گزارش بازار شنبه 7 خرداد 90
سرگیجه وکابوس سقوط …!
گزارش بازار – بتاسهم –17:25
امروز شنبه ، بازار وارد فاز جدیدی شد و یک آلارم بسیار خطرناک را به بازار نشان داد . الارمی که کسی تا دیروز نمی دید و یا حتی حاضر به دیدنش نشده بود . بازار امروز به همگان اثبات کرد داستان هایی از ساختار بازار و عوامل مثبت در یک سوی قضیه قرار دارد و این جو سیاسی و التهاب های درون مجموعه و سیستم است که به بازار سرایت کرده و ترس خرید را در بین سهامداران رقم زده است .چرا که امروز بازار بهانه ای برای ریزش نداشت جز یک عامل کهآن هم مسائل سیاسی بود …
ترس از این که چه تضمینی وجود دارد که درست بعد از خرید سهامداران شوک های جدید سیاسی وارد کارزار نشده و شرایط را تغییر ندهد . صحنه سیاست داخلی آن قدر پیچیده و حساس شده است که هر کسی از ظن خود ان را تحلیل می کند و صحنه نظرات هم به هیچ وجه به سود بازار نیست . به جای این که در سال جهاد اقتصادی آرامش و حمایت از سرمایه گذاری صورت گیرد سایت ها و رسانه ها تبدیل به محل زد و خورد طیف های مختلف سیاسی شده و هر روز عده ای دیگران را متهم یا محکوم می کنند . بی شک ضعیف کردن ساختار دولت به ساختار بازار سرمایه نیز اسیب وارد خواهد کرد و این روز ها حتی برخی از عمدی بودن این امر سخن می گویند که البته دیدگاه بسیار بدبینانه ای است .
اما همین که در چنین فضایی حقوقی ها هم می ترسند کمی فعال تر باشندو آنها هم نظاره نشسته اند باعث شده سرگیجه و کابوس سقوط به سراغ بازار بیاید و سیاست با رقص نرم دست تبر به دست خود درختان سبز بازدهی سهامداران را از ریشه می زند …
اما پیش بینی ها برای روند آتی بازار چگونه است …
امروز بازار فرصت خوبی را برای مثبت شدن داشت چرا که رفتار دفعات قبل که بازار دچار ریزش های سهمگین می شد انگیزه را در یک شرایط مثبت در اختیار او می گذاشت و با یک خبر مثبت بر می گشت . امروز خبر مثبت رونق بازار های جهانی بود که حتی دردقایقی نماد های مرتبط با بازار را مثبت کرد اما دیری نکشید که عرضه ها از راه رسیدو همه چیز را منفی کرد . این رفتار امروز باعث شد تا جو منفی در بازار ادامه داشته باشد . برخی معتقدند که امروز جمع آوری ها مناسب بود و از فردا بازار مثبت است اما به نظر میرسد هنوز انگیزه کافی برای مثبت شدن وجود ندارد و اگر هم فردا بازار برگردد قدرت انچنانی را نخواهد داشت .
اما برخی پیش بینی می کنند به زودی همه چیز خاتمه یافته و بازار مثبت خواهد شد که باید برای این پیش بینی دلیل اورد . و در آخر هم برخی معتقدند بازار را مسائل سیاسی این چنین منفی کرده و این حاشیه تا نیمه خرداد که می تواند یک نقطه عطف باشد ادامه خواهد داشت و پس از ان بازار رفتار صحیح تری از خود نشان می دهد .
رفتاری که نمی توان گفت مثبت است اما حداقل می تواند از عقلانیت بیشتری برخوردار باشد .
اما در حاشیه بازار چه خبر بود …
فشار های سیاسی داخلی و خارجی افزایش یافته است . صحبت های هاشمی ، اظهارات رئیس جمهوری در حمایت از نزدیکان خود ، اظهارات فرمانده سپاه ، گفتار ائمه جمعه و … نشان می دهد آشفتگی سیاسی بین طرفین معاد له سیاسی حال حاضر همچنان موج می زند و هر لحظه احتمال شعله ور شدن این آتش وجود دارد . و بازار هم از همین موضوع می ترسد و حاضر به اطمینان به شرایط حال حاضر نیست چرا که نمی تواند حرکت این کوه یخ را درست پیش بینی کند …
درصحنه خارجی هم دوباره مقامات کشور های بزرگ یکدیگر را یپدا کرده اند و باز بر سر ایران به اظهار نظر پرداخته که اظهارات آنها بر فشار بیشتر و تحریم جدی تر ایران حکایت دارد .
اما در حالی که سیاست از هر نظر به زیان بازار است در بازار های جهانی شرایط به سود بازار ماست . به واسطه اخبار مثبت در اجلاس گروه جی هشت و حمایت ها از بازار های جهانی وضعیت این بازار ها رو به صعود گذاشته و با خبرهایی از تزریق پول این وضعیت می تواند ادامه داشته باشد .
در بازار های جهانی و براساس آخرین قیمت ها نفت در محدوده ۱۰۰ دلار آرام گرفت که برای اقتصاد، بودجه و بازار ما به خصوص شرکت های وابسته به نفت و پتروشیمی خبر خوبی است .
اما خبرهای خوب در بازار فلزات بود که مس به ۹۲۰۰ دلار نزدیک می شود .روی نیز در جهشی قابل توجه به ۲۴۵۰ دلار رسید .البته سرب هم رشد خوبی داشت و به بیش از ۲۵۰۰ دلار رسید .
اما آنچه برای بازار خوشحال کننده بود رشد شتابان نرخ بیلت است که فولادی ها و سنگ آهنی ها را در ید قدرت و کنترل خود دارد . شمش بیلت در این روز ها به قیمت ۵۹۰ دلار معامله می شود که رشد حدود۱۰% را در طی مدت اخیر تجربه می کند که این خبر بر فخوز، فولاد و بازهم گروه سنگ آهن موثر است . البته فعلاً این موارد تنها توانسته حجم معاملات را کمی افزایش دهد …
اما در پایان به شاخص میرسیم . شاخص در بازار امروز با ریزشی 256 واحدی به مرز 25 هزار رسیدو تنها 24 واحد دیگر تا سقوط به مرز 24 هزار فاصله دارد که برخی وضعیت بازار فردا را منفی دیده و این سقوط را اجتناب ناپذیر می دانند .
حتی برخی معتقدند بازار یک باردیگر به مرز 24500 واحد میرسد و دوباره راه خواهد افتاد که این هم در راستای همان نظریه سکون و سقوط بازار تا نیمه خرداد است .
امروز نماد هایی مانند مخابرات ، غدیر، مپنا ، فولاد و سایپا اثر منفی بسزایی بر شاخص داشتند .
اما در بازار چه خبر بود …
امروز هم ریزش و البته کم حجم تر شدن صفوف فروش ادبیات غالب بازار بود تا همه چشم امید به معاملات فردا داشته باشند .
ساختمانيها نيمه استوار!!!
امروز ساختمانيها نيز به مانند ساير سهام برتر بازار با روند نزولي مواجه شدند سهام اين گروه رشد چنداني را تجربه نكرده اند و همچنان جز پر پتانسيل ترين شركتها ميباشند امروز البته چند نمادي نيز در اين بازار منفي خوش درخشيدند
سهم فرابورسي باغميشه كه به قيمتهاي نزديك عرضه اوليه خود رسيده است امروز در قيمتهاي 830 تومان و دقيقا در قيمتهاي عرضه اوليه خود معامله ميشد طي مصاحبه مدير عامل غدير قرار است طي روزهاي اينده اخبار خوبي از اين سهم فرابورسي منتشر شود
اما امروز ثامان گستر نيز به دليل قيمت پايين و جذاب و طرح هاي مدير عامل شرت براي رسيدن به سود قابل توجه در سالهاي پيش رو توانست با صف خريد و روند رو به رشد مواجه شود ثامان به نظر ميرسد بتواند تا قيمتهاي 90 تومان رشد نمايد قيمتهايي كه مقاومت سر سخت سهم نيز محسوب ميشود
اما در نماد بين المللي توسعه ساختمان كه پس از شرد قيمتي اخير وارد فاز اصلاحي شده بود بالاخره در قيمتهاي 300 تومان به روند اصلاحي خود خاتمه داد ثاخت اين روزها با شايعه تعديل عايدي بابت فروش سهام باغميشه مواجه ميباشد
اما روند صعودي سرمايه گذاري ساختمان نيز چندان دوامي نداشت اين سهم پر پتانسيل نيز باز به سمت خط حمايتي معتبر 130 توماني خود بازگشت به نظر ميرسد وساخت نيز فعلا سيكل نوساني را بين دو سطح 130-140 تومان را در پيش بگيرد تا احيانا خبر مثبتي باعث رشد قيمتي و شسكت مقاومت 140 توماني اين سهم شود
بازی با کارت بازارهاي جهاني!!!!
اين روزها معدنيها به خصوص روييها در بازاري سراسر منفي به مدد رشد قيمتهاي جهاني روي تا سطوح بالاي 2200 دلار با روندي نسبتا مثبت مواجه بودند البته روندي كه در ابتداي معاملات بسيار مثبت و حتي با صف خريد مواجه شدند اما رفته رفته با شدت گرفتن روند منفي بازار از قيمتهاي مثبت انها كاسته و صفوف خريد سهام اين گروه نيز از بين رفت
امروز كالسيمين كه اين روزها با شایعه افتتاح طرح توليد فلزارزشمند نيكل مواجه است بالاخره توانست با حجم معاملات بسيار سنگين خود را در قيمتهاي بالاي 1000 تومان تثبيت نمايد كالسيمني اين روزها در انتظار گزارش 3 ماهه و تعديل عايدي سود خود ميباشد
اما فراوري مواد معدني نيز كه اين روزها با تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد شاهد اتفاقي عجيب بود سهمي كه با شروع بازار با صف خريد و معاملات 4 درصد مثبت مواجه شده بود در اواخر بازار تا قيمتهاي منفي نيز پايين امد .
اما امروز غول سرخ موي بازار نيز با توجه به رشد قيمتهاي جهاني مس تا سطوح 9100 دلار مثبت بود اما نه مثبتي كه بايد ميشد با توجه به افزايش سرمايه 200 درصدي پيش روي فملي در كنار پتانسيل هاي فراوان از جمله تسريع طرح هاي توسعه اي و تعديل عايدي سود سال 90 انتظار ميرفت فملي حداقل تا سطوح قيمتي 1500 تومان رشد كند كه به دليل جو منفي بازار اين مهم اتفاق نيفتاد
بدون كف!!!
شايد دليل بازار منفي امروز بي ربط به تجهيزاتيها نباشد اولين سهامي كه امروز به صف فروش و روند منفي فرو رفتند. امروز همه تجهيزاتي ها در تشكيل صف فروش با هم هم پيمان شده بودند .
براي مثال خبر فعال شدن دكل خشكي حفاري و خريد دو دكل دريايي و خريدهاي گسترده سهام توسط حقوقيها اصلا بر روند حفاري تاثيري ندارد بهتر بگوييم روند اين روزهاي بازار تنها چيزي را كه مد نظر ندارد تحليل ميباشد
امروز در نمادهاي صدرا و اذراب و مپنا نيز شاهد تشكيل صفوف فروش سنگين بوديم ظاهرا كف قيمتي براي اين سهام نميتوان متصور بود بازار سرمايه در حال سقو ط سنگيني ميباشد كه اولين قرابانيانش تجهيزاتيها ميباشند که شاید دلیل آن را بتوان نبود ابزار های قوی بنیادی برای جذب سهامداران یاد کرد . تجهیزاتی ها گروه هایی بودند که روی یخ برای بازار سود ترسیم می کردند و حالا با گرم شدن شرایط یخ هم اب شده و اثری از خبرهای مثبت نیست .
امروز مپنا نيز با عرضه هاي سنگين و صف فروش مواجه شد مپنا نيز ظاهرا يكي پس از ديگري حمايتهاي خود را رو به پايين در هم ميشكند وضعيت بنيادي مناسب و احتمال تعديل عايدي و حتي ورود يك نيروگه به فرابورس نيز نميتواند جلوي افت اين سهم را بگيرد شايد در قيمتهاي 300 تومان شاهد تعادل قيمتي مپنا باشيم.
بي يارو ياور!!!!
امروز در گروه سرمايه گذاريها شاهد افت و خيز سهام اين گروه بوديم سهام اين گروه نيز در راستاي بازار منفي با معاملات منفي همراه شدند
در اين بين در نماد سرمايه گذاري سايپا امروز شاهد عرضه سنگين سهام اين شركت و تشكيل صف فروش ميليوني اين سهم بوديم ظاهرا سرمايه گذاري سايپا بر سر حمايت 280 توماني قرار گرفته است فردا روز مهمي براي وساپا خواهد بود يا رد يا شكستن حمايت و افت تا سطوح قيمتي 240 و يا تعادل قيمتي كه باید دید فردا چهطور رفتار خواهد کرد .
اما غدير پر پتانسيل علي رغم عرضه سنگين سهام خود نتوانست زير بار اين عرضه ها تاب بياورد و با صف فروش مواجه شد غدير در استانه قيمتهيا زیر 400 تومان اين روزها با شايعات بسياري مواجه ميباشد مصاحبه مدير عامل شركت گوياي حمايت از اين سهم در معاملات فردا خواهد بود غديري كه ارزش ان اي وي 700 تومان و داراي داراييهاي بسيار زيادي ميباشد
اما امروز ومعادن اگر جه در ابتداي وقت در قيمتهاي مثبت معامله شد اما رفته رفته حتي رنگش به سرخي نيز نهاد اين سهم امروز مرز قيمتي 900 تومان را نتوانست پشت سر بگذارد ومعادني كه به زودي با رديف شدن قطار تعديل شركتهاي زير مجوعه اش به خصوص فملي و بحث افزايش سرمايه تا قيمتهاي 1000 تومان بالا خواهد امد . صورت وضعیت پرتفوی شرکت نیز باردیگر این موضوع را اثبات می کند اما واکنش بازار چیز دیگری است .
گوشه و كنار بازار!!!
در معاملات امروز و در نماد وايران شاهد روند معاملاتي مثبتي بوديم ظاهرا اين سهم در مجمع خود قصد تقسيم 80 درصد از سود خود و تعديل عيادي سود سال 90 را دارد وايران پر پتانسيل اين روزها حسابي خوش درخشيده است در بازاير سراسر منفي عدم افت قيمتي خودش شاهكاري بزرگ محسوب ميشود
اما كابلهاي مخابراتي شهيد قندي با توجه به پتانسيل هاي بنيادي كه در تحليلي بنيادي در همين سايت نيز بدان اشاره شد امروز معاملات مثبتي را پشت سر گذاشت بكامي كه در اخرين گزارش خود كه ديشب منتشر شد سود خود را 6 درصدي ديگر تعديل مثبت داد و نشان داد حرف هاي بسياري براي سال 90 دارد
امروز پتروشيمي پرديس با عرضه هاي سنگيني مواجه شد فردا اين سهم به مصاف اولين سطح حساس خود يعني سطوح قيمتي 2100 تومان ميرود پرديس در صورت غبور از قيمتهاي 2100 تومان تا سطوح قيمتي 2000 تومان افت خواهد كرد پرديسي كه به واسطه رشد قيمتهاي جهاني اوره و امونياك همچنين افزايش قيمتهاي دلار ميتواند با تعديل عايدي بالاي 20 درصدي مواجه شود همين تعديل نيز ميتواند پرديس را به قيمتهاي 2500 تومان در بازه ميان مدت برساند.
در سایر بازار نیز مخابرات همچنان منفی است و او هم فردا به قیمت های کمتر از 3000 ریال خواهد رسید که نقطه عجیبی برای شرکت است . امروز در بازار شاهد توقف نماد خارک و سپه بودیم که هر دو شرکت برای مجمع متوقف شده و به نظر میرسد سپه مجمه موفقی را برگزار خواهد کرد .
در فلزات رشد قیمت بیلت در مقابل خبر کاهش قمیت فولاد داخل قرار گرفته که البته موقتی است .به نظر میرسد با فروکش کردن بحران ها نماد هایی مانند فولاد و فخوز بتوانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند .
امروز گروه خودرو در قیمت های باورنکردنی قرار گرفتند که پیش از این فقط در روز های پایان سال 89 آن را لمس کرده بود . درواقع بهمن به قیمت های آن زمان خود برگشته و هنوز مورد توجه بازار قرار ندارد . وضعیت نماد هایی مانند سایپا و زامیاد و سایر خودرویی ها نیز همین است . سایه سیاست بیشاز همه بر سر این گروه خودنمایی می کند که پیش ازاین در بازار اثر بالایی بر روند مثبت معاملات داشت .
در گروه بانک نیز وضعیت منفی است و با توجه به ریسک نسبتاً کم این گروه و تقسیم سود های مناسب کاهش 6 تا 10% دیگر دراین گروه ها می تواند برای بازار بسیار جذاب تلقی شود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
شنبه 7 خرداد 90


