جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار چهار شنبه 11 دي92

گزارش بازار چهار شنبه 11 دي92

نوید خاندوزی
ژانویه 1, 2014
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار چهار شنبه 11 دي92

رشد با دوپينگ ژنو!

گزارش بازار – بتاسهم 16:35 امروز چهار شنبه  بازاردر روزي كه مي دانست باز هست و نمي دانست  چه وضعيتي دارد شروع  به  كار كرد اما خيلي خوب آغاز كرد و براي يك  روز نيمه  تعطيل ركورد  خوبي ثبت  كرد . امروز بازار سرمايه از خاطره  بد روز دوشنبه  به خصوص در مورد  پتروشيمي ها مي ترسيد كه كار را  آغاز كند اما  سردار پتروشيمي ! با مصاحبه خيال همه  را  راحت  كرد و زمزمه هاي خبرهاي توافق ژنو نيز در اين  وضعيت موثر بود .

در واقع اين  ژنو بود كه  امروز انرژي مثبتي را  به  بازار تزريق كرد . البته 3 گانه اي كه در مجموع  باعث رشد بازار شده  بود  را  بايد 1-  مصاحبه هاي به موقع در موردنرخ خوراك 2- خبر بلوك  پارسيان  كه هم  بر غدير و  هم  خودرويي ها  موثر بود و 3-  تحولات  مثبت و چشم انداز ژنو كه  باعث شد اين  3 دست در دست هم  بازار را مثبت سازد  و در صدر انها نيز گروه هايي مانند  پتروشيمي ، پالايشي ، خودرو و برق مثبت  بودند .

اين  تحولات نشان  مي دهد كه  بازار به مذاكرات  ژنو همچنان  اميدوار و خوش بين  است و مي تواند  ان  را مهم ترين  رويداد  سياسي 2 ماه  آتي پيش رو به حساب اورد .

اما در تحولي ديگر بايد به  پيش بيني بازار در روز هاي بعد  اشاره  كرد . ما هر چه مي نويسيم  براي بازار تا 15 يا 20  اسفند است  به نظر حقيراگر اتفاق بدي رخ ندهد رشد بازار از نيمه دوم  اسفند  به  بعد  با  شدت  بيشتري افزايش  خواهد  يافت  .

براي مقطع  فعلي احتمالاً ان  چيزي كه  تكنيكاليست ها پيش بيني مي كردند  محقق مي شود . دقت كنيد  اين نوشته براي روز شنبه  همين هفته است  : دوستي از تحليل گران  تكنيكال معتقد بود كه  شاخص عدد 92 هزار را  براي رشد نشان  مي دهد و او مي گفت  بايد به  دنبال خبرهاي بنيادي براي رشد بازار گشت  .

به نظر ميرسد بازار به  راحتي  پول بك خود را انجام داد وروي ضلع پاياني كانال جديد نشست و حالا  مي تواند  با  قدرت بيشتري هدف 92 هزار را نشانه  بگيرد . اما  براي روزها و هفته هاي بعد بايد دقيق تر باشيم  از دو هفته ديگرموج گزارش ها  آغاز مي شود وهمزمان  مجلس نيز در بازار موثر خواهد بود و نمي توان  گفت  بازار بسيار مثبتي داريم از همين  رو فعلاً چشم  انداز رشد تا 92 هزار براي شاخص مشخص است  .

اما همين جا  عرض مي كنيم  شك نكنيد كه دولت هم دوست دارد كه در سال 92 واولين  سال حضور شاخص را  به 100 هزار برساند . ان  وقت است كه  بايد فرياد بزنيم   السون و ولسون شاخص به 100  برسون!!

اما در بازار امروز چه خبر بود …

همانطور كه عرض شد بازار با ان خبرهاي مثبت  رشد و شرايط خوبي را ترسيم كرد . و هر چه  به پايان  نزديك  تر شديم  شدت مثبت  بازار بهتر مي شد كه اين مي تواند نشانه خوبي براي بازار روز شنبه  باشد كه اگر سيب خبرها هزار بار نچرخد و روي گاز خورده ان  به  بازار نرسد وضعيت مثبت خواهد بود .

البته خبرهاي سياسي اين  وسط بسيار موثر است  . برخي امروز معتقد بودند كه  اعلام  نزديك  بودن توافق از سوي امريكا و انگليس امروز در وضعيت  مثبت  بازار موثر بود .

و اما در پايان  مقدمه اول به  سراغ مقدمه حاشيه  ها و خبرهاي مختلف ميرويم …

خبرهاي سياسي مهم  ترين حاشيه هاي ژنو است البته  دستگيري بابك  زنجاني نيز مهم  بوده  اما نه خيلي و در خبرهاي ديگر محو شد . مهم ترين  مووضع  توافقات و مذاكرات  ژنو است . مذاكرات  كارشناسي به  پايان  رسيد كه  رییس هیات ایرانی در مذاکر‌ات كارشناسي هسته ای با 1+5 اظهار کرد بر اساس جمع‌بندی و مذاکرات انجام شده با هیات‌های کارشناسی 1+5 زمان اجرایی شدن توافق ژنو دهه سوم ژانویه خواهد بود. اين خود خبر مثبتي براي بازار است كه سه  هفته ديگر بمب هاي خبري خوبي براي ان رو  خواهد شد  .

امادرسوي ديگر عراقچي كمي محافظه كارانه  صحبت  كرد . سیدعباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون برای حل و فصل سیاسی موضوعات باقی مانده برای اجرایی کردن توافق ژنو با یکدیگر دیدار می‌کنند.مهم ترين و كامل ترين جمله را عراقچي بيان  كرد  كه مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 که صبح روز گذشته در ژنو آغاز شد تا 7 صبح به وقت محلی ادامه داشت. پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفت. برخی مسائل هنوز باقی مانده است که باید در سطح سیاسی حل و فصل شود احتمالا نشستی هفته آینده با خانم اشمید برای حل و فصل این موضوعات برگزار می‌شود. دو یا سه موضوع کماکان برای بحث و بررسی مانده است که تصمیم‌گیری درباره آنها سیاسی است.

به هر حال کاری که کارشناسان باید انجام می‌دادند انجام شده و تبیین جزئیات اجرایی توافق و تقدیم گزارش به مدیران سیاسی نتیجه کار آنها بوده که در مجموع مثبت است.

اما داشتيم  خبرها  را مي خوانديم  كه امريكا و انگليس در مورد  اين  توافقنامه  اظهار نظرهاي جدي داشتند كه كمك خوبي به  بازار كرد . امريكا  اعلام كرد  پیشرفت‌هایی در مذاکرات داشتیم و تیم مذاکره کننده نکات برجسته‌ای را به پایتخت‌‌های خود بازگرداندند. دو طرف احتمالاً طرح اجرای توافق «ژنو» را به زودی نهایی می‌کنند. یکی از مقامات دولت آمریکا مذاکرات را در حال پیشرفت توصیف کرد و گفت: ما برای اجرای توافقنامه نزدیک شدیم اما هنوز به مرحله نهایی نرسیدیم. البته از ان سو انگليس نيز اظهار خوش بيني مي كرد . سخنگوی وزرات خارجه انگلیس با اعلام این نکته که در گفتگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ در ژنو پیشرفت‌هایی حاصل شده، تاکید کرد لندن به دنبال اجرایی کردن هر چه سریعتر توافق ژنو است. اما  بازار تمام  شد كه  يك  خبر مهم  ديگر را نيز بازار دريافت كرد كه  براي روز شنبه مهم  است  .

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: 20 ژانویه زمان مناسبی برای اجرای این توافق است؛ زیرا در این زمان دور بعدی نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود که زمان خوبی برای گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خواهد بود.

به نظر كم كم  شاهد  اجرايي شدن  تحولات و توافقات  ژنو خواهيم بود . البته  اين گشايش ها  1 ماهي هست  كه  بيشتر شده  اما  مي تواند  بهتر هم  بشود كه  برخي هفته  سوم  ژانويه  يعني اواخر دي را  زمان  اجرايي شدن  ان مي دانند . اما دقت  داشته  باشيد كه آمار گمرك و فروش نفت  ايران كه  روند  رو به  رشد صادرات و واردات  را نشان  مي دهد  خود به خوبي از اين  رونق حرف مي زند . حالا  بايد بررسي كرد كه در اين  شرايط و در صورت  لغو تحريم چه  صنايعي روي كار مي آيند  و رونق  خواهند داشت . بيشتر به نظر ميرسد 4 صنعت خودرو ، بانك ، پتروشيمي و  فلزات  مورد  توجه  باشند .

اما خبر ديگر بسيار مهمي كه همه را  شوكه كرد اين  بود كه هفته نامه آلمانی اشپیگل در خبری از احتمال حضور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در برلین در اواخر ماه ژانویه خبر داد.تصور كنيد پس از حداقل 10  سال يك  رييس جمهور از سوي ايران ، به دعوت المان  به  المان مي رود كه  قطب اول اقتصاد  اروپاست .

دستگيري زنجاني نيز حاشيه  ديگر بازار بود . بابك  زنجاني كه  بسياري او را عابر بانك  دولت  قبل مي دانند دستگير شده  و سخنگوی کمیسیون اصل نود اتهام اصلی بابک زنجانی را برنگرداندن 2 میلیارد و 60 میلیون یورو معادل 8 تریلیون و 507 میلیارد و 800 میلیون تومان پول فروش نفت و مواد پتروشیمی به دولت عنوان کرد .

اما درست  برعكس روزهاي قبل تحوولات اقتصادي كمتر از تحولات  سياسي است  .

اما همين كه وزير بر اجراي هدفمندي تاكيد كرده خبر جالبي نيست . البته  گويا  شيب ان  بسيار نرم و سبك برنامه  ريزي شده است . در سوي ديگر نرخ دلار به  3000 بازگشته است . گفته مي شود مسافرت ها در اين  نرخ  موثر بود و امروز بارديگر دلار به  زير 3000 رسيد . از سوي ديگر روند كاهشي نرخ تورم  نيز خبر بسيار مهم ديگر براي اقتصاد كشور است  .

بنا به اعلام بانک مرکزی نرخ تورم با ادامه روند کاهشی خود در آذرماه به 39.3 درصد رسید، این در حالی است که طی روزهای گذشته مرکز آمار نرخ تورم را 35.5 درصد اعلام کرده بود.مرکز آمار طی روزهای گذشته نرخ تورم آذر ماه را 35.5 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را 28.8 درصد اعلام کرد.

انمروز خبري به  بازار رسيد  كه  بر خلاف بسياري از عزيزان  حقير معتقد است  به  بورس كمك مي كند اخیراً بانک مسکن مجموعه پیشنهاداتی را در جهت افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن به بانک مرکزی ارائه داده و پیشنهادات مذکور پس از بحث و بررسی کارشناسی، در کمیسیون اعتباری این بانک به تصویب رسیده و در نوبت طرح در جلسه شورای محترم پول و اعتبار قرار دارد.. حالا چرا رونق مسكن  به  بورس كمك مي كند .؟1 شك نكنيد دولت اجزاه  سفته  بازي در مسكن  را نمي دهد و قصدش حضور سرمايه و تقاضاي واقعي در مسكن است اما  شك نكنيد  رونق مسكن  با  يك  تاخير به  بورس نيز خواهد رسيد . البته  يك  شوك  موقتي را  ممكن است  شاهد  باشيم  .

و در اخرين  روز ميلادي در بازارهاي جهاني چه خبر بود …

كاردرحالي دنبال  شد كه  افت طلا  به  زير 1200  دلار شكل گرفت و البته  بارديگر به  1205 بازگشت  . نفت  نيز تا 99 و  98  دلار كاهش يافت . از همه مهم  تر قيمت  جهاني مس بود كه  با لمس 7410  بارديگر كمي كاهش يافت و به 7380  رسيد . روي هم  در 2080 دلار قرار دارد و سرب به 2200  رسيده است  . قيمت  الومينيوم نيز در محدوده 1757  دلار معامله مي شود . در مجموع در تعطيلات پيش رو بازارهاي جهاني خيلي افزايشي نبودند .

و اما  امروز شاخص يك  پرواز خوب ديگر را  داشت كه همه خوشحال  بودند . شاخص امروز پس از رشد 861 واحدي بارديگر به  كانال خطرناك 88 هزار واحد  برگشت و در رقم دقيق 88312 واحد  رسيد . امروز 5 نماد  فارس، تاپيكو،پارسان،غدير و شبندر اثرات  بسزايي در رشد شاخص داشتند كه تقريباً همه از گروه  پتروشيمي بازار هستند . و شبندر هم  با كمي قرابت در همان  گروه است  .

البته  فخوز و حكشتي كه ديروز بازار را نجات  دادند  امروز روي نيمكت منفي ها نشسته و اثر كاهشي در شاخص  داشتند .

اما در مجموع  شاخص حركت  بلندي را زد و به نظر روند مثبتي را داشته  باشد .

نفس گرم  سردار !

اما  امروز تحولات خوبي در گروه  پتروشيمي رخ  داد . سردار دقيقي فقط ان چيزي را  بازگو كرد  كه جلسه 20  روز پيش بوده و قرار بر اين  بوده  تا كسي در مورد  ان حرفي نزند تا برداشت هاي خاص از او نشود . حال اين وسط شيطنت برخي افراد مشخص نبود  با چه هدفي صورت مي گيرد . نقطه مهم  اين ماجرا  اين  است كه  بورس كه  با تيزبيني كامل همه  ي سايت ها  را چك مي كند و به خاطر يك جمله همه  را بازخواست مي كند چرا  به اين  راحتي و با  وجود مطلع  بودن اجازه چنين بازي با سرمايه سهامداران  را داد ؟!

بماند  اما در مورد  نرخ خوراك  در روزهاي قبل مفصل صحبت كرديم  . در جلسه اي كه  3 هفته  پيش در وزارت نفت  تشكيل شده بود  روي نرخ  5 سنت تا حدودي براي نرخ خوراك  توافق مي شود كه حتي نمايندگان مجلس نيز در ان حضور داشته و وزير از ضرورت جذب سرمايه  گذاري 40  ميليارد دلاري مي گويد كه  بايد بااين تشويق ها محقق شود . در ان  جلسه  دو تن از برجسته ترين اعضاي كميسيون تلفيق يعني اقايان  عبدالهي  و تاج گردون حضور داشتند و روي نرخ 7  سنت و البته در شرايطي5 سنت توافق شده  بود .

در سوي ديگر روز شنبه  نيز جلسه اي با  يك  مقام خاص برگزار شده و پتروشيمي ها دغدغه هاي خود در مورد نرخ خوراك   ومحصولات و اثرات  ان  بر اقتصاد و توليد را مي گويند و قرار مي شود روي نرخ گاز كشور بحرين  يعني 7  سنت توافق ها  صورت  گيرد . اين  7 سنت ضرورتي است  كه اگر بخواهد  سرمايه جذب اين  گروه  شود بيان مي شود .

در اخرين خبرها مصاحبه سردار دقيقي نيز بر احتمال عدم  تصويب 13 سنت  حكايت دارد و البته  اخرين مصاحبه  معاون وزير نفت نيز هم  13 سنت  را تائيد  و هم  تخفيف نرخ خوراك  را تايئد مي كند . ايشان  مي افزايد : در فرمول جديد هر چه قیمت محصول افزایش یابد، نرخ خوراک بیشتر می شود، ضمن آنکه نرخ به دست آمده خوراک حداقل ١٧ سنت است همچنین براساس مصوبه ستاد تدابیر قیمت خوراک گاز ١٣ سنت در نظر گرفته شده که این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. مکانیزم قیمت گذاری شامل قیمت متاثر از نرخ نفت خام و یا قیمت خوراک متاثر از محصول است.

و در پايان  خبري را مي گويد كه در صورتی خوراک را با تخفیف عرضه می کنیم که بخش عمده سود در توسعه پتروشیمی به کار گرفته شود. اين  همان  برگشت به اخبار روزهاي قبل است كه  نرخ  7 و 8 سنت اجرايي شود و سود  شركت ها  كمتر تقسيم  شود .

از سوي ديگر دو خبر ديگر نيز وجود  دارد يك اين  كه تبعيض  قيمتي نرخ خوراك در اوره  سازها  را داشته  باشيم  . و 2- اين نرخ  از سال 93 اجرا  مي شود و اين  يعني سود  سال 92 اين  شركت ها  اكثراً افزايشي است و براي پرديس نيز كه  همه  او و زاگرس را  بيشترين اثر مي دانند فقط 9  ماه  لحاظ مي شود . البته حتي اگر 13 سنت  لحاظ شود و تخفيفي نگيرند كاهش سود  پرديس 15 تا 20% است  .

اما  نكته اي كه  شركت هاي پتروشيمي را به تخفيف در نرخ خوراك  اميدوار كرده  اين  اظهار نظر است  كه معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به این که ٤٠ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی پول مورد نیاز است، گفت: این پول ها در دولت نیست و حتی چهار میلیارد دلار هم در دولت وجود ندارد؛ بنابراین هیچ راهی جز استفاده از توان بخش خصوصی نیست و توسعه صنعت پتروشیمی به شدت تحت تاثیر مسائل بیرونی است. و اين  يعني براي جذب سرمايه  بخش خصوصي نمي توان  اين نرخ ها را  ملاك  قرار داد. به هر حال كاهش برخي نگراني ها  باعث شد تا  امروز اكثر اعضاي اين گروه  مثبت  باشند .

اما تحول ديگر مثبت نيز بحث معافيت هاي مالياتي و بورس كالا  بود . در گروه  پتروشيمي بسياري از افراد نرخ خوراك  را  ملاك  قرار داده و كل گروه  را  با ان  چوب مي زنند در صورتي كه دو هفته است مهم ترين تحولات  يعني رشد قيمتي و تقاضا در بورس كالا  را  كسي نگاه نمي كند  . شايد شركت هاي كود اوره و متانول از اين  قضيه  اثراتي بگيرند اما وقتي به  بورس كالا  مي رويم مي بينيم  كه  براي محصولات  مختلف غير اين دو صف كشيده اند .

در هفته هاي قبل بسيار ي از محصولات  شركت هاي تند گويان ، بندارمام، اروند، شازند و جم و همچنين پتروشيمي تبريز مورد  توجه  بوده و با  صفوف سنگين خريد مواجه است  . اين  نشان  مي دهد  تحولات  مثبتي در فروش محصولات  شاهد  هستيم و شايد در كوتاه مدت  اين  شرايط فرق كند اما در ميان مدت و بلند مدت اوضاع به  سود اين  گروه خواهد بود . به خصوص اين  كه  قيمت  فروش محصولات  تا 20% بيشتر از بودجه  شركت هاست .

امروز مصاحبه سردار دقيقي در خصوص تعيين نرخ 6-7 سنتي نرخ خوراك در وزارت نفت طي جلساتي و احتمال تعيين نرخ تا نهايتا سطوح 8 سنتي از يك طرف و تهديد به خروج سرمايه گذاران از اين صنعت در صورت نرخ گذاري غير منطقي باعث شد تا نمادهاي پتروشيمي امروز صدر نشين شده و بازگشت روند قيمتي را تجربه نمايند.
امروز پتروشيمي پرديس با تثبيت شدن در سوطح قيمتي بالاي 2200 توماني خيال سهامداران خود را از سقوط به ورطه 2000 توماني راحت كرد شپديسي كه اهرم ازاد سازي فروش محصولات خود در بازار داخلي را در مقابل تهديد افزايش نرخ خوراك را دارد
امروز پتروشيمي زاگرس هم با رشد قيمتي مجددا به سطوح قيمتي بالاي 2800 توماني بازگشته و به سمت قيمتهاي 3000 تومان نشانه رفته است زاگرسي كه سقوطش به سطوح قيمتي پايينتر با اين برگشت قيمتي از سرش پريد. در اين  سهم  شايعه  شده  خريد دو كشتي كمك  شاياني به  سهم  براي كاهش هزينه  حمل مي كند و اگر نرخ متانول را حتي 450  دلار نيز بفروشد سود خوبي براي خود دارد .
اما پتروشيمي خارك كه خوراكش به صورت گاز ترش ميباشد توانست در قيمتهاي بالاي 4000 تومان تثبيت شود شخارك به دليل استفاده از گاز ترش فعلا قيمت گذاري خوراكش مشخص نميباشد. در اين  روز ها  شايعاتي از توقف نماد هاي شفن و شخارك  شنيده مي شود

در نماد خراسان نيز صف تشكيل شد  و شرايط خوبي را  شاهد  بوديم . اين  شركت امسال اگر به  سود نزديك  3000 رسيد تعجب نكنيد .

در اين گروه كم كم  توجه  بازار بايد به  سمت خليج  فارس برود . سهمي كه دولت هم  براي او نقشه هاي جدي كشيده است و به نظر خبرهاي خوبي در دل ان  است  . خريد هر زمان در قيمت هاي 1600  و كمتر شكارخوبي در اين  سهم  است  . فارس يك  سهم بلند مدت و فاندي قوي است .

امروز گلتاش منفي 4% بود كه  براي خريد بلند مدت ها  جالب بود . پترول نيز ديگر سهمي بود كه صف شد .  پترول نيز با شايعه خريد پرديس و لحاظ كردن در سود  پس از افزايش سرمايه مثبت بوده و به  سمت  افزايش سرمايه مي رود . به نظر افزايش سزمايه  براي افراد ميان مدت و بلند  مدت  بسيار مناسب است  . به نظر پترول شرايط خوبي دارد و مي تواند مورد  توجه  باشد .

بانكيها ارام و در انتظار!!!
اين روزها بانكيها با نوسانات ارام قيمتي در انتظار مشخص شدن ماهيت گزارشات 9 ماهه خود هستند گزارشاتي كه ميتواند روند بانكيها را متحول و سبب رشد قيمتي و بازدهي مثبت در نمادهاي اين گروه شود انتظار ميرود گزارشات مثبتي را از بانكيها در عملكرد 9 ماهه انها شاهد باشيم . البته  تحولات ژنو نيز موثر است .
در نماد بانك تجارت پتانسيل افزايش سرمايه اين بانك باعث نوسانات مثبت شده است به طوري كه پيشبيني ميشود شاهد رشد ارام قيمتي اين سهم تا سطوح 420-440 توماني باشيم تجارتي كه در صورت انتشار مجوز افزايش سرمايه اش به سهمي دست نيافتني تبديل خواهد شد
بانك پارسيان همچنان تحت تاثير خبر احتمال فروش بلوكي بانك پارسيان به ساتا با روند صعودي و صف خريد سنگيني همراه ميباشد البته پارسيان پتانسيل افزايش سرمايه 100 درصدي را هم پيش روي خود دارد سهمي كه ميرود تا قيمتهاي بالاي 500 تومان را به خود ببيند. بايد اذعان  داشت  به نظر خريد پارسيان درصورتي كه اين  معامله  انجام  شود از ايران خودرو  بهتر است اما براي نوسان  مي توان  به گروه خودرو  نيز توجه كرد .
باز هم بانك سرمايه نتوانست در سطوح قيمتي بالاي 320 تومان تثبيت شود بانك سرمايه اي كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي و فروش بلوكي سهامش توسط فرهنگيان باعث ميشود تا اين سهم با نوسانات مثبت همراه شود.

اگر مپنا  را خوب مي خرند  به نظر ارزش دارايي نيروگاه صادرات  حداقل 2500  ميليارد  تومان  است  .

دست رد داروييها بر سينه بازار!
در حالي كه انتظار ميرفت دارويي ها گزارشات مثبت مناسب به همراه تعديل مثبت عايدي بسيار خوبي را ارائه نمايند شاهد انتشار گزارش بدون تعديل دو شركت دارويي بوديم همين امر كافي بود تا داروييهايي كه اين روزها پي بر اي دو رقمي به خود گرفته اند با روند منفي همراه شوند.
البرز دارو امروز مهمان صف فروش بود البته دالبر توانايي تعديل مثبت خوبي را تا پايان سال را داراست اما اين تعديل مثبت را موكول به گزارش 12 ماهه كرده است دالبري كه فعلا تا قيمتهاي 1600 تومان جاي كاهش قيمت را خواهد داشت.
دارويي كوثر هم امروز به صقف قيمتيش برخورد كرده و با نوسانات منفي همراه شد دكوثري كه پتانسيل تعديل مثبت را دارا ميباشد اما به دليل رشد قيمتي بالاي و رشد پي بر اي سهم به نظر ميرسد تحت تاثير جو منفي گروه فعلا اصلاح قيمتي را تجربه نمايد
فشار فروش در دارويي فارابي به دليل پتانسيل افزايش سرمايه سنگين سهم از محل سود انباشته كمتر ميباشد دفارايي كه جاي افت قيمتي چنداني نداشته و نهايتا سطوح قيمتي 3200 تومان ميتواند اين سهم را به تعادل برساند.  گفته مي شود  اين  سهم  گزارش خوبي را را روانه  بازار مي كند و به نظر ميرسد با  وجود  پي به اي بالا  ولي حضور در افزايش سرمايه  اين  سهم منطقي باشد . اين  سهم در سال 95 از نظر سود  آوري متحول شده و رشد سود بالايي را در ان  سال خواهد داشت  پس براي بلند مدت هاي بسيار صبور نيز نگهداري مناسب است  به خصوص براي حقوقي ها  كه  قصد گرفتن  درصد  را دارند .

به نظر حضور در افزايش سرمايه  شركت  مناسب است

در اين  گروه  همچنان وپخش ، رازك و زهراوي اگر عرضه  شوند  براي خريد مناسب  خواهند  بود  . به نظر اگر تپيكو بخواهد عرضه موفقي شود بايد جو گروه مثبت  باشد  .

خبري خوب براي ساختمانيها
خبر تصويب افزايش سقف اعتبار وام هاي خريد و ساخت مسكن توسط بانك مسكن كه ميتواند باعث تقويت تقاضاي مسكن شود باعث شد امروز ساختمانيها كماكان به روند مثبت خود ادامه بدهند ساختمانيهايي كه با توجه به برنامه هاي اعلامي براي سال 93 اكثرا با پتانسيل فروش و پروژه هاي خود و افزايش سرمايه همراه ميباشد . البته نوسان گيران بعضاً برخي سهم هاي خود را در حال نقد كردن هستند اما  بازار مي تواند همچنان  روي انها  اقبال نشان  دهد .
قيمتهاي 720 توماني بالاخره سبب متعادل شد ا س پ شد سهمي كه بازدهي 100 درصدي را طي چند ماه اخير نصيب سهامداران خود نموده است به نظر ميرسد رشد بيشتر اين سهم منوط به يك پتانسيل بنيادي باشد
سرمايه گذاري شاهد با صف خريد امروزش نشان داد پتانسيل شكستن مقاومت 320 توماني را داراست مقاومتي كه اگر شكسته شود قيمتهاي 360 توماني را براي شاهد به ارمغان خواهد اورد
سرمايه گذاري مسكن هم در استانه مقاومت 280 توماني قرار گرفته است مصاف سنگيني بين ثمسكن و اين مقاومت در خواهد گرفت مقاومتي كه در صورت شكسته شدن ميتواند بازدهي 10 درصدي ديگري را نصيب سهامداران اين سهم ساختماني نمايد.

بچه غول بيدار شد

امروز پالايشي ها با ليدر شبندر تحت تاثير خبريهايي در خصصو پوشش هاي مناسب و بالاي سود اين شركتها در گزارشات 9 ماهه و برطرف شدن ترس بازار ناشي از احتمال پوشش هاي ضعيف سود اين شركتها باعث شد تا غول پالايشي ها بيدار شده و شاهد روند صعودي سهام فوق باشيم. روزهاي قبل در مورد  پالايشي ها  صحبت  كرديم . شبريز و شبندر ليدرهاي اين  گروه هستند و شبندر امروز صف شد . قيمت  پايه  بلوك  مي تواند محرك خوبي براي سهم  شود . دوشنبه هم  گفتيم  كه  16000و 18000 ريال نقاط هدف نهاي شبندر طي روزها هفته هاي اتي است . در اين  گروه  سود  سال  بعد  پالايش تبريز در پتروشيمي تبريز بسيار مهم و موثر  خواهد بود .

نكته ديگر را  تكميل مي كنيم كه  در گزارش 9 ماهه  هيچ  يك از پالايشي ها تعديل نيست و بيشتر خبرهاي فعلي شايعات سهم  است اما  پوشش سود مناسب است  .
پالايش نفت بندر عباس با صف خريد سنگيني همراه شد صف خريدي كه وعده قيمتهاي 1550-1600 توماني را در اين سهم را ميدهد شبندري كه برخي شايعه پوشش بالاي سودش را در عملكرد 9 ماهه بر سر زبانها انداخته اند
شپنا هر چه تلاش كرد نتوانست با صف خريد همراه شود شپنايي كه هدف قيمتي 3000-3200 توماني را پيش روي خود دارد اين سهم نيز با شايعه پوشش 70 درصدي سود خود مواجه ميباشد اما مهمتر از ان سهامداران شپنا در انتظار مشخص شدن نتيجه افزايش سرمايه 300 درصدي اين شركت ميباشند
شاوان امروز روز نامناسبي را پشت سر گذاشت شاواني كه فعلا همه چشم و اميدش به گزارش 9 ماهه و تعيين و تكليف نهايي معامله بلوكيش ميباشد شاوان در صورتيكه در عملكرد 9 ماهه هم تعديل مثبت را اعمال نمايد پتانسيل رشد را خواهد داشت.

در نفت  پاسارگاد نيز قطعاً گزارش بهتري را در پوشش سود 9  ماهه خواهيم  داشت  چرا كه  صادرات و فروش بي سابقه اي را داشته است .

چهارگوشه بازار
اين روزها را ميتوان روزهاي كاميابي مپنا نام گذاري كرد هر روز كه ميگذد يك خبر مثبت از اين شركت نيروگاه ساز به گوش ميرسد خبر افتتاح قريب الوقوع طرح اب شيرين قشم هم خبر مثبت ديگري از اين شركت بود كه همچنان صف خريد سهم را تقويت كرد.
در نماد كالسيمين شنيده مي شود گزارش شركت  بد نيست در صورتي كه  فاسمين با يك گزارش 9 ماهه به همراه تعديل مثبت شاهد باشد قيمت هاي 1200  تثبيت  شده و  بازدهي 10 درصدي از اين سهم مي بينيم .  قيمتهاي جهاني روي و قيمت دلار نيز در سطوح مناسبي قرار دارند كه ميتواند به اين امر كمك نمايند
تاپيكو از كف قيمتي 510  توماني با برگشت روند قيمتي همراه شد تاپكيويي كه جو مثبت پتروشيمي ها از علل اصلي برگشت امروزش تلقي ميشد اين سهم قيمتهاي 560 توماني را به عنوان هدف پيش روي خود دارد. در اين  سهم  شنيده مي شود كه پتروشيمي غدير به  بازار مي ايد  و البته اين  موضوع اثر اندكي بر سود دارد اما  به هر حال جو رواني سهم  را مثبت مي سازد . انصافاً صباتامين خوب حركت  كرده است  .

و اما در بازار سرمايه  گذاري ها  بوعلي با برخي حمايت ها مثبت  بود . پرديس هم  منفي شد و. اكثر انها  كاهشي بودند . اتي نيز منفي بود .

گفته مي شود امسال  شيران  8000 ريال محقق كرده و 5000 ريال  تقسيم مي كند . اگر اين  موضوع محقق شود  سود  واتي 1600  ريال  خواهد بود و در ان مقطع است كه  قيمت هاي بالاي 5500 و 5600  ريال  كف قيمتي سهم  خواهد شد . هم  اكنون  ارزش ذاتي واتي 1190  تومان  است كه اگر سهم  را در نظر داشته  باشيم  در 55% ارزش ذاتي در حال معامله است  . نگهداري اين  سهم  گزينه  بدي نيست  . بالاخره در كوچه اتي و شيران هم  عروسي مي شود .

طبق اخرين  شنيده ها واگذاري پتروشيمي پارس به نفت و گاز نهايي شده و فقط بحث بر سر قيمت و درصد نقد اقساط بودن  معامله است  و به  زودي به  بازار اعلام مي شود . اما  سود  27 ميليارد توماني و تقسيم  سود  احتمالي 2000 ريالي پارسان در مجمع سود غدير را  بارديگر افزايش  خواهد داد  . البته  اگر غدير بانك  پارسيان  را تصاحب كند به نظر كامل ترين هلدينگ كشور خواهد شد به همين  دليل است كه  سهم  صف خريد است و اين مي تواند در روند  صعودي سهم موثر باشد.

در اين  گروه غدير براي نگهداري و ميان مدت  مناسب است وپارسيان  براي نوسان اما هر دو شركت ريسك  انچناني نداشته  اما افت انچناني نيز نمي كنند .

ومعادن هم  امروز بين  زمين و آسمان  منفي و مثبت  گرفتار بود . اين  شركت در صورت وضعيت  پرتفوي خود 93 ميليارد تومان  سود  شناسايي كرده است  كه  به نظر حتي اگر تا پايان  سال  هيچ  فروشي نداشته  باشد با  افزايش احتمالي سود كچاد  و كگل رسيدن  به  سود  1600 و 1700  ريالي براي ومعادن  محتمل است . وقتي مس،كچاد و كگل پي به اي بالاي 8 و 9 دارند  به نظر منطقي است كه ومعادن با پي به اي هاي هم تراز انها حركت كند .در اين  سهم  به  زودي خبر افزايش سرمايه  نهايي مي شود . در اين  گروه  بافق بارديگر با  بازي نوسان گيرها مثبت  شد . در كچاد و كگل نيز به نظر گزارش 9 ماهه  مي تواند كمي از حجم منفي انها  بكاهد .

اما از گروه  سنگ آهن به فلزات و فولاد مي رويم . در فخوز شاهد فشار به دليل تبديل شدن حق تقدم ها  به  سهم  هستيم  .البته  گزارش خوبي را نيز در فخوز شاهد  نيستيم و فقط پوشش مناسب دارد . شركت در 3 ماهه  دوم  سال 92 حدود  625 هزار تن  بيلت  فروخت اما در 3 ماهه  سوم 360  هزار تن و اين نكته  منفي سهم است كه  باعث مي شود پي به اي پايين  قبلي در انتظار فخوز باشد . ما  سهم  را از 24000 با  سرمايه  قديم  معرفي كرديم و حالا  بازدهي سنگيني را داده است  بهتر است كمي ديگر صبور باشيد . سهم  تا  11000 ريال  افت  كرده و بارديگر متعادل مي شود .

فولاد اما  ابتدا  مثبت و سپس منفي شد  . فروش 120  ميليارد تومان  ورق در بورس كالا در روز دوشنبه  يكي از اخبار خوب فولاد  است كه اين  روز ها  فروش منطقي را در بازار در پيش گرفته است . از سوي ديگر امار مثبت مديران  شركت در توليد  و فروش نيز نشان  از در پيش بودن  گزارش 9  ماهه  منطقي را دارد . اين دو بستر سازي خوبي براي عدم  ريزش  خواهد بود اما خبري كه  رشد فولاد  را  رقم مي زند و ان  را به 5200  مي رساند خبر عرضه  فولاد هرمزگان  است كه تاثير بسزايي در سهم  دارد .در فولاد كمي صبر كنيد  قيمت  به  محدوده  4500 و 4400  ريال اگر برسد  براي خريد جذاب خواهد بود .

امروز گروه  سيمان هم  با راحت تر شدن خيال  آنها از گاز مثبت  بودند . البته  گزارش هگمتان نيز موثر بود . خبر تعديل مثبت و اعلام  پيش بيني سود  با  رشد در سيمان  هگمتان باعث شد ساير شركت ها  را نيز با رونق نسبي مواجه  سازد . اين شركت  كه متوقف شده  است  سود  سال 92 خود را از 1026 ريال  به  1150  ريال تعديل كرد كه  رشد دلار و صادرات  از مهم ترين دلايل ان  بود و به نظر 1200 و 1220  را امسال  محقق و 1000 ريال  تقسيم  داشته  باشد  . در سوي ديگر سود  سال 93 را 1384 ريال  اعلام كرده است  كه  اين نيز خبر خوبي است  و اين  تازه  گزارشي است كه محافظه كارانه است و به عنوان مثال دلار را  2650 در نظر گرفته . به نظر ساير سيماني ها نيز نمي توانند گزارش هاي بدي بدهند .

اما در گروه برق همچنان  جو مثبت و پول ها  تازه است .

بترانس هم  از مثبت ها  به  منفي امد اما مسير سهم مشخص است . خبر لغو تحريم ها در اتي براي شركت خبر خوبي است . در اين  سهم از نظر بنيادي در سال هاي بعد  تحولاتي را خواهيم  داشت  به خصوص 2 الي 3 سال  آتي اما  يك نكته  مهم  است  . تكنيكاليست ها معتقدند كه  سهم در اين  نقاط استراحت  كرده و حسابي دست  به دست مي شود  سپس رشد خواهد كرد . در اين  گروه پمپ سازي امروز از 4% مثبت  به  4% منفي و سپس مثبت  رسيد . در اين سهم  يك  حقوقي كه 1 ميليون سهم  داشت  امروز صفر كرد .

گروه خودرو  اين روزها در خبرهاي ايران خودرو خلاصه مي شود . شركت هايي مانند نيرومحركه ، تام ، بيمه اي ، و در نهايت خگستر و سمند و برخي شركت هاي ديگر در مجموع 35و به روايتي ديگر 34% از بانك  پارسيان  را در اختيار دارند . گفته مي شود هر سهم بانك  پارسيان  براي گروه ايران خودرو  1600  ريال  تمام  شده و شنيده مي شود  قيمت  فروش 6600 ريال  است  . شايد بيشترين اثر را خگستر ببرد   كه هم  در پارسيان  سهامدار است و هم در سمند . به نظر در مجموع  شركت هايي مانند  خگستر ، تمرحكه ، ورناو خود خودرو از اين معامله متاثر شوند . مجموع به نظر ميرسد 2300  ميليارد تومان  مجموعه ايران خودرو و زير مجموعه ها از فروش اين  بلوك  سود خواهند  كرد كه اثرات  بالقوه اي در خروج  شركت از بحران  دارد . البته  به نظر مسكن دو ساله خوبي است  مگر شرايط را  تغيير دهند . اين  پول از ساير صنايع  به  خودرويي ها واريز مي شود تا روند  اشتغال و حفظ شغل و ايجاد  ان  شدت بگيرد .

به نظر ايران خودرويي ها  به اين  پول نياز دارند  اما  فروش اين  سهم اخرين برگ  برنده  انها خواهد بود . امروز اكثر شركتهاي اين  گروه مثبت  بودند اما ورنا و گروه  سايپا  پر عرضه  بودند . به نظر هنوز اس هاي اين  گروه خگستر ،ايران خودرو تمحركه و ورنا هستند . بهمن نيز با گزارش خوب زير مجموعه ها  دير يا  زود پس از پشت  سر گذاشتن  اين شرايط و عرضه ها  رشد مي كند . در خبهمن گزارشي به  بورس ارسال  مي شود و اكثر سود پيش بيني شده  بهمن  پوشش داده مي شود . نكته ديگر مذاكره جدي بهمن  براي خريد خپارس است كه اين نيز خبرخوبي است  كه  شنيده مي شود همين  بهمن  موتور سهامدار خپارس مي شود .

از بهمن موتور گفتيم  كه اين  شركت  در 6 ماهه  19 ميليارد تومان  سود شناسايي كرده است و اين نيز خبرخوبي براي بهمن  است  چرا  كه ازاين  شركت سودي كمتر از 3 ميليارد تومان در سال در نظر داشتند . هر چند خبهمن پر عرضه  بود  اما مسير سهم  روشن  است  .

جالب است مخابرات منفي و همراه مثبت است . روزهاي قبل گفتيم  كه مسير حركتي همراه  بي شك  قوي تر از مخابرات  خواهد بود .

در پايان به حفاري ميرسيم سهمي كه ارام به مسير بازدهي مي رسد . سهم  امروز يك بلوك  را در درصد مثبت جابجا كرد و سپس صف خريد شد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

11 دي 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم