جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار چهار شنبه 6 شهريور 92

گزارش بازار چهار شنبه 6 شهريور 92

نوید خاندوزی
آگوست 28, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار چهار شنبه 6 شهريور 92

سقوط از نوك قله!

گزارش بازار – بتاسهم 15:40  امروز چهار شنبه ، انصافاً روز تلخي بود  . مدت ها  بود كه  طعم تلخ  ضرر را نچشيده  بوديم و مزه  ان از ياد  رفته  بود . مدت ها  بود كه  رنگ  بازار اين  قدر قرمز نشده  بود .مدت ها بود كه  ريزش ها  اين قدر اساسي و  ويران  كننده  به  سراغ  بازار نيامده  بود . و از همه مهم  تر شايد مدت ها  بود و يا اصلاً نبود روزي كه  شاخص 1200 واحد بريزد! دقت  كنيد  بيش از 1200 واحدي عدد كمي نيست  . وقتي شاخص بورس بيش از 2% مي ريزد اين نشان مي دهد كه عمق بحران  تا  استخوان  بورس رسوخ كرده و امروز صفوف سنگين  فروش نيز اين مدعا  را مي رساندكه بازار به  كلي نااميد شده است  .

بازار امروز در اين  شرايط فقط ارزو داشت هر چه  سريعتر اين  شرايط تمام  شود و به دوران  پس از اصلاح  برسد . اما  نكاتي كه  بايد در اين  شرايط به عزيزان  عرض كنيم  . اول بايد از نياز بازار به  اصلاح  گفت  . همين چند روزي پيش بود كه  گفتيم در يك  تاريخي در مقطع  دي بود كه  بازار با  ريزش مواجه شد اما  سريعاً رشد كرد  . اين  ريزش ها براي بازار و جمع  شدن  فنر بسيار مورد نياز است  .

قبل از بررسي شرايط اين  اصلاح  بايدبازهم  اذعان  كرد كه  اصلاح براي بازار نياز بود و سوريه  بهانه  اين كار شد  . حقير معتقد است هر اتفاقي ديگري دير يا  زود اين  ريزش را  رقم مي زد و چه  بهتر كه  براي مقطع  فعلي اين  اتفاق رخ  دهد . البته  موضوع  سوريه موضوع  كوچكي نيست اما قطعاً اثر ان اين  ميزان كه در بازار مي بينيم  نبوده  و نخواهد بود .

اما چرا  بايد از اين  ريزش و اصلاح  خوشحال  باشيم  . 1-  از اين  به  بعد  نمي تواند كسي به  بازارخرده  بگيرد كه  بازاردر حباب است  . و از رشد سنگين  بازار گله  گذاري كند . بازار هم  رشد مي كند و هم  اصلاح مي شود  سيكل مرتب و منظم  اجرا خواهد شد . 2- فرصت هاي خريد مناسب به  بازار مي دهد . كساني كه تا ديروز با موج سواري برخي پشت  انها  مي رفتند و سهم مي خريدند به واقع  چرا  امروز حاضر به  خريد مپنا و يا  شبندر نيستند . مگر بر ارزش ان  تاكيد نمي شود مگر اين  سهم و ياسهم هاي ديگر دو برابر قيمت تابلو   قيمت  گذاري نمي شد  پس خريداران ان  كجا هستند  . توصيه ما به افرادي كه تحليل محور در بازار حركت  مي كنند  اين  است كه  اگر واقعاً سهمي را كه مد نظر دارند به  قيمت  منطقي رسيده در خريد ان ترديد  نكنيد و اين  مقطع بهترين زمان  براي خريد سهم هاي بنيادي  در حداقل قيمتي است  .

البته  بايد توجه داشت  كه اين  كار خالي از ريسك هم  نيست اگر واقعاً اتفاق ناگواري رخ دهد  رخ دادن چيزي شبيه  دوشنبه  سياه  براي بورس ها  با اين كه ضعيف است اما  ممكن است  رخ دهد .

نكته ديگر برخي عزيزان  معتقدند ما از ريزش خوشحاليم  به هيچ وجه اين  طور نيست  باور كنيد  تمام  كساني كه در بازار كار مي كنند و به  پايدار بودن  بازار علاقه دارند  معتقدند  هر ريزشي مي تواند  يك  فرصت و يك  سكوي پرتاب براي رشد باشند . مگر 16 ماه  پيش در چنين روزهايي ناقوس جنگ  عليه ايران  به  صدا در نيامده  بود ؟!

شاخص بورس در ان  مقطع  21% كاهش داشت  دوست عزيز 21% مي دانيد  يعني چي يعني 10  روز مثل اين  روزي كه داشتيم  ؟! فكر كنيد  10  روز ديگر اين  كابوس ادامه خواهد داشت ما  چنين منفي را تحمل كرديم و رسيديم  به چه  نقاطي ؟ فولاد  180  توماني و شبندر 120  توماني امروز اين  اعداد رويا  شده است و نشان  مي دهد  تحت تاثير جو نبايد بود و بايد با تحليل خريد كرد .

اتفاقاً حقير رشد قيمت  دلار و نفت  را بهانه خوبي براي اقتصاد كشور مي داند چرا  كه اين  تحول سوريه  مي رود و برطرف مي شود مگر اين كه واقعاً قرار باشد جنگ جهاني رخ دهد كه به نظر نميرسد دنيا خود را درگير اين بحث كند .

و اما  به  سراغ  بازار برويم  كه  البته  رفتن و نرفتن فرقي با هم نمي كند  بازار امروز در يك جمله خلاصه مي شود  سونامي عرضه  و صفوف فروش نماد ها را  با خود مي برد .

از همان  ابتدا  صفوف فروش مشخص بود كه سنگين است البته در ميانه هاي بازار در ساعت  10 تا  10.5 تلاش هايي براي جمع  اوري برخي نمادها  صورت گرفت اما بي فايده  بود و فشار فروش بيش از ان چيزي بود كه  فكرش را مي كرديم  .

و اما  يك نكته  …

رفتار بازار از هفته  بعد  مهم خواهد بود . به نظر ميرسد بازار در سهم هايي كه سود خوبي داشته و گزارش هاي خوبي را نيز در پيش دارند  خيلي ريسك كاهش ندارد و شايد در روز شنبه و يا نهايت  يكشنبه  وضعيت بهتر شود و اين  فشار بايستد  اما  سهم هايي با  پي به اي و به خصوص شركت هايي كه  بازدهي بالايي را داده اند فروشنده  قوي تري داشته و سرعت  ريزش انها  كمي بيشتر است  . بهتر است در اين  فصل شكار كرگدن به  سراغ گزينه هايي رفته  كه كمترين ريسك و بيشترين  سود  را  بدهند.

و اما  براي روز شنبه  واقعاً هيچ چيز نمي توان  گفت . بهتر است  كمي در اين چند روز استراحت  كنيد  چرا كه  ممكن است  روزهاي سختي در انتظار ما  باشد  و نيم  نگاهي هم به  اخبار داشته  باشيم  اما  نمودار ها  به  ما مي گويد كه  ريزش شاخص احتمالاً بين  800 تا  1000 واحد ديگر براي روز شنبه محتمل است  .

و اما در حاشيه  بازار چه خبر است  …

در حاشيه خبرهاي سياسي همه چيز تحت تاثير تحولا ت سوريه است . در حوزه  هسته اي بارديگر موضوع ايران  فراموش شده و سوريه  قلب تحولات  منطقه  شده است . نكات مهم  اين  است  كه از صبح  ديروز تا  به  امروز چند خبر به  چند  شكل مطرح  شده است . ابتدا  حرف از حمله  نظامي به  سوريه در 48 ساعت  اينده  شد . بعد از ان  قطعي بودن  اين  خبر با  واكنش هاي مختلف را  شاهد  بوديم  . سپس اين  حمله تمام عيار اعلام  شد بعد گفته  شد به هيچ  وجه هدف سرنگوني اسد نيست و بعد هم  گفته  شد هدف نقاطي محدود و سرنگوني اسد نيست  . پس از ان  امريكا و انگليس كمي عقب نشيني كردند اما هنوز طرح  حمله  روي ميز است  . هنوز گزينه جنگ  بر سر سوريه مي چرخد و برخي فردا  را  روز نهايي حمله  مي دانند اما ما دعا مي كنيم  هيچ وقت جنگي در نگيرد . در سناريوي بد بينانه  بر فرض كه هجوم  همه جانبه  بود . اين  جنگ 1 هفته ادامه داشته  و بعيد است كه  ايران و يا هر كشور ديگري در ان به  طور مستقيم  مداخله  كنند ودر اين  بدترين شرايط حكومت  سوريه  سقوط كرده و همه چيز به  رويدادهاي بعد از ان  موكول مي شود .

بازار هم  بعد از يك هفته  به  روال منطقي خود  باز مي گردد . البته در اين  يك  هفته  حسابي لاغر مي شويم !

سناريوي دوم اين  است كه اينان چوب را  بلند مي كنند اما نمي زنند تا  امتياز بگيرند چه براي رفتن  اسد و چه تحولات  داخلي و خارجي ان . با  توجه  به  حجم  وسيع  تبليغات  عليه  سوريه در مورد  حمله نظامي به نظر ميرسد اين موضوع كمي كم  رنگ  شده و حالا  امريكا  براي حفظ پرستيژ خودهم  شده بايد واكنشي نشان  بدهد . اما  سناريوي محتمل اين  است كه امريكا نزديك  به  100  موشك كروز به  سوريه مي زند تا  اسد كاملاً تضعيف شده و كار را به  مخالفان  داخلي مي سپارد نظير انچه در ليبي كرد . در اين  حالت بمباران شايد در يك  روز باشد و جنگ  داخلي كه در اين چند سال  شاهد ان  بوديم  بازهم  ادامه  يابد . شايددراين  تحول بازار روز شنبه و يك شنبه  برگردد و فضا  كمي ارام  شود . در مجموع  بايد گفت نهايت افت  بازار 3 روز منفي است كه  يك روز ان  امروز بود و سپري شد .

براي خريد كمي زود  است  و بهتر است  اگر هم  قصد خريد داريد كه  گزينه خوبي براي خريد است  براي روز شنبه و پس از روشن تر شدن  فضا خريد كنيد .

و اما در حوزه  اقتصاد  دولت  برنامه هاي جدي را  نه  براي كاهش تورم  بلكه  رونق اقتصادي در نظر گرفته است . گفته مي شود تغييرات  ميان  سطحي در سطوح معاونان  وزيرو شركتهاي بزرگ از هفته  بعد كليد مي خورد و 4 الي 5 شركت  بزرگ بازار نيز در اين  ميان زير نظر هستند . اما در حوزه  بازار ارز رفتار و اتفاقات  سياسي ديروز باعث شد نرخ دلار به  3300 نزديك شود . اتفاق خاص ديگر اين است كه نفت  نيز رشد كرده و حداقل اين  رويداد ها  اثرات  مثبتي را نيز در اقتصاد ما خواهد داشت . رشد طلا  اما  بي سابقه  بوده است .

در حوزه  بازارهاي جهاني آغاز به كار انها  با  رشد نفت و طلا  همراه  بوده كه  نفت در استانه 110 دلاري شدن و طلا 1420 در هر اونس است .قيمت نفت  باعث رشد قيمت  محصولات  پتروشيمي و  به  طور كلي تحولات  مثبت در بازار مي شود كه  برخي معتقدند ادامه دار خواهد بود .  قيمت مس و روي اما  رفتار متناقصي را دارند  كه مس در قيمت هاي 7250  است و روي در محدوده 1930  قرار دارد  كه  ابته  با خبر رشد دلار بازار كمي اميدوار تر نيز شده است  .

و اما سناريوي تلخ  بازار و مصيبت نامه  امروز بازار ما در شاخص خلاصه مي شد . شاخص امروز در  يك روز باورنكردني 1275 واحد كاهش داشت  . فقط كشتي راني امروز كمي بيش از 10  واحد بر شاخص اثر مثبت  داشت  در ان  سو 3 غول بزرگ فارس،شبندر و فولاد بيش از 100 واحد و فملي،تاپيكو،غدير،پاسارگاد،پرديس،شبريز،ومعادن،صندوق و  چند سهم ديگر اين  شكست  تلخ  را  به  بازار تخميل كرده و شاخص در نقطه 58727 واحد قرار گرفت  . گفته مي شود  ممكن است  شاخص 1000 واحد ديگر جاي افت  داشته  سپس متوقف شود .

 اما در مورد  بازار چيزي نمي توان گفت تقريباً همه چيز منفي بود و همه منفي بودند .

پتروشيمي ها متعادلتر!

در بازار امروز روند پتروشيمي ها كمي بهتر بود بهتر در اينجا معني مثبت را نميدهد بلكه منظور از متعادلتر عدم صفوف فروش سنگين در نمادهاي پتروشيمي بود شايد سهامداران پتروشيمي ها ددستشان به فروش سهامي با پي بر اي زير 4 مرتبه نرفته و همين امر باعث كاهش نسبت فشار فروش در صنايع پتروشيمي به نسبت ساير صنايع شده است. خبر مهم  امروز اين  بود كه  عرضه  جم  به تعويق افتاد . واقعاً حقير مانده  بود  با چه  رويي قصد عرضه جم را دارند كه  خوشبختانه در اين وضعيت  كنسل شد . البته  كنسل شدن  عرضه  موقت  اين  سهم  باعث افزايش صف خريد صندوق و تاپيكو شد .

امروز پتروشيمي كرمانشاه به دليل تاييد افزايش نرخ داخلي اوره در قيمتهاي 800 توماني به تعادل رسيد براي كرمانشاه نهايتا افت قيمتي تا سطوح 760 تومان را متصور هستيم احتمال برگشت قيمت پتروشيمي كرمانشاه از سطوح قيمتي فعلي بالا ارزيابي ميشود.

در نماد پتروشيمي زاگرس هم قيمتهاي 2200 توماني مانع جدي بر سر راه افت بيشتر قيمتي زاگرس محسوب ميشود زاگرسي كه با احتساب تعديل مثبتش با پي بر اي نازل 3 مرتبه در حال معامله ميباشد قيمتهايي كه ميتواند در صورت برطرف شدن جو رواني منفي بازار به سكوي پرتاب اين سهم تبديل شود.

واقعاً قيمت ها در اين گروه  خنده  دار شده است وپ ي به اي ها  زير 4 امده  كه منطقي ندارد . افراد با ديد ميان مدت اگر خريد داشته  باشند زياني نخواهند كرد . به خصوص روي پرديس كه  امروز در 1670 به خوبي استادگي كرد . سهم رو به  مجمع خواهد بود و قيمت  سهم  پس از مجمع  1100 كه نمي تواند  باشد! در اوره اي ها  اعلام  نرخ  دو برابري فروش داخلي تائيد رسمي شد اما خبري از رشد قيمت اين گروه نشد و فقط امروز ديديم  پتروشيمي ها  صفوف فروش كمتري دارد .

. در اين  گروه  شپترو با  رشد قيمت  محصولات  خود مواجه  شده  . در اين سهم  دقت داشته  باشيد چرا  كه  احتمال  يك تعديل ناگهاني و رشد قيمت  اساسي را مي تواند داشته  باشد .

در شخارك  شنيده مي شود در گزارش 5 ماه  گذشته شركت  2200 ريال  سود محقق كرده و به  زودي اين سود با  تعديل بالاي 20% مواجه مي شود از همين  رو ريسك خارك  نيز كم  است  و مي تواند  مورد  توجه  قرار گيرد .

شيراز نيز از گزينه هايي است كه مي تواند جالب باشد .

اگر فردي ريسك  گريز تر است  خريد زاگرس در قيمت هاي منفي امروز جالب بود  به واقع اگر نرخ خوراك  منطقي شود  شرايط متفاوت خواهد بود . البته  گفته مي شود  بيات در سمت مدير شركت  پتروشيمي باقي مي ماند كه اين موضوع خبر خوبي نخواهد بود

اما صف فروش شيران امروز جمع اوري نشد شيراني كه همانطور كه پيش از اين اشاره كرديم با توجه به پتانسيلهاي بنيادي خود مورد بي مهري و بي توجهي سهامداران حقوقي و عمده خود قرار گرفته است احتمال افت قيمتي شيران تا سطوح قيمتي 2800 تومان را محتمل ميدانيم

بندر نا آرام!

در بازار امروز تلاش هاي فراواني براي جمع اوري صفوف فروش پالايشي ها به خصوص شبندر شد شبندري كه با متعادل شدن ميتواند جو كل گروه و حتي كل بازار را تغيير دهد تلاش هاي بسياري براي متعادل كردن و نجات شبندر را شاهد هستيم تلاش هايي كه شايد در روزهاي ابتدايي هفته اينده به ثمرنشسته و جو كل بازار را تغيير دهد

بسياري از فعالان بازار قيمتهاي  و 1050 و 1100 توماني را سطوح مناسبي براي برگشت روند شبندر ارزيابي ميكنند شبندري كه امروز تلاش بسياري براي  متعادل شدنش شد ليدر پالايشي گاه ها با طرح هاي توسعه اي قابل توجه با پي بر اي نازل 5 مرتبه در حال معامله ميباشد فرصتي براي شكار ليدر پالايشي ها كه ديگر تكرار نخواهد شد

امروز پالايش نفت تهران بر خلاف جريان كل بازار با نوسانات مثبت همراه بودشتراني كه به واسطه شايعه تعديل مثبتش و اعلام سود مناسب  از يك طرف و افزايش بيش از قيمت محصولاتش در بورس كالا از طرف ديگر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

اما در اين  گروه  شبريز مورد  بي مهري بازار است و به نظر ميرسد گزارش هاي جالبي در راه  باشد .

سرمايه گذاريها زير تابوت شاخص!!!

امروز سرمايه گذاريها يكي از بيشترين تاثيرات منفي را درافت قابل توجه و تاريخي شاخص را داشتند سرمايه گذاريهايي كه با افت قيمتيشان به سطوح قيمتي بسيار جذابي رسيده اند به نظر ميرسد سرمايه گذاري ها در صورت بروز كوچكترين حمايتي سريعا تغيير جهت داده و با روند مثبت همراه شوند

تعويق عرضه سهام پتروشيمي جم ضربه سنگيني را بر پيكره وصندوق وارد ساخت صندوقي كه قطعا جم را در بازاري متعادل عرضه خواهد كرد وصندوق از عرضه جم با تعديل مثبت عايدي قابل توجهي مواجه خواهد شد تعديلي كه احتمالا در سود سال 92 اين شركت رخ خواهد داد

در نماد غدير اين سهم با شكستن حمايت 420 توماني به سمت سطوح 400توماني گام بر ميدارد غديري كه با توجه به جو منفي پتروشيمي ها فعلا وضعيت خوبي ندارد شنيده ميشود غدير در سال 92 قصد افزايش سرمايه تا سطوح 2500 ميليارد تومان را دارد

امروز سرمايه گذاري گروه توسعه ملي با صف فروش به سمت قيمتهاي 420 توماني حركت ميكند انتظار تعادل اين سهم سرمايه گذاري را در سطوح قيمتي 420 توماني را داريم وبانك با توجه به پتانسيل تعديل مثبت و اجراي مرحله دوم افزايش سرمايه و عرضه هلدينگ سيماني سيدكو نميتواند افت بيشتر قيمتي را تجربه نمايد.

وبانك نيز ارزش ذاتي بالايي دارد و مي تواند در قيمت هاي منفي مناسب باشد .

امروز تاپيكو بارها و بارها  جمع  شد اما  بازهم  صف فروش بود . در اين سهم  بايد اين نكته را لحاظ كرد كه قيمت هاي 3500  با  50  تومان  تقسيم  سود و قيمت  300 توماني پس از مجمع  واقعاً غير منطقي است  . هر چند اين روزها  وقتي شپديس با  پي به اي 3.5 معاملهمي شود تكليف تاپيكو  روشن است  .

سيماني ها شل شدند!

اما سيمانيها انقدر فشار فروش را تحمل كردند كه زير بار فشار فروش با افت شديد قيمتي همراه شدند سيماني ها علي رغم پتانسيلهاي بنيادي همچنان در مدار نزولي به قيمتهاي غير قابل تصوري در حال افت ميباشند

امروز تعديل مثبت سنگين سود سيمان ايلام در شرا يط منفي بازار سوخت شده و اين سهم سيماني تنها با رشد 6 درصدي بازگشايي شد در حالي كه اكر سيلام در شرايط بهتري بازگشايي ميشد با بازدهي دو رقمي همراه ميشد براي سيلام به دليل افزايش نرخ فروش صادراتي انتظار رشد بيشتر سوداوري و قيمت را انتظار داريم و در روز بهتر مي تواند  مورد  توجه  باشد .

سيمان فارس و خوزستان اين هلدينگ سيماني با شسكت سطوح قيمتي 300 توماني به سمت حمايت 280 توماني خود گام برداشته است اين روزها پتانسيل بنيادي در هيچ سهمي تاثير كذار نميباشد حتي خبر تدارك عرضه سيمان ابيك توسط سفارس در نيمه دوم سال هم نتوانست مانع افت قيمتي اين سهم سيماني شود

امروز سيمان كوچك بازار يعني درود هم كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي خوبي را دارد با افت قيمتي و روند نزولي حمايت 1250 توماني خود را شكسته تا در گام بعدي مهمان قيمتهاي 1100 توماني باشد البته سيمان درود قيمتش بسيار جذاب شده و هر آن احتمال برگشت قيمتيش وجود دارد.

بي پولي پولدارها!

در بازار امروز انقدر فشار عرضه ها در نمادهاي بانكي زياد بود كه انگار يبانكيها به ورشكستگي رسيده اند بانكيهايي كه تهديد پرداخت به صندوق ضمانت كمشان بود جو منفي هم سبب فشار بيشتر بر روي نمادهاي اين گروه شد . در اين گروه انتظار داريم  سيف هر چه سريعتر خودي نشان  دهد .

امروز بانك انصار كه با دو پتانسيل عمده عرضه 10 درصدي سهام دانايان پارس از شركتهاي زير مجموعه در كنار افزايش سرمايه مواجه ميباشد با فشار فروش همچنان روند كاهش قيمتي را تجربه ميكند بانك انصاري كه به نظر ميرسد سطوح قيمتي 240-250 توماني را به خود ببيند

خبر فروش سهام سپهر هشتم توسط بانك صادرات و پتانسيل افزايش سرمايه هم نتوانست اين سهم بانكي را متعادل ساخته و بانك صادرات با فشار فروش سنگيني در حال كاهش قيمتي ميباشد براي بانك صادرات انتظار افت قيمتي تا سطوح 180 و سپس 160 توماني را داريم.

چهارگوشه بازار!!!

امروز حتي داروييها هم كه در بدترين شرايط مصونيت بالاي يداشته و شامل هيچ تهديد خارجي نميشوند با افت شديد قيمتي همراه شدند به طوري كه دارويي سبحان با صف فروش و كاهش قيميت به سطوح 500 توماني رسيد سبحاني كه ميرود تا در قيمتهاي 480 توماني ارام بگيرد شنيده ميشود سبحان قصد اعلام سود 120 توماني را در عملكرد 6 ماهه را دارد

جو منفي بازار سبب شد تا در نماد كشتيراني كه مدتها با صف خريد سنگين و بدون عرضه همراه بود عرضه به ميزان حجم مبنا را شاهد باشيم حكشتي كه به نظر ميرسد در قيمتهاي 180 توماني به تعادل برسد با توجه به وضعيت فعلي احتمالا حكشتي نيز از ميزان اقبال بدان كاسته خواهد شد اما  به نظر براي خريد منطقي خواهد بود .

گروه غذايي اين  بار بتاي منفي بودن  خود را  كنار گذاشت و او نيز منفي بود . در اين  سهم  شايعاتي مطرح  شده است كه  غبشهر با  پوشش بسيار مناسب سود خود در گزارش پيش رو مواجه  شده  و قصد دارد در مجمعي كه  طي 2 ماه  آتي برگزار مي شود  افزايش سرمايه  200% را از محل سود  انباشته  عملياتي كند . اما نمي توان  به اين اخبار دل خوش كرد .

در گروه  ساختمان عمران و توسعه  فارس همچنان مثبت است و برخي خبرهاي خاص از فروش دارايي در سهم  حكايت  دارد در كنار ان  به نظر ميرسد منفي هاي دو روز آتي ا.س.پ و ثباغ  بارديگر اين دو سهم  را  براي حركت  برخي نوسان گيران  روي سهم  ترغيب كنند پس انها را  زير نظر داشته  باشيد . به خصوص ا.س.پ 3500  ريالي و ثباغ 2300 ريالي .

اما  امروز اتفاقات جالبي در گروه خودرو رخ داد  كه  رقابتي شدن بلوك هاي عرضه شده وسط سايپا مهم ترين  ايتم  بود . سياست  دولت در مقطع  6 ماه  فعلي اين  است  كه حتي المقدور اجازه  رشد قيمتي به  كالايي ندهد . در مورد خودرو  ديروز هم  عرض شد بايد مديران  تغيير كنند تا  شرايط تصميم گيري در مورد  رشد نرخ خودرو عملي شود . در اين شرايط ايران خودرو  و سايپا  بيشتر بايد منتظر تغييرات  باشند . شوك مثبت خوب برگشت  منطقي به ايران خودروست . در اين  شرايط ايران خودرو مي تواند  كمي بهتر رفتار كند . امروز شاهد  بوديم  براي 3 بلوك  اگهي شده  مشتري امد اما گويا رقابت شده و به  شنبه موكول شده است  كه خبر خوبي براي سايپاست و حداقل 30  ريال روي سود او موثر است  .

اما  به  سراغ  گروه  فلزات  برويم  كه  آنها نيز امروز زانوي غم بغل گرفته  بودند . خبر خوب براي فملي رسيدن  يك مدير لايق به  شركت  است  كه  به نظر ميرسد حداقل صنعت مس را خوب مي شناسد . به نظر ميرسد اگر فملي بتواند در چند كاهش ديگر در قيمت هاي 3100 و 3050  ريال  قرار گيرد براي خريد و نگهداري سهم براي افراد ميان مدت  نگرو صبور مناسب است  .

كالسيمين در قيمت هاي 6800 و 6900  نيز چنين شرايطي را دارد و به نظر ميرسد اين  سهم  نيز در ميان مدت  با  رشد سود خوبي مواجه  شده و اين  افت  را جبران  مي كند . هر چند هر دو سهم  صف فروش بودند .

در كنار اين دو سهم  سهمي براي نوسان  گيران نيز جالب است  فايرا  بود كه وتوصا  ترجيح داد امروز وارد عمل نشود .  .سهم در اين  قيمت ها  با  رشد نرخ ارز جذاب شده و بازهم در بورس كالا رشد قيمت گرفت   اما هنوز خبري در قيمت او نيز و شايد تا  7200 ريال نيز متاسفانه افت داشته  باشد .

در گروه فولاد  قيمت ها و پي به هاي ها  واقعاً جذاب است  .

گفته  شده  فخوز بودجه خود را در فروش با تحقق خوبي مواجه  ساخته و بازهم  تعديل در انتظار اوست  .اين سهم  امروز در يك  روز باورنكردني 57 هزار تن  محصولات  خود را  به  فروش گذاشت كه با  استقبال  ي نظير و صف خريد مواجه  شد . البته  رشد قيمت  تا  1635 تومان  را نيز گرفت  . در كنار ان  ذوب نيز چنين حالبي داشت و محصولات او نيز با  رشد قيمت مواجه  شد .

به نظر بازار بايد در اين  زمينه منطقي تر عمل كند و با فكر بهتري اقدام  به خريد و فروش نمايد و به  راحتي سهمي رااز دست ندهد .

امروز گروه تجهيزات  پيشگام عزاداران  بود . برخي معتقدند كه  محدوده  كمتر از 5600 و 5700  ريال  براي حفاري قيمت هاي خوبي براي خريد است و فشار حقوقي ها  براي جمع  اوري سهم  نيز تحسين  برانگيز بوده و نشان  مي دهد  به سهم  در ميان مدت و حتي كوتاه مدت مي تواند اعتماد كرد .

شايد امروز اگر مپنا جمع شد كل بازار به  دنبال او مي رفت اما همه ترجيح دادند  صبور باشند . در مپنا

خبر قرار داد گل گهر به ارزش 522 ميليون  يورو خبر جالبي بود كه  البته  پيش ازاين در سايت ها و خبرهاي همين  ستون نيز وجود داشت  . منتظر خبر دوم هم  باشيد كه  قرارداد با  شركت گاز است  گويا  كه  100  دستگاه  توربوكمپروسور خواهد بود . زمزمه اي در بازار وجود دارد كه  بارديگر نماد مپنا  براي شفاف سازي در مورد  اثر اين  قرارداد متوقف شود اما بورس مي بيند كه سهم در حال اصلاح  است و فعلاً اقدام  به  هيچ گونه شفاف سازي مثبتي نمي كند .

گروه تحلیل گری بتا سهم

6 شهريور92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم