جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار شنبه 27 مهر 92

گزارش بازار شنبه 27 مهر 92

نوید خاندوزی
اکتبر 19, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار شنبه 27 مهر 92

كمي آهسته تر …

گزارش بازار – بتاسهم 16:10 امروز شنبه ، بازار سرمايه  يك  روز جالب توجه ، جذاب و پرهيجان  را داشت . صبح  امروز در پيش بيني بازار نوشتيم  كه  بازار امروز مثبت اما پر عرضه خواهد  بود  . براي هر دو رويداد  نيز دليلي وجود داشت . براي مثبت  بودن  بي شك  جو مثبت مذاكرات خبر مهمي بوده  كه  باعث اين  موضوع  شده است  و براي همين در دقايق ابتدايي صفوف خريد سنگين  را در بازار داشتيم  . اما درست در نقطه  مقابل در پيش بيني امروز گفتيم  عرضه  زياد است كه  دو رويداد  براي اين موضوع  وجود داشت . يك اين كه  قيمت سهم ها  با  4% هاي مثبت امروز در نقاط مقاومت  بودند  و شاخص نيز در مرز مقاومت جانانه خود  قرار گرفته و واقعاً گذر از 74400 ديگر كار سخت و دشواري مي باشد  . از سوي ديگر بورس با  فشار سنگين  به خصوصي سازي و سهامداران  عمده در حال  فشار براي اشباع  بازار است  تا  بازار را  به مرز تعادل برساند تا پاسخگوي اين  حجم  نقدينگي باشد . به هر حال  اين  دورويداد  امروز در كنار هم مشغول زورازمايي بودند از يك  سو  فشار تقاضا  با خبر مذاكرات  تلاش مي كرد  كه مثبت باشد  و از سوي ديگر طرف عرضه  نيز بيش از قبل براي فروش فشار مي اورد . در اين  بين نقش برخي حقيقي  و حقوقي هايي كه در سود  بودند و سود خود را مي خواستند  شناسايي كنند نيز جالب بود كه آنها نيز از ترس ريزش بازار شروع  به عرضه سهم  كردند كه همين موارد  باعث شد  تا  بازار زمين گير شود .

البته  امروز برخي معتقدند  بودند  كه  فشار برخي براي تسويه بدهي خود نيز در اين عامل موثر بود . در تمام  اين  موراد  كه  بگذريم  قبول كنيد كه  بازدهي 100% بازار در طي اين  مدت  7 ماه كمي تند و تيز است و بورس هم  بي شك  زير اين  فشار  خواهد بود كه  بازار را از حرف و حديث و شايعه  حباب دور كند . شما هم اگر جاي بورس بوديد  سعي مي كرديد  به  بازار استراحتي بدهيد  چرا  كه نمودار شاخص و قيمت  رشد و بازدهي برخي سهام ها واقعاً نجومي شده بود …

البته  سه شنبه هم  گفتيم كه  بازار از حباب فاصله دارد وهنوز تا حبابي شدن حتي صابوني هم  نشديم اما  صلاح  نيست كه  سرعت  رشد بازار اين  چنين  بي در و پيكر و با  رشدي سرسام  اور رشد كند .

اگر قصد داريم در اين  بازار بمانيم  بايد به اين  اصلاحات تن  دهيم  بايد قبول كنيم كه اگر قرار است  سوار اين  كشتي باشيم  لزومي ندارد  كه هميشه  با  بالاترين  سرعت  حركت كنيم  لازم است كه گاهي وقت ها نيز بادبان ها  را پائين  كشيده و بگذاريم امواج اين  بازار را  بالا وپايئن  كند .

اما  براي پيش بيني وضعيت  بازار يك نكته  مهم  است . بازار منتظر 2 رويداد  بود  يكي سياسي و  ديگري گزارش ها .  بورس با زيركي تمام گذاشت كه  رويدادهاي سياسي سپري شود و در اين  مدت  نه نمادي را بازد كرد و نه گزارش تا  عامل دوم كار خود را در بازار آغاز كند  . بازار حالا  زميني است كه در اختيار بورس قرار گرفته و ما مانيم و عوامل بورسي . حالا  نقدينگي در بازار جريان  يافته و جريان پول خريد هاي خود را تقريباً تكميل كرده است  عطش پول كنمتر شده  و حالا  بورس مي تواند  سوار بر قضيه  فشار بيشتري را  براي متعادل شدن  انجام  دهد .

با اين كه همه  با دخالت هاي دستوري در بازار مخالف اند  اما  به نظر حقير اين  ريزش براي بازار و يا در واقع اين  استراحت  حتي اگر 2 الي 3 روز باشد براي بازار لازم  است  .

باز مي گرديم  به  قضيه  بازار كه  حالا  توپ و ميدان در اختيار شركت ها و  بورس است  . به واقع  بازار رشد كرده در نقطه اوج  خود قرار دارد و براي يك  ريزش نياز به  يك  بهانه و تلنگر خواهد داشت  . همانطور كه  تحولات  سوريه تلنگري براي اصلاح  بازار شد در شرايط فعلي نيز گزارش هاي بدون تعديل مي تواند كمي از فضاي بازار و سرعت  رشد بكاهد و در عوض حتي در صورتي كه  برخي شركت ها  تعديل بدهند مي تواند  انها  را در اصلاح  پي به اي قرار دهد  كه  فرصت  مناسبي است  . از سوي ديگر دقت  داشته  باشيد  ما براي سال 93 ديگر اين  شوك  ارزي را نداريم و اين  بازدهي ها در بورس ممكن است  محقق نشود از همين  رو بايد سراغ  شركت هايي رفت كه  ظرفيت خالي براي ازاد كردن  سود خود را داشته  باشند .

از همين  رو وقتي ريش وقيچي در اختيار بورس است  بهتر است  اصلاح  اساسي تري را  به  بورس بدهد . از سوي ديگر قرار گرفتن در اوج ، فصل تسويه اعتباري ها ، رسيدن  تكنيكالي به  نقطه اشباع  خريد  و اصلاح  احتمالي نيز مزيد بر علت  شده است  .

البته  امروز اظهار نظر هايي در مورد عرضه  سهام در بازار نيز جدي بود . ابتداي صبح  گفتيم  كه بورس طي جلسات و رايزني هاي گسترده در اين  چند روز براي عرضه  سنگين  سهام  از سوي برخي حقوقي ها  براي متعادل كردن  جو بازار فشار اورده است . ببينيد  عزيزان  بازار نظام  عرضه و تقاضاست . اگر هزار خبر مثبت هم برسد وقتي طرف عرضه  سنگيني كند  بازار به  يك  اشباع  رسيده و پول تمام مي شود و ان وقت  است  كه فشار فروش برخي براي نقد كردن و سود كردن  بيشتر خواهد شد .

امروز يكي از نمايندگان مجلس نيز تاكيد كرده  بود وقتی بازار با این عطش در حال پیش‌روی است چه اشکالی دارد که میزان واگذاری‌ها دو یا سه برابر زیاد شود و میزان واگذاری‌ها را افزایش دهیم. در شرایطی که حتی لازم است جلوی شتاب بازار گرفته‌شود باید عرضه‌ها انجام شود تا از این طریق نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند و همچنین این نقدینگی در اختیار دولت قرار گیرد. اين نشان  مي دهد  اگر حتي در روز هاي پيش رو اگر خصوصي سازي را ديديد كه هر چه سهم  دم دستش است كه  صف خريد بوده  را عرضه  مي كند  تعجب نكنيد . و بازهم  مي گوئيم در اين  شرايط اشباع  خريد حداقل سرعت  رشد بازار را  تا مدت ها  كند خواهد كرد اما  براي بلند مدت  بازار اين  اتفاق خوبي است  .

بازهم  تاكيد مي كنيم  از امروز تا 2 هفته  ديگر بازي بورس در اختيار كدال و گزارش ها خواهد بود  . بي شك اين  سامانه نقش اساسي را در جهت دهي در بازارايفا خواهد كرد .

اما براي بازار فردا  و چند روز اتي  …

به نظر ميرشد با معاملات  امروز و قيمت هايي  كه  امروز لمس شد بازار فردا در منفي قرار گيرد  و حداقل يك  ساعت  ابتدايي ان  منفي سنگيني را  تجربه  كند . پس از كمي در شرايط بهتري قرار مي گيرد اما  فراموش نكنيد  موج  اطلاعيه ها و فروش اعتباري ها  فردا  با هم  سرشاخ  خواهند  شد .

در مجموع  به نظر بازار 3 روز پيش رو  حداقل بايد يك عرضه اساسي و حتي كاهش جدي را  بسازد  . برخي تكنيكاليست هامعتقدند كه  شاخص بايد تا  70  هزار واحد اصلاح  شود و پس ازان با  يك  پرش ديگر به  سمت  83 هزار حركت خواهد كرد . پس از ديد  اين  افراد نيز اين  محدوده  فعلاً براي عبور كردن  سيم خاردار اساسي را در پيش دارد .

و اما در حاشيه  بازار چه خبر است  …

در مورد  مسائل سياسي و اتفاقي كه  رخ  داده  همين  بس كه مذاكرات  محرمانه خود گوياي يك  گام  مثبت  است  . به نظر حقير تا  ابان  ماه و اين  3 هفته  يك  چيز براي بازار بيش از همه اهميت دارد . پالس هايي كه  طرفين  به هم  مي فرستند . به نظر در يك  واليبال  مجدد  سياسي دو طرف در حال ارسال  پالس هاي سياسي مثبت خواهند بود . طرف مقابل با  برداشتن برخي تحريم ها و طرف ايراني نيز با شفاف سازي دقيق تر و بهتر نظير انچه  امروز حسن  روحاني به  طرف مقابل فرستاد كه  ما چيز پنهاني نداريم و اين  يعني بازرسي هاي بيشتر و عدم  ترس از اين  بابت  …

چند روزي از مذاكرات  ژنو مي گذرد  و ان  داغي ان  روز ها  را نداريم و البته خبرهاي خوب حول اين  مذاكرات  هنوز وجود دارد . اما  سعي مي كنيم  روايتي كوتاه  را از مذاكرات  داشته  باشيم  .

ا.ل اين كه  طريف با كمر درد وارد مذاكرات  شد و با ان  حال  خراب! بازهم  موفق بود و پاورپوينت خوبي را ارائه داد . به  طوري كه سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که طرح هیأت ایرانی درباره موضوع هسته‌یی تهران در نشست گروه ۱+۵ و ایران در ژنو با موفقیت بسیار ارائه شد.پس از ت  رايزني ها  انجام  شد  كه ديار عراقچي  با  وندي شرمن در هياهوي ساير خبرها  گم  شد  و البته  خبر بسيار مهمي بود .

گفته مي شود  پسنهاد  خوب ايران  چه از نظر انتقال  غني سازي، چه بازرسي ها و … 1+5 را خوشحال  كرده است و البته  انها نيز موظف به  كاهش تحريم ها  هستند . اين  طرح  انقدر مثبت بود كه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد طرح ارائه شده از طرف ایران در ژنو بسیار مفید است. وی همچنین گفته است: دولت آمریکا طرح ایران را دارای آن سطحی از جدیت و استحکام می‌بیند که پیش از این سابقه نداشته است. اين  امر نشان مي دهد  روند مذاكرات  با دور قبل تفاوت هاي جدي دارد  .

مذاكره كننده ارشد هسته اي روسيه، آهنگ مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ را بي سابقه خواند و اضافه كرد براي اولين بار در تاريخ مذاكرات دو طرف، آنها توانستند بيانيه مشتركي براي ارائه به رسانه هاي خبري صادر كنند. اين خود نقطه  بسيار مهمي بود كه  بيانيه  مشترك  صادر شد . مقايسه  كنيد با دوره هاي قبل كه جليلي يك چيز و اشتون چيز ديگري مي گفت  .

در مجموع طرف‌های شرکت‌کننده، اغلب واکنش‌های مثبتی نسبت به این دور از گفت‌وگوها داشته‌اند چرا ایران در این مذاکرات طرحی را ارائه کرده است که نقطه آغاز، پایان و گام‌های میانی طرفین برای دستیابی به نتیجه مطلوب را مشخص می‌کند   به  طوري كه از دید نمایندگان آمریکا برخی جزئیات فنی مطرح‌شده در این دور از مذاکرات، پیش از این سابقه نداشته است .

قرار ملاقات  بعئدي را  16 و 17  ابان  ماه  گذاشتند و به نظر حقير تا ان زمان ما  اظهار نظرها و واكنش هاي مثبتي را در پيش داريم  . هنوز جوهر بيانيه  خشك نشده  بود كه یک روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد این کشور اعلام کرد دولت اوباما در حال ارزیابی پیشنهاد کاهش شدت تحریم‌های ضدایرانی با ارائه پیشنهاد دسترسی به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست.

در مجموع  بايددر اين  3 هفته  اثرات  مثبت و اظهار نظرهاي علمي و عملي را  براي برخي گام ها  شاهد  باشيم كه  نمونه  ان  را در بالا  ديديم  . امار ها نيز نشان  مي دهد  فروش نفت  ايران  به  برخي كشور ها  افزايش يافته و اين نيز خود نشانه مهمي است  . گويا عمان  هم  وارد كار شده و قرار شده است  تا بخشي از پول هاي ايران  را جابجا  كند .

به نظر حقير ان موضوع سياسي كه از ان نگران  بوديم  برطرف شده و 3 هفته  پيش ور از نظر سياسي براي بازار روزهاي خوبي  خواهد بود . اما  بازار امروز اثر مثبت  سياسي خود را  پس داد  و به نظر ميرسد بيشتر حول محور اطلاعيه ها  واكنش نشان  دهد.

اما در حوزه  اقتصادي دولت افزايش قيمت  ارز مبادله اي در استانه  مذاكرات  پيغام  مثبتي براي بازار بود كه خواب دلار زير 3000 تومان  را  بايد فراموش كرد . در سوي ديگر بخشنامه  بودجه منتشر شده است  كه در ان فروش برخي دارايي ها و حركت  به  سمت  نرخ ارز تك  نرخي و ثبات  ارزي از مهم ترين اولويت هاي ان  است  . در سوي ديگر شنيده مي شود در 3 ماهه  پاياني سال 3 دهك  از ثروتمندان  با حذف يارانه مواجه مي شوند .

در ساير خبرها  به نظر ميرسددر اوضاع  سياسي گشايش هايي در باز شدن  برخي تحريم ها  رخ  دهد كه  تحريم  بانكي  و تحريم  پتروشيمي در صدر انها خواهند بود .

در مورد  بازارهاي جهاني با  توجه  به خبر اشتي كنگره و دولت امريكا و افزايش سقف بدهي با  رشد نسبي همراه  شد . در قيمت نفت  شاهد ثبات  ان در 101 دلار هستيم  . در قيمت  طلا  نيز با  رشد اندك  به  1311 دلار رسيده است  .  اما در فلزات  مس امروز با افزايش چند روز اخير به 7210  رسيده است  . در نماد روي نيز قيمت هاي1910 لمس شده  و الومينيوم  هم  در محدوده 1805  قرار دارد . در مجموع  فلزات  صعودي بوده و اين خبر خوبي براي بازار بود و حتي صف خريد فملي را  نيز براي لحظاتي رقم  زد .

و اما  شاخص كه  امروز پروازي به  ياد ماندني را در ذهن داشت  . او  امروز با  رشدي 1633 واحدي در يك  روي بياد  ماندني در 74400 واحد  قرار گرفت  جايي كه  برخي معتقد  بودند اينجا ديگر اخر خط است و بهتر است كمي اهسته  تر حركت  كنند . امروز 6 سهم در باشگاه  100  تايي هادر شاخص موثر بودند  كه شبندر، فولاد،شپنا،مس،تاپيكو،كگل جز اين  6 شركت  بوده و پشت  سر آنها كچاد، خليج  فارس، غدير، بانك ملت ، پاسارگاد  و شبريز نيز بر شاخص اثر گذار بوده و در كنار انها تنها دو سهم  مپنا و مخابرات  بوده  كه كمي شاخص را در منفي ها  ازار مي دادند . به نظر ميرسد شرايط بازار فردا  به اين  شكل نباشد و پس از چند روز بازار رنگ  قرمز تري را  به خود  بگيرد .

معجزه در گزارش ها !

امروز گزارش بسيار عالي و تعديل مثبت سنگين پتروشيمي شازند و گزارشات پتروشيمي خارك در كنار افزايش شايعات احتمال تخفيف خوراك مايع باعث شد تا نمادهاي پتروشيمي با رونق و صدر نشيني همراه شوند.

در خارك سهم در حالي كه  سود هر سهم خود را 4411 ريال  اعلام كرده  بود در گزارش 6 ماهه موفق به  پوشش و تحقق سود 4031 ريالي شده است و شايعه  تعديل سود  تا  7000 ريال  را در جريان  انداخته است . هر چند با اين جو بازگشايي يعني اصلاح  سنگين  پي به اي .

امروز شازند  نيز با تعديل خود جمعي را خوشحال  كرد . اين  سهم  با تعديلي 50% سود خود را از 2796 ريال  به  4230  ريال  افزايش داده  تا همه  را غافلگير كند . گفته مي شود دليلي تعديل شركت افزايش توليد هيدروکربورهاي هيدروژنه شده، هيدروکربور آ -80 و بنزين خام (بعنوان ماده اوليه اين محصولات) مي باشد . البته  رشد سود غير عملياتي نيز موثر بوده . با اين  شرايط به نظر شازند به  سود 5000 ريالي نيز ميرسد اما  اين  حد بالاي سود  شركت است  . در بازار امروز با اين  سود وبانك  صف خريد شد . شازند  تقسيم  سود خود را  پيش ازاين  1950  ريال اعلام كرده  بود كه  حالا  به 2538 ريال  افزايش يافته و اين  رشد نزديك  به  600 ريالي حدود 800 ريال سود وبانك و 10 ريال  سود تاپيكو را افزايش مي دهد  . البته دقت كنيد اگر سياست تقسيم سود شازند  مثل سال هاي قبل 100و يا حتي 90% باشد انگاه وبانك بيش از 260  ريال  و تاپيكو 20  ريال  بيشتر سود مي كند  .

صف خريد امروز وبانك و وتوسم  ازاين  تعديل سود ناشي مي شد .

پتروشيمي جم كه اين روزها با شايعه احتمال اعلام سود 360-380 توماني مواجه ميباشد با صف خريد به سمت قيمتهاي 2000 توماني گام برميدارد جمي كه شايعه حضور پارسان در اين سهم شنيده ميشود اما  هر چه  قدر هم  اين  شايعات  قوي باشد  فردا  سهم  با  قدرت عرضه مي شود و احتمال متعادل شدن او  بالاست .

پتروشيمي زاگرس تحت تاثير گزارش مثبت خارك به سمت قيمتهاي 3000 تومان گام برداشت اما فشار عرضه مانع از تثبيت شدن سهم در قيمتهاي بالاي 3 هزارتوماني ميشود در صوت ارائه گزارش مثبت 6ماهه ميتوان انتظار قيمتهاي بالاتر را در نماد زاگرس را داشت در غير اين  صورت اصلاح قيمت  تا  26000 انتظار او را مي كشد .

اما شيران تحت تاثير دو عامل احتمال تعديل مثبت سود شركت در كنار احتمال افزايش تخفيف خوراك شكت به سمت قيمتهاي 3600 توماني گام بر ميدارد روند سهم بستگي به ماهيت گزارش 9 ماهه دارد كه ميتواند رشد بيشتر سهم حتي تا سطوح 4 هزارتومان را منجر شود و در صورت عدم تعديل مثبت عايدي روند منفي و اصلاحي را نصيب اين سهم نمايد . يادمان  باشد  كه اتي نيز به شيران گره خورده و به طور كلي ولصنم و وصنعت نيز با اين  سهم  بالا وپاپيئن مي شوند .

زره پوشان بي سلاح!

در بازار امروز عرضه هاي سنگين بر زره پالايشي ها اثري نداشته و همچنان سهام اين گروه صدر نشين بودند اما  كمي از عطش اين  گروه كاسته  شد .اين روزها در يك  سو شايعات تعديل مثبت از 30-50 درصد در نمادهاي پالايشگاهي در جريان ميباشد و از سوي ديگر برخي شنيده ها از شايعه  بودن  تمام آنها  حكايت  دارد  كه  نشان  مي دهد شاخص هاي اين گروه در معرض خطر هستند .

گروه  پالايش عرضه هاي سنگيني را داشت  . دوستان در اين  گروه دقت داشته  باشند  كه پول هاي جديدي كه تزريق شده در كنار برخي حقوقي ها و حقيقي هاي خاص بعضا ً پول افراد تازه وارد و كم  شناخت از بازار است  كه  كار را  براي گروه خطرناك مي كند  . اين  گروه نه در خريد و نه در فروش تحليل ندارد . بيشتر كارگزار براي پول او  تصميم مي گيرد  كه او نيزديدش لحظه اي است  .

اين  گروه  با خبرها و شايعات  گزارش ها و پوشش هاي بالا  داغ  شده است . اگر يك  گزارش به خصوص گزارش شبندر بدون تعديل و پوشش مناسب راهي بازار شود  ضربه  بدي به  سهم  خواهد زد .

در اين  گروه كمي دقت  كنيد … خريد هاي سنگين نداشته  باشيد . در كنار اين  خبرها  شنيده  شده  شراز نيز سود خود را  بدون تغيير در گزارش 6 ماهه  اعلام مي كند و پوشش او نيز اندكي بيش از 50% است  . گزارش نه چندان  جالب شراز مي تواند كمي روحيه گروه موثر باشد .

امروز در قيمتهاي بالاي 3600 توماني عرضه هاي بي مانندي براي متعال شدن و سيراب شدن عطش خريداران شپنا انجام شد احتمال ميرود سهم به پايان روند صعودي خود نزديك شده باشد شپنايي كه پتانسيل افزايش سرمايه 300 درصدي و تعديل مثبت را در عملكرد 6 ماهه دنبال ميكند.

شايعه تعديل مثبت 30 درصدي شبندر غول پالايشي ها اين سهم را به هدف قيمتي 1800 توماني رساند بايد توجه داشت قيمت 1800 تومان مقاومت سرسخت شبندر محسوب شده و به نظر نميرسد رشد قيمتي چنداني در انتظار سهم باشد .

اين روزها شايعه سود 500 توماني شاوان بر سر زبانها ميگردد اما شايعه سازان كه قصد افزايش حبابي قيمت شاوان را دارند پا را فراتر نهاده و شايعه را  بالاتر مي برند  شاواني كه گزارش 6 ماهه اش تكليف سهم را مشخص خواهد كرد و فردا  برخي سهامداران  حقيقي درخواست عرضه  جدي سهم  را دارند .

بانكيها رفع تحريم ميشوند؟

اين روزها خبرهايي در خصوص احتمال رفع تحريم بانكها و برقراري مجدد سويفيت در كنار خبر ملغي شدن ايين نامه پرداخت بانكها به صندوق سپرده باعث شد تا نمادهاي بانكي كه در كف قيمتي قرار داشتند با اقبال بازار همراه شوند

بانك سينا امروز با صف خريد به سطوح قيمتي بالاي 190 توماني صعود كرده تا فردا به مصاف مقاومت 200 تومانيخود برود شنيده ميشودسينا نيز قصد افزايش سرمايه 200 ميليارد توماني را دارد همچنين ظاهرا گزارش مثبتي در انتظار سهم ميباشد

بانك تجارت كه اين روزها به دليل تحركات گسترده در بازار سرمايه و فروش اموال خود با شايعه سود 42 توماني همراه ميباشد با رشد قيمتي به سطوح270 تومان رسديه و با فشار عرضه ها متعادل شد با توجه به نسبت پي بر اي بسيار بالاي تجارت انتظار رشد بيشتر قيمتي از اين سهم نميرود و پيش ازاين  نيز اهداف 2800 را براي سهم  ذكر كرده  بوديم  .

امروز بانك پارسيان نتوانست از سد مقاومت 320 توماين عبور نمادي مقاومتي كه در صورت شكسته شدن ميتواند پارسيان 360 توماني را به ارمغان بياورد پارسيان نيز اين روزها با شايعه افزايش سرمايه تا سطوح 1500 ميليارد تومان واجه ميباشد .

در مجموع در گروه  بانك فقط شايعه  است  كه  فعلاً پيش مي برد  . در اين  گروه  عرضه خصوصي سازي در بانك  تجارت  كل گروه  را  با  چالش مواجه  ساخت.

غولي به نام هلدينگ!

شاخص نگاهش به هلدينگها و هلدينگها نگاهشان به شاخص ميباشد هلدينگهايي كه اين روزها زمينه ساز اصلي رشد بي مانند شاخص كل شده اند .

در نماد تاپيكو كه پول خوبي پشت سهم قرار گرفته و عرضه هاي سنگيني را از سوي سهامداران عمده خود به خصوص تامين اجتماعي را شاهد ميباشد امروز مقاومت 460 توماين را پشت سر گذاشت قيمتهاي 480-500 تومان به نظر ميرسد پايان روند صعودي سهم را رقم بزنند. دلايلي وجود دارد  كه  بازار به  تاپيكو اقبال  نسبي را  يافته است . اين  سهم  امروز با  وجود  اين  حجم  عرضه  سنگين  بازهم  تنها  سهمي بود كه  صف خريد شد . سهم  13% مارون  را دارد كه  گفته مي شود متوقف مي شود ، 48% فن اوران  را كه او نيز احتمال توقفش بالاست  . 42% خراسان  را دارد  كه  سود  2130  ريالي را  با تعديل جدي به  بازار اعلام مي كند، 32% امير كبير را دارد كه او نيز تعديل مي دهد ، 20% اراك و 22% خارك  ديگر شاهكار هاي تاپيكو ست كه اراك  50% تعديل داده و خارك نيز بودجه  خود را كامل در 6 ماهه  پوشش داده است .

به نظر ميرسد امسال در پايان  سال  تاپيكو سود  1100 و 1150  ريالي را روي دوش خود داشته  باشد و به همين دليلي است  كه  بازار با قدرت  به  سراغ  سهم  رفته  . البته  فعلاً با اين  خبرها  سهم مي تازد اما در قيمت هاي 5000 ريال  به  بالا ديگر خريد براي كوتاه مدت جذاب نيست  در واقع  شايد مثبت هاي فردا ديگر اين  طور برخي را  براي خريد ترغيب نكند .

استانه قيمتهاي 700 توماني جهنم وصندوق شد و عرضه هاي سنگيني را شاهد بوديم قيمتهاي 700-720 تومان مقاومت سنگين سهم بوده و ميتواند عرضه هاي سنگينتري را براي وصندوق رقم بزند فروش و خروج و شناسايي سود در وصندوق ميتواند مناسبتر باشد.

تعديل مثبت سنگين سود پتروشيمي شازند در كنار احتمال رشد سود ساير شركتهاي زير مجموعه گروه توسعه ملي سبب تشكيل صف خريدس نگين در اين سهم سرمايه گذاري شده است وبانكي كه با اين صف خريد به سمت سطوح قيمتي 660 توماني حركت ميكند و شايد بازگشايي سهم شرايط پايدارتري را براي وبانك  رقم  بزند .

معدني طلايي!

امروز جو مثبت بازار سبب شد تا نماد هاي معدني هم روند مثبت را در پيش بگيرند البته گمانه زنيهايي در خصوص تعديلات مثبت نمادهاي اين گروه و احتمال توقف نمادهاي معدني نيز به اين جو مثبت دامن زده است

ملي مس امروز به قيمتهاي بالاي 400 تومان صعود كرد شايعه تعديل مثبت 15 درصدي در فملي در اين رشد قيمتي تاثير گذار بوده است ملي مس هدف قيمتي 420 توماين را پيش رو دارد كه ميتواند سهم را متعادل سازد

شايعه سود 140-150 توماني كالسيمين در عملكرد 6 ماهه به دليل افزايش فروش صادراتي شركت در كنار تسعير ارز با قيمتهاي ازاد سبب شد تا يايان سهم رويي تا استانه قيمتهاي 900 توماني با رشد قيمتي همراه شود در قيمتهاي مثبت فردا انتظار پايان روند صعودي كالسيمين را داريمهر چند توقف باما در جو اين  گروه موثر بود  .

در نماد فراوري چند شايعه مهم در جريان ميباشد اول شايعه احتمال تعديل مثبت و اعلام سود 100 توماني در اين شركت و دوم تخصيص سهميه كنسانتره روي فسرب به اين شركت و افزايش قابل توجه توليد و فروش شمش روي توسط فراوري از اخبار مثبت اين سهم محسوب ميشود هر چند  گروه  روي عرضه هاي جدي را در فراوري دارد  .

در اين  گروه كچاد كمي اقبال  بهتري به خودگرفته  بود اما كگل را جدي مي دادند . به نظر گزارش هاي 6 ماهه اين  گروه اگر حرفي براي گفتن نداشته  باشد  ريزشي  خواهند بود  .

چهارگوشه بازار!!!

شايعه رشد توليد و فروش قابل توجه در زامياد به همراه افزايش نرخ 13 درصدي برخي از حصولات اين شركت خودروساز باعث شد تا زامياد با صف خريد مواجه  شود .  با  توجه  به  جو مثبت  مذاكرات و قرار گرفتن  مصاحبه هاي مثبت از برگشت  برخي خودروسازان و ظرفيت توليد ايران خودرو و به  طور كلي خودروي كشور در سال  اتي توسط وزير صنعت اين  موارد نشان  دهنده اين  است كه جو خوش بيني به  گروه خودرو  بالا  رفته و امروز و تا چند روز اتي و تا  قبل از اين كه  گزارش هاي ضعيف اين  گروه  برسد  نماد هايي مانند خودرو ، خگستر ، بهمن ، سايپا و … مثبت هستند . البته  فردا  گروه خودرو  نيز روز سختي را خواهد داشت و شايد فردا تك  سهم  ايران خودرو در اين  بين مثبت  باشد و باقي منفي معامله  شوند . البته  با  توقف باما  شوك خوبي به گروه  روي وارد شده  كه  خبهمن  را خوشحال  مي كند  اما  بعيد است  طاقت عرضه هاي سنگين  را داشته  باشد .

در گروه دارو ليدر اين گروه يعني دارويي سبحان همانطور كه وعده داده بوديم سطوح قيمتي 720 توماني مانع رشد بيشتر قيمت اين سهم شد سبحاني كه پتانسيل تعديل مثبت و افزايش سرمايه را در پيش روي خود دارد. البته در اين  گروه  سينا دارو امروز متوقف شد .

امروز صنعتي بهشهر با صف خريد همراه شد صنعتي بهشهري كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي بيشتر و افزايش سرمايه  سنگين از محل سود انباشته همراه ميباشد و قيمتهاي منفي هفته گذشته فرصت خريد خوبي براي اين سهم غذايي محسوب ميشد قيمتهاي 4800 تومان را به عنوان اهداف پيش روي سهم ارزيابي ميكنيم هر چند  فردا نيز بازار روز سختي را در پيش دارد.

وقتي تعديل اراك  به  بازار امد  شركت  پتروشيميران نقش مهمي در ان  داشت . لازم  به ذكر است  كه 7% اين  شركت  كه  امسال  گويا بيش از 150  ميليارد تومان  سود داشته  است در اختيار بوعلي است و. از همين  رو توجه  به نماد  بوعلي نيز مي تواند  براي دوره هاي بعد  با توجه  به  حضور در اين سهم  پتروشيمي افزايش يابد .

برخي معتقدند  وبوعلي فقط از سال هاي بعد  200  تا  250  ريال از اين  محل سود  خواهد داشت .

در گروه  فولادي ها  ذوب درجا زد  و با  گزارش ضعيف خود حاشيه نشين  شده است . ذوب گزارش خوبي را نداشته و سهم در گزارش 6 ماهه  در حالي كه نسبت  به  دوره  3 ماهه  اول كمي در توليد و فروش پيشرفت داشته  تنها توانسته 35% از پيش بيني فروش خود را  محقق كند و البته  با كمك كنترل بهاي تمام  شده از سود  اعلامي 483 ريالي موفق به  تحقق سود 256 ريالي شده است . در سود عملياتي نيز تا حدودي موفق بوده و پوشش بيش از 60% است  . گزارش جالبي نيست اما منفي هم نيست و فقط ضعف فروش شركت  را برجسته مي كند .به نظر با اين گزارش شاهد ادامه درجا  زدن  ذوب در قيمت هاي 3600  تا  4200  ريال  باشيم .

در نماد  فولاد به نظر حتي با  وجود  پوشش مناسب در گزارش سهم  نهايت  يك  4% مثبت را در رالي كوتاه مدت خود داشته  باشد .

گزارش قبلي فولاي تحقق  سود  باورنكردني 1140  ريالي را  نشان  مي دهد كه  البته  داستان  دارد و همه ي ان عملياتي نيست . درست  است كه  فروش و سود  عملياتي 80% رشد كرده است  اما درامد بيش از 3.5 ميليارد توماني در سود غير عملياتي منجر به چنين  پوشش سودي شده است  . نكته  جالب اين  است  كه  بودجه عملياتي شركت  بر طبق بودجه  اعلامي پيش مي رود و 45 تا  50 تومان  از سود  شركت  عملياتي است  . اما  حالا  شركت  سود خود را  1765 ريال  اعلام  كرده است و به نظر ميرسد در قيمت هاي بيش از 8500  ريال  قرار گيرد . هر چند  با توجه  به  سود غير عملياتي به نظر قيمت هاي فوق براي سهم  كمي بالاست  و شايد اگر در سود هستيد وقت  فروش باشد .

در نماد فولاژ شايعاتي از پوشش مناسب اما  بدون  تعديل به  گوش ميرسد . برخي تكنيكاليست ها معتقدند  سهم  از ظنر تكنيكالي مستعد  يك  رشد است  . اين  سهم از نظر بازدهي به  بازار بدهكار بوده و به نظر در قيمت هاي زير 4600 ريال  ريسك  انچناني ندارد .

اما در بين  سرمايه  گذاري ها  فضا  داغ است  …

گفته مي شود اين  سهم  از امروز فروشنده كچاد است و ديروز نيز 5 ميليون  سهم در بازار عرضه  كرد  كه  4 ميليارد تومان  سود  شناسايي كرد . به نظر ميرسد وسپه  با  توجه  به حضور در خارك ، پرديس،غبشهر، كچاد، اميد  و برخي سهم هاي خوب ديگرو احتمال  رشد سود سيمان  داراب مي تواند در منفي ها و درصورتي كه در قيمت هاي 2400 و 2300  ريال  قرار گرفت مورد توجه  باشد  . البته  روي اين  سهم  بايد كمي صبوري كرد تا  سود و گزارش هاي شركت منتشر شود كه  گفته مي شود  حتي امسال  وسپه  توانايي سود  600  و 650  ريالي را نيز دارد .

در اين  گروه وتوصا نيز با  شناسايي سود 600 ريالي مورد توجه  بازار قرار خواهد گرفت و شايد تا 3000 ريال  رشد كند .

وتوسم نيز اين بازي را  با  مثبت  آغاز كرد . اين  سهم 3% خارك ،7% وبانك ،3% كنور ،4% نفت  بهران  را در اختيار دارد كه تعديلات  اخير اين  چند سهم در سهم  لحاظ نشده و به نظر ميرسد با  گزارش مثبت  خارك ، شازند و بهران  امروز اين  سهم  صف خريد شود .

امروز سيماني ها مثبت  بودند

سيمان ني ريز موفق شده در گزارش 6 ماهه خود در حالي مه  2102 ريال  سود اعلام كرده است  1818 ريال  سود محقق كند  كه  امار بسيار مثبت  فروش و صادرات  شركت  به اين  تعديل سود  كمك  شاياني كرده است. نماد اين  شركت  امروز متوقف شد  موجبات خرسندي گروه سيمان  را رقم  زد  كه كمي هم  به مجموعه  بانك  ملي و غدير نيز سرايت  كرده  بود .  هر چند  امار بهبهان و دورود نااميد كننده  بود كمي گروه  را دو دل كرده است  .

امروز با خبر مثبت بودن  مذاكرات همه مي گفتند  حتايد با  رشد مواجه مي شود اما  شايعه  شده  سهم  پوشش مناسب سودي را در گزارش پيش رو ندارد از همين  رو فشار فروش روي اين سهم بسيار زياد شده  بود . خبر گزارش مي تواند نقطه عطفو اتكاي اين  سهم  باشد  .

امروز فارس به دليل شايعاتي از مجمع و توقف طولاني مدت كمي درجا  زد فردا نيز با  صف فروش آغاز مي كند  اما  بهتر است  ميان مدت ها  با  سهم  به  مجمع  بروند  . در گروه او پارسان هم  با  وجود صف خريد عرضه  شد . پارسان  نمي تواند خيلي افت  كند اما  فعلاً بيشتر از 12500  نيز  نخواهد  شد . اما  در مجمع  سهم  به  قيمت هاي 14000 ريال  نيز مي انديشد .

بازار امروز روي حفاري كمي مثبت  شد  اما خيلي زود عقب نشست  سهمي كه  يك گزارش خوب او را تا  6800  ريال  بالا  مي برد .

در كنار او مپنا نيز منفي بود . خريداران  زيادي دور مپنا  نيستند و ممكن است  سهم  بارديگر تا 6800  ريال  اصلاح  شود .

در مجموع  بازار بايد خود را  به  يك اصلاح  3 الي 4 روزه عادت دهد و با ان  كنار بيايد …

گروه تحلیل گری بتا سهم

27 مهر 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم