جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار سه شنبه 24 خرداد 90

گزارش بازار سه شنبه 24 خرداد 90

نوید خاندوزی
ژوئن 14, 2011
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار سه شنبه 24 خرداد 90

باران  ارز، باران عرضه !!

گزارش بازار – بتاسهم –17:05

امروز سه  شنبه  ، بانک  مرکزی  ، بازار های جهانی  و مجلس سه  کانون  توجه بازار بودند  که هر یک  با چاقوی تیز خود  زخمی بر پیکر بازار زده و او را  میان  این  همه  شلوغی رها  کردند  . گویا  این  خاصیت  ماه  خرداد است که  بازار از ابتدا  تا  به امروز تنها  چند روز خوش را پشت  سر گذاشته و میانگین  بازار هم  با  زیان  حداقل 5% همراه  بوده است که  البته  سبد سهامداران  خیلی بیشتر ازاین  حرف ها  لاغر  شده است  .

مدت هاست که  بازار در تلاش است تا از بحران  به  وجود آمده با  هر بهانه ای خارج  شود اما  این  بهانه خیلی دوامی ندارد و  با اولین خبر منفی بازار دوباره  با  شرایط ریزشی دنبال  خواهد شد . بهانه  بازار امروز را نیز می توان  شایعه  باران  ارز از سوی بانک  مرکزی دانست  که  البته  تنها این  عامل نبود  ریزش سنگین  شمش بیلت و نامه  حاشیه  ساز رئیس جمهور به  مجلس هم دراین موضوع  موثر بود تا در کنار سایرعواملی که هر روز بر این  بازار اثر گذار است امروز نیز این  موارد به  آن اضافه  شود  .

دیروز در مورد  بازار و وضعیت  ان و اغاز احتمالی رشد ان در تیر ماه  صحبت  کردیم  که گویا  به  پیش بینی قریب به  یقین کار شناسان  تبدیل شده است که خردادماه  بازار توان  نفس های گرم و مثبت را نخواهد داشت  و چشم امید را  به  جای هوای نرم و لطیف بهاری باید به  روز های داغ تابستان خیره کرد که  تیر ماه می تواند  برای بازار معجزه ای کند  یا خیر ؟

به هر حال  امروز هم  بازار روز خوبی را  پشت  سر نگذاشت و با  وجود  تلاش ها  برای مثبت  بودن اما با  افزایش حاشیه ها  نتوانست  رونق چندانی را  برای خود  رقم  بزند .

اما در حاشیه  بازار چه خبر بود 

در مسائل سیاسی حاشیه های داخلی که  تا دیروز بازار را اذیت  می کرد  کاهش یافته اما  نامه  رئیس جمهور به مجلس  و قرائت  آن در مجلس چالش جدیدی شده است که  اختلاف بین  دولت و مجلس را  نشان  می دهد . ادامه  دار شدن این  موضوع  برای بازار خوشایند نیست و این  همان  زهر چشم گیری های همیشگی است که دود  آن به چشنم  بازار هم می رود  .

فشار های اقتصادی هم  گویا  بیشتر شده است . برخی از خالی بودن  خزانه دولت  برای پرداخت طرح  تحول و منابع  آن خبر می دهند که  فشار زیادی را  بر روی دوش دولت  آورده است  . از سوی دیگر امروز خبر عرضه  شدید  ارز و کاهش دستوری ان  هم  بازار را ترساند و با این تهدید بازار هم  مجبور به  عقب نشینی شد  . البته  این  که  این  تهدیدات  برای بازار کارساز است یا خیر روز های اینده  روشن خواهد کد اما حداقل امروز را  برای شرکت های صادر کننده  سفت و  سخت  کرده  بود .

از حاشیه های اقتصادی  و سیاسی  که  بگذریم  به  داستان های داغ بازار های جهانی می رسیم  که  امروز با کاهش قیمت  نفت  و از همه  بد تر کاهش قیمت  بیلت  مواجه  بود  . قیمت نفت در بازار به دنبال نگراني سرمايه گذاران بين المللي نسبت به كاهش رشد اقتصادي آمريكا به كمتر از 118.39 دلار در هر بشكه رسيد . از سوی دیگر نفت برنت هم  97  دلار معامله می شد  . ميزان سفارشات صنعتي ژاپن نيز طي ماه آرويل به شدت كاهش يافته است و از سویی دیگر  برنامه فدرال رزرو آمريكا براي خريداري 600 ميليارد دلار اوراق قرضه نيز تا پايان ژوئن ادامه خواهد يافت و اين مسائل موجب شده تا سرمايه گذاران بين المللي به شدت نسبت به ادامه روند رشد و رونق اقتصادي در كشورهاي صنعتي نگران باشند. این  خبرها  باعث شد  تا اولین اثر جدی بر شمش بیلت خود را نشان  دهد و با کاهشی 20  دلاری مواجه  باشد  که  به  قیمت  550 دلار رسیدو  این  خبر همه ی عیش خوب گروه  سنگ  آهن  و فولاد  را خراب کرد  . حتی خبر افزایش قیمت  محصولات  فولادی هم در بورس اثری نداشت  .

البته  قیمت  جهانی مس  و روی  در همان  محدوده های قبلی باقی مانده اند اما  همین  کاهش بیلت  برای ریزش بازار کافی بود  .

در ادامه  شاخص هم  امروز برای بازار گل کاشت و با  ریزشی قابل توجه و 194 واحدی در استانه سقوط به  کانال  24 هزار قراداشت و تنها  با این کانال  حدود 43 واحد  فاصله  دارد . امروز برخلاف بازار دیروز نماد های دیگری مانند وتوسم ، بترانس  و بانک  و تجارت  سعی در مثبت کردن  بازار داشته  که حرکت  آنها  بسیار نا امید کننده  بود و لشکر ارتش سرخ  چین!! که  4 فرمانده  بزرگ  یعنی غدیر، فولاد ، مس  و نفت  بهران  او را  همراهی می کردند ریزش شاخص را  رقم  زدند  . باید دید فردا  بازاردر مقابل این  عرضه ها  و ریزش ها مقاومتی از خود نشان  می دهد یا خیر ؟؟

تجهيزات بدون كف!!!

امروز در گروه تجهيزات اذراب امد و ان هم چه امدني اذراب پس از برگزاري مجمع و اخبار مثبت مجمع هم از جهت احتمال تعديل عايدي و هم احتمال افزايش سرمايه 200 درصدي باز هم 8 درصدي منفي بازگشايي شد جو شديدا منفي امروز بازار باعث رقم خوردن قيمتهاي 250 تومان براي اذراب شد

امروز صدرا نيز روز خوبي را پشت سر نگذاشت صدرا حمايت 180 توماني خود را نيز در هم شكست و اين امر نشان از حركت صدرا به سوي قيمتهاي 160 تومان ميباشد ليدر تجهيزاتي ها نيز به مانند ساير گروه ها وضعيت خوبي ندارد اگر چه صدرا خريداران خوبي نيز پشت پرده دارد اما فشار عرضه ها به خصوص عرضه سهامداران حقيقي و نوسان گيران نفس سهم را گرفته است

حفاري نيز امروز با وضعيت منفي مواجه شد كه در اين بين حفاري به حمايت 270 توماني خود نزديك شد حفاري اين روزها با حمايت ويژه مجموعه مهر اقتصاد و شايعاتي در خصوص تعديل عايدي سود سال 90 مواجه  شده است لازم به ذكر است حفاري در سال جاري 3 دكل جديد خريداري كرده است و قصد دارد در حوزه حفاري مناطق جنوب كشور نيز فعال شود البته  این  سهم  تا  کنون  و پس از آن آتش سوزی با  اخبار خوش بیگانه  شده است !

مپنا امروز وضعيت متفاوتي داشت مپنا امروز درست بر سر حمايت خود قرار داشت قيمتهاي 315 تومان حمايت قدري براي مپنا ميباشد مپنايي كه همگان چشم انتظار گزارش 12 ماهه و تعديل مثبت عايديش ميباشند . شنیده  شده  شرکت تعاونی کارکنان  شرکت  دست  به  کار شده است  و قصد حمایت  ازاین  سهم را  دارد .

 

معدنيها يك پله پايين!!

امروز با كاهش 1 درصدي نرخ ارز و کاهش شدید قیمت  بیلت شاهد كاهش قيمتي سهام معدني بوديم وضعيت معدنيها امروز چندان مناسب نبود . علي رغم رشد قيمتهاي جهاني مس  وروی باز هم شاهد روند منفي در سهام برتر اين گروه بوديم

اما برسيم به مرد مسي بازار يعني فملي ، فملي كه با اعلام  سود 233 توماني را براي سال 89 اعلام وبا برگزاري مجمع و اخبار مثبت پيشبيني ميشود اين سهم براي سال 90 نيز در مرحله اول سودش را به سطوح 250 تومان افزاش دهد پس چشم انداز فملي كماكان مثبت و روبه رشد ميباشد همچنين افزايش سرمايه 200 درصدي كه 150 درصد ان از سود مجمع و 50 درصد ان از سود انباشته ميباشد اينده بسيار روشني را پيش روي فملي گشوده است ظاهرا مدير عامل جديد نظر بسيار مساعدي بر پيشبرد طرح هاي توسعه اي ملي مس دارد برخي كارشناسان از احتمال رسيدن قيمت فملي به سطوح 1800 تومان تا پايان سال سخن ميگويند( البته  با احتساب سرمایه  فعلی )

اما امروز كالسيمين مجددا به سطوح كمتر از 1200 تومان سقوط كرد كالسيمن امروز با صف فروش سنگيني روبرو شد كالسيمیني كه به زودي با انتشار گزارش 3 ماهه خود و اعلام تعديل عايدي متعادل خواهد شد براي كالسيمين انتظار تعادل قيمتي را در سطوح 1100 تومان داريم

اما امروز در نماد سنگ اهنيها افزايش قيمت محصولات فولادي و بالطبع افزايش قيمتهاي محصولات اين دو شركت نيز نتوانست روند اين دو سهم را تغييري دهد كچاد كه درست بر سر مقاومت 650 تومانيش واقع شده است كچادي كه با توجه به رشد نرخ فروش محصولاتش با تعديل عايدي خوبي مواجه خواهد شد . نماد گل گهر هم  با  وجود  توقف قریب الوقوع  و خبرهایی از تعدیل و افزایش سرمایه همچنان  منفی است . برخی معتقدند که  ریزش بیلت  بهانه ای موقتی برای استراحت این  گروه است و دیر یا  زود  دوباره  شاهد  روند  مثبت  دراین  شرکت ها  خواهیم  بود . به خصوص در مقطع  گزارش های 3 ماهه  که نیمه دوم  تیر ماه  خواهد بود .

اما  امروز خبر جالب توجه  برای بازار صف فروش فولاد مبارکه  بود  . که  به  قیمت های زیر 3100 ریال  رسید . دیروز فولاد  مبارکه در بورس کالا  روز خوبی داشت هر چند انتظار از رشد قیمت  محصولات این  شرکت  بالا  تر بود اما  این  در مرحله اول رخ داده  و قابل تامل است  . این  شرکت  در بورس توانست در ورق سرد نرخ ۸۶۸ تومان در هر کیلو (نرخ قبلی ۸۴۲تومان) و ورق گرم نیز با نرخ ۶۸۳تومان(نرخ قبلی ۶۶۳تومان)را تجربه کند. برخی معتقدند که  فولاد  با این  افزایش نرخ  بین  ۳۰  الی ۴۰  ریال  به  سود خود  اضافه  خواهد کرد که  البته  این  تنها  به این  رشد نرخ  اخیر مربوط می شود که  بی شک  کاهش برخی هزینه ها ، افزایش تولید و فروش و افزایش بیشتر قیمت  ها تعدیل فولاد  را  جدی تر کرده است .اما خبر بیلت امروز جو را  برای شرکت  منفی کرده  و او را  به  صف فروش کشاند  که  به نظر میرسد فردا  برای جمع  آوری صفوف فروش فولاد هم روز جالب توجهی  خواهد بود .

سرمايه گذاريها بلاتكليف!!!

امروز در گروه سرمايه گذاريها شاهد افت و خيز سهام اين گروه بوديم سهام اين گروه نيز در راستاي بازار منفي با معاملات منفي همراه شدند

در اين بين در نماد سرمايه گذاري سايپا امروز شاهد عرضه سنگين سهام اين شركت اما روندي مثبت بود ظاهرا سرمايه گذاري سايپا بر سر حمايت  270توماني قرار گرفته است و حمايت فوق مانع افت بيشتر سهم ميگردد به خصوص كه تعديل احتمالي سودسال 90 و تقسيم عمده سود سال 89 نيز جذابيتهاي اين سهم را دو چندان كرده است . دراین گروه  شنیده  شده  سایپا  تمام  قد پشت  سر سهم  ایستاده است  .

اما سرمايه گذاري خوارزمي تازه وارد مجددا به قيمتهاي بالاي 200 تومان بازگشت خوارزمي كه بالاي قيمت ارزش ذاتي خود در حال معامله ميباشد با شايعه تعديل عايدي 20 درصدي مواجه است خوارزمي پتانسيل چنداني براي رشد قيمتي ندارد پس سهامداران شركت بايد مراقب اين سهم باشند

در نماد سرمايه گذاري غدير شايعات عرضه پتروشيمي زاگرس و هلدينگ پتروشيمي غدير تا دو هفته ديگر در بازار فرابورس نيز نتوانست روند منفي سهم را خنثي نمايد غدير احتمال دارد تا قيمتهاي 390 تومان پايين بيايد اما اين سهم پتانسيل برگشت قيمتي مجدد را تا سطوح 450-460 تومان دارد . پس به  چشم یک  گزینه مناسب می توان  به  نماد وغدیر امید داشت  .

در نماد  وصندوق هم  برخی منتظرند تا  سهم  را در قیمت های 2500 و 2510  ریال  شکار کنند  که  می تواند  قیمت های مناسبی برای بازار باشد  .

دراین  گروه معادن هم  امروز با منفی شدن شرکت های چادرملو  و گل گهر منفی شد  که  شاید ریزش بیشتر فرصت خوبی را  برای خرید این  سهم  نیز فراهم  کند .

 

برقي ها امپر شكستند!!!

اما اين روزها در گروه برقي ها شاهد تغيير و تحولات قيمتي بسيار شگرفي ميباشيم امروز دومين روز روند كاملا مثبت اكثر سهام اين گروه ميباشد طبق برخي شايعات گزارش هاي 3 ماهه سهام اين گروه بسیار چشم گير و احتمالا با تعديل مثبت نيز همراه ميباشد

اما امروز در نماد ايرانترانسفو باز هم شاهد تشكيل صف خريد ميليوني و عرضه درست سهام به مقدار خجم مبنا بود ظاهرا پشت معاملات اين سهم خبرهايي ميباشد و قرار است سهم به صورت مصنوعي بالا برود و در اين بين افزايش نرخ ارز و تحريم مستقيم اتحاديه اروپا تاثيري بر روند بترانس ندارد!!!

اما امروز بكام امروز چند باري به اغوش صف خريد فرو رفت اما مگر عرضه هاي سنگين امانش دادند بكام كه اين روزها دست نوازشگر بازار گردان را بر روي معاملات خود حس نميكند اتفاقا روند مثبتتري به خود گرفته است بكام امروز براي مجمعي متوقف شد كه بسياري از سهامدارانش انتظار اخبار مثبت به خصوص از تعديل عايدي پيش روي شركت دارند

اما امروز در نماد موتوژن سهمي كه در اين مدت حسابي افت و اصلاح كرد شاهد روند مثبت هستيم موتوژن به زودي خطوط توليد دينام و استارت خودرو ساير طرح هاي توسعه اي خود را افتتاح خواهد كرد طبق براوردها بموتو قابليت تعديل عايدي حتي 50 درصدي را تا پايان سال دارد

گوشه و كنار بازار!!!

امروز در بانكهاي خصوصي نماد بانك الكترونيكي ارين شاهد تعادل روند و حجم معاملات سنگين و حتي معاملات مثبت در ابتداي وقت بوديم اين بانك فرابورسي كه قصد دارد بدون داشتن هيچ شعبه اي و تنها به صورت الكتروونيكي فعاليت كند پس از افزايش سرمايه به سطح 200 ميليارد تومان پتانسيل ها و چشم انداز خوبي را براي سهامداران خود رقم زده است .بانك اريان در قيمتهاي 140 تومان ظاهرا با حمايت مستحكمي مواجه ميباشد. اما در بانکی دیگر تجارت باخبر افزایش سود  رشد قیمت  را  تجربه می کند . گزارش ۱۲ ماهه  بانک  تجارت  افزایش سود  ۵۰  ریالی این  شرکت  را  تائید می کند و تجارت  موفق شده در صورت  های مالی حسابرسی نشده  ۱۲ ماهه خود  سود ۳۳۰ ریالی را  محقق کند . به نظر میرسد تجارت با این خبر و شایعه  افزایش سرمایه  ۲۵% بتواند در روز های مجمع خود در قیمت های ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ ریال  قرار گیرد  .

اما در نماد زامياد باز هم شاهد واكنش مثبت اين سهم به حمايت 270 توماني بوديم زامياد امروز حتي صف خريد نيز شد اما عرضه هاي سنگين باعث از بين رفتن صف خريد اين سهم شدند ظاهرا باز مجددا شاهد رشد قيمتي زامياد تا سطوح قيمتي 310 تومان خواهيم بود . در گروه خودرو  خبر توقف نماد ایران  خودرو  بسیار جالب توجه  بود  که اگر این  توقف برای تعدیل سود و رشد سود  شرکت  باشد  خود به خود سایر خودرویی ها را نیز با خود  بالا  می کشد . در بازار شایعه  شده است که  نماد بعد ی دراین  گروه  گروه  بهمن  خواهد بود  که  باید دید چه می کند !

اما امروز در نماد سرمايه گذاري توسعه ملي كه به تازگي شاهد تغييرات مديرتي نيز ميباشد شاهد صف خريد سنگين و عرضه سهام درست به ميزان حجم مبنا و رشد قيمتي سهم به سطوح بالاي 160 تومان ميباشيم وتوسم همچنين احتمالا به زودي بلوك دارويي شفادارو را براي فروش اگهي ميكند همين امر نيز باعث اقبال به اين سهم شده است.

در پایان  باید به  بازگشایی تراژیک  نفت  بهران  اشاره  کرد . نفت  بهران  که  حدود دو هفته  پیش به  توقف نماد  رفت با شوک  تعدیل منفی بازار را  تحت تاثیر خود  قرار داد  و با ریزش 13% می رود  تا  شاید او  اولین  قربانی طرح  تحول  و افزایش نرخ  دلار باشد  .ماجرا از این قرار است  که  شرکت پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به ۲۹/۱۲/۹۰ را با سرمايه ۴۰۰۰۰۰ ميليون ريال در تاريخ ۰۱/۱۲/۸۹ مبلغ ۳۰۴۹ ريال اعلام کرده  اما  حال  این پیش بینی به  ۱۷۰۲ ریال رسیده است  .

این  کاهش عجیب دلایل متعددی دارد  که  شرکت در توضیح  برخی از آنها ذکر کرده است  که  باتوجه به افزايش قيمت لوبکات توسط شرکت پخش فرآورده هاي نفتي (حدود۴۰ درصد) و ادتيوهاي وارداتي درسال جاري لذا قيمت تمام شده محصولات فروش دستخوش تغييرات وافزايش گرديده است وبعلت عدم اجازه افزايش قيمت فروش محصولات (بيش از۱۰ درصد) کاهش پيش بيني سود در دستورکارقرارگرفته است   که این ضربه سنگینی را  به  قیمت  سهم  وارد  کرد  .

در سیار شرکت ها نیز باید به آغاز ریزش خارک  اشاره  داشت که  با اولین خبر مثبت از دلار شاهد  برگشت او خواهیم  بود .ولساپا  دیگر سهمی است  که  درصد منفی فردا  می تواند  برای خرید میان مدت ها  مناسب باشد  .  

 

 

 

 

گروه تحلیل گری بتا سهم

سه شنبه 24 خرداد 90

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم