جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار چهار شنبه 24 آبان 91

گزارش بازار چهار شنبه 24 آبان 91

نوید خاندوزی
نوامبر 14, 2012
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار چهار شنبه 24 آبان 91

قطار عمده ها ،سرعت گير بورس كالا!

گزارش بازار – بتاسهم 16:10   امروز چهارشنبه ، بازار سرمايه كار خود را در حالي آغاز كرد كه  بارديگر عوامل مختلفي به  آن هجوم  آورده اند و انصافاً در اين  شرايط بسيار خوب ايستادگي كرد  . نكته اي كه  امروز بايد به ان  اشاره كرد اين است كه در بازار هاي موازي ركود  جدي رقم  خورده است و اين  به  سود  بازار ماست كه  گزارش هاي تائيد شده اي نيز به  گوش ميرسد كه  سرمايه هاي بازار سكه ، آتي و دلار به  سمت  بازار سرمايه  امده و بخشي از ان نيز به  بازار ملك  روانه  شده است . اين  خبر خوبي براي بازار بوده و همين كه مي بيند  با  وجود فشار مختلف و خبرهاي منفي ، بازار اين  چنين براي خود كف سازي مي كند و از ريزش ان  جلوگيري مي شود نقطه  قوتي براي بازار است  . بازار سرمايه  اين  روز ها نشان  داد كه  علاقه اي براي ريزش نداشته و براي خود  دلايل رشد را مي سازد . البته  هفته  بعد  و روز هاي بعد  با توجه  به  افت دلار در اين مدت و فشار روي بورس كالا  كمي كار سخت  شده است اما مي تواند با كمك اين نقدينگي  و   بخشي از اخبار ازاين موضوع  فاصله  بگيرد .

اما  بازار سرمايه  امروز درگير چند  رويداد بود …

در بازار امروز 4 رويداد بيش از همه  بر ذهن  فعالان  بازار سايه  انداخته  بود . نرخ دلار در شرايطي كه در حال  نزول بود  بازار كمي نگران  شده  بود  . نگراني بازار به اين  دليل است كه  دلار بدون هيچ  خبر خاص رسمي در حال  سقوط است و اين  ذهن  فعالان  بازار رادرگيرخود كرده  بود هر چند امروز عصر كمي نرخ  دلار در حد 50  تا 60 تومان  بالا تر رفت و به  2900 و بالاي آن برگشت  اما  به هم  ريختگي بازار آهن ناشي از همين موضوع  و امر دوم  بود .

بحث دومي كه  در نيم  ساعت  پاياني گروه  فولاد  را  نگران كرده  بود  شايعه  ريزش قيمت  ميلگرد و فولاد بود كه ناشي از قيمت  شمش بيلت  فولاد خوزستان و شرايط خاص بازار اهن  بوده است  . گويا  امروز شمش بيلت  به  1500  تومان  رسيد  و موج  اين كاهش به  سرعت  قيمت  ميلگرد را كاهش داد و حتي ميلگرد در برخي بازارها  به  1700 تومان نيز رسيده  بود  . عرضه  شدن  صفوف ذوب  و كاهش قيمت  فوولاد  ناشي از همين  امر بوده است  .

بورس كالا  در اين  شرايط يكي از دست انداز هاي بازار ماست كه كاهش محصولات  پتروشيمي فلزي  و فولادي در ان  حسابي ذهن  بازار را  اشفته  كرده است اما  بايد دقت داشت حباب ايجاد شده  ناشي از رشد دلار با كاهش دلار خالي شده و حالا  نوبت خالي شدن  بورس كالاست . اين  امر در مس  و فولاد و تاحدودي پتروشيمي ها  صورت گرفته و به نظر ميرسد تنها  تركش هفته  بعد مانده  باشد  و از هفته  بعد  بازار منطقي تر با اين  موضوع  برخورد خواهد كرد  .

خبر خوب بعد بحث عمده هاست كه از هفته  بعد  براي بازار آغاز مي شود و در آذر ماه  موج  اين عرضه ها  ادامه خواهد داشت  . اين  اخبار معاملات  بلوكي مي تواند  بخشي از نماد ها  را  به دنبال خود  بكشد و ازهمين  رو شرايط شركت هايي كه  با موضوع درگيرمي شوند مي تواند جو بازارراتغيير دهند . فراموش نكنيم كه شبندر  و ذوب براي كل بازار ليدر محسوب مي شوند و اگر بتوانند پارسان  را  نيز با خود همراه  سازند  برگشت بازار كار سختي نخواهد بود  . به خصوص اين  كه شركت ها  به افت  قيمت  بسيار حساس شده اند .

و در پايان  بارديگر با تاكيد بر وجود نقدينگي مناسب احتمال  شدت  گرفتن  عرضه ها  براي تسويه پايان ماه و همچنين روند  بازارهاي جهاني نيز مي تواند  اين  روز ها  بر بازار هفته  بعد موثر باشد.

خيلي زود  است كه  بخواهيم  در مورد  هفته  بعد  صحبت كنيم اما  با اطلاعات  فعلي هفته  بعد  هفته اي است كه اولين روز و ابتداي آن مثبت اما همراه  با  عرضه هاي جدي خواهد بود . البته  تمام  حرف و حديث بازار روي معاملات  بلوكي متمركز مي شود .

در مورد بازار امروز اين  نكته  را  نيز بايد گفت كه  تا  قبل از معامله  فخوز در بورس كالا  همه چيز خوب بود اما  به محض معامله گروه  سنگ  آهن  وفولاد از دور توجه خارج  شد  اما هنوز شركت هاي قدر و قوي در بازار وجود  دارد .

و اما  به  سراغ  حاشيه هاي بازار ميرويم  …

در دنياي سياست  زمزمه هاي رابطه ايران و امريكا جدي و جدي تر مي شود . خبرها هنوز قطعي نيست اما  بازار بايد اين را  به عنوان  يك احتمال در پيش داشته  باشد . گفته مي شود  هفته  بعد  اين موضع  بيشتر در بازار اثر گذار خواهد بود  اما نكته  مهم  اين  است كه  مذاكره همراه  با تهديد و تحريم كار ساز نيست  . ديروز در برخي خبرگزاري ها  شنيده مي شد كه ايران قصد دارد  با  اژانس در مورد  پارچين مصالحه كند كه اين موضوع  بر شرايط بازار و دلار نيز موثر بوده است  . به  طور كلي احتمال  يك مصالحه  بين  ايران  و غرب لحظه  به  لحظه  بيشتر مي شود . گفته مي شود  طرح سوال از رئيس جمهور هم  با  يك نشست و پادرمياني رئيس مجلس حل خواهد شد .

در همين  رابطه  ديروز قيمت دلار نيز با افت  به  2850 تومان  رسيد هر چند  امروز با  كمي رشد به  2900 بازگشت  .  اين  نشان  مي دهد كه  دلار به  قيمت هاي 2850 بسيار حساس شده است   و افت  به  زير  اين  رقم كار دشواري است  .

ديروز در بورس كالا  محصولات  پتروشيمي با حدود  4تا10% كاهش و بعضاً برخي كالاها نيز بدون كاهش باقي ماندند . اما عموم  قيمت ها  با جو كاهشي دنبال  مي شوند  و امروز نيز اين جو ادامه  داشت و برخي محصولات  شازند و از همه مهم تر محصولات فولاد خوزستان  با  كاهش مواجه  شدند . كاهشي كه موج  تخريبي شديدي را در بازار آهن  رقم  زدو پس لرزه هاي ان  را در بازار اهن شنيديم  .

برخي دوستان اين  روز ها در مورد  احتمال  كاهش نرخ ارز مي پرسند قطعاً كاهش نرخ ارز كاهش قيمت  محصولات  را  به همراه  دارد  اما  اين كاهش خيلي بالا نيست و در كنار ان كاهش قيمت  محصولات نيز افت انچناني ندارد  و به نوعي از معادله چسبندگي قيمتي استفاده  مي كند  و در حالت  بعد  بايد گفت  بر فرض با  بروز يك  توافق و افت دلار پي به اي بازار مي تواند  رشد كند كه  شرايط پتروشيمي ها ديدني خواهد بود  اما  بايد قبول كرد كه افت دلار به  قيمت هاي كمتر از 2800  نيازمند  يك  شوك  سنگين خبري است  .

و در اخر در مورد بازارهاي جهاني بازار كمي بهبود  داشت قيمت نفت به 85 و طلا  به  1723  رسيده است و در اين  بين مس به  7680  و روي هم  به  1900  نزديك  شده است كه خبر مسرت بخشي براي بازار است  هر چند افت دلار قيمت  احتمالي او را در بورس كالا بدون تغيير مي گذارد .

و در پايان مقدمه  به  شاخص ميرسيم .

امروز هم  شاخص با  رشدي 121 واحدي به 31336 واحد  رسيد . امروز به  وضمح  4 شركت  فولاد ، شبندر، نفت و گاز و پرديس عمده  اثر مثبت  بر بازار را داشتند و در ان  سو بازهم  مخابرات  و ايران  خودرو نقش كاهشي را ايفا كردند كه نقش مخابرات برجسته  تر بود .

فولاديها و اخبار خوب و بد!

در بازار امروز خبر اگهي شدن معاملات بلوكي ذوب اهن و فولاد خوزستان در قيمتهاي پايه مناسب باعث شد تا بازار به سمت سهام فولاديها مجددا تمايل نشان دهد همين امرو امروز تا  قبل از معامله شمش فخوز سبب شكل گيري روند مثبت معاملاتي در سهام فولادي بازار شد اما به يكباره كاهش قيمت محصولات فولاديها در بورس كالا روند سهام اين گروه را تغيير دارد و قيمت  1500  توماني شمش و كاهش 350  توماني در يك  روز معادلات  را بر هم  زد .

در بازار امروز ذوب اهن تحت تاثير معامله بلوكي خود با صف خريد همراه شد صف خريدي كه با حجم معاملات بالا به يكباره با خبر كاهش نرخ ميلگرد در بازار با عرضه سنگين صف خريد خود همراه شد و به تعادل رسيد البته به نظر ميرسد فعلا شاهد نوسان قيمتي ذوب در سطوح 300-320 تومان باشيد ذوبي كه حمايت همه جانبه حقوقيها به خصوص سهامداران خريدار بلوك اين سهم را در پشت سر خود دارد. در مورد  اين  سهم  نوسان گيران  كمي با  احتياط وارد شوند و توصيه ما اين  است  تا مشخص شدن  فضاي گروه  فولاد  كمتر براي نوسان گيري به  دنبال اين  سهم  باشيد  اما همچنان  ميان مدت سهم منطقي است  .

امروز فولادهم با تثبيت قيمت خود در سطوح قيمتي بالاي 360 تومان همراه شد فولادي كه به نظر ميرسد افت قيمت اندكي را در ورقش شاهد باشيم فعلا فولاد نيز نوسانات قيمتي اندكي راتجربه خواهد كرد اما  بعيد است  افت  قيمت ورق انچنان  بالا  باشد  حتي افت  شمش فخوز نيز موقتي  خواهد بود مگر دلار ريزش سنگيني داشته  باشد .

اما فولاد خوزستان كه شروعي بسيار مثبتي را اغاز كرده بود با افت شديد قيمت محصولاتش در بورس كالا كه حدود 15 درصد براورد ميشود با افت قيمتي در اواخر بازار مواجه شد به نظر ميرسد با اين افت شديد قيمت محصولات فخوز شاهد رسيدن قيمت سهام شركت به سطوح 1800 تومان باشيم.

احتمالاً با اين افت  فردا نيز شاهد  عرضه سنگين فخاس خواهيم  بود .

تجهيزاتيها تجهيز شدند

در بازار امروزدر نمادهاي تجهيزاتي شاهد ادامه يافتن روند صعودي قيمتي سهام تجهيزاتيها بوديم با عبور تجهيزاتيها از قيمتهاي حساس امروز ا صف خريد به نظر ميرسد بازدهي درصدي ديگري در انتظار سهامداران تجهيزاتيها باشد

امروز حفاري توانست با صف خريد سنگين از قيمتهاي بسيار حساس 230 توماني عبور نمايد حفاري كه شنيده ميشود در نيمه دوم سال با تسعير ارز با قيمت 2500 تومان پتانسيل رساندن سود خود به سطوح 60 تومان را دارا ميباشد در اين مرحله انتظار رشد قيمتي 10 درصدي و رسيدن قيمت سهام اين شركت به سطوح 250-255 تومان را داريم. هر چند  توصيه ما اين  است  كه حفاري را تا  مجمع  سال  بعد و قيمت هاي 3000 ريال  نگاه داريد .

امروز اذراب دراستانه مقاومت 200 توماني روز بسيار پرحجمي را شاهد بود اذرابي كه تعديل مثبتش براي گزارش 9 ماهه تقريبا قطعي شده است و زمزمه هاي افزايش سرمايه 200 درصدي در بازار باعث اقبال بازار به  اين سهم تجهيزاتي شده است البته روند اتي اين سهم در صورتيكه صدرا در ان خللي وارد نسازد ميتواند تا سطوح 220 تومان صعودي باشد.

امروز ماشين سازي اراك با عرضه هاي بسيار سنگيني همراه شد اما حمايت سرمايه گذاري فرهنگيان از فاراك باعث شد تا اين سهم همچنان در پايان معاملات نيز صف خريد خود را حفظ نمايد .

بي وفايي دلار!!!

در بازار امروز معدنيها علي رغم نوسانات مثبت بازارهاي جهاني فلزات به دليل روند نزولي قيمت ارز چندان اقبالي نداشتند به خصوص اينكه اين روزها در بورس كالا نيز روند قيمت محصولات معدني با روند نزولي همراه شده است

امروز ملي مس با مثبت اندكي مواجه شد ظاهرا اين روزها با توجه به افت قيمت دلار ملي مس توانايي رشد چنداني ندارد به خصوص اينكه شنيده ميشود احتمال نرخ گذاري مفتول فملي در سطوح 21 هزارتومان براي هفته اينده نيز با توجه به روند نزولي قيمت دلار بعيد نميباشد.

در نماد كالسيمين همچنان شاهد نوسان منفي اين سهم در سطوح قيمتي 640-660 تومان بوديم به نظر ميرسد با توجه به روند فعلي قيمت ارز فعلا نبايد انتظار نوسان قيمتي چنداني را از كالسيمين را داشت اما همچنان روند ميان مدت اين سهم را صعودي ارزيابي ميكنيم

امروز افت قيمت محصولات فولادي در بورس كالا باعث نوسان منفي در چادرملو نيز شد كچادي كه فعلا بين دو سطح قيمتي 900-1000 تومان در نوسان خواهد بود اين سهم هم با ديد نوسانگيري و هم با ديد ميان مدت در سطوح قيمتي 900 تومان گزينه مناسبي ارزيابي ميگردد و بهترين حالت  براي اين  سهم  ميان مدت  است . افت  قيمت شمش فولاد خوزستان از يك  سنگ  اهن  داخلي و بستن  عوارض بر سنگ اهن  صادراتي و گندله مي تواند گل گهر را  آزار دهد .

ارامش در اردوي سرمايه گذاريها!!!

در بازار امروز شاهد ارامش در نمادهاي سرمايه گذاري بوديم با به تعادل رسيدن بازار امروز سرمايه گذاريها هم به تعادل رسيدند با استناد به روند شاخص كه نه افت و نه رشد بالايي خواهد داشت براي سرمايه گذاريها نيز افت و خيز بالايي را انتظار نداريم

امروز پارسان تا استانه قيمتهاي 840 تومان هم با نوسان مثبت مواجه شد اما نهايتا در سطوح قيمتي 830 تومان به ارامش رسيد پارسان نيز اين روزها سيكل نوساني خوبي را بين سطوح قيمتي 780-850 تومان در پيش گرفته است كه ميتواند موردتوجه نوسانگيران بازار قرارگيرد. اين  سهم  در 2 ماه آتي احتمالاً به محدوده  1000 تا  قبل از مجمع ميرسد .

امروز سرمايه گذاري بوعلي در مقابل صف خريد سنگين خود همچنان بدون عرضه خاصي كار خود را دنبال كرد بوعلي كه امسال را با فروش املاك خود سود غير عملياتي بالايي را شناسايي كرده است به زودي احتمالا شاهد گره معاملاتي در بوعلي و رشد قيمتي اين سهم به سطوح 100 و در نهاي 110 تومان خواهيم بود.

امروز معادن و فلزات با نوسان اندكي مواجه شد با توجه به احتمال كاهش قيمتي سهام شركتهاي معدني در راستاي كاهش قيمت محصولاتشان در بورس كالا انتظار نوسان منفي اندك اين سهم را تا سطوح 440 تومان را داريم

قنديها در انتظار!

اين روزها زمزمه افزايش نرخ ارز مرجع به سطوح 2500 تومان باعث شده تا بازار انتظار افزايش نرخ شكر را داشته باشد با افزايش نرخ ارز مرجع ميتوانيم به افزايش خوبي در نرخ شكر داخلي خوشبين باشيم

اما امروز در نماد قند پيرانشهر شاهد ادامه داشتن روند صعودي اين سهم قندي به همراه صف خريد بوديم قپيرا در صورتي كه بتواند از سطوح قيمتي 1200 تومان در معاملات هفته اتي عبور نمايد راه را براي رشد قيمتي تا سطوح 1300 تومان هموار خواهد ساخت

اما امروز در نماد قند شيروان سطوح سرسخت 1100 تومان مانع رشد بيشتر قيمتي اين سهم قندي شد قشيري كه تنها اميدش افزايش نرخ شكر و فروش موجودي بالاي شكر خود ميباشد اين سهم فعلا بين سطوح قيمتي 1100-1000 تومان در نوسان خواهد بود

امروز قند نيشابور همچنان در سطوح قيمتي 1400 تومان در نوسان بود شكل گيري يك حمايت از سو ي حقوقي ها يا ايجاد يك پتانسيل مثبت ميتواند باعث رشد 10 درصدي قيمت قنيشا تا سطوح 1600 تومان شود.

چهارگوشه بازار!

امروز رقص بندريها در نماد پالايش نفت بندرعباس ادامه داشت به طوري كه شاهد رشد قيمتي 4 درصدي شبندر به همراه صف خريد بسيار سنگيني در اين نماد بوديم اين روزها تحليلگران اعتقاد دارند شبندر تا قيمتهاي 380 تومان جاي رشد را خواهد داشت. چند  نكته در مورد  اين  شركت اضافه  شود كه شنيده  شده احتمال حضور 4 گروه  در بلوك  شبندر وجود دارد . تا  بدين جا نيز اسم  هاي زيادي شنيده مي شود از پارسان، گروه مالي ملت، نفت ، صبا تامين ، اميد مي توان نام  برد  كه  برخي حضور انها  را رد و برخي تائيد مي كنند اما خبر ديگر حاكي ازان  است كه  يك خريدار گمنام حقيقي نيزدر اين  بين  وجود داشته  كه  برخي خريد هاي روزهاي گذشته  را ناشي از خريد ايشان مي دانند . به هر حال  هفته  بعد  شرايط سهم روشن تر  خواهد بود .

امروز پالايش نفت تبريز هم با توجه به صف خريد سنگين خود بدون عرضه سهام مواجه شد شبريزي كه توانايي رشد قيمتي تا سطوح 650 تومان را در مقطع فعلي را دارا ميباشد اين روزهاش ايعه شده شبريز توان اعلام سود 100 توماني را براي سال جاري را داراست

اما امروز شاهد بازگشايي نماد رايان سايپا پس از تعديل منفي 29 درصدي با افت قيمتي 8 درصدي و تشكيل صف فروش بر روياين نماد بوديم احتمال برگشت روندقيمتي رايان سايپا از سطوح قيمتي 140 تومان وجود دارد

برخي شنيده هاي موثق حاكي از ان  است كه ايران خودرو در 6 ماهه  ابتداي سال  زيان  بسيار سنگيني را  شناسايي كرده است وبه دليل اثرات  رواني و سياسي اين  موضوع  گزارش اين  شركت  منتشر نمي شود . در صورتي كه اين گزارش منتشر شود شرايط براي گروه خودرو  سخت تر  خواهد بود  و طي روز هاي گذشته  تصميم به  فروش بلوك  پارسيان به همين  دليل جدي بوده است  چرا  كه  تقريباً اين  شركت  در آستانه  سخت ترين  شرايط اقتصادي خود از ابتدا  تا  به  امروز بوده است  .

در پايان بايد به  بازگشايي تراژيك ولساپا اشاره  كرد كه  امروز با افت  قيمت نزديك  به 10% در محدوده  1500  بازگشايي شد .  منطقي بود كه  پس از كاهش فروش خودرو در گزارش 6 ماهه  سايپا  ليزينگ  رايان  هم  با تعديل منفي مواجه  شود و سود  شركت  از 833 ريال  به 594 ريال  كاهش يابد .

كاهش درامد هاي غير عملياتي ولساپا و از همه مهم تر پيش بيني کاهش تعداد فروش سالانه از 130763 دستگاه همگن با پرايد به 80000 دستگاه همگن با پرايدبه دليل کاهش توليد گروه سايپا، افزايش نرخ تامين مالي و مشکلات مربوط به شماره گذاري خودروهاي توليدي در شرکت سايپا عمده ترين دلايل كاهش سود  ولساپا  بوده  كه  ادامه  روند  تحريم اين  سهم  را نيز از دور توجه بازار خارج مي سازد .

در گروه  برق امروز بترانس با  صف خريد همراه  شد  به نظر ميرسد اين  سهم  تا  زمان  تعيين  تكليف بلوكش با صف خريد همراه  شود و اگر بلوك  اين  سهم  با  رقابت همراه  شود و يا بلوك را  غدير بخرد اين صف ادامه دار و در صورتي كه بدون مشتري و يا  بانك ملي خريدار ان  باشد ريزشي  خواهد شد  .

در اين گروه  بموتو  گويا شنبه  براي مجمع متوقف مي شود . اين  سهم بعد از مجمع  براي نوسان  گيري مناسب است .

در اين گروه  شايد جو مثبت كنتور را نيز شنبه  مثبت  كند .

در گروه  ساختمان  امروز عرضه ها  بيشتر شد  . هفته  بعد  شرايط بازار در گروه  ساختمان  حياتي است و اگر برنگردد  بايد ريزش هاي 10% ديگر شاهد  بود. اما  به نظر مي ايد گزارش هاي خوبي در سال مالي جاري در انتظار اين  گروه  باشد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

24 آبان 91

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم