[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 6 بهمن 99
علامت مخصوص !
امروز یاد کارتون میتی کامون افتادیم این علامت مخصوص حاکم بزرگ است . امیدواریم کسی به بازار علامت منفی ندهد و همه به ان احترام بگذارید منتهی درد ما این است که اینجا کسی علم علامت خوانی ندارد و نمیداند کدام تصمیمش روی کجای بازار ما اثر میگذارد .
امروز بازار تاحدودی فضای خوبی را داشت و کمی خیالش راحت شد که این بار ماجرا کمی بادفعات قبل فرق دارد و میتوان به بازار امیدوار بود .روزهای قبل عرض کردیم که چاشنی گزارش ها و ثبات دلار باعث می شد خیال بازار کمی ارام تر باشد و البته عزم برخی مسئولین برای کمک به بازار هم مهم است مثلا امروز معاون اول روشن و شفاف گفته بود علامت منفی به بازار ندهید و البته امیدواریم مخاطب این حرف علامت خوانی بلد باشد و این علامت را جای دیگر بازار وارد نکند !! به هر حال بازار امروز و دیروز نشان داد که تا حدودی در حال دست به دست شدن ها هستیم و تمرکز روی برخی سهم های بنیادی و قوی تر هم بیشتر است . ولی موج نااطمینانی به جد هنوز در بین فعالان بازار وجود دارد و باید فکری به حال این موارد شود که از قضا از روزهای قبل مواردی فعال شده است
این روزها هم منتظر معجزه برای تحولات پیش رو هستند تحولاتی که می تواند بازار و عملیات آن و بهبود فرآیند معاملات و کاهش ترس سهامداران و بازگشت اعتماد آنها به بازار کمک کند به نظر در هفته های پیش رو و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده دو رویداد در دستور کار قرار خواهد گرفت که شاید بتواند به بازار کمک بیشتری کند اولین موضوع بحث مارکت ایمپکت است که طبق اخبار شنیده شده حتی در هیئت مدیره شرکت بورس نیز تصویب شده و منتظر دستور و ابلاغ سازمان است با ابلاغ این موضوع که البته باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب ریزه کاری ها و برطرف شدن باگ های آن باشد فشار ابشاری و غیر متعارف حقوقی ها به بازاری غیر از تابلوی فعلی منتقل شده و میتوان وضعیت بهتری را شاهد بود هرچند اعتقاد داریم که بازار در چند عرضه اخیر بیشتر حقیقی ها بودند که نقش داشته و به ظاهر حقوقی ها بیشتر تماشاچی بودند اما به هر حال این موضوع ترس عرضه آنها را نیز از بین می برد البته به طور سنتی حقوقی ها در نیمه دوم اسفند به بعد دیگر خیلی علاقهای برای فروش سهم و دریافت نقدینگی ندارند ولی میتواند اقدام خوبی باشد و صد البته تاکید میکنیم موضوع باید موقت بوده و دوباره به جریان بازگردد البته این موضوع باید دقیق تر بررسی شده و حتی شده ازمایشی برای 10 الی 15 نماد فراهم شود و همه گیر نشود و یا در کنار ان حجم مبنا و دامنه نوسانهم بحث شود . در ادامه همین موضوع در بحث دامنه نوسان شنیده می شود پیشنهاد شده دامنه نوسان -۲ و مثبت ۵ اجرایی شده و در دستور کار قرار گیرد خیلی با محدودیت نوسان موافق نیستیم و اصلا کارایی ان را در این مقطع خیلی نمیدانیم چرا که معتقدیم انتهای دوران اصلاح هستیم و جذابیت بازار را کمی کم میکند ولی به هر حال اگر عمده نظر عزیزان و کارشناسان این است که بازار با این موضوع سود میبرد به نظر به طور موقت تاکید میکنیم به طور موقت اجرای این موضوع شاید بد نباشد و موضوع سوم انتشار پیش بینی سود و ای پی اس شرکت هاست که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و احتمالاً با شکل و شمایل جدید این پیشبینی های سود راهی بازار خواهد شد معتقدیم که این دو جریان تا حدودی می تواند شفافیت و فضای بازار را بهبود بخشیده و برخی از نگرانیهای سهامداران را کاهش دهند
اما در کنار تمام موارد بالا کمی هم امیدواری را بیشتر این روزها لمس میکنیم …
تقریباً اکثر گزارش های ماهانه و تمام گزارش های ۹ ماهه به بازار رسیده است بارها و بارها از سمت دوستان و کاربران این حرف را شنیدیم که دست از سر گزارشها بردار! بازار گزارش نمیخواند ! و از این دست حرف ها ! حقیقت اما روش دیگری را برای تجزیه و تحلیل بازار بلد نیستیم اگر قرار باشد مبنای بررسی شرکتها اطلاعات بنیادی و شرایط سودآوری وضعیت شرکت ها نباشد ، روش دیگر را دوستان باید به ما یاد بدهند از همین رو اهمیت گزارش ها را هم چنان بالا می بینیمو اثر گذاری انها را نیز در حال حاضر قوی …
به یک موضوع به جد اعتقاد داریم که گزارشهای نه ماهه و گزارش بهمن یک پیام روشن آشکار برای بازار داشت و به نظر این پیام این است که اگر جریان فروش شرکت ها به مانند سه ماهه سوم شکل بگیرد و این فروش که در بهمن تکرار شده در ماههای پیش رو و سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شود و حاشیه سود حفظ گردد اتفاق عجیبی برای قیمتها رخ میدهد و به واقع نشان میدهد قیمتهای فعلی قیمتهای حداقلی بازار هستند هرچند بررسی و درک این موضوع زمان می طلبد اما به نظر هرچه جلوتر می رویم این اتفاق و نظریه قوی تر و محکم تر می گردد از همین روست که فکر می کنیم با کمک ثبات ارزی و بهبود وضعیت شرکت ها کار بازار را برای انتخاب سهم راحتتر خواهد کرد
نمیخواهیم بگوییم قطعا همین می شود ولی به نظر طی روزهای اتی چشم بازار باز تر و گوش بازار شنوا تر می شد و اگر بخواهد حرکاتی در بازار صورت گیرد بیشتر روی محوریت شرکت هایی خواهد بود که قیمت ها بتواند ان را توجیه کند . این نکته ای است که به خاطر داشته باشید و در ذهن بسپارید
و اما سراغ بازار امروز برویم که امروز بازار دقیقا اول وقت سخت و تلخی را داشت و بعد کم کم با علمداری شپنا و پالایشی ها بازار مسیر بهبود را در پیش گفت هر چمد عرضه ها بازار را رها نمیکرد ولی خیلی خوب بود که بازار بتواند خود را از چنگ منفی های سنگین رها کرده و بهبود را داشته باشد و این موضوع امروز به وضوح به چشم می امد . برای فردا و روزهای اتی باید کمی صبور بود ولی فکر میکنیم زهر فروش و فشار فروش بازار گرفته شده است
سرمایه گذاری های خاص
سرمایه گذاری ها امروز پرعرضه اما برخی نمادهای گروه وضعیت خاصی داشته و با صعود همراه شدند سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی دارند
در وسکاب همچنان سود سازی بالا سبب شده تا سهم در کانون توجهات قرار داشته باشد سهمی که تا قیمت های 720 تومانی به شرط شکست قیمت های 660 تومانی جای رشد خواهد داشت این سهم گزارش عالی از عملکرد 12 ماهه منتشر ساخته است
شستا با روند مثبت در قیمت های بالای 2200 تومان تثبیت شد این سهم به سمت قیمت های 2500 تومان در حرکت خواهد بود تارگت 2500 الی 2600 تومانی برای سهم محتمل بوده و سهم با روند صعودی خوبی همراه شده است تجدید ارزیابی همچنان پاشنه اشیل سهم می باشد
در سرمایه گذاری غدیر بارها در قیمت های 1000 تومان سهم را معرفی کردیم سهمی که با برگشت قیمتی 15 درصدی رشد داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان در گام اول رشد و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1400 تومان نیز روندش صعودی دنبال شود سهمی که ارزش ان ای وی و توان سود سازی بالایی دارد
فارس را هم واقعا در این گروه باید ددی و سهم را زیر نظر داشته باشید خبرهای خوبی در سهم است گزارش پتروشیمي بندرامام برای فارس بسیار مهم است سهم در 6 ماهه سال 99 به سود 21675 میلیارد ریالی رسیده است کل سال قبل سود بندرامام 25969 میلیارد ریال بود
پالایشی ها و گرای مثبت
در پالایشی ها حمایت از سهام این گروه که ظاهرا از سمت دولت به منظور بالا بردن قیمت صندوق پالایشی می باشد ادامه و سهام این گروه مهمان صف خرید هستند
شپنا با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 1200 الی 1250 تومانی در حرکت است این سهم به نظر می رسد رشد قیمتی ادامه داری داشته باشد شپنایی که شایعات سود سازی خوبی داشته و به نظر می رسد گزارش خوبی در پیش رو داشته باشد
شتران هم توانست براحتی از قیمت های 900 تومان عبور نماید این سهم به سمت قیمت های 1000 تومان روانه شده و کم کم در حال بازپس گیری سطوح قیمتی شکسته شده خود می باشد شترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد
شبندر هم توانست قیمت های 2200 تومانی را در هم شکسته و به سمت قیمت های 2500 تومان روانه شده است هم سود عملیاتی و هم سود تسعیر ارز سبب می شود تا گزارش 9 ماهه خوبی در پیش روی این سهم بوده و سبب رشد قیمتی بیشترش شود
انگار جنس بازی شبریز جور دیگری است بحث عرضه 12% از سهم در بازار طی روزهای اتی خبری است که به زودی از این سهم منتشر می شود
در این گروه انصافا گزارش شستا هم خوب بود شسپا دی رکورد شکست و 8710 میلیارد ریالی بود
جمع فروش به 55127 میلیارد ریال رسید سال قبل 38313 میلیارد ریال بود
پتروشیمی ها و برخورد به موانع
در پتروشیمی ها شاهد برخورد سهام این گروه به موانع بودیم سهامی که اوضاع خوبی داشته و به نظر می رسد تحت تاثیر گزارشات خود روندشان صعودی باشد
زاگرس نتوانست به سمت قیمت های بالای 20 هزار تومانی برود سهمی که وضعیت خوبی داشته و سود خوبی را حاصل نموده است این سهم با فرض سود 2800 تومانی می تواند تا قیمت های 22 هزار تومان رشد داشته باشد ولی گزارش اخیر دی او خوب نبود و این باعث کمی افت و خیز سهم شده است
شپدیس از قافله عقب است سهمی با ارزش ذاتی حداقل 12 هزار تومانی 20 تا 25 درصد با سطوح ارزش ذاتیش فاصله دارد وضعیت فروش شرکت عالی بوده و سود 1800 تومانی در دسترس است این سهم اینده خوبی داشته و وضعیت قیمت های جهانی اوره هم گارد صعود به خود گرفته است
اریا ساسول امروز تا درصد منفی عقب نشست علی رغم گزارش عالی دی ماه و ثبت فروش مناسب فشار عرضه ها سبب شد تا این سهم نیز عقب گرد کرده و با افت همراه شود سهمی که امسال سود بالای 1000 تومانی داشته و وضعیت بنیادی خوبی دارد
شاراک را زیر نظر بگیرید فروش شرکت جالب است در اذر 12945 میلیارد ریال فروش داشته است و در دی این عدد 12642 میلیارد ریال
جمعا 10 ماهه 83017 میلیارد ریال فروش داشته در مدت مشابه عدد فروش 55301 میلیارد ریال بوده است
جم هم شرایط خوبی را دارددر جم نیز شاهد گزارش خوبی بودیم این سهم و جم پیلن به نظر فضای خوبی برای سود سازی خواهند داشت در اذر24725 میلیارد ریال و نرخ فروش اتیلن ۱۳۷,۳۷۰,۳۳۷ ریال
در دی این عدد 26626 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش ۱۶۷,۴۷۲,۱۱۴ ریال است و رشد کرده است
جمعا 10 ماهه به فروش 189363 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه قبل این عدد 111859 میلیارد ریال بوده استاما بطور اخص دو سهم در بازار البته بهتر است بگوییم چند سهم در این گروه نظر ما را بیشتر جلب کرده مثلا پارس با تحولات خوب خود و اریا ، یا شصفها با توجه به ارزش باازر و البته شکبیر و شاراک
بانک ها در مسیر صف خرید
در بانک ها شاهد صفوف خرید خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت با توجه به اصلاح قیمتی شدید خود از یک سو بهبود شرایط عملکردی از سوی دیگر با اقبال همراه شده اند
بانک صادرات با صف خرید به سمت قیمت های 300 الی 320 تومان در حرکت است سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود در 3 ماهه اخر سال با شناسایی سود سرمایه گذاری ها می تواند سود سازی بالایی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد البته تراز سهم خیلی دندان گیر نبود و نمی شود روی ان حساب باز کرد بازهم باید وبملت و تراز او را دید
بانک پارسیان هم با صف خرید همراه و نشان داد وضعیت بنیادی خوبی دارد سهمی که تراز ارزی مثبتش از یک سو و دارایی های ارزشمند و افت قیمتی شدید از قیمت های 500 تومانی سبب شده تا این روزها با افزایش تقاضا و صف خرید در مسیر صعودی قرار بگیرد
بانک سینا اما منفی بود بانکی که از سمت کوثر بهمن سود خوبی را شناسایی و مالکیت در این سرمایه گذاری و مخابرات ایران سبب شده تا شاهد ارزش ان ای وی بالایی در این سهم باشیم سینایی که اوضاع خوبی داشته و در سطوح کمتر از ارزش ذاتیش در حال معامله است
در این گروه وتجارت وارد بازی پیچیده ای شده به نظر اتفاقات بانک سرمایه و زیان انباشته 32 هزار میلیارد تومانی و قرار گرفتن در تلفیق تجارت اتفاق خوبی نیست و میتواند شرایط را کمی سخت کند .
ونوین هم شرایط خوبی را دارد تراز ونوین در دی مثبت بود
ونوین در دی ماه 10616 میلیارد ریال درامد تسهیلات اعطایی , 8414 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد
تراز عملیاتی بانک تا پایان دی ماه 11775 میلیارد ریال مثبت است . تا 6 ماهه تراز ونوین 2833 میلیارد ریال مثبت بود و تراز 3 ماهه ونوین 515 میلیارد ریال بود
خودرویی ها به دنبال روند
در نمادهای خودرویی وضعیت حمایتی خوبی را به خصوص از دو لیدر این گروه شاهد بودیم به نظر می رسد خودرویی ها اگر شرایط بازار مثبت شود بتوانند صف نشینی مجددی را اغاز نمایند
ایران خودرو در صورتی که بتواند قیمت های 280 تومانی را شکسته و در سطوح بالای 280 تومان تثبیت شود مهمان قیمت های 320 و 360 تومان خواهد بود این سهم وضعیتش رو به بهبود بوده و می تواند با رشد قیمتی همراه شود به خصوص که بحث واگذاری دارایی ها و رشد قیمت فروش محصولات کارخانه را دارد
سایپا توانست در قیمت های بالای 220 تومان تثبیت شود وضعیت حمایتی خوبی را در این سهم شاهد هستیم سهمی که اوضاع خوبی داشته و تحت تاثیر همین حمایت و رشد قیمت سهام قطعه سازی زیر مجموعه با اقبال همراه شده است
در خبهمن باز سهم با افت قیمتی به سمت کف حمایتی 2200 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش سرمایه جذابی دارد اما عدم حمایت درست و حسابی حقوقی ها از سهم سبب شده تا شاهد روند منفی و فشار عرضه ها باشیم
چهارگوشه بازار
در نماد معادن و فلزات این سهم بنیادی شاهد ادامه صعودسهم بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالا و تاثیراتش از سنگ اهنی ها سهم را در موقعیت بگشت روند خوبی با هدف اول 1250 و و هدف دوم 1500 تومان قرار داده است البته شایعاتی از فروش دارایی در سهم مطرح است و باید ان را زیر نظر گرفت
در غپونه سهم در قیمت های 2100 توتومان معرفی شد و همچنان هر روز با روند صعودی همراه می باشد سهمی در صنایع غذایی با ارزش بازار پایین و شایعات افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی که در زمینه تولید بیسکوییت و روغن خوراکی فعال و در حال پیشروی به سمت ارزش ذاتی خود در قیمت های 2500 الی 2600 تومان است
پتروشیمی مارون همچنان تحت تاثیر گزارش عالی 9 ماهه و عملکرد عالی دی ماه میتواند شرایط خوبی را داشته باشد در 2 ماه گذشته بسیار خوب عمل کرده و دی با رشد چشم گیر 23444 میلیارد ریال بود
اذر هم 20782 میلیارد ریال فروش داشته است 10 ماهه 153602 میلیارد ریال بوده مدت مشابه قبل 95910 میلیارد ریال بود.
در مورد نرخ ها شهریور با رشدی خوب ۸۵,۰۴۳,۵۳۷ ریال و مهر ۱۰۱,۹۷۴,۵۳۸ ریال ابان با رشد ۱۳۲,۶۱۵,۰۱۰ بوده و اذر ۱۳۴,۰۶۴,۹۸۹ ریال و دی با رشد ۱۷۲,۲۳۵,۹۹۴ ریال بود
نوری هم با این گزارش ها به نظر کم کم باید بیشتر مورد توجه باشد سهم در دی هم خوب بود و 39202 میلیارد ریال فروش زد یک اذر خاص را زد و 40064 میلیارد ریال فروش داشته است و بسیارخاص عمل کرد در این 2 ماهه اخیر
در ابان این عدد 23610 میلیارد ریال بود . افزایش نرخ ها دیده می شود و در مجموع 10 ماهه 279673 میلیارد ریال فروش داشته است
گزارش فخوز هم انصافا عالی بود و تداوم فروش خوب و صادرات را نشان میداد فخوز یک ماه خوب دیگر را ثبت کرد و در دی 33603 میلیارد ریال فروش داشت
نرخ داخلی و خارجی تقریبا یکی بود ۱۱۱,۹۰۲,۴۴۶ ریال
در اذر با فروش 32247 میلیارد ریالی و نرخ فروش ۱۰۷,۲۳۵,۰۹۲ ریالی در صادرات و ۹۷,۷۸۸,۶۷۰ ریالی در داخل مواجه بوده است جمع فروش به 242399 میلیارد ریال رسیده است . مدت مشابه 127440 میلیارد ریال بوده است به نظر فخوز کمی اصلاح کند بد نیست ولی فروشنده های زیادی را بعد افزایش سرمایه دارد
در کاه نیز واقعا سهم گزارش خوبی زده است هر روز که گزارش های گروه میرسد بازار به این گروه بهتر و بیشتر توجه میکند شما گزارش کاوه را ببنید شرایط بسیار خوبی را دارد و در گزارش هم ان را نشان داد کاوه در دی با رکورد شکنی 16365 میلیارد ریال فروش داشت که 100 هزار تن با نرخ ۱۰۲,۲۴۰,۸۷۲ ریال صادر کرده و جمع فروش 10 ماهه 99476 میلیارد ریال است
فایرا نیز شرایط خوبی را دارد و خبر نرخ برق اگر رو نشود میتواند برای بازار یکی از گزینه ها باشد باید اذعان داشت که در بین گزارش گروه فلزاتی ها فایرا واقعا عالی بوده و به نظر چراغ روی خود انداخته و مسیر خوبی را پیش می رود و میتواند نوسان و میان مدتی مورد توجه باشد فایرا در دی عالی بود و 8099 میلیارد ریال فروش داشت سهمی که در اذر با فروش 5820 و ابان با فروش 5282 میلیارد ریالی مواجه بود نرخ فروش مهر ۴۲۸,۷۵۳,۲۵۰ ریال بوده و ابان ۴۶۹,۵۶۰,۴۸۳ ریال و و اذر۵۱۴,۰۶۵,۵۴۴ ریال و دی ۵۱۵,۰۶۵,۱۳۹ ریال که با ثبات بودهجمعا10 ماهه 54722 میلیارد ریال فروش داشته مدت مشابه این عدد 31250 میلیارد ریال بوده است به نظر فایرا را یر نظر داشته باشید دو چراغ سبز گزارش و 9 ماهه را دارد ولی خبر نرخ برق اگر صحت داشته باشد و تصویب شود گار فایرا سخت خواهد شد .
امروز رمپنا صف خوبی داشت هم رمپنا هم حفاری هم رنیک هر 3 جز سهم های خاص و جالب بازار هستند . به نظر بعد از رفع احتمالی تحریم ها و ثبات دلار به نظر برخی سهم های پروژه ای و پیمانکاری بهتر می شوند یکی همین مپناست که افت بالایی داشته و به نظر با دید نوسان خوب است رمپنا نموداری هم اگر در این قیمت ها تثبیت شود اوضاع خوبی را دارد به طور کلی سهم شرایط خوبی گرفته است با دید میان مدت قابل بررسی است
حفاری امروز با خبر افزایش سرمایه خوب مثبت شده بود به نظر بازی خوبی را بتواند داشته باشد هر چند فشار فروش در بازار کم نیست و حقوقی می دهد
در سفارس امروز وضعیت بد نبود و سهم پر حجم بود با دید میان مدت خوب است در سوی دیگر سخوز نیز بد نیست گزارش های خوبی می زند
انصافا ساراب هم گزارش خوبی داشت ساراب در 9 ماهه تلفیقی 1147 و در سود اصلی 1265 ریال سود محقق کرده و گزارش خوبی زده است
در 6 ماهه 598 ریال سود محقق کرده و 6 ماهه 645 میلیارد ریال سود عملیاتی و 753 میلیارد ریال سود خالص دارد
9ماهه سود عملیاتی 1245 و سود خالص 1593 میلیارد ریال است
سپاها هم بد عمل نمیکند سپاها در اولین ماه سال مالی جدید به درامد 622 میلیارد ریالی رسیده در ابان 682 وو اذر 370 میلیارد ریال و دی 401 میلیارد ریال شد در مجموع4 ماهه 2076 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل 1428 میلیارد ریال است
[/ihc-hide-content]


