جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار سه شنبه 15 اسفند 91

گزارش بازار سه شنبه 15 اسفند 91

نوید خاندوزی
مارس 5, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار سه شنبه 15 اسفند 91

رحم كن …

گزارش بازار – بتاسهم 15:50  امروز سه  شنبه  ، فروشنده هاي بازار رحم مروت سرشان  نمي شد و  با  ريزش سنگين در نماد ها و فروشنده هاي افراطي و عجيب مواجه  بوديم . امروز مي گشتيم  تا دلايل ريزش بازار و برخي نماد ها  را  پيدا كنيم كه چيزي به دست نمي امد . از يك  سو خبرهاي سياسي خوب است اما از سوي دگر ريزش دلار متوقف شده و در 3200و 3300  بازي مي كند در سوي ديگر خبرهايي از تعديل مثبت  برخي شركت ها  به  گوش ميرسد و در كنار ان  زمزمه هاي توقف چند  شركت  براي تعديل بازهم  نمي توانست مانع اين  فشار فروش شود .

اما مي خواهيم  صحبتي با  عزيزان  داشته  باشيم در مورد جو بازار و پيش بيني براي روز هاي آتي . در اين كه عواملي در ريزش بازار ما موثر بودند  شكي نيست  . فشار فروش اخر سال  و تمايلات خاص برخي عزيزان براي نقد كردن  پول چه از حقيقي ها و چه حقوقي ها  فشار فروش را  زياد كرده  بود در سوي ديگر تحولات  خاص بازار را نيز بايد در نظر داشت  كه  بودجه  شركت ها ، هدفمندي، بهره  مالكانه  ،نرخ خوراك و … در كنار ان قرار داشت  در سوي ديگر زمزمه عرضه هلدينگ خليج  فارس نيز مهم  بود كه  باعث تنش و فشار فروش در بازار شده  بود اما اين  ريزش تا كجا ادامه خواهد داشت  ؟

اين پرسشي است  كه  بايد از دو منظر به  ان  پاسخ  داد . يكي تكنيكالي و ديگري بنيادي . از نظر تكنيكالي ريزش شاخص تا  نقطه  36500 و 36600 منطقي است و اين نقطه مرزي است كه  فيبو ها  فعال  شده  و افت  بيش از اين  را  جلوگيري مي كنند يعني در واقع  يك  افت  300  تا  400  واحدي ديگر ممكن است رخ  دهد . اما از نظر بنيادي . عدم  ريزش دلار، رشد بازارهاي جهاني، خبرهاي مثبت از برخي تعديلات  مثبت ، و از همه مهم تر رسيدن  قيمت ها  به  نقاط جذاب بنيادي از عواملي است  كه مي تواند  فردا  را  از اين  فشار فروش خلاص كند . ريزش اين  چنيني قيمت ها ، دراين  مقطع  با اين نرخ دلار كمي عجيب است و به نظر ميرسد بايد شرايط بازار ريزش سنگين تري را  تجربه  نكند .

ببينيد  عزيزان اين يك  تحليل است  ممكن است  رفتار بازار طور ديگري اقدام  كند و اصلاً نتيجه نيز شكل ديگري داشته  باشد اين  فقط يك  پيش بيني است كه با توجه  به  سابقه و جو بازار و همچنين بر پايه  تكيه  بر تحليل هاي مختلف به دست  امده است .

اما  انچه در بازار مشخص است اين  بوده  كه  بدن  بي رمق نماد ها از فروشند هاي افراطي هم  خالي شده است  اما خريداري براي ترميم چهره  بازار نيست  . خريداران  جرات خريد ندارند و ترجيح مي دهند نقدينگي را در دستان خود داشته و در قيمت هاي بهتري در بازار فعاليت  كنند .

اما در اين  فشار از همه جا و از همه چيز بازار امروز بازهم  منفي بود و اين  باز فشار منفي حتي امان نمادهايي كه ديروز براي دلخوش بودن  كمي مثبت شده  بودند  را گرفت  . در مورد هر دو گروه خودرو و بانك  صحبت  مي كنيم اما هنوز بازار به اين  دو اعتقاد  بنيادي راسخ  ندارد  . البته  بازي بد بازيگران  انها نيز موثر است  .

اما در بازار امروز چه خبر بود و فردا  چه مي شود …

مطابق معمول بازار امروز با منفي نسبتاً كم  آغاز كرد در نيم  ساعت  اول همه در فروش مردد بودند كه كم كم  سر و كله  فروشندگان  بيشتر پيدا  شدو  از ساعت 9.30 تا  10.30 بازار با  فروشنده هاي اساسي مواجه  بود اما  آغاز بازي شپاس و جمع  آوري او ، توقف شازند و شايعات  از تعديل مثبت  سهم و همچنين خبرهاي توقف شراز و بورس كالا و ثبات  روند دلار باعث شد  تا  كمي بازار خود را جمع و جور كند اما  افت  ناگهاني قيمت دستوري نرخ مبادله اي و تحولات ادامه  بازار و جو شديد عرضه بازهم فشار روي بازار را  بيشتر كرد تا  بازار امروز نيز در ادامه  منفي بسته  شود و با كاهش به كار خود پايان  دهد .

براي بازار فردا  انتظار داريم اول وقت  فشار فروش باشد  اما  رفته  رفته  شرايط بهبود  يابد البته  تمام  اين موارد  يك پيش بيني بوده  اما  به هر حال  بازار فردا نمي تواند  با اين  پي به ايها و اين  شرايط اينقدر منفي بماند .

در مورد  شاخص بسياري معتقدند  تا  سيكل كاهشي شاخص كه  36600 و 36500 را هدف گرفته تكميل نشود  حرف از برگشت  واژه اي بيگانه است .

و حالا  در مورد يك  اتفاق مهم  در حاشيه  بازار …

عرضه هلدينگ  خليج  فارس كه  بازهم  مطرح شده است .

 همه مي دانيم كه  عرضه اين شركت  كه حدود  70 تومان  سود  را  اعلام كرده است با قيمت  حتي 270 و 280 توماني نقدينگي بيش از 400  ميليارد توماني را نياز دارد كه  براي اخر سال  بازار سخت  است  . به نظر ميرسد عرضه  خليج  فارس در اخر هفته  اسفند  از نظر فشار مالي بعيد است. مشكلاتي نظير عدم  ثبت افزايش سرمايه ، پيش بيني سود ، حسابرسي صورت هاي مالي بندرامام  و … از مهم ترين موارد  اختلاف بورس  و خصوصي سازي است  . نكته جالب اين  است  كه خصوصي سازي اصرار زيادي به  عرضه دارد  در صورتي كه وزارت نفت و بورس ان را  به  سال 92 موكول مي كنند . به هر حال  اين  شركت نيز به تنهايي خود  بر بازار موثر است . گفته مي شود  ممكن است  3% عرضه در سال 91 و  2% به  شكل خرد در سال 92 باشد .

 و اما  سري به حاشيه هاي مهم  بازار مي زنيم …

در مسائل سياسي رهبري صحبت  كردند و حرفي از مسائل اخير نبود  در بحث هسته اي اما  گفته مي شود اژانس هم  به  استقبال  طرح  1+5 رفته است و خواستار بازديد از پارچين  بوده  . به نظر ميرسد ايران مي خواهد  از كارت پارچين  درست و دقيق استفاده  كند . اظهارات مقامات  امريكايي در مورد ايران  نيز جالب است كه ادبيات  انها  نرم  تر شده است  . امروز وزير اقتصاد هم  اعلام  كرد  كه با توجه به افزایش عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی و کاهش فشار تحریم‌ها، نرخ ارز در بازار کاهش یافت. كه  البته  بر خلاف گفتار وزير نرخ دلار رو به  صعود گذاشت .

در حوزه  سياست  داخلي گفته مي شود كه رقبا كم كم  براي انتخابات  خود را  اماده  مي كنند  . زمزمه هايي شنيده مي شود كه انتخابات  بين  خاتمي،مشايي  و قاليباف خواهد بود و انها هستند كه رقابت  جدي دارند . امروز در مجلس خبرگان هم تمايل براي تغيير نسبي چهره اصولگرايان در انتخابات  نيز به چشم مي خورد .

بررسي لايحه  بودجه  و كمك به  برخي شركت ها كه در بودجه  با  افزايش هزينه  و يا  كاهش درامد  از مهم ترين رويداد هاست  . افت  اكثر كالاهاي موزاي نظير ماشين ، سكه ،دلار  و به  زودي ملك  مي تواند  بر بازار بورس اثر مثبت  داشته باشد . البته اين  افت خيلي جدي نيست و بيشتر با  ركود همراه است  .و اما دلار …

 ديروز در برخي صرافي ها  صفوف فروش براي فروش سكه و دلار جالب توجه  بود . همين  امر باعث شده  بود  تا در برخي معاملات  دلار تا  3100 و 3050  نيز از مردم  خريداري شود . برخي معتقدند كه دلار در 3200 حمايت جانانه اي دارد كه  امروز دراين  نرخ ها ايستاد  و حتي به  بالاي 3400  نيز بازگشت   كه اثر خوبي در روحيه  بازار فرداي ما دارد .

اما در بازارهاي جهاني شاهديم كه رشد جي دي پي چين  به  كمك  بازارها  امده  و با افزايش اكثر شاخص ها و نماگر ها  مواجه  بوديم كه نفت در 90  دلار ، طلا در 1581  و شاخص ها  نيز در پيك  صعود  بودند . در سوي ديگر در بازار فلزات  مس به 7800 نزديك مي شود و برخي بانك ها نيز از صعود مس صحبت  مي كنند روي هم در قيمت هاي 2020 دلار باقي ماند تا  واكنش خوبي را نشان  داده  باشد .

در كنار اين  خبرها  اما  شاخص تاب تحمل نداشت و ريخت . امروز 3 نماد مخابرات ، پاسارگاد و پارسيان براي حفظ شاخص تلاش مي كردند اما از ان  سو طبق معمول نماد هاي منفي زياد بودند . فولاد ، غدير، كچاد،پارسان،ومعادن،پرديس و مس از مهم ترين  شركت هايي بوده  كه  شاخص را  با كاهشي 185 واحدي به كانال 36 هزار واحد  هل داده و در محدوده  36950 واحد قرار داد .

فرشته ها باز ميگردند؟!

در بازار امروز توقف نماد پالايش نفت شيراز براي ارائه بودجه سال 92 كه طبق شنيده ها با تعديل مثبت خوبي نيز همراه ميباشد باعث برگشت روند بازار پالايشگاه ها شد .

امروز در پالايشگاه ها  يك  اتفاق مثبت  افتاد و ان هم  توقف نماد  شراز بود كه  براي سود  سال 92 و اعلام  سود  احتمالي بيش از 850 ريال متوقف شد . ديروز شنيده مي شد  كه  زير مجموعه هاي پارسان در حال جمع  آوري صفوف فروش شبريزو شراز بودند . بي شك  بازي كه  براي ذوب در جريان  است  براي شراز نيز رخ مي دهد  و قيمت  شراز تا  قبل از معامله  بلوك مديريت مي شود . شاوان نيز چنين شرايطي را دارد هر چند  امروز سهم  مثبت بود اما  او نيز تحولات بودجه  را دارد  . در شبريز نيز از گروه تبعيت مي كند . امروز پالاي شنفت لاوان از قيمتهاي منفي كامل به سطوح مثبت بازگشت به نظر ميرسد از فردا شاهد صف خريد در اين سهم پالايشگاهي باشيم لاواني كه با شايعه توقف نماد و تعديل مثبت در گزارش پيشبيني سود سال 92 خود مواجه ميباشد . اما  ابهامات  بلوك  را دارد  و سهامداران  بايد مراقب باشند .

اما  به هر حال به نظر ميرسد صفوف فروشي در روز هاي بعد در كار نخواهد بود اما  كنترل قيمت  براي مدت  مديدي در انتظار گروه  پالايشگاه است . شايد قيمت هاي منفي شبريز در محدوده  12000 ريال  براي خريد منطقي باشد . امروز البته  شنيده هايي به  گوش ميرسيد كه  تا  قبل از سال بلوك هاي شراز  و شاوان  عرضه  شود كه در اين  صورت اوضاع متفاوت بوده و بعد از بلوك  رفتار شراز ديدني تر  خواهد بود . اگر كسي سهامدار سهم  است بايد تا  معامله  بلوك هر دو صبر كند .

شايعه اي شيرين كه تكذيب شد!!!

بانكيها پس از مدتها به واسطه شايعه فعال شدن مجدد سويفيت با اقبال بازار همراه شدند شايعه اي كه توسط برخي از مسئولان تكذيب شد و بانكيها امروزبا فشار عرضه ها به تعادل رسيدند. البته تحريم ها نيز كمرنگ مي شود اما نه خيلي كه بتواند  تحول شگرف در سود  بانك ها ايجاد كند .

امروز بانك كارافرين در استانه قيمتهاي 160 توماني با فشار عرضه ها به تعادل رسيد وكاري كه از نظر سوداوري در سطوح قيمتي بسيار خوبي قرار دارد و ميتواند بازدهي خوبي را در بازه ميان مدت را نيز به همراه داشته باشد سد قيمتي 160 توماني اگر در اين سهم شكسته شود رشد قيمتي 10 درصدي در انتظار وكار خواهد بود.

امروز بانك ملت اما در قيمتهاي محدوده 120 توماني با عرضه هاي بسيار سنگيني همراه شد امروز شايعه عدم قبول دادگاه براي خروج نام اين شركت از ليست تحريمها باعث روند منفي در بانك ملت شده است چيزي كه  بعيد است تائيد شود .

اما در نماد بانك سينا شايعات مثبت اين بانك مبني بر بازگشايي ال سي در اين بانك و احتمال تعديل مثبت سود سال 91 به ميزان 10 درصدي نيز مانع از عرضه هاي سنگين امروز اين نماد نشد و همچنان بانك سينا با فشار عرضه ها همراه بود بانك سينايي كه نهايتا جاي رشد تا قيمتهاي 140 تومان را دارد.

امروز گروه  بانك هم  رفتاري مشابه  گروه خودرو  داشت و سهامداران عمده  امان سهم  را از عرضه  بريده  بودند . از نظر بنيادي شرايط بانكي ها  كمي بهتر از خودروست حداقل انها  سود و تقسيم  سود دارند اما از نظر مالي انها نيز دچار مشكلاتي هستند . ثبات  ساير بازارها و كاهش ان ، هدايت  پول نقد به  سمت  بانك ها و بازگشايي سوئيفت  براي ملت و صادرات و سينا خبرهاي مثبت  بانكي بود . هنوز خيلي زود  است  كه  بگوئيم گروه  بانك برگشتي شده اما  ريزش انچناني را نيز ندارد .

خودرويي كه چپ كرد!

در بازار امروز خبر كاهش نرخ خودرو و تهديد رييس جمهور مبني بر كاهش تعرفه واردات خودر به سطح 10 درصد و شكل گيري روند كاهشي نرخ خودرو باعث شد تا امروزخودروسازها به خبرهاي منفي خود واكنش نشان داده و با روند كاهش مواجه شوند. در اين گروه خبرهاي منفي و مثبت  با هم جمع  شده  بود چهره  گروه خودرو  را ديروز مثبت  كرد اما  امروز اين  گروه نيز با عرضه  سنگين سهامداران خود منفي شد  . در اين  گروه  سود  10 توماني خساپا و خپارس جالب توجه  بود  اما در اين  گروه مشكلات جدي وجود  دارد . تلاش خوبي براي كنترل قيمت خودرو  صورت  گرفته است و از سوي ديگر اجازه  رشد قيمت ديگر به  گروه خودرو داده نمي شود . كاهش نرخ ارز بيشتر اثر رواني بر اين گروه داشته و بعيد است  اثرات  مالي ان  را  به زودي مشاهده كنيم  . هنوز  هم  تاكيد مي شود براي سهامداري همچنان  ريسك  اين  گروه  بالاست.

امروز سايپا با برگشت روند قيمتي و صف فروش سنگيني همراه شد به نظر ميرسد باز هم شاهد افت قيمتي اين سهم خودرويي به سطوح قيمتهاي اسمي 100 توماني باشيم سايپايي كه با شايعه احتمال كاهش 20 درصدي  نرخ فروش محصولاتش مواجه ميباشد كه ميتواند باز هم اين شركت خودروساز را براي سال 92 نيز به مشكل بخورد .

اما گروه بهمن هم امروز با فشار عرضه ها به تعادل رسيد البته خبهمن با توجه به وضعيت بنيادي مناسب خود جاي افت بالايي را نداشته و به نظر ميرسد فعلا در سطوح قيمتي 140-150 توماني در نوسان باشد

اما خودروساز سنگين بازار يعني ايرانخودرو ديزل هم با كاهش قيمتي امروز صف خريدش عرضه شده و به قيمتهاي منفي نيز رسيد .

معدنيها و كف هاي سرسخت!!!

در بازار امروزهمچنان نوسانات منفي در نمادهاي معدني ادامه داشت نوسانات منفي كه قيمت سهام معدني را به كف قيمتي سرسختي رسانده است و به نظر نميرسد افت چنداني را شاهد باشيم و از همين روزها بايد كم كم انتظار برگشت روند معدنيها را داشته باشيم

امروز چادرملو همچنان با نوسانات منفي به سطوح قيمتي 1050 توماني رسيد به نظر نميرسد افت بيشتري در انتظار كچاد باشد به خصوص اينكه برخي از نمايندگان مجلس نيز از مخالفت با افزايش 5 برابري بهره مالكانه و عدم تصويب طرح فوق در مجلس خبر داده اند كچاد نيز پتانسيل برگشت خوبي را در بازه ميان مدترا دارا ميباشد و البته تعديل بهتر در گزارش 12 ماهه  شركت .

اما غول مسي بازار با توجه به روند كاهشي قيمت محصولاتش در بورس كالا به واسطه نوسانات منفي قيمت مس در بازارهاي جهاني و افت شديد قيمت دلار در بازار ازاد همچنان با نوسانات منفي به قيمتهاي 600 توماني رسيده است . البته  شايعه تعطيلي 3 ماهه نيز وجود داشت كه تكذيب شد .  ملي مس با ديد 6 ماهه پتانسيل رشد سوداوري و قيمتي خوبي را دارد اما فعلا مورد اقبال بازار با توجه به شرايط فعلي نميباشد.

امروز توسعه معادن روي هم با نوسانات منفي به كف قيمتي 220توماني نزديك ميشود كرويي كه فعلا به دليل اعلام سودهاي پايين زير مجموعه هاي خود به خصوص كاليمين با بي اقبالي بازار مواجه شه است اما قيمتهاي 220 توماني را به عنوان كف قيمتي كروي ارزيابي ميكنيم.

پتروشيمي ها باز ميگردند؟

در بازار اين روزها افت قيمت دلار در بازار ازاد باعث شده تا سهام پتروشيمي ها كه از پتانسيلهاي اصليشان تسعير ارز با قيمت بازار ازاد و تعديل مثبت عايدي بود به كما فرو بروند كه البته با مثبت شدن امروز قيمت دلار كمي وضعيت معاملاتي پتروشيمي ها متعادل شدو فردا مي توانند  بهتر باشند .

همانطور كه پيشبيني كرده بوديم پتروشيمي زاگرس در سطوح قيمتي 1800 توماني متعادل شد اين روزها سيكل نوساني بساير خوبي در سطوح 1800-2000 توماني در پتروشيمي زاگرس ايجاد شده است سيكلي كه ميتواند بازدهي كوتاهمدت خوبي را براي سهامداران اين گروه به ارمغان بياورد.

امروز پتروشيمي كرمانشاه كه براي سال جاري پتانسيل رسيدن به سود 220 توماني و براي سال اينده پتانسيل رسيدن به سود 250 توماني را دارا ميباشد در قيمتهاي 820 توماني به تعادل رسيد كرمانشاهي كه در اين گروه جز يكي از پرپتانسيلترين و كم ريسكترين سهام پتروشيمي محسوب ميشود .

در اين  گروه شازند  براي تعديل سود  سال91 متوقف شد كه مي تواند موج خوبي در گروه ايجاد كند .

امروز آمار ضعيف صادرات  اوره كه  در يك ماه  اخير 20  هزار تن  بوده  صف فروش را  براي شپديس رقم  زد . البته  بايد در ماه  اسفند را نيز بررسي كرد اما خبر خوبي براي مجموعه  غدير و  پارسان  نبود و ممكن  است پرديس را تا  46000 ريال  كاهش دهد  . در مقابل امار مناسب متانول كمي اميد بخشي را  به  زاگرس و  خارك  داد  كه  اگر اوضاع  اقتصادي و سياسي درست  شود به اندازه  يك  سوم  قيمت سهم  خود  و حتي بيشتر سود خواهند داشت  .

چهارگوشه بازار!!!

امروز در نماد نفت پاسارگاد كه هم تعديل مثبت سود سال جاريش تاييد شده و هم با پتانسيل تعديل مثبت سنگين سود سال 91 مواجه ميباشد با جمع اوري صف فروش مواجه شد . در نماد  شپاس تلاش ها  براي جمع  اوري صفوف فروش شركت نتيجه داد و حتي براي دقايقي قيمت  به  2900 نيز رسيد . سهمي كه  فردا  شايد شرايط بهتري را داشته  باشد . در بازار امروز بورس كالا شاهد عرضه  قير بوديم كه  با  قيمت خوبي مواجه  شده  بود . اين  سهم  فردا  روز حساسي  دارد .

در نماد اذراب امروز شاهد عرضه هاي بسيار سنگيني بوديم عرضه هايي كه احتمالا از فردا اين سهم را به تعادل خواهد رساند اذرابي كه اين روزها با سهامداران جديدي در تركيب سهامداري خود مواجه ميباشد

امروز نفت ايرانول هم با حجم معاملات بالا اما همچنان صف فروش به كار خود پايان داد انتظار داريم فردا صف فروش ايرانول جمع اوري شده و اينسهم هم با تغيير روند قيمتي مواجه شود قيمتهاي 1000 توماني به عنوان كف قيمتي سهم و سطوح قيمتي 1200 توماني به عنوان مقاومت سهم شناخته ميشود

امروز همراه  با جو بازار منفي شد  و توسط سهامدار عمده حمايت  نشد . در مورد  اين  سهم نيز براي ميان مدت ها  و با ديد ميان مدت  صحبت هاي زيادي شده بود . خريد همراه  با ديد  مجمع  شركت جالب است و تا  قبل از مجمع مي تواند تا  52000 و حتي 54000 ريال نيز رشد كند . سهم  به  سرعت توسط مخابرات عرضه مي شود اما در قيمت هاي مثبت حتي امروز با ديد  3 ماهه و حضور در مجمع مي تواند  بازدهي 20% را  به همراه  داشته  باشد .

در نماد هاي معدني كشرق با  صف خريد مواجه  شده  . عرضه  برخي محصولات  اين  شركت در بورس كالا خبري بود كه براي شركت مسرت بخش بوده  و البته در كنار رشد قيمت  محصولات  باعث توجه  بازار به  سهم  شده است  .

در نماد ومعادن  واقعاً سهم  به  قيمت هاي نازلي رسيده است و به نظر ميرسد منفي هاي فردا  براي خريد جذاب باشد .

در گروه  فولاد ذوب و فولاد هم  منفي بودند با اين  كه  قيمت محصولات  انها در بورس با كاهش مواجهنشده و حتي شاهد  رشد قيمت  ميلگرد  بوديم  .فردا نيز براي اين گروه  يك روز حساس و البته  برگشتي به  شمار مي رود .

گروه تحلیل گری بتا سهم

15اسفند  91

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم