گزارش بازار چهار شنبه 12 مرداد 90
چشم و گوش ها به مجلس …
گزارش بازار – بتاسهم –16:20
امروز چهار شنبه 12 مرداد ماه ، باید مقدمه دیروز گزارش بازار راخوب می خواندید و همچنین مطالب امروز صبح را تا به وضعیت جالب بازار پی ببریم . در گزارش دیروز گفته شد که عوامل مختلف به خصوص ریزش بازار های جهانی و تحرک بازار های رقیب و وضعیت بد سیاسی بازار را به سمت ریز ش و افزایش عرضه ها پیش می برد اما در سوی دیگر قضیه مجلس و اتفاقات آنجا قرار دارد که رای نمایندگان به وزار میتواند شرایط را به سود بازار تغییر دهد به خصوص رای به دو وزیر نفت و صنعت و بازرگانی که بازار را از سردرگمی خارج می کند و بسیاری از متولیان حقوقی بازار مدیر گم شده و اصلی خود را باز می یابند
امروز وضعیت بازار بسیار جالب توجه بود که با ریزش بسیاری از نماد ها د ر ابتدای وقت مواجه بودیم و بازاردر ابتدای وقت بسیار کم حجم و ضعیف دنبال می شد طوری که با گذشت بیش از 90 دقیقه از بازار تنها شاهد معامله 10 میلیارد تومانی بودیم اما امدن رئیس جمهور به مجلس و صحبت های ایشان در مدت کوتاهی ارزش معاملات و حجم آن را افزایش داد و بازار نیز رنگ و بوی مثبتی به خود گرفت . البته هنوز آن قوت کافی را برای رشد ندارد اما صف خرید برخی نمادهایی که عرضه شده بودند به خوبی این موضوع را به اثبات می رساند که بازاردر نیمه دوم با برخی خبرها و شنیده ها از دستور به مجلس برای رای حداکثری به وزرا حشایه های سیاسی را تا حد لزوم کاهش داده و شرایط را برای بهبود بازار بهتر کرد البته نبود هیچ مخالفی برای غضنفری نیز شوک مثبت دیگری به بازار بود که در اندک زمان معاملات رخ داد و برای بازار اهمیت فراوانی داشت به طوری که مشاهده کردیم در دقایق پایانی حجم معاملات بازهم افزایش یافت و صفوف خرید نیز محکم تر و قوی تر شده بود و البته تعداد مثبت ها نیز نسبت به ابتدای وقت بیشتر شده بود .
در مورد آینده بازار می توان گفت که بازار روز شنبه با تقابل دو جریان مختلف مواجه است . جریان اول به رای محکم مجلس به وزرا بر می گردد که بازار را با شرایط خوبی مواجه خواهد کرد به خصوص در گروه های مرتبط با این وزرا که البته تقریباً اکثر بازار خواهند بود و رخداد دوم شرایط سخت بازار های جهانی است که امیدواری به بهبود کمی کم شده و ریزش قیمت ها می تواند بازار روز شنبه را آزار دهد . البته بی شک اگر بازار های جهانی هم در این چند روز یاری کنند بازار روز شنبه مثبت خوبی را در جیب خود خواهد داشت . اما به طور کلی بازار برای روز های شنبه و یک شنبه روز های خوبی را خواهند داشت .
اما در حاشیه بازار چه خبر بود …
در مسائل سیاسی بدون مخالف بودن اکثر وزرای مطرح شده می تواند نکته قابل توجه بازار امروز باشد .به خصوص حمایت تمام قد رئیس مجلس از رستم قاسمی که بازار را به خصوص گروه نفت و پترو شیمی و تجهیزات را دلگرم کرد . البته دراین چند روز تحولات سوریه نیز قابل توجه خواهد بود که خبرهای سخت تری گویا در انتظار این کشور است که بر بازار ما نیز موثر خواهد بود .
اما در مسائل اقتصادی دو نکته بسیار مهم است . رشد سرسام اور قیمت طلادر بازار ها جهانی می تواند قیمت ها در این بازار رقیب را تغییر دهد و باز هم نگاه ها به سمت این بازار دوخته شود . نکته دوم نیز واریز یارانه ها به حساب مردم است که می تواند اثر نقدینگی را بر بازار داشته باشد .
البته عرضه های اولیه چند شرکت در هفته بعد نیز از دیگر رخداد های خاص اقتصادی و بورسی بازار است . در کنار آنها گویا در برنامه وزیر صنایع و نفت حمایت تمام قد از شرکت های این حوزه به خصوص 4 صنعت خودرو ، معادن ، فولاد و پتروشیمی دیده می شود .
اما در بازار های جهانی … دیشب کابوس بدی را برای داوو جونز پشت سر گذاشتیم که باز هم آمار منفی از بیکاری، رشد اقتصادی و مسکن کشور کار را برای این بازار ها سخت کرده است . بازار اسیا و اروپا نیز منفی بازگشایی شدند که نکته خوبی برای بازار نبود . در قیمت نفت شاهدیم که تا این لحظه قیمت این کالای حساس برای اقتصاد و بازار ما به 93 دلار رسیده است . اما مس به 9650 دلار معامله می شود . روی هم در قیمت های محدوده 2400 و کمتر مورد داد وستد قرار میگیرد . بیلت هم در قیمت های 610 تا 615 دلار در نوسان است که به نظر میرسد او هم یک کاهش موقتی را داشته باشد .
بازار های جهانی از امروز رسالت قوی بر عهده دارند تا برای دل دردناک سهامداران روزه دار هم شده هوای بازار ما را در این چند روز داشته باشند .
اما شاخص هم امروز روز خوبی را پشت سر گذاشت با ایستادگی در مقابل عرضه ها در رشدی 32 واحدی سرمست بود و خوشحال ازین که یک روز دیگر در ماه رمضان مثبت بوده تا مدیران بورسی هم ازاین موضوع خوشحال باشند . در بازار امروز نقش فولاد مبارکه و بانک پارسیان در رشد شاخص چشم گیر بود و البته بترانس نیز کمک شایانی به بازار کرد .
اما از ان سو ریزش بازار های جهانی دو شرکت فملی و فخوز را در قمیت های منفی پر حجم کرد که ریزش شاخص را رقم زدند البته فخوز با توجه به حجم کنونی می توان در قیمت های فعلی برای یک نوسان گیری مناسب ارزیابی شود .
اما در بازار چه خبر بود …
قطار تجهيزات ترمز بريده!!!
اما درخشش تجهیزاتی ها در نماد هایی به جز مپنا ادامه دارد .
امروز مهم ترین روز برای صدرا خواهد بود که بسیاری از اتفاقات دست در دست هم شرایط سهم را تغییر می دهند . صدرا برای اولین باردر این مدت به قیمت های بالای ۲۰۰۰ ریال باز می گردد که به نظر میرسد فشار عرضه را کمی بالاتر ببینیم . از سوی دیگر امروز در مجلس برنامه قاسمی و رای بالای نمایندگان به ایشان بسیار تاثیر گذار خواهد بود . در ظاهر به نظر میرسد که صدرا به راه مثبت خود ادامه می دهد اما نباید از این نکته غافل شد که تب قاسمی نیز خواهد خوابید و بازار به دنبال خبرهای خوب بنیادی خواهد بود . نکته ای که در مورد صدرا وجود دارد بحث شایعاتی از همین اخبار خوب بنیادی است که گفته می شود در هفته بعد خبرهایی از احتمال تعدیل سود صدرا در بازار مطرح خواهد شد . برخی نیز توافق صدرا با بانک ها را که منجر به کاهش هزینه های مالی شرکت می شود دلیل اصلی این شایعه می دانند به هر حال هفته بعد جدال معاملاتی و خبرها در صدرا بیشتر جلب توجه می کند .
در بازار امروز تجهيزاتي ها به مانند روزهاي قبل در صدر جدول معاملات ايستادند صدرا كه از همان ظروع كار با صف خريد سنگين 20 ميليوني مواجه بود اين صف خريد حتي به ميزان حجم مبنا نيز عرضه نشد اما صدرا توانست قيمتهاي بالاي 200 تومان را براي خود به ثبت برساند مصاحبه سايتهاي خبري با مهدي اعتصام مدير عامل صدرا و انتشار اخبار مثبت مانند ساخته شدن سكوهاي فازهاي پارس جنوبي در جزيره صدرا در كنار حمايت بازار و سهامداران عمده باعث شده است بازار اهداف بالاتري را براي صدراي جنجالي متصور شود اين روزها صدرا اهداف قيمتي 220 و در صورت رشد بيشتر سطوح قيمتي 250 تومان را پيش رو خواهد داشت
اما در نماد ماشين سازي اراك اگر چه شروعي بدون صف داشت اما سريعا با صف خريد مواجه شد فاراك نيز به مانند صدرا طبق پيشبيني هاي ما به سطوح قيمتي بالاي 200 تومان رفت تا اهداف قيمتي 220 و 240 تومان را دنبال نمايد فاراك اين روزها با اشيعه تعديل عايدي و احتمال افزايش سرمايه 50 ميليارد توماني در نيمه اول سال مواجه ميباشد
اما امروز در نماد اذراب شاهد شروعي طوفاني بوديم اما حجم بالاي عرضه جلوي تشكيل صف خريد در اين سهم را گرفت فاذر نيز اين روزها با شايعه تعديل عايدي و احتمال افزايش سرمايه 200 درصدي مواجه ميباشد اهداف قيمتي سهم نيز سطوح قيمتي 320 و 350 تومان در بازه ميان مدت ميباشد
اما امروز حفاري و مپنا خلاف جهت همديگر حركت كردند حفاري معاملات مثبتي را در سطوح قيمتي بالاي 240 تومان تجربه كرد اما مپنا زير سايه تحقيق مجلس بر سر رخي قراردادهايش همچنان روند خنثي رو به منفي را تجربه ميكند شايد روزهاي اتي مپنا و حفاري نيز به خصوص حفاري در سايه رشد بقيه تجهيزاتيها رشد خوبي را تجربه كنند
بانكيها هوشيار شدند!!!
امروز روز خوبی برای گروه بانک بود که وگردش و دی از فرابورسی ها خوب درخشیدند که البته باید مراقب عرضه های سنگین نوسان گیران در این نماد ها بود .دراین گروه گویا نوسان مثبت وپارس نیز آغاز شده و احتمالاً باردیگر این سهم تا 3600 ریال رشد خواهد کرد .
در گروه بانكي به جرات ميتوان گفت شاهد رالي بسيار زيبايي بوديم به خصوص در بانكهايي كه به تازگي وارد فرابورس شده اند شروع رالي در اين بانكها دامان ديگر بانكها ا گرفت و حتي سهام بانكيهايي كه در ابتداي وقت منفي معامله ميشدند را به ورطه قيمتهاي مثبت كشاند
در بازار امروز بانك تازه وارد گردشگري نيامده صف خريد شد اين بانك امروز با صف خريد و عرضه هاي سنگين 5 درصد رشد قيمتي را تجربه كرد جو رواني مثبت بر روي سهام اين شركت باعث اقبال بر روي وگردش شده است
در بازار امروز بانك سرمايه باز همنشان داد در مقابل نقطه حمايتي 200 تومان حسابي پرقدرت ميباشد بانك سرمايه باز هم از سر حمايت 200 توماني خود تغيير روند داده و امروز با صف خريد و روند مثبت مواجه شد انتشار گزارش توجيهي افزايش سرمايه اين بانك تا سطح 707 ميليارد تومان از دلايل اين اقبال ميباشد
اما بانك الكترونيكي ارين نيزكه اين روزها با شايعه تعديل مثبت عايدي تا سطح 100 درصد سود فعلي مواجه ميباشد امروز با صف خريد سنگين در استانه قيمتهيا 140 تومان قرار گرفت ارين در صورت شكست مقاومت 140 توماني تا سطوح قيمتي 160 تومان جاي رشد خواهد داشت
امروز روند مثبت سهام بانكي باعث برگشت روند بانك پارسيان درست بر سر حمايت 320 تومانيش شد وپارس نيز امروز حتي تا صف خريد نيز پيشرفت اين سهم پر پتانسيل كه با افزايش سرمايه 400 ميليارد توماني در سال جاري مواجه ميباشد در صورت رشد قيمتي هدف 350 توماني را پيش رو دارد
پالايشگاه و پتروشيمي بهاري شدند!!!
در بازار امروز بالاخره سهام پالايشگاهي بازار پس از افت و اصلاح قيمتي و رسيدن به كف قيمتي خود را پيدا كرده وروند صعودي به خود گرفتند
شبريز امروز با صف خريد ميليوني و سنگيني مواجه شد شبريز كه اين روزها با شايعه تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد پس از افت قيمتي شديد و اصلاح قيمتي امروز مجددا با روند صعودي مواجه شده و به سمت قيمتهاي بالاي 180 تومان صعود كرد شبريز به زودي بلوك 20 درصدي ديگري را از سهام خود در بازار عرضه خواهد كرد
اما در طرف ديگر شپنا ثابت كرد كه سهامدار عمده و حقوقي فعال مناسبي ندارد اين سهم امروز صف خريد شد اما صف خريد بسيار كوچكي كه عرضه بسيار كمي نيز در مقابل اين صف خريد شكل گرفت شپنا با انتشار گزارش 3 ماهه خود شايعات تعديل مثبت را تقويت كرده است
امروز در گروه پتروشيمي پتروشيمي شازند و شيراز و خارك روند نسبتا مناسبي داشتند اگر چه روند سهام اين گروه مثبت بود اما حجم معاملات پايين و اندك نشان داد بازار هنوز نظر مساعدي بر سهام پتروشيمي ندارد سهامي كه با نسبتهاي پي بر اي پاييني در حال معامله ميباشند
سرمايه گذاري اهسته و پيوسته!!!
امروز در نمادهاي برتر سرمايه گذاري شاهد رشد قيمتي و در بقيه نمادهاي شاهد روند خنثي بوديم
امروز در نماد خگستر مثل اينكه اين سهم انتها ندارد در سطوح قيمتي پايين اين سهم را معرفي كرديم و پتانسيلهايش را بازگو كرده و به واسطه گزارش بسيار پر بار 3 ماهه نويد تعديل مثبتش را داده بوديم اين سهم تارگت قيمتي 250 توماني ما را نيز پشت سر گذاشت ظاهرا خگستر در فكر رسيدن به سطوح قيمتي 270 تومان ميباشد
اما سرمايه گذاري سايپا سهمي كه امروز خبر احتمال واگذاري بلوك 3 درصدي ملي مسش باعث سنگين شدن صف خريدش شد ظاهرا گروه بهمن متقاضي خريد بلوك سهام ملي مس از وساپا ميباشد اين خبر در كنار خبر خريد 2 دكل حفاري و افزايش سرمايه تا سطح 500 ميليارد تومان و تعديل مثبت عايدي همه و همه باعث رشد قيمتي وساپا شده است اين روزها وساپا اهداف قيمتي 290 و 320 توماني را دنبال ميكند
در اين گروه اما كروي همچنان بر سر مقاومت 320 توماني خود زمينگير شده است قيمتهاي جهاني در حال ريزش و افت ميباشند و به نظر فعلا كروي توان شكستن مقاومت 320 توماني را نداشته باشد اين روزها كروي نيز با شايعه اعلام سود 40 توماني به واسطه رشد سوداوري شركتهاي زير مجموعه مواجه ميباشد
جنب بازار!!!
اين روزها در نماد ليزينگ ايرانيان كه با احتمال اعلام سود 60 توماني براي سال 90 مواجه ميباشد شاهد معاملات مثبتي در سطوح قيمتي بالاي 200 تومان ميباشيم اين سهم ليزينگي در موقعيت مناسبي قرار گرفته است و قيمتهاي 200 تومان كف قيمتي اين سهم ميباشد وايران در صورت رشد قيمتي اهداف 220 و 240 توماني را پيش روي خود دارد
در نماد غول فولادي بازار يعني فولاد مباركه شاهد معاملات مثبتي در استانه قيمتهاي 300 تومان ميباشيم فولاد فعلا سيكل نوساني را بين دو سطح قيمتي 280 و 300 تومان در پيش گرفته است فولاد كه اين روزها با احتمال تعديل مثبت عايدي در گزارش 6 ماهه خود مواجه ميباشد در صورت شكست سد قيمتي 300 تومان هدف قيمتي 320 توماني را در پيش روي خود دارد
اما امروز سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي امروز با خبر احتمال ورود دو شركت زير مجموعه خود به بازار فرابورس و احتمال فروش بلوكيسهام ايرانخودرو مجددا به سطوح قيمتي بالاي 250 تومان رفت وصندوق اين روزها پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح قيمتي 260 تومان را نيز دارد
در نماد بترانس شاهد بودیم که با خبرهای خوب این سهم باردیگر به صف خرید پیوست و حق تقدم آن که دو باردر گزارش بازار و ستون شایعات در مورد نوسان گیری مثبت روی آن صحبت کرده بودیم نیز بازدهی خوبی را نصیب بازار کرد . سه خبر این روز ها در مورد بترانس مطرح شده است . اولین خبر به احتمال تمدید حق بترانس اشاره می کند که می تواند نوسان بر روی این سهم را افزایش دهد . خبر دوم به احتمال انعقاد قرار داد این شرکت با کشور عراق مربوط می شود که البته هنوز به طور قعطی تائید نشده است . و خبر سوم شنیده هایی از احتمال مطرح شدن مجدد عرضه ایران تراسنفوی ری است که می تواند باعث تعدیل سهم شود . امروز حق این شرکت در قیمتهای 489 تومان و خود سهم در محدوده 700 قرار داشت .
این روز ها بیمه ها حال و روز خوبی ندارند اما در روی دیگر این گروه بیمه البرز قرار داشت که امروز با برگشتی موقت همراه شد . این سهم که امروز تا محدوده 258 صعود کرد باردیگر منفی شده و به زیر قیمت های 2500 ریال رسید که برای نوسان گیری می تواند جالب توجه باشد . شایعاتی از نماد بیمه البرز در بازار وجود دارد که شرکت یک قرار داد جدید بیمه را منعقد کرده است. تمام این موارد گفته شد اما در پایان باید گفت که البرزتنها یک نوسان کوتاه مدت را در دل خود دارد .
امروز در بازار شاهد تحرک اندک دو نماد باغمیشه و به خصوص آ.س.پ بودیم . این دو ریزش قیمتی سنگینی را تجربه کرده که در بازار بی سابقه بوده است . آ.س.پ در قیمت های ۳۱۰۰ ریال در بازار عرضه شد و امروز با رشد قیمت در 287 قرار . باغمیشه نیز چنین سرنوشتی را دارد و اکنون در قیمت های ۶۶۰۰ ریال قرار گرفته است . به نظر میرسد این دو سهم برای بازه زمانی میان مدت و با توجه به احتمال رونق ساختمان در قیمت های منطقی قرار گرفتند که ریزش بیش از این برای انها متصور نیست از سوی دیگر احتمال یک نوسان کوتاه مدت ۵ الی ۸ % نیز در این سهم ها وجود دارد.
گروه تحلیل گری بتا سهم
چهار شنبه 12 مرداد 90


