جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار دوشنبه 17 تير 92

گزارش بازار دوشنبه 17 تير 92

نوید خاندوزی
جولای 8, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار دوشنبه 17 تير 92

ترمز پورشه موقتاً كشيده شد 

گزارش بازار – بتاسهم 16:30  امروز دوشنبه ،پس از كلي كش و قوس و ناز و عشوه شاخص براي تحليل گران  بالاخره اين عروس شادمان  تن به اصلاح داد و كمي آرام نشست . اين  اتفاق باعث شد بحث دعوا  بر سر اين  كه  آيا  بازار حبابي شده است  يا خير كمي فروكش كند و  بالاخره ترمز بازاردر دو روز متوالي كشيده  شود  . اين كه دليل اين  ترمز ،بازدهي اخير بوده و يا خبرهاي خاص و يا  حتي عرضه احتمالي تاپيكو  هنوز مشخص نيست اما  به نظر ميرسد ابر و ماه وخورشيدو فلك دست در دست هم  باعث اين عرضه  شدند كه  بازهم  تاكيد مي كنيم  از عسل براي بازار شيرين تر  خواهد بود حتي بهتر است در اين  محدوده  بازار حتي منفي بيشتر  و حجم معاملات  قوي تري را نيز داشته  باشد  .

به  اصطلاح خودماني تحليل گران  بايد شاخص در اين نقاط عرض قوي بسازد  تا مسير رشد او  براي دوره هاي بعد  هموار شود . البته تحولات  بازار ما مي تواند  با كوچكترين خبري به  سمت  افراطي ترين واكنش ها  پيش رود . اين واكنش ها  چه در خريد و چه در فروش به  شكل تند و تيزي اعمال مي شود . در خريد با  رسيدن خبرهاي مثبت و يا چند گزارش خوب  و درست در فروش نيز با هر خبري چه افت بازارهاي جهاني و يا همين عرضه تاپيكو  موج  فروش تحريك مي شود . فراموش نكنيد  البته در روزهايي كه  بازدهي بازار بالا  بوده  بازار منتظر يك  اصلاح  است و براي ان  به  دنبال بهانه مي گردد . شايد امروز بهانه تاپيكو علت خوبي بود تا  تن  به يك اصلاح جدي بدهد اما  بايد صبور بود و كمي هم به نظاره نشست كه چه  اتفاقي مي تواند رخ  دهد .

البته ذكر اين  نكته نيز ضروري است كه  بازار با نوعي ابهام و ترس هم مواجه است  . در موردهر دو موضوع  صحبت  مي كنيم و امروز سعي مي شود جنبه هاي منفي بازار بيشتر بررسي شود . البته  بازهم  براي چندمين  بارتاكيد مي كنيم  مسير بازار به  شدت  صعودي و با  شيب ملايم مي توان  به بازار فعلي اميدهاي زيادي داشت  . اما اين  افت و خيزها  چه در بازه هاي كوتاه مدت و چه در بازه هاي ميان مدت  منطقي خواهد بود و به مثابه ايستگاه هايي عمل مي كند كه مسافران  خسته و در سود را  پياده كرده و مسافران  با انرژي جديد را وارد بازي مي كنند.

اما  به  سراغ دو موضع ترس و  ابهام  برويم …

ابهام  اول به رفتار بورس در يك  مقطع  و سپس گزارش هاي 9  ماهه  باز مي گردد . به  يادداريد در مقطعي درست  شبيه اين  روزها  كه مي بينيم  سرعت  رشد بازار بسيار بالا  رفت . حوالي دي بود كه اين  اتفاق رخ داد و بازار با  سرعتي البته  كمتر از سرعت  فعلي شروع  به  رشد كرد  . در ان  مقطع نيز بنده و همه  ي عزيزان  ب خوبي به  ياد دارند كه  شاخص را در حوالي 38 و 39  هزار حباب مي دانستند . اما چه  اتفاقي رخ داد  قطع  به  يقين مي بينيم كه  شاخص با  رشدي 35% از ان  مقطع  تا  به  امروز مواجه  بوده  و بحث حباب هم  به تاريخ  پيوست  . پس اين  كه  برخي عزيزان  معتقدند بازار حبابي شده ، خير به هيچ وجه اين  طور نيست  اين توهمي است كه پس از هر دوره  رشد سريع ايجاد مي شود.

اما در همان  مقطع نيز شاهديم  كه بازار سرمايه  با يك استراحت  جالب توجه  مواجه  شد و براي تقريباً 2 ماه  در يك  كانال مشخص دست و پا مي زدو  بازار نيز كلافه  كننده شده  بود . البته بهانه عرضه خليج  فارس هم  بود  اما ناگهان  پتانسيل جمع  شده  بازار ازاد شد و شرايط تغيير كرد . نمي توان  رفتار فوق را  به  حال حاضر تسري دارد  چون كه  1-  جو اميدواري در بازار بيشتر شده  2- جريان نقدينگي سنگيني در بازار حاكم  است  و 3- در فصلي قرار داريم كه مجامع و گزارش هاي خوبي را مي بينيم .  اما  بحث از ترس در اين  است كه بازار با خوش بيني به گزارش ها  نگاه  مي كند درست  شبيه همان مقطع و ناگهان گزارش هاي ضعيف از راه  رسيد و انتظار بازار براورده نشد و بازاردو ماهي با مشكلات  دست و پنجه نرم مي كرد . بازهم  تاكيد مي كنيم  ديديد  كه  روند ميان مدت  بازار مثبت  بود اما در كوتاه مدت اين  چالش پيش امد .

و اما ابهام … چند هفته ديگر شيخ حسن روحاني به مسند رياست جمهوري مي رسد . شايد مهم ترين  بحثي كه با بازار سرمايه  مرتبط باشد تصميم گيري در مورد  نرخ ارز و دلار باشد  . در اين  كه نرخ تك نرخي مي شود  شكي نيست اما  كجا تك نرخي مي شود مهم  است  . فرض را  بر اين  بگذاريم . تاكيد مي كنيم فرض را  بر اين بگذاريم ايشان  تاكيد كرد  نرخ ارز در قيمت  2450 بايد قرار گيرد و تك  نرخي شود . واكنش بازار چه خواهد بود ؟! بحث ما مي تواند  يا نمي تواند و يا مي شود و نمي شود و حتي اين كه  به نفع ما هست  يا نيست نبوده  بلكه  بحث بر سر اين  است  كه به جامعه  بورسي نگاه  نكنيم . عده اي خوشحال مي شوند كه  قيمت اجناس كم  شود . از ماشين  گرفته  تا  ميلگرد و  … پس اين  ابهام  نيز همواره  بايد در بازار وجود داشته  باشد  . البته  حقير هم  معتقد است  دولت نبايد اين  اشتباه  را داشته  باشد و بهترين نقطه  براي ارز 3200  است  كه مي تواند  رونق بخش توليد و افزايش اشتغال  كشور شود .

به هر حال اين  دو ابهام و ترس براي هميشه از امروز و تا  مدت ها مي تواند همراه  بازار باشد  و شايد عاملي براي جلوگيري از خريد هاي سنگين شود . دقت داشته  باشيد تاكيد كرديم ترس و ابهام … در مورد  گزارش ها  قطعاً اگر وضعيت مثبت  باشد  و گزارش ها  با تعديل برسد وضعيت  فرق خواهدكرد  .

اما  سري به  بازار امروز مي زنيم  .

در بازار امروز به واسطه  فشار نسبي كه ديروز وارد شده  بود  بحث عرضه تاپيكو  برخي در حال  نقد كردن سهم بودند و البته  بزرگان  بازار نيز با فشار برخي حقوقي ها  فروش هاي بي وقفه  روز هاي قبل خود را ادامه داده و حاضر به خريد نبودند  . اما دقت كنيد  با وجود اين همه  فشار روي سر بازار بازهم  ميل به كاهش جدي نبود و در تك  نماد ها  با اين كه وضعيت  پر حجم  بودفشار خريد نيز وجود داشت  .

نكته  جالب ديگر اين  بود كه بازار با هوشياري جالبي سراغ  سهم هايي رفته است كه  بازدهي بالاي داده و شروع  به نقد كردن و شناسايي سود از انها مي كند . اين منطق و روال درستي است كه ديديم در بازار امروز نيز وجود داشت  .

اما هنوز سهم هاي بنيادي مورد  توجه هستند .

و اما  فردا  …

براي بازار فردا  قطعاً بازهم در نيمه اول بازار فشار عرضه  بالاست  و اين  را  به خوبي لمس خواهيم كرد اما  بازارخود را  با  سرنوشت يك عرضه اوليه گره مي زند كه اگر اين  عرضه با قيمت  بالايي انجام شود بازار به  سمت  ساير نماد ها  شيفت مي كند و نمونه اين  رفتار را در عرضه  خليج  فارس ديديم . اما اگر عرضه موفق باشد كمي زمان  برخواهد بو و احتمالاً با  رشد اين  سهم در روز هاي بعد  شرايط كمي بهتر  خواهد شد .

اما بازار فردا نيز تقريباً چيزي شبيه امروز كمي با  فشار فروش بيشتر در نيمه اول و فروش كمتر در نيمه دوم  و پس از عرضه  تاپيكو خواهد بود .

در مورد  شاخص ديروز هم  گفتيم  كه اگر محدوده  55 و 56 را  به  سمت  بالا  و با  قدرت  رد كند حالا حالا ها  سوار بر اين اسب خواهيم بود اما اين  احتمال  فعلاً بعيد است  . در بدترين حالت  ريزش 3 هزار واحدي در بهترين  حالت  عرض سازي شاخص را شاهديم  .

و حالا  سري به حاشيه هاي بازار مي زنيم …

در خبرهاي سياسي شنيده  شده  تيمي به  سرپرستي اقاي ولايتي در حال تدوين  استراتژي هاي سياست خارجي كشور هستند . خبر فرصت  6 ماهه  اتحاديه  اروپا به ايران و در تحريم ها  و كاسته  شدن  از لفاظي هاي امريكا نيز جالب توجه است  . نكته  بسيار جالب اين  است  كه حسن  روحاني در مهر ماه  عازم نيويورك مي شود ! تصور كنيد اتفاقات  اين  سفر مي تواند  براي بازار بسيار خوشحال  كننده  باشد . در ان سو نيز نمايندگان جمهوري خواه نيز تاكيد كردند  كه بهتر است ديگر ايران  را تحريم نكنيم .

اما در حاشيه  بازار برخي اين  روز ها  مصاحبه  كرده و از حبابي شدن بازار حرف مي زنند . براي بار چندم  تاكيد مي كنيم كه  بازار حبابي نشده و هنوز با حباب فاصله  بسياري دارد . وقتي پي به اي تحليل بازار 3 است  نمي توان  به  بازار لقب حباب داد  اما اي كاش سرعت رشد ان  كمي كند  شود تا كسي جرات چنين گفتماني را  براي بازار نداشته  باشد  .امروز نيز رئيس هيت مديره سابق بورس هم  از حباب به عنوان  يك اشتباه نام  برد .

اما در تحولات  ارزي برخي اظهار نظر نزديكان  اقاي روحاني كار را  كمي براي ما سخت خواهد كرد . گويا  اين  عزيزان  اولويت  اصلي را  بر كاهش تورم مي دانند و اين  يعني نرخ دلار كاهش و نرخ  سود  بانكي افزايش  خواهد داشت  . البته  نرخ ارز وقتي صحبت  از كاهش مي شود بدترين  سناريو براي بازار برگشت  به  2450  است كه  به نظر حقير در شرايط فعلي امكان پذير نيست . در مورد  دلار بحث تك نرخي كردن  ان  روي يك عدد مشخص جدي تر شده است . در بازار دلار ديروز با  كاهش به  3280  رسيده است اما  امروز اين  عدد بار ديگر به  3320  رسيد  . در كنار اين مي توان  به  بهبود وضعيت  بازار نفت در بازارهاي جهاني هم  اشاره  كرد . گفته مي شود  دولت  روحاني قطعاً نرخ  ارز را در نقطه  بهينه كه از رقم  فعلي كمتر است تك نرخي  خواهد كرد .

اما از خوش شانسي ما  بازارهاي جهاني هم  با  رشد آغاز به كار كردند كه قيمت نفت در 103 دلار باقي مانده  و طلا  نيز اندكي رشد كرد . قيمت مس به د 6816 دلار رسيد و قيمت  روي نيز در 1825 دلار واقع  شده است  .

اما در شاخص امروز تنش بين  خريداران و فروشندگان در نهايت  به افت  152 واحدي شاخص انجاميد   كه مخابرات ، بانك ملت و فولاد خوزستان  بزرگان  بازار بودند كه در مثبت  شدن  شاخص نقش داشته و از ان سو مس، خليج  فارسف،پارسان،غدير،مپنا وفولاد عمده  كاهش دهندگان  شاخص بودند كه نشان  مي دهد  وزن  بزرگان  پتروشيمي  و فلزي ما  به  عزيزان  بانكي مي چربد!

در پايان مقدمه  بايد به عرضه  تاپيكو در بازار فردا نيز اشاره  كرد . فردا  عرضه قطعي شده و تامين اجتماعي قول مساعد  براي عرضه به  قيمت منطقي داده است . اين  سهم  در دفعات  قبل روي 3000 ريال  مشتري نداشت اما اين  بار نكات  جالبي را در دل خود دارد . نكات  مثبت اين كه  1- سهم  تعديل داده  اما  با حرف و حديث 2-  بازار رشد كرده  3-  چشم انداز پتروشيمي و  پالايش مثبت  شده است  و نكات  خاص تر اين  كه شركت مجمع نرفته و يك  تقسيم سود  450  ريالي را در دل  خود دارد . سهم  طرح و توسعه هاي خوبي دارد و براي آينده  جالب توجه است . تاپيكو  سود  سال 92 را 563 ريال و سود سال 93 را  به  يمن  فروش شپنا  كه  به نوعي كد  به كد در مجموعه هاي داخلي تامين  اجتماعي بود مبلغ  833 ريال  اعلام كرده است  .

ببينيد  سود واقعي مجموعه تاپيكو  بيش از 600  ريال  نيست و اين  كه  با اين  حربه  فروش بخواهند سود  سازي كنند بازار را دست  كم گرفتن  است  . مثل اين كه  غدير بخواهد پارسان  را  به ساتا  بفروشد و سپس 300  تومان  سود  شناسايي كند . بازار قطعاً به اين حركت پي به اي نمي دهد .

در مجموع  به نظر ميرسد  با عنايت  به در پيش بودن  مجمع و شرايط خاص بازار قيمت هاي 3000 ريال  براي سهم  منطقي است و اميدواريم  بر اساس منطق عرضه  شود . در نظر داشته  باشيد تامين اجتماعي در حمايت از سهم هاي خود  كُند عمل مي كند .

بانكيها دل به اصلاح نميدهند!

در بازار امروز شايعاتي در خصوص تسعير موجودي ارزي بانكها با نرخ هاي جديد 2477 توماني و تعديل مثبت از اين طريق باعث شد تا بانكيها دل به اصلاح نداده و مجددا روند صعودي و نوسانات مثبت را در پيش بگيرند

امروز بانك ملت  با حجم معاملات سنگين و ميليوني خود به سطوح قيمتي بالاي 190 توماني بازگشت بانك ملتي كه پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 220 تومان را دارا ميباشد مضافا اينكه شنيده ميشود اين بانك با تعديل مثبت خوبي در عملكرد 3 ماهه مواجه خواهد شد . گفته مي شود  بانك هاي ملت و كارآفرين  بيشترين اثر را از بحث تسيعر ارز يا د شده خواهند داشت  .

اما در اين بين بانك انصار هر چه تلاش كرد نتوانست از بند صف فروش رها شود براي فردا و در سطوح قيمتي 280 توماني احتمال جمع اوري صف فروش انصار و رشد قيمتي سهم تا سطوح 300-320 تومان بالا ارزيابي ميشود انصار فردا فرصت خريد خوبي را ايجاد خواهد كرد

اما شايعه تعديل مثبت بالاي 20 درصدي در بانك تجارت به دليل موجودي ارزي بالاي خود سبب شده تا اين سهم امروز نوسانات مثبت را در پيش بگيرد .

در اين  گروه وكار و سينا هم  مورد توجه هستند . در سينا خبر ميرسد گزارش 3 ماهه  مثبتي منتظر سهم  است  و احتمالاً رونق خوبي را در اين  سهم  داريم  .

منتظر گزارشات سرنوشت ساز!!!

در بازار امروز و در نمادهاي پتروشيمي سهام اين گروه همچنان تحت تاثير گزارش 3 ماهه خود قرار دارند و اين روزها معاملات پتروشيمي ها بر اساس گمانه زنيهاي سود اين شركتها انجام ميشود و در اين بين شركتهايي كه پتانسيل افزايش سود بيشتري داشته باشند بيشتر مورد توجه قرار ميگيرند

امروز خارك در استانه مقاومت 2600 توماني خود متعادل شد رشد بيشتر شخاك تا سطوح 2800 تومان را به شرط تعديل مثبت در عملكرد 3 ماهه انتظار داريم شخاركي كه با افزايش فروش و صادرات خوبي در عملكرد 3 ماهه همراه شده است

امروز شيميايي ايران خيلي سريع متعادل شد و قيمتهاي 3300 توماني مانعاز افت جدي سهم شد به نظر ميرسد انتظار بازار براي رشد عايدي اين سهم در عملكرد 3 ماهه علي رغم شفاف سازي مديرعامل اين شركت سبب شده تا همچنان كفه ترازوي تقاضا در اين سهم سنگين باشد . بايد در شيران ديد  چه  گزارشي انتظار سهم  را مي كشد . گفته مي شد در جمعي خصوصي برخي مديران  اين  شركت تحقق سود 8000 ريالي را تا  پايان  سال جدي و قطعي مي دانستند .

امروز تكذيب اورهال 2 ماهه در پتروشيمي زاگرس كه اين سهم را با روند منفي همراه ساخته بود مجددا با برگشت روند قيمتي مواجه ساخته و امروز شاهد زاگرس 2500 توماني بوديم البته روند زاگرس نيز بستگي به گزارش 3 ماهه و تعديل مثبت و يا عدم تعديل مثبتش دارد . شنيده  شده  زاگرس پوشش خوبي دارد اما اين  كه  قطعاً تعديل مي دهد  يا خير كمي گنگ  است  . در گزارش 3 ماهه  قرار داريم و به نظر ميرسد تغيير نرخ تسعير ارز از 2400 به  3200  براي كل سال  كار پر ريسكي باشد .

داروييها دوپينگ ميكنند!!!

در بازار امروز داروييها با دوپينگ افزايش نرخ دارو همچنان به روند رو به رشد خود ادامه ميدهند گزارشات 3 ماهه برخي از داروييها چشم انداز بسيار روشني را براي داروييها رقم زده است البته پي بر اي داروييها نيز رشد قيمتي بالايي را تحربه كرده و به نظرميرسد همه چيز در داروييها به عملكرد 3 ماهه انها بستگي داشته باشد

امروز دارويي ابوريحان كه در حاشيه مجمعش خبر تعديل مثبت 30 درصديش شنيده ميشد با رشد قيمتي وصف خريد خود را به سطوح قيمتي 1400 توماني رساند ابوريحان به نظر ميرسد در سطوح قيمتي 1500 توماني با فشار عرضه ها به تعادل برسد سهمي كه ميرود تا پي بر اي دو رقمي به خود بگيرد

اما عملكرد 3 ماهه بسيار عالي سينا دارو به خصوص تسعير ارز با قيمتهاي ازاد و پتانسيل تعديل مثبت اين سهم دارويي باعث شده تا دسينا هم با صف خريد به روند صعودي خود ادامه دهد اين روزها صحبت از سود 160-170 توماني سينا دارو ميشود

امروز انسولين ساز بازار يعني داروسازي اكسير با روند مثبت و صف خريد سنگين به روند صعودي خود ادامه داد اكسيري كه به نظر ميرسد تا سطوح قيمتي 1250 و در نهايت 1400 توماني جاي رشد را داشته باشد.

در مجموع خريد دسبحان،البرز،اسوه و دتماد از گزينه هاي خوب بازارهستند .

فرصتي بي نظير!!!

در بازار امروز هلدينگها با نوسانات منفي و رسيدن به سطوح قيمتي مناسبي مجددا نظر بازار را به خود جلب كردند قيمتهاي منفي فردا ميتواند هلدينگها را بر سطوح حمايتي جذابي قرار دهد سطوحي كه ميتواند سبب رشد قيمتي و بازدهي خوبي در هلدينگها و يك نوسان كوتاه مدت شود

امروز صندوق بازنشستگي شروعي منفي را اغاز كرد اما اين سهم امروز دل به اصلاح نداده و مجددا به سطوح قيمتي بالاي 500 تومان بازگشت وصندوقي كه بازار در انتظار برگزاري جلسه معارفه پتروشيمي جم و عرضه اين غول پتروشيمي ميباشد كه ميتواند سود خوبي را براي وصندوق به ارمغان بياورد . دراين  سهم  علاوه  بر جم و شپاس كه تعديلي سنگين در راه  دارند مي توان اميدوار بود كه صنايع شير ايران هم  در اين  سهم كمي نقش افريني كند .

امروز هلدينگ معادن و فلزات نشان داد فعلا پتانسيل لازم براي رشد قيمتي بيشتر را از سطوح 720 توماني را ندارد ومعادن براي رشد تا هدف قيمتي 800 توماني نياز به تعديل مثبت و يا افزايش سرمايه دارد پتانسيلي كه شايد به زودي با تعديل مثبت سنگ اهنيها نصيبش شود . در اين  سهم 2 اتفاق 1- مجمع  امروز كگل و 2-  شرايط گزارش 3 ماهه  كچاد  و كگل باعث تغيير در ذائقه ومعادن و سنگ آهني ها مي شود .

در نماد هلدينگ توسعه صنايع بهشهر عرضه هاي بسيار سنگين و ميليوني هم در اين سهم كارساز نشده و وبشهر با صف خريد سنگين از سطو.ح قيمتي 400 توماني نيز عبور كرد وبشهري كه با تعديل مثبت شوينده ها و شركتهاي روغني از پتانسيل ارزش ان اي وي بالا و تعديل مثبت عايدي خوبي برخوردار شده است اما  به نوسان گيري هاي خاص روي اين  سهم نيز بايد دقت كرد .

در نماد وبشهر ، شركت  اعلام كرده است  كه  سود 339  ريالي وبشهر با  اعمال تمامي تعديل ها از صنايع  شير تا  پاكسان و غبشهر به 370 ريال  افزايش يافته است و البته  در اين  گزارش بحث سياست  تقسيم سود و اين موارد  قيد نشده است . اما همه مي دانند  كه  وبشهر با اقتصاد نوين  حركت مي كند و به  طور مستقيم و غير متسقيم  35%  و به  روايت  ديگر 38% از سهام  نوين  را در اختياردارد و هر 5 تومان  افزايش سود ونوين اثرات  بالقوه اي براي وبشهر دارد .

با اين كه وبشهر سهم  ارزشمندي است  اما به نظر ميرسد اين تحولات براي رشد قيمت  سهم  كافي نيست  .

وبانك  امروز متوقف شد  و اگر قيمت خوبي باز شود  براي خريد خوب است. به نظر ميرسد وبانك  با در اختيار داشتن  پتروشيمي ، بترانس، هلدينك  دارو  و سيمان  شرايط بهتري را داشته  باشد . البتنه  بازگشايي غبشهر و غمارگ  اثرات مثبت روي وبشهر دارد اما  بيشتر جو رواني است .

دنده 4 درد خودروييها!!!

در بازار امروز شايعه موافقت با افزايش 10 درصدي نرخ فروش خودرو براي نجات صنعت خودروسازي و رونق نسبي بازار خودرو باعث شده تا سهام خودرويي خوشبينتر از هميشه به روند صعودي خود ادامه دهند

امروز سايپا ترمز بريده و با صف خريد سنگين سطوح قيمتي 130 تومان را براي فتح قله هاي قيمتي 150 توماني قتح كرد وضعيت توليد و فروش محصولات سايپا كمي بهبود يافته است و با توجه به افزايش نرخ خودرو در سال 91 شنيده ميشود سايپا در عملكرد 3 ماهه به سود رسيده است

اما گروه بهمن در سطوح قيمتي 180 توماني متوقف شد خبهمن وضعيت بسيار خوبي در گروه خودرويي دارد هم از وضعيت توليد و فروش خوبي برخوردار ميباشد و هم در سال 92 قصد توليد محصولات جديد و افزايش سرمايه گذاريها را دارد حتي تعديل مثبت سود خبهمن در سال 92 بعيد نميباشد.

در اين  گروه  به نظر حقير 3 شركت خگستر ، خبهمن و خپارس ريسك هاي كمتري را دارند .

چهارگوشه بازار!!!

امروز كاشي ساز برتر بازار يعني كاشي سينا پس از تقسيم سود مجمع با رشد قيمتي 18 درصدي به بازار برگشت كساوه اي كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي خوبي را از بابت افزايش نرخ محصولاتش را دارد  و حقيقت امر فكر نمي كرديم چنين  بازدهي را نصيب سهامداران خود كند .

اما جو مثبت خودرويي باعث شد تا امروز سرمايه گذاري سايپا هم با بازدهي 12 درصدي به بازار برگردد وسايپايي كه با صف خريد سنگين به نظر ميرسد به سمت اهداف قيمتي 140 توماني گام بدارد.

اما شايعه افزايش نرخ 15 درصدي نرخ شير خام در راستاي افزايش نرخ لبنيات باعث شده تا امروز تك سهم توليد كننده شير خام در بازار يعني مگسال با رشد قيمتي و صف خريد خوبي همراه شود در صورت اعمال افزايش 15 درصدي نرخ شير خام مگسال توانايي تعديل مثبت 30-40 درصدي سود خود در سال 92 را خواهد داشت . البته  وبشهري ها در كنار صندوق كه دارنده هاي صنايع شير ايران هستند مورد  توجه  قرار داشتند .

در اين  گروه از مدت ها  قبل در مورد  كخاك گفته  بوديم و به نظر ميرسد گزارش بسيار خيره  كننده اي را روانه  بازار كند .

امروز مخابرات  بارديگر صف خريد شد . به نظر ميرسد  او و همراه اول به  زودي با  گزارش هاي 3 ماهه خود مي توانند  توجه مغفول مانده  بخشي از بازار را  به خود جلب كنند .

صف حكشتي امروز هم  داده نشد  . ناظر بايد براي گره  رفتن  اين  سهم  كاري بكند . با تحولات پيش رو  احتمال  بهبود وضعيت حكشتي و حتايد جدي است  .

در گروه  ليزينگ در سايت دعوت  به حضور در مجمع  رايان  براي ميان مدت  كرده  بوديم و به نظر ميرسد پاسخ خوبي به نگهدارنده هاي سهم  بدهد . احتمالاً ولساپا در قيمتهاي 1400  ريال  نيز به  فكر صعود باشد  .

در اين  گروه اولين گزارش كه متعلق به  فولاي بود  با  روند جالبي همراه  شد . امروز فجر  هم  گل كاشت  . در مورد بازگشايي فخوز قيمت هاي زير 3000 تومان  همچنان  براي ميان مدت ها مناسب است و پي به اي كمتر از 5 را  در حال حاضر دارد و حتي با در نظر گرفتن  سود نهايي پي به اي فخوزدر حال حاضر كمتر از 4 است  . از همين  رو خريد با  توجه  به در پيش بودن  بحث افزايش سرمايه  از محل تجديد ارزيابي دارايي ها خبر خوبي است  .

در مورد  فولاد  نيز شايعه در بين  برخي فعالان  بازار وجود  دارد كه 350  ريال در گزارش 3 ماهه  تحقق سود داشته  است كه  البته  با مختصات فروش او در بورس كالا  همخواني ندارد اما  قطعاً نشان  مي دهد  روند در فولاد مثبت است  . امروز گزارش مثبت فجر نيز نشان  داد كه  فولادي ها  شرايط خوبي را مي توانند در 3 ماهه  تجربه كنند .

و اما در پالايشي ها  …

ديروز همه  شنيدند  كه  تعديل سود 220 توماني شبندر، سود  بيش از 300 توماني براي شاوان  تائيد شده اما  گويا  براي شتران تعديل منفي ثبت  شده است  . در مورد  توقف شراز و شپنا نيز حر ف و حديث بسيار است  . برخي عدم  برگشت ماليات و كاهش سود و برخي ديگر لحاظ شدن  ان و رشد سود  را خبرمي دهند اما  به هر حال  در حال حاضر همه متوقف هستند و قطعاً همه  با هم  به  بازار مي ايند . برخي معتقدند كه بازگشايي اين  گروه  احتمالاً در هفته  بعد و همه جانبه خواهد بود و مي تواند در بازار تحولات  شگرفي را ايجاد كند . در اين  گروه  شبريز مجمع  بسيار موفقي را داشت  كه  با  1350  ريال  سود فردا تعديل پارسان  را جدي تر مي كند .

اما مپنا اين روز ها پرحجم  اما  پس از بازدهي اخير منفي است  .

دراين  سهم طي ديروز و امروز نزديك  به  200 ميليون  سهم  جابجا  شده است ! در سهمي كه  200  ميليون جابجا مي شود تحولات خاصي در حال وقوع است كه اين  اتفاق رخ مي دهد  . سابقه مپنا نشان  داده  روزي كه تعاوني كاركنان  20 ميليون  سهم  به دل بازار مي ريخت روز بعد  صف فروش بود اما اين روز ها عطش خريد بالاست. ريسك  سهم  قطعاً بالاست  اما  برخي معتقدند چشم انداز اين  سهم و ارزش ذاتي ان بسيار بيشتر از مبلغ  فعلي است  . شركت كاهش سود انچناني ندارد و نزديك  به  486 ريال  سود محقق كرده است و 150  ريال  تقسيم مي شود . از نظر سود سهم در پي به اي 8 و 9  قرار دارد كه كمي بالاست  . وقتي به تراز تلفيقي مپنا نگاه مي شود مي بينيم  اين  سهم  100 تومان  سود تلفيقي دارد  و اين  نكته مثبت  براي سهم  است  . روند  شركت  به خوبي كمبود نقدينگي را  در عمليات  ان  فرياد مي زند . قطع  به  يقين اگر دولت ديد مثبت داشته  باشد اين  سهم از جا  بلند مي شود اما  بايد ديد  اين سرعت عمل وجود دارد  يا خير . به نظر ميرسد افراد با ديد  ميان مدت و بنيادي كار در منفي ها اين  سهم  را  در پرتفوي خود  داشته  باشند .

اما اگر قصد حضور در تجهيزاتي ها  را داشته  باشيد بهتر است  صبر كنيم تا در روند  منفي حفاري به  قيمت هاي مناسب برسد .

ونيكي امروز هم  مثبت  شد . ديروز در مورد  اين  سهم  صحبت  شد كه برخي معتقدند  با  رشد اخير بازار ارزش ذاتي ونيكي به  4000 ريال  رسيده است و اگر قرار باشد بر مبناي 80% ارزش ذاتي سهم  قيمت  گذاري شود قيمت هاي 3200 و 3300 ريال  اولين نقاطي است  كه ونيكي با عرضه هاي جدي مواجه مي شود . امروز خبر رسيده اين  سهم  قصد دارد 15 ميليون  سهم  گرجي را  با  قيمت 8500  ريال  به  بازار عرضه كند . اين  سهم  براي ونيكي 1720 ريال  تمام  شده و واگذاري ان  به  قيمت  8500  ريال حدود 10 ميليارد تومان  سود براي ونيكي به همراه دارد كه  به ازاي هر سهم حدود  3 تومان خواهد شد .

گروه  سيمان  يك  بازدهي 150% را در طي 6 ماه  گذشته  داشته است و استراحت  جدي نكرده و هر بار با عرضه ها فقط چند روز باقي مانده و حركتي نداشته  است  . البته  به نظر ميرسد هنوز روي اين  گروه  بازي ها  تمام  نشده  اما  بازدهي هاي بالاي 30% نيز براي ادامه در اين  گروه  سخت  به دست مي ايد .

در اين  گروه  احتمالاً شركت هاي كارون، تهران، سشرق، هگمتان ،غرب بارديگر مورد توجه  قرار مي گيرند . البته از سفارس و بازگشايي مناسب ان نمي توان گذشت . به نظر خريد شركت هاي سيماني به اميد كسب بازدهي هاي سنگين كمي سخت  شده و بهتر است  به  سراغ  گروه هايي رفته  كه  رشد كمتري داشته  اند  اما همچنان  بازدهي نرم و آهسته  را در اين گروه  شاهديم . در اين  گروه توقف هرمز  و تعديل سكرد  نشان  دا د اين  گروه هنوز حرف هايي براي گفتن دارد.

در برخي خبرها  داشتيم  كه  قند اصفهان  قصد دارد سرمايه خود را حدود  710 % از محل تجديد ارزيابي دارايي ها  افزايش دهد و مدارك و مستندات  ان آماده  شده  و اعمال مي شود . اين  خبر براي كساني كه  به  گروه  قند  اعتقاد دارند خبرخوبي است و به  زودي روي ساير شركت ها نيز اجرا مي شود . اين  سهم  هم  اكنون  صف خريد است  اما در صورتي كه  طي 2 روز اتي عرضه  شد  براي خريد مناسب است  . گفته مي شود  پس از افزايش سرمايه  با  رشد قيمت  شكر به  2000 تومان قصفها نيز تعديل مي دهد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

17 تير92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم