جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار شنبه 6 مهر 92

گزارش بازار شنبه 6 مهر 92

نوید خاندوزی
سپتامبر 28, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار شنبه 6 مهر 92

شاه كليد دربازار…

گزارش بازار – بتاسهم 15:40  امروز بازار سرمايه  يك  روز تاريخي را داشت  .  كه از خواب بيدار شديم ديديم  كه  افتاب انگار امروز از سمت ديگري طلوع مي كند و با خبرهاي خوشحال  كننده اي به  روند  بازار اميد بيشتري پيدا  كرديم  .  نه اين كه  تحول شگرفي رخ داده و از فردا  همه چيز گل بلبل خواهد شد  . خير . بلكه تغيير و تحولاتي را  چه در عرصه  داخلي و چه خارجي شاهديم كه اميدها  به  بازار را افزايش داده است  .

امروز صبح  هم  قبل از شروع  بازار يك گريز به  روزهاي پس از انتخابات  زديم  و از حال و هواي ان  روز ها  گفتيم  . حقير و بسياري از عزيزان  چشم  اندازي را در ان  زمان  ميديدم  كه  منجر به  رشد بيش از 20  هزار واحدي شاخص در اين  مدت  شده  است  . و امروز يك  صبح ديگر شبيه  ان  صبح  را داريم  .

ابتدا  در برگ هايي از تاريخ سري به ان  روز تاريخي 25 خرداد مي زنيم  و به گزارش بازار امروز و شباهت هاي اين  روزها و ان  روزها اشاره  مي كنيم  .

از شما عزيزان تقاضا داريم متن  زير را خوب بخوانيد  كه  به ان  روز ها  باز مي گردد و سپس به  سراغ  تحول اين  روزها مي رويم . اين  متن  در عصر روز شنبه  25 خرداد نوشته  شده است  :

به نظر شما  چرا  بازار جو مثبت گرفته است . پرواضح است كه جريان  فعلي كشور مورد  قبول هيچ كس حتي رهبري نظام  نبوده و همه  به ان  انتقاد داشتند . مردم  هم  در همين محدوده و دايره بودند و با  قدرت امدند  تا تغيير بدهند انچه  پيش روي انهاست و حرف خود را محكم  به جريان  اداره  كننده  كشور بزنند . دليل مثبت  شدن  بازار فعلي به اين شكل است  كه  بازار از تغيير مثبت  استقبال  مي كند . حسن  روحاني نماينده جريان  فكري تعقل گراست و تند  رو نيست . او  به اقتصاداهميت مي دهد و تنها كسي بود كه  رئيس ستاد  خود را راهي بورس كرد . تيم  او اقتصادي است و بازاراز انها خاطره خوبي دارد. بازار از مذاكرات  هسته اي او خاطره خوبي دارد و اين  موارد و اميد به تغيير باعث شد تا بازار اين  چنين مثبت  باشد  . اميد به تغيير در سياست خارجي ، نرخ ارز، سرمايه  گذاري،چرخيدن چرخ صنعت ، ثبات  اقتصادي، رونق  و … بازار سرمايه  به اين  راي داد حتي اگر به قيمت كاهش قيمت  دلار تمام  شود  اما  بازار از رونق استقبال  بيشتري مي كند  . رونق توام  با ارامش … در واقع  اين  راي به تغيير بود كه بازار را اين  چنين  سر ذوق اورده است  .

در مجموع به نظر ميرسد بازار سرمايه  در اين مدت  فصل جديدي را از رشد آغاز كند هر چند اين  رشد در ميان مدت  خواهد بود و دو چالش تغيير سنگين مديريت ها  و كاهش نرخ ارز براي بازار چالش هاي بعدي اين انتخاب است اما از ان سو بازار پي به اي خواهد گرفت  .

در هفته  قبل هم  گفته  بوديم كه  شنبه  يعني امروز بازار سرمايه با  شنبه هاي ديگر فرق مي كند . حالا  چشم انداز بازار روشن تر است  و پس از اتمام انتخابات  مي بينيم  كه اين چشم انداز با هدايت و تعقل گرايي و همگرايي  بازار و اقتصاد ما را  بهبود خواهد بخشيد .

به متن  بالا خوب دقت  كرديد ؟ اين متن نه فقط نظر نگارنده  بلكه نظر بسياري از حقوقي ها و حقيقي هاي بازار بودكه  چشم انداز بازار مثبت خواهد شد  و مسير بازار صعودي است . ان روز ها  بازار به اميد چنين روزهايي بود كه بتواند به اين موارد  برسد . او در روز 24 خرداد  به وعده تنش زدايي راي داد و امروز گام  اول اين تنش زدايي را ديديم  كه البته  به نظر حقير فراتر از حد انتظار نيز ظاهر شد .

صبح  امروز شنبه  6 مهر ماه  با  صبح  روز هاي ديگر نيز متفاوت  بود . از امروز اقتصادو فضاي سياسي كشور در مسيري قرار گرفته است كه چشم  انداز ان  به  يك  سو پيش مي رود  ارتباط قوي تر با  دنيا  و اين موضوع يعني ارتباط اقتصادي قوي تر با دنيا  و فرصتي براي اقتصاد كشور كه بتواند  با  سرمايه  گذاري خارجي و  تعامل به  رونق اقتصادي برسد و از ركود  خارج  شود . البته  اين  را خدمت  عزيزان  عرض مي كنم  در كوتاه مدت خبري پيش روي بازار نيست  و شايد اين جو نيز فردا  متعادل شود اما شك نكنيد  چشم  انداز بازار رونق خوبي را خواهد داشت  و اميد به  رسيدن  به  شاخص 83 هزاري بيش از پيش افزايش يافته است  .

درواقع از امروز تا  2 و حتي 4 سال  بعد  اقتصاد ما  رونق بيشتري گرفته و دراين  رونق بورس نقطه اتكاي قوي خواهد بود . وقتي وزير اقتصاد نيز بحث تامين مالي را مطرح مي كند  كه از مسير بورس بايد محقق شود قطعاً در اين  فضا بازار سرمايه  بايد انقدر مثبت باشد  كه جذب سهامدار را  در ركود  ساير بازارها  برعهده  بگيرد .

به هر حال  بازار امروز آغاز گر يك  دوران  است كه در ان پيچ و خم هاي تاريخي جدي وجود دارد اما  اميد و اعتدال و چشم انداز روشن ان  چيزي است  كه  به  بازار پي به اي مي دهد  .

بازار طي 2 روز اتي از اين هيجان  خالي مي شود و به  سراغ عامل قوي تري مي رود و ان گزارش هاي 6 ماهه و يا مياندوره اي است  . البته  ريز خبرهايي از تحريم ها وبرداشته  شدن  انها و دور جديد مذاكرات  نيز قابل توجه است  اما اثري كه  خبرهاي مثبت  و تماس مستقيم  روحاني و اوباما داشت  فردا  بنزين  تمام  كرده و بازار به  دنبال خبرهاي بنيادي تري  خواهد رفت .

انتظار همان چيزي بود كه از بازار امروز مي رفت  اما  براي بازار فردا  به نظر ميرسد فشار فروش كمي قوي تر شكل بگيرد  . به هر حال  بازار سرمايه در يك  مسير نرم  صعودي قرار خواهد گرفت و بي شك  كسي نيز انتظار اين  را ندارد كه به  سرعت  قله هاي ترقي را  طي كند و هر روز 4% مثبت  باشد.

نكته اي كه  برخي عزيزان  از ان  غافل هستند  اين  بوده  كه  بازار در يك  پيچ  گذر از دوران  ركود و رسيدن  به  رونق جدي در اقتصاد است  . با اين چشم انداز حقوقي ها  لحظه  به  لحظه  به  تزريق سرمايه  به  بازار رو مي اورند و در اين  فضا سهم هاي بنيادي و  با  چشم  انداز روشن هستند كه مورد توجه خواهند بود  . عزيزان  دقت داشته  باشند حقوقي ها  به  دنبال  سهمي مي روند كه  پتانسيل نهفته داشته  باشدو  قابليت هاي رشد . براي چه  بازار سراغ  پالايشگاهي ها  نمي رود ؟!چرا  كه  پتانسيل دروني انها  آزاد شده و ازين  پس انها نيز به مانند  ساير شركت هاي بازار هستند  اما  حقوقي ها مي روند  سراغ  سهم هايي كه پتانسيل پر كردن  بخشي از ظرفيت خالي خود را دارند كه  مورد  توجه  قرار گرفتن  پتروشيمي ها و يا خودرويي ها  از اين  بابت  است .

اما از احتمال عرضه در بازار فردا  گفتيم  بايد به هفته  بعد  نيز اشاره  كرد كه از اخر اين هفته و اوايل هفته بعد موج  توقف احتمالي نماد ها  بيشتر مي شود . در مورد  شاخص اولين هدف شاخص 65 هزار و بيشتر است و پس ازان  اعدا د يكي يكي بالاتر مي رود اما امروز دوستان  بورسي از رشد 6 الي 8 ماهه  شاخص تا 83 هزار صحبت  مي كردند كه نشان مي دهد مسير خوبي پيش روي بازار است  .

و اما  سري به  حاشيه  بازار مي زنيم  .

قبل از هر چيز بايد واقعاً تاسف خورد در حالي كه همه از خبرهاي خوب سياسي خوشحال  هستند  برخي تندرو ها  بازهم  با تيترهاي عجيب كام  ملت  را تلخ  مي كنند  كه  البته  اين ها در موج  اخير محو خواهند شد .

اما واقعاً يكي از بهترين  هفته هاي سياسي در تاريخ  35 سال گذشته  را  پيش رو  داشتيم  . اغراق نيست و بايد به اين موضوع اعتراف كرد  اما  مروري بر رخداد ها و اتفاقات اخير داشته  باشيم  .

به واقع  نمي دانم  از كجا بايد شروع كرد . بازار را اين  همه خبر خوب و خوشبختي محال  است ! بازار منتظر يك  روز مثبت بود  . ان هم با خبر ظريف و كري اما  وقتي در واپسين  روزهاي جمعه خبر تماس تلفني روحاني و اوباما  را  شنيد ديگر جايي براي ترديد  نيست  كه اتفاقات  بسيار مثبتي براي بازار در راه  است  . اما از روز چهارشنبه  آغاز مي كنيم  كه همه منتظر رئيس جمهور بوديم كه  بازهم  صحبت  كند و ديديم  كه در مجامع  مختلف و ديدار هاي مختلف صحبت هاي خوبي را مطرح كرد اما هنوز خبري از ديدار با  اوباما نبود .  البته همه  اذعان  داشتند كه  سياست  ايران  بسيار موفق بوده  . لوموند معتقد بود . تحرکات هیات ایرانی و شور و اشتیاقی که حسن روحانی برانگیخته است خود پیروزی و موفقیتی برای دیپلماسی ایران به حساب می آید .

 اما  به  روز تاريخي يعني پنج  شنبه  رسيديم . مذاكرات  ايران و 1+5 اغاز شد و همان  ابتدا  نشستن ظريف و كري كنار يكديگر خبرخوبي براي ما بود اما خبرهاي خوب به همين جا ختم نمي شد . وزیر خارجه آمریکا به سمت ظریف رفت و گفت: می توانیم چند دقیقه ای صحبت کنیم؟دو دیپلمات ارشد ایران و آمریکا در ابتدا دست دادند  و سپس  وارد گفتگویی دو نفره شدند که بالاترین سطح دیدار بین مقام های ایران و آمریکا پس از سه دهه بود. پس ازاين ديدار جان کری وزیر خارجه آمریکا با حضور در نشست خبری بعد از مذاکرات وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 و ایران، گفت نوع ارائه و لحن هئیت ایرانی در این مذاکرات، بسیار متفاوت از قبل بوده است. جان کری در این نشست از عزم اوباما برای پایان دادن به مساله هسته‌یی ایران سخن گفت.اشتون نيز اظهار داشت بعد از دیدار وزرای خارجه گروه 1+5 و ایران، گفت که دور بعدی مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهر (15 و 16 اکتبر) در ژنو برگزار خواهد شد. ظريف نيز از برداشته  شدن  هر چه  سريعتر تحريم ها صحبت كرد  . اما  گويا  يك  پيشنهاد  جدي روي ميز است  به اين  شرح كه گر ایران دست به گام‌های ملموسی بزند و برای مثال در تاسیسات فردو را بلافاصله به روی بازرسان باز کند، آمریکا ممکن است خیلی زود و مثلا در عرض سه ماه یا کم‌تر تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کند.. البته غني سازي محدود و موارد ديگر نيز در اين  بين جدي است  كه مي تواند مورد  توجه  باشد . گفته مي شود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتاهای خود از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان پیشنهاد “سنجیده‌ای” درباره گام‌های بعدی که ایران و گروه 1+5 می‌توانند برای حل موضوع هسته‌یی ایران اتخاذ کنند، ارایه کرد.

كمي ان طرف تر ايران و اژانس هم  با هم ديدار كردند .  ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات سازنده ای در مورد برنامه هسته ای داشتند و روز 28 اکتبر مجدد دیدار می کنند. هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات به شدت سازنده بوده است اما حاضر به افشای جزئیات نشد.

پس ازاين ديدارها بود كه دو خبر جالب ديگر را  شنيديم . مشاور ارشد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مدعی شد : شورای امنیت پیش نویس لغو تحریم ها علیه ایران را هفته آینده بررسی می کند. در سنا و كنگره هم  راهي براي محدود تر كردن  تحريم ها  برداشته اند .

اما اين  موج اول خبرهاي خوب بود   با همين خبرها نيز كافي بود تا  بازار امروز مثبت  باشد اما  شاه  كليد برگ  برنده اين سفر دردقيقه 90  روشد  و اين  باعث شد تا  بازار امروز به مرز انفجار برسد  و شاخص نيز يك  روز بيش از 1200 واحدي ديگر را  پشت  سر بگذارد .

اوباما  گوشي تلفن را  برداشت و به حسن روحاني زنگ  زد ! در حاليكه رييس جمهوري اسلامي ايران در حال حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه براي خروج از نيويورك بود ناگهان تلفن  زنگ مي زند .امروز صبح  روحاني تاكيد كرد كه اوباما  تماس گرفته و با هم  تلفني صحبت  كردند .

اين تماس برقرار شد و طرفين پيرامون مسايل مختلف با يكديگر گفت وگو كردند. دو طرف بر اراده سياسي براي حل سريع مساله هسته اي تاكيد كرده و زمينه را براي حل موضوعات ديگر و همكاري در مسائل منطقه اي مورد توجه قرار دادند. همچنين وزراي امور خارجه خود را مامور كردند تا زمينه همكاري هاي لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.  گفته مي شود  اوباما  به  روحاني گفته است  كه من احترام خود به شما و مردم ایران را ابراز می‌دارم. معتقدم که روابط بین ایران و ایالات متحده، تاثیر عمیقی بر منطقه خواهد داشت. اگر ما بتوانیم در موضوع هسته‌ای به پیشرفت دست یابیم، مسائل دیگر و از جمله سوریه به نحو مثبتی تاثیر خواهد پذیرفت. و حسن  روحاني نيز به ايشان تاكيد كرده است  . در موضوع هسته‌ای به شرط وجود اراده سیاسی، راهی سریع برای حل مساله وجود دارد. ما در مورد آن چه از 5+1 و به طور خاص دولت شما در هفته‌های آینده خواهیم دید، امیدواریم. من تشکر خود از مهمان نوازی و تماس تلفنی شما را ابراز می‌دارم. روز خوبی داشته باشید آقای رئیس جمهور …

بله عزيزان  روز خوبي ر ا براي ما ارزو كردند و ديديم كه  شد!

واقعاً هم  كام بورسي ها  با اين خبر بيش از همه شيرين شد و در واقع از همه  زودتر طعم  اين  شيريني را چشيدند از همان  9  صبح  بازار با اين  تماس شيرين كام  شده  بود .

البته  بازهم  تاكيد مي كنيم برخي اين وسط در حالي كه خود را  بالاتر از نظام مي بينند در حال تلخ كردن  كام  اين  پيروزي هستند .

اما اين  ميان برخي تغييرات  داخلي نيز در راه  است  كه ازادي برخي زندانيان و بازتر شدن  فضاي تنش هاي داخلي مهم ترين  رويداد اين  قضيه است  .

اين  خبربعد ها  بر بازار اثر گذار خواهد بود .

در كنار اين خبرهاي سياسي امروز دلار نيز واكنش خوبي را داشت  . دلار در حالي كه با اين همه خبر مثبت مواجه است در 2960 و 2970  باقي مانده و كاهشي نداشته است  .

اين  بهترين  حالت  براي بازار ماست  نه دلاري كم  شود و سياست ها  به  بهترين شكل ممكن ادامه  يابد . سيف كار خود را كرده و البته  به  سود  اقتصاد ماست كه دلار در اين  محدوده  باقي بماند  و بازهم  تاكيد مي كنيم  اين  بهترين حالت  براي اقتصاد ماست .

ببنيد وقتي دلار از 4200  به اين  نقطه  رسيده  تورم  مهار نشده  مشخص است  كه  دولت  با كسري بودجه تن  به افت  نرخ ارز نمي دهد و اين  خيال  بازار را  راحت تر مي كند .  هيچ  بعيد نيست كه دلار در 3000 تومان  براي روز هاي اتي با نوسان  50+و – 50 متعادل شود .

و اما خبرهاي خوشحال  كننده  تمام نمي شد . بازهم  ما خبر اميدوار كننده  داشتيم . در بازرهاي جهاني نفت در 102 دلار قرار داشت اما خبرهاي فلزات  رو به  صعود  بود . طلا در 1336 قرار گرفت و در فلزات  مس و روي با افزايش مواجه  بوديم كه مس در 7264 دلار و روي نيز در 1870 قرار گرفت كه خبرخوبي براي بازار است  .

و اما  امروز شاخص نيز اتش بازي به  راه  انداخته  بود . او امروز با  رشدي 1240  واحدي در 64695 واحدي قرار گرفت كه  براي رشد اين  چنيني شاخص همين اخبار كافي بود . امروز شركت هاي چادرملو، غدير، پارسان،مپنا،بانك ملت ، شپناف شبندر،پاسارگاد،ملي مس  و … در اين  روند موثر بودند و جالب اينجاست  كه تنها  سهمي كه اثر منفي كمي بيش از 23 واحدي بر شاخص داشت مخابرات  بود كه او نيز در اين شرايط به نظر نمي تواند افت  آنچناني را  شاهد  باشد .

به نظر فردا نيز روز خوبي براي بازار خواهد بود اما  به دليل اين  كه  بازار به  يك  نقطهاز مقاومت خود در برگشت مي رسد با  احتمال  شدت  عرضه  در اين نقاط مواجه است  .

حاشيه ها  طولاني شد و سر شما  را درد اورديم . به  سراغ  بازار سراسر مثبت  امروز مي رويم  …

سيماني ها در انتظار معجزه

اين روزها خبرهاي مثبت صنايع سيماني را احاطه كرده است از خبرهايي در خصوص تعديل مثبت دورقمي سهام صادر كننده سيماني تا خبر امروز مبني بر تاسيس دفاتر در كشور عراق به منظور صادرات مستقيم به اين كشور كه ميتواند زمينه ساز تحول در وضعيت شركتهيا صادر كننده سيمان شود.

سيمان غرب امروز با خبر تاسيس دفتري در عراق به منظور ساماندهي صادات خود مواجه شده است صادرات مستقيم سيمان ميتواند سود سرشاري براي اين شركت سيماني كه داراي صادرات قابل توجهي ميباشد به ارمغان بياورد به نظر ميرسد سيمان غرب بتواند تا سطوح قيمتي 900-920 تومان رشد قيمتي را تجربه نمايد . البته  بايد ديد  اين  خبرها مي تواند  باعث كاهش واسطه ها  شود  يا خير چرا  كه واسطه ها در عراق جولان  عجيبي را در حوزه  سيمان مي دهند .

سيمان كوچك بازار يعني درود كه اين روزها با شايعه تعديل مثبت و اعلام سود 250 توماني در عملكرد 6 ماهه مواجه ميباشد با روند مثبت قيمتهاي 1250 تومان را به منظور رسيدن به هدف قيمتي 1400 توماني پشت سر گذاشت البته تحليلگران انتظار سود بالاتر و محدوده 280- توماني را تا پايان سال از اين سهم سيماني انتظار دارند

خبر خريد چند دستگاه كشنده توسط سيمان داراب و افزايش دو برابري ظرفيت صادرات اين شركت سيماني باعث شد تا اين سهم نيز با صف خريد به رشد قيمتي خود ادامه دهد سيمان دارابي كه قيمتهاي 600 تومان و بازدهي 10 درصدي را ميتوان برايش انتظار داشت .

در اين  گروه از سفارس نيز خبرهاي خوبي از تعديل سود تلفيقي به  گوش ميرسد و به نظر ميرسد سيمان  بهبهان نيز با خبرهاي خوب تعديل سود مواجه  شود .

معدنيها و ياري جهاني

در بازار امروز رشد قيمتهاي جهاني فلزات در كنار شايعات تعديل مثبت معدنيها در عملكرد 6 ماهه باعث رونق و صدر نشيني نمادهاي معدني به خصوص روييها شد

رشد قيمتهاي جهاني روي بالاخره توانست تابوي مقاومت 300 توماني را در هلدينگ توسعه معادن روي بشكند تا به زودي شاهد قيمتهاي 320 توماني در اين شركت باشيم قيمتهايي كه اگر شكسته شود كروي را در قيمتهاي 360 تومان ملاقات خواهيم كرد

امروز چادرملو كه با شايعه اعلام سود 100-110 توماني در عملكرد 6 ماهه مواجه ميباشد با رشد قيمتي در استانه قيمتهاي 800 توماني قرار گرفت عبور از مقاومت 820 توماني نياز به تعديل مثبت دارد تعديل مثبتي كه روند كچاد را رقم خواهد زد . البته خبرهاي جالبي نيز از گروه  سنگ  آهن  به  گوش ميرسد . زمزمه  تعديل دراين  گروه جدي تر مطرح  شده  اما خبر ميرسد شايد اولين قرارداد  خارجي با  يك  شركت بسته شده و مربوط به معدن  گهر زمين مي شود  كه غدير،اميد  و گل گهر در ان  شريك هستند و گويا  4 ميليون  تن  گندله  را  شامل مي شود .

اين خبر از نظر جو رواني بر گروه موثر است  . در اين  گروه  شنيده  شده هم  كچاد  و هم  كگل پس از انتشار گزارش با خبرهاي مثبتي مواجه خواهند بود .

امروز غول مسي بازار يعني ملي مس در سطوح قيمتي بالاي 390 توماين قرار گرفت فملي كه ميتواند در صورت پابرجا بودن جو مثبت معدنيها قيمتهاي 420 توماني را به خود ببينيد فملي با تعديل مثبت 10-15 درصدي در عملكرد 6 ماهه مواجه ميباشد اما  عمده تحول شركت  براي سال 93 خواهد بود و برخي حقوقي ها  به  شدت  به  دنبال  اين  سهم و ساير سهم هاي فلزي هستند .

پتروشيمي ها خوشبين به لغو تحريمها

امروز در گروه پتروشيمي شاهد رونق سهام شركتهاي پتروشيمي بوديم از يك طرف نزديك شدن به زمان گزارشات 6 ماهه كه حاوي بار مثبت براي گروه پتروشيمي ميباشد از طرف ديگر احتمال كاهش تحريمها و افزايش فروش صادراتي صنايع پتروشيمي توانسته سبب رونق نمادهاي پتروشيمي در معاملات امروز شود . البته خبرهاي تعويق و تعليق نرخ گاز نيز مثبت  بود كه  به  بازار رسيده است  . حقير بر خلاف بسياري از عزيزان  به  كاهش نرخ دلار اعتقادي نداشته و به نظر ميرسد دولت  علاقه مند به افت  نرخ دلار نيست . از سوي ديگر در اين  گروه نرخ  گاز نيز بعيد است  بيش از 6 سنت  شود . حال تصور كنيد با اين  شرايط و برداشته  شدن  تحريم ها و سهولت در حمل ونقل گروه  پتروشيمي يكه تاز بازار مي شود و دقت داشته  باشيد در حال حاضر عمده خريداران پتروشيمي ها  حقوقي ها هستند كه ديد ميان مدت تري دارند .

نكته  مهم  ديگر به  بهره برداري رسيدن  فاز 12 چه مايع و چه گاز در اوايل اذر ماست كه مي تواند  براي گروه  پتروشيمي در سال  بعد مفيد باشد  و. اين خبر بيش از همه  بر جم  موثر است كه ظرفيت او را از 65 به  80% مي رساند .

خريد جم  براي افراد ميان مدت در قيمت هاي فعلي مناسب است  .

در اين  گروه  احتمال توقف خارك و شازند  بالاست  . زاگرس با رشد قيمت متانول امروز مورد توجه بود .

امروز زاگرس متانول ساز برتر بازار بالاخره فشار عرضه ها را جذب كرده و حتي در دقايق پاياني بازار با صف خريد اندكي همراه شد زاگرسي كه شايعات تعديل مثبتش در بازار گوش به گوش ميچرخد اما مهمتر از ان پي بر اي پايين زاگرس است كه سهم را حسابي جذاب كرده است . در اين  سهم  يك  خط توليد با  مشكل مواجه  بود و ممكن است در گزارش 6 ماهه موثر باشد اما  اين  سهم  اگر نرخ خوراك  تغيير نكند ، نرخ دلار 3000 باقي بماند و تحريم ها برداشته  شود  قوي ترين  سود در بازار را خواهد ساخت و بيشترين  قابليت  رشد را دارد .

سهامداران شپديس با توجه به تعديل مثبت زير 10 درصدي شپديس در گزارش پيش رويش انتظار شكسته شدن مقاومت 2000 توماني و رشد قيمتي اين اوره ساز بزرك را به سطوح قيمتي 2200 توماني را دارند پي بر اي شپديس نيز بسيار جذاب بوده و اين رشد قيمتي را با كمي حمايت ميتواند تجربه نمايد

پالايشي ها و سيگنا هاي ضعيف

اين روزها كم كم بايد تحولي را در  سهام پالايشي به خصوص انهايي كه نسبت پي بر اي پاييني دارند باشيم  اما  بازار به  انها بي توجه است  چرا  كه  فروشنده هاي افراطي دارد . بازار در حال افزايش متوسط پي بر اي ميباشد و پالايش يها هم با توجه به پتانسلي بنيادي بايد پي بر ايشان به سطوح 6 مرتبه افزايش يابد و در اين بين سهامي كه پتانسيل تعديل مثبت و افتتاح طرح توسعه را دارند بيشتر مورد توجه خواهند بود كه  مي بينيم  شبريز جز اين  دسته است  . البته  بازهم  تاكيد مي كنيم ان نقدينگي سابق در گروه  پالايش جريان  ندارد .

امروز پالايش نفت تبريز با رشد قيميت به سطوح بالاي 2600 توماني رسيد شبريزي با شايعه تعديل مثبت در عملكرد 6 ماهه مواجه ميباشد و در صورت انتشار خبر توليد ممتد بنزين در طرح جديد ميتوان به رشد قيمتي شبريز تا سطوح 2800-3000 توماني خوشبين بود

اما رخداد شبريز ميتواند براي شپنا نيز تكرار شود به خصوص اينكه طرح توسعه شپنا بسيار بزرگتر و تاثير گذارتر از شبريز بوده و اين سهم پالايشي شايعات افزايش سرمايه را هم دنبال ميكند براي شپنا نيز روند صعودي ارام تا قيمتهاي 3000 توماني را انتظار داريم

شبندر ليدر پالايش يها در حال گرفتن انرژي براي رسدين به قيمتهاي 1300 تومان ميباشد فعلا عرضه هاي سهم به خوبي در حال جذب شدن ميباشد و در صورت شكل گرفتن اخبار مثبت در گروه پالايشي ليدر اين گروه رشد خود را اغاز خواهد كرد . همه چيز دراين  سهم  به نظر به  گزارش 6 ماهه  گره خورده و تا  ان  زمان  خبري از رشد هيجاني نيست  .

خودروييها تحته گاز ميروند!

كاهش نرخ ارز و احتمال بهبود روابط كشور با كشورها و خبرهايي در خصوص فعال شدن ارسال قطعه توسط شركت رنو به ايران و افزايش توليدات محصولات شركت رنو در ايران باعث شد تا خودروييها امروز را تخته گاز بتازند خودروييهايي كه اميداوري بسياري به رفع تحريمها و احيا و افزايش قابل توجه توليد و فروش محصولاتشان دارند.

طبق اخبار موثق از جلسات اخير ، بحث افزايش نرخ  به  كلي منتفي شده است اما  چند  بحث مثبت  مطرح  شده و يكي استفاده از صندوق توسعه  ملي براي گروه  خودرو و ديگر ي دعوت از خودروسازان خارجي براي مشاركت در صنايع  خودروسازي كشور . هنوز هم  مي گوييم در گزارش 6 ماهه  شركت هاي خودرويي خبري نيست  اما چشم  انداز اين  گروه  امروز اكثر انها  را  با  صفوف خريد و شرايط مثبت مواجه كرد .

امروز سايپا توانست در سطوح قيمتي بالاي 200 تومان تثبيت شود سايپايي كه به نظر ميرسد با جو ايجاد شده تا قيمتهاي 220 توماني رشد قيمتي را تجربه نمايد

اما عرضه هاي بسيار سنگيني را در گروه بهمن شاهد بوديم گروه بهمني كه فردا به مصاف مقاومت 220 توماني ميرود شنيده ميشود خبهمن به زودي مجوز تبديل به هلدينگش صادر شده و قصد سرمايه گذاري بيشتر در دو صنعت سيمان و پتروشيمي را دارد . در اين  سهم  اگر خطوط توليد راه بيافتد و اين  حجم  پارسان و غدير و پتروشيمي و بانكي هاي ديگر نيز در پرتفوي سهم  باشد  قابليت هاي خوبي براي رشد دارد .

امادر نماد پارس خودرو خبر ارسال قطعه از سوي شركت خودروسازي رنو و احتمال احيا همكاي شركتهاي ايراني با رنوي فرانسه باعث شد تا شاهد رشد قيميت خپارس به سطوح بالاي 140 توماني باشيم البته اين شركت خودرويي گزارش 6 ماهه مناسبي به همراه نخواهد داشت .

به نظر ميرسد ايران خودرو و پارس خودرو  دو گزينه محتمل تر براي جبران  و جهش سود  اوري در گروه  خودرو  باشند .

البته  توجه  بازار به  شركت هايي نظير خگستر، خعتبار، وبهمن  و … نيز مي تواند  جالب باشد  .

چهارگوشه بازار!

امروز هلدينگ سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي با روند مثبت تا سطوح قيمتي بالاي 580 تومان صعود كرده تا در گام بعدي مهمان قيمتهاي 620 توماني باشد ظاهرا وصندوق به دنبال مجوز افزايش سرمايه 100 درصدي ميباشد كه  سود مجمع  را  به  افزايش سرمايه  بدهد .

هر روز كه ميگذرد صف خريد پارسان سنگين تر ميشود اين سهم به سمت قيمتهاي 1100 توماني حركت ميكند برخي از فعالان بازار حتي انتظار قيمت 1200 توماني را براي پارسان دارند سهمي كه بارها در قيمتهاي زير 1000 تومان توصيه به خريدش داشتيم. نكته اي در مورد  غدير و پارسان  مهم  است  .

گفته مي شود  پارسان در طي 16 ماه  آتي 500  تومان  تقسيم  سود خواهد داشت  . دقت  داشته  باشيد در يك  بازه زماني 16 ماهه  سهم مي تواند با اين  شرايط و حتي با  پي به اي 5  و با  احتساب سود به  قيمت هاي 2000 و 2100 برسد و اين  يعني بازدهي 100% دراين  مقطع و تازه اگر پي به اي رشد كند  اين  بازدهي قوي تر نيز خواهد بود . پارسان در كوتاه مدت در 1150 و 1200  عرضه  دارد اما مسير او رو به  رشد است  .

در غدير اين  سهم  طي 16 ماه  آتي حدود  1800 ريال تقسيم  سود خواهد داشت  . در اين  شركت  سود  سال 93 مي تواند  در محدوده  1800 ريال  باشد  ( حداقل و با  ثبات  سود  ساير شركت ها ) در اين  شرايط با  پي به اي 5 و تقسيم سود غدير نيز قابليت هاي بازدهي 100% و بيشتر را دارد . البته  جذابيت  پارسان  به دليل تقسيم سوداز غدير بيشتر است  اما  3 سال  بعد  غدير يك  هلدينگك  قوي در زمينه  برق  و معدن نيز خواهد بود . بي شك  بازار نيز بي دليل وارد صف خريد غديرو پارسان نمي شود .

مپنا باز هم در قيمتهاي 720 توماني اماج عرضه هاي سنگين قرار گرفت فردا روز حساسي براي مپنا ميباشد در صورتي كه سد قيمتي 720 توماني كشته شود انتظار قيمتهاي 760 توماني براي اين سهم را داريم مپنايي كه ظاهرا مسئولان فرابورس از نيروگاه عسلويه اش بازديد به عمل اورده اند .

در نماد جم  حقوقي ها  به  جان  سهم  افتاده و به نظر او نيز پتانسيل هاي خوبي براي حقوقي ها دارد و مي تواند چند ماه ديگر فارس دوم  شود .

از فارس گفتيم  كه سود  سال 92 شركت  با كاهش 10 توماني مواجه  بوده و اما  بازار ان  را  براي سود  سال 93 مي خرد  نه 92 كه احتمالاً شركت هاي زير مجموعه  ان  مي توانند  توفان  سود  به  راه  بياندازند .

در نماد حفاري شايعه همكاري شركت هاي بزرگ  با  حفاري شمال  باعث توجه  برخي حقوقي هاي زرنگ  به اين  سهم  شده است  كه  گفته  شده  براي واردات چند دكل قرارداد هايي را در دست  اجرا دارد .

گروه دارو  نيز اين  روز ها  با احتمال  انتشار گزارش هاي مثبت مواجه  است  . اين  كه  بخواهيم  تاكيد كنيم  با افت  دلار بازار به  گروه دارو رو مي كند حرف منطقي نيست اما بازار روي اين  گروه  بر اساس حرف هاي مثبت و شنيده هايي از گزارش هاي 6 ماهه  رو مي كند . گفته مي شود  گروه دارويي سبحان  مي تواند  بازهم  مورد  توجه  بازار باشد چرا  كه  زير مجموعه ها  با تعديل مواجه اند  . پخش البرز هم  تعديل و افزايش سرمايه  احتمالي را دارد . نماد والبر به  زودي يك  تعديل نه از محل عملياتي بلكه  بحث ساخت و ساز را  مطرح مي كند .

در سرمايه  گذاري ها  ومعادن  مورد  توجه  بازار قرار گرفته است  . ارزش ذاتي اين  سهم  به  12000 نزديك مي شود و به نظر ميرسد قيمت هاي فعلي براي سهم  منطقي نباشد . ومعادن  يكي از سهم هاي خوب بازار است  كه دراين قيمت ها مي تواند  براي خريد چه  با ديد  نوسان و چه نگهداري مناسب باشد  .

در كنار اين  سهنم  در وصنعت نيز خبرهاي خوبي است  . رشد قيمتي در ايران خودرو، رشد سيماني ها و خبرتعديل در شيران و اتي مي تواند  وصنعت  را تحت تاثير قرار دهد  كه گفته مي شود گزارش بسيار خوبي را در بازار منتشر مي سازد .

از بوعلي شنيده  مي شود  تعديل مثبت در مسير اين  سهم  است  كه  برخي ان را 40% مي دانند . برخي ديگر نيز از سود حدود  450  تا  500 ريالي براي سهم  صحبت  مي كنند كه به نظر ميرسد قيمت هاي خوبي را  براي سهم  ثبت كند . احتمال  اين  كه  سهم  تا  2200 ريال  رشد كند  وجود دارد .

اما  رايانه بازها  نيز در صف خريد هستند . گويا حقوقي ها در ركيش طرفداران جدي سهم  هستند  . حضور در صف خريد سهم مناسب است  . در رانفور نيز ارزندگي سهم  با  توجه  به  رشد سود  تلفيقي و فروش سهم  ركيش خود مي تواند  جالب توجه  باشد  .

امروز گره  حتايد  نيز نتوانست از صف خريد بر بيايد و به نظر ميرسد 5400  نقطه اي باشد كه  حتايد با  تعادل مواجه مي شود .

گروه تحلیل گری بتا سهم

6 مهر 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم