تحلیل بنیادی شرکت خدمات انفورماتیک

اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹

تحلیل بنیادی شرکت خدمات انفورماتیک

معرفی شرکت

نمادتابلوگروهسرمایه(میلیون ریال)ارزش بازار (میلیارد ریال)
رانفورتابلوی اصلی بورسرایانه و فعالیت‌های وابسته به آن۸٫۴۰۰٫۰۰۰۳۸۴٫۱۵۷
آخرین قیمت(ریال)EPS ttmشناوریP/E سهمP/E صنعت
۴۵٫۷۳۳۱۴۵۴۱۰%۳۱٫۴۵۳۴٫۵۷

 

شرکت خدمات انفورماتیک (سهامی عام) به منظور اجرای «طرح جامع اتوماسیون بانکی» در آذرماه ۱۳۷۲ تحت نام شرکت بهنمایان و بهسازان به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز نمود.

بخشی از فعالیت های شرکت در پیشبرد و تعالی نظام بانکداری الکترونیکی کشور:

  • پیاده سازی و اجرای طرح جامع اتوماسیون بانکی؛
  • ایجاد نظام فنآورانه متناسب با نیاز بانک مرکزی و منطبق با تکنولوژی های بانکداری آینده؛
  • طراحی و پیاده سازی سامانه های ملی پرداخت؛
  • ایجاد شبکه های گسترده برای برقراری ارتباطات بانکی با هدف فراهم آوردن زیرساختی کارا و امن؛
  • نگهداری و راهبری کلیه سامانه های حاکمیتی با رویکرد پایداری و امنیت سرویس و ارائه خدمات و راهکارهای فنی جهت پشتیبانی سطح یک کاربران بانک ها.

اهداف شرکت خدمات انفورماتیک:

  • تعهد به اجرای توانمند مأموریت ملی و حاکمیتی و حرکت در مسیر تحقق کلان روندهای فن آوری با اجرای پروژه های بزرگ زیر ساختی همچون شتاب، شاپرک، چکاوک، پیوند و …؛
  • ایجاد زیرساخت های ملی بانکداری الکترونیکی از قبیل تولید و بومی سازی نخستین سامانه بانکداری متمرکز، توسعه کانال های ارتباطی، حرکت به سمت خدمات نوین بانکی منطبق با روندهای بانکداری روز دنیا از جمله بانکداری باز و …؛
  • تضمین امنیت در راستای حفظ محرمانگی، صحت، یکپارچگی، دسترسی پذیری و پایداری سرویس ها؛
  • و …

در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تراکنش های بانکی و ۱۰۰ درصد تراکنش های بین بانکی کشور از طریق مراکز داده، سرویس داده می شود.

 

ترکیب سهامداران

در حال حاضر مالکیت ۹۰ درصدی شرکت خدمات انفورماتیک به شرکت ملی انفورماتیک تعلق دارد. عمده سهامداران این شرکت نیز بانک مرکزی، بانک ملی ایران، بانک صادرات و بانک صنعت و معدن هستند.

* لازم به ذکر است، شرکت شاپرک از شرکت های تابعه ملی انفورماتیک می باشد.

 

سهامدارانتعداد سهامدرصد مالکیت
شرکت ملی انفورماتیک۷٫۵۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰۹۰
سایر۸۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰
جمع کل۸٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰۰

سرمایه

آخرین سرمایه شرکت ۸٫۴۰۰ میلیارد ریال می باشد. در نمودار زیر روند تغییرات سرمایه شرکت از سال ۱۳۸۱  تاکنون ارائه شده شده است:

ردیفتاریخ ثبتدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید (میلیون ریال)محل
۱۰۴/۰۶/۱۳۸۰۴۹۹%۵۰،۰۰۰سود انباشته
۲۰۷/۰۴/۱۳۸۲۱۰۰%۱۰۰،۰۰۰سود انباشته
۳۲۴/۱۲/۱۳۸۳۱۵۰%۲۵۰،۰۰۰سود انباشته
۴۰۷/۰۲/۱۳۹۰۳۰۰%۱،۰۰۰،۰۰۰سود انباشته
۵۳۰/۰۲/۱۳۹۳۱۸۰%۲،۸۰۰،۰۰۰سود انباشته
۶۱۳۹۷٫۰۵/۱۷%۲۰۰۸٫۴۰۰٫۰۰۰سود انباشته

 

هدف از آخرین افزایش سرمایه: اجرای طرح توسعه مراکز داده شرکت با مخارجی بمیزان ۷،۷۸۸ میلیارد ریال از محل منابع حاصل از عدم تقسیم سود انباشته (۵،۶۰۰ میلیارد ریال) بین سهامداران و مازاد آن از محل منابع نقدی داخلی شرکت (۱،۹۴۴ میلیارد ریال) بمنظور احداث ساختمان و تأمین تجهیزات جدید جهت افزایش ظرفیت مراکز داده شرکت و حفظ سطح پایداری سرویس های موجود و ارائه خدمات جدید.

  • مفروضات برآوردی:
  • مدت اجرای پروژه تا زمان بهره برداری: ۳۰ ماه؛
  • دوره بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۲۰ درصد در سال: در حدود ۷ سال و ۴ ماه؛
  • نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری: در حدود ۲۹ درصد.
  • ارزش فعلی خالص، ۱،۲۶۷،۴۷۳ میلیون ریال.

از دلایل لزوم افزایش سرمایه جهت توسعه مراکز داده این است که در صورت عدم اجرای طرح با توجه به اینکه سایت های فعلی شرکت اجاره ای بوده و فضایی برای اضافه کردن تجهیزات جدید جهت افزایش ظرفیت قابل ملاحظه ندارد، با رشد تعداد تراکنش ها در سال های آتی پیش بینی می شود شرکت نتواند سطح پایداری فعلی سرویس ها را حفظ کند و سرویس های جدید ارائه نماید.

 

 

محصولات وخدمات

محصولات و خدمات شرکت را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد:

  1. خدمات زیرساختی(حاکمیتی): جابجایی روزانه حجم عظیمی از نقدینگی کشور به صورت وجه الکترونیک، پردازش تراکنش های پرداخت، چک و اسناد بانکی، پردازش اوراق بهادار و … .
  • شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب): شتاب وظیفه انتقال امن اطلاعات و داده های مربوط به تراکنش های مالی و غیر مالی به بانکهای صادر کننده و یا پذیرنده را دارد.
  • بیش از ۲۷ میلیارد تراکنش در سال؛
  • پوشش دهی کلیه بانک های کشور؛
  • پوشش امنیت ۱۰۰% و
  • ارتقا به شتاب سطح ۷ با سطح امنیت بیشتر.
  • شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک): وظیفه انتقال امن اطلاعات و داده های مربوط به تراکنش های مالی و غیر مالی به بانکهای صادر کننده کارت را دارد.
  • پشتیبانی از پایانه های شامل : POS ، اینترنت ، موبایل؛
  • پشتیبانی ازانواع تراکنشهای قابل انجام در پایانه های مورد ۱ شامل: خرید، مانده موجودی و پرداخت قبض؛
  • بیش از ۳۵ میلیارد تراکنش در سال؛
  • پوشش دهی کلیه بانک ها و کسبه در سطح کشور و
  • ارتقا به شاپرک ۲ با سطح امنیت بیشتر و ارائه تراکنش های جدید.
  • سامانه چک و اسناد بانکی کاغذی(چکاوک): شامل دو زیر سیستم کلی می باشد که یکی از این زیر سیستم ها امکان نظارت بانک مرکزی و کنترل نقدینگی بر روی گردش کاری چکهای بین بانکی برای تمامی بانکهای عضو را میسر می سازد و زیر سیستم بعدی امکان انتقال تصویر چک به جای لاشه چک را فراهم آورده و همچنین می تواند نتیجه رسیدگی به چک در بانک مقصد را به بانک مبدا منتقل نماید​.
  • بیش از ۱۳۰ میلیون واگذاری چک در سال.
  • سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (پایا): با بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تراکنش در سال.
  • سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا): با بیش از ۱۱ میلیون تراکنش در سال.
  • و … .
  1. راهکارها
  • راه حل جامع بانکداری متمرکز (کلیه سبد محصولات بانکی CORE، کارت، شبکه و …): خدمات دهی ۷*۲۴، ارائه خدمات و راه حل های فنی جهت پشتیبانی سطح یک بانک ها و کاربران سیستم، ارائه خدمات پشتیبانی به بانک ها از طریق وب سرویس های ارتباطی و … .
  • زیرساخت های ارتباطی: تأمین بسترهای ارتباطی، برای استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده به بانک ها و مؤسسات مالی.
  • خدمات مراکز داده و راهبری سایت های پشتیبان: نصب، راه اندازی و نگهداری سایت های Mainframe و مجموعه سایت های پشتیبان، مانیتورینگ و پایش کلیه سامانه ها و سرویس های بانکی، رفع مغایرت ها و مشکلات بانکی به صورت متمرکز در قالب سیستم سروش و … .
  1. سامانه های بانکی
  • سامانه های متمرکز بانکی(Core Banking): سیستم بانکداری خرد بانک ایران، سامانه انبار داده BI و AML (سامانه پردازش هوشمند اطلاعات پویان)، سامانه مدیریت مالی و … .
  • سامانه های بانکداری مجازی: سبا، همبانک، درگاه پرداخت اینترنتی، درگاه اختصاصی ارسال پیامک های بانکی و ….
  • سامانه های کارت و پرداخت: سامانه کارت ایران، سوئیچ کارت یوز، سامانه شارژ مستقیم الکترونیکی(TOPUP)، سامانه قبوض و …).
  • خدمات پایشی و اطلاعاتی: با قابلیت نظارت آنلاین، ثبت و ارائه اطلاعات وضعیت سرویس دهی اجزای مختلف سامانه های بانکی، گزارشگیری و مانیتورینگ شبکه شهاب و نیز ایجاد امکانات لازم جهت سهولت عیب یابی و تسریع در رفع مشکلات پایانه های فروشگاهی، ارتباط بر خط بین سوئیچ کارت های نقدی و اعتباری با ادارات مالی و شعب بانک یا مؤسسه ارائه دهنده خدمات پرداخت و … .(سامانه یکپارچه مدیریت ارتباطات پایانه های فروش(سیما)، سیستم کنترل کارت ایران(سکان)، ساینا، سامانه راهبری VSAT، سامانه مانیتورینگ ادارات بازرسی (سماب) و …)

سخت افزار و شبکه: تولید و سرویس دهی به انواع کامپیوترهای بزرگ(MainFrame)، تولید و پشتیانی تجهیزات شبکه ای و همچنین پیاده سازی شبکه های فضایی و زمینی در حوزه بانکی. (پایانه VSAT، پایانه VNB و …)

  1. سایر خدمات
  • ریسک و امنیت اطلاعات
  • خدمات مشتریان: شامل دو واحد امداد و پشتیبانی نرم افزار و امداد و پشتیبانی شبکه است. که پاسخگوی کاربران و استفاده کنندگان نرم افزارها و سخت افزارهای عرضه شده توسط شرکت می باشد.
  • خدمات آموزش
  • خدمات مشاوره ای

 

 

 

 

مقایسه آمار سالانه تراکنش های شاپرک

براساس آخرین گزارش شاپرک برای سال ۱۳۹۶، تعداد تراکنش و رشد آن ها به شرح زیر می باشد:

سالتعداد تراکنش های شاپرکرشد تراکنش های شاپرک
۱۳۹۳۷,۳۷۶,۷۴۶,۴۷۵۰٫۱۷
۱۳۹۴۹,۹۸۰,۴۲۱,۴۲۶۰٫۳۵
۱۳۹۵۱۲,۵۷۸,۵۷۵,۸۵۸۰٫۲۶
۱۳۹۶۱۶,۹۴۱,۲۴۷,۶۳۰۰٫۳۵
۱۳۹۷۲۱,۷۶۷,۹۸۱,۷۶۴۰٫۲۸
۱۳۹۸۲۶,۷۱۱,۰۰۰,۰۰۰۰٫۲۳

 

 

شرکت های تابعه

شرکت های تابعه شامل شرکت خدمات انفورماتیک کیش (سال ۱۳۷۷)، شرکت داده ورزی فرادیس البرز(سال ۱۳۸۳)، شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش (۱۳۹۰)، شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (سال ۱۳۸۶) و شرکت خدمات همراه آیسان لوتوس (۱۳۹۲) می باشند.

۱

شرکت خدمات انفورماتیک کیش: مأموریت اصلی شرکت، راهبری سایت پشتیبان راه دور سامانه های بانکی به ویژه سامانه های شتاب و شاپرک و همچنین تأمین زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی لازم جهت ارائه سرویس های بدون وقفه، پایدار، ایمن و با کیفیت تضمین شده در حوزه بانکداری الکترونیکی به شرکت خدمات انفورماتیک و سایر مشتریان (بانک ها) می باشد.

اهم وظایف شرکت عبارتند از:

  • اجرای توانمند مأموریت های حاکمیتی در حوزه راهبری و نگهداری سایت پشتیبان راه دور سامانه های ملی پرداخت(شتاب، شاپرک و …)؛
  • استقرار سیستم مدیربیت امنیت اطلاعات (ISMS)؛
  • طراحی و پیاده سازی زیرساخت های مراکز داده مبتنی بر استانداردهای بین المللی EIA/TIA942؛
  • ایجاد شبکه های اختصاصی انتقال اطلاعات بر روی بسترهای پیشرفته، پایدار و ایمن جهت تبادل اطلاعات سایت اصلی با سایت پشتیبان؛
  • فراهم سازی زیرساخت های فیزیکی مرکز داده، جهت ارائه خدمات (Hosting) به مشتریان؛
  • ارائه خدمات رایانش ابری (پروژه پرسا).

 

دستاوردهای شرکت تاکنون

  • در اختیار داشتن بالغ بر ۴۰ درصد از سهم بازار خودپرداز و پوشش ۳۸ درصد از کل شعب بانکی کشور؛
  • ارتقاء ظرفیت شاپرک تا ۱۵۰ میلیون تراکنش/روز؛
  • افزایش ظرفیت شتاب تا ۱۰۰ میلیون تراکنش/روز؛
  • مدیریت بیش از ۱۲ میلیارد تراکنش شتاب و بیش از ۱۶ میلیارد تراکنش سامانه شاپرک در ۶ ماهه اول سال ۹۶؛
  • اتصال بانک های بزرگ کشور به نسخه جدید سوئیفت؛
  • سرویس دهی به بیش از ۸،۰۰۰ شعبه بانکی در اقصی نقاط کشور؛
  • کسب پروانه MVNO و SAP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات؛
  • تا پایان سال ۹۶، تعداد تراکنش های شاپرک به ۳۵ میلیارد عدد رسیده که تنها از ۱۶ میلیارد عدد از آن کارمزد اخذ شده است.
  • طرح EMV که مربوط به تبدیل تمام کارت های بانکی به کارت های هوشمند است، در دست اجرا قرار دارد. این طرح ۵-۶ سال زمان برده و ۴۰۰ میلیون کارت تعویض خواهند شد.

نگاهی به صورت های مالی شرکت رانفور

 

سود و زیان

 

شرح۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۳/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۵/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲
درامد ارائه خدمات۶,۰۵۹,۰۵۵۹,۷۲۲,۶۹۱۱۱,۴۰۸,۰۷۴۱۴,۰۶۲,۹۲۰۱۶,۹۲۳,۷۱۲۱۸,۷۲۱,۹۶۸۳۰,۱۰۸,۵۰۴۵۷,۴۲۲,۶۶۶
هزینه ارائه خدمات(۳,۳۶۴,۷۳۲)(۴,۲۱۸,۷۹۵)(۴,۳۲۷,۰۲۴)(۵,۱۰۴,۲۷۸)(۶,۱۰۵,۰۹۳)(۷,۵۶۰,۷۸۹)(۹,۶۲۲,۵۲۰)(۱۲,۲۸۵,۰۴۰)
سود ناخالص۲,۶۹۴,۳۲۳۵,۵۰۳,۸۹۶۷,۰۸۱,۰۵۰۸,۹۵۸,۶۴۲۱۰,۸۱۸,۶۱۹۱۱,۱۶۱,۱۷۹۲۰,۴۸۵,۹۸۴۴۵,۱۳۷,۶۲۶
هزینه های عمومی, اداری(۵۱۰,۴۱۰)(۶۰۶,۹۳۲)(۶۷۰,۰۳۳)(۷۵۴,۲۹۰)(۹۰۱,۶۹۶)(۱,۱۴۸,۰۵۶)(۱,۴۰۷,۶۸۱)(۱,۷۲۹,۳۸۶)
سود عملیاتی۲,۱۸۳,۹۱۳۴,۸۹۶,۹۶۴۶,۴۱۱,۰۱۷۸,۲۰۴,۳۵۲۹,۹۱۶,۹۲۳۱۰,۰۱۳,۱۲۳۱۹,۰۷۸,۳۰۳۴۳,۴۰۸,۲۴۰
درامد حاصل از سرمایه گذاریها۳,۰۷۶,۰۹۷۱,۸۰۶,۹۶۸۱,۴۰۹,۴۵۳۱,۱۷۹,۷۴۶۱,۹۲۲,۶۷۵۱,۹۲۱,۳۹۶۳,۰۸۹,۹۷۲۵,۸۹۳,۱۶۷
خالص سایر درامدها غیرعملیاتی۳۰,۷۲۵(۴۳,۰۱۳)۱۵,۰۳۰۱۰۵,۸۲۳۴۵,۰۶۴۵۸,۷۱۲۵۸,۷۱۲۵۸,۷۱۲
سود قبل از مالیات۵,۲۹۰,۷۳۵۶,۶۶۰,۹۱۹۷,۸۳۵,۵۰۰۹,۴۸۹,۹۲۱۱۱,۸۸۴,۶۶۲۱۱,۹۹۳,۲۳۱۲۲,۲۲۶,۹۸۷۴۹,۳۶۰,۱۱۹
مالیات(۴۹۷,۱۱۴)(۱,۱۰۷,۵۷۹)(۱,۴۱۷,۸۴۶)(۱,۴۱۰,۰۲۶)(۶۶۶,۰۱۴)(۲,۲۳۲,۴۹۲)(۴,۲۴۱,۸۵۲)(۹,۶۳۴,۷۵۰)
سود خالص۴,۷۹۳,۶۲۱۵,۵۵۳,۳۴۰۶,۴۱۷,۶۵۴۸,۰۷۹,۸۹۵۱۱,۲۱۸,۶۴۸۹,۷۶۰,۷۳۹۱۷,۹۸۵,۱۳۶۳۹,۷۲۵,۳۶۹
سود هر سهم-ریال۱,۷۱۲۱,۹۸۳۲,۲۹۲۹۶۲۱,۳۳۶۱,۱۶۲۲,۱۴۱۴,۷۲۹
سرمایه- م ریال۲,۸۰۰,۰۰۰۲,۸۰۰,۰۰۰۲,۸۰۰,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰

 

  • علت صفر بودن هزینه های مالی این است که شرکت حتی الامکان تلاش خواهد نمود نقدینگی مورد نیاز خود را از محل فعالیت های عملیاتی تأمین نماید و در صورت نیاز به منابع مازاد بر نقدینگی حاصل از فعالیت های عملیاتی، نسبت به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی یا افزایش سرمایه نقدی اقدام خواهد نمود.

 

روند سودآوری شرکت

۲

(ارقام به میلیون ریال)

روند حاشیه سود شرکت

۳

  • حاشیه سود خالص شرکت، طی سه سال گذشته ثبات نسبی داشته است. و دلیل بالا بودن آن در سال ۹۳، عمدتاً ناشی از پایین بودن مالیات شرکت نسبت به سال های دیگر بوده است.

درآمد ارائه خدمات

 

خدمات شرکت شامل فروش تجهیزات، پشتیانی و خدمات نرم افزاری، تراکنش (شامل درآمد ویست)، تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی، تعمیر و نگهداری، سایر خدمات و همچنین درآمد سرمایه گذاری ها می شود.

ترکیب درآمدی شرکت برای سال ۹۹به شرح زیر می باشد:

۴

ترکیب درآمدی شرکت- م ریال۱۳۹۷۱۳۹۸۱۳۹۹
پشتیبانی نرم افزار۱,۶۹۷,۹۴۱۲,۹۹۹,۴۳۱۵,۲۹۹,۹۵۸
تراکنش۱۱,۴۲۲,۸۱۶۱۴,۵۵۴,۷۴۶۲۲,۷۳۰,۸۹۳
تعمیر و نگهداری۲۶۶,۷۰۸۲۴۵,۱۶۹۴۳۷,۴۳۷
سایر۵۴۱,۷۶۸۲۴۰,۲۳۷۴۷۹,۶۰۴
فروش تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی۸۷,۷۱۵۲۳۵,۹۷۲۵,۰۴۷,۵۹۳
کارکرد ویست۸۱۶,۹۸۸۷۵۳,۵۹۹۵۵,۶۸۷
جمع۱۴,۸۳۳,۹۳۶۱۹,۰۲۹,۱۵۴۳۴,۰۵۱,۱۷۲

 

  • فروش تجهیزات: فروش تجهیزات شامل خودپرداز، کامپیوتر، تجهیزات Vsat و تجهیزات شعبه است.
  • پشتیبانی و خدمات نرم افزاری: درآمد پشتیبانی و خدمات نرم افزاری با توجه به نیاز نرم افزاری مشتریان و بروز رسانی نرم افزارهای خریداری شده در سنوات قبل و خرید حق لیسانس سالانه نرم افزار و همچنین قراردادهای منعقده پشتیبانی در نه ماهه ابتدای سال محقق شده است.
  • تراکنش (شامل درآمد ویست): درآمد تراکنش شامل درآمدهای تلفن بانک، پرداخت قبوض و درآمد پایانه های ویست می باشد.
  • تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی: درآمد تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی براساس تعداد تراکنش های انجام شده و براساس مفاد قراردادهای فی مابین صورتحساب و محقق می شود.
  • تعمیر و نگهداری: مربوط به پشتیبانی و نگهداری تجهیزات فروخته شده در سنوات قبل توسط شرکت بوده است.
  • درآمد سرمایه گذاری ها: ناشی از سود سهام شرکت های تابعه می باشد.
  • درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری ها عمدتاً از محل سود سهام شرکت خدمات انفورماتیک کیش حاصل می شود.

 

ترکیب بهای تمام شده

ترکیب بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی برای سال ۱۳۹۹ به شرح زیر می باشد:

۵

شرح۱۳۹۶۱۳۹۷۱۳۹۸۱۳۹۸۱۳۹۹۱۴۰۰
هزینه های  پرسنلی۲,۰۱۱,۱۱۸۲,۴۹۵,۱۰۶۱,۶۸۵,۲۵۲۳,۳۷۰,۵۰۴۴,۰۴۴,۶۰۵۴,۸۵۳,۵۲۶
تعمیر و نگهداری۲,۰۴۴,۸۸۹۲,۳۴۸,۱۱۸۱,۲۹۲,۹۳۵۲,۵۸۵,۸۷۰۳,۳۶۱,۶۳۱۴,۳۷۰,۱۲۰
استهلاک۴۴۷,۴۵۴۵۳۰,۲۲۵۳۸۵,۳۷۹۷۷۰,۷۵۸۱,۱۲۰,۴۰۷۱,۶۲۸,۶۷۲
سایر۵۸۵,۴۳۷۶۸۳,۸۲۶۳۸۶,۵۲۲۷۷۳,۰۴۴۱,۰۰۴,۹۵۷۱,۳۰۶,۴۴۴
جمع۵,۰۸۸,۸۹۸۶,۰۵۷,۲۷۵۳,۸۱۰,۷۰۱۷,۵۶۰,۷۸۹۹,۶۲۲,۵۲۰۱۲,۲۸۵,۰۴۰

 

 

  • بهای تمام شده تجهیزات: بر مبنای بهای تمام شده قطعات و تجهیزات مصرفی تجهیزات فروخته شده محاسبه گردیده است.
  • هزینه های کارکنان: شامل حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان با احتساب سهم ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان و پاداش آخر سال است.
  • پیمانکاران: با توجه به حجم فعالیت های شرکت بخشی از فعالیت ها نظیر قراردادهای پشتیبانی و … برون سپاری شده که هزینه آن ها تحت این سرفصل منعکس گردیده است.
  • هزینه استهلاک: نرخ استهلاک ساختمان ۲۵ ساله، تجهیزات کامپیوتری ۳ ساله و نرم افزارهای رایانه ای ۴/۵ ساله بوده و روش استهلاک آن ها خط مستقیم بوده است.

 ریسک های شرکت

  1. ریسک کیفیت محصولات؛
  2. ریسک کاهش قیمت محصولات؛
  3. ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی.

تحلیل حساسیت

با توجه به تاثیر پذیری درآمد شرکت از سطح نقدینگی وسهم شاپرک از نقدینگی بر اساس این دو متغیر تحلیل حساسیت سود آوری شرکت انجام گرفته است. مفروضات مربوط به نرخ رشد دستمزد برای دو سال آتی ۲۰ درصد و تورم معادل ۳۰ درصد و نرخ دلار دو سال پیش رو بترتیب معادل ۱۸ و ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سود هر سهم ۱۳۹۹ ریالمیزان نقدینگی متوسط سال ۱۳۹۹- هزار میلیارد ریال
 ۲,۱۴۱۲۱,۰۰۰۲۳,۰۰۰۲۵,۰۰۰۲۷,۰۰۰۲۹,۰۰۰۳۱,۰۰۰۳۳,۰۰۰
نسبت درآمد شرکت به ارزش شاپرک۰٫۰۰۰۴۱,۹۲۶۱,۹۵۶۱,۹۸۵۲,۰۱۴۲,۰۴۴۲,۰۷۳۲,۱۰۳
۰٫۰۰۰۵۲,۲۵۱۲,۲۸۴۲,۳۱۷۲,۳۵۰۲,۳۸۲۲,۴۱۵۲,۴۴۸
۰٫۰۰۰۵۲,۵۷۶۲,۶۱۲۲,۶۴۸۲,۶۸۵۲,۷۲۱۲,۷۵۷۲,۷۹۴
۰٫۰۰۰۶۲,۹۰۱۲,۹۴۰۲,۹۸۰۳,۰۲۰۳,۰۶۰۳,۰۹۹۳,۱۳۹
۰٫۰۰۰۶۳,۲۲۶۳,۲۶۹۳,۳۱۲۳,۳۵۵۳,۳۹۸۳,۴۴۱۳,۴۸۴
۰٫۰۰۰۷۳,۵۵۰۳,۵۹۷۳,۶۴۴۳,۶۹۰۳,۷۳۷۳,۷۸۳۳,۸۳۰
۰٫۰۰۰۷۳,۸۷۵۳,۹۲۵۳,۹۷۵۴,۰۲۵۴,۰۷۵۴,۱۲۵۴,۱۷۵
۰٫۰۰۰۸۴,۲۰۰۴,۲۵۴۴,۳۰۷۴,۳۶۰۴,۴۱۴۴,۴۶۷۴,۵۲۱

 

نتیجه گیری:

درآمد های شرکت های حوزه پرداخت و خدمات رایانه ای بصورت مستقیم از افزایش نرخ دلار تاثیر نمیپذیرد ولی با توجه به افزایش نقدینگی کشور حجم ریالی مبادلات افزایش می یابد که که این موضوع افزایش درآمد شرکت های پرداخت را دارد که همبستگی بالای رشد نقدینگی و رشد درآمد شرکت های این حوزه نیز گواه این موضوع است لذا با توجه روند افزایش نقدینگی کشور درآمد سال های آتی پیش بینی شده است و  با توجه به سودآوری بدست آمده قیمت های ۴ تا ۵ هزار تومانی برای رانفور تعادلی میباشد.

 

 

گروه تحلیل گری بتا سهم…

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم