گزارش بازار یکشنبه 25 تیر 91
شایعات خانمان سوز!
گزارش بازار – بتاسهم –15:50 امروز یکشنبه ، شوک درمانی بورس در توقف نماد ها جواب نداد و حتی بلوک ذوب آهن و خبرهایی از تزریق پول صندوق توسعه ملی به بازار هم نتوانست برای بازار مفید باشد . امروز به وضوح چهار رویداد در بازار بیشتر به چشم می امد که یکی توقف ابتدای وقت دو نماد فولاد و زاگرس بود ،دیگری بلوک و معامله بلوکی ذوب آهن و اخرین رویداد به عرضه های سنگین شراز باز می گشت که از همان ابتدای وقت امان سهم را بریده بود و با بیش از 31 میلیون عرضه بخش اعظمی از سهم فروخته شده در روز اول توسط افراد عمدتاً حقیقی در بازار عرضه و فروخته شد .
امروز اما بورس قصد داشت با یک اقدام هماهنگ با ایجاد یک موج قوی در برخی شرکت های بزرگ بازارر ا به مثبت بکشاند اما درست برخلاف ان عمل شد و جریان مفنی در بازار غلبه کرد . توقف نماد فولاد و زاگرس به خودی خود در یک بازار عادی یک خبر خاص و مثبت برای بازار است اما در این شرایط چیزی جز یک خبر ثانیه ای نبود و باعث افت اکثر آنها شد . البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که گزارش خارک برای پتروشیمی ها گران تمام شده و امروز اکثر آنها را منفی کرد هر چند شایعات دیگری نیز بود .
بازار مروز در گیر نبود نقدینگی و فشار برخی حقیقی ها به دلیل ماهیت آخر ماه و تسویه اعتباری ها بود که باعث شد تا این شرایط برای بازار سرمایه رقم بخورد و اکثر شرکت ها منفی باشند . البته تاکید می کنیم جو گروه پتروشیمی بر بازار اثر منفی بالایی داشت و شرایط او را منفی کرد . نکته جالب این است که رشد شاخص با روزی 30 تا 50 واحد است که در عرض چند روز رقم می خورد اما ریزش آن در یک روز با قدرت بسیار بالا در چند صد واحد اتفاق می افتد . امروز اصلاح بازار کمی برخی از سهامداران را نگران کرد البته بسیاری معتقدند که بازار امروز نیاز به یک اصلاح را برای بازار رقم زده و ممکن است یک افت 100 واحدی دیگر نیز برای بازار رخ دهد و باردیگر با برخی خبرها و شایعات شرایط کمی تغییر کند و بتواند روند رو به رشد را البته بازهم متفاوت برای بازار رقم بزند .
اما پیش بینی از وضعیت بازار فردا
بسیار سخت است که بخواهیم بازار فردا را پیش بینی کنیم اما به نظر میرسد در صورت یک اصلاح قوی تر در بازار شرایط جذاب برای خرید ممکن است اتفاق بیافتد که می تواند برای بازار و نوسان گیران جالب توجه باشد . در واقع فردا جدال بین نوسان گیران بازار و فروشندگان خواهد بود که می تواند برای بازار فردا اتفاقات جالبی را رقم بزند . فردا روز حساسی خواهد بود و اگر فردا و سه شنه موج حمایت ها به بازار نرسد اوضاع خوبی را نخواهیم داشت . به خصوص این که شایعات در بازار مطرح شده و باید با این شایعات مبارزه و برخورد شود .
اما در حاشیه بازار چه خبر است …
در خبرهای سیاسی موضوع قابل توجهی که بخواهد نظر بازار را به خود جلب کند وجود نداشت اما برخی خبرها باردیگر در مورد تنگه هرمز برای بازار گران تمام شده است . البته زمزمه هایی از تغییرات سنگین اقتصادی و مشکلات شدید مالی و بودجه ای در کشور می تواند برای حقوقی های بازار در آینده مشکلاتی را رقم بزند . امری که دیروز نیزدر دو سناریو به آن پرداختیم و اشاره کردیم .
امروز خبرهای اقتصادی بر فشار بیشتر اقتصادی و فشار تحریم ها اشاره می کرد البته دراین بین کاهش نرخ ارز به 1910 نیز کمی ذهن بازار را مشغول کرده بود . امروز بازار بیشتر درگیر حاشیه های داخلی شده بود اما می تواند در روزهای آتی همین حاشیه ها در مسیر مثبت کردن بازار گام بردارند .
باز هم تاکید می کنیم در برخی محافل اقتصادی شنیده می شود که تحریم ها کمی مشکلات را بیشتر کرده و حتی امروز شایعه تعدیل منفی زاگرس نیز از همین بابت مطرح شده بود .
و اما شاخص …
شاخص شبیه این فیلم های کارتونی شده است که در دوران کودکی می بینیم از این ساختمانی بالا می رود و یک نفر با یک باتوم محکم بر سر او می کوبد و سقوط می کند و باردیگر روز از نو روزی از نو و حرکت به سمت رشد و بار دیگر ضربه یک باتوم دیگر …
امروز هم موش کارتون ما با باتومی که دستش بود حسابی خجالت گربه ای به نام شاخص در امد و با ریزشی 135 واحدی شاخص به 25296 واحد بازگشت . امروز 4 پتروشیمی پردیس، نفت و گاز، غدیر و خارک شاخص را حسابی اسیر کردند که در بحث پتروشیمی ها به 2 شایعه که باعث این موضع شده بود اشاره می کنیم . امروز گفته می شد این ریزش نشان داد که شاخص حتی برای نزدیک شدن به 25600 نیز مشکل دارد و در محدوده 25200 و 25600 می تواند در نوسان باشد .
امادر بازار چه خبر بود …
یک گروه و چند شایعه …
امروز چند شایعه در بازار و دراین گروه وجود داشت . اول خبر چند نرخی شدن نرخ ارز بر این گروه موثر بود . خبر بعد بحث عوارض پتروشیمی بود که باردیگر 50% مطرح شده است . خبر دیگر نیز شایعه تعدیل منفی پتروشیمی زاگرس بود که البته بیشتر به شایعه شبیه است . البته موضوع خارک نیز مطرح بود . در بازار امروز گزارش 3 ماهه پتروشيمي خارك كه بازار اين گزارش را نشان از اثرات تحريم به علت كاهش شديد ميزان فروش شركت دانست باعث شد تا سهام برتر پتروشيمي علي رغم گزارشات مثبت 3 ماهه با روند منفي مواجه شوند البته با توجه به رشد قيمتي اخير سهام پتروشيمي ها نمادهاي اين گروه احتياج مبرمي به استراحت قيمتي نيز داشتند البته با توجه به نسبت بسيار پايين پي بر اي سهام پتروشيمي به نظر نميرسد اصلاح قيمتي و افت چنداني در انتظار سهام اين گروه باشد. خارک سود هر سهم خود را برای سال 91 مبلغ 4145 ریال پیش بینی کرده است که در گزارش 3 ماهه موفق به تحقق سود 1111 ریالی شده که پوشش مناسب و نرمال 25% را رقم زده است اما نکته مهم اینجاست که در فروش شرکت موارد مبهمی به چشم می خورد . مدیرعامل پیش ازاین از مشکل کشتی در حمل و نقل و بحث بیمه ها یاد کرده بود و همین امر باعث شده مقدار تولید متانول به عنوان محصول اصلی نسبت به دوره مشابه 28% و مقدار فروش ان 40% کاهش داشته باشد ! البته روند رو به رشد فروش در ماه اخیر نسبه به دو ماه ابتدای سال کمی بهبود دارد اما هنوز هم دلار است که جور فروش شرکت را می کشد .
امروز غول پتروشيميها يعني مارون همچنان با صف فروش و حجم معاملات بالا كه احتمالا باز هم جابه جايي بلوكي اين سهم ميباشد با افت قيمتي به سطوح قيمتي 1400 تومان رسيد افت بيشتر قيمتي با توجه به احتمال تعديل مثبت مارون بعيد به نظر ميرسد
امروز پتروشيمي شازند هم پس از رسيدن به هدف قيمتي 680 توماني خودامروز با روند اصلاحي به همراه صف فروش با افت قيمتي به سمت سطوح 620 تومان در حال حركت ميباشد شازندي كه به زودي تحليل بنياديش در سايت قرار خواهد گرفت سهمي كه پتانسيل افزايش خوبي در سود سال 91 را دارد
اما پتروشيمي پرديس در كمال تعجب امروز مهمان صف فروش شد شپديسي كه با پي بر اي بسيار پايين 4 مرتبه با احتمال تعديل مثبت ديگري در سود خود مواجه ميباشد به طوري كه انتظار سود 850-900 توماني براي سال 91 اين شركت ميرود شپديس اگر نتواند در معاملات فردا در سطوح قيمتي 3200 تومان متعادل سود تا قيمتهاي 3000 تومان افت خواهد كرد. قیمتی که شاید آغاز گر پی به ای 3 برای پتروشیمی ها باشد .
سرمايه گذاريها سردرگم
امروز سرمايه گذاريها حسابي گيج شده بودند بازار روند مشخصي ندارد و سهام سرمايه گذاريها هم در راستاي بازار به سمت اصلاح ميروند سرمايه گذاريهايي كه رشد انچناني تجربه نكرده اند پس نبايد از انها نيز انتظار افت قيمتي انچناني را داشت
امروز سرمايه گذاري اتیه دماوند كه يك قدم با هدف قيمتي 120 توماين خود فاصله دارد با عرضه هاي بسيار سنگين ميرود تا فردا به تعادل برسد در مقطع فعلي احتمال كاهش قيمتي اندک واتي وجود دارد اما بار دیگر متعادل می شود .
امروز غدير غول بازار با منفي شدن پتروشيمي ها روند منفي به خود گرفت غدير نيز بار ديگر به كف قيمتي 350 توماني خود برخواهد گشت اين روزها غدير هر چه زودتر به گزارش خود و تعديل مثبت احتمالي احتياج دارد غدير فعلا بين دو سطح قيمتي 350-380 تومان در نوسان خواهد بود
امروز سرمايه گذاري ملي هم در روند اصلاحي قرار گرفت ونيكي به نظر ميرسد بار ديگر با افت قيمتي 10 درصدي تا سطوح قيمتي 120 تومان افت نمايد
اما هلدينگ پرپتانسيل نفت و گازپارسيان هم با افت قيمتي در راستاي افت سهام زير مجموعه خود مواجه شد به نظر ميرسد نفت و گاز پارسيان باید خبرهای مختلف را ابتدا تکذیب و سپس با حمایت و تعدیل های مثبت شرایط برگشتی را رقم بزنند .
این نفس های آخره!
اين روزها شايعاتي مبني بر كاهش 30-40 درصدي توليد خودرو در سال جاري به نسبت سال گذشته باعث ضربه نهايي بر سهام خودرويي شد به طوري كه روند منفي خودروييها امروز شدت گرفت
امروز سايپا با صف فروش به سطوح قيمتي 130 تومان رسيد با شكست سطوح قيمتي 130 توماني سايپا به سمت قيمتهاي 120 تومان حركت خواهد كرد سايپايي كه اين روزها شايعاتي در خصوص احتمال تعديل منفي سود سال 91 اش شنيده ميشود
امروز اما پارس خودروهم كه اين روزها به دليل كاهش توليدات خودروهاي لوكسش با احتمال تعديل منفي مواجه ميباشد با افت قيمتي همراه شد اين روزها شنيده ميشود خپارس قصد اعلام سود 10 توماني را براي سال 91 دارد
امروز زامياد هم پس از تقسيم سود اندك سال 90 خود با نوسان اندك قيمتي بازگشايي شد با توجه به احتمال تعديل منفي سود زامياد انتظار افت قيمتي اين سهم را به سطوح قيمتي 65 تومان را داريم زامياد نيز روند نزولي خود را ادامه خواهد داد
فولاديها و معدنيها سرخ شدند
در بازار امروز نمادهاي معدني و فولادي با عرضه هاي بسيار سنگيني همراه شدند عرضه هايي كه در برخي موارد منجر به متعادل شدن روند سهام گروه هاي مربوطه و در برخي موارد حتي باعث معاملات منفي در سهام اين گروه شد
امروز فولاد الياژي ايران با عرضه هاي بسيار سنگيني مواجه شد به طوري كه امروز شاهد معامله 9 ميليوني سهام فولاژ بوديم فولاژ با اين حجم معاملات سنگين موفق شد از سد قيمتهاي 280 تومان عبور كند تا در گام بعدي به سمت قيمتهاي 300-320 توماني خود حركت نمايد . البته تجربه قبل نشان می دهد با یک مثبت دیگر سهم غش می کند .
امروز همچنين علي رغم معامله بلوك 15 درصدي ذوب اهن در قيمتهاي 176 تومان شاهد روند منفي ذوب اهن بوديم ذوب اهني كه شنيده ميشود در گزارش 3 ماهه نبايد انتظار بالايي از سهم داشت و افزايش نرخ ارز مانع از تعديل مثبتش ميشود . امروز دو خبر مهم در مورد ذوب بحث خرید فرهنگیان در این سهم و بلوک اخیر و احتمال برنامه برای جمع آوری 1یا 2% سهام خرد از بازار و خبر دیگر رشد 3 تا 5% قیمت محصولات شرکت در بورس کالا بود که باعث عدم منفی شدن سهم نبود .
امروز توقف فولاد برای اعلام سود 410 ریالی نیز از دیگر خبرهای مهم بازار بود . البته شنیده شده فولاد قبل از مجمع بازگشایی نمی شود.
امروز در بين معدنيها ليدر روييها يعني كروي با افت قيمتي به سطوح 210 تومان رسيد كروي فعلا روند نوساني را بين دو سطح قيمتي 200-220 تومان در پيش گرفته است گزارشات مثبت سهام شركتهاي زير مجموعه در عملكرد 3 ماهه ميتواند روند سهم را دگرگون سازد
امروز صبا نور هم با معاملات منفي مجددا به سطوح قيمتي زير 1700 تومان رسيد صبانوري كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي بسيار خوبي را در صورت تسعير ارز باقيمتهاي ازاد را دارد
روزي خوشمزه براي غذاييها
در بازار امروز گروه حاشيه اي غذاييها با روند روبه رشد قيمتي خوبي همراه شدند غذاييها اين روزها در بازار مصرف قيمت محصولاتشان به مانند كنتور شماره مياندازد و هر روز شاهد افزايش قيمت بيش از پيش محصولات شركتهاي غذايي ميباشيم
امروز در نماد صنعتي بهشهر كه اين روزها شايعه تعديل مثبتش به دليل افزايش شديد نرخ روغن خوراكي وجود دارد شاهد نوسانات مثبتي در اين سهم بوديم غبشهر توانايي رشد قيمتي را تا سطوح 750 تومان را در بازه يمان مدت خواهد داشت
خبر گشايش اسنادي واردات حجم بالايي از روغن خام توسط مارگارين و ضمانت سنگين واردات روغن خام توسط سهامدار خارجي شركت باعث شد تا مارگارين امروز با روند مثبت مواجه شود مارگارين هم اين روزها با احتمال تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد
در نماد پگاه اصفهان بالاخره امروز شاهد پايان يافتن روند اصلاحي اين سهم كه به واسطه گزارش 3 ماهه نامطلوبش ايجاد شده بود هستيم فعلا با توجه به مشكلات عديده صنعت لبنيات توصيه به خريد سهام اين گروه نداريم احتمالا گزارشات 3 ماهه اكثر سهام اين گروه منفي خواهد بود
چهارگوشه بازار
امروز بيمه دي همچنان به روند صعودي خود ادامه داد اين سهم پس از برخورد به كف قيمتي خود با روند صعودي مواجه شده و همچنان شاهد رشد قيمتي به همراه صف خريد ميباشد هدف قيمتي بعدي بيمه دي سطوح 260 تومان ميباشد
در نمادايرانترانسفو امروز شاهد حجم معاملات بسيار سنگين و تشكيل چند باره صف خريد در اين نماد بوديم اگهي عرضه سهام عمده توسط خصوصي سازي با قيمتهاي بالاي 600 تومان باعث شده تا توجه بازار به سمت بترانس معطوف شود بترانس با مقاومت 235 توماني مواجه ميباشد قيمتهايي كه در صورت عبور از ان ميتواند اين سهم را تا قيمتهاي 260 تومان بالا ببرد
امروز حفاري شمال در قيمتهاي 180 تومان ارام گرفت در مجمع حفاري شاهد اخبارهاي خوبي بوديم اما خبر عدم تعديل مثبت عايدي تمامي خبرهاي خوب بنيادي اين سهم را تحت شعاع قرار داده است فعلا انتظار نوسانات قيمتي را در سطوح 180-200 تومان را براي اين سهم داريم .
در بازار امروز بحث معامله بلوکی بانک پارسیان و وساپا مطرح بود که شنیده می شود 200 ریال سود وساپا را افزایش می دهد . البته این قیمت بر بانک پارسیان نیز می تواند موثر باشد .
امروز شراز نیز روز پر عرضه ای داشت در مورد این سهم فردا حتماً ستون شایعات سایت را دنبال کنید چرا که خبرهای زیادی خواهد بود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
25 تیر 91


