[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 4 اسفند 99
روزهای بهانه و تشویش !
چقدر نوشتن گزارش این روها سخت شده …راوی تلخی های متعدد بودن و ناامیدی به اصلاح امور روحیه انسان را خرد میکند … ولی چه کنیم آنچه پیش روی ماست یک چیز است … حرف زیاد و عمل کم …
و باز نوشتن گزارش یک روز تلخ و یک بازار تلخ … روزهایی که به همه چیز چوب حراج زده اند از دارایی مردم تا ابروی … . این حاصل قربانی کردن اعتماد مردم بود حالا پول ها در بازار های موازی مانور میدهد و انچه بازار سرمایه برایش له له می زند انجا به راحتی و حتی احتمالا در قالب خروج ارز از کشور در حال رخ دادن است اصلا با این موضوع که ان بازار بازار خوب یا بدی است کاری نداریم ولی رگه هایی از ان تبی که در بازار ما رخ داد در ان سمت هم دیده می شود ولی در مورد بازار خودمان چه چیزی میتوان گفت جز این که تقریبا در این دو روز با وجود رسیدن انواع و اقسام اخبار بازهم شرایط خوبی را شاهد نیستیم و بازار از این موج بی اعتمادی حالا به نبود نقدینگی و قفل شدن صف های فروش رسیده است .
همه از این حجم بی عملی و بی توجهی به بازار خسته شده اند بازار به شدت آسیب پذیر شده و شکننده و همین باعث بروز این شرایط شده است . بازار گرفتار برخی از سیاست گذاری ها شده انگار بازار سرمایه فراموش شده و کسی دیگر نمیگوید همه چیز خود را به بورس بسپارید !
خیلی نمیخواهیم امروز بنویسیم واقعا حرفی نمانده بگوییم … آقای دولت!! عزیزان متوازن برقرار کن !! بعد این همه رفت و امد در بازار با ما تعارف میکنید ؟!! ماشالله سر سفره بی تعارف بودید … حالا هم بی تعارف حرف دلتان را بزنید . پول لازم دارید این طور بازار را به خاک خون نکشید از دل همین بازار هم می توانستید ولی نکردید!! چرا میخواهید چاله چوله های خود را با این اتفاقات پر کنید !!انصافا سهامداران مستحق این شرایط نیستند … این روزها بازار با دو موضوع خاص مواجه شده که کمی تحمل این رویدادها را سخت تر کرده است . دولت در این روزهای اخر سال برای جبران بی پولی خود شروع به فروش اوراق کرده و نرخ را تا 21 و حتی 22 افزایش داده است ! افزایش نرخ یک طرف و اتفاقات حاشیه ای طرف دیگر در این فضا که بازار برای پول له له می زند عرضه اولیه هم وارد می شود تازه نه با قیمت جذاب با قیمتی که بسیاری معتقدند میتوانست کمتر تر باشد . از ان سو دولت برای کمک به بازار سرمایه و صندوق تثبیت بارها و بارها قول داده ولی هیچ عملی نداشته است و بازار هر روز به این پول محتاج تر می شود . دوستی میگفت چرا دولت باید این حجم از منابع را در این کویر بی پولی به بازار بدهد … سوال خوبی است اتفاقا ولی جواب ان را باید به چند ماه قبل حواله داد که احتیاجات خود را ازدل این بازار تامین کرد و زد و رفت … وگرنه شاید این بازار خیلی نیازی به این پول ها نداشت ولی ان دعوت و تشویق به حضور در بازار و بعد خالی کردن سر مردم … نمیدانیم واقعا چه بگوییم . البته از دل خود بازار هم خیلی ها دلشان با بازار نیست… آن هم بماند به وقتش …
و یک جمله هم در مورد دامنه نوسان بگوییم … ما از ابتدا موافق این موضوع نبودیم و به طور کلی هر گونه دست کاری را خیلی منطقی نمی بینیم ولی فقط توصیه داریم اگر کسی به این تصمیم انتقاد میکند چند وجهی به ان نگاه کند .کسانی که این تصمیم را گرفتند به نظر واقف بودند که نقد شوندگی با مشکل مواجه می شود ولی ان را قربانی 2 موضوع کردند یکی این که قیمت ها با سرعت کمتری ریزش داشته باشد چرا که احتمالا منابع هم به اخرهای خود رسیده بود و دیگری این که سرعت بازار را بگیرند تا اخبار با سرعت بیشتری خود را بتواند به بازار برساند ولی در کل احتمالا خلاصه اتفاقات این بوده که با تمام شدن پول کسانی که باید در این مقطع پول می داشتند ، نقدشوندگی بخش عمده ای از بازار قربانی عدم افت قیمت شد … حرف زدن و تز های رنگارنگ دادن خوب است ولی در عمل شاید خیلی ها صبر و تحملشان به اندازه روزی 5% نباشد …
به هر حال به بازار برسیم بازاری که انصافا گزارش های خوبی ازان میرسد به خصوص در گزارش های ماهانه ولی حس و حال واکنش را ندارد . امروز هم فشار فروش امان بازار را بریده بود و با وجود تمام اتفاقات بازهم صف فروش ها را در بازار داشتیم .
نشانه هایی برای معادن
در معدنی ها شاهد رونق و رشد بسیار عالی ادامه دار قیمت های جهانی فلزات بوده که این نشانه ای برای صعود این گروه می باشد
فملی امروز مثبت شد قیمت های جهانی مس به سطوح 9200 دلار نزدیک شده است سهمی که وضعیت بسیار خوب بنیادی داشته و با این قیمت های جهانی سود سازی بسیار بالایی در انتظارش می باشد به نظر می رسد ملی مس در صورت بهبهود شرایط بازار سریعا به صف خرید و رشد قیمتی برسد
امروز از کالسیمین حمایت های جانانه ای به عمل امده و به نظر می رسد سهم در قیمت های 1600 تومان متعادل شود سهمی که شاهد رشد قیمت های جهانی روی به نزدیک 3000 دلار بوده و با این قیمت های جهانی سود 3 ماهه اخر سال و سال اینده در این سهم تحول می شود
کچاد امروز حمایت بسیار خوبی شده و نشان داد حامیان قوی دارد سهم خبرهای خوبی در دل خود داشته و با عرضه اولیه اپال ارزش این سهم بیشتر مشخص می شود سهمی که جای افت زیادی نداشته و کف 1800 تومانی در این سهم بسته شده است
در کگل هم به نظر عرضه اپال با این نرخ نشان میدهد کگل میتواند شرایط بسیر بهتری را داشته باشد
تلاشی فولاد گونه
در نمادهای فولادی گزارشات عالی سهام این گروه در بهمن ماه باعث شد تا شاهد تلاش هایی برای جمع اوری صفوف فروش سهام این گروه باشیم
در فولاد مبارکه رکورد شکنی این سهم در فروش بهمن ماه نشان می دهد سهم توان سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد ترمز افت قیمتی سهم در سطوح 1100 تومان کشیده شود سهمی که وضعیت بنیادیش ز مینه ساز رشد قیمتی خوبی در سهم خواهد شد گزارش سهم هم گزارش بسیار خوبی بوده است در بهمن فولاد 83653 میلیارد ریال و نرخ ورق گرم ۱۳۱,۲۲۱ ریال
دی با فروش 84724 میلیارد ریالی رکورد زد
نرخ ورق گرم ۱۲۶,۸۳۸ ریال است
کاوه با این فروش عالی خود صف فروشش کمتر شد سهم جای اصلاح زیادی نداشته و بار دیگر از قیمت های 1650 تومان می تواند سبب برگشت سهم به سمت سطوح قیمتی 1800 و 2000 تومانی شود سهم با این فروش ها برای سال اینده سود سازی بالایی را محقق خواهد کرد انصافا در گزارش دهی کاوه کاوه خوش درخشید در بهمن 18472 میلیارد ریال فروش داشت
در دی 16365 میلیارد ریال فروش داشت
در دی ۱۰۲,۲۴۰,۸۷۲ ریال و بهمن ۱۱۸,۴۵۳,۱۰۵ ریال صادر کرده و جمع فروش 11 ماهه 117948 میلیارد ریال است
نرخ های عالی فروش در فولاژ و توان سود سازی بالا سبب حمایت خوبی از سهم شده است سهم جای کاهش قیمتی بیشتری از این سطوح نداشته و از قیمت های بالای 2000 تومان اصلاح خوبی داشته است کف قیمتی سهم در سطوح 1500 تومان بسته و احتمال متعادل شدن سهم در معاملات فردا وجود دارد این سهم نیز گزارش خوبی داد
فپنتا هم بد نبود و میتواند مورد توجه باشد فپنتا در ماه های اخر عالی بوده دربهمن 1397 میلیارد ریال و نرخ فروش ۲۲۵,۲۹۹,۳۸۲ ریال است
دی 1155 و نرخ فروش نیز ۲۲۶,۰۵۴,۳۵۶ ریال است
در اذر کمی کم شد و 903 میلیارد ریال بود ، نرخ فروش نیز ۱۸۶,۲۰۴,۷۹۲ ریال بود
جمع فروش 11 ماهه به 10509 میلیارد ریال رسیده و مدت مشابه 5591 میلیارد ریال بوده است
هر چقدر اینها خوب بودن ارفع و فخوز خیلی جالب نبودند . فخوز در بهمن کمی افت کرد و 26265 میلیارد ریال فروش داشت نرخ داخلی ۱۰۸,۱۳۹,۴۶۵و صادراتی کمی بالاتر است در دی 33603 میلیارد ریال فروش داشت
نرخ داخلی و خارجی تقریبا یکی بود ۱۱۱,۹۰۲,۴۴۶ ریال
در اذر با فروش 32247 میلیارد ریالی و نرخ فروش ۱۰۷,۲۳۵,۰۹۲ ریالی در صادرات و ۹۷,۷۸۸,۶۷۰ ریالی در داخل مواجه بوده است جمع فروش به 268665 میلیارد ریال رسیده است . مدت مشابه 140773 میلیارد ریال بوده است
خودرویی بی واکنش
امروز خبر ازاد سازی قیمت خودرو برای سال اینده نیز نتوانست سبب واکنشی از سمت خودرویی ها شود این صفوف فروش سنگین در خودرویی ها با این دامنه نوسان جمع شدنش کار سختی به نظر می رسد
ایران خودرو در صف فروش سنگین حتی به نظر نمی رسد حمایت 240 تومانی هم در سهم عمل نماید و سهم تا قیمت های 220 تومان کاهش داشته باشد ازاد سازی می تواند تحولات جدی بنیادی و حتی سبب سودده شدن این سهم شود
خکاوه هم به صف فروش رسید اما حمایت ها از این سهم مناسبتر بوده و خکاوه توان متعادل شدن در قیمت های 360 تومانی را دارا می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت با توجه به قراردادهای جدیدش می تواند اوضاع بهتری داشته باشد
صف فروش نزدیک 800 میلیون سهمی سایپا نشان می دهد جمع اوری این صف فروش هم منابع زیادی می خواهد هم نیازمند افت بیشتر سهم می باشد قیمت های 240 تومانی در سایپا از دست برود سهم تا قیمت های 220 و حتی 200 تومان هم جای اصلاح خواهد داشت
سیمانی های امیدوار
در حالی که اکثر سیمانی ها با جو روانی منفی بازار همراه می باشند هستند برخی سهام سیمانی که در این بین با نوسانات مثبت همراه شده اند
در سیمان شمال سهم با صف خرید همراه و قصد شکست قیمت های 1250 تومانی را دارد این سهم سیمانی با جریان های پولی قوی هدایت شده و به نظر می رسد در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1400 تومانی رشد داشته باشد
سیمان هگمتان که رشد خوبی از قیمت های 2200 تومان داشت حالا درحال اصلاح می باشد حمایت های 2400 تومانی بر سر راه سهم می باشد سهمی که تحولات جدی بنیادی داشته و به دلیل حجم تولید بالایش مورد توجه بازار پس از اصلاح خواهد بود
نرخ های سیمان خوزستان به خصوص نرخ فروش کلینکر صادراتی شرکت رشد بالایی داشته است سهم در صورت رسیدن به حمایت های 2000 و 1800 تومان سهم می تواند با توجه همراه شود
بانک ها در انتظار دست یاری
در بانک ها فشار عرضه همچنان بالا می باشد و بانک ها در انتظار دست یاری برای حمایت می باشند
برنامه فروش 20 درصد بلوک سهام بیمه پاسارگاد در بانک پاسارگاد اثری نداشت سهم با صف فروش سنگینی همراه می باشد و به نظر می رسد تا قیمت های 1100 و 1000 تومان اصلاح داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی با فروش این بلوک پیدا خواهد کرد
بانک سامان این روزها حمایتی معامله می شود سهمی که میلی به کاهش نداشته و اگر کمی جو بازار بهتر شود تا قیمت های بالای 1000 تومان صعود خواهد داشت حمایت های خوبی این روزها پشت سر بانک سامان قرار گرفته است
بانک پارسیان به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن عرضه اپال شانس جمع اوری صف فروش را در قیمت های 300 الی 320 تومانی داشته باشد اگر اپال عرضه شود و عرضه اش به مانع برخورد نکند با این نرخ های فروش بانک پارسیان با اقبال خوبی همراه می شود
چهارگوشه بازار
ایران ارقام که روزی در قیمت های بالای 6000 تومان معامله می شد امروز با ورود جریان نقدینگی قوی پس از اصلاح قیمتی بالا با اقبال و رشد قیمتی همراه شد فعلا سهم تا قیمت های 2000 و 2200 تومان جای نوسان را دارد عمدتا توجه به این سهم به دلیل وضعیت تکنیکالی سهم می باشد
اوان هم امروز با اقبال و صف خرید همراه شد این سهم به نظر می رسد با ورود جریان نقدینگی و خبر حمایت سهامدار عمده یعنی اسیا تک همراه شده است کف قیمتی 5000 تومانی در سهم بسته و سهم جای نوسانات خوبی دارد
درنماد غشوکو پس از دریافت افزایش نرخ 26 درصدی شاهد بازگشایی منفی سهم بودیم سهمی که ارزش بازار پایینی داشته و با سه طرح توسعه و افزایش ظرفیت 2 برابری به نظر می رسد جز سهام کوچکی باشد که بتواند با اقبال همراه شود سهم بر سر حمایت تکنیکالی قرار دارد
امرو یک اتفاق مهم در شصفها رخ داد و شپنا گویا بلوک را خریده و میتواند در این سهم موثر باشد امروز یکی از سهم های خوب بازار و مثبت بود و میتواند برای روزهای بعد نیز مورد توجه باشد
در سایر پتروشیمی ها گزارش جم عالی بود سهم را زیر نظر بگیرید گزارش خوبی داشت در دی این عدد 26626 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش ۱۶۷,۴۷۲,۱۱۴ ریال است
در بهمن این عدد 32569 میلیارد ریال و نرخ پلی ایتلن سنگین ۲۳۴,۵۸۷,۶۳۴ ریال بوده و رشد کرده است
جمعا 11 ماهه به فروش 234902 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه قبل این عدد 120507 میلیارد ریال بوده است هر چند در بین گزارش ها به نظر میرسد پردیس و زاگرس خیلی دلچسب نبودند .
این همه می نویسیم ولی فعلا بازار به هیچ کدام این موارد توجه نمیکندو ساز خود را می زند … ساز ناکوکی که صدایش هر روز بدتر و جیغ تر و بنفش تر می شود …
[/ihc-hide-content]


