[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 27 بهمن 99
دامن تنگ نوسان و جیب گشاد حقوقی ها !
امروز دوشنبه بازار سرمایه انگار در تقویم ساعتی و کاری خود عادت کرده روزهای این چنینی صبح را پر عرضه بعد کمی امیدوارانه و دوباره چو تخته پاره بر موج و بعد هم کمی امیدوار رفتار کند این بازی به فردا هم موکول می شود و انگار ادامه دارد . این روزها بحث دامنه نوسان کمی زیاد شده اما کسی به اقدامات حقوقی ها نگاه نمیکند . هر چقدر برخی به تنگ بودن این دامن اعتراض میکنند کسی به جیب گشاد این حقوقی ها که مدام در بازار در این قیمت و هر قیمتی در حال فروش هستند فکر نمیکند . شاید همانطور که دامنه نامتقارن علی رغم برخی اقدامات اجرایی شد اجرایی شدن مارکت ایمپکت هم کمکی برای بهبود طرف تقاضا و محدودیت عرضه باشد . البته انگار که مغز بازار یخ زده و به چیزی به جز فروش فکر نمیکند شما امروز قطار اتفاقات مثبت رخ داده را نگاه کنید از دلار نیما نرخ جهانی خبرها و بودجه و … ولی بازار به قول شاعر یک دل نه صد دل عاشق است و انگار نه انگار که نه انگار که انگار این حجم خبرهای خوب رسیده است …
به هر حال بازار را در حالی پیش میبریم که اگر به تقویم روی میز خود نگاه کنید کمتر از بیست و دو سه روز کاری به پایان سالم مانده و همیشه این دوران دوران خاص و عجیبی برای بازار بوده است از نظر گزارشی ما احتمالاً فقط روزهای آتی گزارش بهمن شرکت ها را خواهیم داشت که تا حدودی تکلیف سود ساله ۹۹ شرکتها را مشخص میکند که میتواند چشمانداز خوبی از فروش شرکتها در سال ۱۴۰۰ بدهد چراکه تقریباً خاص ترین دوران در این دو ماه گذشته رخ داده و بازارها می توانند در سال ۱۴۰۰ این دو ماه را الگوی تحلیلی خود قرار دهد اما چه شد که هنوز جنون فروش بخصوص از سمت حقوقی ها در بازار وجود دارد و ما در باقیمانده این شرایط این حس جنون را احساس می کنیم
برای درک بهتر از این که چرا از فروش به عنوان یک اتفاق خاص یاد می کنیم کمی به عقب برمی گردیم ببینید ما در مقطع خاص فعلی به نظر حجم بالایی از فروش حقوقی ها را داریم که بیشتر فروش آنها نه بابت عدم ارزندگی که بابت احتیاجات است که به آنها تحمیل شده و در واقع در منگنه فروش قرار گرفتند این موضوع احتمالاً هرچه به پایان سال نزدیک تر شویم کمتر و کمتر خواهد شد اما عزیزان این را به خاطر داشته باشیدو مقایسه کنید که در چه قیمت هایی می فروشید
همین چند ماه پیش و کمی عقب تر در اسفند و فروردین قیمت دلار حدود 15 هزار تومان بود قیمت های جهانی که نگو ! در نفت قیمت یک سوم قیمت فعلی بود در مس قیمت به زیر ۶ هزار دلار رسیده بود و نرخ فروش محصولات بسیاری از شرکت ها اعم از متانول اوره و بسیاری دیگر کمتر از قیمت های فعلی بودو سایر قیمت ها نیز همینطور ، شما در نظر بگیرید که دلار در این محدوده قیمت های جهانی به این شکل و یک سود نیز در دل شرکتها وجود دارد آن روزها را با این روزها مقایسه کنید آن روزها در آن فضا در آن بحبوحه چطور جنون خرید سراغ بازار آمده بود امروز جنون فروش بازار را رها نمیکند … این ان چیزی است که درد امروز بازار است و برخی را به ادامه قوانین این چنینی نظیر دامنه نامتقارن سوق داده است .
یک نکته در مورد دامنه نوسان نامتقارن هم عرض کنیم موضع ما از ابتدا مشخص بود نه موافق این موضوع و نه موافق به طور کلی هیچ محدودیتی هستیم اما نوشتیم که اگر به بازار کمک شود شاید می تواند موضوع خوبی باشه و بتواند ریسک های بازار را به طور موقت کاهش و جلوی بحران ریزش قیمتها را بگیرد .اما برخی کمی بی انصافی می کنند و با یک منفی و یک صف فروش آن هم بعد از ۴ الی ۵ روز رشد قیمت همه چیز را گردن این دامن تنگ و محدود می اندازند ! کسی ان طرف موضوع را نگاه نمیکند ! ممکن است این موضوع ایرادات و باگ هایی هم در اجرا داشته باشد کسی منکر این موضوع نیست اما احساس میکنیم این رنج بازی ها و صف فروش گذاشتن حتی اگر دامنه ۵ درصد هم بود اتفاق می افتاد این را تجربه اخیر نشان داده که دوره مثبت و منفی شدن اخیر نشان میدهد هیجان به این موضوعات نگاه نمیکند رنج بازی را بلد است و دلیل این موضوع نیز عدم تحلیل از قیمت ها و گسترش فضای دی ترید در بازار است
از همین رو درست است که این موضوع در حال حاضر کمی بازار را آزار میدهد و حتی ممکن است کمی حجم را بگیرد اما زمان بدهیم که موضوع روشن تر شود و اگر هم قیمت ها در فضای فعلی قفل شد ابزارهای متفاوتی تعریف شود که جلوی این قفل شدن قیمتها گرفته شوند حجم مبنا و گره معاملاتی می تواند یکی از این ابزارها باشد که به کمک بازار برسد
به هر حال فعلا باید بازار را پیش برد و همان استراتژی خرید زمان انگار در دستور کار است که قیمت ها هر طور شده به این راحتی کم نشود تا گذر زمان خود را به قیمت ها برساند و این خبر را به اهالی فروشنده در بازار بدهد که به هر قیمتی فروشنده سهم نباشید . این موضوع ممکن است یک ماه زمان بگیرد و در این مدت ما درگیر این موارد باشیم ولی احساس میکنیم حداقل در دو هفته اخر اسفند این شرایط بهتر است چرا که بسیاری از امورات حقوقی ها سپری شده و بعید است حقیقی ها هم مثل هر سال به این خرمن نیمه سوز دوباره اتش بکشند ! جو خبرهای مثبت اعم از بودجه و دلار و سیاست و کدال و جهانی ها هم میتواند دست در دست هم کاهنده ریسک های فعلی باشد .
و اما سراغ بازار امروز برویم …
امروز بازار منفی اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت فضا بهتر شد ولی اخر وقت دوباره فضا پر عرضه پیش رفت و هر چند تلاش هایی برای بهبود داشتیم ولی در نهایت انچه باعث شد کمی بازار با عرضه مواجه شود شرایط خاص گروه بانک و عدم جمع آوری انها و شرایط ویژه برخی از سهم ها بود . بازار همچنان روی ویتینگ خاصی قرار گرفته و به نظر میتواند با رسیدن اخبار خوب کم کم از این خواب زمستانی بیدار شود …
خودرویی ها پنچر شدند
در نمادهای خودرویی فشار عرضه ها و فروش سبب شد تا سهام این گروه با صفوف فروش و عرضضه های سنگینی همراه شوند
ایران خودرو با صف فروش همراه شد به نظر می رسد قیمت های 260 تومان حمایت قوی در سهم تشکیل داده و سهم جای افت زیادی ندارد به خصوص اینکه امروز حمایت خوبی از سهم شده و اگر فردا هم این حمایت ادامه داشته باشد می تواندب ه جمع اوری صف فروش این سهم خوشبین بود
در سایپا به یکباره به تقاضای 100 میلیونی سهم پاسخ داده شده و سهم صف فروش شد عرضه ها درسهم سنگین بوده اما وضعیت این سهم از نظر حمایتی بهتر و انتظار داریم سایپا با این حجم معاملاتی که امروز تجربه کرد فردا وضعیت بهتری داشته باشد
پارس خودرو بر سر حمایت قوی قرار گرفته و جای اصلاح قیمتی زیادی ندارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی نداشته اما افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و اصلاح قیمتی بالا همچنان به دو عامل توجه بازار به این سهم تبدیل شده است سهمی که از قیمت های 600 تومان بعید است افت بیشتری داشته باشد
در این گروه وساپا هم با دید نوسان میتواند جالب باشد و سهم شرایط خوبی را گرفته است .
پالایشی ها بر خلاف جریان نفت
در پالایشی ها سهام این گروه بر خلاف رشد قیمت های جهانی نفت روند منفی و پرعرضه به ه خود گرفتند سهامی که اخبار خوبی در دل خود دارند
در شپنا سهم صف فروش شد به نظر می رسد قیمت های منفی فردا به تعادل سهم کمک نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد حمایت شوند شپنایی که شایعه شده در صورت های مالی 9 ماهه به سود سازی خوبی رسیده است به نظر به اندازه کل گزارش 6 ماهه در 3 ماهه سوم در شپنا سود محقق شده است
شبندر اوضاع متفاوتی داشت سهم به واسطه تجدید ارزیابی خود مثبت بوده و سعی در شکست و عبور از قیمت های 2500 تومانی داشت سهمی که تارگت 2800 تومانی داشته و به نظر می رسد هم توان سود سازی بالا و هم افزایش سرمایه سبب توجه بازار به این سهم شده است در این سهم نیز شنیده می شود 2500 ریال سود در 9 ماهه محقق شده و این رشد و این اتفاقات خاص فضای خوبی برای سهم رقم می زند .
شبریز صف فروش اندکی بود و این امر نشان می دهد این سهم بنیادی گروه جای افت زیادی نداشته و همچنان دو هدف قیمتی 3200 تومان و 3500 تومان برای سهم را متصور هستیم سهمی که سود سازی خوبی از پتروشیمی تبریز به دست اورده و با رشد سود عملیاتی امسال سود سازی بالایی خواهد داشت در شبریز دو خبر شنیده می شود اول خبر تجدید است که قطعا بیش از 500% بوده و بعدی خبر گزارش سود که گفته می شود با احتساب شبریز 3200 تا 3300 ریال سود را خواهد داشت . دقت کنید در این گروه قبل تر شاوان هم گارش داده است در گزارش 9ماهه 6594ریال محقق کرده است با کمک برگشت ذخایر سود خوبی پوشش داده است در حسابرسی شده 6 ماهه 3897 ریال و در 3ماهه به 860 ریال محقق کرده بود
بانک ها و چک برگشتی
در بانک ها با روند اصلاحی خوبی همراه بودیم این گروه می تواند اوضاع خوبی را تجربه نماید اصلاح قیمتی را می توان فرصت خوبی در این گروه تلقی کرد
صف فروش بانک صادرات بالا و سنگین بوده و به نظر می رسد روند سهم نیز فعلا اصلاحی باشد این سهم حمایت قوی 260 تومانی را دنبال کرده و در موقعیت خوبی قرار دارد
بانک پارسیان همانطور که اشاره داشتیم جای افت زیادی ندارد سهمی که حمایت قوی 320 تومانی سبب واکنش خوبی در این سهم شده و سهم را با برگشت روند همراه ساخت این سهم تا قیمت های 350 الی 360 تومان جای نوسان داشته و اصلاح قیمتی بالا سبب شده تا خیال بازار از افت شدید سهم راحت باشد
حقوقی بانک ملت امان نمی دهد سهمی که فروش های سنگینی داشته و به صف فروش کشیده شد در بانک ها وضعیت بنیادی سهم بسیار خوب می باشد اما عرضه کننده های سنگین سبب شده تا سهم هم اصلاح زیادی داشته و هم میلی به رشد بالا نداشته باشد تنها امید سهم به افزایش نرخ تسعیر دارایی های ارزی خود در پایان سال است
معادن هم کم اوردند
در نمادهای معدنی هم عرضه های سنگین در این گروه سبب شد شور و شوق دیروز را شاهد نبوده و فشار فروش سبب تعادل در روند این گروه شود
در ملی مس تلاش هایی برای هدایت سهم به سمت صف خرید شد اما ناکام ماند سهمی که هدف قیمتی 1500 الی 1600 تومان در صورت شکست قیمت های 1250 تومانی را دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظارات از سهم با این قیمت های جهانی مس و دلار بالا می باشد
در کالسیمین سهم نتوانست قیمت های 1800 تومان را بشکند اما با این سودی که برای سال جاری پیشبینی شده و شایعات سود بالای 300 تومان برای سال اینده سهم جای افتی هم ندارد سهمی که ارزش ذاتی 2200 الی 2500 تومانی از دید بنیادی دارد
انتشار امیدنامه دو شرکت زیر مجموعه زرین معدن اسیا و احتمال عرضه سهام این دو شرکت سبب صف خرید سنگینی در فزرین شده است این دو عرضه می تواند تحولات خوبی در این شرکت رقم زده و فعلا سهم تا قیمت های 3200 و 3600 تومانی جای صعود خواهد داشت
غذایی های تورمی
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت در برخی سهام این گروه بودیم تورمی که در کالا ها مشهود می باشد انتظارات را از سهام این گروه بالا برده است
پگاه خراسان که اصلاح قیمتی بالایی داشته با صف خرید همراه شد سهمی که شنیده می شود افزایش شدید در نرخ محصولات خود داشته و حاشیه سودش افزایش یافته است غشان توانایی رشد تا قیمت های 760 و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 820 تومان را دارا می باشد
غگل هم مورد تایید تکنیکالیست ها می باشد مشکل سهم شناوری بالا می باشد سهمی که از دید تکنیکالی جای رشد قیمتی خوبی داشته اما حجم معاملات سنگین روزانه فرصت های نوسانگیری خوبی در رنج قیمتی 360 الی 420 تومان فراهم اورده است
در غبشهر و غمارگ هم فضای خاصی وجود دارد و میتواند برای بازار جالب باشد .
چهارگوشه بازار
گروه دارویی برکت که ظاهرا واکسن تولیدیش به زودی به بازار خواهد امد همچنان با صف خرید خوبی به رشد خود ادامه داد این هلدینگ دارویی به نظر می رسد تا قیمت های 2800 و 3200 تومان جای رشد داشته باشد سهمی که فروش های خوبی از واکسن تولیدی داخلیش داشته و جز پرفروشترین واکسن های داخلی خواهد بود
امروز از شستا حمایت خوبی به عمل امده و نشان می دهد فردا سهم می تواند در قیمت های 2200 تومان متعادل شود فعلا روند سهم در قیمت های 2200 الی 2500 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم سود سازی بالایی دارد و هم افزایش سرمایه های جذابی از هلدینگ های زیر مجموعه رونمایی خواهد شد سهم تولید خبرهای خوب و افایش سرمایه را در دستور کار دارد
خبر افزایش نرخ سیمان و فرمول گذاری جدید جدی بوده و سیمانی ها کم کم باز به دور اقبال باز خواهند گشت در این گروه سیمان سپاهان به کف قیمتی 920 تومانی رسیده و در قیمت های منفی فردا باز هم با تارگت 1000 تومانی می تواند مورد توجه باشد
در نرخ گذاری ها نیز شرایط کمی خاص شده و اگر در بودجه بحث تغییر نرخ سوخت مطرح نشود میتوان به گروه فولاد وزن خوبی داد و سهم را در شرایط خوبی دید به نظر فولاد فخوز و برخی سهم های دیگر مثلا فایرا از این موضوع اثرات خوبی را خواهند پذیرفت .
این روزها بمپنا شرایط خوبی در بازار گرفته است به نظر با این خبر خوب از بمپنا سهم رمپنا هم کمی میتواند مورد توجه باشد که اتفاق مهمی برای بازار است
در بین سرمایه گذاری ها وسکاب امروز متوقف شد واوا نیز پیش بینی سود خوبی داشت سهم اعلام کرده است با توجه به روند عملیات شرکت در سال جاري ، پیش بینی می گردد این شرکت در پایان سال مالی منتهی به 1399/12/30 به ازاء هر سهم 2380 ریال سود محقق نماید . در این گروه ونیکی و برخی سهم های دیگر نظسر وسپه و وتوسم هم جالب هستند وتوسم هم به زودی به مجمع می رود
در بین گروه حمل امروز حخزر اول راه کمی منفی بود ولی بازهم متعادل شد و به 6^ رسید سهمی که چند ماهی است که بهتر شده
در مهر 347 میلیارد ریال شده بود در ابان این عدد به 373 میلیارد ریال رسید و اذر با رشد 452 میلیارد ریال بود و دی 515 میلیارد ریال شد
جمعا 3650 میلیارد ریال فروش داشت .کل سال قبل 3233 میلیارد ریال فروش داشت. به نظر به سود خوبی برسد و رشد دلار دراین سهم تبعات خوبی داشته باشد
امروز غدیر کمی صف فروش شده بود به نظر این سهم اگر به همراه پارسان در قیمت های 4 الی 5% کمتر ازین حد قرار گیرند برای خرید میتوانند جالب باشند و هر دو شرایط خوبی در این حوزه دارند
در بین سهم های خاص تایرا را هم زیر نظر داشته باشید تایرا دی طلایی را ثبت کرد با فروش 5803 میلیارد ریال
سهمی که در اذر 2633 میلیارد ریال فروش داشتهابان با کمی افت۲۴۷۶ میلیارد ریال فروش زد جمع فروش10 ماهه 31125 میلیارد ریال بود . در 10 ماهه قبل فروش 18259 میلیارد ریال بوده است.
امرو کگل هم پیش بینی سود داد سهمی که باتوجه به روند عملیات و فروش هاي شرکت پیش بینی می شودشرکت تا پایان سال مالی 1399 مبلغ 1648 ریال به ازاي هرسهم درآمد محقق نماید. فکر میکنیم کگل کمی محافظه کارانه دیده و به نظر به سود 1800 ریالی برسد
یک نکته در بازار وجود دارد شاید دامنه نوسان محدود برای برخی قفل شدن و این موارد را در پی داشته باشد ولی انگار در حال مشاهده یک فیلم کمی با دور کند تری هستیم تا زیر نویس ها را با قدت بخوانیم برای بسیاری از اهالی بازار مه به بازار هنوز مسلط نیستند به نظر این موضوعات بد هم نباشد که به طور موقت اجرا شود تاکید میکنیم باید موقت باشد و در طول این مدت خبرهای مثبت برسد .
[/ihc-hide-content]


