[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 28 بهمن 99
کارت هایی که می سوزد !
امروز سه شنبه بازار باردیگر با موجی از خبرهای مثبت مواجه بود و باردیگر با موجی از جو عرضه ! تقریبا بازار به این وضعیت کم کم عادت میکند که هر چه خبرها مثبت تر باشد انگار جو بازار منفی تر می شود شما ببنید با این نرخ های جهانی و نیما و خبرها و گزارش ها بازار دیگر چه ریسکی را دارد در قیمت ها لحاظ میکند . البته شکل بازار به وضوح نبود جریان قوی پول است وگرنه دست عرضه بسیار ضعیف تر شده است ولی پول نیست به گوش این عرضه ها بزند و بازار را بلند کند . پر واضح است که بسیاری دیگر از این وضعیت بازار عاجزند و فقط تصمیمی را گرفتند که خبرهای مثبت و اتفاقات خوب به بازار برسد تا حداقل با گذر زمان افراد کمتر ضرر کرده و کمتر فروشنده باشند البته این تصمیم تبعاتی هم داشته و منجر به کاهش حجم شده است .
برخی معتقد بودند که بازار برای فروش سهام و یا بهتر بگوییم نخریدن سهام دنبال بهانه بود یکی دلار را بهانه می کرد یکی از ابهامات سیاسی یکی سال آخر دولت یکی به قیمت نبودن سهم ها و این آخری ها بحث های بودجه ببینید تقریباً اکثر ریسکهایی که برخی افراد با آن معتقد بودند یکی یکی رنگ باخته و یا شکل دیگری به خود گرفتند آنچه برای بازار در حال حاضر به عنوان یک ریسک هنوز مبهم باقی مانده یکی تحولات ارز است و دیگری بحث بودجه در مورد تحولات ارزی با حرکت دیروز دلار نیما و اتفاقاتی که در پیش است و سفت و سخت بودن طرف مقابل در مذاکره تا حدودی آن چه رویای برخی افراد در دلار بود شکست خورد و ما شاهد ثبات ارز هستیم که اتفاقاً از دید ما بهترین رویداد برای بازار است اما بودجه… امروز اتفاقا بودجه را داشتیم که تقریباً میتوان گفت آتش بس بین دولت و مجلس در بودجه برقرار شده است
نکته مهم این است که احتمالاً مجلس با بودجه دولت بدون تغییر عمده موافقت خواهد کرد و این می تواند یک اتفاق و نشانه خوب برای بازار باشد به خصوص در تغییرات نرخ های سوخت و یا موارد دیگر است که ثبات سیاستگذاری خیال بازار را راحت کرده و یک ریسک مهم دیگر را از سر بازار برمیدارد به نظر این رویداد با قطعی تر شدن به زودی خود را در قیمت سهم ها نشان داده و برخی گروه ها را از این حالت خارج کرد
در سوی دیگر با کمرنگ شدن اثرات کرونا و کشف واکسن و ثبات در بازارهای جهانی اگر تکلیف عامل ارز تا حدودی روشن شود بازار هم تکلیف خود را می داند و می تواند با شکل درست و دقیق تری تصمیم بگیرد باز هم میگویم هیچکس طرفدار افزایش نرخ ارز نیست ثبات نرخ ارز در شرایط فعلی که آنقدر قیمت ها کم شده به تنهایی خود یکی از عوامل جذابیت بازار به شمار میرود
یک نکته که پیغام های زیادی در این حوزه داشتیم و بسیاری از عزیزان این توصیه را داشتند صحبت کنیم بحث فروش حقوقی و ابطال معاملات و دوباره فردا دوباره فروش حقوقی و ابطال دوباره …
ابطال سهام قطعا کار درستی نیست و البته در این فضای خاص فروش اینچنینی حقوقی ان هم در صف فروش و در این شرایط هم منطقی نیست ولی به هر حال هر کسی حق مال و دارایی خود را دارد . اما یک کلیت است بازار را نیز باید نگاه کرد که اتفاقات رخ داده در آن نباید لطمات جبران ناپذیری به بازار بزنند تصمیمات غیر رسمی بر این بود که فروش حقوقی تا حدودی محدود شود به درست یا غلط بودن این موضوع کاری نداریم شاید مانند هزار قانون دیگر اشتباه باشد البته این قانون قانون نانوشته است. اما در عمل چه رخ میدهد حقوقی های پول لازم و یا خدای نکرده کم تحلیل اقدام به فروش سهم می کنند و ناظر نیز ابطال می کند( بماند این موضوع که همین سهم ها در قیمتهای چند برابری توسط همین حقوقی ها تماشا می شده کسی حاضر به فروش نبودند و یک بار دیگر هم عرض کردیم حقوقی که نتواند احتیاجات خود را برای یکسال برنامهریزی کند لیاقت این بازار را ندارند ) اما به هر حال اقدامات انها حالا در این قیمتهای پای خود را روی گلوی بازار گذاشته و این بازار است که مثل بنده خدا جورج فلوید نمی تواند نفس بکشد ای کاش کسی هم بود کمی برای بازار به اندازه ان خدابیامرز دل می سوزاند !
برای همین موضوع نیز باید گفت روشن است بازار در مواجه با این اتفاقات سه راه بیشتر ندارد 1- هیچ گونه محدودیتی ایجاد نشود راه اول است اما توصیه میکنیم که فروشنده ها به جای ابطال به شکل غیر رسمی یا رسمی لیست آنها منتشر گردد تا حداقل بازار بداند اگر کسی ژست حمایت از بازار می گیرد رفتار واقعاً چگونه است و ما بین خودمان چند چندیم ! پیشنهاد دوم ادامه شرایط فعلی است که به نظر اتفاق منطقی نیست چرا که هم بازار چوب را میخورد و هم پیاز و هم … پیشنهاد سوم همان مارکت ایمپکت بود که فروش آبشاری حقوقی ها را تا حدودی محدود به بازار دیگری می کرد که اتفاقاً روداد بدی نیست اما ریزهکاریهای دارد که باید بررسی گردد شاید محدودیت دامنه نوسان باید به همراه این اتفاقات و بعد ابزارهایی برای باز شدن این فضا همراه باشد البته بیش از هر چیز رسیدن خبرهای خوب میتواند جالب باشد .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز شد ولی خوب پیش نرفت و البته در طول بازار بارها و بارها سعی شد شرایط کمی تغییر کند ولی نشد و اخر بازار حتی با وجود خبر پالایشی ها بازهم شوک خوبی را نذاشتیم و فضا خیلی خاص نبود . همه چیز دوباره به فردا باز میگردد …
نیم نگاه بازار به بانک ها
بازار امروز در گروه بانکی شاهد فشار عرضه و فروش بود به طوری که این عرضه ها سبب تشکیل صفوف فروش در برخی بانک ها شده و بانک ها را وارد فاز اصلاحی نمود
بانک تجارت با صف فروش سنگینی بازگشایی شد سهمی که به نظر می رسد تا قیمت های 260 تومان افت داشته باشد حمایت ها از این سهم چندان سنگین و بالا نبوده و نشان می دهد سهم نیاز به اصلاح بیشتری دارد قیمت های حمایتی فوق می تواند سبب واکنش مثبت به این سهم شود
در بانک سینا هم صف فروش را شاهد بودیم سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و دو دارایی مخابرات و کبهمن باعث ارزش افرینی خوبی در سهم شده است سهمی که فردا احتمال حمایت را داشته و حمایت قوی در قیمت های 340 تومانی ساخته است
بانک ملت تلاش زیادی برای جمع اوری صف فروش داشت شاید فردا سهم بتواند به حمایت خود واکنش نشان دهد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی و برگشت روند خوبی دارد بانک ملت حمایت قوی در سطوح 380 تومانی دارد
در وپارس هم شرایط خوبی را داریم و با این خبر فروش سرمایه گذاری پارسیان سهم میتواند سود خوبی را داشته باشد .
فشار عرضه در خودرویی ها
در نمادهای خودرویی وضعیت خوبی را شاهد نبودیم عرضه های سنگین و صفوف فروش در هم تنیده سبب شد تا سهام خودرویی زیر بار عرضه اوار شوند
در ایران خودرو به نظر می رسد با این صف فروش سهم تا قیمت های 260 تومان اصلاح نماید سهمی که صف فروشش سنگین بوده و نیاز به حمایت های قوی دارد ایران خودرو روند میان مدتش صعودی واما در کوتاه مدت نوسانی دنبال می شود
سایپا هم با صف فروش سنگینی مواجه شد این سهم می تواند تا قیمت های 240 تومان افت و سپس حمایت شود فردا روز مهمی برای سهم و متعادل شدنش می باشد سایپایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارد همچنان شایعات فروش دارایی ها مهمترین شایعه این سهم محسوب می شود
گروه بهمن با صف فروش اما نه چندان سنگین همراه شد این سهم می تواند از همین قیمت های 2200 تومانی با برگشت روند همراه شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را در پیش بگیرد خبهمن کف حمایتی 2000 تومانی را بسته اما شایعات کاهش درصد افزایش سرمایه از 2000 به 1200 درصد سبب فشار فروش در سهم شده است
سیگنال معدنی
در معدنی ها وضعیت بهتر است هم بازارهای جهانی و هم دلار نیمایی شرایطی را فراهم اورده که سهام معدنی در موقعیت خوبی برای صعود قرار بگیرند
کگل به حمایت 1800 تومانی واکنش خوبی نشان می دهد سهمی که جای برگشت خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی داشته باشد این سهم تا قیمت های 2000 تومان جای نوسان مثبت داشته و فعلا در سطوح 1800 تا 2000 تومانی در نوسان است در این سهم شنیده می شود او به همراه کچاد و کگل و کگهر دنبال خرید بلوک سرمایه گذاری پارسیان هستند که میتواند اتفاق خوبی برای سهم باشد .
فملی هم با افت قیمتی و صف فروش همراه شد اما حمایت های صورت گرفته نشان داد صف فروش سهم جمع اوری و سهم از فردا می تواند روند بهتری داشته باشد این سهم کف قیمتی 1200 تومانی را داشته و به نظر بعید می رسد افت قیمتی بیشتری از این سطح داشته باشد سهم با تعدیل مثبت و طرح های توسعه ای خوبی همراه می باشد
عرضه های سنگین سبب شد تا امروز زرین معدن اسیا هم با فشار فروش همراه شود اینس هم که دو شرکت زیر مجموعه خود را در بازار پذیرش و با انتشار امید نامه های این دو شرکت به نظر می رسد به زودی شاهد عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه اش باشیم سهمی که اینده خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت در انتظار این سهم می باشد
فولادیهای امیدوار
در فولادی ها امید به متعادل شدن بالا و حمایت ها نیز بهتر است به طوری که شاهد وضعیت خوبی در این شرکت ها بودیم فولادی ها به نظر می رسد فردا بر تلاش های خود مبنی بر جمع اوری صفوف فرشو بیافزایند
در نماد فولاد مبارکه شاهد روند منفی بودیم اما صف فروش سهم اندک و سهم فردا می تواند متعادل شود همچنان سهم مقاومت 1250 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح سهم تا قیمت های 1500 تومان جای رشد دارد خبرهای خوبی از این سهم توان سود سازیش به گوش می رسد
فولاد کاوه هم روند منفی داشته و با این روند منفی به حمایت قوی 1800 تومانی رسید انتظار می رود سهم از این سطوح با برگشت روند به سمت قیمت های 2000 تومانی همراه شود حمایت ها از سهم عالی بوده و این امر نشان می دهد انتظارات بالایی در سهم برای سال اینده وجود دارد
فولاژ هم حمایت خوبی شد سهم از قیمت های 2000 تومانی تا سطوح 1500 تومان اصلاح داشته و کف سهم بسته شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای برگشت به همان سطوح 2000 تومان را دارد فقط سهم نیاز به خبر مثبت در این زمینه دارد
نفت بی اثر
در پالایشی ها رشد قیمت نفت و خبرهایی در خصوص افزایش شدید حاشیه سود پالایشی ها و در پیش بودن صورت های مالی بسایر مثبت 9 ماهه هم اثری نداشته و فشار عرضه در این گروه بالا بود
در نماد شپنا سهم صف فروش باقی ماند سهم حمایت قوی 1250 تومانی داشته و می تواند با برگشت روند در این حمایت همراه شود شنیده می شود در 9 ماهه سعهم به اندازه کل 6 ماهه سود سازی داشته و امسال به سود بالایی می رسد در این سهم نیز برخی از سود 96 و برخی از سود 110 تومانی صحبت میکنند .
در شبندر حمایت ها بسیار بهتر بود به طوری که سهم تلاش های خوبی را برای جمع اوری صف فروش از خود نشان داد این سهم می تواند فردا وضعیت بهتری داشته و حتی شاهد معاملات مثبت در سهم باشیم هم تعدیل مثبت و هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سبب توجه بازار به سهم شده است در این سهم شنیده می شود 2500 ریال سود در 9 ماهه خواهد داشت و عدد عالی را میتواند داشته باشد
شبریز گزارش عالی ارائه داد بدون شناسایی سود پتروشیمی تبریز سهم موفق شده تا در 9 ماهه 247 تومان سود محقق نماید این امر نشان از پتانسیل های بالای سهم می دهد سهمی که بارها توصیه به خرید شده و تارگت قیمتی 3200 الی 3500 تومانی دارد
چهارگوشه بازار
پارسان خوب حمایتی شده و نشان می دهد سهم حامیان قوی دارد سهمی که با این اوضاع پالایشی و ها سود سازی های بالا از یک سو و جهش سود دو شرکت پتروشیمی زاگرس و پردیس اینده خوبی داشته و ارزش ذاتی 2500 تومانی در انتظارش می باشد در این سهم و این شرایط هم پارسان هم غدیر شرایط خوبی را دارند
خبر مثبت سیمانی ها در خصوص فرمول گذاری جدید نرخ سیمان سبب شد تا داراب با نوسانات مثبت همراه شود این سهم سیمانی تا قیمت های 2000 تومان به شرط عبور و تثبیت در قیمت های بالای 1800 تومان جای رشد را خواهد داشت
برکت امروز هم با صف خرید به رشد خود ادامه داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد فردا باید با قیمت های 2800 تومان به عنوان سوطح مقاومت قوی مواجه شود اینده این سههم به عرضه هر چه سریعتر واکسن کرونای تولیدیش بستگی دارد البته امروز مصاحبه ای بود که میگفت این واکسن با نرخ بهای تمام شده توزیع می شود ولی باید کمی صبر کرد .
خبر فروش سرمایه گذاری پارسیان درست باشد به نظر کم کم باید منتظر رشد بیمه پارسیان هم باشیم و این سهم میتواند جالب باشد
امروز حتاید را واقعا خوب خریدند سهم را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت به نظر با دید نوسان و حتی نکهداری میان مدتی به خصوص در سود سال بعد میتواند مورد توجه باشد .
حسینا هم شرایط خوبی را دارد و باید کمی به سهم بیشتر امید داشت حسینا در دی کمی نسبت به اذر افت کرد سهمی که مهر به 599 میلیارد ریال رسید و ابان 800 میلیارد ریال و اذر 921 میلیارد ریال بود و رشد خوبی داشت در دی ولی با افت 836 میلیارد ریال شده است
سهم 10 ماهه به فروش 6602 میلیارد ریالی رسیده است کل سال قبل شرکت 5376 میلیارد ریال بود
کرازی در عین منفیها امروز مثبت بود و بحث سرمایه و افزایش سرمایه داشت شرکت اعلام کرده است پیشنهاد افزایش سرمایه در هیأت مدیره کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی تصویب شد و مقرر گردید فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت (زمین و ساختمان و ماشینآلات) در دستور کار شرکت قرار گیرد.
کزغال همچنان خوب با صف پیش می رود و به نظر این سهم در قیمت های 10 الی12% رشد میتواند همچنان مورد توجه باشد .
کگل هم رنج خوبی کشیدند این سهم هم به همراه کگهر و کچاد گویا در این بلوک شرکت میکند .
شسپا را هم امروز خوب خریدند در مورد شسپا باید نیم نگاهی به شپنا هم داشت که او سهامدارش است . که امروز رشد سود داشته ، شپنا که در 6 ماهه 571 ریال و در 9 ماهه به سود 1133 ریالی رسیده است
در گروه قند نیز خبرها بد نیست و با این شرایط و خبرها احتمالا افایش نرخ شکر میتواند خبرخوبی برای اعضای خوب گروه نظشیر هگمتان اصفهان قشهد قپیرا و قزوین باشد .
امروز شصفها را نیزخوب خریدند سهم فارغ از بحث بلوک با این شرایط خوب در فروش و سود میتواند بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرد سهم هفته بعد بلوک را دارد بتواند بلوک را شپنا بخرد وضعیت سهم تغییر میکند
[/ihc-hide-content]


