[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 21 دی 99
ایستادگی در آخرین سنگر …
بازار امروز پس از مدت ها خندید و کمی شاد بود و نیمچه لبخندی روی صورت او نمایان شده بود . او با هزار توی اتفاقات مهم این چند روز دست و پنجه نرم کرد و امروز به واسطه ارزندگی و شرایط خاص خبرها رنگ و بوی بهتری گرفت و فاز بازار کمی تغییر کرد .
بازار امروز پشت خاکریز 1.3 سنگر گرفته بود تا هر جور شده برای وجب به وجب این اعداد بجنگد حقیقت امر هم ریسک های سیاسی کمی کم شده و هم خبرهای مثبت به بازار میرسد . بازار اگر بتواند چند روز فقط چند روز در این شرایط ایستادگی کند خیلی زود نیروی کمکی گزارش های 9 ماهه رسیده و جو مثبتی را در بازار تزریق میکند ومیتوان به پیشروی روزهای دی و بهمن امیدوار تر بود .
ماهی گرفتن کار سختی است ولی وقتی ماهی زنده ای را از رودخانه میگیرید حفظ ان کار سخت تری است . این ماهی زرنگی ها و شیطنت های خود را دارد و باید ان را مهار کنیم بازار فعلا در پروسه مهار عرضه هاست و امیدواریم فاز تلاش بازار نتیجه بخش باشد . فردا روز مهمی است . درست به دلیل همان بحث ماهی است مثبت شدن درست شبیه گرفتن ان ماهی و مثبت ماندن طی روزهای اتی حفظ و کنترل این ماهی بزرگ است . بازار طی دفعات قبل بارها و بارها یک روز مثبت و روز دیگر حسابی گرفتار و منفی شده است از همین رو فردا و سه شنبه روزهای مهمی برای بازار هستند تا کمی ترس بازار بریزد و اطمینان به روند برگشتی حاصل شود به نظر هم نمودارها هم اخبار و هم اتفاقات کمک شایانی به این موضوع میتواند داشته باشد و این بارهم خوش بین و امیدوار هستیم که از این فضا عبور خواهیم کرد
اما امروز قطعا یکی از دلایلی که بازار با برگشت مواجه شد تکذیب خبر دستورالعمل فولادی ها و صحبت های رئیس جمهور و به طور کلی جلسه دیشب و امیدواری های این چند وقت بود .حقیقت امر دفاع فعالان بازار در این رویدادها دیگر از حالت یک صنعت خارج شده و نقش حیثیتی برای بازار ایجاد کرده بود اما در هیاهوی این رفت و برگشت و اتفاقات به نظر یک موضوع باید به طور جدی مورد مطالبه و توجه قرار گیرد . تصمیمات برخی مدیران در مورد فولاد و رفت و آمد عدهای باعث شده این میان ضررهای بسیاری به وجود بیاید و سرمایههای سنگینی از بین رفت. اعتمادها سوخت و یک جریان منفی برای بازار شکل گرفت. درست است که همه چیز نصف و نیمه تکذیب شد اما طبق معمول باعث و بانی این موضوع آمده و به چشم همه زل زده و لبخند تمسخرآمیز داده است و رفته … مگر می شود فقط تماشاچی بود باید تمام کسانی که اینطور منافع و سرمایههای مردم را به بازی می گیرند برخورد شود مگر میشود به این راحتی سرمایه مردم را بازیچه قرار دهید و بعد لبخندزنان به کار خود ادامه دهید و از جیب مردم برای خود اعتبار بخرید . شتر سواری دولا دولا نمی شود نمی شود که از یک سو از منافع بازار سرمایه بهره ببرید و به میلیونها سهامدار حقیقی سهام عدالت را بدهید و خود را حافظ منافع آنها نشان بدهید و بعد این چنین با کسانی که قاتل سرمایههای مردم هستند برخورد نکرد به نظر باید با شدید ترین شکل ممکن با عزیزانی که این موضوع را رقم زدند برخورد کرد بود چرا که این اتفاق ممکن است بارها و بارها رخ دهد و اگر این برخورد صورت نگیرد هر کسی به خود اجازه خواهد داد که مقابل منافع سهامداران و بازار سرمایه قد علم کند. ما چیز فراقانونی نمیخواهیم . میخواهیم هر کسی که حرف بی ربط و غلطی میزند تاوان اشتباهات را بدهد درست وقتی ما در بازار اشتباه میکنیم تاوانش را هم می پذیریم …
نکته دیگر این که امروز همه سهامداران نشان دادند که برای دفاع از حق خود مصمم و قوی پیش می روند باور کنید اگر فشار فضای مجازی و این افزایش اگاهی مردم نسبت به حق و حقوق خود نبود امروز آنها ضرایب بورس کالا را به زیر ۵۰ هم آورده بودند در مورد این اتفاق و این رویداد از سازمان بورس هم باید تشکر کرد که مدیران و به خصوص مدیران بورس کالا و برخی مدیران ارشد سازمان از منافع سهامداران حمایت کردند چون مطلع هستیم عرض می کنیم که یکسری اتفاقات پنهان نیز رخ داده که نشان می دهد از سازمان برای دفاع از سهامداران جدی بوده این موضوع باید در سایر موارد نیز با همین جدیت پیگیری شود و فقط برای شکل ظاهر و یک بار نباشد .
اما در دل اتفاقات روز های قبل برخی صحبتهای معاون اول رئیس جمهور نیز جالب توجه بود که خیلی در رسانه ها مورد توجه قرار نگرفت . یکی از این صحبت ها که کمتر مورد توجه قرار گرفت بحث کوتاهمدت توافقات سیاسی و اثرات مثبت آن در اقتصاد بود موضوعی که معاون اول نیز بر آن با قدرت تاکید کرد این اتفاق معمولاً تبعات خاصی برای بازار میتواند داشته باشد که اثرات نرخ ارز مهمترین آن است امروز هم برخی ترسشان از بازار روی این محور خلاصه می شود .
سهامداران باید دو موضوع را در هنگام بررسی اثرات نرخ ارز مورد توجه داشته باشند موضوع اولین است که جریان نرخ ارز جریانی یک روزه و دو روزه و یک هفته نیست باید به این جریان نگاه بلندمدت داشت به طور مثال عزیزان باید میانگین نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ را ملاک بسیاری از شرایط خود قرار دهند
نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر قیمت ها در بازار حتی دلارهای کمتر از ۲۰ را نیز لحاظ کرده و اینکه برخی فقط با اندک افت نرخ ارز در بازار دوباره اتش به داراییهای خود بزنند منطقی نیست یا بهتر است جور دیگری بیان کنیم بسیاری این نرخ ارز و کاهش آن را هم اکنون و با تعجیل تمام در قیمت ها لحاظ کردند. از همین رو وقتی دیروز از ریسک و بازده صحبت میکنیم باید این موارد نیز مورد توجه قرار گیرد که بازار در این شرایط و با این قیمت ها چه ریسکی را برمی دارد و چه بازدهی در انتظار اوست
ترس برخی فعالان بازار از تحولات ارزی طبیعی است اما به نظر می رسد در میان مدت و بلند مدت این بازار سرمایه است که برنده این تحولات خواهد بود و احتمالا سایر بازارها به رکود عمیقی فرو خواهد رفت که می تواند جهت جریان پول را به سمت بازار تسهیل کند از سوی دیگر بهبود در تحولات سیاسی اثرات چند سویه در بازار دارد و میتواند برخی گروه های مرجع و پیشرو بازار را با رشد خوبی مواجه سازد و این نکته مهم و مغفول مانده است که بسیاری به آن توجه نمی کنند و احتمالا جریان خوبی در هفته های اتی روی ان شکل گیرد .
بگذریم زیاد صحبت کردیم و به سراغ بازار برویم … امروز بازار خوب اغاز کرد ولی بعد از مدتی از انرژی اولیه مثبت او کاسته شد و ارام گرفته ولی خداروشکر به دام منفی ها نرفت و هر چه به پایان بازار رفتیم وضعیت بهتر شد به بازار فردا امیدواریم و البته باید اذعان داشت روز سختی را داریم حجم ها بیشترو درگیری ها در بازار فردا خاص تر است
فولادی ها و امیدواری تازه
در فولادی ها خبرهایی در خصوص لغو مصوبه وزارات صمت و ملغی شدن فروش محصولات فولادی بر اساس 70 درصدی میانگین جهانی جان تازه ای به این گروه داد
در فولاد کاوه سهم سعی دارد قیمت های 2000 تومان را پس بگیرد سهمی که از جای مناسبی برگشت زده و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم فولاد ساز می تواند تا قیمت های 2200 تومان هم صعود داشته باشد شنیده می شود برای سال اینده سود بالای500 تومان و قیمت های بالای 3000 تومان درس هم رقم زده خواهد شد
در نماد فولاد هرمزگان که بارها بر خرید سهم تاکید داشتیم سهم با رشد قیمتی و صف خرید درست از حمایت قوی خود برگشت زده و به سمت قیمت های 1600 تومان می رود سهمی که سود سازی بالایی داشته و می تواند با رشد و صعود خوبی همراه و با توجه به توان سود سازی بالای 200 تومانی امسال و سود بالای 300 تومان سال اینده تارگت های خوبی دارد
فولاد مبارکه تا صف خرید پیش رفت سهم فردا به مصاف قیمت های مقاومتی 1250 تومانی خواهد رفت سهمی که اصلاح قیمتی بسیار زیادی داشته و کف قیمتی خود را هم تاچ کرد گزارش 9 ماهه مهمی برای این سهم انتظار و سود سازی خوبی می تواند در سهم رقم زده شود
ذوب هم شرایط خوبی در بازار گرفته و رشد خوبی را داشته است به نظر شرایط خوبی برای نوسان این سهم ها در بازار پدید امده است
پتروشیمی های سود ساز
در پتروشیمی ها که به نظر یکی از بهترین گزارش عملکرد های 9 ماهه را داشته باشند شاهد روند مثبت بودیم به نظر می رسد با صورت های مالی پیش رو این روند تقویت نیز شود
شیران که افزایش سرمایه اش مجوز گرفت خودرا اماده مصاف دیگری با قیمت های 4200 تومانی می کند سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی بالا در کنار طرح توسعه 100 هزار تنی جدید شرکت سبب شده تا سهم حمایت های قوی را تجربه نماید
زاگرس کف حمایتی 20 هزار تومانی را داشته و بعید است از این قیمت ها بیشتر افت نماید سهمی که وضعیت خوبی داشته و شایعات خوبی از تحقق سود در 9 ماهه به گوش می رسد به نظر م یرسد هم امسال و هم سال اینده به خصوص با توجه به چشم انداز صعودی قیمت های متانول زاگرس توان سود سازی خوبی را داشته باشد
پتروشیمی ابادان روز خوبی داشت سهمی که این رروزها احیا شده و چند ماهی است شاهد گزارشات عالی از سهم هستیم این سهم پتروشیمی تا سطوح قیمتی 700 تومان جای رشد دارد فعلا قیمت های 650 تومان مقاومت قوی بر سر راه سهم بوده و شکست این سطوح سهم را تا قیمت های 700 تومان بالا خواهد برد
در مورد این گروه به نظر طبق انچه شنیده می شود بهترین گزارش های پیش رو برای این گروه است و به زودی با انتشار ان کمک بزرگی به بازار خواهد کرد در مورد این گروه سهم بنیادی خوب میخواهید میتوان به پارس و پردیس و زاگرس و جم اشاره کرد که به زودی با گزارش های خود توجه بازار را جلب میکنند در پارس خبرهای بهتری هم هست
اما با دید نوسانی شگویا بوعلی شغدیر میتوانند بیشتر مورد توجه باشنذ از فارس هم خبرهای خوبی میرسد اروند هم به زودی راهی بازار می شود
دست حمایت بر سر بانک ها
در بانکی ها شاهد حمایت های خوبی از سهام این گروه بودیم بانک هایی که اصلاح قیمتی بسیار بالایی داشته و انتظار داریم اگر گزارشات 9 ماهه خوبی ارائه دهند گروه رشد قیمتی خوبی داشته باشد
بانک صادرات به حمایت 280 تومانی واکنش مثبت نشان داده و روندش مثبت شد این سهم تا قیمت های 320 تومان جای برگشت دارد صادراتی که شنیده می شود سود خوبی از سرمایه گذاری های زیر مجموعه اش شناسایی و در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد
پست بانک رشد خوبی را تجربه می کند سهم به نظر می رسد با این تحولاتی که شاهد بوده تا قیمت های 2500 تومان فعلا صعود داشته باشد وپستی که سود سازی بالایی داشته و این سود سازی در 3 ماهه اخر سال هم تکرار و رسوبل منابع فروش سهام عدالت روستاییان در این بانک سبب کسب منابع بسیار خوبی در این سهم شده است
بانک سینا پس از افزایش سرمایه 150 درصدی از تجدید ارزیابی با رشد 7 درصدی قیمتی بازگشایی شد این سهم بانکی که از طریق کبهمن سود سازی خوبی خواهد داشت با صورت های مالی 9 ماهه تا قیمت های 500 تومان هم جای رشد را دارد سهمی که قیمت های خوبی داشته و این افزایش سرمایه باعث رقیق شدن سهم شده است
داروهای ویتامین ساز
در دارویی ها شاهد روند مثبت و رشد قیمتی بسیار خوبی هستیم این گروه با تحولات خوبی من جمله افزایش نرخ های مناسب و ازاد سازی بخشی از سبد دارویی خود همراه هستند
دارویی کوثر که در دل خود سهم سنگینی از دارویی امین را دارد با صف خرید همراه شد سهم جای رشد خوبی دارد و می تواند بازدهی خوبی داشته باشد ارزش ذاتی این سهم 3000 تومان بوده و سطوح 3000 الی 3200 تومان سطوح تعادلی خوبی برای این سهم دارویی می باشد که سرمایه گذاری های ارزشمندی دارد
در روز دارو سهم قفل شده و عرضه ای ندارد این سهم را در قیمت های منفی معرفی داشتیم سهمی که چند خبر داشته و با توجه به سهام شناور اندکش هر یک از این خبرها سبب قفل شدن سهم در صف خرید خواهد شد دروز تا قیمت های 2500 الی 2800 تومان جای رشد خوبی خواهد داشت
کی بی سی که افت قیمتی بالایی داشته و فروش عالی را در 12 ماهه به ثبت رسانده با رشد قیمتی و برگشت روند به سمت قیمت های 4000 الی 4200 حرکت می کند شنیده می شود صورت های مالی با سود سازی خوبی در انتظار سهم است همچنین شنیده می شود در این سهم قراردادهای خوبی برای واردات تجهیزات پزشکی برای سال مالی جدید در دست دارد
دتماد هم میتواند مورد توجه قرار گیرد دتماد گزارش خوبی داشت سهمی که
شهریور 787 میلیارد ریال بوده . در 3 ماهه سوم در مهر 803 میلیارد ریال و ابان با کمی افت 642 میلیارد ریال و اذر با رشد 1025 میلیارد ریال فروش داشته و9 ماهه 5701 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبل 2618 میلیارد ریال بود
در مورد تیپیکو یک شنیده است ولی زمزمه افزایش سرمایه تحدیدی سهم مطرح می وشد از محل سرمایه گذاری ها
تیک آف خودرویی ها
در خودروی ها شاهد تیک اف سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و کم کم باید به احیا شدن سهام این گروه به خصوص با رشد اخیر نرخ های فروششان امیدواربود
ایران خودرو با رشد قیمتی و صف خرید همراه شده است این سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 320 تومانی در حرکت و به نظر می رسد بازدهی خوبی داشته باشد ایران خودرویی که به نظر می رسد صورت های مالی با کاهش زیان همراه شود
سایپا با رشد قیمتی و شکست سطوح 220 تومان تا قیمت های 250 تومان صعود خواهد داشت سهمی که وضعیت خوبی داشته و با زیان ناخالص کمتری مواجه است این سهم با رشد قیمتی و اینده خوبی همراه و تولیدات جدید خوبی هم برای فروش دارد این سهم سهم سعی در جبران بخشی از افت قیمتی خود دارد
خبهمن که افزایش سرمایه سنگینی دارد و 2000 درصدی قابل توجهی دارد امروز با فشار عرضه ها حتی منفی شد سهمی که عرضه های سنگین و عدم حمایت از سهم سبب شده تا سهم نتواند انطور که باید و شاید رشد داشته و مقاومت 3200 تومانی دارد
چهارگوشه بازار
پس از کف زنی پالایش نفت اصفهان شاهد روند مثبت و صف خرید در این سهم بودیم سهمی که به سمت قیمت های 1200 تومان در حرکت می باشد این سهم اصلاح زیادی داشته و با این روند قیمت های جهانی نفت و افزایش کرک اسپرد سهم جای برگشت را به شرط کنترل عرضه ها خواهد داشت . زمزمه های یدر بازار وجود دارد که گزارش های ۹ ماهه خیره کننده ای را در گروه پالایش شاهد خواهیم بود و به زودی این گزارش ها باعث رشد قیمت سهم می شود که توصیه ما اول شبندر و بعد شپنا و شبریز است البته شراز هم اهرم قوی دارد ولی در هر صورت موج خبری مهم است که فکر میکنیم به زودی و طی همین چند روز منتشر می شود این گروه را از این نظر در نظر داشته باشید در شبندر خبر افزایش سرمایه و در شبریز خبر عرضه تبریز احتمالا در سال 1400 اثرات خوبی در روند سهم دارد .
مس سرچشمه سعی دارد تا مقاومت 920 تومانی را بشکند مقاومت مهمی که اگر پشت سر گذاشته شود قیمت های 1000 تا 1100 توماین در انتظار این سهم می باشد سرچشمه وضعیت بسیار خوبی داشته و رشد خوبی در انتظارش است سهمی که سود سازی بالایی داشته و شایعات سود 100 تومانی دارد
سرمایه گذاری سایپا با رشد قیمتی و صف خرید به سمت تارکت 900 تومانی می رود سهم ارزش ذاتی بالای 1100 تومانی داشته و شنیده می شود قصد واگذاری دارایی های ملکی خود را دارد اگر این امر صورت پذیرد وساپا بیش از 100 تومان سود از این طریق شناسایی خواهد کرد
در بین سرمایه گذاری ها شستا امروز عالی ظاهر شد به نظر سهم شرایط خوبی را دارد به نظر سهم بای های جالبی را اغاز کرده و گزارش خوبی را هم میدهد بحث افزایش سرمایه هم برای سهم مطرح شده و این عاملی برای رشد شستا می شود در این گروه سهم هایی مانند وخارزم وتوسم وسکاب و برخی دیگر میتوانند مورد توجه باشند
تاصیکو هم امروز خوب مثبت شده بود با رشد فولاد و مس برخی سهم های دیگر و حبر عرضه اولیه سهم تاصیکو میتواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد
حفاری را هم یر نظر داشته باشید سهم شرایط خاص و ویژه ای را دارد و گزارش های خوبی داشت و البته اصلاح خوبی هم کرد حفاری چند ماهی است بهتر است در 3 ماه اخیر عالی بوده در اذر 1370 ، ابان 1793 و در مهر 1442 میلیارد ریال درامد داشته است
در 6 ماهه قبل این عدد 3908 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی داشته است در مجموع 9 ماهه درامد 8490 میلیارد ریال رسیده است.
مادیرا امروز با 12% رشد قیمت باز شد کمی سهم زیر فشار فروش می رود ولی بعد ارام ارام سعی در پر کردن گپ قیمتی خواهد داشت
در بین سهم های مختلف لبوتان شرایط جالبی را دارد انتظار گزارش 9 ماهه خوبی را داریم لبوتان در 3 ماهه سوم بهتر بوده
در مهر این عدد به 2067 میلیارد ریال رسیده و ابان 3228 میلیارد ریال و 3134 میلیارد ریالبوده و رشد نرخ فروش هم داشته است
جمع فروش 9 ماهه 18357 میلیارد ریال است مدت مشابه قبل 12722 میلیارد ریال بوده است.
غدیر امروز شرایط خوبی را داشت به نظر در بین سرمایه گذاری ها غدیر را کمی بیشتر و خاص تر زیر نظر داشته باشید
در بین سهم ها مخابرات را باید زیر نظر داشت سهم اصلاح خوبی را داشته است
در بین گروه بیمه کوثر بارها و بارها متعادل شد به نظر منفی های 2 روز اتی فرصت خوبی برای بررسی است وسین هم گزارش خوبی زد وسین یا بیمه سینا در 9ماهه 3359 ریال سود محقق کرده است و سود خالص 5038 میلیارد ریالی را داشته است
رمپنا و رنیک امروز هر دو مثبت بودند به نظر شرایط رمپنا شاید کمی بهتر باشد ولی سنکین تر است و اصلاح بهتری را البته داشته بنیادی هم شرایط خوبی را دارد
[/ihc-hide-content]


