[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 19 بهمن 99
از برت دامنه کُشان !
یکی از رفقا که ادای گنده لات ها را در میاورد تعریف میکرد در یکی از روزها بچه پروو بازی دراورده و خلاصه ریختن سر او و تا جا داشته میزدند میگفت بعد از مدتی دیدم دیگر نمی زنند فهمیدم خسته شدند !! مم بلند شدم و فحش دادم و فرار کردم !
حکایت بازار امروز همین بود نه این که زور عجیب و غریبی باشد که بازار بلند شده باشد بلکه بیشتر این سمت عرضه بود که از کتک زدن و کوبیدن تقاضا خسته شده بود و رها کرد تا با کمک خبرهای مثبت و اتفاقات خوب یک روز خوب را داشته باشیم .
امروز بعد از مدت ها بازار سرکیف بود …
بسیاری معتقدند بازار از منفی خسته بود و بحث کاهش دامنه نوسان بهانه ای برای برگشت ، برخی دیگر هنوز بدبین هستند و معتقدند اند یک مثبت مثل مثبت های قبلی در یک روند منفی است و بازهم موضوع تمام نشده و روند فروش و عرضه ادامه خواهد داشت ، برخی ریسک های پیش رو را کاهش یافته می بینند و معتقدند با روشن شدن بحث دلار و سخنرانی امروز رهبر و تحولات بودجه ای بازار کم کم میفهمد دلار 15 هزار تومانی فقط در ذهن و خاطر بچه های بورس است و بقیه جاها انگار دلار بالای 24 است ! ولی به هر حال هر چه که هست نمیتوان اذعان نکرد که تحولات و تصمیمات دامنه نوسان در این موضوع بی تاثیر بوده است به همین دلیل امروز به این موضوع مهم می پردازیم …
به نظر مهمترین رویداد و رخداد و حاشیه فعلی بازار یعنی تغییرات دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ است . قبل از آن یک باردیگر بیان کنیم دیروز هم عرض کردیم موافق تغییرات دامنه نوسان و به طور کلی محدودیت نیستیم اما یک چیز را می پذیریم و همه باید به آن توجه داشته باشیم که شرایط عادی نیست این درک شرایط فعلی که فضا عادی نیست را اگر متوجه باشیم مهمترین موضوع است . دقت کنید بازار با حمایت و خریدهای صندوق توسعه و اعلام پیش بینی سود و شرایط بنیادی درست نشده و قیمت ها شش ماه متوالی کاهش یافتند و حتی این افت غیر منطقی تر شده و دیروز مشاهده کردید که فشار فروش کم که نشده بود و بیشتر هم بود ! پس قبول کنید ما در شرایط عادی نیستیم و شرایط غیر عادی تصمیمات غیر عادی می خواهد تصمیماتی که شاید در راه حل منطقی نباشد و برخلاف بسیاری از رفتارهای معقول تلقی شود اما در شرایطی قرار داریم که همه به فکر فرار از این بحران هستند به فکر این که چطور بازار را نجات دهند از دل این بخش اولین موضوع بیرون میآید که بله محدودیت دامنه نوسان که ایجاد شده باید موقت باشد و نباید دائمی باشد و برای گذر از این مقطع خاص برنامهریزی شود و باید هر چه سریعتر در اولین فرصت که همه چیز بهبود یافت فضا به روال قبل بازگردد …
موضوع دوم این است که معتقدیم بازار اعتمادش را از دست داده و شرایط عجیب و پیچیده ای و نگاهی پر ازابهام از آینده دارد یعنی بازار نمی تواند به آینده اطمینان کند و فضای روشنی را ترسیم نماید از همین رو شاید دامنه نوسان بستن دست فروشنده ها و کاهش قدرت آنها باشد اما بازار نیاز به دو موضوع مهم دیگر هم دارد یکی نقدینگی خوب برای جمع و جور کردن و دیگری خبرهای خوب برای برگشت اعتماد. محدودیت دامنه نوسان و تغییرات آن به تنهایی راهکار بازار نخواهد بود و یک ابزار برای این جریان است که اگر بخواهد به تنهایی به کار رود کارایی خود را از دست خواهد داد . به نظر موارد عرض شده موارد مهم تر از تغییر دامنه نوسان است و باید پیش برود شاید همچنان تزریقپول ادامه داشته باشد و از همه مهمتر از خبرهای خوب و روشن کردن چشم انداز بازار غافل نشوید شرایط خاص پالایشیها نرخ سوخت ، نرخ دلار و مواردی از این دست باید شفاف شود تا بازار به آینده وزن بدهد اطمینان کند و بتواند قیمتگذاری کند
همیشه با دوستان خود به این بحث می پردازیم که این گونه تغییرات همیشه واکنش های خاصی را داشته باشد چرا که معتقدیم بازار درست شبیه یک موجود زنده رفتار میکند و برخی رفتارهای او قابل پیشبینی نیست بسته به تغییرات دامنه نوسان از نظر تکنیکی در بازار اثرات متفاوتی دارد
با تمامی این موارد تغییرات دامنه نوسان امیدوار است که بتواند این چالش عرضه را در راستای بهبود وضعیت تغییر دهد و شرایط را به سمت کاهش فشار عرضه سوق دهد بسیاری معتقدند با این تغییرات دامنه نوسان اتفاقات بهتری رخ میدهد چرا که حس برنده بودن را تا حدودی از فروشنده ها میگیرد و فشار فروش کمتر می شود و بحث بسیاری این است که با 3 روز صف فروش رفتن و منفی نشتن و یک برگشت به 6% دست فروشنده می سوزود و این باعث خواهد شد فروشنده دیگر احساس برنده بودن را نخواهد داشت .
و درست در مقابل برخی معتقدند این موضوع منجر به قفل شدن صفهای فروش و طولانی شدن آن میشود بسیاری بر این عقیده اند اگر بازار رشد کرده و برخی بفروشند به دلیل ماهیت عدم اصلاح سریع و قوی بیشتر تماشاچی خواهند بود و این کار را کمی سخت میکند و حجم را کمتر … جذابیت ها را در برگشت میگیرد و تا حدودی بازار رفت و برگشتی نخواهد بود . برخی دیگر هم معتقدند در برگشت ها و منفی ها کار سخت می شود چرا که در صورتی که صف فروش طولانی تر شود هر فروشنده ای که موفق به فروش شود حس برنده تری نسبت به قبل خواهد داشت ضمن آنکه انگیزه خریدار نیز برای خرید را کاهش خواهد داد. در واقع شخص تبدیل می شود به فردی که نوسان 2 روزه میگیرد و اگر هم گیر افتاد در صف فروش می نشیند و رقابت میکند .
همه نظرات خوب بود را باید با هم بررسی کرد ولی این تصمیم در فضایی گرفته می شود که ارزندگی قیمت ها را نیز داریم و قفل صف فروش نیستیم .
اما اگر بخواهیم جمع بندی کنیم فکر می کنیم مهمترین موضوع این است که ما در شرایط بحرانی فعلی زمین بازی قیمت ها را داده ایم و زمان خریدیم زمان در تحلیلهای ما در حال حاضر اثرات بسزایی دارد این زمان است که مشخص می کند نرخ دلار می تواند در چه محدوده ای قرار گیرد این زمان است که تکلیف بسیاری از ابهامات را روشن میکند گذر زمان عامل کوچکی نیست و میتواند اطمینان بخشی به بازار را افزایش دهد بازاری که نقدینگی و تزریق پول هم تا حدودی نتوانست مانع از ریزش آن شود و حالا اهرم زمان مهم شده است. حتی فکر میکنیم عامل زمان باعث از دور خارج شدن فروش برخی حقوقی ها می شود .
البته باز هم تاکید میکنیم اگر عامل تغییر دامنه نوسان بخواهد در بازار موثر باشد به تنهایی قادر به این موضوع نخواهد بود فقط می تواند ظاهر لشکر مورچه ها را کمی ضعیف تر کند باید به دنبال طبیعی تر شدن دست تقاضا نیاز است وگرنه ضعیف شدن دست عرضه در بسیاری از روزها وجود داشته ما باید همچنان به دنبال راهکاری برای افزایش تقاضا و رسیدن به اصل جذابیت قیمتها باشیم
همین حالا نیز میگوییم اگر بازار به این نقطه برسد که مثلا نرخ سوخت روشن باشد ، نرخ دلار تا حدودی مشخص شود و ثبات داشته باشد ، شرایط قیمت گذاری خودرو و پالایش و … شفاف ، نرخ گذاری های دستوری نباشد و به طور کلی فضا ارام و منطقی پیش برود پول ها میتوانند ارام ارام دوباره به بازار اعتماد کنند و خیلی به این محدودیت ها نیاز نباشد . به نظر میتوان از حالا روی این موضوع بیشتر حساب کرد و بازهم میگوییم دادن خبرهای مثبت و ایجاد ان میتواند عامل موثر تری در بازار باشد . این دو موضوع کنار هم هستند مثل این که به قول اصفهانی ها گوشفیل را بدون دوغ بخوریم نمی شود این دو کنار هم هست و با هم باید پیش برود بازار بدون خبر مثبت و چشم انداز مثبت پیش نخواهد رفت و این ابزار دامنه نوسان یک چاقوی تیز روی گلوی بازار می شود
خیلی حرف داشتیم ولی به هر حال کوتاه و مختصر تر بیان کردیم و سراغ بازار امروز برویم که بازار خوبی بود و از همان دقایق اول تکلیف بازار با خرید ها مشخص شد و نشان داد که چراغ سبزی به این کوتاه کردن دامن داده است ! ولی هنوز بازار محک نخورده و باید کمی صبر کنیم تا به هفته بعد برویم و ببینیم اثرات این موضوع چه خواهد شد
بانک ها و یک برگشت خوب
در نمادهای بانکی شاهد برگشت روند خوبی بودیم به طوری که بانک ها با صفوف خرید خوبی همراه و در موقعیت خوبی قرار گرفتند
بانک تجارت مهمان صف خرید خوبی شد سهمی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان رشد و می تواند نوسانات مثبت خوبی بدهد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت پتانسیل رشد قیمتی بیشتر را هم از بابت افزایش سود سرمایه گذاری های خود را دارا می باشد در این سهم شنیده می شود بحث فروش بجهرم و فولاد مطرح شده البته بعید است هر دو سهم مشتری داشته باشند .
بانک ملت صف خرید سنگینی شد سهمی که تا قیمت های 420 تومان جای بالا امدن دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید بانک ملت بیشترین پتانسیلش بر تراز ارزی مثبتش و شناسایی سود سنگین تسعیر ارزش نهفته است
پست بانک هم برگشت خوبی زد سهمی که تا قیمت های 1800 و 2000 تومان جای صعود دارد سود سازی بالای سهم در گزارش 9 ماهه سبب شده انتظارات به شدت از این سهم بانکی بالا برود و برای پایان سال و سال اینده انتظار ادامه صعود سود سازی در وپست می رود
گرماگرم فولادی ها
فولادی ها هم با اقبال بسیار خوبی همراه و روند مثبت در پیش گرفتن رسیدن قیمت سهام فولادی ها به کف های قوی سبب شد تا سهام این گروه در مسیربرگشت خوبی قرار بگیرند
فولاد مبارکه به عنوان لیدر این گروه با صف خرید همراه و مجددا به سمت قیمت های 1250 تومانی حرکت خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان نرخ های فروش بورس کالایش در سطوح بالایی قرار دارد
دیروز بر فولاد ارفع اشاره داشتیم سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت توان صعود خوبی دارد این سهم تارگت قیمتی 1200 الی 1250 تومان را داشته و در صورت شکست این مقاومت تا قیمت های 1500 الی 1600 تومان صعود خواهد داشت
فولاد هرمزگان هم با صف خرید خوبی همراه شد کف سازی های خوبی در سهم می شود و سهم واکنش های خوبی به این کف سازی ها نشان می دهد سهمی که تارگت قیمیتی 1400 تومانی داشته و شنیده می شود امسال به سود 200 تومانی و سال دیگر با رشد تولید و فروش به سود 250 الی 260 تومانی خواهد رسید
فخوز را هم باید زیر نظر گرفت فخوز بسیار خوب عمل کرد و با سرمایه جدید 1443 ریال در 9ماهه سود داشته است به نظر فخوز به 1800 ریال برای سال 99 و سود 2200 ریالی برای سال 1400 برسد و این قیمت ها شرایط خوبی دارد
سیمان سبز
در سیمانی ها شاهد نوسانات مثبت و صفوف خرید برخی سیمانی ها بودیم سهامی که تحولات بنیادی جدی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی در انتظارشان با این گزارشات عملکرد ماهانه باشد
در سیمان کرمان سهم با صف خرید به رشد خود ادامه داده تا به تارگت 2000 تومانی خود برسد سهمی که وضعیت خوبی داشته و در کف قیمتی به سر می برد این سهم سیمانی می تواند حتی با رشد قیمتی بیشتر بهدلیل داشتن سود سازی و مالکیت مناسب در سیمان مازندران و ممتازان صعود خوبی نماید
سیمان داراب در حال تثبیت در قیمت های بالای 1600 تومان بوده تا در صورت رشد قیمتی بتواند تا قیمت های 1800 الی 2000 تومانی صعود نماید سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی خوبی را از بابت سود سازی و سرمایه گذاری های خود تجبره نماید
سیمان شرق هم با روند نوسانی مثبت همراه شده است در خصوص این سهم عنوان داشتیم سهم کف قیمتی 720 تومانی را بسته و با توجه به وضعیت تکنیکالی خود م یتواند تارگت 800 تومانی داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات مثبت خوبی از سود سازی پیرامون خود دارد
ساوه در بین شرکت ها به واسطه گزارش خوب مورد توجه است ساوه برای 12 ماهه سال 99 برآور سودسازی 5،091 ریال به ازای هر سهم را دارد. شرکت در 9 ماهه سود 3،990 ریالی به ازای هر سهم را داشت
ساروم و سفارس هم زیر نظر باشند هر دو با دید کمی میان مدت گزینه های خوبی بری بازار هستند
معادن و سیگنال های جهانی
رشد قیمت های جهانی فلزات سبب شد تا سهام معدنی با نوسانات مثبت و رشد خوبی همراه شوند سهامی که اوضاع خوبی داشته و اصلاح قیمتی بسیار خوبی داشته اند
در کالسیمین پیشبینی سود عالی نزدیک270 تومانی و احتمال رسیدن به سود 300 تومانی سهم را با صف خرید همراه ساخت سهمی که با این وضعیت سود سازی اهداف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و در کف قیمتی خود به سر می برد
در فملی سهم با نوسانات مثبت همراه شد سهمی که نوسانات مثبت خوبی با صف خرید دارد توانست با رشد خوبی همراه شود این سهم به سمت قیمت های 1100 تومان روانه شده و سهمی که با توجه به رکورد های تولید و فروش سود خوبی در 3 ماهه پایانی سال در انتظار سهم می باشد
کچاد صف خرید شد سهمی که امروز عرضه های زیادی هم تجربه و فردا روز مهمی در مواجهه با قیمت های 2000 تومانی خواهد داشت این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت با توجه به سود سازی خوبی که دارد میتواند صعود خوبی تا قیمت های 2500 تومان داشته باشد . دیروز خبرمهمی برای کچاد رسید که خبر خوب یافتن یک ذخیره مطلوب سنگ آهن در آینده نزدیک اطلاع رسانی میشود و این یک اتفاق مهم برای کل گروه است از کچاد گرفته تا معادن و امید . به نظر کچاد در این قیمت ها میتواند مطلوب باشد و از سوی دیگر کگل هم خوب است برخی سراغ کنور می روند سهم شرایط خاصی را دارد و با دید میان مدت جذاب است گروه خاصی است گروه سنگ آهن
افزایش نرخی جدی
در خودرویی ها بحث افزایش نرخ جدی بوده و سهام این گروه توان رشد قیمتی خوبی پیدا کرده اند خودرویی هایی که به نظر می رسد در صورت تحقق وعده فوق صعود ادامه داری داشته باشند
در ایران خودرو سهم با وضعیت بنیادی خوبی همراه شده و ازاد سازی بیشترین تاثیر را برروی این سهم خواهد داشت سهمی که قیمت های 300 تومانی برایش دست یافتنی بوده و صعود خوبی در انتظار سهم است به خصوص این که در این بین اگر روند فروش دارایی های شرکت نیز اجرایی شود سهم اینده خوبی دارد
در سایپا سهم در صف خرید قفل شده است سهمی که تارگت 240 الی 250 تومانی داشته و عرضه های سنگینش کمی در روند صعودی سهم اختلال ایجاد نماید سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و باید در انتظظار برخوردش با قیمت های 250 تومانی باشیم
زامیاد با رشد قیمتی همراه و سطوح 800 تومان را پشت سر گذاشت روز گذشت اشاره داشتیم اصلاح قیمتی و رسیدن سهم به کف قیمتی سبب شده تا سهم با اقبال همراه و صعود خوبی در پیش بگیرد اینس هم به سمت قیمت های 900 الی 920 تومانی حرکت و شنیده می شود قیمت برخی محصولات شرکت رشد بالایی داشته است
در این گروه در خبهمن شایعه شده افزایش سرمایه با اندکی کاهش در حوالی 1200 تا1300 مجوز میگیرد و گزارش سود کیا مهستان هم عدد خوبی است و به نظر این اتفاق و رویداد مهمی است .
چهارگوشه بازار
مس سرچشمه با روند مثبت همراه شد سهمی که با شایعات سود 100 تومانی همراه می باشد و به کف قیمتی رسیده است و اخبار خوبی در دل خود دارد سهم به سمت قیمت های 720 الی 760 تومانی در حرکت بوده و به نظر می رسد دراین قیمت ها فرصت سازی خوبی داشته اسست
در غشوکو سهم اصلاح قیمتی خوبی کرده و به کف قیمتی رسیده است شنیده می شود شرکت افزایش سرمایه خوبی از 14 به 300 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارد همچنین بهره برداری ازدو خط تولید جدید و محصولات جدید سبب شده تا این سهم در کف قیمتی خود حمایت خوبی شده و به نظر می رسد باز مورد توجه بازار قرار بگیرد در م.رد صنعت غذایی با احتیاط عمل کنیدولی در کل شرایط خاصی را دارند
شیران هم با رشد قیمتی خوبی همراه شد این سهم که هم سود سازی خوبی داشته و هم پرتفوی قوی در سرمایه گذاری ها ایجاد کرده است به سمت قیمت های 3200 تومان روانه شده است سهمی که گزارش اخیرش جهش فروش بالایی را هم به ثبت رسانده است
تاصیکو امروز باز شد با این صف خرید زیر مجموعه ها احساس میکنیم تاصیکو مسیر خوبی در رشد طی میکند
کروی با این سود فاسمین میتواند مورد توجه باشد تلفیق سود هم نشان میدهد شرایط خوبی در سهم حکم فرماست
رمپنا هم با دید میان مدتی و گزارش های پیش رو جالب است به نظر میتوان روی این سهم و تلفیق او بحث کرد
حتاید هم با دید نوسان بد نیبست سهم گزارش های خوبی در سود زیر مجموعه ها دارد حتاید در 9ماهه 1427 ریال ، 6 ماهه 959 و در 3ماهه 358 ریال محقق کرده به نظر با پیش بینی سود بازار بیشتر سمت حسینا و حتاید بیاید
ومهان هم این روزها چه از نظر سود سازی چه میان مدتی مورد توجه است NAV هر سهم ومهان 23513 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 51 درصد می باشد.
وسکاب امروز هم مثبت بود سهمی که به زودی به مجمع می رود و اول اردیبهشت سود را میدهد ونیکی و وخارزم هم مثبت بودن هر دو سهم قابلیت های خوبی با دید نوسان وشرایط میان مدتی دارند
در پالایشی ها زمزمه های متعددی از بحث تخفبف شنیده می شود حتی نامه ای هم در این راستا تنظیم شده و همه منتظر هستند گفته می شود با میانگین نفت 55 دلار و دلار 22 هزار تومانی برای سال 1400 پی به ای اکثر این شرکت ها با تخفیف زیر 4 و بدون تخفیف 6 است در این گروه در بین نفتی ها به نظر شرانل و شسپا شرایط خوبی داشته باشند .در مورد شسپا سهم مجوز افزایش سرمایه از انباشته را گرفت مجوز افزایش سرمایه ۵۸ درصدی شسپا از محل سود انباشته صادر شد.شنیده می شود بعد ازاین افزایش سرمایه سراغ تجدید می رود . سهم شرایط بدی هم ندارد و قیمت هم بد نیست و به طور کلی با دید میان مدت شرایط خوبی را شسپا دارد
حتی خود شرانل هم انصافا شرایط خوبی دارد سهمی که پیش بینی سود هر سهم به مبلغ 5.588 ریال خواهد بود .
سهم در 9 ماهه 4.047 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است به نظر سهم در همین نقاط هم پیش بینی خوبی را دارد و میتواند جالب باشد به نظر افت قیمت و منفی های امروز شرانل پر طرفدار باشد .
بترانس در بین سهم های خاص با نوسان عجیب و فروشنده عجیب تر حقوقی مواجه است که سهم را بفروشد و تمام کند میتواند خبرخوبی برای نوسان گیری روی بترانس باشد
مبین در بین برقی ها امروز خوب ظاهر شد به نظر نموداری و چارتی شرایط خوبی برای یک برگشت موقت دارد
در بین غذایی ها در تبرک در زیر مجموعه ها فروش دارایی دارد . شرکت فرعی اخشان خراسان (سهامی خاص) اقدام به واگذاری یک قطعه زمین به مبلغ 262,000 میلیون ریال و به بهای تمام شده 32,000 میلیون ریال نموده که از این بابت مبلغ 230,000 میلیون ریال سود شناسایی گردیده است
درپتروشیمی ها هم جو خوب و مثبت است . این گروه شبصیر بالاخره مجوز افزایش سرمایه گرفت . مجوز افزایش سرمایه ۵۱ درصدی شبصیر از محل سود انباشته صادر شد. شپترو هم با دید نوسانات فعلی زیر نظر باشد شاراک و شکبیر هم روزای قبل بیان می شددر مارون سهم کمی اصلاح کند با اعلام سود ها و عملکرد زیر مجموعه ها جذاب استشگویا هم با دید نوسان های مقطعی بد نیست شگویا و شغدیر را هر دو زیر نظر داشته باشید در نهایت در بین سهم ها پارس و ساسول و پردیس هم شرایط کم ریسکی دارند . بهنظر شرایط خوبی برای سهم ها میتوان مد نظر داشت .
در مورد تایرا قیمت خوب اصلاح کرده است سهم فروش های خوبی داشته است دی طلایی را ثبت کرد با فروش 5803 میلیارد ریال
سهمی که در اذر 2633 میلیارد ریال فروش داشته جمع فروش10 ماهه 31125 میلیارد ریال بود.تایرا در گزارش 9ماهه تلفیقی حسابرسی نشده 2468ریال محقق کرده است و رشد خوبی داشته است ,در6ماهه تلفیقی 1711ریال محقق کرده بود . به نظر اتفاقات خوبی را دارد و میتواند جالب باشد این قیمت ها نیز شرایط خوبی برای سهم دارد .
به امید زنده ایم و ناامیدی خود شکست است …
[/ihc-hide-content]


