گزارش بازارامروز شنبه 2 اسفند 99
اسفند با چشم گریان و دل خوش آمد…
بازار گرفتار و بی تکلیف و چو تخته پاره برموج رها و رها رها حرکت میکند . باد های مثبت و قوی شُرطه هم نتوانسته طول موج های بزرگ ایجاد کند . هی دعا میکردیم ای باد شرطه برخیز ! حالا برخیزید ! چه شد ! بازار بازهم فقط تماشا میکند و منفی است . شما ببینید در یک روز عادی اگر مس به 9هزار دلار میرسید چه می شد ؟! یا رشد جهانی ، گزارش ها ،تجدید و اخبار آن و … مشکل این است که بازار برمدار بی منطقی حرکت میکند . چه آن زمان که مثبت بود و چه حالا و احتمالا با گذر زمان این بی منطقی کمتر و کمتر می شود . ولی همه این ها را گفتیم … دل خوش سیری چند . امروز اسفند فرا رسید و آغاز شد و در این هفته اول اسفند و به طور کلی در روزها و هفته های پیش رو روزهای پر خبری را داریم از یک سو شاهد اغاز گزارش های ماهانه شرکت ها هستیم و در سوی دیگر چشم به هم بزنیم 5 اسفند میرسد و بحث های سیاسی را داریم . بودجه و بازارهای جهانی و دلار وخبرهای تجدید هم هستند . ولی درد بازار کجاست ؟درد بازار بی پولی است درد بازار جایی است که کسی به روند ها اعتمادندارد و فضای مبهم باعث شده همه منفی باف شوند و به روند مشکوک …
حرف ها کمی تکراری شده ولی گفتنش لازم است … در مورد امروز بازار چند نکته باید مورد توجه ما باشد شما نگاه کنید که ما در چه شرایطی در بازار قرار داریم در شرایطی قرار داریم که شاهد رشد بازارهای جهانی ثبات دلار بهبود وضعیت شرکت ها از نظر گزارشی تحولات خوب تجدید ارزیابی دارایی ها و مواردی از این دست هستیم بازار قطعاً باید واکنش متناسب با این تحولات را داشته باشد که هنوز ندارد.. چرا ندارد ! مشخص است او دیگر ان ادم سابق نمی شود … درد بازار زخم ای ست که خورده و اعتمادی که از بین رفته و البته نقدینگی که حاضر نیست به دل بازار بزند این نقدینگی حاضر است هوا را معامله کند ریسک رمز ارز های مختلف را ، ریسک صرافی را ریسک همه چیز را با خود بپذیرد اما سراغ بازار سرمایه نیاید …
به واقع با اعتماد مردم چه کردهایم که اینطور از این بازار با این همه مختصات مثبت فراری شده اند
درست در همین لحظات که بازار به پول و اعتماد احتیاج دارد تنور جای دیگر داغ است …و اینجا تنور بی اعتمادی داغ شده . انقدر داغ که حتی خود فعالان قدیمی این بازار هم به این بازار اعتماد نمیکنند …
از این رمز ارزها گفتیم بگذارید یک نکته را بگوییم … در مورد این رمز ارزها و به اصطلاح بسیاری بازی داغ بیت کوین بگوییم… شاید قبل تر این خاطره را گفته باشیم اما مرور دوباره آن در این روزها خالی از لطف نیست . در روزهای میانه مرداد آن زمان که سر بازار داغ داغ بود روزی در دفتر نشسته بودم که برای سیم کشی برخی تجهیزات، یک اوستا کار وارد اتاق شد جوانی لاغر آفتاب سوخته با دست های مردانه و البته کمی تیره که مشغول کار شد اولین کار او این بود که به سراغ پنجره رفت و خود را از پنجره آویزان کرد تا برخی سیمهایی که بیرون است را بگیرد من هم با حس وجدان دردی که داشتم پیش خودم می گفتم ای داد بیداد ما پشت این میز نشسته ایم و راحت سود می کنیم و این بزرگوار این طور باید زحمت بکشد در همین گیر و دار و فکر بودم که موبایل ایشان زنگ زد علاقه و عادت ندارم که به تلفن کسی گوش بدهم ولی در آن اتاق کوچیک آنقدر بلند و واضح صحبت میکرد که شنیدم … استاد می گفت در مورد سایپا شک نکن! گران کردن خودروها کار خودشان است! تا آن را بفروشند این خبرها در قیمت سهم لحاظ نشده !به حرفی که من گفتم اعتماد کن ! سیگنال یکی دو سهم قطعاتی را داد و بعد تاکید میکرد پتروشیمی و فولادی را بفروش دنبال سهم پیرمردی نباش از این فرصت پیش آمده باید درست استفاده کرد…
به واقع چقدر هم درست استفاده کرد . نمیدانم کجاست و چه میکند … شاید اوهم یکی از همان کسانی باشد که در ان مقطع تاریخی دل به بازار زد و امروز در صف خرید بیت کوین باشد .
بعد از ان جریان بود که تقریبا چند روز بعد بازار ریزشش را اغاز کرد … به دوستان با شوخی می گفتم این فرد را خدا برای من به عنوان یک نشانه فرستاد اما من کور بودم . ندیدم او سیگنال فروش واضح بازار بود! اما من از او فقط یک خاطره در گزارش بازار ساختم … امروز این رویدادها در بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها در حال رخ دادن است و دوباره موج مردمی کم اطلاع که سراغ این بازار رفتند هفته قبل بود که یکی از اقوام آمار این موارد را می گرفت در فامیل به مستر معکوس معروف است و انصافاً در تیر ماه سهام خرید با کمی تاخیر اوضاع به هم ریخته و حالا دنبال بیت کوین و رمزهای دیگر بود. چه در بیت کوین و چه بازار خودمان … به طور کلی این رفتارها نماد جو زدگی است رفتار امروز سهامداران ما نماد جو زدگی و اتفاقات عجیب بازار نیز ناشی از همین است بخشی از این موضوع مقصر دولت و دولتمردان هستند که نتوانستند از این پتانسیل قوی نقدینگی استفاده کرده و آن را در بازار حفظ کنند ضعیف ترین و بدترین شکل ممکن این پولها را فراری دادند و بخشی دیگر به روحیات خود مردم باز می گردد که البته بخشی حق دارند و بخشی خیر تورم ارزش پول آنها را به ضعیف ترین شکل ممکن رساند و این رفتارها رفتارهای طبیعی آدمی که می خواهد فرار کند است و بخشی هم طمع میکنند …
دوستانه و بردرانه … توصیه ما به عزیزان و همه دوستانی که در این حوزه فعال اند این است که بسیار مراقب باشند البته مختصات آن بازار با بازار ما و شرایط فرق می کند شاید به هزار عامل به مانند بورس وابسته نباشد اما سرعت بیرحمی او زیاد است. شک نکنید همه بازارها بی رحمند شک نکنید اما سرعت بیرحمی او بسیار بیشتر از بازار سرمایه است البته ریسکهای دیگر این موضوع را نیز در نظر بگیرید ریسک های خروج ارز صرافی ها و موارد اینچنینی
در هر صورت بازار این هفته اتفاقات مهمی را در پیش دارد که رویدادهای بودجه ،کدال و تحولات سیاسی جز آن هستند به نظر کدال اگر بتواند یک ماه دیگر یک سری گزارش خوب دیگر را به دل بازار بریزد اطمینان از پر بار بودن میوههای این باغ بیشتر شده و تقاضا و تمایل برای خرید بیشتر و ریسک کمتر خواهد شد …
بگذریم انگار تا وقتی پول به بازار نرسد حرف زدن در مورد این اتفاقات شلیک با تفنگ خالی است . امروز بازار خوب اغاز کرد و امیدوار بود ولی نیم ساعت نکشید که دوباره پهن شد در ادامه و در دقایق بعد و به خصوص 1 ساعت اخر بازار تلاش ها برای بهبود بازار صورت میگرفت ولی درست شبیه تلاش های دفعه قبل بود و باز روز از نو روزی از نو …
سیمانی ها و فرمولی جدید
در سیمانی ها خبرهایی در خصوص فرمول جدید تعیین نرخ سیمان بر مبنای نرخ دلار سبب شده تا سیمانی ها وضعیت بهتری داشته باشند
در سیمان فارس و خوزستان سهم با رشد قیمتی به سطوح بالای 2000 تومان صعود داشته است این سهم در صورت شکست قیمت های 2000 تومان تا قیمت های 2200 و 2500 تومان جای رشد دارد سهمی که که ارزش ان ای وی خوبی داشته و از سوی دیگر عرضه سهام سیمان ابیک را در پیش روی خود دارد
سیمان داراب اما با صف فروش همراه شده است سهم رشد قیمتی بالایی داشته و تارگت خود را زده است فعلا سهم باید تا قیمت های 1450 تومان برای جذابیت بیشتر اصلاح داشته باشد سرمایه گذاری های خوب این سیمانی و شایعات سود بالای 200 تومان برای سال جاری باز می تواند این سهم را جذاب نماید
سیمان فارس نو را در قیمت های 3600 تومان معرفی کردیم سهم امروز به قیمت های 4500 تومان نزدیک شد سهمی که پیشبینی سود خوبی برای سال جاریداشته و برای سال اینده توان جهش سود خود را دارد سفانو مقاومت قوی 4600 تومانی را در پیش داشته که عرضه ها در این مقاومت افزایشی خواهد بود
صف فروش خوب های بازار
در سهام پالایشی نفت بالای 60 دلاری و چشم انداز تعدیلات مثبت سنگین این گروه و گزارشات 9 ماهه مثبت هم کمکی نکرده و شاهد افت و ریزش قیمتی در سهام پالایشیها هستیم انصافا شبندر عالی عمل کرد در 9 ماهه به تحقق سود 2557 ریالی رسیده است
سهم گزارش بسیار خوبی داده است در 6 ماهه به سود 1234 ریالی رسیده بود به نظر شبندر بااین قیمت ها میتواند همچنان مورد توجه باشد هم شبریز هم شبندر . طبق برخی خبرها شبریز گزارش توجیهی افزایش سرمایه را طی 2 هفته اتی روانه کدال میکند . در این وادی با این خبرها و رویداد ها گروه پالایش میتواند مورد توجه باشد و بیشترشبریز و شبندر را نگاه کنید .
شبریز که گزارش بسیار خوبی داده و وعده عرضه پتروشیمی تبریز هم داده است با صف فروش همراه شد این سهم در صورت از دست دادن قیمت های 2800 تومانی تا سطوح قیمتی 2600 تومان افت خواهد داشت سهمیکه ارزش ذاتی 3500 تومانی داشته و یکی از بهترین وضعیت های بنیادی را در گروه خود دارد
شبندر مقاومت خوبی کرد سهم حجم معاملات سهم بالا و صف فروشش سنگین نیست سهم می تواند در قیمت های فردا متعادل شود در غیر اینصورت تا سطوح 2200 تومان اصلاح خواهد داشت سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و تجدید ارزیابی و تعدیل مثبت خوبی تا پایان سال دارد اصلاح این سهم فرصت خوبی در اردوی پالایشی خواهد بود
نمیدانیم واقعا با این شرایط و این گزارش ها در مورد این گروه چه بگوییم …
فشار عرضه در سرمایه گذاری ها
در سرمایه گذاری ها فشار عرضه به مانند بازار بالا بوده و سهام سرمایه گذاری با افت قیمتی همراه شده و بعضا در صفوف فروشو دامنه نوسان 2 درصدی گیر افتاده اند
شستا با صف فروش همراه شده و به نظر می رسد روند کاهش قیمتی سهم ادامه داشته باشد صف فروش سهم سنگین و حمایت درست و حسابی نیز نمی شود ظاهرا حقوقی ها هم در حال تماشای این وضعیت تا رسیدن شستا به حمایت قوی خود می باشند سهمی که کف قیمتی 2000 تومانی را بسته و جای افت زیادی ندارد فقط این دامنه نوسان 2 درصدی باعث جلوگیری از متعادل شدن سهم شده است
امروز ومعادن مثبت بود سهم جای افت زیادی نداشته و با توجه به اخبار سهم در خصوص تعدیل مثبت عایدی و وضعیت سنگ اهنیها به نظر می رسد سهم کف قیمتی خود را بسته باشد سهمی که تا قیمت های 1250 تومان در صورت برگشت روند بازار جای رشد داشته و در وضعیت خوبی به سر می برد
سرمایه گذاری بوعلی امروز به صف فروش کمی رسید سهم در قیمت های 560 تومان حمایت قوی دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و. با دید میان مدت می تواند در مسیر صعود قرار بگیرد این سهم به دلیل سودسازی 200 توماین در 9 ماهه عمدتا ناشی از فروش سرمایه گذاریها با اقبال همراه می باشد
تاصیکو هم میتواند جالب باشد به نظر بار این حجم فملی که دارد و 40% پرتفوی اوست میتواند امرو مورد توجه باشد به طور کلی تاصیکو از بازار عقب مانده . در کنار او پارسان غدیر شستا هر سه شرکت های خوبی هستند پارسان را بهتر می بینیم ولی خبرهای غدیر قوی تر است و عرضه زیر مجموعه ها را دارد به نظر وغدیر یک رشد مقطعی را خواهد داشت .
در این گروه انصافا صبا در قیمت های خوبی است و گزارش خوبی هم زد و شناسایی سود داشت صبا تامین در دی 323 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا دی 1929941 میلیون ریال سود مجمع داشته است واقعا شرایط خوبی را دارد و کمی بازار به او نگاه مثبت ندارد ولی واقعا شرایط خوبی را داشته
اوار برسر خودرو
در خودرویی ها با صف فروش همراه و سهم با افت همراه شده و در صفوف فروش گیر افتاده اند خودروییهایی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت جای برگشت روند را دارا هستند به خصوص این که مجلس هم خبر عدم نرخ گذاری توسط شورای رقابت را در این گروه رد کرده است
ایران خودرو صف فروشش بسیار سنگین است سهم تا حمایت 260 تومانی امید دارد تا متعادل شود سهمی که امروز حمایت قوی را شاهد نبوده و به نظر می رسد نیاز به اصلاح بییشتری دارد این بین یک خبر مثبت هم می تواند به بهتر شدن اوضاع این غول خودرو ساز کمک نماید
صف فروش بیش از 500 میلیون سهمی در سایپا اوضاع را کمی در سهم نگران کننده کرده است سهمیکه به سمت حمایت و کف قیمتی 220 تومانی در حرکت بوده و افت زیادی داشته است این سهم با فروش دارایی ها همراه و درصورت ازاد سازی قیمت خودرو برای سال دیگر حتی توان سود ساز شدن را نیز دارا می باشد
خبهمن اگر در قیمت های 2000 تومانی ترمز افت خود را نکشد اوضاع خوبی نخواهد داشت کاهش درصد افزایش سرمایه این سهم از 2000 درصد به 1200 درصدی شایعه شده سبب شده تا شاهد فشار فروش و اصلاح قیمتی در سهم باشیم خبهمنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود احتمالا مجددا شاهد همکاری مجدد شرکای خارجی این شرکت و تولیدات جدید باشیم
صف بندی بانک ها
این روزها صفوف فروش سنگین در بانک ها را شاهد هستیم صفوف فروشیکه نشان می دهد فعلا اصلاخ در این گروه ادامه داشته و شاید بتوان انتظار متعادل شدن برخی سهام این گروه را از فردا داشت
در بانک تجارت شاهد نوسانات منفی و. صفوف فروش این گروه بودیم تجارتی که حمایت 260 تومانی داشته و به نظر می رسد تا این سطوح اصلاح داشته باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی به خصوص از طریق سرمایه گذاریهای خود پیدا کرده است و این صف فروش با کمی حمایت می تواند متعادل شود در این گروه از وبملت و صادرات هم انتظار زیاد است ولی بازار را واقعا ناامید کرده اند
افت پست بانک با صف فروش ادامه داشت صف فروش سنگین نبوده و این سهم جز سهامی می باشد که می تواند فردا متعادل شود سهمیکه در 9 ماهه 170 تومان سود ساخته وش نیده می شود برای سال جاری به سود بالای 200 تومان برسد این سهم توان برگشت به قیمت های 2000 تومانی دارد
در نماد بانک پارسیان شاهد روند مثبت خوبی هستیم این سهم به دلیل برنامه فروش سهام سرمایه گذاری پارسیان با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همراه شده است اما شکسته شدن قیمت های 360 تومانی در سهم مهم بوده و می تواند زمینه ساز رشد سهم تا قیمت های بالای 400 تا 420 تومان شود سهمیکه با فروش سهام سرمایه گذاری پارسیان متحول خواهد شد به نظر هم بانک و هم بیمه پارسیان به زودی شفاف سازی های خوبی را راهی کدال میکنند .
دراین گروه وملل انصافا ترازهای خوبی میزند وملل در بهمن 3044 میلیارد ریال درامد سود تسهیلات اعطایی و 1860 میلیارد ریال سود پرداختی دارد . سهم تا 11 ماهه 12198 میلیارد ریال تراز مثبت است
چهارگوشه بازار
روغن در بازار نایاب شده است اما غبشهر بزرگترین تولید کننده روغن با صف فروش همراه شده است سهم حمایت 2000 تومانی را بشکند تا قیمت های 1800 تومان با کاهش قیمتی همراه می شود غبشهر می تواند پس از اصلاح مورد توجه قرار بگیرد به نظر خبر برقراری 4200 در نیمه اول کار را کمی برای او سخت کرد که اتفاقا روغن هم جز همین 4200 می شود .
کالسیمین با افت قیمتی همراه شده و صف فروش بود سهم شفاف سازی مثبتی داده و این شفاف سازی می تواند سهم را با برگشت روند قیمتی همراه سازد این سهم شایعات خوبی در خصوص سودسازی تا بالای 300 تومان خواهد داشت این سهم رویی با برگشت روند می تواند تا قیمت های 2000 تومان رشد داشته باشد به نظر فاسمین قابلیت های خوبی برای برگشت داشت .
چشم انداز سود سازی بسیار عالی که زاگرس دارد سبب می شود سهم در روند های منفی دل به اصلاح زیادی ندارد این سهم وضعیت خوبی دارد سهمی که حمایت 18500 تومانی داشته و از طرف دیگر قیمت های 20000 و 22000 تومان را به عنوان هدف دارد زاگرس شایعات سو.د سازی خوبی داشته و از طرف دیگر هم با متانول 300 دلاری و هم دلار نیمایی بالا توان خوبی در گزارش 12 ماهه خواهد داشت همه منتظر گزارش سهم هستند ولی 9 ماهه هم خوب بود
تنوین را هم زیر نظر داشته باشید سهم گزارش خوبی در سود زیر مجموعه ها دارد . مشاور سرمايه گذاري تامين سرمايه نوين از زیر مجموعه های تنوین در 12ماهه به سود 1008 میلیارد ریالی رسیده است
در بین سهم های خاص تایرا را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید تایرا 2 ماهه اخیر عالی بوده
دی طلایی را ثبت کرد با فروش 5803 میلیارد ریالی مواجه بود و بهمن هم 4316 میلیارد ریال شد
سهمی که در اذر 2633 میلیارد ریال فروش داشته ابان با کمی افت۲۴۷۶ میلیارد ریال فروش زدجمع فروش11 ماهه 35442 میلیارد ریال بود . در 11 ماهه قبل فروش 19064 میلیارد ریال بوده است. واقعا شرایط خوبی را داشته
امروز کیسون بازهم یک خبرخوب را دارد ولی ابزهم صف فروش است انعقاد الحاقیه قرارداد اجرای عملیات فونداسیون و سازه بتىی پروژه پاراتاک مال توسط شرکت عمران کیسون (100% متعلق به گروه کیسون) با کارفرما (مهندسین مشاور بازفت) به مبلغ 579.960 میلیون ریال منعقد شده ولی سهم همچنان در منفی . خصدرا هم شرایط مشابهی را دارد ولی به نظر او باز کمی بهتر رفتار کند قول هایی برای جمع شدن صف فروش سهم داده شده
بازار امروز روی دوش فملی میچرخید و انافا پر حجم بود در این سهم شما ببنید بودجه فملی چند بود و حالا قیمت مس کجاست البته معتقدیم قیمت مس باردیگر به 8100 8200 باز میگردد ولی انصافا حتی با این بازگشت و با این شرایط در این قیمت ها فملی یکی از ارزان ترین سهم های بازار است . به نظر امروز صف خرید تمام کرد ولی سهم را باید با دید میان مدت نگاه کرد . توصیهما به این سهم خرید با دید میان مدت است نه نوسان در کنار فملی فباهنر هم مثبت بود در این سهم به نظر رشد قیمت مس میتواند کمک خوبی به رشد فروش و بهبود وضعیت بنیادی سهم بکند در فباهنر این قیمت های روی تابلو انصافا بد نیست و قطعا بهتر هم می شود . پیش بینی درآمد هر سهم (بر مبنای سرمایه 1125 میلیارد ریال)در سال مزبور به مبلغ 5،800 ریال میباشد.
انتظار از فباهنر کمی بیشتر بود چرا که فباهنر در 9ماهه عالی بود و 4942 ریال محقق کرده است 6 ماهه رشد خوبی در سود عملیاتی داشته و2344 ریال سود محقق کرده است به نظ ر بهتر است فباهنر را در کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
فولادی ها انصافا فضای خوبی را دارند هم در جهانی هم بورس کالا در این گروه به نظر گزارش این ماه این گروه در ماهانه ها خوب باشد و نرخ های بودجه تغییر نکند کم کم بازار به این گروه اقبال نشان میدهد هرمز فخوز فولاد کاوه سهم های خوب گروه هستند فولاد هنوز بهترین عضو گروه است و هرمز در قیمت های 1200 1250 بد نیست . فخوز هم با این فروش شمش جذاب می شود به نظر همه گزینه های خوبی در این مدت خواهند بود .
در یک روز منفی دیگر چه باید بگوییم واقعا نوشتن سخت است ولی همچنان امیدواریم …


