اولین آسیب را خود بازار می بینند و بازارسرمایه این آسیب را لمس میکند چرا ؟! چون امنیت سرمایه گذاری تا حدودی به مخاطره افتاده و این باعث افت حجم معاملات و فراری شدن برخی از بازار و تحولات دیگر خواهد شد قطعا این مورد پسند هیچکس قرار نمی گیرد و به نظر لازم است در مورد این موضوع به طور جدی بازنگری های خاص صورت گیرد البته امروز زمزمه های این موضوع و حتی یک نامه وجود داشت ولی واقعا بهتر است در مورد این موضوع کار کمی با کاردان های این بحث مطرح و چکش کاری شود و بازهم تاکید میکنیم هیچ کس پروژه بازی و کثیف کاری های برخی را تایید نمیکند فقط باید هر چه میتوانیم از رفتارهای سلیقه ای پرهیز کرد . باید این را پذیرفت که اگر موضوع سلیقه شود داستان جور دیگری پیش خواهد رفت و سنگ روی سنگ بازار بند نمی شود… آدم سیاسی نیستیم اما چند وقت پیش کلیپی را می دیدیم در مورد موضوع شکنجه … زمان کلیپ به ابتدای انقلاب برمیگشت . جلسهای که گویا جلسه قانونگذاری خبرگان نظام بود و در حال تهیه قانون بودند … یکی از بزرگان تاکید می کرد که آقاجان اگر ما کسی را گرفتیم و میدانیم چهار تا سیلی به او بزنیم جان چند مسلمان را نجات خواهیم داد و یا می توانیم جلوی مفسده بزرگی را بگیریم به نظرم اینجا شکنجه ایراد ندارد… شهید بهشتی حرف جالبی زد … او که به شدت با وارد کردن چنین بحث هایی داخل قانون مخالف بود گفت این موضوع باعث می شود سلیقه ای رفتار شود و مجوز زدن به هر کسی داده شده و بعد برای آن دلایل قانونی و توجیه قانونی بیاورد …
عزیزان این حس را همین جا بکشید و خدایی نکرده کاری نکنیم این موضوع به ابزاری تبدیل شده برای بستن دهان کسانی که حرف می زنند و از ترس این اتفاقات مجبور به سکوت خواهند شد و یا موارد دیگر …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که از چند جهت تحت فشار بود و میخواست هر طور شده نوار پیروزی روز قبل را پاره نکند ابتدا هم بسیار خوب اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت کمی فشار فروش بیشتر شد به اصطلاح خودمان بازار از اب و گل درامده ولی هنوز تردید های بسیاری در مورد بازار وجود دارد که میتواند در این چند روز تا حدودی کمرنگ تر شود و در بهود روند موثر باشد . بازهم میگوییم برای پیشبرد بهتر امور ، همه چیزها باید کنار هم قرار گیرد و البته گذر زمان قطعا به بازار کمک خواهد کرد ما هر چه به پایان سال نزدیک تر شویم فشار عرضه روی سر بازار کمتر می شود البته امیدواریم این طور باشد و با داستان های جدیدی نظیر فشار کارگزاری ها و مواردی از این دست دوباره بازی بهم نپیچد …
سیگنال های مثبت از فولادی ها
در فولاد سازان شاهد حمایت های عایل و روند مثبت خوبی بودیم انتظارات خوبی که بازاز از فولادی ها دارد در کنار اصلاح مناسب سبب شده تا سهام این گروه مثبت های خوبی را تجربه نمایند
در فخوز سهمی که وضعیت خوبی در فروش دارد با رشد قیمتی سهم به سطوح 1300 تومان رسید هدف بعدی سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1300 تومان قیمت های 1450 تومانی خواهد بود
فولاژ عالی حمایت می شود سهم کف قیمتی 1500 تومان را بسته و تارگت 2000 تومانی دارد مالکیت در دو فولاد ساز غدیر و شاهرود و شایعات مثثبت از سهم در خصوص افتتاح پروژه یزد 1 در سال 1400 سببب شده تا شاهد اقبال مجدد به این سهم باشیم
ارفع امسال به سود 190 تومانی خواهد رسید و برای سال اینده با رشد تولید ناشی از افتتاح طرح توسعه و افزایش نرخ های فروش و باقی ماندن قیمت شمش در سطوح بالای 10 میلیون تومان در هر تن سهم وضعیت خوبی دارد فعل اهداف قیمتی 1300 الی 1400 تومانی سطوح تعادلی خوبی برای سهم محسوب می شود
دراین گروه کاوه نیز شرایط خوبی را دارد روی نوسانی ها هم اگر دل ریسک کردن دارید فوکا و فپنتا و برخی دیگر جالب هستند
در هرمز هم سهم دو ماهی است بهتر است هرمز در دی و بهمن عالی بوده و بهمن 16053 و دی به فروش ۱۵۹۹۷ میلیارد ریالی رسیده است. در اذر این عدد به 10329 میلیارد ریال رسیده و نشان میدهد زمستان را داغ اغاز کرده است .
11 ماهه به جمع فروش 108798 میلیارد ریالی رسیده است
نرخ فروش ابان ۱۰۷,۱۶۰,۰۱۸ ریال و اذر ۱۰۹,۰۴۶,۶۳۷ ریال و دی ۱۱۳,۲۰۱,۰۰۴ ریال و بهمن ۱۲۳,۱۵۸,۲۳۴ ریال بود بوده
تلاش برای حمایت از معادن
در معدنی ها حمایت های خوبی را شاهد بودیم به طوری که تلاش می شود تا سهام این کروه بتوانند از روند منفی فاصله بگیرند
در کگل سهم حمایت خوبی شد این سهم به نظظر می رسد در صورتی که در قیمت های بالای 1800 تومان تثبیت شود تا قیمت های 2000 تومان رشد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی هم در خود شرکت و هم زیر مجموعه ها شاهد خواهد بود
در نماد فملی امروز تنها تلاش شد تا فشار عرضه ها جذب شود فردا سهم وضعیت بهتری خواهد داشت همه چیز اماده صعود سهم می باشد اما عرضه های سنگین در کنار نبود نقدینگی سبب شده فاصله زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی سهم بیفتد در کنار این سهم فایرا نیز قابلیت های خوب و جالبی را دارد سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
اپال نشان داد حمایت های قوی همچنان می تواند سهم ها را مورد توجه قرار بدهد به نظر می رسد اپال تا قیمت های 1800 الی 2000 تومانی رشد داشته باشد به دلیل ذخایر خوبی که شرکت در سنگان دارد حقوقی ها به خصوص فولاد سازان خواهان این سهم می باشند
سیمانی ها در انتظار معجزه
افزایش نرخ سیمان جدی شده و سهام این گروه در موقعیت خوبی قرار دارند سهامی که هم وضعیت بنیادی و هم تکنیکالی خوبی پیدا کرده است
در سیمان فارس و خوزستان سهم از کف قیمتی وعده داده شده برگشته و بار دیگر به مصاف قیمتی های 2000 تومانی می رود تا با شکست این سطوح تا قیمت های 2200 تومان رشد داشته باشد سفارس ارزش ذاتی خوبی داشته و فعلا روند نوسانی خوبی دارد
سیمان شمال که به تازگی سیمان فارس و خوزستان سیکل ترکیبی خوبی دارد کف قیمتی سهم در سطوح 1800 تومان بسته شده و سهم از این قیمت ها با تارگت های 2000 و 2200 تومانی نوسانات خوبی می دهد
سیمان شرق به حمایت 680 تومانی واکنش مثبت نشان داد سهم توانایی رشد قیمتی تا سسطوح 780 الی 820 تومانی را دارد سهم از غافله رشد قیمت سهام سیمانی عقب مانده و رشد خوبی در انتظار این سهم تکنیکالی و بنیادی می باشد
پالایشی ها و میل به صعود
در پالایشی ها میل زیادی به صعود و رشد قیمتی شاهد بودیم سهامی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با این رشئ قیمتی های نفت مارجین سود ان ها به شدت بالا رفته است
شبنnر خوب مثبت بود اما این مثبت باید منجر به تثبیت سهم در قیمت های بالای 2500 تومان شود سطوحی که اکر سهم بتواند فتحش نماید تا قیمت های 2800 تومان جای رشد خواهد داشت سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم می باشد
شاوان هم فعلا روندش نوسانی دنبال می شود سهم سود سازی خوبی را اعلام کرده است از سوی دیگر انتظار سهم رسیدن به سود بالاتر می باشد سهمی که مقاومت 7600 تومانی داشته و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 8200 تومان رشد خواهد داشت
در شبریز نوسانات مثبت دنبال می شود سهم به دنبال خبری برای گارد صعودی قوی تر می باشد سهمی که ارزش ذاتی 3200 الی 3500 تومانی داشته و با خبری از پتروشمی تبریز یا تعدیل مثبت می تواند با صعود خوبی به سمت سطوح ارزش ذاتی تعیین شده حرکت نماید
نگاه خیره بازار به خودرویی ها
در خودروییی ها چشم بازار به سهام این گروه بوده و بازار انتظار دارد تا با جمع اوری صفوف فروش خودرویی ها سیگنال مثبت خوبی به بازار صادر شود
ایران خودرو امروز حجم بالایی زد و بیش از 500 میلیون سهم را مورد معامله قرار داد ایران خودرویی که باید فردا به حمایت نزدیک 240 تومانی واکنش نشان داده و اگر قرار به برگشت روند سهم باشد فردا موقعیت خوبی بر سر حمایت تشمیل می شود
سایپا هم خوب تعادلی را ایجاد کرد این سهم وضعیت خوبی داشته و کف حمایتی 220 تومانی دارد این سهم در وضعیت خوبی به سر برده و می تواند از همین قیمت ها برگشت داشته باشد در صورت برگشت روند هدف سهم می تواند قیمت های 250 الی 260 تومان در مرحله اول باشد
خبهمن حال و روز خوشی ندارد فشار فروش و صف فروش سنگین و عدم حمایت سبب شده تا قیمت های 2000 تومانی کم کم از دست برود اگر این قیمت ها از دست برود سهم تا سطوح 1800 تومان هم جای اصلاح خواهد داشت
مشکل این گروه این است که پول های جدید باید سهم دی پی اسی بخرند تا در صندوق ها سود خوبی بگیرند و کسی سراغ بانک و خودرویی ها نمی رود .
چهارگوشه بازار
پتروشیمی زاگرس همچنان بر سر حمایت 18000 تومان قرار داشته و نوسانات خوبی می دهد این سهم پتروشیمی و غول متانولی بازار در کف قیمتی خود در حال نوسان است سهمی که با سود 3000 تومانی امسال جای رشد به قیمت های بالای 20000 تومان را دارا می باشد
در بانک سامان بارها این سهم را در قیمت های 920 تومان معرفی داشتیم سهمی که توانست به صف خرید برسد و به سمت سطوح قیمتی 1100 تومانی در حرکت باشد سهم تارگت نهایی 1200 الی 1250 تومانی داشته و حمایت های خوبی می شود
پتروشیمی شازند سهم پرپتانسیل گروه توانست موقعیت 2200 تومانی را بازپس بگیرد این سهم در موقعیت خوبی به سر برده و جاتی رشد تا قیمت های 2500 تومانی را دارد سود سازی بالا و طرح های توسعه و دریافت خوراک با تخفیف از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از پتانسیل های اصلی سهم می باشد
در مورد دارویی ها روی تیپیکو میتوان روی گزارش های خوب اتی سهم حسب کرد در سوی دیگر امروز برکت پرحجم بود که به واسطه امیدواری های بسیار زیاد به بحث واکسن است و میتواند جالب باشد . البته سهم بیشتر بازی های نوسانی را دارد
اپال همچنان یکی از خاص ها در رشد است و امروز بازهم صف خرید بود در کنار این سهم کزغال هم شرایط خوبی را داشت سهمی که سال بعد برخی برای او سود 5000 ریالی را پیش بینی میکنند .
در مورد ونوین به نظر بازار او را خوب میخرید و امروز خبر افزایش سرمایه سهم رسید سرمایه فعلی: 30,425,734 میلیون ریال
درصد افزایش سرمایه: 100%مبلغ افزایش سرمایه: 30,574,266 میلیون ریال کخ از محل آورده نقدی سهامداران و برای بهبود ميزان سودآوري سهامداران گرامي و همچنين حفظ و توسعه سهم بانک از بازار و فراهم آوردن زمينه گسترش فعاليت هاي بانکي و افزايش نسبت کفايت سرمايه صرف می شود
در مورد این گروه وبملت و تجارت بتوانند روزهای اتی بهتر عمل کنند کم کم کل گروه بانک میتواند شرایط بهتری را لمس کند
امروز شسپا هم خوب مثبت بود به نظر گزارش ها و شرایط سود اوری به سهم در 12ماهه کمک میکند
در بین برقی ها بموتو شرایط خوبی را دارد سهم در بهمن 1844 میلیارد ریال بود و عالی بود نرخ فروش ۹,۴۹۳,۶۱۷ ریال بوده است و نشان میدهد دو ماه اخیر عالی بوداذر با رشدی خوب این عدد 892 میلیارد ریال شده و نرخ فروش ۳۹,۲۳۵,۲۴۹ ریال
دی به 1111 میلیارد ریال رسید جمع فروش5 ماهه 4828 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه این عدد 3313 میلیارد ریال بوده است.
وتوشه را هم امروز خوب خریدن داین سهم را با دید میان مدتی کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید
غدیر در بین سهم های هلدینگی امروز شرایط خوبی را داشت سهم به زودی به کجمع می رود انصافا در این قیمت ها هم غدیر هم شستا شرایط خوبی با دید میان مدت دارد
[/ihc-hide-content]


