[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 24 دی 99
باخته و برندمون هیچ !
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که تلاش ها برای جمع و جور شدن بازار امروز بیش از هر روز دیگر به چشم می امد قیمت ها هم به جایی رسیده که فشار فروش کنترل شده تر است ولی هنوز هم فروشنده در بازار هست . امروز البته فکر میکنیم اگر اظهارات عجیب و غیر تحلیلی از سوی رئیس جمهور بیان نمیشد بازار گارد بهتری را داشت . برای بازاری که نزده میرقصد . بازار شبیه این تازه عروس هایی بوده که بعد از یک دعوای اساسی و جر وبحث و گریه تازه داشت کمی ارام میشد که یکی دیگر با یک تکه و یک حرف اتش دعوا را بالا کشید و دوباره بغض او ترکید …
البته بی پولی در بازار برای خود هزار بهانه می تراشد . دفعات قبل هم سیاسیون از این دست اظهار نظرها زیاد داشتند ولی وقتی بازار دنبال بهانه باشد این را دستاویزی برای فشار فروش قرار میدهد . این که اصلا دلار میتواند 15 شود یا خیر یک بحث دیگر است ولی این که بازار این طور ناگهانی واکنش نشان میدهد عجیب بود . ببنید همین امروز بود که خبری منتشر شد که آخرین تغییرات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق نشان میدهد، هرچند کل منابع۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد، اما درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از تسعیر ارز با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی به جدول تبصره ۱۴ خواهد رفت. البته تا به امروز گذر زمان همه چیز را نشان داده ولی به هر حال این گذر زمان شاید چشمای او را اذیت نمیکند ولی پدر ما را در میاورد ! جالب است خیلی جالب است بازار ارز اصلا به این حرف ها واکنشی نشان نداد و دلار فقط کمی افت کرد .
بازار فراز و فرود های زیادی را تجربه کرده به خصوص در سال 99 که تقریبا همیشه یا در فراز بوده و یا در فرود ولی به هر حال باید این را در نظر بگیریم که بازاری هم کم پول و بی پول می شود از زمین و زمان میترسد .
کار بازار کمی سخت تر شده است جدال بی اعتمادی و ترس و چارتیست های بدبین با بازار جدال نابرابری است و از سوی دیگر جریان پول تضعیف شده هم گوشه ای نشسته و نظاره گر است .این جریان پول ضعیف شده نمی تواند حریف این همه عامل منفی در بازار باشد.شاید تنها امیدمان این است با گزارش ها باید کار بازار بیشتر تکیه بر حفظ شرایط فعلی بدون افت قیمت و سپس ایجاد اخبار مثبت و برطرف شدن حس ترس باشد بخشی از این اتفاقات میتواند با بهبود نسبی گزارشهای مالی و شرایط فعلی به دست آید اما عمده این تصمیمات به کلیت بازار باز میگردد بسیاری معتقدند برطرف شدن ابهامات ارزی با اولین اظهار نظر های دولت بایدن تا حدودی روشن خواهد شد و بازار می تواند تصمیم گیری درست تری را داشته باشد اما دقت کنید همین حالا نیز بسیاری از قیمت ها انقدر زمین خورده اند که دلار افت پیدا کرده را نیز در خود لحاظ کرده اند …
ولی در کل امروز روز سختی بود که بهانه بریده شدن سر بازار صحبت های روحانی و دلار بود …
یکی از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ میتواند بازار را با شرایط خاصی مواجه سازد وحتی بسیاری معتقدند پاشنه اشیل فعلی بازار بوده نرخ ارز است که احساس میکنیم در نرخ ارز باید نیم نگاهی نیز به تحولات بودجه داشته باشیم مدت ها بود میخواستم بودجه را بررسی کنیم اما فضای بازار اجازه نمی داد امروز بررسی بیشتری از بودجه داریم چرا که بحث دلار با صحبت های رییس جمهور داغ است
دیروز در جلسه در جمع برخی مدیران که دستی در آتش بازار داشتند برخی معتقد بودند این به در و دیوار خوردن بازار و سردرگمی بسیاری از سهامداران ناشی از بلاتکلیفی در بودجه و نبود چشمانداز و ابهام وجود ابهام در نرخ ارز است و اگر بودجه تا حدودی خطش مشخص شود بازار هم میتواند تصمیمات قویتری بگیرد هرچند به این موضوع خیلی اعتقاد نداریم که بودجه و بلاتکلیفی آن عاملی برای اثرگذاری در بازار است اما معتقدیم نرخ ارز عامل بسیار مهمی برای بازار می تواند باشد در مورد بودجه و اثرات آن در بازا به نظر سه موضوع را در بازار خواهیم داشت ۱ اینکه دولت در بودجه بخشی از درآمدهای خود را روی تکیه بر جریان فروشسهام گذاشته است این دو ترس و یک امیدواری را در بازار رقم میزند اول امیدواری را بگوییم و البته تاکید میکنیم به نظربا این شرایط که میبینیم امید واهی است برخی اینطور استدلال می کند که دولت برای فروش سهام این بازار را جذاب خواهد کرد حقیقت امر در بنیاد و قیافه تصمیمات دولت چنین چیزی نمی بینیم شاید درحرف همراه بازار باشند ولی در عمل چنین چیزی دیده نمی شود نمونه آن تصمیمات عجیب صنعت فولاد و موارد دیگر میباشد اما دو ترس جدی یکی از کسب درآمد از فروش سهام است که با عرضه های بسیار خاص خرد و کلان و رد دیون میتواند نظم بازار را بر هم بریزد که نمونه آن را در روزهای قبل شاهد بودیم و بحث دیگر حجم بالای اوراق است که ممکن است فشار نرخ سود را در بازار ایجاد کرده و کمی فضا را متفاوت سازند این دو ترس بازار و فعالین بازار از بودجه به نظر کاملاً منطقی است.البته از نماینده ها هم باید ترسید که انها نیز بدون توجه به شرایط در حال زخم زدن به این تن نحیف هستند
اما مهمترین داستان به موضوع سوم و بحث نرخ ارز باز میگردد ببینید با بودجه مواجه ایم که طی این سالها در آمد نفت عدد نسبتاً ثابتی و یا حتی کاهشی بوده اما هزینه ها روز به روز در حال افزایش است در نظر بگیرید همسان سازی حقوق،جذب های وزارت بهداشت.بودجههای عمرانی انباشت شده و موارد دیگر چه فشاری را به بودجه آورده است و هزینه ها را به شکل جدی افزایش داده و تازه تورم سالهای قبل دارد کم کن در بودجه خود را نشان می دهد اما از آن سو درآمدهای دولت که از محل نفت می باشد خیلی درآمد افزایشی و صعودی نبوده ما ثبات نسبی در قیمت نفت را داریم و حجم صادرات ما نیز به عقیده بسیاری به زحمت به ۱.۸ میلیون بشکه برسد .کار سختی داریم و دقیقا همین جا باید نرخ تعادلی ارز را پیدا کرد امروز تسنیم بیان می کرد که نرخ تعادلی ارز حدود ۱۷ هزار تومان است به نظر نرخ منطقی برای نرخ ارز در بودجه دیده شده و فعالین بازار هم باید توجه داشته باشند که با فرض خوشبینانه فروش نفت و موارد دیگر بازهم کسری بودجه داریم و این نرخ ممکن است بالاتر باشد دو رابطه همیشه بین نرخ دلار و بودجه و نرخ دلار نیمایی و آزاد برقرار بوده نتیجه گیری این که عزیزان فعال در بازار فرض کنند نرخ دلار حوالی ۲۲ برای پایان سال ۱۴۰۰ باشد در حالتی بسیار خوشبینانه که همه چیز گل و بلبل باشد خیلی تغییر عجیبی در نرخ نخواهیم داشت و با فرض اینکه همین فروشها برای سال ۱۴۰۰ بتوانند تکرار شود صوت های جالبی به دست می آید آن چیزی که بازار به آن نیاز دارد ، تحلیل از چشم انداز آتی است تا از این نوسان گیری ها فرار کند به نظر نگرانی از بودجه نمی توان داشت احتمالاً شرایط میتواند بعد از تصویب بودجه و بررسی آن روشن تر و شفاف تر گردد و با اولین صحبت های بایدن نیز مسیر مشخص میشود
بگذریم و وتاه کنیم در این اخر هفته بهتر است خبرها را دنبال کنیم گزارش های کدال و در مجموع اتفاقات مهم بازارهای جهانی تا در روز شنبه نصف و نیمه شرایط خوبی را شاهد باشیم . ای کاش میشد شنبه تعطیل باشد تا زمان بیشتری بخریم و زمین بیشتری را حفظ کنیم …
بگذریم و سراغ بازار برویم
تلاش برای تعادل در سرمایه گذاری ها
خبر مثبت برنامه برای افزایش سرمایه در هلدینگ های زیر مجموعه شستا از تجدید ارزیابی تلاش های را برای برگشت روند این سهم و کل گروه را ایجاد کرد
در شستا سهم صف خرید هم شد اما فشار عرضه ها بالا و این سهم متعادل شد البته اخر وقت سهم را خوب میخریدند .این سهم در صورت شکست قیمت های 2200 تومان تا قیمت های 2500 تومان رشد خواهد داشت سهمی که تجدید ارزیابی خوبی از دل هلدینگ هایش بیرون خواهد امد و خود او نیز سود سازس خوبی را دارد .
غدیر امیدش به سطوح 1000 تومان می باشد قیمت های نازلی که با ارزش ذاتی سهم فاصله دارد این سهم سود سازی و ارزش ان ای وی بالایی دارد سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان در صورت متعادل شدن جو بازار جای رشد و برگشت روند را دارا می باشد
اصلاح سبب شده تا ومعادن به قیمتهای 1000 تومانی نزدیک شود اوضاع قیمت و سود سازی زیر مجموعه ها عالی بوده و این سهم جای رشد قیمتی و برگشت روند خوبی دارد سهمی که به کف خود رسیده و ریزش قیمتی بیشتری به نظر نمی رسد داشته باشد
در این گروه ومهان گزارش 9 ماهه داد سهم 1939 ریال سود محقق کرده است و به نظر به سود 2600 2700 ریالی برسد قیمت سهم حوالی 1200 و 1300 است و این نشان میدهد واقعا فروش دراین قیمت ها منطقی نیست
درراین گروه وسکاب صبا تاصیکو وخارزم هم گزینه های خوبی هستند اگرکمی اهل پروژه دنبال کردن باشید ونفت و وتوکا نیز جالب خواهند بود .
خودرویی ها و دوربرگردان امید
در نمادهای خودرویی شاهد روند حمایتی قوی بودیم خودرویی هایی که افت بیشتر وضعیت نموداریشان را مطلوب نخواهد کرد و به نظر می رسد باید شاهد برگشت روند سهام این گروه باشیم امروز روی ۵درصد مثبت خودرو و خساپا را میخریدند
در نماد ایران خودرو تلاش های خوبی برای جمع اوری صف فروش شد به نظر می رسد سهم باید با برگشت روند همراه شود این سهم با این حمایتها شنبه اوضاع بهتری خواهد داشت سهمی که سهام بلوکی وایران را اگهی و این امر می تواند سراغاز فصل جدیدی از فروش دارایی ها در این شرکت باشد
خبهمن انگار نه انگار که افزایش سرمایه سنگین 2000 درصدی از تجدید ارزیابی دارد سهمیکه وضعیت خوبی داشته و افت قیمتیش روانی می باشد سهم حمایت قوی 2400 تومان داشته و فردا باید به این حمایت واکنش نشان دهد وگرنه افت بیشتر سهم را تا قیمت های 2200 الی 2000 تومانی پایین خواهد اورد توجه بازار در این گروه به وساپاست که میتواند مورد توجه باشد سهم با دید نوسان در کنار خگستر خاص است در قطعه سازی ها انتشار ۹ماهه سقف عدد درامد و چشم انداز را نشان میدهد که میتواند کمی چالش افرین شود چرا که قیمت ها کمی تند پیش رفته اند .
به طور کلی اگر بخواهیم یک سهم بگوییم سایپا وضعیت بهتری دارد سهم متعادل شده و ظاهرا کف قیمتی 200 تومانی در این سهم بسته شده است بازارگردان سهم بهتر عمل کرده و سهامداران سایپا نیز انتظار گزارش 9 ماهه بهتری از سهم دارند این سهم جای برگشت روند به قیمت های بالای 250 تومان را خواهد داشت
دارویی ها و فرصتی طلایی
در دارویی ها شاهد انتشار گزارشات 9 ماهه با جهش های بالایی هستیم ازاد سازیبخشی از سبد دارویی ها و افزایش نرخ های اعمالی کم کم تاثیر خود را گذاشته و تحولات جدی بر این گروه اثر گذار خواهد بود
دارویی کوثر به کف حمایتی خوبی رسیده است سهم از روز شنبه می تواند با حمایت همراه شده و طبق وضعیت تکنیکالی و بنیادی خود با روند صعودی همراه شود سهم هدف قیمتی 2800 الی 3200 تومانی داشته و وضعیت بنیادی و مالکیت در دارویی امین و افزایش سرمایه جذاب از پتانسیل های سهم محسوب می شود
در دسانکو سهم به حمایت 2000 تومانی رسیده است صف فروش سهم سنگین نبوده و از روز شنبه می تواند با برگشت روند همراه شود این سهم وضعیت خوبی داشته و با توجه به گزارش 9 ماهه و جهش فروشش می تواند صورت های مالی خوبی را از این سهم خاص دارویی انتظار داشت
در این گروه تیپسکو را در نظر بگیرید نکته جالب در دارویی ها این است اگربحث خبر تجدید زیر مجموعه های تامین درست باشد گروه دارو و سیمان جایگاه خوبی دا خواهند داشت
دارویی فارابی با صف خرید همراه بود سهم در قیمت های 6000 تومان توصیه شد این انتی بیوتیک ساز هم توان جهش سود عملیاتی و هم رشد سود شرکت های زیر مجموعه را داشته و سهم می تواند با رشد قیمتی تا سطوح 7200 الی 8000 تومان همراه شود
درراین گروه دالبر و دتماد و دلر را هم برزسی کنیو برخی روی دابور و درهاور هم مانور میدهند در درهاور در مقایسه با سال قبل بسیار بهبود داشته و 9 ماهه به سود 1842 ریالی رسیده است و 589 میلیارد ریال سود عملیاتی و 368 میلیارد ریال سود خالص دارد
سیمانی های تجدید
در اردوی سیمانی ها بخش مهمی از شرکت ها زیر مجموعه سیمان تامین بوده و افزایش سرمایه های خوبی از تجدید را با توجه به برنامه سهامدار عمده رونمایی خواهند کرد
سیمان هگمتان 2200 تومانی ریسک کمی دارد کلا سهم در محدوده قیمتی 2000 الی 2200 تومان با ریسک پایینی همراه می باشد این سهم توان صعود قوی داشته و می تواند تا قیمت های 2500 الی 2800 تومان صعود داشته باشد
سیمان بهبهان همچنان در مسیر صعود خوبی قرار دارد این سهم نشان داد فرای بازار در دل خود اخباری دارد که رشد قیمتی سهم ادامه دار بوده و شاهد رشد سهم تا قیمت های 12500 تومانی خواهیم بود سبهانی که شایعات سود سازی خوبی داشته اما پول قوی پشت سر سهم قرار گرفته و سبب رشد سهم شده است
سیمان داراب حمایت خوبی شد سهم مالکیت خوبی در شرکت های سیمانی داشته و سود سازی خوبی در گزارش 9 ماهه خواهد داشت سهم جای افت زیادی نداشته و همین محدوده 1200 تومان سهم توان برگشت روند به سمت سطوح قیمتی 1500 تومان را دارا می باشد
سیتا نیز به عنوان یکی از هلدینگ ها میتواند جالب باشد
در همین دقایق هم که می نویسیم سفارس هم روی این خبر تاکید کرد
برگشت چک بانک ها …
در بانک ها شاهد روند اصلاحی ادامه دار بودیم بانک ها لب مرز قرار گرفته و از روز شنبه باید متعادل شوند وگرنه نمی توان زیاد امیدی به این گروه داشت
بانک تجارت به حمایت 260 تومانی می رسد و سهم باید با برگشت روند همراه شود اصلاح قیمتی سهم از سطوح 400 تومان سهم را به کف قیمتی رسانده است این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و با گزارش 9 ماهه می تواند در مسیر برگشت روند قرار بگیرد
بانک پاسارگاد دو حمایت جدی 1100 و 1000 تومانی داشته و می توان انتظار داشت سهم از روز شنبه با افزایش حمایت ها همراه شود این سهم در دل خود خبرهایی دارد که میل زیادی به اصلاح نداشته و در صورت انتشار یک خبر مثبت از سهم شاهد رشد سهم تا دو تارگت 1250 و 1400 تومانی هستیم
بانک سینا هم با روند منفی همراه شد میزان سود شناسایی شده شرکت در گزارش 9 ماهه مهم و میتواند تاثیرات خوبی بر این سهم بگذارد سهمی که تا قیمت های 360 تومان جای اصلاح داشته و می تواند از قیمت های منفی با برگشت روند همراه شود سهم در قیمت های نازلی قرار داشته و جای برگشت روند خوبی دارد
چهارگوشه بازار
برگشت بیمه کوثر از حمایت 2200 تومانی محرز بوه و این امر را در گزارش روز گذشته عنوان کردیم سهم به این حمایت واکنش مثبت نشان داده و با برگشت روند همراه شد پول قوی در این سهم به دلیل انتظار برای تحولات سود سازی وارد شده
لیزینگ ایرانیان که بلوکش از سوی ایران خودرو اگهی شده است با رشد قیمتی به سمت سطوح 1800 تومانی در حرکت می باشد سهمی که شایعات تجدید ارزیابی هم داشته و رشد قیمتی خوبی کرد این سهم در قیمت های منفی محدوده 1300 تومان معرفی شده بود
فولاژ به حمایت 1800 تومانی رسید سهمی که گزارش خوبی در پیش رو داشته و شنیده می شود محصولات شرکت به دلیل الیاژی بودن و قرار داشتن در صنایع پایین دستی از شمول نرخ گذاری و محدودیت های این زمینه مبرا می باشد
در بین سهم های خاص بازار های وب هم منفی شد به نظر این سهم قابلیت های خوبی برای نوسان میتواند داشته باشد
رمپنا امروز بارها و بارها رنج مثبت را شاهد بود به نظر سهم در این قیمتها جذابیت های خوبی را داشته باشد
حکشتی و حتاید و حسینا شرایط خاصی دارند در حکشتی یکی از کاندیدای اصلی تجدید زیرمجموعه های تامین است . حتاید هم سود تلفیقی جالبی را داشت …
در ساختمانی ها واقعا شرایط خاص است ثمسکن را در این گروه به همراه ثرود ثبهساز و برخی دیگر بیشتر زیر نظر داشته باشید
در بین بازگشایی ها امروز واحیا نیامده برگشت ولی به نظر در رو بهتری باز شود
کیسون هم منفی باز شد با این حجم خوب قراردادها و شناسایی سود کیسون شرایط جالبی برای نوسان دارد
گروه سنگ آهن نیز جالب شده است بر اساس اخرین اخبار نامه ای به شرکتهای سنگ اهنی ابلاغ شده است که خود را برای عرضه کنسانتره و گندله در بورس کالا اماده کنند. شرکتها در حال دریافت کد از بورس کالا و…. هستند. بر اساس شنیده ها شرکتها از مذاکره مستقیم با شرکتهای فولادی برای قراردادهای اتی منع شده و بایستی محصول را در بورس کالا عرضه کنند.
در فولادی ها ارفع اولین گزارش را دارد ارفع در ۹ماهه ۱۲۸۲ ریال سود محقق کرده است .سهم در 6 ماهه با سرمایه جدید 769 ریال سود محقق کردهبود در 3 ماهه با سرمایه جدید 372 ریال محقق کرده بود
در 6 ماهه 11911 میلیارد ریال سود عملیاتی و 9229 میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۹ماهه سود عملیاتی ۱۹۱۴۹ میلیارد ریال بوده و عدد خوبی بوده است به نظر با این تحقق سود سال بعد حداقل 2500 را دارد و میتواند در این قیمت ها جذاب باشد امسال هم 1700 را دارد حداقل و به نظر شرایط خوبی است
حفاری شمال هم شرایط خوبی را گرفه و میتواند جالب باشد حفاری در بین برخی سهم های خاص پیمانکاری هم اصلاح خوبی داشته و هم شرایط خوبی گرفته است
امرو پالایشی ها هم ابتدا خوب بودند ولی بعد وا رفتند به خصوص شبریز را خوب خریدند واقعا قیمت ها به نقاطی رسیده که نمیتوان چیزی گفت تازه این در حالی است که بازارهای جهانی هم در حال صعود بوده و تقریبا بازار بهانه ای نداشته است در گروه پالایش افت قیمت ها کمی عجیب است ولی در هر صورت منفی برخی سهم ها نیز میتواند جالب باشد در مورد این گروه شبندر شبریز شپنا دیگر از اصلاح گذشته !! در سو یدیگر در شنفت نیز خبر تجدید رو شد و سهم مشخص شد چرا چند روزی صف خرید بود هيئت مديره شرکت با افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارائي هاي استهلاک ناپذير (زمين هاي شرکت) موافقت نموده است به نظر رویداد خوبی برای سهم است ولی قیمت هم ارزان نیست .
در این گروه شسپا و شرانل شرایط خاص تری را دارند
امیدوارم اخر هفته خوبی داشته باشیم …
[/ihc-hide-content]


