جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 29 بهمن 99

گزارش بازارامروزچهارشنبه 29 بهمن 99

نوید خاندوزی
فوریه 17, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 29 بهمن 99

بهمن خونین هم رفت …

بهمن هم رفت و چشم  به هم زدنی اسفند هم تمام می شود  … این قافله عمر عجب میگذرد … انگار همین دیروز بود که در اخرای سال 98  داشتیم از شدت ترس کرونا سرتاپایمان  را ضدعفونی میکردیم  انگار همین دیروز بود نگران کرونا بودیم … انگار همین دیروز بود که از سقوط قیمت های جهانی در اواخر سال 98 وحشت زده بودیم و البته  بازار سازش کوک تر ازاین حرف ها بود و همه چیز با چیز خود حساب میکرد و جریان پول این کشتی  را پیش میبرد … ولی این یکسال درس خوبی به ما داد که نه زمستانش ماندنی است و نه بهارش پایدار ! آن مثبت های عجیب رفت و این منفی ها هم میرود …

امروز آخرین روز ماه بهمن را البته آخرین روز کاری پشت سر می گذاریم و سراغ اسفند می رویم اسفندی که به نظر هفته اولش طوفانی و پر از تحولات ریز و درشت است اسفندی که در ابتدای آن گزارش های ماهانه را خواهیم داشت و بعد فضای خاص سیاسی ، اسفندی که در ادامه آن وضعیت بودجه روشن می‌شود و شرایط خاص نرخ ها و قوانین ، اسفندی که شرکت ها از تجدید می گویند ،  اسفندی که حقوقی ها تا حدودی فضای فروش و شناسایی سود را به اوج می‌رساند و البته ممکن است امسال کمی فضا متفاوت تر باشد و در نهایت اسفندی که کمتر از ۲۰ روز کاری داریم و باید ببینیم چه اتفاقاتی در این ۲۰ روز تا پایان سال رقم میخورد … هر چه اسفند اسفند خاصی است … خاص و پرخبر …

امروز در دقایق پایانی بازار یک خبر مهم به بازار مخابره شد و ان بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها بود .پیرو جلسات برگزارشده با برخی ناشران و تاکید بر شفافیت صورت های مالی و اعلام امادگی برخی شرکت های معتبر برای اجرایی کردن فرایند تجدید ارزیابی دارایی ها ،گویا مدیریت نظارت بر ناشران نامه ای به شرکت ها ارسال کرده است تا موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها توسط هیئت مدیره آن شرکت بررسی و در صورت تایید ؛ مراتب به صورت فوری در سامانه کدال افشا گردد .
ببنید منظور را بگذارید دقیق تر بیان کنیم ولی قبل از ان یک نکته عرض کنیم بازار به این اخبار به شدت نیاز دارد .روزهای قبل هم عنوان شد محدودیت دامنه نوسان  به تنهایی کافی نیست و باید ابزار های مهمی چون اخبار خوب و از ان مهم تر جریان پول به دل بازار بزند تا این 3 با هم در کنار موارد دیگر بتواند اعتماد از دست رفته را به بازار بازگرداند . به نظر این اعلام رسمی از سوی سازمان بورس میتواند دو جنبه مهم داشته باشد به این موضوع فارع از بحث خبری و اثرات مثبت ان نگاه میکنیم . جنبه اول جنبه مالی و ارزش گذاری موضوع است . انصافا وقتی این مقدار فقر تحلیلی در بازار داریم مثلا چرا باید فلان زمین شرکت که 100 میلیارد تومان می ارزد به ارزش 1 میلیون تومان در ترازنامه ثبت شده باشد . ارش گذاری و تجدید ارزیابی حتی اگر به سرمایه هم تبدیل نشود به نظر اگر صورت بگیرد اتفاق مهمی برای سهم هاست و ما را در ارزش گذاری ها کمک میکند . به هر حال باید بدانیم که در دل این سهم ها چه خبر است و این موضوع تجدید ارزیابی قطعا پا گذاشتن در همین مسیر است و بازهم میگوییم حتی اگر منجر به افزایش سرمایه هم نشود تجدید اتفاق خوبی است می شود فقط ارزیابی از دارایی ها داشت .
و اما موضوع و عامل دوم این است که شاید در بسیاری از شرکت های بازار فرایند تجدید اغاز شده ولی بازار هنوز مطلع نیست و البته ممکن است این میان برخی از این رویداد مطلع باشند به نظر این اطلاع رسانی میتواند دسترسی همه افراد به اطلاعات را یکسان کرده و تقارن اطلاعات نهانی را برقرار سازد در مجموع به نظر این رویداد اتفاق خوبی است که به شفافیت کمک میکند هر چیزی که به  شفافیت  بیشتر بازار بیانجامد شاید در حال حاضر به خاطر جو  سنگین فروش و اتفاقات دیگر موثر نباشد ولی در نهایت این شفافیت به کمک بازار خواهد بود  از همین رو این تصمیم را تصمیم خوب و جالبی برای بازار می دانیم و در این مقطع میتواند از نظر روانی و خبری هم کمک حال بازار باشد . طبق برخی شنیده ها این نامه برای حدود  30  شرکت ارسال شده و برای باقی نیز به تدریج ارسال می شود و لازم است تا  شرکت ها نیز در اسرع وقت پاسخگوی این موارد باشند  .

و حرف آخر گزارش بازار … امروز و این هفته برخی می گفتند چرا انقدر به این بازار امید دارید این حجم امیدواری از کجا می آید ؟! به نظر سه جریان برای این امیدواری وجود دارد دلیل اول را باید در روحیات شخصی هر فرد و استراتژی هر فرد جستجو کرد که شرایط او را در بازار نشان می دهد
دلیل دوم که از دید ما بسیار مهم است این بوده که ما در بازار روی سهم غیر بنیادی و چیزی که ارزنده نیست سرمایه گذاری نمی کنیم از دید حقیر با توجه به شرایط فعلی قیمت ها و شرایط موجود بازار ارزنده است و دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد دلیلی برای فرار از بازار وجود ندارد شاید در کوتاه مدت امروز یا چند هفته بعد ممکن است تغییرات و افت و کاهش درصدی را داشته باشد اما ما روی دارایی غیرمنطقی و حبابی سرمایه  گذاری نکردیم … پول ما در سهام  یک شرکت ورشکسته و یا بازاری درب و داغون و خرابه های ویران سرمایه گذاری نشده نبض اقتصاد کشور در این بازار می زند و در همین  شرکت ها  سرمایه‌گذاری شده و این چیزی است که باید درک کرد البته این که برخی  علاقه‌مندان هرروز نوسان این سرمایه‌گذاری را مشاهده کنند بخش دیگر و موضوع دیگری است …  و سر آخر موضوع سوم با خود رویداد های گذر زمان در یک سال گذشته  را مرور کرده اید !  ما در این دوران اوج دوران بهار و شکوفایی و گرمای بازار را شاهد بودیم که ان دوران تمام شد و به سر رسید و حالا نیز این زمستان به سر می رسد هیچ وقت زمستان همیشه زمستان نبوده و نمی ماند فقط این میان شاید تشخیص نقطه ورود و یا تغییر فصل زمستان به بهار شاید کمی سخت باشد که به نظر با این دیتا  و مختصات خیلی دور نیست و نزدیک است … این  زمستان قطعا  رفتنی است چرا نباید امیدوار باشیم …

و اما در بازار امروز چه خبر بود بازار امروز خوب اغاز نکرد ولی شدت منفی هم  به وضوح در بازار امروز کم شده بود و البته دوباره رفته رفته فشار فروش د بازار بالا  گرفت و در نهایت  بازار منفی پیش رفت  به جز در 10 دقیقه اخر که خبر تجدید  امد و برخی شرکت ها شرایط بهتری پیدا کردند  .

سیگنال پالایشی

در پالایشی ها روند انتشار صورت های مالی 9 ماهه این گروه و تحولات جدی در سودس ازی سبب شد سیگنال های مثبتی به بازار مخابره شود

در این گروه  تقریبا به اندازه 6 ماهه اول در 3 ماهه سوم سود محقق کردند . شبندر هم   2550 ریال سود داشت . در مورد این گروه شبریز واقعا عالی ظاهر شد سهم 1265 ریال در 6 ماهه حسابرسی شده محقق کرده بود این عدد بدون سود سرمایه گذاری ها و سود پتروشیمی تبریز لحاظ شده است پتروشیمی تبریز هم راهی بازار می شود و به نظر شبریز حداقل 4000 تا 4500 ریال سود با همین فرمان دارد و این یعنی میتوان روی سهم قیمت های بهتری را هم دید

در شراز هم در یک گزارش خوب ۹ماهه ۱۱۵۲۶ ریال سود محقق کند . سهم ۶ماهه ۶۳۶۲ ریال محقق کرده بود به نظر 1600 تومان سود را دارد و این یعنی یکی از کمترین پی به ای های حال حاضر گروه برای شراز است در شپنا هم واقعا خوب و عالی عمل کرد شپنا که در 6 ماهه 571 ریال و در 9 ماهه به سود 1133 ریالی رسیده استشپنا در 6 ماهه از محل سایر درامد ها یک درامد خاص را ثبت کرد و 47389 میلیارد ریال سود عملیاتی و 43432 میلیارد ریال سود خالص داشت در 9 ماهه این بار سود ناخالص رشد کرد و سود عملیاتی به 94889 میلیارد ریال رسیده و سود خالص 86082 میلیارد ریال بوده
از نظر عملیاتی 3 ماهه سوم بسیار عالی عمل کرده است خیلی خوش بین باشیم شپنا 1800 ریال سود را دارد .

در پالایش نفت تبریز سهم با صف خرید به سمت هدف قیمتی 3200 تومانی می رود سود سازی عالی ان هم بودن لحاظ کردن سود پتروشیمی تبریز نشان داد سهم پتانسیل های بنیادی بالایی داشته و می تواند با رشد قیمتی حتی به سمت قیمت های 3500 تومانی برود

شبندری که تجدید ارزیابی خوبی داشته با نوسانات مثبت سعی در تثبیت قیمتی در سطوح بالای 2500 تومان و رشد به سمت 2800 تومان دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و پتانسیل رشد خوبی دارد

 

پتروشیمی تلاش برای تعادل

در پتروشیمی ها حمایت های خوبی برای متعادل شدن روند این گروه را شاهد بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اینده مناسبی دارند اما فعلا فشار فروش بالا در بازار سهام این گروه را هم زمینگیر کرده است

در نماد پتروشیمی شازند که برخی خبرهای  خوب دارد و هم بهای تمام شده کاهشی و هم رشد فروش را داشته و سودش با رشد خوبی همراه شده به سمت قیمت های 2200 تومان در حال افت است سهمی که شایعات سود سازی خوبی داشته و برای امسال و سال اینده به سود بالایی می رسد

غول متانولی یعنی زاگرس هم در قیمت های نزدیک 18500 تومان متعادل شد سهمی که توان سود سازی بالایی داشته و برای امسال شایعات سود 2800 تومانی و برای سال اینده شایعات سود 4000 تومانی دارد رشد قیمت های جهانی متانول اگر در زمینه دلار شاهد افت شدیدی نباشیم شایعات فوق قابل تحقق می باشد

در این گروه  شصفها مثبت است  که به خاطر بلوک  بوده  به نظر شکبیر هم  شرایط خوبی را داشته است در کمی خاص تر هلدینگ ها نیز همچنان ارزنده هستند  با این گزارش های خاص از پتروشیمی و به خصوص پالایشی ها خرید پارسان منطقی است تاپیکو هم انصافا میتواند ااین شرایط به راحتی عبور کند . این دو هر دو شرایط خوبی با دید میان مدت دارند بازار به زودی درک ارزش گذاری خود را در مورد این سهم ها تغییر میدهد .  به نظر کافی است  برخی پتروشیمی ها نیز سراغ  تجدید  بروند  بازار به انها  نگاه دیگری خواهد داشت

 

سیمانی ها گارد صعود گرفتند

در سیمانی ها اوضاع بهتر می باشد احتمال افزایش نرخ سیمان و گزارشات مثبت از این گروه سبب شده پول خوبی وارد گروه شده و سیمانی ها با اقبال همراه شوند

سفارس با صف خرید همراه شد بارها توصیه به این سهم داشته و عنوان کردیم شایعات عرضه سیمان ابییک بار دیگر داغ شده و این سهم سیمانی می تواند با شکست قیمت های 2000 تومانی تا سطوح قیمتی 2200 تومان هم صعود داشته باشد

سیمان شرق مساعد رشد قیمتی خوبی می باشد سهم در کف قیمتی قرار دارد و فقط عرضه های سنگین مانع رشد سهم شده است هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی سهم اهداف قیمتی خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 820 الی 900 تومان رشد و نوسان مثبت به همراه داشته باشد

سیمان هگمتان را 2200 تومان معرفی و سهم به قیمت های 2600 تومان با صف خرید خوبی رسیده است سهم هدف قیمتی 2800 تومانی داشته و می تواتند تا سطوح قیمتی فوق رشد داشته باشد سهمی که ظرفیت تولید بالایی داشته و شنیده می شود گزارشات ماهانه خوبی در انتظار سهم بوده که می تواند رشد عایدی را به همراه داشته باشد

بار سنگین خودرویی ها

خودرویی ها زیر بار عرضه های سنگین کمرشان خم شده است فشار فروش بالا سبب شده تا سهم با صفوف فروش سنگین همراه و فعلا به نزول خود ادامه دهد

در ایران خودرو صف فروش سنگین نشان داد سهم باید تا قیمت های 260 تومان اصلاح داشته باشد در قیمت های فوق سهم می تواند انرژی لازم برای برگشت روند را به دست بیاورد این روزها ایران خودرو نیاز به یک خبر مثبت قوی دارد

در سایپا نیز وضع زیاد جالب نبود صف فروش سنگین سهم نشان داد سهم نیاز به اصلاح داشته و حتی اگر قیمت های 240 تومانی شکسته شودسهم تا قیمت های 220 تومان افت خواهد کرد اگر فروش دارایی های شرکت نهایی شود باز می توان امید هایی به این سهم برای برگشت داشت

زامیاد تا می خواهد کمی رشد داشته باشد با فشار فروش همراه می شود به نظر می رسد سهم تا قیمت های 820 تومان پایین امده و اصلاح نماید این سهم اوضاع خوبی داشته و اصلاح مناسبی داشته است اگر در صورت های مالی 12 ماهه سهم به سود برسد می توان برگشت به سطوح قبلی را از زامیاد انتظار داشت

یک بام و دو هوای بانک ها

بانک ها برخی منفی و اصلاحی و برخی دیگر به دلیل اخبار خوبشان با اقبال همراه شدند و روند صعودی  را در پیش گرفتند

در بانک پارسیان سهم با توجه به اگهی مزایده سهام سرمایه گذاری پارسیان و اعلام امادگی شرکت های  فولادی و معدنی برای خرید این شرکت به دلیل دارا بودن سهام اوپال با نوسانات مثبت همراه و به سمت قیمت های 360 تومانی در حرکت است سهمی که به نظر می رسد با فروش این سهم تحولات جدی در صورت های مالی خود را شاهد باشد .  یک نکته مهم در مورد این واگذاری این است که گویا بلوک های مرتبط با سهام بانک نظیر ساختمانی و لتوس و … بیرون اورده و فقط بخش معدن این طور فروخته می شود که طبق برخی شنیده ها ممکن است قیمت کمی کمتر باشد ولی بیایید دست بالا و خوش بینانه نگاه کنیم و نرخ را آگهی عرضه اولیه اپال رو در نظر بگیریم، میشه ۲۹ هزار میلیارد تومان و اگه سهم با همین قیمت فروش برود سود وپارس و بیمه پارسیان تغییرات خوبی خواهد داشت که وپارس 917 و بیمه پارسیان بیش از 6000 ریال به سودشان اضافه می شود خود وپارس اتفاق خوبی را خواهد داشت

تلاش ها برای جمع اوری سهام بانک ملت فایده ای نداشت و فشار فروش در این سهم همچنان بالا می باشد سهمی که با صف فروش به سمت قیمت های 380 تومانی در حرکت است این سهم به نظر می رسد در قیمت های 380 تومان بتواند به تعادل برسد

بانک سامان در کف قیمتی خود یعنی قیمت های 900 تومانی مههمان نوسانات ارام است سهمی که سومین تراز ارزی را در بین بانک ها داشته و اوضاع و احوال خوبی دارد اما فعلا نقدینگی برای رشد سهم علی رغم اخبار خوب سهم نیست و سهم با اصلاح و فشار عرضه همراه می باشد

چهارگوشه بازار

امروز خبر های خوبی از بیمه کوثر منتشر شده است از افزایش سرمایه تا تعدیل مثبت عایدی به نظر می رسد پس از اصلاح اخیر سهم بتواند کم کم با برگشت روند همراه شود سهمی که حمایت قوی در سطوح 1400 تومانی داشته و به نظر می رسد در این قیمت ها متعادل شود

فولاد کاوه مهمان نوسانات مثبت ارامی بود سهم تا قیمت های 2000 تومان جای رشد را دارا می باشد سهمی که برای سال اینده انتظارات بالایی را ایجاد کرده و به نظر می رسد بتوان بازدهی خوبی را از این سهم انتظظار داشت

در نماد زرین معدن اسیا سهم همچنان روند مثبت خود را حفظ نمود سهمی که باید به مصاف قیمت های 3200 تومانی رفته و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 3500 الی 3600 تومان صعود خواهد داشت وضعیت بنیادی سهم عالی و از سوی دیگر دو شرکت زیر مجموعه در شرف عرضه هستند

پترولی که روزگاری در قیمت های بالای 2000 تومان معامله می شد سطوح 1000 تومان را هم از دست داد به نظر می رسد اصلاح سهم تا قیمت های 920 تومان ادامه دار باشد سهمی که از فروش سهام سود های بالایی شناسایی کرده و سال اینده طرح های خوبی از زیر مجموعه شرکت به بهره برداری خواهد رسید

امروز بلوک  دماوند  را دی فروخت و شناسایی سود کرده و در ان سود  بلوک  بزاگرس را خریده و درواقع تهاتر بوده است  و یک افزایش سرمایه نیز خواهد داشت

در گروه قند برخی به رشد تولیو و رشد قیمت شکر تا سطح  15 هار اشاره میکنند و معتقدند که فضا  برای رشد دراین گروه اماده خواهد  شد  البته  گروه  ریسک  بسیار بالایی را دارد . خبرهای افزایش نرخ شکر به گوش میرسد و البته فضصای بازار روی این افزایش نرخ جالب است به خصوص در حالی که نرخ موارد اولیه یعنی چغندر افزایش یافته است به طور کلی صنعت کوچک و اهرمی است و به نظر در این گروه هم 5 شرکت هگمتان قپیرا قصفها قزوین و شاید کمی قشهد مورد توجه هستند و میتوانند جالب باشد و بهتر است یکی از انها را در نظر داشته باشید قزوین و قصفها شاید شرایط خاص تری را داشته باشند.

در گروه حمل حتاید مورد توجه است و حسینا نیز بد نبود . در مورد این دو سهم در فضای ادامه تحریم خیرولی هر چه فضا بازتر شود شرایط هر دو سهم میتواند بهتر باشد به خصوص در واردات مواد اولیه و غذا و دام کشور که این دو سهم فعال هستند از همین رو اول حتاید که نوسانی تر است و بعد حسینا را زیر نظر بگیرید با هر گشایشی شرایط این دو میتواند بسیار خوب و بهتر باشد

امروز در گروه  سنگ آهن جو  بد نبود و مثبت  بود برخی میگویند هر یک جداجدا در این خرید حضور دارند ولی طبق انچه میدانیم با تشکیل یک کنسرسیوم همه شرکت های سنگ آهنی شامل کچاد کگل و کگل خریدار این بلوک می شوند و البته اتفاق مهمی برای کل گروه است شاید ومعادن و یا امید هم به این جمع اضافه شوند ولی در کل خرید این شرکت خبرخوبی برای این گروه است که میتواند فضای خوبی را رقم زده و بازی خوبی را در همگرایی و ایجاد سود داشته باشد بیش از همه این موضوع بر کگل و بعد کچاد موثر است . به نظر ومعادن هم از سود بقیه سود می برد یک سنگ اهنی در پرتفوی خود حتما داشته باشید این موضوع اتفاق خوب و مهمی برای انهاست .

اخر هفته خوبی داشته  باشید  به امید رسیدن خبرهای خوب برای هفته بعد بازار …

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم