[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدو شنبه 20 بهمن 99
شکم سفت و مُشت عرضه !
بچه که بودیم تابستان میشد فصل رفتن به کلاس های متفرقه آغاز میشد به یاد دارم یک بار تصمیم گرفتم به کلاس های رزمی بروم به طور کلی جو جمشید آریا و کاراته و دفاع شخصی این مسائل داغ بود. وارد سالن که شدم دیدم ردیف عده ای ایستاده و عستاددد !! در حال ضربه زدن به شکم این بیچاره هاست ! یکی غش میکرد یکی درد را در دل خود میریخت و قرمز میشد و دم نمیزد و منم از دورر در فکر این که حالا حتما که نباید ورزش رزمی باشد !! همین پینگ پونگ هم خوب است … بازار امروز شبیه همان بچه هایی بود که ایستاده بودند و یکی یکی مشت عرضه نثار شکمشان میشد ولی انگار این بار محکم تر می ایستادند و کمی اب دیده تر شده بودند …
امروز یکشنبه بازار سرمایه سرحال و امیدوار به بازار صبح را اغاز کرد ولی هنوز چند دقیقه نگذشته بود که بازهم فشار فروش بازار را گرفت و عرضه ها اغاز شد تا اولین محک بازار با حجم عرضه را مواجه باشیم فکر میکردیم این اتفاق فردا رخ دهد ولی همین امروز رخ داد و باعث شد تا شرایط بازار نسبتا پر عرضه دنبال شود ولی از حق نگذریم انصافا بازار با کمک حقوقی هاو حتی خرید های حقیقی ایستادگی خاصی را داشت و خوب مقاومت میکرد .
امروز بازار دلایل بهتری برای مثبت شدن داشت ولی موج های عرضه هم کمی عجیب است یک نکته را امروز میخواهیم در مورد این عرضه ها بگوییم و باید اذعان داشت چهره نوسانی و معاملاتی بازار کمی تغییر کرده است . این تغییر انسبت به سال های قبل و یا حتی همین سال قبل عرض میکنیم .
مدل عرضه های بازار این روزها طوری است که گاهی اوقات فکر میکنی انگار یه سیستم در حال فروش این مدلی و یا ابشاری است ولی طی برخی گفت و شنود ها و اطلاعات ماجرا جور دیگری شده است .
این روزها چیزی که بازار از آن رنج می برد موج عرضه های متوالی و پیاپی است که حساب و کتاب ندارد اگر بخواهیم دقیقتر به بازار نگاه کنیم سه موج عرضه در بازار دیده میشود برخی حقوقی های ریز هستند منظور از ریز حقوقی که عرضه های آنها نه انکه بیتاثیر است ولی آنقدر موثر نیست که روند سهم را تغییر دهد. برخی صندوق ها و برخی شرکتها عمده بازیگران این موضوع است هستند سهامداران عمده تا حدودی از عرضه های سنگین منع شدند
دسته دوم حقیقی های ریز یا همان لشکر مورچه هایی هستند که به هر دلیلی قدیمی و جدید با هر صورت جدی وارد بازار شده و حالا هم حضور دارند و موج انها با بزرگ شدن و دنباله رو شدن موثر واقع می شود
قدیمی ترها وقتی می خواستیم طیف عرضه را دسته بندی کنیم روشن و واضح دو طیف بیشتر تعریف نمی شد حقیقی و دیگری حقوقی اما در حال حاضر این طیف گسترده شده است یکی از گستردگی های این طیف بروز طبقه خاصی به نام طبقه سوم است …
اما طبقه سوم طبقه حساس و نوظهوری است که به نظر در این مقطع معادلات و معاملات بازار را تا حدودی در دست گرفتند ببینید اگر چیزی عرض می شود شک نکنید با اطلاعات نسبی و کامل رسمی و موثق است بعد از رشد اخیر بازار برخی پول های درشت شرایط خاصی را به دست آوردهاند شرایطی که پول آنها در بازار آنقدر بزرگ شده که موثر است البته اصلا چیز بدی نیست و بر خلاف برخی که این را پدیده ای عجیب و غریب می نامند ما آن را کاملاً طبیعی می بینیم نان ریسک خود را خورده اند و میخورند و هیچ ایرادی بر اندازه و بزرگی انها نیست .
اما بحث این است که این افراد به نوعی دی ترید هستند و خیلی از استراتژی های مشخص و معینی پیروی نمی کنند مدل انها این است که بر اساس رنج های خرید و فروش گام برمیدارند ! میتوانند صف خرید و یا صف فروش ایجاد کرده و روند درست کنند این پول ها از بد حادثه خیلی تحلیل هم نمی خوانند بیشتر نگاه آنها به تابلو و لحظه صف خرید و صف فروش است آنها با رنج کردن و با نبض معاملات روزی می خورند به نظر این طیف بزرگان این روزها قدرت بیشتری گرفته و توانسته اند سهامداران حقیقی خرد و لشکر مورچه ها را نیز با خود همراه کنند
وضعیت کار انها هم این است که میخرند او هم میخرد رنجی !! می فروشند او هم می فروشد !! بازهم رنجی !! در واقع خیلی توجه به تحولات بنیادی و اخبار خاصی ندارند بیشتر بازی روزانه میکنند و از این نوسان استفاده می کنند ممکن است برخی از آنها کارمزدی هم دریافت کنند اما نوع معاملات آنها همین معاملات روزانه و یکی دو روز است این افراد چون می بینند بازار دوام پنج درصد مثبت آن را ندارد به سرعت فروشنده می شوند و فروش های آنها نیز رنجی است یعنی مثل حقوقی ها و یا سهامداران خاص اهل چیدن و صبر و این موارد نیستند . ابشاری میدهد !! و یا میخرد …
قصدمان این بود که عرض کنیم بررسی صحنه بازار و محدودیت دامنه نوسان و … بدون در نظر گرفتن تحلیل رفتار این عده کار دشواری می شود و در بحث دیگر برخی عزیزان به دنبال دست ها و پاهای پنهان در معاملات هستند ولی خیلی ازاین اوقات این افراد ممکن است چند متر انطرف تر شما نشسته باشند !! بگذریم روزهای بعد مفصل تر صحبت میکنیم … ازاین پدیده خاص …
اما برخی دلایل متعددی برای سفت و محکم شدن بازار میگویند ولی روشن است یک موضوع بیشتر اثر گذار بوده …
بی شک اگر بخواهیم یکی از دلایل اصلی ریزش بازار را طی این مدت شناسایی کنیم باید اذعان داشت که تحولات ارزی و نبود یک چشم انداز و پیش بینی روشن از نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل ریزش بازار بود . در واقع خوش بینی مفرط ناشی از تحولات سیاسی باعث شد تا برخی خوش بینی سیاسی را به خوش بینی اقتصادی پیوند دهند و برخی ساده دل هم در نهایت صحبت های سیاسیون را گواه بگیرند که با دلار ۱۵ تومانی بازار چه می شود و حتی برخی پا را فراتر از این گذاشته و وقتی دیدند قیمت ها حتی دلار ۱۵ تومانی را نیز پوشش داده به فکر دلار ۱۱ هزار تومانی بودند البته باز رسیدیم به نقطهای که بگوییم بازار سرمایه جوزده ترین فعالان را دارد که همیشه تا بیخش را نگاه میکنند یا بیخ خوشبینی یا بدبینی…
اما هر چه جلوتر رفتیم این تحولات روشنتر شد و گذر زمان کمی بازار را عاقل تر کرد … یکی از دلایلی که دامنه نوسان به این شکل تغییر کرده این است که زمان سپری شود و گذر زمان به همه اثبات کند شرایط چگونه خواهد بود البته خیلی گذر زمان جدی هم نیاز نبود تا بازار ناگهان متوجه باشد که از آن خوش بینی عجیب و غریب که برخی صحبتش را می کردند خبری نیست برخی منتظر بودند آمریکا هفته بعد از اینکه بایدن سر کار آمد به برجام بپیوندد اما صحبتهای دیروز رهبری و صحبت های بایدن نشان می داد که در این مسیر راه پر پیچ و خمی را داشته و شرایط به همین آسانی هم نیست
قطعاً هیچ کس به دنبال صعود ارز نیست و صد البته مسیر بازار را ما تعیین نمیکنیم بازار برای تعیین قیمت مولفه های متعددی دارد که ریسک های سیاسی یکی از آنهاست و البته ما معتقدیم بودجه سال بعد یکی دیگر از این مولفه هایی است که اگر بتواند در نرخ دلار به یک تثبیت ذهنی و تحلیلی برسد یا در واقع متوجه شود که نرخ ارز در محدوده فرضا ۲۲ تثبیت می شود شروع به بررسی اکسل ها با این نرخ خواهد کرد آنجاست که قیمتها با این دلار روشن شده و با قیمتهای فعلی مقایسه میشود به نظر تحولات فعلی ارزی می تواند این موضوع را روشن نماید البته ما نظر خود را هم عرض میکنیم که بر خلاف همه عزیزان معتقدیم این موضوع که توافق هستهای انجام میشوداما سریع نخواهد بود و زمانبر خواهد بود و به سرعت پیش نخواهد رفت و در عین زمان بر بودن آن چیزی که همه دنبالش هستند که همه چیز گل و بلبل باشد هم به دست نخواهد آمد …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که امروز خوب اغاز کرد کمی پر عرضه بود ولی در نهایت خوب به پایان برد تا فردا هم روز خوب و خاصی برای بازار باشد
فولادی ها به پیش
در فولادی ها شاهد روند صعودی خوبی بودیم به طوری که تشکیل صفوف خرید و حمایت از سهام این کروه را شاهد اما در کنار این روند فشار عرضه ها نیز زیاد بود
فولاد مبارکه با عرضه های سنگینی همراه شد فردا در قیمت های استانه 1200 تومان انتظار افزایش عرضه ها و تعادل در این سهم را داریم رنج قیمتی 1200 الی 1250 تومانی سطوح پرعرضه ای برای این سهم ارزیابی می شود
فولاژ کمی مثبت شد سهم مقاومت 1600 تومانی را داشته و به نظر می رسد شکست این سطوح برای سهم کار سختی باشد سهمی که سود سازی بالایی داشته و گزارشات خوبی در پیش رو دارد اما بازار علی رغم اصلاح شدید سهم از قیمت های 2200 تومان به سهم فعلا روی خوشی نشان نمی دهد
صف خرید فولاد کاوه سنگین و فردا سهم بتواند از سد قیمتی 1800 تومانی عبور نماید تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان بالا خواهد رفت چشم انداز مثبتی که از رشد نرخ های صادراتی و طرح افزایش ظرفیت 2 برابری این شرکت ایجاد شده است سبب شده تا سهم در موقعیت خوبی قرار بگیرد سهم پیش بینی سود خوبی را داشت در کاوه شرکت مبلغ 2120 ريال سود به ازاي هر سهم ( 31.796.967 ميليون ريال سود خالص) برای سال مالی منتهی به 1399/12/30 پيش بيني مي نماید. به نظر این سود قیمت های فعلی را به بالا هل میدهد
در این گروه فخوز هم شرایطخوبی را دارد سهم را زیر نظر داشته باشید میتواند گزارش های خوبی را بدهد فخوز در دی 33603 میلیارد ریال فروش داشت در 9 ماهه سود عملیاتی دو برابر 6 ماهه اول بوده و 76438 میلیارد ریال شد و سود خالص نیز 72140 میلیارد ریال است با سرمایه جدید 1443 ریال در 9ماهه سود داشته است به نظر 1800 و 1900 را داشته باشد و این اتفاق خوبی برای سهم است
امروز سهم بورس کالای خوبی هم داشت 20.000 تن شمش بلوم فخوز در قیمت 100.967 ریال عرضه و تا قیمت 101.999 رقابت شد که 4.1% پایینتر از قیمت پایانی عرضه قبلی در تاریخ 14 بهمن می باشد. در جریان معاملات امروز 20.000 تن با میانگین قیمت 101.346 ریال مچ شد.
ذوب هم امروز مثبت بود این سهم را بیشتر با دید مارکت خوب میخرند و شرایط را این طور نگاه میکنند
معادن عیار بالا
در معدنی ها هم شاهد معاملات خوبی بودیم به طوری که اکثر سهام این گروه مثبت اما فشار عرضه ها در این گروه نیز بالا می باشد
کالسیمین در صف خرید سنگیین به سر می برد با این سودی که این شرکت برای سال جاری اعلام کرده است به نظر می رسد قیمت های 1800 تومانی در دسترس می باشد موجودی شمش شرکت و بهره برداری از طرف توسعه بسیار عالی که 30 درصد بر ظرفیت تولید شرکت خواهد افزود سبب شده تا سهم در موقعیت بسیار خوبی قرار بگیرد
چادرملو در قیمت های بالای 2000 تومان اماج عرضه ها قرار گرفت سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت اوضاع و احوال خوبی دارد این سهم شایعات سود 270 تومانی را برای سال جاری داشته و به همین دلیل حمایت های خوبی شده و در روند های صعودی سریعا به قیمت های بالای 2000 تومان باز میگردد
باما در قیمت های 1400 تومان حمایت قوی شد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد کم کم باید به فکر برگشت روند سهم بود سهمی که زیر مجموعه هایش با سودس ازی و فروی از شرکت های اصلی زیر مجموعه صعود خوبی داشته است به نظر می رسد باما کف 1400 تومان را بسته و فردا وضعیت بهتری داشته باشد در این سهم البته سود غیرعملیاتی بیشتر است در پیش بینی هم لحاظ شده بود باما اعلام کرده است پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 1399/12/30 مبلغ 1604ریال می باشد.
سرمایه گذاری های بالا نشین
در نمادهای سرمایه گذاری ها شاهد روند صعودی سهام این گروه بودیم به طوری که سهام این گروه در موقعیت صعودی خوبی قرار داشته و به نظر می رسد بازدهی خوبی را در این گروه به همراه داشته باشیم
تاپیکو مثبت خوبی بود سهمی که با صف خرید و رشد قیمتی به صعود خود ادامه می دهد این سهم اهداف قیمتی 1250 تومانی را داشته و در صورت شکست و عبور از این قیمت ها تا سطوح 1400 تومان جای رشد دارد تاپیکو هم ریزش خوبی داشته و هم تاثیرات خوبی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد پذیرفت
در نماد ومعادن همانطور که دیروز اشاره داشتیم سهم افت زیادی داشته و به کف خود رسیده است ومعادنی که سنگ اهنی هایش رشد خوبی داشته و قیمتشان بالا مانده است و این ریزش برای ومعادن چندان بنیادی نبود سهمی که ارزش ذاتی 1500 تومانی داشته و با دید میان مدت به این سطوح ارزش ذاتی خود خواهد رسید
در غدیر هم رشد قیمتی خوبی را شاهد بودیم این سهم می تواند تا قیمت های 1250 تومان بالا برود شایعات خوبی از سود سازی و جهش سود هلدینگ های زیر مجموعه غدیر به گوش می رسد سهم حمایت های قوی 1000 تومانی داشته و با مقاومت 1250 و 1400 تومانی همراه است
دراین گروه وسکاب ومهان شستا صبا و برخی دیگر را خوب زیر نظر داشته باشید میتواند شرایط جالبی را رقم بزند .
سیمانی ها یک بام و دو هوا
در سیمانی ها برخی سهام این گروه مثبت و برخی دیگر منفی بودند سهامی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی خواهند داشت
در سیمان ارومیه سهمی که گزارشات عالی داشته و شنیده های خوبی برای سال اتی دارد با رشد قیمتی و ورود جریان قوی نقدینگی همچنان به صعود خود ادامه می دهد سهمی که تارگت 4200 تومانی داشته و انتظار می رود در این سطوح ترمز رشد خود را بکشد و به تعادل برسد
در سیمان کرمان حمایت های خوبی را شاهد بودیم سهمی که ارزش ذاتی خوبی داشته و به نظر می رسد صعود خوبی را تجربه نماید این سهم سیمانی تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان تارگت دارد هم سود سازی بالا و هم مالکیت خوب و درصدی در سیمان ممتازان و مازندران سبب ارزش بالای سهم شده است
سیمان صوفیان هم اصلاح قیمتی بالایی داشته است و به کف حمایتی خود واکنش نشان داد فروش شرکت رشد خوبی داشته و این رشد فروش نشانگر توان تعدیل مثبت خوبی در سهم می باشد سصوفی که تا قیمت های 1800 تومانی جای نوسان داشته و سود سازی بالا از دلایل توجه بازار به سهم است
همچنین در این گروه در بین سهم های خوب از نظر گزارش دهی و بنیادی از دید ما ساوه و سخوز و سفانو شرایط خوبی را دارند در کنار انها میتوان به سفار و سکرما هم اشاره کرد . ساراب هم جز گزینه هایی بود که گزارش اخیرخوبی زد ساراب در 9 ماهه تلفیقی 1147 و در سود اصلی 1265 ریال سود محقق کرده و گزارش خوبی زده است . یکی ا خوب های گروه به خصوص در گزارش دهی است .
سر اخر سفارس میتواند بازهم همچنان مورد توجه بازار و گروه باشد یکی از کم ریسک ترین سهم های گروه است و بخواهید سیمانی داشته باشید سفارس قوی ترین گزینه
حساب فول بانک ها
در بانکی ها وضعیت مثبت ادامه داشته و صعود بانکی ها را شاهد بودیم سهامی که تا قیمت های خوبی جای رشد داشته و به نظر می رسد صدر نشین بازار بمانند
در بین بانکی ها به نظر وتجارت با این خبرهای فروش بلوک که البته بعید است مشتری داشته باشد همچنین وبملت با این گزارش های خوب و وپارس با این شرایط خوب نوسانی میتوانند مورد توجه باشند
در مورد این گروه خبرها بد نیست ولی باید محوریت قیمت را در نظر داشت به نظر میرسد این 3 سهم به همراه ونوین کمی برای ریسک پذیر ها و وملل با خبرهای خوب و شناسایی سود مورد توجه باشند . با دید نوسان وپارس با دید بلند مدت وبملت را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
در بانک پارسیان سهم با صف خرید به صعودش ادامه داد سهمی که در صورت شسکت قیمت های 320 تومان در معاملات فردا می تواند تا قیمت های 350 الی 360 تومان صعود داشته باشد وپارسی که شایعات خوبی از افزایش نرخ تسعیر دارایی های ارزیش تا پایان سال دارد
بانک ملت عرضه های سنگینی را شاهد بوده و این عرضه ها نشان می دهد فردا سهم کار سختی دارد سهمی که مقاومت 420 تومانی داشته و شکست این مقاومت نیاز به حمایت جدی داشته که با این فشار عرضه ها کمی بعدی به نظر می رسد
بانک سامان این سهم دارایی محور این روزها حال و روز خوشی ندارد سهم اگر فردا جمع اوری نشود تا قیمت های 820 الی 860 تومان هم افت خواهد داشت سهمی که بر سر حمایت قوی و کف قیمتی قرار داشته و با دید میان مدت اوضاع خوبی داشته و توان برگشت را دارا می باشد
چهارگوشه بازار
رشد قیمت مواد غذایی سبب شد تا شهداب که اصلاح قیمتی بالایی داشته از دید نموداری سییگنال خرید خوبی را صادر نماید شهدابی که دو هدف قیمتی عمده 420 و 460 تومانی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت خوبی در انتظار این سهم می باشد دراین گروه تبرک را هم با دید میان مدتی و کمی نگهداری کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید .
وسکاب که این روزها به دلیل سود سازی بالای خود مورد توجه ثرار دارد با صف خرید به سمت قیمت های 680 تومانی در حرکت است تا شاید بتواند با شکست این قیمت ها راهی سطوح 720 تومانی شود این سهم به دلیل شناسایی سود قابل توجه ناشی از فروش سرمایه گذاری ها وضعیت خوبی را دارد
در بین این شرکت ها وتوسم هم همین شرایط را دارد خود وخارزم به زودی با یک گزارش بیشتر مورد توجه قرار میگیرد . گوهران هم افزایش سرمایه دارد در مورد این گروه یعنی تامینی ها هم شستا هم صبا هم تاصیکو به خصوص تاصیکو در قیمت های کمی منفی امروز مورد توجه خوبی هستند .
ملی مس امروز توانست از سد قیمتی 1000 تومانی عبور نماید این غول معدنی بازار به دلیل توان تعدیل مثبت و بالا رفتن قیمت های جهانی مس و نوسانات مثبت قیمت دلار مجددا مورد توجه قرار گرفته است سهم می تواند قیمت های 1100 و حتی در صورت مثبت باقی ماندن جو بازار تا قیمت های 1200 تومان صعود داشته باشد
امروز گروه سنگ آهن بد نبود ولی در کل واحیا هم گزینه فراموش شده گروه است در این سهم بنیادی کارها میگویند وقتش است و چارتیست ها نیز معتقدند با این شرایط ریزش بیشترا از این معنا ندارد در کل در این قیمت ها و این شرایط سهم میتواند کمی بیشتر مورد توجه فعالان باشد .
اپ شرایط نموداری و بنیادی بدی ندارد و میتواند زیر نظر باشد اپ یکی از گزینه های خاص است سهم اعلام کرده است پیش بینی می شود که رقم 935 ریال به عنوان سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 1399/12/30 محقق گردد.
امروز خصدرا هم باز شد سهم را کمی جدی تر بگیرید ارش بازار کمی دارد ممیتواند بیشتر مورد توجه بازار باشد
بموتو هم این روزها خوش می درخشد و حرکت میکند بموتو 3 ماهه به سود 1439 ریالی رسیده است و سود قابل توجه 1400 میلیارد ریالی در سود عملیاتی و سود 978 میلیاردریالی در سود خالص دارد هم بموتو هم بترانس شرایط بنیادی خوبی دارند
سر اخر سراغ پالایشی ها برویم که امروز شایعات عجیبی ااین گروه شنیده می شد مثلا تحقق 2500 ریال برای 9 ماهه شبندر یا 800 ریال برای شتران که هنوز مشخص نیست صحیح است یا خیر ولی در هر صورت این اطلاعات اگر درست باشد به نظرشبندر قابلیت های خوبی برای یک مسیر خوب رشد دارد . شبری زهم خبرهای خوبی دارد
[/ihc-hide-content]


