[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 بهمن 99
رئیس بازی !
امرو چهارشنبه بازار کار خود را با رئیس جدید در حالی آغاز کرد که اتفاقات متنوعی پیرامون بازار رخ داده و البته جو فروش همچنان زیاد بود .شاید جو رئیس جدید و بازی های ابتدای هر رئیس بازی ! بتواند کمی به بازار کمک کند ولی ازان واضح تر و مهم تر از دید ما اتفاقاتی است که میتواند به ارامش و اطمینان بازار کمک نماید. معتقدیم که افت و جذاب شدن قیمت ها در کنار افزایش نرخ ارز و تحولات گزارش های ماهانه و میاندوره ای فضای خوبی را میتواند برای بازار رقم بزند . به خصوص این اندک افزایش و ثبات نرخ ارز . واقعا رفتار بازار ما عجیب بوده و هست . نمیدانیم کسی هم نیست یه این فعالان بازار ارز بگوید !!! اقا در بورس دلار زیر 15 هزار تومان است ! نامرد به هموطن خود 24 هزار تومان نفروش !! به واقع بازهم این جمله را تکرار میکنیم که بسیاری از بورسی ها جو زده ترین ادم های اقتصاد این مملکت هستند . اما به هر حال امروز بازار کمی امیدوار تر پیش می رفت ولی همچنان ان حس ترس بالای سر بازار استو برای برطرف کردن ان باید عمیق فکر کرد . یک نکته بسیار بارز برای بازار این است که از بین بردن حس ترس ابزارهای متعددی دارد اگر افراد جدید و مدیران واقعا میخواهند به بازار کمک کنند به نظر مسیر روشن است باید انگیزه های این موضوع تقویت شود باید همزمان جریان پول و خبر با هم به بازار تزریق شده و این حس ترس از بین برود به عنوان مثال اخبار خوبی نظیر بحث پالایشی ها یکی از این موارد است . البته که دولت وامدار این بازار است شرکت ملی پخش و پالایش بیش از 7 هزار میلیارد تومان مستقیم از بازار تامین مالی کرده امروز حاضر به پذیرش مسئولیت افت قیمت سهم نیست ؟! به نظر جریان پول و خبرها باید توامان روی سر بازار بمباران شده و تحولات مثبت را رقم بزند .
و اما رئیس جدید …
قبل از هر چیز باید به دکتر قالیباف خسته نباشید عرض کنیم. ایشان در شرایطی به بازار آمدند که بازار در هیجان و خوش بینی مفرط قرار داشت و شاید سختترین دوران ادوار روسای سازمان را داشتند ( البته انصافا و حقا درد ریزش سال 84 بعد از انتخابات هم سخت بود ) روزهای سختی را در بحران اخیر تجربه کردند. در مورد ایشان اکثرا اذعان دارند فردی سالم و از بدنه بازار بود که با فعالان بازار ارتباط قوی و گسترده ای داشته و عملکرد خوبی را نیز در عین همه عملکرد ها و انتقاد هاثبت کرد که صد البته تاریخ باید در مورد این موضوع قضاوت کند و گذر زمان آن را روشن خواهد کرد . اما همین که هنگام خداحافظی او فضا خیلی علیه او نیست و فعالان و مدیران بازار نسبت به استتعفای او ناراحت بودند نکته خوبی است که نشان میدهد ایشان تعامل خوبی با فعالان بازار داشته است
یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که قالیباف به مانند هر مدیر دیگری در این شرایط ممکن است تصمیماتی گرفته باشد و برخی از آنها قطعا در فضای خاصی بوده و حتی ممکن است اشتباه بوده باشد ولی به هر حال کارنامه ایشان از چند جهت قابل قبول بو… اما یک بحث عمده و اساسی وجود دارد .. یکی از مهم ترین خصوصیات ایشان شناخت از ارکان بازار بود به دلیل سابقه حضور در شرکت ها و همچنین شرکت بورس و سپس سازمان بورس ایشان احاطه نسبی به وضعیت بازار و فعالین و موارد دیگر داشت و این توانسته بود بخشی از حل یک مشکل که شناخت آن باشد را آسان کند این که راع حل و اجرا چیز دیگری بود و اتفاق دیگری اجرا میشد یا نمیشد بحث دیگری است به نظر یکی از مشکلات فعلی ریاست فعلی سازمان بورس این است که این شناخت کافی نسبت به بازار وجود ندارد و با ابزارهای مختلف باید آن را پوشش دهد این وقتی سخت میشود که زمان هم نداریم و زمان برای ما عامل کُشنده شده … یعنی در عین شناخت سریع باید زمان را هم درک کند. مریض اورژانسی است …
همینجا وارد این موضوع میشویم و به ایشان تبریک می گوییم. امیدواریم موفق باشد . در مقطع خاصی این مسئولیت را پذیرفته اند . در مقطعی که در اوج بی اعتمادی و ترس قرار داریم اما یک مزیت نیز هست و اینکه از نظر بنیادی و نموداری اصلاح بازار و قیمت ها در اکثر شرکت های بزرگ به اخر خط رسیده و محرکی برای برگشت نیاز دارد … بحث اصلی همین است راه حلی برای برگش ! یک مثال بزنیم خانواده ای را تصور کنید که فرزندان با هم مشکل دارند، پدر و مادر خانواده نیز با هم مشکل دارند و در مرز دعوا و طلاق هستند، فرزندان هم با والدین مشکل دارند و با هم نمی سازند و خلاصه میدان جنگی است ! فامیل جمع شده و یک نفر را به دل این بحران می فرستد تا آن را حل و فصل نماید . او هم قبول کرده و فداکاری می کند و وارد می شود . قطعا همه از بیرون انتظار داریم به حل این بحران بپردازد . در ان فضا و ان اتفاقات به شما میگویند نظرات چیست و او بگویید : رنگ کاغذ دیواری این اتاق عوض شود بهتر نیست ؟؟! این جمله چقدر عجیب به نظر میرسد!! امروز شرایط ریاست جدید سازمان در این وضعیت است بازار با مشکلات متعددی مواجه هستند و حل بحران بی اعتمادی و فضای ترس ایجاد شده مهمترین دستور کار است و همه چیز باید در این مسیر صورت گیرد . با بازاری مواجهیم که مجلس گوشه ای را فشار می دهد شرایط نرخگذاری ها نامعلوم است ، سیاست های پولی و ارزی نامشخص بوده ، حقوقی پول لازمند و می فروشند و مشکلات حقیقی ها و خرید های عجیب و غریب و پروژه بازی های برخی هم یک طرف است و البته اعتمادی که دیوارش مثل دیوار برلین فرو ریخته و دیگر به این راحتی ها ساخته نمی شود…
خیلی خوب یادمان است انگار همین دیروز بود زمانی که دکتر قالیباف این سمت را پذیرفت ده فرمان نوشتیم در همین گزارش بازار به کار بردیم و صحبت کردیم بعدها ایشان اظهار داشتند که تقریباً در تلاش هستند تا این موارد برطرف شود و تا حدودی هم تلاش را انجام دادند اما امروز شاید همان 10 فرمان را بشود نوشت اما در حال حاضر بازار یک فرمان بیشتر نیاز ندارد و آن فرمان آتش بس و آرامش است سرمایههای مردم این جا هر روز در حال آب شدن بوده و بسیاری هم از بیرون به بازار پوزخند و لبخند میزنند. ررییس جان ! در حال حاضر سهامداران شما را نماد حاکمیت و نماد کسی میبینند که بخشی از مشکلات ناشی از رفتار خاص همان مجموعه بوده و باید حالا جبران کند و البته راهی به جز جبران وجود ندارد
و یک نکته دیگر بازار نیازمند است که سیگنال های روشن و شفافی دریافت کند او برای کاهش ترس نیاز به دریافت سیگنال قوی دارد و شاید بهتر باشد شما حتی هر روز هم با سهامداران در مورد این موارد صحبت کنید تا فضای ترس برطرف گردد و البته فقط نباید حرف باشد حرف و عمل با هم باید همراستا باشد . این را در همان ابتدا درک کنید بازار یک موجود زنده و هوشمند است و درست به مانند موجودات زنده کنش ها و واکنش هایی دارد اگر کسی بخواهد او را بی دلیل امیدوار کند و یا خلاف واقع بگویند واکنش جدی نشان خواهد داد
و سر آخر خیلی آدم اهل توصیه و پیشنهادات خاص نیستیم اما این کمترین توصیه است و آن هم اینکه فضای تقابلی در بازار ایجاد نکند از همه ظرفیت ها باید کمک گرفت تا بازار مسیر درست را پیدا کند بازار این روزها کمی خطی و سیاسی شده و هر کسی آن را چماق کرده و سر آن یکی میکوبند ، بازاری که کارکرد اصلی خود را فراموش کرده و بی اعتماد و ترس جای ان را گرفته… به این فکر میکنیم و امیدواریم این اعتماد به بازار برگردد و فضای فعلی بازار بتواند با ریاست جدید تغییر کند .
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد منفی بود ولی حمایت های همه جانبه و شوک های خبری تحولات خوب و مثبتی را رقم زد و البته به امید شنبه و روز خوب بازار خواهیم بود
پتروشیمی ها در کف
در پتروشیمی ها موقعیت بسیار خوبی همراه شده است سهامی که وضعیت خوبی داشته و در کف قیمتی قرار دارند
در شازند همانطور که بارها اشاره داشتیم سهم در موقعیت خرید خوبی قرار دارد این سهم پتروشیمی تا قیمت های 2600 تومان و 2800 تومان تارگت صعود بسیار خوبی دارد به نظر شارام با این گزارش ها شرایط خوبی گرفته است شاراک در 9 ماهه 2391 و 6 ماهه 1003 ریال سود محقق کرده .سهمی که 3ماهه به سود عملیاتی 3107 میلیارد ریالی رسید و 3135 میلیارد ریال سود خالص دارد و 389 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود
در 6 ماهه سود عملیاتی 8886 و سود خالص 8091 میلیارد ریال است
در 9 ماهه نیز سود عملیاتی 20613 و سود خالص 19277 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی را در 3 ماهه سوم داشته است انصافا شاراک و شکبیر و مارون در کنار جم گزینه های خوبی هستند
البته پارس و اریا ساسول هم شرایط خوبی دارند
اریا ساسول هم متعادل شد با این گزارشات فروش بسسیار خوبی که سهم منتشر می کند به نظر می رسدس شاهد برگشت روند خوبی باشیم اریا کف قیمتی 8000 تومانی و مقاومت 9000 الی 9200 تومانی داشته و شایعات سود بالای 1000 تومانی دارد
شپدیس هم نوسانات مثبت را شاهد بود سهم کم کم باید به سمت قیمت های 10 هزار تومانی به راه بیفتد سهمی که سود 1800 تومانی دارد حداقل ارزش ذاتیش قیمت های 12 هزار تومان و حتی سطوح بالاتر می باشد سهمی که در گروه خود حسابی عقب مانده است
در این گروه از جم هم خبرهای خوبی به گوش میرسد در اذر24725 میلیارد ریال و نرخ فروش اتیلن ۱۳۷,۳۷۰,۳۳۷ ریال
در دی این عدد 26626 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش ۱۶۷,۴۷۲,۱۱۴ ریال است و رشد کرده است
جمعا 10 ماهه به فروش 189363 میلیارد ریالی رسیده
در این گروه در بین خاص ها شبصیر را هم زیر نظر بگیرید شصفها هم میتواند یک رالی را بعد از بلوک احتمالی داشته باشد .
رونق مجدد پالایشی ها
در پالایشی ها حمایت دولت از سهام این گروه امروز سبب تشکیل مجدد صف خرید شد سهامی که به نظر می رسد 10 تا 20 درصدی جای رشد را دارند البته خبر تخفیف هم موثر بود ببنید خبر تخفیف 5% پیشنهاد است و گویا شنبه یا دوشنبه موضوع مطرح می شود به نظر موضوع جدی شده حتی اگر 5% هم نباشد و کمتر هم باشد عدد قوی است .
در شپنا سهم به سمت قیمت های 1250 تومانی در حرکت است شنیده می شود شپنا موجودی خوبی داشته و می تواند سود خوبی با توجه به رشد قیمت جهانی نفت شناسای نماید سهم در صورت شکست قیمت های 1250 تومانی تا سطوح قیمتی 1400 تومان رشد خواهد داشت
در شبریز سهم نه تنها اصلاحی نداشت بلاکه امروز مهمان صف خرید بود این سهم به واسطه جهش سودی که از پتروشیمی تبریز شناسایی می کند در کنار رشد سود عملیاتی و افتتاح طرح توسعه تا پایان امسال با اقبال خوبی همراه شده است
شتران خبر خوبی داد سهم در حال اجرای طرح توسعه ای می باشد که سبب می شود تا حاشیه سود شرکت به ازای هر بشکه نفت 1 دلار افزایش یابد این امر تاثیرات بسیار خوبی در حاشیه سود شرکت و جهش سود بالا در سهم خواهد شد
معدنی های خوش اتیه
برخی معدنی ها امروز مثبت و برخی دیگر منفی بودند معادنی که اتیه خوبی داشته و هم صورت های مالی 9 ماهه و هم گزارشات دی ماه این را نشان می دهد
در چادرملو که شایعه سود 270 تومانی برای امسال را دنیال می کند سهم با رشد قیمتی و نوسانات مثبت در سطوح بالای 2000 تومان همراه است جو بازار مثبت شود این سهم توانایی رشد تا قیمت های 2200 و 2500 تومان را خواهد داشت گزارش دی ماه شرکت هم عالی بود
در نماد کالسیمین علی رغم گزارشات عالی در این سهم اجازه رشد قیمتی چندانی به سهم داده نمی شود سهمی که امسال سود سازی بالایی داشته و برای سال اینده نیز این روند ادامه خواهد داشت ارزش ذاتی سهم قیمت های بالای 2000 تومان بوده و سهم فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد
معادن منگنز طرح توسعه بسیار خوبی داشته که سبب تحولات خوبی در سهم می شود اما عرضه های سنگین باعث شده تا سهم با افت همراه شود سهمی که این اواخر به دلیل رشد نرخ های فروش متحول و طرح توسعه می تواند سبب رشد ظرفیت خوبی در سهم و جهش دیگری در سودش شود سهم حمایت 9800 و 9200 تومانی و مقاومت 11000 الی 12000 تومانی دارد
کپرور هم شرایط بدی نداشت در دی با رشدی خوب 733 میلیارد ریال بوده
نرخ مهر به ۲۹,۵۰۹,۵۲۸ ریال و ابان ۲۷,۹۶۵,۸۵۸ ریال و اذر ۲۷,۲۷۶,۵۴۳ ریال رسید
در دی بالاخره افزایش نرخ را گرفت و ۳۳,۰۴۴,۱۰۷ ریال بود
کل فروش10 ماهه 4324 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه این عدد 1972 میلیارد ریال بوده است به نظر کمی دیگر اصلاحج کند یکی از گزینه های خوب و جذاب بازار می شود
در کبافق زمزمه های خبرهای خوب از صادرات شنیده می شود گویا برنامه ریزی جهت صادرات ۳۰۰۰تن شمش روی در دستور کار است وحمل این محموله به بندرعباس آغاز گردیده است.
دارویی های برگشتی
در در دارویی ها پس از اصلاح عمیق سهام این گروه شاهد برگشت روند هستیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صورت های مالی 12 ماهه خوبی در پیش روی سهم می باشد
در داروی یکوثر همانطور که اشاره داشتیم سهم به حمایت 2000 تومانی واکنش و در مسیر برگشت قرار گرفت این سهم تارگت 2500 تومانی داشته و رشد سودش از طریق دارویی امین و برنامه و مذاکره برای واگذاری سهام این گروه از پتانسیل های سهم محسوب می شود
دارویی جابر هم از قیمت های 2000 تومانی برگشت در این سهم توصیه می شود شرکت های زیر مجموعه اش بررسی شود سود تمامی سه شرکت با جهش همراه شده و نشان می دهد سهم سود سازی خوبی برای امسال خواهد داشت دجبار از قیمت های 3000 تومان تا سطوح 2000 تومان اصلاح و کم کم باید در مسیر برگشت قرار بگیرد
دتماد هم شنیده می شود امسال به سود سازی بالایی خواهد رسید سهم گزارشات بسایر خوبی را ارائه و تحولات جدی داشته است سهمی که قیمت های 5800 تومانی را به عنوان هدف خود در پیش دارد
در بین هلدینگ ها به نظر اعتلا و والبر هم شرایط خوبی را دارند
سرمایه گذاری ها و سهام خاص
در سرمایه گذاری ها سهام خاصی هستند که هم اصلاح خوبی داشته و هم با تحولات درونی مواجه می باشند این سهم ها در موقعیت خرید خوبی قرار دارد
سرمایه گذاری بوعلی در 9 ماهه به سود محدوده 200 تومانی رسیده و شنیده می شود تا پایان سال به سود 220 تومانی دست خواهد یافت این سهم با شایعه عرضه بلوک مدیریتیش توسط بانک دی به منظور کاهش زیان انباشته نیز همراه است سهمی که از قیمت های 1800 تومان تا سطوح 500 تومان برگشت داشته و به واسطه سود سازی بالای خود با اقبال و تا قیمت های 700 الی 800 تومان تارگت دارد
شستا رنج منفی کشیده شده و مثبت شد و نشان داد حمایت از این سهم همچنان قویا پابرجاست سهمی که تا قیمت های 2500 تومان باید رشد داشته باشد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت در موقعیت خوبی قرار دارد
در غدیر هم سهم میلی به اصلاح از خود نشان نداده و مثبت شد سهم بار دیگر به سمت قیمت های 1250 تومانی رفته تا شانس خود را با این مقاومت امتجان و شاید با شکسته شدنش تا سطوح قیمتی 1400 تومان شاهد رشدش باشیم
وسکاب و ونیکی هم شرایط خوبی را دارند و هر دو شرایطمیتواند کمی بهتر هم باشند . وتوسم را هم کنار این شرکت ها بررسی کنید حتی با این خبر پالایشی ها خود پارسان و تاپیکو هم شرایط خوبی را خواهند داشت
چهارگوشه بازار
جنرال مکانیک که قرار داد جدیدی در قطر گرفته است به حمایت محدوده 2000 تومانی واکنش مثبت نشان داده و مثبت شد این سهم تا قیمت های 2600 تومان تارگت داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است به خصوص این که گزارشات ماهانه سهم نیز عالی و مثبت بوده است. در پیمانکاری ها به نظر رمپنا و حتی حفاری هم با دید نوسان و کمی رشد اتی میتواند جالب باشد .
سیمان سپاهان با صف خرید همراه شد سهم اصلاح عمیقی داشته و با جو مثبت سیمانی ها مثبت شد سهم تارگت 1000 تومانی داشته و با رشد خوبی می تواند همراه شود این سهم هم سود سازی هم سرمایه گذاری های خوبی داشته و حداقل باید تا قیمت های 1000 تومان صعود نماید
بموتو هم در گروه برق شرایط خوبی را دارد و با این وضعیت خاص گزارش های ماهانه و فروش خوب قابل توجه است
بترانس هم باراین گزارش ها جالب بوده است و به نظر کم کم مسیر برگشت را طی میکند بترانس در دی با فروش خوب 2572 میلیارد ریالی عدد خوبی را ثبت کرد
سهم در مهر 726 میلیارد ریال بوده و ابان 1058 میلیارد ریال و اذر هم 1413 میلیارد ریال فروش داشت دی ماه عالی را داشته ست
11801 میلیارد ریال 10 ماهه فروش داشته است مدت مشابه قبل این عدد 6703 میلیارد ریال بوده است.
اخابر به نظر اصلاح خوبی کرده و میتواند رشد خوبی را تجربه کند سهم نیاز به یک خبر قوی برای رشد دارد
سیمانی ها امروز خوش درخشیدند به نظر میرسد گروه سیمان سهم های خوبی را میتواند سوق دهد مثلا گزارش ساوه سخوز سفانو ساروم خوب بوده و در سوی دیگر خود سفارس نیز شرایط خوبی را دارد
[/ihc-hide-content]


