جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار شنبه 10 اردیبهشت 90

گزارش بازار شنبه 10 اردیبهشت 90

نوید خاندوزی
آوریل 30, 2011
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار شنبه 10 اردیبهشت 90

توفان سرخ …

گزارش بازار – بتاسهم –18:10

امروز بازار را در حالی آغاز می کردیم که تعدا مثبت های ان گاهی اوقات از انگشت های دو دست کمتر بود و هیچ نماد بزرگ بازار در بین سبز ها دیده نمی شد . در سه روز اخیر بازار و سهامداران تلخ ترین و سخت ترین روز های خود را پشت سر می گذارند . روز هایی که برای بازار غیر قابل باور است و ریزشی که ما تنها در روز های بحران جهانی دیده بودیم . حتی در برخی روز های بحران جهانی هم این ریزش ها این چنین دنباله دار نبود و اگر بخواهیم کمی عقب تر برویم در روز های سال 83 و 84 این ریزش ها قابل درک تر است . به هر حال بازار طی این سه روز اخیر بیش از 1000 واحد ریزش را تجربه کرده که سایه سنگین سیاست بیش از همه براین ریزش حکم رانی می کند .

ریزشی که امروز با قدرت نقاط حمایت را لگد مال کرد و با ریزشی جدی تر به استقبال سطوح قیمتی جدید می رود که این سطوح روز های اسفند سال 89 را به ما نشان می داد . عزیزانی که از حبابی بودن بازار سخن می راندند و زمین و زمان را برای ترکاندن حباب بسیج کرده بودند گویا این روز ها برای برگشت بازار هیچ برنامه ای ندارند ! البته پر واضح است که بازار با چنین خبرهایی که از دنیای سیاست می رسد منفی باشد . معادله تنش و سرمایه همچون الاکلنگی جدی در بازار عمل خواهد کرد که هر وقت تنش افزایش یافت سرمایه فرو خواهد ریخت ! …

در بازاری که ساختار ان دولتی و حقوقی ها نیز عمدتاً دولتی و شبه دولتی هستند بی شک بی ثباتی دولت بی ثباتی بازار را نیز در پی خواهد داشت .

خلاصه وار و بیحال از شرایط فعلی بازار باید گفت توفانی سرخ و سونامی عرضه بازار را در بر گرفته. که شنیده می شود اوضاع سیاسی و بی رمقی حقوقی ها و همچنین عرضه جدی حقیقی ها عامل اصلی این سونامی عرضه است و گویا با توجه به شریاط سیاسی به این زودی ها نیز حل نخواهد شد این بدان معنی است که بازار باز هم ریزشی خواهد بود .

در روز های گذشته بیان شد و این را باردیگر در پاسخ به کاربرانی می دهیم که پرسیده بودند بازار کی بر می گردد . بازار این روز ها با دلایل سیاسی منفی شده و بی شک با دلایل سیاسی نیز باز خواهد گشت . این بازار این روز ها به دنبال بهانه ای برای برگشت است اما هر چه می گردد حتی یک بهانه مثبت هم برای رشد پیدا نمی کند .

البته این را هم باید گفت که پس از ریزش امروز و گذر از نقاط حساس حمایتی پیش بینی ها حاکی از آن است که ریزش بازار در روز های آتی شدت و حدت این سه روز را نخواهد داشت و حتی برخی معتقدند در روز دوشنبه و سه شنبه بازار یک واکنش به ریزش ها نشان می دهد …

این روز ها تنها روزهایی است که شاید کمی استراحت و چشم بر هم گذاشتن برای سهامداران و فعالان بازار ضروری ترین امر ممکن باشد

اما حاشیه بازار چه خبر است

در مسائل حوزه اقتصاد مجلس در حال بررسی بودجه 90 است اما نکته بسیار جالب بی توجهی نمایندگان مجلس به این لایحه وسیاسی شدن آن بوده از سوی دیگر با دیدگاه منفی به این لایحه نگریسته می شود و البته عدم حضور نمایندگان دولت در مجلس نیز در نوع خود جالب توجه است .

در برخی خبرها استمهال بدهی صنایع به بانک ها نیز از خبرهای خوب اقتصادی بود اما آمارهای بد اقتصادی و احتمال تورم و از همه بد تر شتاب بازار رقیبی به نام سکه مانع از ورود نقدینگی جدید به سمت بازار و اندک خروج پول از بورس به بازار طلا شده است .

در بازار های جهانی هم ریزش ها در فلزات رنگین مانند مس و روی بیشتر به چشم می خورد . نفت در محدوده 113 و 112 دلار قرارداشت . و البته مس هم به زیر 9400 و روی هم در محدوده 2200 و 2300 دست پا می زد . اما خوشبختانه رشد قیمت بیلت را شاهد بودیم که به 575 دلار رسیده است و امروز دیدیم که این خبر برای مدتی فولاد را سبز نگه داشته بود .

اما در حوزه سیاست چند رویداد بازار را در سیطره منفی خود گذاشته است . موضوع اول کاملاًمشخص است که اختلاف بین قوای کشور و ادامه و تند شدن این فضا بیش از پیش به این موضوع دامن زده است و حتی برخی از احتمال رادیکال تر شدن فضا طی روز های آتی سخن می گویند که گویا ابتدا از سوی طرفداران دولت و سپس از سوی مجلس کلید می خورد . باید اخبار را در این موضوع دنبال کرد چون بسیاری معتقدند این همان عاملی است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و بادبان کشتی توفان زده بازار خواهد بود .

در مسائل دیگر تهدید های امریکا برای ایران و همچنین حوادث فلسطین و سوریه نشان می دهد اوضاع در حوزه سیاست خارجی نیز چندان به سود ایران نیست .

اما شاخص …

در 6 ماه گذشته چنین ریزشی بی سابقه بوده است و این ریزش از این بابت برجسته شده که در مدت کوتاهی رخ داده و ضربه مهلکی را به بازار وارد کرده است .

امروز هم شاخص با ریزشی 458 واحدی یک روز سخت را پشت سر گذاشت و به عدد 25321 واحد رسید که به نظر میرسد فردا از کانال 25 هزار هم عدول خواهد کرد … اتفاقی که حتی تکنیکالیست ها نیز برای ان پیش بینی نداشته و یکه خورده اند . در بازار امروز تقریباً همه ی نماد ها در صف منفی کردن شاخص بودند که بیشترین اثر را فولاد ، پارسیان ، مس ، مپنا و سایپا داشتند و البته امید هم اندک تاثیر مثبت را بر شاخص داشت تا کمی از این حجم منفی بکاهد …

امااز کجای بازار بگویم که حرفی برای گفتن وجود ندارد . از صفوف فروش سنگین نماد هایی مانند مخابرات ،سایپا، مپنا، فولاد ، غدیر و بسیاری از نماد های دیگر . امروز شاید علاوه بر صفوف فروش سنگین خبر منفی مخابرات و داستان های جدیدورقابت برای خرید بلوک صادرات از دیگر رخداد های مهم بازار بود . هر چند چیزی جز جو منفی در آن دیده نمی شد . البته نکته جالب بازار امروزاین بود که تقریباً هیچ حقوقی فروشنده سهم خود نبوده و اکثر آنها خریدار بوده اند …

ساختمانيها فرو ريختند!!!

امروز ساختمانيها نيز به مانند ساير سهام برتر بازار با روند نزولي مواجه شدند سهام اين گروه رشد چنداني را تجربه نكرده اند و ناکام از شایعات فرو ریختند …

اما امروز در نماد وساخت كه ديروز به كف قيمتي و حمايتي 140 توماني خود رسيده بود امروز كف قيمتي 140 توماني خود را نيز شكست اما نبايد فراموش كنيد وساخت حمايت بسيار مستحكمي در سطوح قيمتي 130 تومان دارد كه بعيد ميباشد حمايت مذكور را پشت سر بگذارد و افت بيشتري را تجربه نمايد

اما سرمايه گذاري مسكن بارها در گزارش هاي بازار زماني كه در قيمتهاي كمتر از 180 تومان بود از پتانسيل هاي اين سهم گفتيم امروز ثمسكن شگفتي ساز شد اين سهم پر پتانسيل پس از رشد تا سطوح قيمتي 210 تومان امروز با كاهش قيمتي مواجه شده است امكان افت قيمتي سهم تا سطوح 180 تومان بعيد نميباشد سطوحي كه ميتواند براي خريداران اين سهم جذاب باشد

اما سرمايه گذاري شاهد نيز كماكان در مسير اصلاح قيمتي قرار دارد شاهد با انتشار گزارش مناسب 9 ماهه باز هم نتوانست از شر جو منفي بازار بگريزد شاهد كم كم به سطح حمايتي بسيار قوي خود يعني سطوح 300 تومان نزديك ميشود جايي كه معتدل شدن سهم امكان پذير ميباشد

يك گل بهاري!!!

اما در اين بازار منفي ميرسيم به داروييها داروييهاي كه روند منفي بازار بر روي انها نير تاثير گذاشته در اين خزان پاييزي تنها يك گل سبز بهاري داريم و ان هم داروسازي ابوريحان ميباشد دابور امروز ميتوان گفت يكي از معدود سهامي بود كه با صف خريد و معاملات مثبت همراه بود دابور اين روزها با افزايش سرمايه و تعديل عايدي و افتتاح طرح هاي توسعه اي خود مواجه ميباشد ودر پایان هم برای افزایش سرمایه متوقف شد .

اما در نماد دارويي لقمان كه اين روزها به دليل شايعه تعديل منفي سودسال 89 با كمترين نسبت پي بر اي در اين گروه مواجه ميباشد شاهد روند منفي و نزولي سهم ميباشيم به نظر ميرسد اوج رشد قيمتي اين سهم در سال 90 و در نيمه دوم سال اتفاق بيفتد به خصوص اينكه طرح هاي توسعه اي اين شركت نيز در نيمه دوم سال 90 افتتاح خواهند شد

اما دارويي برتر بازار يعني اسوه كه در توليد داروهاي خاص فعاليت دارد امروز با روند منفي مواجه شد اين دارويي پي بر اي دو رقمي دارد و همین امر کار را برای او کمی سخت کرده است .

اما سبحان دارو كه هر روزه از طرف بانك تجارت سهامش خريد ميشود و به زودي بانك تجارت سهامدار 2 درصدي اين شركت خواهد شد شاهد بوديم كه اين سهم نتوانست از مقاومت 1800 توماني عبور نمايد و روند اصلاحي را در پيش گرفته است البته سبحان دارو با افتتاح طرح توسعه خود ميتواند افزايش 20 درصدي را در توليدات خود شاهد باشد

سرمايه گذاريها در افت و خيز!!!

امروز در گروه سرمايه گذاريها شاهد افت و خيز سهام اين گروه بوديم سهام اين گروه نيز در راستاي بازار منفي با معاملات منفي همراه شدند

در اين بين در نماد سرمايه گذاري سايپا امروز شاهد عرضه سنگين سهام اين شركت و تشكيل صف فروش ميليوني اين سهم بوديم ظاهرا سرمايه گذاري سايپا بر سر حمايت 320 توماني قرار گرفته است فردا روز مهمي براي وساپا خواهد بود يا رد يا شكستن حمايت و افت تا سطوح قيمتي 280-300 و يا تعادل قيمتي كه با اين حجم بالاي عرضه كمي بعيد ميباشد

اما سرمايه گذاري اتيه دماوند كه اين روزها با تعديل عايدي و اعلام سود 50-60 توماني مواجه ميباشد و ظاهرا قصد دارد بخش عمده اي از سود خود را نيز برخلاف روند بقيه سرمايه گذاريها كه سود حاصل از ازاد سازي ذخاير خود را تقسيم نميكنند تقسيم كند امروز با روندي منفي تا سطوح حمايتي 120 تومان پايين امد واتي در صورتي كه در معاملات فردا متعادل نشود تا قيمتهاي 100 تومان نيز بعيد نيمباشد كه افت نمايد

اما سرمايه گذاري بهمن كه به مانند دو سهم ديگر يعني پست بانك و خگستر اسير بازيهاي حقوقي معروف صبا تامين شده بود اين روزها با روند منفي و صف فروش سنگين ميرود تا به سطوح قيمتي 100 تومان برسد اين صف خريد سنگين باعث شده است تا وبهمني كه روزي از پتانسيل بنيادي بالايش به دليل فروش سهام خبهمن سخن ميگفتند امروز زمين گير شود.

در شرایط دیگر شرکت ها نیز افت حرف اول را می زند . چنان افتی که بازار از آن وحشت کرده است . سپه با وجود اخبار مثبت از تعدیل سود و فروش سرمایه گذاری ها منفی ماند . وتوصا و وتوسم نیز شرایطی مشابه او داشتند و و منفی شدند .

نکته جالب در نماد غدیر و وصندوق بود که هر دو شرکت بیشتر در حوزه پتروشیمی متمرکز هستند و هر دو با ریزش جدی مواجه شدند . البته صف فروش هر دو با حجمی حدود 10 میلیونی همچنان باقی است و جمع نشده است . این دو سهم به همراه وساپا و معادن و فلزات در شرایط بهبود بازار می توانند روز های روشنی را تجربه کنند .

تجهيزاتي ها بر خلاف جريان!!!

امروز در سهام گروه تجهيزاتي شاهد شناي سهام اين گروه برخلاف مسير اب بوديم علي رغم انتشار اخبار مثبت مبني بر احتمال توافق صدرا با بانكها جهت استهمال بدهي ها در اين شركت و همچنین قرار داد جدید خاتم و وزارت نفت باز هم نيز روند اين سهم و ساير تجهيزاتي ها برنگشت . اين روزها عمدي بودن در شكل دهي به روند تجهيزاتي ها كاملا براي فعالان بازار مشخص شده است و در اين برهه زماني تنها صبر توصيه ميشود

اما دربازار امروز در نماد صدرا شاهد افت شديد اين سهم و حتي تشكيل صف فروش سنگيني بوديم كه صف فروش فوق جمع اوري نشد .

اما در نماد اذراب كه به همين تازگي براي تعديل عايدي 50 درصدي نمادش متوقف شد و اين روزها مورد حمايت شديد دانايان پارس نيز ميباشد شاهد صف فروش و روند منفي هستيم فاذر هم با تعديل عايدي ديگري و هم شايعه اخذ دو قرار داد مواجه ميباشد

اما امروز در كمال تعجب شاهد افت قيمتي مپنا به سطوح نزديك 450 تومان بوديم مپنايي كه به زودي افزايش سرمايه 25 درصدي خود را كه بخشي از ان از محل سود انباشته ميباشد را اجرايي ميكند این چنین اسیر قیمت های منفی شده که کسی باور نمی کرد در روز های این چنینی مپنایی که با صف خرید در قیمت های بالای 5000 ریال مواجه بود امروز در محدوده 4500 با صف فروش مواجه باشد و برخی قیمت های زیر 4000 را برای او پیش بینی کنند .

حاشيه هاي بازار!!!

امروز در نماد بانك ارين شاهد بازگشايي سهم پس از افزايش سرمايه 200 درصدي و نوسان قيمتي شديد و مثبت 26 درصدي قيمت سهام اين بانك بوديم ارين نيامده سود بسيار مناسبي را نصيب سهامداران خود كرد بانكي كه با بدعت گذاري سعي دارد بدون شعبه فعاليت نمايد و بانكداري الكترونيك را گسترش دهد

امروز در نماد بترانس كه به زودي افزايش سرمايه 400 درصدي شركت اجرايي ميشود شاهد روندمنفي و حتي تشكيل صف فروش كوچكي بوديم بترانس در صورت افت بيشتر بعيد نيست تا سطوح قيمتي 2000 تومان افت قيمتي را تجربه نمايد اما نبايد فراموش كنيم اين سهم هم اكنون جز پر پتانسيل ترين سهام بازار ميباشد

امروز پتروشيمي پرديس با عرضه هاي سنگيني مواجه شد پرديس علي رغم گزارش 3 ماهه بسيار مناسب و تعديل عايدي قطعي سهم و احتمال اعلام سود 350 توماني باز هم منفي بود اما حقوقي ها هر چه عرضه شد را در كمتر از يك دقيقه بلعيدند پرديس به نظر فردا به تعادل قيمتي برسد . سهمی که گزارش 3 ماهه خود را قربانی شرایط بازار دید .

در سایر نمادها به طور خلاصه به جو منفی بازار اشاره می کنیم که در گروه خودرو وجود دارد و آن را می توان در صفوف فروش سنگین نمادهایی مانند بهمن ، سایپا ، زامیاد و ایران خودرو برخی دیگر جستجو کرد . نکته جالب اینجاست که همه ی این شرکت ها از سطوح حمایتی خود گذر کرده و با محدودیت های جدیدی مواجه اند که احتمال می رود حالا به فکر بهمن 2600 ریالی ، زامیاد 2500 و سایپای 2800 ریالی بود .

در فلزاتی ها فولاد با وجود خبر رشد قیمت بیلت بسیار مورد توجه قرار داشت اما در مقابل عرضه ها دوام نیاورد . او و ملی مس با حجم معاملات خود و البته صفوف فروشی که پا برجا ماند جو سنگین منفی را برای بازار رقم زدند .

در کنار آنها سنگ آهنی ها نیز هیچ حرفی برای گفتن نداشته و فقط صف فروش بود که صحبت می کرد .

در گروه بانک نیز با وضعیت و مهلت دهی به صنایع بانک ها اوضاع خوبی ندارند . پارسیان امروز با وجود حجم معاملات نسبتاً مناسب اما ریزشی بود . تنها خبر نسبتاً مثبت آغاز رقابت برای صادرات بوده که البته سهم شرکت در بازار با صف فروش مواجه شد .

در پایان باید به مخابرات اشاره مکرد که با داستان جدید سازمان تنظیمات به صف فروش رفته است .

صف فروش سنگینی که قیمتهای زیر 4000 را نشان می دهد و البته برای همراه خط و نشان می کشد که اگر او هم حضور یابد چنین سرنوشتی خواهد داشت . مخابرات در حالی سود ۱۲ ماهه خود ر ا به بازار اعلام می کند و با تحقق سود ۵۳۹ ریالی مواجه شده که خبری از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی باعث شده تا باردیگر این سهم به حاشیه و چالش کشیده شود . اما حاشیه ای که صحبت از آن بود این بوده که همراه اولی ها قصد کاهش سهم سازمان تنظیم را دارند و این مورد را در بند های خاصی از ترازنامه و بخش بدهی ها نیز گنجانده اند ودر مجمع نیز بیان شد اما سازمان تاکید کرده حق درامد این شرکت ۲۸% بوده و باید پرداخت شود . گویا ازاین محل حدود ۵۵ تومان سود همراه اول کاهش خواهد یافت که البته این تعدیل در مخابرات هم موثر است . دراین بازار منفی این هم نوبرانه ای است که اگر قرار باشد منجر به جمع آوری صفوف فروش مخابرات شود ریزشی سنگین تر را به بار خواهد آورد …

گروه تحلیل گری بتا سهم

شنبه 10 اردیبهشت 90

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم