گزارش بازار چهار شنبه 18مرداد 91
بازي ارزي …
گزارش بازار – بتاسهم –18:00 امروز چهار شنبه ، بازار يك بازي عجيب را در اقتصاد شاهدبود كه تركش هاي ان بلافاصله به بازار سرمايه هم كشيده شد . در بازار امروز مطابق روز هاي قبل گروه قند با شدت بالايي صفوف خريد را تجربه مي كردند امروز با يك بازي ارزي ركب عجيبي خودره و منفي شدند و اكثر انها صفوف خريد خود را از دست رفته ديدند به خصوص روي قند پيرانشهر كه نبض سفته بازي دراين گروه بوده و ما نيز طي دو روز گذشته در ستون شايعات سايت در مورد اين سهم گفته بوديم كه ريسك گريزان از سهم دوري كنند . البته بازي گروه قند هنوز تمام نشده است چرا كه جو منفي بازار هنوز تمام نشده است اما بايد دقت كرد كه نوسان گيران و سفته بازان زيادي وارد گروه قند شده اند و اين كمي كار را براي ادامه راه مثبت سخت كرده است .
به هر حال امروز اكثر تمركز بازار روي گروه قند و خبرهاي نرخ ارز سوار بود اما اتفاقات جالبي را نيز در ساير گروه ها شاهد بوديم . امروز براي اولين بار فشار فروش در بسياري از گروه ها كاسته شد و اين كاهش فشار فروش مي تواند در روزهاي بعد كمي از نگراني بازار بكاهد اما بايد توجه داشت كه هنوز بحران از سر بازار برطرف نشده است . بازهم براي جمع و جور كردن بازار وارد فاز سه مرحله اي شده ايم . ابتدا خسته كردن فروشندگان ، بعد انتشار اخبار و موج جمع آوري و سپس حركت براي مثبت كردن و صد البته مثبت نگاه داشتن .
شنبه قطعاً بازار براي بهبود وضعيت خود تلاش هاي جدي خواهد داشت اما بايد توجه كرد كه دوباره اسير بازي روز هاي قبل نشود . اگر قرار است بازار برگردد بهتر است نقدينگي جدي براي آن وجود داشته باشد تا فشار روز هاي مثبت را نيز خنثي كند .
اين بدان معني است كه هفته بعد هفته جدال هاي جدي است . بخشي از قندي ها براي ماندن در صفوف خريد و حتي مثبت شدن تلاش مي كنند اما امكان اين كه شنبه چهره گروه قند با خبر منتفي شدن افزايش نرخ ارز مرجع منفي باشد وجود دارد . در مورد گروه هادر گزارش بازار امروز بيشتر توضيح مي دهيم .
اما زمزمه هاي بازار امروز چه از درون بورس و چه بيرون بر شكل گيري يك روند مثبت اجباري حكايت داشت . البته لحن ملايم تر برخي مقامات نيز جالب توجه بود اما به هر حال با شرايطي مواجه هستيم كه امروز به وضوح ديديم كه تلاش براي حفظ بازار بيشتر از روز قبل است اما بايد ديد اين تلاش مي تواند ادامه پيدا كند يا خير …
اما نكته مهم …
امروز زمزمه هاي مختلفي باعث شد بازار تحت تاثير قرار گيرد . اولين ان را بايد در بازي ارزي دانست . برخي تاكيد مي كردند كه نرخ ارز مرجع ثابت باقي ميماند و اين باعث تغيير و تحولاتي در بازار شد كه قندي ها با ريز ش مواجه شدند . چند شنيده ديگر نيز در گوشه و كنار بازار شنيده مي شد . اول اين كه تاكيد مي شد بازي قديمي بورس و گروه و قند آغاز شده و گويا بورس از اين كه سهامداران سهم خود را مي فروشند و به سراغ قندي ها مي روند بورس را دچار مشكلاتي كرده و توقف احتمالي برخي نماد ها و فشار براي عرضه باعث اين موضوع شده است . اين يعني اگر بحث حسايست مجدد بورس روي گروه قند صحت داشته باشد احتمال اين كه بارديگر اين گروه دچار چالش شود وجود دارد . بحث ديگر اظهار نظرهاي مثبت در آستانه اجلاس پيش روست كه به نظر ميرسد مثبت شدن بازار وبرطرف شدن يك فضاي نارضايتي بخشي از ان است كه بايد كمي كشور گل و بلبل شود و اين اجلاس سپري شود كه احتمال مثبت كردن بورس وجود دارد .
تمامي موارد بالا شايد تحليل هاي حرفه اي نباشد اما براي بازار مي تواند موثر باشد .
اما در مورد شاخص …
تحليل هاي متفاوتي براي شاخص گفته مي شود . برخي از تحليل گران معقتدند نفوذ به محدوده زير 24850 بايد براي 3 روز متوالي صورت گيرد تا بتوان از آن به عنوان يك نفوذ جدي و زمينه سازي براي ريزش ياد كرد . از همين رو تلاش ها براي روز شنبه ديدني تر خواهد بود . اما نبايد فراموش كرد حتي اگر بحث بازار مثبت را در روز شنبه داشته باشيم چالش ها براي بازار تمام نمي شود و ترس ازاين كه اين هم يك برگشت موقت خواهد بود و بازهم بازار را آزار خواهد داد مي تواند چالش بعدي بازار باشد .
در حاشيه بازار چه خبر بود …
جدي تر شدن خبرهاي اجلاس سران در تهران و همچنين فرمايشات نرم رهبري در مورد سفارت انگليس كار را كمي اميدوارانه پيش مي برد امااز ان تحولات سوري بازهم جاي نگراني دارد اين كه ايران پذيرفته افراد دستگير شده از نيرو هاي نظامي بوده اند تغيير جديدي است كه به هيچ وجه به سود بازار نخواهد بود . گويا تركيه نيز تلاش هايي را براي آزادي اين گروگان ها انجام مي دهد اما صحنه سوريه لحظه به لحظه به وخيم تر شدن عليه اسد و متحدانش نزديك تر مي شود . در اين مواقع است كه اگر اتفاق خاصي رخ دهد فشار فروش بازار ناشي از مسائل سياسي به اوج خود ميرسد .
در بازارهاي جهاني شاهد رشد قيمت نفت به 93 دلار هستيم كه بسيار جالب توجه است و مي تواند خبر خوبي براي بازار باشد . قيمت مس و روي نيز كمي افزايش يافته اما هنوز مس در 7600 تثبيت نشده است .
اما امروز مهم ترين خبر در حاشيه نرخ ارز بود …
در حالي كه چندروز پيش بازار با حرف رئيس كل بانك مركزي مبني بر افزايش نرخ ارز مرجع به سراغ گروه قند رفت و انها را در تير راس صفوف خريد خود قرار دا د امروز در چرخشي عجيب و 180 درجه اي اعلام شد كه افزايش نرخ ارز مرجع فعلاً منتفي شده است . در همين راستا وزير صنايع در مورد احتمال حذف تدریجی دو اولویت اول دریافت ارز مرجع از لیست 10گانه و قطع کلی تخصیص ارز دولتی در جهت تک نرخی شدن ارز گفت فعلاً قرار نیست 2 اولویت اول از دریافت ارز مرجع حذف شوند.
اين يعني اين كه روياي افزايش قيمت شكر و بسياري از كالاها سراب بوده و هر چند به طور موقت اما فعلاً خبر ي از افزايش نرخ ارز مرجع نيست . برخي معتقدند اين براي روز هاي آتي است تا اجلاس به خوبي و خوشي سپري شود و پس از ان بازهم به سراغ افزايش نرخ ارزمرجع خواهندر فت .به هر حال اين موضوع امروز بازار ارز را آرام كرد و دلار كه به 2300 تومان رسيده بود تا 2175 پائين آمد . تايئد مي شود كه هنوز شائبه افزايش نرخ ارز مرجع مي تواند درست باشد هر چند كه اولويت هاي 8 گانه بعدي همگي بايد از نرخ ارز صادراتي استفاده كنند .
در همين راستا گفته مي شود بورس ارز نيز به زودي و در هفته بعد راه انداز ي خواهد شد قرار شد نرخ دوم ارز در بورس بر اثر عرضه و تقاضا کشف شود که کارگروهی در این زمینه تشکیل خواهد شد و از مجموعه دولت، مجلس و بورس در آن حضور خواهند داشت.
در حال حاضر اين تحولات در جمع بندي نشان ميدهد وضعيت جو عمومي بازاردر روز شنبه بهترو گروه قند منفي باشد تا اين سيب خبر هزار دور بچرخد و در روز هاي اتي اخبار را بررسي كنيم .
اما امروز از شدت ريزش شاخص كاسته شدو حتي با خبر ريزش قندي ها و رشد قيمت بيلت در بورس كالا باعث افزايش قيمت سنگ آهني ها شده و شاخص كمي در اواخر وقت موج صعودي گرفته بود اما در پايان با ريزشي 67 واحدي در محدوده 23787 واحد قرار گرفت . امروز كگل ، بانك ملت ، اميد و حفاري مثبت هاي بازار بودند و در آن سو مخابرات به همراه برخي ديگر منفي كننده شاخصي بودند كه اميد است شنبه بهتر باشند .
سرمايه گذاريها پشت شاخص را گرفتند!
در بازار امروز نمادهاي سرمايه گذاري در صفوف اولين سهام برگشتي بودند سرمايه گذاريهايي كه با سرمايه سنگيني كه دارند تاثير بسزايي در روند شاخص دارند به همين دليل اگر بنا بر برگشت روند شاخص باشد سهام اين گروه در اولويت برگشت روند هستند
در بازار امروز با مثبت شدن روند معدنيها معادن و فلزات ليدر معدنيهاي بازار از سطوح قيمتي 235 تومان برگشت اين روزها البته برخي اعتقاد دارند ومعادن بايد تا سطوح 220 تومان اصلاح نمايد اما برخي ديگر از سهامداران سطوح قيمتي 235 تومان را پايان روند اصلاحي ومعادن ميدانند بايد براي مشخص شدن روند ومعادن منتظر هفته اينده ماند. اما همانطور كه در روز هاي گذشته تاكيد مي كرديم با افزايش قيمت شمش بيلت گروه فولاد و سنگ آهن به زودي در بازار جاي خود را باز خواهند كرد .
امروز سرمايه گذاري بوعلي با صف خريد به سطوح قيمتي بالاي 80 تومان رفت احتمالا براي روز شنبه و در سطوح قيمتي 85 تومان شاهد افزايش عرضه ها و متعادل شدن روند بوعلي خواهيم بود
امروز در نماد غدير شاهد ادامه داشتن روند نوساني اين سهم بوديم غديري كه پتانسيل افزايش سرمايه 50 درصدي از محل سودانباشته و احتمال تعديل مثبت ديگري را تا پايان سال خواهد داشت فعلا غدير بين دو سطح قيمتي 300-320 تومان در نوسان خواهد بود تا تعيين تكليف شود . در اين گروه ابتدا بايد پارسان برگردد تا روند غدير تغيير كند .
انتفاضه قنديها!!!
امروزتكذيب خبر افزايش نرخ مرجع ارز باعث فشار عرضه ها در قنديها شد قنديهايي كه امروز با حجم معاملات بسيار سنگين مواجه شده و حسابي در مقابل عرضه ها نيز مقاومت كردند هفته اينده هفته بسيار حساسي براي سهامداران قندي ميباشد جدالي بين خريداران و فروشندگان سهام قندي در هفته اينده ديدني خواهد بود
امروز قند پيرانشهر چنان حجم معامله اي زد كه همگان را خيره كرد معامله بيش از 10 ميليون سهم قپيرا معادل بيش از 10 درصد از سهام شركت را در بازار امروز شاهد بوديم ظاهرا امروز توسعه صنعتي از تركيب سهامداري قپيرا خارج شده و از طرف ديگر خريداران پنهاني نيز شديدا خواستار اين سهم ميباشند قپيرا به سطوح حساسي رسيده است كه روندش بستگي به تاييد و يا عدم تاييد افزايش نرخ ارز مرجع دارد . البته گفته مي شود روز شنبه سهم ابتدا متعادل شده و سپس تجميع كند چند حقيقي براي نور همدانيان صورت مي گيرد . بايد ديد صحت خواهد داشت اين خبر يا خير ؟!
در نماد قند شيروان اما عرضه هاي سنگين نتوانست صف خريد اين سهم را از بين ببرد به نظر ميرسد قشير به دليل جذابيت نوسان 5 درصدي در كنار موجودي بالاي شكر خود تا سطوح قيمتي 700 تومان رشد نمايد البته اين رشد قيمتي بستگي به جو اينده گروه قندي دارد.
در نماد قند ثابت اين سهم با رنج منفي و عرضه هاي سنگين به سطوح 500 تومان بازگشت فعلا انتظار ميرود قثابت بين سطوح قيمتي 480-520 تومان در نوسان باشد . در اين گروه قنيشا امروز متوقف شد . توصيه ميشود قصفها و قلرست كه ريسك كمتري دارد مورد توجه باشند .
معدنيها در صدر برگشتيها!!!
در بازار امروز معدنيها كه افت قيمتي قابل توجهي را طي روزهاي گذشته تجربه كرده بودند با برگشت روند قيمتي همراه شدند به نظر ميرسد به پايان روند اصلاحي معدنيها نزديك شده ايم و اگر قيمتهاي جهاني اجازه دهد ميتوانيم شاهد بازدهي و نوسان مثبت خوبي در سهام اين گروه باشيم
اين روزها فراوري با توجه به پتانسيل تسعير ارز و تعديل مثبت قابل توجهي كه در پيش دارد با صف خريد و رشد قيمتي مجددا به استانه سطوح مقاومتي 520 توماني خود برگشت فراوري اگر بتواند از سد قيمتهاي 520 تومان عبور نمايد تا سطوح 560 تومان جاي رشد را خواهد داشت
امروز كالسيمين پس از وارد شدن به كانال قيمتي 360 توماني تغيير جهت داده و با برگشت روند قيمتي مواجه شد كالسيميني كه پتانسيل رسيدن به سود 100 توماني را براي سال جاري دارد اين روزها با افت قيمتي بسيار شديدي همراه شده است
در نماد ملي مس به دليل سنگيني سهم همچنان حمايت چنداني را از اين سهم شاهد نميباشيم نوسانات قيمتي فملي در كانال 340-350 تومان ادامه دارد
كاشي ها نقش خاطره ميزنند!؟
اين روزها كاشي ها ظاهرا در حال تبديل شدن به ليدران كوچك پس از قنديها ميباشند . افزايش حجم معاملات و تشكيل صفوف خريد براي كاشي ها خاطرات پارسال را دوباره زنده كرده است . البته تاكيد مي شود با توجه به خبرهايي كه رسيده مبني بر عدم حمايت سهامداران قبلي و حتي فروش احتمالي برخي شركت ها بايد به روند صعودي آنها با ديده ترديد نگريست .
امروز كاشي سينا با صف خريد تا استانه مقاومت 260 توماني خود رشد كرد كساوه در صورتي كه از سد مقاومت 260 توماني عبور نمايد اهداف قيمتي بالاتري را در پيش رو خواهد داشت كساوه اي كه پتانسيل تعديل مثبت 10 درصدي را در گزارش 6 ماهه خود را داراست اما روند حركتي آن كند خواهد بود .
اما ليدر اين گروه يعني چيني ايران هم امروز با صف خريد و روند صعودي از سطوح قيمتي 220 تومان عبور كرد كچيني كه گزارش 3 ماهه چندان مناسبي را منتشر نكرد به دليل پي بر اي پايين احتمالا تا سطوح قيمتي 240 تومان رشد خواهد كرد
در نماد كاشي سعدي هم گزارش 3 ماهه مناسب اين سهم و احتمال تعديل مثبت سود سال 91 در كنار فروش زمينهاي شركت پتانسيل رشد قيمتي كسعدي را ايجاد ميكند.
فولاديها دو دسته!!!
اما امروز مثل اينكه فولاديها دو دسته شده اند ذوب اهن يك راهي را ميرود و فولاد راه ديگري را… البته ذوب اهن هم حاميان بهتري دارد و هم رشد قيمتي بيشتري در محصولات خود شاهد بوده است
امروز ذوب اهن با صف خريد همراه شد ذوب اهني كه با سد قيمتي 140 توماني مشكلات زيادي دارد سطوحي كه اگر بتواند از ان عبور كند باعث رشد قيمتي 10 درصدي ذوب اهن خواهد شد ذوبي كه با خبر كنسل شدن افزايش نرخ ارز مرجع دوباره توانست اعتماد سهامداران را به سمت خود جلب كند . اين بهترين خبري بود كه براي فولاد رسيد . خارج شدن فولاد از نرخ ارز مرجع و محاسبه اقساط انها با اين نرخ … البته اگر تحقق شود . اما به هر حال به زودي بازار روي فخوز و فخاس نيز فعال خواهد شد .
اما فولاد امروز علي رغم افت قيمتي شديد و پتانسيل تعديل مثبت عايدي همچنان در سطوح قيمتي 190 تومان در حال نوسان منفي بود فولادي كه ظاهرا تا به سطوح 180 تومان نرسد قصد شكل دهي روند صعودي را ندارد
اما امروز فولاژ هم تا سطوح قيمتي 280 تومان كه مصادف با حمايت سهم ميباشد افت قيمتي را تجربه كرد فولاژي كه توانايي تعديل مثبت خوبي در سود سال 91 خود دارد البته اين روزها ترديدهايي درباره فروش شركت به خودروسازها ايجاد شده است كه گزارشات 6 ماهه ميتواند روند اين سهم را نيز مشخص كند
چهارگوشه بازار!!!
امروز در بين نمادهاي شيميايي شيران باصف خريد مواجه شد همانطور كه گفتيم فعلا انتظار نوسان قيمتي اين سهم را بين دو سطح قيمتي 2200-2400 تومان را داريم شيراني كه توانايي تعديل مثبت و اعلام سود بالاي 850 تومان را براي سال جاري دارا ميباشد
امروز همانطور كه انتظار ميرفت پارسان اين غول پتروشيمي در سطوح 520 تومان به تعادل رسيد پارسان در صورت برگشت قيمتي تا سطوح 560 تومان نوسان مثبت را تجربه خواهد كرد
اما در نماد تجهيزاتي مپنا هم بالاخره در سطوح حمايتي 160 توماني شاهد متعادل شدن روند مپنا بوديم به نظر نميرسد مپنا با توجه به پي بر اي نازل فعلي جاي افت بيشتري را داشته باشد از سطوح 160 تومان ميتوانيم به عنوان كف قيمتي مپنا ياد كنيم
امروز در بين پتروشيمي ها نماد پرطرفدار پتروشيمي كرمانشاه همانطور كه انتظارش ميرفت در قيمتهاي 400 تومان به تعادل رسيد با توجه به پتانسيل تعديل مثبت بسيار بالايي كه در پيش رو دارد احتمالا در مرحله اول تا قيمتهاي 420 تومان بالا خواهد رفت . دراين گروه شازند و مارون هم مي توانند خيره كننده در سود ظاهر شوند .
امروز گروه سنگ آهن خاطره ساز بود كه با افزايش قيمت بيلت در بورس كالا به نزديك به 1400 تومان گروه سنگ آهن رشد خواهد كرد . در روز هاي قبل به طور كامل در مورد اين گروه توصيه هاي لازم شده بود و سعي مي شود شنبه دقيق تر بررسي كنيم .
گروه تحلیل گری بتا سهم
18 مرداد 91


