تحلیل بنیادی شرکت خدمات انفورماتیک
معرفی شرکت
نماد | تابلو | گروه | سرمایه(میلیون ریال) | ارزش بازار (میلیارد ریال) |
رانفور | تابلوی اصلی بورس | رایانه و فعالیتهای وابسته به آن | ۸٫۴۰۰٫۰۰۰ | ۳۸۴٫۱۵۷ |
آخرین قیمت(ریال) | EPS ttm | شناوری | P/E سهم | P/E صنعت |
۴۵٫۷۳۳ | ۱۴۵۴ | ۱۰% | ۳۱٫۴۵ | ۳۴٫۵۷ |
شرکت خدمات انفورماتیک (سهامی عام) به منظور اجرای «طرح جامع اتوماسیون بانکی» در آذرماه ۱۳۷۲ تحت نام شرکت بهنمایان و بهسازان به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز نمود.
بخشی از فعالیت های شرکت در پیشبرد و تعالی نظام بانکداری الکترونیکی کشور:
- پیاده سازی و اجرای طرح جامع اتوماسیون بانکی؛
- ایجاد نظام فنآورانه متناسب با نیاز بانک مرکزی و منطبق با تکنولوژی های بانکداری آینده؛
- طراحی و پیاده سازی سامانه های ملی پرداخت؛
- ایجاد شبکه های گسترده برای برقراری ارتباطات بانکی با هدف فراهم آوردن زیرساختی کارا و امن؛
- نگهداری و راهبری کلیه سامانه های حاکمیتی با رویکرد پایداری و امنیت سرویس و ارائه خدمات و راهکارهای فنی جهت پشتیبانی سطح یک کاربران بانک ها.
اهداف شرکت خدمات انفورماتیک:
- تعهد به اجرای توانمند مأموریت ملی و حاکمیتی و حرکت در مسیر تحقق کلان روندهای فن آوری با اجرای پروژه های بزرگ زیر ساختی همچون شتاب، شاپرک، چکاوک، پیوند و …؛
- ایجاد زیرساخت های ملی بانکداری الکترونیکی از قبیل تولید و بومی سازی نخستین سامانه بانکداری متمرکز، توسعه کانال های ارتباطی، حرکت به سمت خدمات نوین بانکی منطبق با روندهای بانکداری روز دنیا از جمله بانکداری باز و …؛
- تضمین امنیت در راستای حفظ محرمانگی، صحت، یکپارچگی، دسترسی پذیری و پایداری سرویس ها؛
- و …
در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تراکنش های بانکی و ۱۰۰ درصد تراکنش های بین بانکی کشور از طریق مراکز داده، سرویس داده می شود.
ترکیب سهامداران
در حال حاضر مالکیت ۹۰ درصدی شرکت خدمات انفورماتیک به شرکت ملی انفورماتیک تعلق دارد. عمده سهامداران این شرکت نیز بانک مرکزی، بانک ملی ایران، بانک صادرات و بانک صنعت و معدن هستند.
* لازم به ذکر است، شرکت شاپرک از شرکت های تابعه ملی انفورماتیک می باشد.
سهامداران | تعداد سهام | درصد مالکیت |
شرکت ملی انفورماتیک | ۷٫۵۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ | ۹۰ |
سایر | ۸۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ | ۱۰ |
جمع کل | ۸٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ | ۱۰۰ |
سرمایه
آخرین سرمایه شرکت ۸٫۴۰۰ میلیارد ریال می باشد. در نمودار زیر روند تغییرات سرمایه شرکت از سال ۱۳۸۱ تاکنون ارائه شده شده است:
ردیف | تاریخ ثبت | درصد افزایش سرمایه | سرمایه جدید (میلیون ریال) | محل |
۱ | ۰۴/۰۶/۱۳۸۰ | ۴۹۹% | ۵۰،۰۰۰ | سود انباشته |
۲ | ۰۷/۰۴/۱۳۸۲ | ۱۰۰% | ۱۰۰،۰۰۰ | سود انباشته |
۳ | ۲۴/۱۲/۱۳۸۳ | ۱۵۰% | ۲۵۰،۰۰۰ | سود انباشته |
۴ | ۰۷/۰۲/۱۳۹۰ | ۳۰۰% | ۱،۰۰۰،۰۰۰ | سود انباشته |
۵ | ۳۰/۰۲/۱۳۹۳ | ۱۸۰% | ۲،۸۰۰،۰۰۰ | سود انباشته |
۶ | ۱۳۹۷٫۰۵/۱۷ | %۲۰۰ | ۸٫۴۰۰٫۰۰۰ | سود انباشته |
هدف از آخرین افزایش سرمایه: اجرای طرح توسعه مراکز داده شرکت با مخارجی بمیزان ۷،۷۸۸ میلیارد ریال از محل منابع حاصل از عدم تقسیم سود انباشته (۵،۶۰۰ میلیارد ریال) بین سهامداران و مازاد آن از محل منابع نقدی داخلی شرکت (۱،۹۴۴ میلیارد ریال) بمنظور احداث ساختمان و تأمین تجهیزات جدید جهت افزایش ظرفیت مراکز داده شرکت و حفظ سطح پایداری سرویس های موجود و ارائه خدمات جدید.
- مفروضات برآوردی:
- مدت اجرای پروژه تا زمان بهره برداری: ۳۰ ماه؛
- دوره بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۲۰ درصد در سال: در حدود ۷ سال و ۴ ماه؛
- نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری: در حدود ۲۹ درصد.
- ارزش فعلی خالص، ۱،۲۶۷،۴۷۳ میلیون ریال.
از دلایل لزوم افزایش سرمایه جهت توسعه مراکز داده این است که در صورت عدم اجرای طرح با توجه به اینکه سایت های فعلی شرکت اجاره ای بوده و فضایی برای اضافه کردن تجهیزات جدید جهت افزایش ظرفیت قابل ملاحظه ندارد، با رشد تعداد تراکنش ها در سال های آتی پیش بینی می شود شرکت نتواند سطح پایداری فعلی سرویس ها را حفظ کند و سرویس های جدید ارائه نماید.
محصولات وخدمات
محصولات و خدمات شرکت را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد:
- خدمات زیرساختی(حاکمیتی): جابجایی روزانه حجم عظیمی از نقدینگی کشور به صورت وجه الکترونیک، پردازش تراکنش های پرداخت، چک و اسناد بانکی، پردازش اوراق بهادار و … .
- شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب): شتاب وظیفه انتقال امن اطلاعات و داده های مربوط به تراکنش های مالی و غیر مالی به بانکهای صادر کننده و یا پذیرنده را دارد.
- بیش از ۲۷ میلیارد تراکنش در سال؛
- پوشش دهی کلیه بانک های کشور؛
- پوشش امنیت ۱۰۰% و
- ارتقا به شتاب سطح ۷ با سطح امنیت بیشتر.
- شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک): وظیفه انتقال امن اطلاعات و داده های مربوط به تراکنش های مالی و غیر مالی به بانکهای صادر کننده کارت را دارد.
- پشتیبانی از پایانه های شامل : POS ، اینترنت ، موبایل؛
- پشتیبانی ازانواع تراکنشهای قابل انجام در پایانه های مورد ۱ شامل: خرید، مانده موجودی و پرداخت قبض؛
- بیش از ۳۵ میلیارد تراکنش در سال؛
- پوشش دهی کلیه بانک ها و کسبه در سطح کشور و
- ارتقا به شاپرک ۲ با سطح امنیت بیشتر و ارائه تراکنش های جدید.
- سامانه چک و اسناد بانکی کاغذی(چکاوک): شامل دو زیر سیستم کلی می باشد که یکی از این زیر سیستم ها امکان نظارت بانک مرکزی و کنترل نقدینگی بر روی گردش کاری چکهای بین بانکی برای تمامی بانکهای عضو را میسر می سازد و زیر سیستم بعدی امکان انتقال تصویر چک به جای لاشه چک را فراهم آورده و همچنین می تواند نتیجه رسیدگی به چک در بانک مقصد را به بانک مبدا منتقل نماید.
- بیش از ۱۳۰ میلیون واگذاری چک در سال.
- سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (پایا): با بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تراکنش در سال.
- سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا): با بیش از ۱۱ میلیون تراکنش در سال.
- و … .
- راهکارها
- راه حل جامع بانکداری متمرکز (کلیه سبد محصولات بانکی CORE، کارت، شبکه و …): خدمات دهی ۷*۲۴، ارائه خدمات و راه حل های فنی جهت پشتیبانی سطح یک بانک ها و کاربران سیستم، ارائه خدمات پشتیبانی به بانک ها از طریق وب سرویس های ارتباطی و … .
- زیرساخت های ارتباطی: تأمین بسترهای ارتباطی، برای استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده به بانک ها و مؤسسات مالی.
- خدمات مراکز داده و راهبری سایت های پشتیبان: نصب، راه اندازی و نگهداری سایت های Mainframe و مجموعه سایت های پشتیبان، مانیتورینگ و پایش کلیه سامانه ها و سرویس های بانکی، رفع مغایرت ها و مشکلات بانکی به صورت متمرکز در قالب سیستم سروش و … .
- سامانه های بانکی
- سامانه های متمرکز بانکی(Core Banking): سیستم بانکداری خرد بانک ایران، سامانه انبار داده BI و AML (سامانه پردازش هوشمند اطلاعات پویان)، سامانه مدیریت مالی و … .
- سامانه های بانکداری مجازی: سبا، همبانک، درگاه پرداخت اینترنتی، درگاه اختصاصی ارسال پیامک های بانکی و ….
- سامانه های کارت و پرداخت: سامانه کارت ایران، سوئیچ کارت یوز، سامانه شارژ مستقیم الکترونیکی(TOPUP)، سامانه قبوض و …).
- خدمات پایشی و اطلاعاتی: با قابلیت نظارت آنلاین، ثبت و ارائه اطلاعات وضعیت سرویس دهی اجزای مختلف سامانه های بانکی، گزارشگیری و مانیتورینگ شبکه شهاب و نیز ایجاد امکانات لازم جهت سهولت عیب یابی و تسریع در رفع مشکلات پایانه های فروشگاهی، ارتباط بر خط بین سوئیچ کارت های نقدی و اعتباری با ادارات مالی و شعب بانک یا مؤسسه ارائه دهنده خدمات پرداخت و … .(سامانه یکپارچه مدیریت ارتباطات پایانه های فروش(سیما)، سیستم کنترل کارت ایران(سکان)، ساینا، سامانه راهبری VSAT، سامانه مانیتورینگ ادارات بازرسی (سماب) و …)
سخت افزار و شبکه: تولید و سرویس دهی به انواع کامپیوترهای بزرگ(MainFrame)، تولید و پشتیانی تجهیزات شبکه ای و همچنین پیاده سازی شبکه های فضایی و زمینی در حوزه بانکی. (پایانه VSAT، پایانه VNB و …)
- سایر خدمات
- ریسک و امنیت اطلاعات
- خدمات مشتریان: شامل دو واحد امداد و پشتیبانی نرم افزار و امداد و پشتیبانی شبکه است. که پاسخگوی کاربران و استفاده کنندگان نرم افزارها و سخت افزارهای عرضه شده توسط شرکت می باشد.
- خدمات آموزش
- خدمات مشاوره ای
مقایسه آمار سالانه تراکنش های شاپرک
براساس آخرین گزارش شاپرک برای سال ۱۳۹۶، تعداد تراکنش و رشد آن ها به شرح زیر می باشد:
سال | تعداد تراکنش های شاپرک | رشد تراکنش های شاپرک |
۱۳۹۳ | ۷,۳۷۶,۷۴۶,۴۷۵ | ۰٫۱۷ |
۱۳۹۴ | ۹,۹۸۰,۴۲۱,۴۲۶ | ۰٫۳۵ |
۱۳۹۵ | ۱۲,۵۷۸,۵۷۵,۸۵۸ | ۰٫۲۶ |
۱۳۹۶ | ۱۶,۹۴۱,۲۴۷,۶۳۰ | ۰٫۳۵ |
۱۳۹۷ | ۲۱,۷۶۷,۹۸۱,۷۶۴ | ۰٫۲۸ |
۱۳۹۸ | ۲۶,۷۱۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۰٫۲۳ |
شرکت های تابعه
شرکت های تابعه شامل شرکت خدمات انفورماتیک کیش (سال ۱۳۷۷)، شرکت داده ورزی فرادیس البرز(سال ۱۳۸۳)، شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش (۱۳۹۰)، شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (سال ۱۳۸۶) و شرکت خدمات همراه آیسان لوتوس (۱۳۹۲) می باشند.
شرکت خدمات انفورماتیک کیش: مأموریت اصلی شرکت، راهبری سایت پشتیبان راه دور سامانه های بانکی به ویژه سامانه های شتاب و شاپرک و همچنین تأمین زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی لازم جهت ارائه سرویس های بدون وقفه، پایدار، ایمن و با کیفیت تضمین شده در حوزه بانکداری الکترونیکی به شرکت خدمات انفورماتیک و سایر مشتریان (بانک ها) می باشد.
اهم وظایف شرکت عبارتند از:
- اجرای توانمند مأموریت های حاکمیتی در حوزه راهبری و نگهداری سایت پشتیبان راه دور سامانه های ملی پرداخت(شتاب، شاپرک و …)؛
- استقرار سیستم مدیربیت امنیت اطلاعات (ISMS)؛
- طراحی و پیاده سازی زیرساخت های مراکز داده مبتنی بر استانداردهای بین المللی EIA/TIA942؛
- ایجاد شبکه های اختصاصی انتقال اطلاعات بر روی بسترهای پیشرفته، پایدار و ایمن جهت تبادل اطلاعات سایت اصلی با سایت پشتیبان؛
- فراهم سازی زیرساخت های فیزیکی مرکز داده، جهت ارائه خدمات (Hosting) به مشتریان؛
- ارائه خدمات رایانش ابری (پروژه پرسا).
دستاوردهای شرکت تاکنون
- در اختیار داشتن بالغ بر ۴۰ درصد از سهم بازار خودپرداز و پوشش ۳۸ درصد از کل شعب بانکی کشور؛
- ارتقاء ظرفیت شاپرک تا ۱۵۰ میلیون تراکنش/روز؛
- افزایش ظرفیت شتاب تا ۱۰۰ میلیون تراکنش/روز؛
- مدیریت بیش از ۱۲ میلیارد تراکنش شتاب و بیش از ۱۶ میلیارد تراکنش سامانه شاپرک در ۶ ماهه اول سال ۹۶؛
- اتصال بانک های بزرگ کشور به نسخه جدید سوئیفت؛
- سرویس دهی به بیش از ۸،۰۰۰ شعبه بانکی در اقصی نقاط کشور؛
- کسب پروانه MVNO و SAP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات؛
- تا پایان سال ۹۶، تعداد تراکنش های شاپرک به ۳۵ میلیارد عدد رسیده که تنها از ۱۶ میلیارد عدد از آن کارمزد اخذ شده است.
- طرح EMV که مربوط به تبدیل تمام کارت های بانکی به کارت های هوشمند است، در دست اجرا قرار دارد. این طرح ۵-۶ سال زمان برده و ۴۰۰ میلیون کارت تعویض خواهند شد.
نگاهی به صورت های مالی شرکت رانفور
سود و زیان
شرح | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۳/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۵/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲ | ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲ |
درامد ارائه خدمات | ۶,۰۵۹,۰۵۵ | ۹,۷۲۲,۶۹۱ | ۱۱,۴۰۸,۰۷۴ | ۱۴,۰۶۲,۹۲۰ | ۱۶,۹۲۳,۷۱۲ | ۱۸,۷۲۱,۹۶۸ | ۳۰,۱۰۸,۵۰۴ | ۵۷,۴۲۲,۶۶۶ |
هزینه ارائه خدمات | (۳,۳۶۴,۷۳۲) | (۴,۲۱۸,۷۹۵) | (۴,۳۲۷,۰۲۴) | (۵,۱۰۴,۲۷۸) | (۶,۱۰۵,۰۹۳) | (۷,۵۶۰,۷۸۹) | (۹,۶۲۲,۵۲۰) | (۱۲,۲۸۵,۰۴۰) |
سود ناخالص | ۲,۶۹۴,۳۲۳ | ۵,۵۰۳,۸۹۶ | ۷,۰۸۱,۰۵۰ | ۸,۹۵۸,۶۴۲ | ۱۰,۸۱۸,۶۱۹ | ۱۱,۱۶۱,۱۷۹ | ۲۰,۴۸۵,۹۸۴ | ۴۵,۱۳۷,۶۲۶ |
هزینه های عمومی, اداری | (۵۱۰,۴۱۰) | (۶۰۶,۹۳۲) | (۶۷۰,۰۳۳) | (۷۵۴,۲۹۰) | (۹۰۱,۶۹۶) | (۱,۱۴۸,۰۵۶) | (۱,۴۰۷,۶۸۱) | (۱,۷۲۹,۳۸۶) |
سود عملیاتی | ۲,۱۸۳,۹۱۳ | ۴,۸۹۶,۹۶۴ | ۶,۴۱۱,۰۱۷ | ۸,۲۰۴,۳۵۲ | ۹,۹۱۶,۹۲۳ | ۱۰,۰۱۳,۱۲۳ | ۱۹,۰۷۸,۳۰۳ | ۴۳,۴۰۸,۲۴۰ |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۳,۰۷۶,۰۹۷ | ۱,۸۰۶,۹۶۸ | ۱,۴۰۹,۴۵۳ | ۱,۱۷۹,۷۴۶ | ۱,۹۲۲,۶۷۵ | ۱,۹۲۱,۳۹۶ | ۳,۰۸۹,۹۷۲ | ۵,۸۹۳,۱۶۷ |
خالص سایر درامدها غیرعملیاتی | ۳۰,۷۲۵ | (۴۳,۰۱۳) | ۱۵,۰۳۰ | ۱۰۵,۸۲۳ | ۴۵,۰۶۴ | ۵۸,۷۱۲ | ۵۸,۷۱۲ | ۵۸,۷۱۲ |
سود قبل از مالیات | ۵,۲۹۰,۷۳۵ | ۶,۶۶۰,۹۱۹ | ۷,۸۳۵,۵۰۰ | ۹,۴۸۹,۹۲۱ | ۱۱,۸۸۴,۶۶۲ | ۱۱,۹۹۳,۲۳۱ | ۲۲,۲۲۶,۹۸۷ | ۴۹,۳۶۰,۱۱۹ |
مالیات | (۴۹۷,۱۱۴) | (۱,۱۰۷,۵۷۹) | (۱,۴۱۷,۸۴۶) | (۱,۴۱۰,۰۲۶) | (۶۶۶,۰۱۴) | (۲,۲۳۲,۴۹۲) | (۴,۲۴۱,۸۵۲) | (۹,۶۳۴,۷۵۰) |
سود خالص | ۴,۷۹۳,۶۲۱ | ۵,۵۵۳,۳۴۰ | ۶,۴۱۷,۶۵۴ | ۸,۰۷۹,۸۹۵ | ۱۱,۲۱۸,۶۴۸ | ۹,۷۶۰,۷۳۹ | ۱۷,۹۸۵,۱۳۶ | ۳۹,۷۲۵,۳۶۹ |
سود هر سهم-ریال | ۱,۷۱۲ | ۱,۹۸۳ | ۲,۲۹۲ | ۹۶۲ | ۱,۳۳۶ | ۱,۱۶۲ | ۲,۱۴۱ | ۴,۷۲۹ |
سرمایه- م ریال | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ |
- علت صفر بودن هزینه های مالی این است که شرکت حتی الامکان تلاش خواهد نمود نقدینگی مورد نیاز خود را از محل فعالیت های عملیاتی تأمین نماید و در صورت نیاز به منابع مازاد بر نقدینگی حاصل از فعالیت های عملیاتی، نسبت به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی یا افزایش سرمایه نقدی اقدام خواهد نمود.
روند سودآوری شرکت
(ارقام به میلیون ریال)
روند حاشیه سود شرکت
- حاشیه سود خالص شرکت، طی سه سال گذشته ثبات نسبی داشته است. و دلیل بالا بودن آن در سال ۹۳، عمدتاً ناشی از پایین بودن مالیات شرکت نسبت به سال های دیگر بوده است.
درآمد ارائه خدمات
خدمات شرکت شامل فروش تجهیزات، پشتیانی و خدمات نرم افزاری، تراکنش (شامل درآمد ویست)، تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی، تعمیر و نگهداری، سایر خدمات و همچنین درآمد سرمایه گذاری ها می شود.
ترکیب درآمدی شرکت برای سال ۹۹به شرح زیر می باشد:
ترکیب درآمدی شرکت- م ریال | ۱۳۹۷ | ۱۳۹۸ | ۱۳۹۹ |
پشتیبانی نرم افزار | ۱,۶۹۷,۹۴۱ | ۲,۹۹۹,۴۳۱ | ۵,۲۹۹,۹۵۸ |
تراکنش | ۱۱,۴۲۲,۸۱۶ | ۱۴,۵۵۴,۷۴۶ | ۲۲,۷۳۰,۸۹۳ |
تعمیر و نگهداری | ۲۶۶,۷۰۸ | ۲۴۵,۱۶۹ | ۴۳۷,۴۳۷ |
سایر | ۵۴۱,۷۶۸ | ۲۴۰,۲۳۷ | ۴۷۹,۶۰۴ |
فروش تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی | ۸۷,۷۱۵ | ۲۳۵,۹۷۲ | ۵,۰۴۷,۵۹۳ |
کارکرد ویست | ۸۱۶,۹۸۸ | ۷۵۳,۵۹۹ | ۵۵,۶۸۷ |
جمع | ۱۴,۸۳۳,۹۳۶ | ۱۹,۰۲۹,۱۵۴ | ۳۴,۰۵۱,۱۷۲ |
- فروش تجهیزات: فروش تجهیزات شامل خودپرداز، کامپیوتر، تجهیزات Vsat و تجهیزات شعبه است.
- پشتیبانی و خدمات نرم افزاری: درآمد پشتیبانی و خدمات نرم افزاری با توجه به نیاز نرم افزاری مشتریان و بروز رسانی نرم افزارهای خریداری شده در سنوات قبل و خرید حق لیسانس سالانه نرم افزار و همچنین قراردادهای منعقده پشتیبانی در نه ماهه ابتدای سال محقق شده است.
- تراکنش (شامل درآمد ویست): درآمد تراکنش شامل درآمدهای تلفن بانک، پرداخت قبوض و درآمد پایانه های ویست می باشد.
- تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی: درآمد تراکنش های بین بانکی و فروشگاهی براساس تعداد تراکنش های انجام شده و براساس مفاد قراردادهای فی مابین صورتحساب و محقق می شود.
- تعمیر و نگهداری: مربوط به پشتیبانی و نگهداری تجهیزات فروخته شده در سنوات قبل توسط شرکت بوده است.
- درآمد سرمایه گذاری ها: ناشی از سود سهام شرکت های تابعه می باشد.
- درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری ها عمدتاً از محل سود سهام شرکت خدمات انفورماتیک کیش حاصل می شود.
ترکیب بهای تمام شده
ترکیب بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی برای سال ۱۳۹۹ به شرح زیر می باشد:
شرح | ۱۳۹۶ | ۱۳۹۷ | ۱۳۹۸ | ۱۳۹۸ | ۱۳۹۹ | ۱۴۰۰ |
هزینه های پرسنلی | ۲,۰۱۱,۱۱۸ | ۲,۴۹۵,۱۰۶ | ۱,۶۸۵,۲۵۲ | ۳,۳۷۰,۵۰۴ | ۴,۰۴۴,۶۰۵ | ۴,۸۵۳,۵۲۶ |
تعمیر و نگهداری | ۲,۰۴۴,۸۸۹ | ۲,۳۴۸,۱۱۸ | ۱,۲۹۲,۹۳۵ | ۲,۵۸۵,۸۷۰ | ۳,۳۶۱,۶۳۱ | ۴,۳۷۰,۱۲۰ |
استهلاک | ۴۴۷,۴۵۴ | ۵۳۰,۲۲۵ | ۳۸۵,۳۷۹ | ۷۷۰,۷۵۸ | ۱,۱۲۰,۴۰۷ | ۱,۶۲۸,۶۷۲ |
سایر | ۵۸۵,۴۳۷ | ۶۸۳,۸۲۶ | ۳۸۶,۵۲۲ | ۷۷۳,۰۴۴ | ۱,۰۰۴,۹۵۷ | ۱,۳۰۶,۴۴۴ |
جمع | ۵,۰۸۸,۸۹۸ | ۶,۰۵۷,۲۷۵ | ۳,۸۱۰,۷۰۱ | ۷,۵۶۰,۷۸۹ | ۹,۶۲۲,۵۲۰ | ۱۲,۲۸۵,۰۴۰ |
- بهای تمام شده تجهیزات: بر مبنای بهای تمام شده قطعات و تجهیزات مصرفی تجهیزات فروخته شده محاسبه گردیده است.
- هزینه های کارکنان: شامل حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان با احتساب سهم ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان و پاداش آخر سال است.
- پیمانکاران: با توجه به حجم فعالیت های شرکت بخشی از فعالیت ها نظیر قراردادهای پشتیبانی و … برون سپاری شده که هزینه آن ها تحت این سرفصل منعکس گردیده است.
- هزینه استهلاک: نرخ استهلاک ساختمان ۲۵ ساله، تجهیزات کامپیوتری ۳ ساله و نرم افزارهای رایانه ای ۴/۵ ساله بوده و روش استهلاک آن ها خط مستقیم بوده است.
ریسک های شرکت
- ریسک کیفیت محصولات؛
- ریسک کاهش قیمت محصولات؛
- ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی.
تحلیل حساسیت
با توجه به تاثیر پذیری درآمد شرکت از سطح نقدینگی وسهم شاپرک از نقدینگی بر اساس این دو متغیر تحلیل حساسیت سود آوری شرکت انجام گرفته است. مفروضات مربوط به نرخ رشد دستمزد برای دو سال آتی ۲۰ درصد و تورم معادل ۳۰ درصد و نرخ دلار دو سال پیش رو بترتیب معادل ۱۸ و ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
سود هر سهم ۱۳۹۹ ریال | میزان نقدینگی متوسط سال ۱۳۹۹- هزار میلیارد ریال | |||||||
۲,۱۴۱ | ۲۱,۰۰۰ | ۲۳,۰۰۰ | ۲۵,۰۰۰ | ۲۷,۰۰۰ | ۲۹,۰۰۰ | ۳۱,۰۰۰ | ۳۳,۰۰۰ | |
نسبت درآمد شرکت به ارزش شاپرک | ۰٫۰۰۰۴ | ۱,۹۲۶ | ۱,۹۵۶ | ۱,۹۸۵ | ۲,۰۱۴ | ۲,۰۴۴ | ۲,۰۷۳ | ۲,۱۰۳ |
۰٫۰۰۰۵ | ۲,۲۵۱ | ۲,۲۸۴ | ۲,۳۱۷ | ۲,۳۵۰ | ۲,۳۸۲ | ۲,۴۱۵ | ۲,۴۴۸ | |
۰٫۰۰۰۵ | ۲,۵۷۶ | ۲,۶۱۲ | ۲,۶۴۸ | ۲,۶۸۵ | ۲,۷۲۱ | ۲,۷۵۷ | ۲,۷۹۴ | |
۰٫۰۰۰۶ | ۲,۹۰۱ | ۲,۹۴۰ | ۲,۹۸۰ | ۳,۰۲۰ | ۳,۰۶۰ | ۳,۰۹۹ | ۳,۱۳۹ | |
۰٫۰۰۰۶ | ۳,۲۲۶ | ۳,۲۶۹ | ۳,۳۱۲ | ۳,۳۵۵ | ۳,۳۹۸ | ۳,۴۴۱ | ۳,۴۸۴ | |
۰٫۰۰۰۷ | ۳,۵۵۰ | ۳,۵۹۷ | ۳,۶۴۴ | ۳,۶۹۰ | ۳,۷۳۷ | ۳,۷۸۳ | ۳,۸۳۰ | |
۰٫۰۰۰۷ | ۳,۸۷۵ | ۳,۹۲۵ | ۳,۹۷۵ | ۴,۰۲۵ | ۴,۰۷۵ | ۴,۱۲۵ | ۴,۱۷۵ | |
۰٫۰۰۰۸ | ۴,۲۰۰ | ۴,۲۵۴ | ۴,۳۰۷ | ۴,۳۶۰ | ۴,۴۱۴ | ۴,۴۶۷ | ۴,۵۲۱ |
نتیجه گیری:
درآمد های شرکت های حوزه پرداخت و خدمات رایانه ای بصورت مستقیم از افزایش نرخ دلار تاثیر نمیپذیرد ولی با توجه به افزایش نقدینگی کشور حجم ریالی مبادلات افزایش می یابد که که این موضوع افزایش درآمد شرکت های پرداخت را دارد که همبستگی بالای رشد نقدینگی و رشد درآمد شرکت های این حوزه نیز گواه این موضوع است لذا با توجه روند افزایش نقدینگی کشور درآمد سال های آتی پیش بینی شده است و با توجه به سودآوری بدست آمده قیمت های ۴ تا ۵ هزار تومانی برای رانفور تعادلی میباشد.
گروه تحلیل گری بتا سهم…
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹