تهیه اشتراک ویژهورود / عضویت
رنگ سایت (روشن/تیره)
ورود / عضویت
دسترسی به بتاسهم

نماگرهای بورسی روی ریل جدید

دی ۲۷, ۱۴۰۱

احمد اشتیاقی / کارشناس بازارسرمایهدر حال حاضر به دلیل آنکه برخی از عوامل بیرونی موثر بر روند بازار سهام با تغییرات مثبت روبه‌رو شده، بورس تهران نیز متاثر از این وضعیت (انتظارات تورمی، شوک ارزی و موافقت سیاستگذار با عرضه ۱۰هزار خودرو دناپلاس در بورس کالا) از مسیر کاهشی ماه‌های قبل تغییر جهت داده و در شرایطی قرار گرفته که به نظر می‌رسد فضا برای تداوم روند مذکور ادامه داشته باشد. پس از تعطیلی اجباری بازار سهام، در روز دوشنبه، شاخص بازار با جهشی چشمگیر، رشدی نزدیک به ۳۷هزار واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

این وضعیت فارغ از آنکه در جهت انتظارات تورمی و پیشروی مجدد نرخ دلار در کانال ۴۱هزار تومان شکل گرفته باشد از جایی نشات می‌گیرد که به‌واسطه عرضه خودرو در بورس کالا و برخورد بانک مرکزی با نقض‌کنندگان سود سپرده بانکی متعارف، امیدواری‌های جدیدی برای ورود پول به این بازار ترسیم شده است. گرچه سهامداران به سبب آنکه دولت به انحای مختلف در مسیر سرمایه‌گذاری‌های بورس سنگ‌اندازی کرده است، نسبت به اکثر اقدامات اقتصادی با بدبینی می‌نگرند؛ اما در روزهای گذشته به دنبال تعیین‌تکلیف نرخ سپرده بانکی، بخشی از فعالان اقتصادی با آرامش خاطر بیشتری نسبت به وارد کردن منابع ریالی خود اقدام کرده‌اند. علاوه بر این موضوع، در‌حالی‌که سایر بازارهای دارایی در راستای انتظارات تورمی، روی خیزش به ارتفاعات قیمتی بالاتر پافشاری می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت تالار شیشه‌ای در جهت خلاف این مسیر گام بردارد.

به همین دلیل با وجود چراغ سبز اخیر بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش سطح نرخ سود سپرده بانکی به ۲۳درصد، بورس تهران در راستای ارزندگی قیمتی در این بازار می‌تواند از شانس بیشتری برای جذب نقدینگی در جدال با بانک‌ها برخوردار باشد. این وضعیت در حالی است که بررسی‌های تکنیکالی بازار نیز حاکی از آن است که فعالان اقتصادی تا اواخر ۱۴۰۱ می‌توانند تا حد زیادی به این تغییر ریل در بازار سهام اعتماد کنند. از ابتدای سال، اهالی بازار سهام متاثر از دخالت مستقیم سیاستگذار در سازوکار بازار، روند مایوس‌کننده‌ای را پشت سر گذاشتند.  این وضعیت در نهایت منجر به خروج پول حقیقی از بورس و هدایت آن به سمت دو بازار قدرتمند ارز و سکه طلا شد. تجربه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران با ریزبینی بسیار وضعیت بازارهای دارایی را بررسی می‌کنند تا بتوانند دارایی‌های خود را در برابر موج‌های تورمی به بازارهای امن بسپارند.

اما با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته سیاستگذار دخل و تصرف بیشتری در امور بازار سهام داشته است، بازار مذکور جزو گزینه‌های آخر سرمایه‌گذاران بوده است. بررسی بازدهی ماهانه بازارهای دارایی نیز بر این مهم تاکید می‌کند. از سوی دیگر با توجه به این مهم که این روزها امید به حصول نتیجه مثبت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت کم‌رنگ شده، سرمایه‌گذاران با برنامه‌ریزی منسجم‌تر نسبت به این سناریو وضعیت قابل‌پیش‌بینی‌تری را در محاسبات خود قائل هستند؛ از این‌رو عوامل مذکور در هفته‌های آینده می‌تواند دلیلی بر تداوم رشد نماگرهای بورسی همراه با اصلاحات جزئی قلمداد شود.

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم