گزارش بازار چهارشنبه 23 بهمن92
مديران محترم ؛كارد به استخوان رسيد
گزارش بازار – بتاسهم –15:15 امروز چهارشنبه ، واقعاً ديگر كاسه صبر بازارو سهامداران لبريز شده است . افت عجيب بازار صداي همه را در اورده و همه در حال رسيدن به نقطه جوش هستند . نكته جالب قضيه اينجاست كه وقتي شاخص رشد مي كرد همه مي ديدند كه سرمايه انها از رشد شاخص عقب است و حالا كه بازار با سرازيري تندي ريزشي شده و سرمايه ها در حال اب شدن است شاخص هم كم مي شود اما سرعت رشد را نشان نمي دهد . در بحران اين دو ماه برخي حتي تا 60% سرمايه خود را از دست داده اند . نمي دانيم واقعاً مديران در چه فكري هستند . اين كه ميگويم مديران تنها مديران بورسي نيست مديران دولتي هم كه اسم دولت خود را تدبير و اميد گذاشته اند امروز در بازار مي بينيم كه نه از تدبير خبري هست و نه از اميد به اينده . نگويند مقصر نيستيم كه كسي باور نمي كند . دولت اگر قصدش جمع و جور كردن اين بحران باشد انقدر ابزار اجرايي دارد كه انجام دهد . از مدت ها قبل و هفته ها قبل فرياد زديم نگذاريد كار به نقطه جوش و بحران برسد امروز كه رسيده همه به صرافت افتاده اند .
روزهاي خطرناكي را پشت سر مي گذاريم ممكن است اين ضربه اي كه بازار در حال تحمل ان است تا سال ها كسي به بازار سرمايه اعتماد نكند كما اينكه از سال 84 و ريزش ان مقطع حداقل 8 سال طول كشيد كه در سال 92 مردم با بورس اشتي كنند و حالا اين ريزش انقدر سنگين شده كه همه به فكر فرار هستند .
امروز بازار يك سطح رواني عجيب را شكست . شكست 80 هزار چيزي نبود كه به سادگي از ان بتوان گذشت . شكستي بود كه تابو هاي زيادي را از هفته بعد با خود مي شكند . واقعاً به مديران بورسي هشدار مي دهيم كه كارد به استخوان بازار رسيده و بهتر است هر چه سريعتر فكري به حال بازار بكنند .
اين كه پتروشيمي ها بستند و رفتندو باقي بازار در حال پس دادن تاوان انهاست كار جالبي نيست . اين كه اين چنين مجلس و دولت براي گرفتن چندرغاز چنين ضربات سنگيني را به بازار وارد كردند كار درستي نيست . امروز دوستي امار مي داد كه طي اين مدت 2 ماه بيش از 10 ميليارد دلار از ارزش بازار سرمايه كم شده است . دقت كنيد 10 ميليارد دلار ثروت اين كشور با بي تدبيري برخي اب شده . براي چه ! براي 250 ميليون دلار نرخ خوراك گاز كه دولت همين حالا به اندازه كل ان را بايد از محل ماليات از دست رفته اي كه مي توانست از بورس جبران كند بگيرد . براي چند صد ميليارد تومان بهره مالكانه اضافي !! كه چي …
حالا افرادي كه از دور براي همه از نرخ خوراك و بهره مالكانه كري مي خواندند بيايند و پاسخگو باشند . نقش دولت كم از مجلس نيست . درست است كه بلا ها در مجلس بر سر بازار اورده شده اما نقش دولت كم رنگ نيست . نقش خصوصي سازي كم رنگ نيست كه بي درنگ سهم عرضه كرد و پول رااز بازار خارج كرد .
نمي دانيم واقعاً چه بگوييم اخر هفته تلخي را پشت سر مي گذاريم كه تحمل ان سخت شده است . بازار كه حرفي براي گفتن ندارد اما ما دلمان پر است و كسي تحمل شنيدن را ندارد …
هفته بعد براي بازار بسيار حساس و حياتي است . از يك طرف تكليف پتروشيمي ها مشخص مي شود . از يك سو دولت قطعاً وارد بازي بازار ميشود و در كنار انها تحولات سود شركت ها نيز تكميل تر مي شود . ممكن است ريزش و سقوط بازار جدي تر هم شود اما بايد قبول كرد اين اصلاح سنگين و ريزش فعلي از منطق هم خارج شده و ديگركسي نيست كه پاسخگوي ان باشد .
اميدواريم حداقل كسي پيدا شود تا به داد سهامداران برسد …
با خلاصه اي از حاشيه هاي بازار گزارش بازار را تمام مي كنيم كه انصافاً هيچ چيزي براي گزارش دادن نيست …
امروز در حاشيه هاي بازار برخي معتقد بودند صحبت هاي اوباما و حرف هاي ديروز در بي ثباتي بازار بي تاثير نبوده است . سخنراني و كنفرانس مطبوعاتي اوباما با اولاند ذهن بازار را خراب كرد . هر دو به نوعي اظهار داشتند كه اتحاد ما به همراه تحریمهای قدرتمند توانست بخشهای کلیدی برنامه هستهای ایران را تعلیق کرده و به عقب بازگرداند.
او در جاي ديگر بارديگر تهديد كرده است كه این پیام را هم باید به ایرانیها بدهیم که در صورتی که موضوع هستهای حل و فصل نشود، تحریمهای بیشتری در دستور کار قرار میگیرد. اوباما همچنین در مورد شرکتهایی که ممکن است به دنبال فرصتهای تجاری فراتر از تحریمها در ایران باشند، گفت این شرکتها اعتبار خود را در معرض خطر قرار میدهند. وی سپس هشدار داد که اگر شرکتی تحریمهای ایران را نقض کند، آمریکا مانند «یک تن آجر» بر سر آنها آوار میشود. پس ازاين سوال بود كه اولاند زير فشار قرار گرفت . در ادامه اولاند در پاسخ به سوالی در مورد سفر هیئت تجاری فرانسه به ایران گفت، که او رئیسجمهور این کشور است، و نه رئیس اتحادیههای کارگری و این هیئتها هم آزادانه به ایران سفر کردهاند. با این حال وی گفت که به این شرکتها نسبت به تحریمها و لزوم پایبندی به آنها یادآوری کرده است. اين موضوع امروز تب بازار سكه و دلار را بارديگر داغ تر كرد .
در حوزه اقتصادي و سياسي … منابع بانکی اعلام کردند که کره جنوبی بر اساس توافق هستهای ژنو، بخشی از پول نفت ایران را در اختیار این کشور قرار خواهد داد. دومین قسط ایران که قرار است در اول مارس پرداخت شود به مبلغ 450 میلیون دلار و سومین قسط در هفتم همین ماه به مبلغ 550 میلیون دلار خواهد بود.
اما در حوزه اقتصاد شوك دوشنبه رشد نرخ سود بانكي براي بازار بسيار تلخ بود . البته بعد با توضيحات بيشتر مشخص شد كه نرخ سود 23% نيز به اين راحتي ها نيست وروز شمار همان 19% است . این اوراق با سررسید 6 ماهه منتشر خواهد شد و کل سود این اوراق در سررسید پرداخت میشود . برخی از منابع از پرداخت نیمی از سود پس از یکسال حکایت دارد که موجب کاهش نرخ روزشمار این اوراق خواهد شد. با توجه به پرداخت سود این اوراق در پایان دوره 6 ماهه، نرخ موثر روز شمار این اوراق کمتر از 22 درصد خواهد بود. این در حالی است که با توجه به نرخ شکست 3 درصدی، برای خریداران کوتاه مدت این اوراق نرخ کمتر از 19 درصدی را به ارمغان خواهد آورد که در مقایسه با اوراق مشارکت و صکوک منتشره در بازار سرمایه جداقل یک درصد کمتر است.
در ساير خبرهاي اقتصادي نيز بايد اشاره كرد كه شيب ملايم هدمفندي اجراي ان از 3 ماهه دوم انجام خواهد پذيرفت .
اما به سراغ بازارهاي جهاني برويم كه كش و قوس ان خيلي دامن بازار را نگرفته است .
رشد قيمت نفت به بالاي 100 دلار خبر مهمي بود كه بازار فعلاً ان را نمي بيند . از سوي ديگر در حال حاضر مس در 7185 دلار قرار دارد و روي نيز در 2033 واحد كه به نظر ميرسدهر دو كمي رشد قيمتي را داشتند . الومينيوم در 1681 و سرب در2111 قرار داشته كه در مجموع مثبت اما در بازار بي تاثير است .
و اما به شاخص ميرسيم كه عزاي او بود و پرچم سرخ را بر فراز بورس افراشته مي ديد.
امروز شاخص با افتي 1103 واحدي در محدوده 79136 واحد قرار گرفت و حتي اگر بازار 10 دقيقع ديگر ادامه داشت به زير 79 هزار هم سقوط مي كرد .
اما در نهايت در همين سطوح ماندگار شد . نكته جالب اين كه امروز 4 نماد در رشد شاخص موثر بودند و باقي منفي بودند . در ريزش بازار امروز شبندر، اخابر، شپنا، اميد و چند نماد ديگر بيشترين اثر را داشتند و به نظر اگر وضعيت به همين شكل باشد افت و ريزش بازار در روزهاي بعد نيز جدي تر است .
اما براي بازار چيزي جز مرثيه سرودن باقي نمانده است . از چند نما د بايد مختصر خبرهايي داد وگرنه باقي كه در منفي هستند . در مورد نماد هاي پتروشيمي متوقف شده جلسه اي روز قبل در نهاد رياست جمهوري وجود داشته است . دوشنبه نوبخت نيز صحبت كرد و در پاسخ به سوالی در مورد نظر دولت در مورد کاهش قیمت خوراک پتروشیمیها گفت: مزیت نسبی کشور در بخش انرژی است و این اقدام که این رقم را تا 15 سنت افزایش دهیم، در حالی که در کشورهای دیگر این گونه نیست جاذبه برای سرمایهگذاری در این بخش را کاهش میدهد و دولت معتقد است که این رقم قطعا باید زیر 10 سنت باشد.
گفته مي شود پتروشيمي ها در حال تهيه بودجه در 2 سناريو هستند اما گويا با اين موضوع مخالفت شده است و بعيد است هفته بعد نيز باز شوند .
گفته مي شود معامله پتروشيمي پارس هم گويا روي هوا رفته كه البته طبق پيگيري هاي ما اين معامله در نهايت با تغيير برخي شرايط بارديگر انجام مي شود .
در گروه خودرو انگار بمب اتم زده اند . گروه بهمن با پي به اي پايين در حال معامله است و خودرو نيز كه شايعه كنسل شدن پارسيان را مي بيند صف فروش سنگين تري را دارد .
در بانك صادرات سهم روي 1000 ريال بازرگرداني مي شد و كمي بيشتر هم شد اما روي بقاي گروه جو به شدت منفي است .
در مجموع بازار در هيچ نمادي حرفي براي گفتن نداشت جز اين كه همه نشسته اند و اب شدن سرمايه خود را مي بينند . در اين چند روز تعطيلي مديران وقت دارند تا فكري به حال بازار بكنند وگرنه تراژدي هاي بازاردر هفته بعد تلخ تر از اين هفته خواهد بود و عواقب ان سنگين تر …
متاسفانه البته …
حالا مديران دولتي كه براي امريكا شاخه و شانه مي كشند كه گزينه هاي روي ميز ما اين است بهتر است كمي هم به فكر گزينه هاي روي ميز براي بازار سرمايه باشند …
گروه تحلیل گری بتا سهم
23 بهمن 92


