جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار يكشنبه 8 ارديبهشت 92

گزارش بازار يكشنبه 8 ارديبهشت 92

نوید خاندوزی
آوریل 28, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار يكشنبه 8 ارديبهشت 92

شبندر، مرغ طوفان بازار!

گزارش بازار – بتاسهم 15:40  امروز يكشنبه دو سهم در بازار اختيار ان را در دست گرفته و تمام  هوش و حواس بازار را از ان خود كرده  بودند  . البته بودند  رويداد ها و سهم هايي كه  بتوان در مورد  آنها  صحبت كرد  اما اين دو از همان  ابتدا  شگفتي ساز بودند .

امروز شبندر  مثبت بودن خود را  به  رخ همه مي كشيد و در بازار با  صداي بلند فرياد مي زد« من مرغ طوفانم ،نيانديشم به طوفان،موجم نه ان موجي كه از دريا گريزد. چنان  موجي ( بله انصافاً چنان موجي ) که از اوج وحضیضش – خیزد گران کوهی ودر ژرفا گریزد » شنبدر واقعاً به  يكه تاز بازار تبديل شده و شاخص را  با خودش به هر كجا كه خاطر خواه اوست مي برد! اين نحوه اثر گذاري و معامله در بازار جالب است و نكته  مهم  تر اين  است كه اين  مرغ طوفان در فضايي كار مي كند  كه  شفافيت در اين  شركت ها  كمي رنگ  باخته .

با  چند نكته در مورد  تب داغ اين  سهم و شرايط حول ان  صحبت  مي كنيم و سپس به  بازار ميرسيم . اول اين  كه اين  شركت ها در فضايي غير شفاف رشد مي كنند و از طرف حقوقي عرضه  كننده  سهم  است . شاخص نيزاين  وسط مدام  رشد مي كند . از دو  حال خارج  نيست  يا  عده اي زير بم  اين  سهم  و خبرهاي خاص ان  را مي دانند  كه لازم است  اگاه سازي شود و يا واقعاً سهم  مبهم  است كه  لازم است  شاف سازي شود  به هر حال  بهتر است  شرايط سهم  روشن شود چرا  كه دراين  فضاي مبهم  ممكن است  سود ها و يا  ضرر هاي عجيب دامن  همه  را  بگيرد .

نكته  بعد  دراين  فضا وقتي سهامدار نوسان گير مي بيند هيچ  سهمي رشد نمي كند تنها  بازي بر سر اين دو سهم موج  فروش آغاز و شرايط تغيير مي كند . دراين  چند روز شاهديم كه اكثر افراد  شبندر و شپنا مي خرند ساير سهم ها  مي فروشند . اين  تمركز سرمايه كم كم  به  بازار لطمه وارد مي كند . از سوي ديگر تبدبل شدن  شبندر به ليدر بازار يعني اگر روزي خبرهاي خوب تكذيب شد اين  شركت با افت  سنگين مواجه  شده و ساير بازار را نيز با خود  به زير مي كشد .

نه اين  كه  شنبدر و يا هر سهم ديگري بد  يا خوب باشد خير بحث ما اين  نيست . بحث بر سر اين  است كه  بورس كه  هميشه آماده  شفاف شدن  شرايط است  اين  بار به خاطر شاخص دست  نگه داشته است  . و البته تبعيض نسبي بين اين  شركت ها و شبريز و شراز نيز قائل است  .

در هر صورت  كمي بايد دقت  كرد و بيگدار به اب نزد و البته بايد اذعان  داشت  اين  شركت ها پتانسيل بالايي دارند و بهتر است  اين  پتانسيل ها  براي بازار نمايش داده  شود تا  با  دل قرص تر بازار خريد كند .

بورس در دو زمينه كمي با  سليقه  در حال  برخورد  است . 1- انتشار گزارش شركت ها  كه  شايد البته خيلي بورس مقصر نباشد اما ني تواند  تسريع كند و 2- بازو بسته شدن  نماد ها . البته قطعاً انها نيز براي بازي خود دلايلي دارند كه تا حدودي مورد  قبول است  اما بايد از مبهم  شدن  فضا نيز جلوگيري كرد .

و حالا  با اين خبرها  به  سراغ  بازار امروز ميرويم  …

در بازار امروز موج  عرضه  به جز خليج  فارس و چند نماد ديگر ادر اكثر شركت ها بيشتر به چشم مي خورد  اما نماد ها  به  دو گروه مقاوم و شكننده تقسيم  شده و برخي در مقابل موج عرضه  كمر خم  كردند و باقي در پايان با  صف خريد مواجه  شدند كه  سه  تفنگدار ما  يعني شبندر، شپنا و خليج  فارس جز انها  بودند .

در كل در بازار امروز وضعيت مثبت بودو  شرايط نسبتاً مناسب اما موج هاي عرضه نيز بازار را  رها نمي كرد .

و اما  براي بازار فردا  …

قطعاً بازار فردا نيز اين  موج هاي عرضه  را در دل خود دارد . اين  موج ها  بازار فردا را رها نمي كنند  مگر اين كه  اتفاقات خاصي رخ  دهد  كه  اين  رويه  را تغير خواهد داد . به عنوان  مثال  برخي توقف ها و شايعاتي از اين  دست و همچنين گزارش شركت ها  برهم  زننده  اين  نظم  جدي در بازار  خواهند بود . نمي توان  اين  روز ها كه هر لحظه خبري از شركتي مي رسد  روند  را  به  طور دقيق پيش بيني كرد .

در مورد  شاخص مسير شاخص با كمك  اين  شركت هاي پالايشگاهي مثبت  است و شايد يكي از دلايلي كه  بورس تمايلي به توقف انها ندارد همين  است  وگرنه  شركت هاي در درجه  كمتر ازاين دو بلافاصله متوقف شدند . اما  احتمالاً مسير شاخص تا  نيمه هاي ارديبهشت و حتي اواخر ان مثبت  باشد  و به هدف ياد  شده  44هزار برسد و سپس به  يك  ركود  2 الي 3 ماهه  فرو مي رود اما  قطعاً اهداف قوي تري پيش روي شاخص ما خواهد بود .

با اين مقدمه  سري به حاشيه هاي بازار ميزنيم …

در مسائل هسته اي ايران در حال  تاكيد كردن در اين مسئله است كه  بايد هر چه  سريعتر 1+5 به  مذاكرات  باز گردد كه اظهارات صالحي و  باقري هر دو اين  را  تاكيد مي كرد  . اما  نكته  جالب اظهارنظر ولايتي بود كه  تاكيد مي كرد در بحث هسته اي مي توان هسته اي بود و تحريم هم  نشد و اين  خود حاكي از ان  است كه سياست  دور بعدي رياست جمهوري ممكن است  نرم  تر باشد .

در كنار ان  خبر نگران  كننده  تحولات  سوريه كمي ذهن  بازار را درگير خود كرده است و بهتر است محافظه كاري بيشتري را در اين  زمينه داشته  باشيم . هر گونه تحرك در مورد  سوريه فشار فروش روي بازار ما  را  بسيار بالا  مي برد .  اما در داخل اوضاع  بازهم به هم ريخته است  . امروزرئيس جمهور بيان  كرد كه امیدوارم شرایطی فراهم شود که قبل از پایان دولت به مردم بگویم چه گذشت و چه کارهایی انجام شد . اين  يعني ممكن است  افشا گري هايي كه  بعضاً برخي از ان  ميترسند  مي تواند  دامن  بازار سرمايه  را نيز بگيرد .

در تحولات  اقتصادي داخلي بحث بودجه  و كميسيون تلفيق همچنان ادامه  دارد  و گفته مي شود  به  زودي بحث بهره مالكانه نيز حل مي شود . البته در 26% هنوز ترديد  هايي در اين  زمينه  وجود  دارد كه  اميدواريم  هر چه  سريعتر برطرف شود .

نرخ  دلار نيز با نوسان در   3565 قرار گرفته است  كه  در 3600  بازي مي كند .

در مجموع هنوزحاشيه هاي بازار ان  طوري نيست كه متن  اصلي ان  يعني خود  شركت ها  را  تحت تاثير قرار دهد .

و در شاخص امروز با رشدي 173 واحدي مواجه  شديم كه دو غول نفتي يعني شپناو شبندر در كنار غول پير بازار يعني مخابرات  بيشترين  اثر را  روي بازار داشتند . در پايئن جدول هم  پارسان و غدير در اثر گذاري منفي با هم  مسابقه مي دادند كه البته  به نظر ميرسد موج  خبرهاي كدال  روند هر دو سهم  را تغيير مي دهد .

سيمانيها و فرصتي 48 ساعته!!!

در بازار امروزبرخي از شنيده ها در خصوص تعيين نرخ فروش سيمان براي سال 92 تا دو روز اينده باعث شد مجددا بازار به سمت سهام سيماني روي خوش نشان دهد به نظر ميرسد در نهايت شاهد افزايش نرخ نسبتاً معقولي در سيمانيها باشيم سيمانيهايي كه حتي افزايش همان 20 درصد نرخ سيمان نيز سبب تعديلات مثبت مناسبي در سود سال 92 انها خواهد شد روند اتي سيمانيها بستگي به افزايش و يا عدم افزايش نرخ سيمان در سال 92 دارد.دراين گروه استراحت  موقت  است و پس از يك  دور استراحت و اصلاح  بارديگر توجه  به گروه  سيمان  بيشتر مي شود.

امروز سيمان غرب از قيمتهاي منفي بازگشته و تا صف خريد پيش رفت شنيده ميشود سيماني ها ملزم به صادرات و دريافت ارز به جاي ريال شده اند امري كه در صورت صحت داشتن ميتواند سود بالايي براي سهام سيماني صادراتي به خصوص سيمان غرب به ارمغان داشته باشد . البته اين  يك  بخشنامه است كه بعيد است مافياي صادرات  سيمان  به ان اجازه  اجرايي شدن  بدهند .

در نماد سيمان هگمتان كه داراي حجم بالاي صادرات در كشور ميباشد هم شاهد صف خريد خوبي بوديم سهكمت فردا به مصاف قيمتهاي 320 توماني ميرودقيمتهايي كه در صورت شكسته شدن ميتواند زمينه ساز رشد قيمتي سهكمت تا قيمتهاي 350-360 توماني شود اما  به نظر ميرسد راه  سختي را در پيش دارد .

اما در نماد هلدينگ سيماني فارس و خوزستان صف فروش سنگين اين سهم جمع اوري شده و سفارس به تعادل رسيد در صورت افزايش نرخ سيمان انتظار رشد قيمتي اين سهم سيماني تا سطوح 200 تومان را داريم اما  فعلاً در 1800 حسابي گير دارد .

در انتظار!!!

در بازار امروز پتروشيمي ها با روند نوساني مواجه شدند همچنان ابهامات در زمينه نرخ خوراك باعث عدم رشد جدي قيمتي سهام پتروشيمي ميشود سهامي كه با انتشار عملكرد 12 ماهه خود از اين بند رهايي يافته و ميتوانند جايگاه اصلي خود را بازيابند . البته  امروز خبر آزادسازي نسبي برخي محصولات  صادراتي نيز خبرخوبي براي گروه  پتروشيمي بود .

امروز پتروشيمي شازند كه تحليل بنياديش در سايت قرار داده شد و از پتانسيل هايش پرده برداري شد امروز همچنان با صف خريد سنگين ميرود تا فردا با عبور از قيمتهاي 1200 توماني اهدف جديدي را ثبت كند هر چند  قيمت هاي 1100و 1200  براي سهم  مي تواند  فعلاً منطقي باشد  اما بازار ما  صف پرست است و همين  شازند 900 تومان  را نمي خريد .  شازندي كه قطعا تعديل مثبت خوبي در سود سال 92خود اعمال خواهد كرد اما در حال حاضر بازار براي شرايط خاص او و صف او  برنامه  ريزي مي كند .

امروز در نماد پتروشيمي شيراز علي رغم رشد قيمتي بسيار خوب برخي از محصولات اين شركت در بورس كالا شاهد روند منفي شيراز به دليل تعويق افتتاح طرح توسعه شركت به سال 93 بوديم شيراز علي رقم پتانسيل هاي بنيادي به دليل طرح اوره و امونياك سوم پي بر اي بالايي گرفته كه فعلا روندش در سطوح 800-900 تومان در نوسان خواهد بود اما  سهم  شركت مناسبي است كه در بلند مدت  سود خوبي خواهد داشت  .

شايعات اعلام سود 200 توماني توسط پتروشيمي ابادان براي سال 91 باعث شده تا اين سهم با صف خريد به سمت قيمتهاي 1100 توماني پيش برود سطوح 1100 -1200 تومان را به عنوان هدف نهايي اين سهم پتروشيمي ارزيابي ميكنيم . دراين گروه زمزمه بازگشايي احتمالي فردا در زاگرس  و همچنين اطلاعات پرديس براي افزايش سرمايه نيز مهم  بود .

عرش يا  فرش!

اين روزها خبرهاي خوب پالايشگاه ها ما  را رها نميكند از خبر قطعي شدن برگشت ماليات بر ارزش افزوده در نمادهاي پالايشي تا امروز هم خبر حذف سهم صندوق توسعه ملي كه ميتواند سود سهام اين گروه را با جهش بالايي مواجه سازد . سود 3600 ريالي شپنا  براي سال مالي 91 قطعي شده است و به  زودي به  بازار ميرسد  . در مورد  اين  سهم  برخي معتقدند كه مصوبه  26% بر شپنا نيز موثر است و اين  شركت نيز صادرات  نفت كوره و نفتا  را داشته است و بر او  نيز موثر  خواهد بود اما شپنا  بيشتر از برگشت  5% سود مي برد كه خبر ان گويا  قطعي شده است  . زمزمه هايي در سطوح  بالا در جريان  است كه  شبندر دست  به  شفاف سازي بزند . اين  رويداد كمي براي بازار مبهم  است و ممكن است اين  شفاف سازي كاملاً به  سود و يا  به  ضرر سهم  تمام  شود اما  به هر حال  بايد اين  را نيز در محاسبات  خود  لحاظ كرد .

البته اين روزها پتانسيل احتمال اجراي گام دوم طرح تحول و افزايش نرخ سوخت به خصوص بنزين و گازوييل  اثر مثبت رواني خوبي بر پالايشگاه ها خواهد داشت و  از ديگر اخبار خوب اين صنعت ميباشد

امروز پالايش نفت اصفهان كه اعلام سود 350-360 تومانيش تقريبا براي سال 91 قطعي شده و با شايعه تعديل مثبت در عملكرد سال 92 نيز مواجه ميباشد امروز در استانه قيمتهاي 2800 تومانيكه وعده داده بوديم قرار گرفت شپنا پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 3000-3200 توماني را دارا ميباشد

اما پالايش نفت بندر عباس كه اين روزها در اماج عرضه هاي گروه مالي ملت قرار گرفته است علي رغم حجم معاملات بسيار سنگين 59 ميليون سهمي با صف خريد به روند صودي خود ادامه داد شنيده ميشود شبندر به زودي براي تعديل مثبت بالاي 20 درصدي متوقف خواهد شد شبندري كه به زودي به قيمتهاي 1000 توماني خواهد رسيد.

مقاومت شاخص!!!

در بازار امروز رشد شديد قيمت سهام شركتها و شاخص باعث افزايش عرضه ها در نمادهاي سرمايه گذاري شد سرمايه گذاريهايي كه براي رشد بيشتر قيمتي احتياج به كمي استراحت و از سر گرفتن روند صعودي با انتشار گزارشات 12 ماهه شركتهاي زير مجموعه خود دارند

امروز پارسان با روند اصلاحي و حتي صف فروش مواجه شد اما پتانسيل هاي بالاي اين شركت سريعا باعث جمع اوري صف فروشش شد پارساني كه در قيمتهاي منفي فردا گزينه بسيار خوبي براي خريد كم ريسك ميباشد سهمي كه به زودي از طريق زير مجموعه هاي خود انرژي مثبت دريافت خواهد كرد . به خصوص اين كه  گفته مي شود  امروز شبريز كمي با  بازار روان  تر صحبت كرده و حداقل كدال را نوراني خواهد كرد!!

امروز معادن و فلزات هم با افت قيمتي به سطوح قيمتي نزديك 500 تومان رسيد ومعادن پتانسيل برگشت قيمتي خوبي داشته كه قيمتهاي 500 توماني را برايش جذاب ميكند اين سهم با تعديل مثبت سنگ اهنيها در عملكرد 12 ماهه ميتواند تا سطوح قيمتي 560-580 تومان با افزايش نرخ مواجه شود. هر چند  زمزمه هايي از مجلس در مورد  بهره  مالكانه خبر جالبي براي اين  شركت  بوده است  .

اما اسب سركش وبانك امروز همچنان با صف خريد سنگين به روند صعودي خود ادامه داد با توجه به جو مثبت شازند از شركتهاي تاثير گذار زير مجموعه وبانك نتظار رشد قيميت تا سطوح 420 تومان دربازه كوتاه مدت و رشد قيمتي تا سطوح 460 تومان را براي وبانك در بازه ميان مدت انتظار داريم.

در بازار امروز خليج  فارس بازهم  بدون عرضه ماند  تا  برخي گمانه زني براي عرضه  سه  شنبه  را  بررسي كنند . گفته مي شود  5% از سهام  شركت  براي كاركنان  در نظر گرفته  شده  بود كه  3.5%  ان  باقي مانده  و گويا  خصوصي سازي در پي اين است كه  سهم  را طي روز هاي آتي عرضه  كند . قيمت هاي 8100  تا 8500  ريال  براي ميان مدت ها  يكي از گزينه هاي خوب بازار است  .

اتش زير خاكستر

در بازار اين روزها قيمتهاي فولاديها در حال رسيدن به سطوح قيمتي جذابي ميباشد كه ميتواند با ديد ميان مدت و كوتاه مدت مورد توجه سهامداران قرار بگيرد فولاديها با تعديلات خوبي در عملكرد 12 ماهه خود مواجه ميباشند امابا توجه به وضعيت فعلي توانايي تعديلات خوبي را در عملكرد سال 92 خود را خواهند داشت به خصوص اينكه اين روزها بوي افزايش نرخ محصولات فولاديها نيز در حال برخواستن ميباشد و امروز ذوب ان  را  به نمايش گذاشت و فردا  فولاد خم  رفتاري مشابه خواهد داشت  .

امروز ذوب اهن علي رغم استقبال خوب از محصولاتش در بورس كالا و افزايش نرخ محصولات معاملاتي امروزش با نوسانات منفي مواجه شد خريد ذوب 300 توماني ميتواند هم با ديد نوسانگيري و هم با ديد ميان مدت مورد توجه قرار بگيرد

اما فولاد كه اين روزها در انتظار تاييد افزايش سرمايه 40 درصديش و بودجه سال 91 اش ميباشد با روند نوساني در سطوح قيمتي 440 تومان مواجه شد فولاد پتانسيل بازدهي 10 درصدي را در صوت تاييد افزايش سرمايه خود را خواهد داشت

اما در نماد فخوز خبر افزايش 3 درصدي توليدات اين شركت در فروردين ماه هم نتوانست تا فخوز را با برگشت روند معاملاتي همراه سازد فعلا بايد فخوز انتظار نوسان اندك را در سطوح قيمتي 2600-2700 تومان را داريم سهمي كه به نظر نميرسد تا گزارش 3 ماه اش جاي رشد قيمتي داشته باشد.

چهارگوشه بازار!!!

امروز نفت بهران كه به زودي تحليل بنياديش در سايت قرار خواهد گرفت با روند صعودي و صف خريد به رشد قيمتي خود براي فتح قله هاي قيمتي 1800 توماني ادامه ميدهد شنيده ميشود شبهرن توانايي اعلام سود 350 توماني را براي سال 92 خود را خواهد داشت

امروز شاهد افزايش عرضه ها در نماد وپترو بوديم سهمي كه به واسطه رشد قيمتي و سوداوري شركتهاي زير مجموعه خود توان رشد تا اهداف قيمتي 160 و 180 توماني را دارا ميباشد

امروز باهنر هم  در بين  شركت هاي نوساني مثبت  بود . در بازار خبرهايي شنيده مي شود كه احتمال تعديل سود  سنگين در اين  شركت  وجود  دارد  . البته  بيشتر حر ف و حديث و شايعه  است اما در كوتاه مدت  باهنر مي تواند  رشد نوساني را احتمالاً  تجربه كند .

در نماد مخابرات و همراه  با  خبر افزايش نرخ  شاهد  رشد و حتي صف خريد سنگين  براي اخابر بوديم كه خدا  را  شكر اطلاع  رساني شد . گفته مي شود  تعرفه ها  رشد خوبي داشته و حتي احتمال  توقف همراه نيز وجود  دارد.

در بازار امروز خبر توقف احتمالي بموتو  براي تعديل و مطرح  شدن  بحث افزايش سرمايه جدي تر بوده است .

ميدكو نيز امروز در 500 متعادل شد  و به نظر ميرسد فردا  با كمي افت  به  بازار بيايد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

8 ارديبهشت 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم