بازار در آمپاس خبرها !
هيچ كس دوست ندارد در اين فضا كه بازار به ارامش احتياج دارد از منفي شدن و منفي بودن حرفبزند اما لازم است تا چند نكته را بارهم مرور كنيم و حداقل چشم انداز مسير خود را ترسيم كنيم . قبل از هر چيز بازهم تكرار مي كنيم نظر اكثر افراد و ما نيز اين است كه ميان مدت و بلنمد مدت بازار بسيار روشن و افق خوبي پيش روي بازار است و حتي از 15و 20 اسفند ديگر كسي در بازار فروشنده نيست و نوروزي طلايي را نيز مي توانيم تجربه كنيم . بيشتر بحث ما بر سر 1 ماه پيش روست .
1 ماه حساسي كه تحولات مختلفي در انتظار ماست .
حقيقت اكر اين است كه بازار سرمايه كشور در دوران دولت قبلي تقريباً از سال 85 شكل گرفت و نهال ان كاشته شد . اين بدان معني نيست كه وجود نداشته باشد خير بلكه دوران جديدي را آغاز كرد . اين نهال با سرعت كم رشد مي كرد اما سعي مي كرد در زمين ريشه داشته باشد . رسيديم و رسيديم به سال هاي 90 و 91 كه باهاي توفاني هم با اين كه كمي ان را خم كردند اما نتوانستند نهالي كه به يك درختچه تبديل شده بود را زمين بزنند . هر چند برخي زمين خوردند …
امااز زمان آغاز دولت تو گويي اين درختچه لوبياي سحر اميز شده و ناگهان رشدي عجيب و بال وپري فزاينده داشت . شاخ و برگ ان زياد شد . درخت قد كشيد و سايه انداخت و بلند و بلند تر شد تا جايي كه براي ديدن ان بايد سر را تا پشت خم مي كرديد … اما اين درخت هر چه بلند تر شد و سايه ان بيشتر بادهايي كه مي وزيدند او را تكان جدي تري مي دادند . درست است كه ريشه ان بسيار محكم شده اما تكان هايي كه مي خورد نگراني و ترس را ايجاد مي كند .
حكايت بازار ما نيز همين شده است .
روي صحبت ما با دو دست از عزيزان است دسته اول سهامداران … اين مطالب در طول روزهاي قبل بارها گفه شد و حالا تكرار مي شود . ريزش هاي قبلي درس هاي بزرگي براي بازار داشت از اين كه سراغ هر سهمي نبايد رفت در بحران اخير خيلي از سهم ها امتحان پس دادند . اندكي قبول و تعداد زيادي رفوزه شدند . سهامداران بايد فارغ از اين مسائل به دنبال سهم بنيادي و تحليلي باشند . در سال 93 اين بازدهي سال 92 حاصل نمي شود . هر سهمي رشد نمي كند . رشد هاي نجومي ناشي از تسعير ارز و موجودي انبار ارزان نداريم . تورم به سمت 25% سوق پيدا مي كند و حرف از افزايش نرخ هر هفته اي نيست .
در اين فضا قطعاً هر سهمي رشد نخواهد داشت و اين نشان مي دهد از حالا بايد استراتژي عزيزان بورسي تغيير كرده و در سهم هاي بنيادي محور حركت كنند و البته يك توصيه ديگر اين كه در اين مدت يك ماه و 40 ورز همواره 20 تا 30% پرتفوي را نقد داشته باشند كه در مواقع ضروري و افت هاي سنگين خريدار باشند .
صبر داشته باشند . عجول نباشند و تحت تاثير جو عمل نكنند . خبرمحور باشند تا شايعه محور .
اما روي صحبت ديگر با مديران بورسي و دولتي است . يا قرار است اين بازار مامن نقدينگي باشد و يا خير .اگر قرار است سياست دولت و نظام حمايت از بورس باشد مسيري كه مي رويم به اين نتيجه ختم نمي شود . امروز هر سايت و خبرگزاري با اطلاع و علم به اين كه چقدر موثر است تيغي برداشته و ر حال زخم زدن به بازار است . از سوي ديگر ابهامات پيش روي بازار نيز مانع از رشد ان شده است .
به نظر مديران بورسي به جاي اين كه حقوقي ها را در بازار دور هم جمع كنند و تصميم به حمايت از بازار بگيرند ( كه البته يخلي از انها همان روز زير قول خود زدند و سهم در بازار عرضه كردند … ) بهتر سات به طئر جدي در پي رفع 5 ابهام مهم از بازار باشد …
1- تعيين تكليف سريعترهدفمندي و موارد مرتبط با ان
2- چانه زني و مذاكره با دولت و مجلس در 2 جهت 1- هر چه سريعتر اين نرخ بهره مالكانه مشخص شود 2- نرخ به سود اين شركت ها تغيير شود ( دقت كنيد حتي مشخص شدن ان با نرخ بالا بهتر از عدم تعيين تكليف است )
3- در حوزه نرخ خوراك اگر دولت قصد ندارد نرخ را مشخص كند حداقل متولي را تعيين كرده كه اخبار و اطلاعات از ان طريق منتشر شود نه اين كه هر كسي اجازه اظهار نظر داشته باشد . و در ثاني اين نرخ هر چه سريعتر به بازار اعلام شود چرا كه حداقل35% تا 40% بازار درگير اين نرخ شده است .
موارد 4 و 5 مي تواند شوك هاي موقتي و درماني به بازار براي اين دوره خاص باشد .
4- تعيين تكليف نهايي معامله بلوكي پتروشيمي پارس كه مي تواند بخشي از بازار و سهامداران خرد را با خود همراه سازد .
5- تعيين تكليف معامله بلوكي پارسيان و ايران خودرو كه بر يكي از ليدرهاي بزرگ بازار موثر است .
همه مي دانند كار سختي در پيش داريم شايد موارد 1 تا 3 دست ما نباشد اما 4 و 5 مسئله دورن خانوادگي است . نكته اخر اگر واقعاً قرار است بازار اصلاح شود با حمايت هاي مصنوعي جلوي ان گرفته نشود . اجازه داده شود بازار بريزد و دوباره برخي در قيمت هاي جذاب خريد كنند . هر چند اين موضوع در حرف بسيار اسان است و مي دانيم كه سرمايه بسياري را همجون شمع اب مي كند .
در مجموع روشن تر كردن مسير بازار و دقت در چگونگي خريد سهام راهبردهاي مهم بازار است .
گروه تحلیل گری بتا سهم
14 بهمن 92


