[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 26 بهمن 99
گرفتاری های دامنه یا جو بازار؟!
امروز یکشنبه بازار داشت خوب پیش میرفت و البته قابل انتظار بود که کمی عرضه زیاد شود این را تقریبا همه دیروز می دانستند اما فکر میکردیم و البته خوش بین بودیم که بازار بعد ازاین عرضه ها بهتر شود و برگردد ولی این موضوع دقیقا برعکس شد و فشار فروش و دامن تنگ نوسان یقعه بازار را گرفت و او را در صف فروش قرار داد . البته روی همین دامنه نوسان هم اختلاف نظر جدی وجود داشت امروز با یکی از دوستان در مورد این بحث دامنه نوسان و پیشنهاد فعالان بازار صحبت میکردیم میگفت حکایت ان پسر و پدر و خر بود که هر مدلی میچرخید یکی حرفی می زد ولی به نظر امروز به طور واضح و مشخص اثرات این کاهش دامنه نوسان خود را در عدم جمع اوری برخی صفوف فروش نشان داد که اگر ادامه داشته باشد بازار در برخی سهم ها قفل خواهد شد و صف فروش را کسی جمع نمیکند البته ما به این موضوع معتقد نیستیم که این صفوف باقی میماند و یا صرفا این دامن نوسان عامل این بحث است ولی روز اول عرض کردیم این دامنه نوسان هنوز محک نخورده و نمیتوان باگ های ان را شناسایی کرد کم کم این باگ ها در می اید ولی هر جور پیش برویم یکی گلایه دارد .
به هر حال این اتفاق فعلا چه خوب چه بد در حال اجراست و فکر میکنیم بازار باید خود را کم کم با این شرایط تطبیق دهد . از ابتدا مشخص بود که هدف بیشتر خرید زمان است تا شرایط روشن و شفاف تر شود به نظر چاره ای نیست جز این که دلار بتواند خود را در نقاطی تثبیت کند و بازار بفهمد این قیمت ها حداقلی است و شروع به خرید حتی در همین منفی ها کند .بازار را با زور نمی شود مثبت کرد باید دلایل بنیادی برای بازار به وجود بیاید که حقوقی ها هم به این راحتی و رنجی فروشنده سهم نباشند که دلار یکی از انهاست البته می شود با مارکت ایمپکت برخی از انها را به سمت بهبود در فروش هدایت کرد ولی در هر صورت این اتفاقات کمی زمان میخواهد همانطور که بسیاری از حقوقی ها بعد از گذر زمان متوجه شدند چه دوره طلایی را برای فروش از دست دادند به نظر بعد از گذشت مدتی متوجه خواهند شد این مقطع خاص بازار را نیز فقط با تماشا پشت سرگذاشتند … بسیاری از انها از حقوقی بودن فقط پول درشت و کت شلوار و حقوق و مزایا را یاد گرفتند و دل جرات انها از حقیقی ها کمتر است …
و اما یک باردیگر در مورد دلار صحبت میکنیم …
در مورد دلار و رفتار فعالان بازار میشود یک پایان نامه نوشت و تقریبا می توان گفت در بین تمام بازارها بازار سرمایه با هزار اهن و تولوپ و ادعا و پر از دکترمالی خوانده !! غیر منطقی ترین واکنش را نسبت به دلار و بازار داشت و جالب بود و این برای ما عجیب بود بسیاری می دانستند که دلار با توجه به ساختار بودجه نمیتواند خیلی کاهشی باشد اما جو زده و با جمع به این سمت حرکت کرده که بله دلار به زودی کم می شود باید بازار را فروخت !
هیچکس دنبال افزایش نرخ ارز نیست ولی به هر حال اتفاقی که در اقتصاد در حال رخ دادن است باعث شده تا فضا این چنین باشد اتفاقاتی نظیر افزایش ریسکهای سیاسی و چشم انداز خروج احتمالی ایران از معاهده منع تولید سلاح و موارد دیگر ، خوش بینی مفرط نسبت به بایدن و وقوع عکس آن که رخ داد و همچنین ساختار بودجه سال 140 . از دید ما ۳ دلیل عمده عدم کاهش نرخ ارز این موارد بود و البته بازار در ابتدا برای فروش خود بهانه سیاسی را آورد و شروع به فروش سهام کرد به خیال اینکه با افت دلار به ۲۰ می تواند قیمت های بهتری را شکار کنند و در این نقطه نیز اخلاق باردیگر در انتهای حد خود در رفتار بچه های بازار قرار گرفت طوری که اگر شخصی بنا به هر دلیلی فروشنده سهم خود بود در پرتفوی شرکت نیز این رفتار را تکرار می کرد بدون هیچ تهدیدی و یا افراد فروشنده هر روز صبح که از خواب بیدار می شدند صورت نشسته از ریزش دلار صحبت می کردند البته تا بوده همین بوده و این اتفاقات فرصتی برای شناخت افراد مختلف است ولی به هر حال رفتار دلار رفتار خود را داشت اسیر بازی های این چنین نشده و رونده صعودی در پیش گرفت
البته سرعت رشد دلار در این روز ها خیلی هم بالا نیست اما به هر حال بازی مبهم دلار را به پایان برد و خوش بینی ناشی از برجام و رفع تحریمها را به حاشیه راند البته نظر شخصی بنده این است که به هر حال طی ماهها و هفتههای آتی عوایدی از برجام نصیب کشور خواهد شد اما آن موج خوشبینی که برخی تمام عیار دنبالش بودند محقق نمی شود ما قطعا به توافق میرسیم ولی کیفیت و زمانش هم مهم است ..
اما بازار چه رابطه ای با دلار خواهد گرفت به نظر می رسد کم کم بازار شروع به به روز کردن تحلیل ها با نرخ دلار های منطقی خواهد کرد دلارهایی که فکر میکنیم حتی اگر در تحلیلها ۲۲ نیز لحاظ شود (که قیمتهای گفته شده قیمت های حداقلی برای دلار است ) برای بازار هم شرایط بهتری میتواند رخ دهد .این موضوع کم کم برای بازار روشن می شود و بازار ناگهان به این مورد نمی رسد آرام آرام و با توجه به فضای فعلی بازار و گزارش شرکت ها و شرایط بورس کالا کمکم بازار به این نتیجه خواهد رسید که میشود کمی نسبت به بازار دیدگاه دیگری داشت
در هر صورت بازار واکنش امروزش بیشتر سوار بر موج هیجان و فرار از ترس های قبلی بود … امروز بازار روز خاصی را داشت و در هزار توی عرضه و تقاضا داشت سعی میکرد هر طور شده امروز را به سلامت عبور کند ولی نشد البته ناامید هم نبود و به روزهای بعد امیددارد و صد البته دفعات قبل هم گفتیم شک نکنید محدودیت دامنه نوسان یک راه حل نیست یک ابزار است راه حل واقعی برای کمک به بازار کاهش ریسک های بازار ، انتشار اخبار خوب و تزریق منابع است باور کنید موتور بازار روشن شود خودش جذب پول را خواهد داشت درست مثل دیروز …
سیل در پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت خوبی بودیم سهامی که با رشد قیمت های جهاین نفت انتظارات بالایی دارند اما فشار عرضه ها امروز سبب متعادل شدن روند این گروه شد
در شپنا فشار عرضه ها بالا و به نظر می رسد رسیدن به قیمت های 1500 الی 1600 تومان برای سهم دشوار باشد همانطور که اشاره داشتیم فشار عرضه های سنگین امان سهم را بریده و مانع از رشد قیمتی جدی سهم شده است
در شبندر هم که از افزایش سرمایه جذاب و سنگین خود رونمایی کرد انتظار صف خرید سنگینی می رفت سهم صف خرید هم شد اما عرضه ها امان سهم را برید سهمی که بر سر مقاومت 2500 تومانی قرار داشته و اگر از سد این مقاومت عبور نکند تا قیمت های 2200 تومان با افت و کاهش قیمتی همراه می شود
در نماد شبریز هم فشار فروش سنگین بود سهمی که تا صف فروش هم عقب نشینی کرد این سهم وضعیت خوبی داشته و به نظر نمی رسد اصلاح زیادی داشته باشد سهم تا قیمت های 2600 تومان افت و سپس به سمت قیمت های 3000 تومانی حرکت خواهد داشت
پتروشیمی های بی خیال
در پتروشیمی ها شاهد عدم واکنش جدی سهام این گروه به رشد قیمت دلار و رشد قیمت محصولات پتروشیمی بودیم و نوسانات منفی در این گروه جریان داشت
در شازند سهم صف فروش شد سهمی که سودس سازی بالایی داشته و صف فروشش نیز جدی نیست این سهم به نظر می رسد فردا متعادل شود فعلا روند سهم تا انتشار خبر مثبتی نوسانی دنبال می شود اما میان مدت سهم تارگت 2800 تومانی دارد
شپدیس هم عقب گرد کرد سهم اگر بتواند تا قیمت های 9200 تومان اصلاح داشته باشد گزینه ارزنده ای در گروه می باشد سهمی که توان سود سازی بالایی داشته و هم رشد دلار و هم قیمت های جهانی اوره فرصت خوبی پیش روی سهم قرار داده است
زاگرس نتوانست به ادامه صعود خود برسد سهمی که هم قیمت های جهانی متانول و هم قیمت دلار سهم را در شرایط خاصی قرار داده که می تواند زمینه ساز برگشت روند خوبی در سهم شود زاگرسی که شایعات سود 2800 تومانی را برای امسال داشته و اصلاح قیمتی فرصت خوبی در این سهم تلقی می شود
در این گروه جم پیش بینی سود خوبی را داشته است جم به ازای هر سهم مبلغ 4.452 ریال سود هر سهم پیش بینی کرده که به نظر سود سال بعد بهتری را دارد و در کل با این سود نیز این قیمت ها خوب و منطقی است .
آوار بر سر معادن
ددر معدنی ها شاهد روند صعودی مثبت خوبی بودیم سهامی که هم قیمت های جهانی فلزات هم قیمت دلار ان ها را در شرایط خوبی قرار داده است
در کالسیمین سهم در استانه مقاومت 1800 تومانی با عرضه های سنگینی همراه شد فردا روز مهمی برای این سهم می باشد شکسته شدن این قیمت ها کالسیمین را تا سطوح قیمتی 2000 و 2200 تومان بالا خواهد برد سهمی که شایعات سود 270 تومانی را دنبال می کند
صف ملی مس هم عرضه شد فملی که رشد خوبی داشته و تا قیمت های 1250 تومان بالا امد این سهم توانایی صعود تا قیمت های 1400 تومان را در صورت شکست این سطوح را دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی می باشد فعلا شاید سهم فردا کمی با عرضه های سنگین همراه شود
کگل به حمایت 1800 تومانی برگشت این سهم هم خود و هم شرکت های زیر مجموعه اش جای سودسازی بالا و جهش سود را دارند این سهم سنگ اهنی فعلا روند نوسانی را در پیش گرفته است اگر فردا حمایت 1800 تومانی از دست برود سهم تا قیمت های 1650 تومان اصلاح خواهد داشت
تلاشی از جنس خودرو
امروز خودرویی ها روند پر نوسانی داشتند سهامی که تلاش کردند تا موقعیت متعادل خود را حفظ نمایند اما عرضه ها امانشان را برید
در ایرانخودرو سهم با فشار فروش همراه شده و نتوانست صعود خود را تا قیمت های بالای 300 تومان ادامه دهد بحث ازاد سازی خودرو جدی بوده و به نظر می رسد این شرکت در نوک پیکان تاثیرات مثبت از این طریق باشد سهمی که حمایت 260 تومانی قوی دارد
در سایپا حمایت ها بهتر بود اما این عرضه ها نشان می دهد سهم برای شکست و عبور از قیمت های 260 تومان کار دشواری داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار این سهم می باشد اما فعلا شاید شاهد اصلاح سهم تا قیمت های 240 تومانی باشیم
کل بازار مثبت باشد خبهم نهمچنان منفی است شنیده می شود سازمان بورس با افزایش سرمایه حدود 2000 درصدی سهم موافقت نکرده و افزایش سرمایه احتمالا به سطوح 1200 تا 1300 درصد کاهش داشته باشد علت ایجاد جو فروش نیز همین کاهش احتمالی درصد افزایش سرمایه می باشد البته سهم اصلاح عمده اش را تجربه کرده و جای افت قیمتی برای سهم متصور نمی باشیم
در این گروه ولی وساپا و احتمالا روزهای بعد ورنا با خبرهای شناسایی سود میتوانند بهتر عمل کرده و مورد توجه باشند در مورد این گروه بیشتر جو موج بازار است که موثر است و نقدینگی خوبی که تزریق می شود و بحث نوسان گیری ها در این گروه .
سیمانی ها اب رفتند
سیمانی ها امروز با جو منفی همراه بودند اما خبر احتمال فرمول گذاری برای تعیین نرخ سیمان توسسط رییس انجمن صنفی سیمان می تواند امید ها را به این گروه بازگرداند البته این خبر بارها و بارها تکذیب شده ولی باید صبر کدر دید چه می شود
سیمان داراب فردا شانس جمع اوری صف فروش و برگشت به سمت قیمت های 1800 تومان را دارا می باشد سهمی که امسال سود بالای 160 تومانی و برای سال اینده سود بالای 200 تومانی خواهد داشت مضافا اینکه پرتفوی قوی سرمایه گذاری های شرکت نیز مزید بر علا ارزندگی سهم می باشد
سیمان ساوه با صف خرید همراه بود سهمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و مورد توجه بازار قرار گرفته است این سهم سیمانی تارگت 6200 تومانی داشته و شنیده می شود با توجه به حجم تولیدات سنگین شرکت در صورت دریافت افزایش نرخ سهم جای جهش سود خوبی خواهد داشت
شایعه شده به زودی شاهد عرضه اولیه سیمان ابیک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های سیمانی کشور خواهیم بود این امر تاثیر مستقیم و خوبی بر سفارس خواهد داشت سهمی که مقاومت 2000 تومانی داشته و عبور سهم از این مقاومت باعث رشد سهم تا سطوح 2200 الی 2400 تومانی خواهد شد
چهارگوشه بازار
در بانک ملت انگاری شیر عرضه باز شده بود حقوقی سهم کم نگذاشته و هر چه توانست عرضه کرد سهمی که همانطورذ که گفته بودیم همین عرضه ها علی رغم پتانسیل های بنیادی و ارزی بانک مانع از رشد درست و حسابی در سهم می شود ولی در کل وبملت و برخی سهم های خاص نظیر وپارس و تجارت میتوانند با خبرها شرایط بهتری را داشته باشد .
وعده پارسان 2000 تومانی را داده بودیم سهم به قیمت های 2000 تومانی رسیده و امروز با برگشت همراه شد سهم جای افت زیادی نداشته و کف قیمتی قوی 1800 تومانی دارد سهمی که هم از طریق پالایشی ها هم پتروشیمی ها رشد ارزش ان ای وی و جای جهش عایدی خوبی دارد ارزش ذاتی سهم قیمت های 2500 تومانی است به نظر سهم بالای 3100 3150 ریال سود دارد می تواند جالب باشد .
شستا امروز را مهمان صف فروش شد سهمی که فردا حمایت 2200 تومانی داشته و اگر این حمایت را از دست بدهد بار دیگر مهمان قیمت های 2000 تومان خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی و ارزش ذاتی بالایی داشته و میتواند با دید میان مدت مورد توجه بازار قرار بگیرد سهم خبرخهای خوبی را دارد از افزایش سرمایه تا سود بسیار خوب ولی به هر حال توجه بازار به این سهم عجیب و از روی بی اعتمادی است .
امروز بازار خیلی سر کیف نبود و نمی شود چیزی گفت به امید فردایی بهتر ولی می شود همچنان به شرکت های بازار با توجه به وضعیت بنیادی انها امیدوار بود .
[/ihc-hide-content]


