جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 14 بهمن 99

گزارش بازارامروزسه شنبه 14 بهمن 99

نوید خاندوزی
فوریه 2, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 14 بهمن 99

بهمن خونین بازار …

به قول شاعر میگفت خسته از هر چی که بود خسته از هر چی که هست … خستگی و بی رمقی بازار ما را هم در نوشتن سست  کرده ! بازار تا میخواهد راه بیوفتد و برود ، یک اتفاق و عرضه و موج او را زمین گیر میکند . بازار وقتی جالب تر می شود که میبینیم صف فروش انچنانی هم نیست و در منفی ها فروشنده زیاد است و البته انگار یک تنخواه در بازار هست و هر روز به دل یک صنعت می زند .

به هر حال بازار امروز با خبرها و اتفاقات مختلف مواجه بود که رد شدن کلیت بودجه و انتشار سود سال 99 یکی از مهم ترین انهاست در مورد بودجه به نظر بازار خیلی سنس خاصی ازاین رویداد نمیگیرد جز این که سیاست های ارزی باردیگر در هاله ای از ابهام رفت و البته بودجه یکی از ترس های بازار بود که نرخ ها در ان جای بحث جدی داشت شاید عدم تصویب امید به بهبود این موارد را کمی بهتر سازد ولی باردیگر بازار وارد  فاز ابهام شده است که این  بدترین حس است  حس بلاتکلیفی باعث می شود هر کسی یک  وزن به خبرهای منفی بدهد . ولی اگر عاقل و تحلیل گر باشید صحبت های امروز موافقین و مخالفین نشان میداد چقدر وضعیت خاص است و صحبت از سقوط های ارزی عجیب با این بودجه ها یک اتفاق خاص قلمداد می شود . چیزی شبیه معجزه … در مورد  بازار اما حقیقتا نمیدانیم واقعا چه بگوییم  قیمت ها جوری است که هر طور حساب میکنیم حتی با  وجود پیش بینی سود هایی که محافظه کارانه میدهندو  حتی بدترین  شرایط بازهم  غیرمنطقی نیست و اصلاح خوبی صورت گرفته است ولی به هر حال برخی که بدون تحلیل  وارد بازار شدند حالا هم بدون تحلیل در حال خروج و شناسایی سود هستند . این وسط فقط یک خاطره بد برای انها و ما  رقم میخورد …

البته این روزها انصافا  حقیقی ها جولان میدهند … و این  یک  فرصت  بزرگ است  .. این روزها یک نکته در بازار بیشتر به چشم می‌آید نقشه حقیقی ها به خصوص حقیقی های بزرگ در بازار افزایش پیدا کرده و به نوعی بازار در این مدت روی دوش این حقیقی ها می چرخد به واقع اگر بازار سرمایه بتواند بستر درستی از رویداد های مختلف و قانون گذاری ها را پایه‌ریزی کند اعم از آزادسازی ها نرخ گذاری ها و اطمینان های نسبی به سرمایه گذاران بدهد می‌توان شاهد حضور قوی تر و محکم تر افراد حقیقی در بازار باشیم

و اما در مورد پیش بینی سود  حاشیه ها همچنان ادامه دارد  … بحث پیش‌بینی سود دوباره بعد از اتفاقاتی که برای فملی رخ داد بالا گرفته است و حالا دوباره منتقدان به این  برگشت معترض شدند !!  یک نکته را عرض کنیم اگر یک قانون را یک فرد بد اجرا می‌کند دلیل نمی شود آن قانون قانون بدی باشد . دقت کنید در چه مرحله ای قرار گرفتیم ما نیاز به اطلاعات داریم و این اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه نمی‌شد به نظر پیش‌بینی سود راهی برای ارائه هرچه بیشتر این اطلاعات از سوی شرکت‌ها بوده  و همچنان معتقدیم این یکی از راه های کمک به بازار خواهد بود همچنان معتقدیم یکی از اتفاقات خوب برای بازار می‌تواند باشد منتها نباید نوعی بی مسئولیتی و رفع تکلیف از این موضوع در بین شرکتها دیده شود شرکت ها باید تاکید می کنیم باید بدانند که در مقابل سودی که اعلام می‌کند و اثرات آن مسئول و پاسخگو هستند دیروز هم عرض شد ناشران هم باید در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند اگر انحراف دیده می شود و یا بدیهیات مورد تردید قرار گرفته قطعاً باید با ناشر برخورد کردچرا که  به نوعی اطلاعات غلط را به بازار داده است از همین رو معتقدیم این چنین پیش بینی سود ها  یکی از اتفاقات مهم و خوب می‌تواند برای بازار باشد به خصوص اگر واقعیت ها در ان اورده شده  باشد

دیروز هم عرض شد فقط و فقط اعلام یک عدد به عنوان پیش بینی سود کافی نیست و باید جزئیات پیش‌بینی سود مفروضات و سایر هزینه‌ها به بازار اعلام شود مثلاً ترکیب بهای تمام شده ، ترکیب هزینه های عملیاتی یا ترکیب سود های غیر عملیاتی و سرمایه‌گذاری باید این موارد دقیق اعلام شود و این موضوع شرکت ها را پاسخگو تر خواهد کرد و اطلاعات را دقیق تر…

نکته بعدی اینکه قابلیت اصلاح در مورد پیش بینی سود نیز وجود داشته باشد مثلاً شرکت ها هر ماه بتوانند پیش بینی سود را تا حدودی با توجه به اتفاقات جریان ها و گزارش ها تغییر دهند البته برای آن باید دلایل قانع کننده ای داشته باشند اصلاح  پیش‌بینی سود اتفاق مهمی است که می تواند پس از هر بار گزارش های جدید نیز در بازار ارائه شود.

و نکته آخر  را دوباره تاکید می‌کنیم چون موضوع بسیار مهمی است .  باید بهاین اجازه داده شود که شرکت های مشاور سرمایه گذاری و اشخاص گروه های مختلف  این پیش‌بینی سود را در سناریوهای متعدد توسط بررسی و ارائه کنند .  این هم یکی دیگر از الزامات پیش بینی سود و برگشت آن است که سود های مختلف دیده شده  و حتی اجماع پیش‌بینی‌های سود به عنوان یک سود قابل پیش بینی در سامانه بورس درج شود شک  نداریم اجماعی که تحلیلگران به آن می‌رسند عدد دقیق تر و درست تر از پیش بینی خود شرکت باشد

حتی می توان پا را از این فراتر گذاشت و شرکتها را مصوب و موظف کرد که یک شرکت یا مشاور و یا نهاد ناظر را مشخص کرده که روی پیش‌بینی‌های سود و اظهار نظر کند درست شبیه رفتاری مثل حسابرس و این کار را آسان تر و راحت تر خواهد کرد بالاخره ما این همه شرکت مشاور سرمایه گذاری مجوز دادیم باید کاری بلد باشند که انجام دهند و کمی هم برای بازار مفید واقع شوند همه دوش کار تحلیلی بازار بر عهده کانال های تلگرامی و بچه های تحلیلی قدیمی بازار است . به نظر این موضوع به  زودی میتواند حداقل کف برخی سهم ها  را بسته و فشار فروش را تا حدودی کاهش دهد  .  البته همه اینها ارزو و امید ماست و باید منتظر باشیم …

بازار کار سختی را دارد هم زمان ندارد و هم  صبر و تحمل را از دست داده به نظر بتوان اتفاقات بهتری را برای روزها و هفته های اتی دید ولی شاید کمی صبر نیازداشته  باشد  . و اما سراغ  بازار امروز برویم که امروز خیلی دل و دماغ نداشت بد اغاز کرد و با این که بارها  صفوف فروش جمع شد ولی بازهم  بد تمانم کرد …

دست حمایت بازار بر سر فولاد

امروز فولادی ها حمایت خوبی را تجربه و روندشان متعال شد فولادی ها توان برگشت روند را دارا می باشند به نظر انتشار سود ها میتواند برای این گروه مهم  باشد  .

در فولاد مبارکه سهم تا قیمت های 1100 تومان اصلاح و ترمز افت خود را کشید سهمی  که پشبینی خوبی از بودجه خواهد داشت و شنیده می شود توان سود سازی بالایی دارد و همین امر می تواند فولاد را متعادل نماید در فولاد سهم اعلام کرده است  با عنايت به عملکرد 10 ماهه شرکت و برآورد 2 ماه آتي در سال مالي منتهي به 1399/12/30، مبلغ 1،640 ريال سود به ازاي هر سهم ( 342،730،045 ميليون ريال سود خالص) برای سال مالی منتهی به 1399/12/30 پيش بيني مي گردد. که این  میتواند  ترمز افت  قیمت  سهم  را  بکشد  تازه این سال 99 است  با  حداقل قیمت های ورق . پیش بینی کرده است که در سه ماهه چهارم با فروش حدود ۲۶ هزار میلیارد تومانی به سود ۶۵ تومانی برای هر سهم برسد. شرکت حدود ۴۹۰۰ میلیارد تومان برای سه ماهه سوم سود سرمایه گذاریها دیده

فولاد کاوه درست بر سر قیمت های 1800 تومان قرار گرفت سهم میلی به افت زیادی نداشته و البته فعلا زمینه برای رشد سهم نیز محیا نمی باشد سهمی که حمایت 1650 تومانی و مقاومت 1800 و 2000 تومانی دارد فعلا روند این غول صادراتی فولادی ها نوسانی ارزیابی می شود

فولاژ افت قیمتیش به همراه صف خرید ادامه داشت سهم فردا متعادل شده و باید در مسیر برگشت قرار بگیرد این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش می باشد سهمی که ارزش ذاتی 2000 تومانی داشته و از سطوح ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است

 

سیمانی های لیدر

در سیمانی ها قطعی گاز و برق برخی واحد های سیمانی سبب رشد بالایی در نرخ این محصول شده است سیمانی هایی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارند

در سیمان داراب صف خریدسهم ادامه داشته و سهم کم کم کم به قیمت های 1600 تومانی می رسد اگر این سطوح شکسته شود شاهد رشد سهم تا قیمت های 1800 الی 2000 تومانی خواهیم بود سارابی که تعدیل مثبت خوبی داشته و سرمایه گذاری های جذابی هم دارد

در سیمان شرق این سهم نیز به صف خرید پیوست هم وضعیت بنیادی سهم مناسب و شایعات سود 60 تا 80 تومانی دارد و هم برنامه عرضه سهام دو شرکت زیر مجموعه را دنبال می کند این سهم نیز تا قیمت های 800 الی 900 تومان صعود خوبی را خواهد دارد

سیمان کرمان دیروز معرفی شد سهم در صف فروش دیروز امروز در صف خرید قرار دارد این سهم سیمانی به دلیل مالکیت در سیمان ممتازان و سهام 37 درصدی در این شرکت هم ارزش ذاتی بالایی می گیرد هم بخش مهمی از سودش از این طریق تامین و امسال به سود 150 تومانی و سال اینده به سود بالای 200 تومانی خواهد رسید

ساوه هم  گزارش خوبی را انصافا  زده و به نظر مسیر خوبی را می رود ساوه برای 12 ماهه سال 99 برآور سودسازی 5،091 ریال به ازای هر سهم را دارد. شرکت در 9 ماهه سود 3،990 ریالی به ازای هر سهم را داشته و سود فصل دوم و سوم شرکت به ترتیب 1،113 و 1،762 ریال به ازای هر سهم شناسایی شده است.

سفارس هم  شرایط خوبی را گرفته است  به نظر با دید کمی صبر سفارس گزینه خوب میان مدتی برای بازار است .

معادن و فرصتی طلایی

در معدنی ها پشبینی سود سال اینده دست پایین بود دستور مدیرعامل ملی مس برای بازبینی بودجه می تواند جو روانی گروه را بهبهود ببخشد

در فملی سهم با همین خبر متعادل شد قیمت های 1000 تومان کف سهم را بسته است سهمی که سود سازی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را هم تجربه نماید این سهم مسی با این نرخ های فروش بودجه سال اینده را دست پایین گرفته و تعدیل خواهد کرد

در کگل سهم نوساناتش ارام است انتظارات از این سهم و زیر مجموعه ها بالا بوده و به نظر می رسد سهم رشد قیمتی خوبی داشته باشد در صورت باز پس گیری قیمت های 1800 تومان می تواند بار دیگر به قیمت های بالای 2000 تومان صعود مناسبی داشته باشد

کپرور با صف خرید همراه شده است فردا عرضه اولیه سهام کزغال سبب شده تا این سهم مورد توجه واقع شود سهمی که تا قیمت های 5000 تومان تارگت داشته و پس از اصلاح اخیرش می تواند با این جو روانی عرضه اولیه با اقبال همراه شود

در این  گروه معتقدیم که کچاد . کگل پیش بینی سود  بدهند  وضعیت انها و معادن و امید  بهتر می شود

در کنار برخی معدنی ها  فلزاتی ها هم جالب هستند منتظر ارائه  گزارش فاسمین  برای اثر گذاری در کروی باید  بود

از فباهنر هم  انتظار کمی بیشتر بود سود خالص شرکت در سال جاری مبلغ 6.525.286 میلیون ریال بوده و همچنین پیش بینی درآمد هر سهم (بر مبنای سرمایه 1125 میلیارد ریال)در سال مزبور به مبلغ 5،800 ریال میباشد.
انتظار از فباهنر کمی بیشتر بود چرا که فباهنر در 9ماهه عالی بود و 4942 ریال محقق کرده است 6 ماهه رشد خوبی در سود عملیاتی داشته و2344 ریال سود محقق کرده است

پتروشیمی های کف نشین

در پتروشیمی ها شاهد افزایش عرضه ها و فشار فروش بودیم به طوری که برخی سهم این گروه به قیمت های بسیار خوبی در حال نزدیک شدن هستند

در شازند سهمی که سود سازی بالایی داشته و از سوی دیگر برای سال اینده چشم انداز خوبی در سود سازی دارد وگزارشات اخیرش نیز عالی بود در قیمت های 2200 تومان می تواند فرصت خرید خوبی ایجاد نماید سهم تارگت 2800 تومانی میان مدتی دارد

زاگرس هم در قیمت های 18 هزار توماین حمایت خوبی ساخته است برای 3 ماهه اخر سال با این قیمت های جهانی متانول و دلار سهم می تواند صعود خوبی داشته باشد در صورت برگشت هدف قیمتی 20 و 22 هزار تومانی در انتظار سهم می باشد

اریاساسول هم قیمت های 7600 تومان را به عنوان حمایت خود ساخته است این سهم می تواند رشد قیمتی خوبی داشته و صعود خوبی از همین سطوح داشته باشد برای سال اینده این سهم توان سود بسیار خوبی دارد برای امسال تخمین سود 1000 تومانی و برای سال اینده تخمین سود 1300 الی 1400 تومانی برای سهم زده می شود

از پارس خبرهای خوبی از افزایش سرمایه شنیده می شود در شفن نیز گزارش خوبی منتشر شد

شپترو  امسال  به  سود  رسید  باتوجه به روند تولید و فروش ،پیش بینی می گردد سود خالص سال 1399 مبلغ 42،434 میلیون ریال می باشد.

تیک اف خودرویی

در خودرویی ها حمایت خوبی را شاهد برگشت روند خوبی شکل گرفت دیروز هم اشاره داشتیم خودرویی ها بر لب مرز برگشت قرار داشته و اوضاع خوبی دارند

ایران خودرو حتی تا مثبت ها نیز پیش رفت سهمی که هدف قیمتی خوبی داشته و تلاش دارد تا با کف سازی در قیمت های بالای 260 تومان تا سطوح قیمتی 300 تومان نوسان داشته باشد چشم بازار در این سهم به برنامه و روند فروش دارایی ها می باشد

در سایپا هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم این سهم مثبت شده و نشان داد میلی به کاهش قیمتی ندارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و توان صعود خوبی دارد سهم تارگت 240 الی 250 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم می باشد

پارس خودرو با صف خرید همراه شد سهمی که تا قیمت های 620 تومان رشد و در صورت شسکت این قیمت ها باز شاهد رشد سهم تا سطوح قیمتی 700 تومانی خواهیم بود این سهم اوضاع خوبی به واسطه تجدید ارزیابی داشته و اصلاح بسایر خوبی را هم به همراه داشته است

چهارگوشه بازار

سمگا را چند روز پیش معرفی کردیم سهم امروز با صف خرید و برگشت روند خوبی همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارد اینس هم به دلیل داشتن چند هتل در مالکیت خود و 20 درصد سهام بانک گردشگری با اقبال همراه شده است

بانک تجارت با نوسانات منفی همراه شد این سهم نتوانست در قیمت های بالای 300 تومان دوام بیاورد سطوح 300 الی 320 تومان رنج مقاومتی سختی برای سهم بوده که برای شکسته شدن این سطوح سهم نیاز به حمایت های قوی دارد به نظر اگر بانک ها نیز اخبار خوبی بدهند میتوانند  جالب باشد  .

چدن سازان نشان داد سهم روزهای سخت است سهمی که جای رشد عایدی خوبی دارد افزایش سرمایه جذابی هم  از تجدید ارزیابی دارد سهم حمایت 3600 تومانی و مقاومت 4000 الی 4200 تومانی داشته و در بین این دو سطح قیمتی نوسانات خوبی می دهد بودجه  فسازان و چدن  برای هر دو میتواند  جالب باشد  .

در پالایشی ها اصلاح خوبی کردند  قیمت نفت و یک  خبر محرک میتواند اتفاقات خوبی را  برای این گروه  رقم  بزند  از شبندرو شبریز باید خبرهای خوبی برسد

امروز تاصیکو عرضه  شد و باردیگر به  صف رسید  سهم  با صف خرید خوبی مواجه است و به نظر میتواند جالب باشد با دید میان مدت خرید تاصیکو در این  قیمت ها بازهم تاکید میکنیم  با دید میان مدت  بد نیست فردا نیز عرضه کزغال  را دارد

انصافا  شرانل با  توجه به این  قیمت  شرایط خوبی را دارد با توجه به عملکرد 10 ماهه سال جاری مبلغ پیش بینی سود خالص منتهی به 1399/12/30 برابر 11.176.818 میلیون ریال که براساس سرمایه 2.000.000 میلیون ریال سود هر سهم به مبلغ 5.588 ریال خواهد بود .
سهم در 9 ماهه 4.047 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است. این  سهم  را به نظر زیر نظر بگیرید

در گروه لاستیک پکرمان هم انصافا  خوب بود پکرمان یا بارز 2589 ریال سود پیش بینی کرد
با توجه به روند عملیات شرکت در سال جاری، پیش بینی می گردد که این شرکت تا پایان سال مالی منتهی به 1399/12/30 مبلغ 6،540،420 میلیون ریال (به ازای هر سهم 2،589 ریال) سود محقق نماید.
سهم در 9 ماهه بدون سود غیرعملیاتی به سود 1311 ریالی رسیده است

در گروه  برق خبرهای خوبی از بترانس شنیده می شود که سهم را به سمت بهبود  سوق میدهد  به خصوص با این  قیمت گویاهیئت وزیران  با تهاتر بدهی مالیاتی شرکت ایران ترانسفو به مبلغ 000ر150ر1 میلیون ریال با مطالبات از دولت موافقت نموده است.

امروز شستا و غدیر منفی بودند  به نظر با این مختصات جریان خاص سود اوری این  شرکت ها میتوانند  بیشتر مورد  توجه  قرار گیرند  به خصوص در شستا این موضوع جدی تر است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم