تحلیل بنیادی شیر پاستوریزه پگاه اصفهان
( غشصفا )
مقدمه
شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با بیش از نیم قرن تجربه، در تولید و فرآوری محصولات لبنی، یکی از بزرگترین واحد های لبنی در کشور می باشد، این شرکت با ظرفیتی بالغ بر امکان تولید روزانه ۵۰۰ تن فرآورده های شیری در شرایط خاص بیش از ۱۴۰ نوع محصولات لبنی را در انواع بسته بندی، با نام تجاری پگاه، سلوی و سریر به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نماید.
سهامداران
سهامدار/دارنده | میلیون سهم | درصد |
شرکت صنایع شیرایران | ۱۱۷ | ۵۸٫۶۰۰ |
شرکت ایثاراصفهان | ۲۳ | ۱۱٫۴۹۰ |
شخص حقیقی | ۳ | ۱٫۴۹۰ |
شخص حقیقی | ۳ | ۱٫۳۵۰ |
این شرکت از زیر مجموعههای شرکت صنایع شیمیایی ایران میباشد. صنایع شیر ایران با ایجاد برند پگاه توانسته است سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرد و راه را برای شرکت های زیرمجموعه هموار نماید. جمع ظرفیت تولید تولید پگاه در تمامی کارخانه های آن حدود ۵۶۰ هزار تن می باشد که حدود ۱۰ درصد از کل بازار کشور را در اختیار دارد.
سرمایه شرکت در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان و ارزش بازاری ۲۳۰ میلیارد تومانی دارد.
در ادامه به بررسی وضعیت شرکت در دو بخش پرداختهایم. در بخش اول وضعیت شرکت در یک دوره زمانی ۵ ساله و در بخش دوم عملکرد شرکت در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش اول :
ترکیب فروش
همانطور که در نمودار نیز مشاهده میشود، عمده فروش شرکت مربوط به ۴ گروه انواع پنیر، انواع شیر، انواع کره و انواع خامه می باشد.
روند مبلغ فروش
در سال های اخیر، فروش شرکت روند افزایشی داشته و در آخرین عملکرد سالیانه منتهی به اسفند ۹۶، توانسته فروش حدود ۲۵۹ میلیارد تومانی را محقق کند که در مقایسه با سال ۹۵، افزایش ۱۳ درصدی را نشان می دهد.
روند مقداری فروش
نمودار فوق روند مقداری مجموع فروش را نشان میدهد. مقدار فروش تا سال ۹۴ افزایشی و در سال ۹۵ و ۹۶ کاهشی بوده است. این کاهش میتواند ناشی از ورود رقبای جدید و یا کاهش سرانه مصرف لبنیات باشد.
متوسط نرخ فروش
در نمودار فوق روند متوسط نرخ فروش شرکت نشان داده شده است. نرخ های فروش شرکت در این دوره زمانی تغییر آنچنانی نداشته بوده است. نرخ پنیر در سال ۹۲ حدود ۷،۳۰۰ تومان و در سال ۹۶ حدود ۸،۵۰۰ تومان، نرخ شیر درسال ۹۲، حدود ۱،۵۰۰ تومان و در سال ۹۶ حدود ۱،۶۳۰ تومان در هر کیلو بوده است.
روند سودآوری
سودآوری شرکت در سال ۹۳ با توجه به رشد مقداری فروش با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. در سالهای بعدی نیز روند افزایشی ادامه یافته است.هر چند شرکت در سال ۹۶ نیز فروشی بیشتر از ۹۵ را محقق کرده اما افزایش هزینههایی همچون هزینه ادرای، عمومی و فروش در نهایت منجر به کاهش سودآوری در این سال شده است.
حاشیه سود ناخالص
در میان محصولات شرکت بیشترین حاشیه سود ناخالص مربوط به انواع پنیر و انواع کره می باشد. روند کاهشی حاشیه سود ناخالص نشان از رشد نامتناسب فروش و بهای تمام شده در این سالها دارد.(رشد بیشتر بهای تمام شده از فروش)
بهای تمام شده
شرح | واقعی ۹۶ | سهم از بهای تمام شده |
مواد مستقیم مصرفی | ۱,۹۴۵,۴۸۴ | ۸۶% |
دستمزد مستقیم تولید | ۹۳,۰۴۸ | ۴% |
سربار تولید | ۲۲۲,۷۵۴ | ۱۰% |
جمع | ۲,۲۶۱,۲۸۶ | ۱۰۰% |
عمده بهای تمام شده مربوط به مواد اولیه می باشد که در سال ۹۶ سهم ۸۶ درصدی از بهای تمام شده داشته است.
مواد اولیه
شرح | مقدار | نرخ (ریال) | مبلغ(م.ر) |
سایر مواد اولیه | ۱ | ۸۸,۷۵۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۸,۷۵۷ |
مواد کمکی وبسته بندی | ۱ | ۲۸۰,۱۵۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۸۰,۱۵۹ |
شیرخام | ۱۰۴,۲۷۸ | ۱۵,۱۲۷,۷۲۶ | ۱,۵۷۷,۴۸۹ |
جمع | ۱۰۴,۲۸۰ | ۱,۹۴۶,۴۰۵ |
حدود ۸۰ درصد مواد اولیه مصرفی مربوط به شیر خام و بقیه مربوط به مواد بسته بندی و سایر میشود. نرخ خرید شیر خام به صورت دستوری تعیین میشود. لازم به ذکر است، در پی درخواست های مکرر دامداران برای افزایش قیمت شیر خام پس از گذشت بیش از چهار سال و با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید، در مرداد ماه امسال کارگروه تنظیم بازار قیمت پایه هر کیلوگرم از این محصول را ۱۵۷۰ تومان مصوب کرد که این رقم کمتر از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران بود. اما این مصوبه توسط دامداران و کارخانجات لبنی رعایت نشد و هر کیلوگرم شیرخام توسط دامداران با بیش از ۲۲۰۰ تومان فروخته شد که افزایش افسار گسیخته بهای فراورده های لبنی را به دنبال داشت و در نهایت ستاد تنظیم بازار بار دیگر با بررسی مجدد قیمت شیرخام و فراورده های لبنی، بهای هر کیلوگرم شیر خام را ۲ هزار تومان تعیین کرد.
بخش دوم :
مقدار فروش؛ در حالی مقدار فروش انواع پنیر در آذر ماه، ۵۲۱ تن بوده که این مقدار در آبان ماه ۷۸۶ تن، در مهر ماه ۱۰۴۰ تن و در شهریور ماه ۹۹۱ تن بوده است. مقدار فروش انواع پنیر در آذر ماه حدود ۴۰ درصد پایین تر از متوسط مقدار فروش ماهانه، ۹ ماهه قبل است اما در مورد سایر محصولات شامل انواع شیر، کره، خامه و شیر خشک به ترتیب افزایش ۱۳، ۲۸ ، ۲۶ و ۳۲ درصدی نسبت به متوسط مشاهده میشود. البته مجموع مقدار فروش که متشکل از تمام محصولات شرکت میباشد، ۹ درصد پایین تر از متوسط بوده است.
مقایسه مقدار فروش ۹ ماهه سال جاری با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی در مجموع فروش را نشان میدهد.
مبلغ فروش؛ شرکت در آذرماه، فروش ۴۳٫۲ میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به آبان ماه کاهش ۴ درصدی دارد. در مجموعِ ۹ ماهه به فروش ۳۱۴ میلیارت تومان رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه، افزایش ۶۵ درصدی دارد.
نرخ فروش؛ غشصفا در سال جاری در دو مرحله در مرداد ماه و آذر ماه مجوز افزایش نرخ دریافت کرده است که افزایش نرخ مرداد ماه برای تمام محصولات و در آذر ماه برای شیرنایلونی، ماست و پنیر uf بوده است. در ادامه روند متوسط نرخ فروش شرکت به صورت ماهانه آورده شده است.
متوسط نرخ های فروش در آذر ماه، افزایش ۹۰ درصدی به فروردین ماه و افزایش ۵ درصدی نسبت به آبان ماه دارد.
کارشناسی ۹۷
سناریو ۱:
مقدار فروش مشابه مقدار فروش سال ۹۶٫
نرخهای فروش برای ۳ ماهه باقیمانده مشابه نرخهای آذر ماه با افزایش ۵ درصدی.
مقدار مصرف شیر خام بر حسب ضریب مصرف در شش ماهه و با نرخ ۲ هزار تومان در هر کیلو.
مواد بسته بندی با افزایش ۱۰۰ درصدی و سایر مواد اولیه با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ در نظر گرفته شده است.
دستمزد و سربار با افزایش ۳۰ درصدی.
هزینه مالی مشابه برآورد شرکت و هزینه ادرای و فروش با افزایش ۳۰ درصدی.
سناریو۲:
با فرض این که مقدار فروش ماهانه برای سه ماهه باقیمانده مشابه آذر ماه باشد.
نرخ فروش مشابه نرخ آذر با افزایش ۵ درصدی.
مقدار مصرف شیر خام بر حسب ضریب مصرف در شش ماهه و با نرخ ۲ هزار تومان در هر کیلو.
مواد بسته بندی با افزایش ۱۰۰ درصدی و سایر مواد اولیه با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ در نظر گرفته شده است.
کارشناسی ۹۸
مقدار فروش مشابه ۹۶٫
نرخ فروش محصولات مشابه سناریو۱٫
مقدار مصرف شیر خام بر حسب ضریب مصرف.
نرخ شیرخام ۲۰۰۹ تومان در هر کیلو.
رشد ۳۰ درصدی مواد بسته بندی و سایر مواد اولیه نسبت به ۹۷ .
رشد ۳۰ درصدی دستمزد،سربار، هزینه اداری و فروش نسبت به ۹۷٫
صورت سود و یان | واقعی ۹۶ | کارشناسی ۹۷ | کارشناسی ۹۸ | |
سناریو۱ | سناریو۲ | |||
فروش | ۲,۵۸۹,۳۳۰ | ۳,۵۳۰,۶۷۸ | ۴,۰۷۴,۳۷۴ | ۴,۶۲۶,۵۰۴ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۲,۲۷۵,۴۸۳) | (۲,۹۱۹,۰۴۸) | (۳,۱۸۲,۸۵۶) | (۳,۴۷۹,۲۶۵) |
سود (زیان) ناخالص | ۳۱۳,۸۴۷ | ۶۱۱,۶۲۹ | ۸۹۱,۵۱۹ | ۱,۱۴۷,۲۳۹ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۱۵۱,۴۱۸) | (۲۵۸,۹۲۵) | (۲۵۸,۹۲۵) | (۳۳۶,۶۰۲) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | ۳۶۴ | ۳,۰۰۰ | ۳,۰۰۰ | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱۶۲,۷۹۳ | ۳۵۵,۷۰۵ | ۶۳۵,۵۹۴ | ۸۱۰,۶۳۶ |
هزینه های مالی | (۱۸,۳۴۷) | (۱۷,۴۳۰) | (۱۷,۴۳۰) | (۱۹,۱۷۳) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۳,۲۶۴ | ۷,۷۳۷ | ۷,۷۳۷ | – |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱۵۷,۷۱۰ | ۳۴۶,۰۱۲ | ۶۲۵,۹۰۱ | ۷۹۱,۴۶۴ |
مالیات | (۵۰,۱۷۰) | (۷۸,۵۰۴) | (۱۴۲,۰۰۶) | (۲۵۱,۷۷۷) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱۰۷,۵۴۰ | ۲۶۷,۵۰۸ | ۴۸۳,۸۹۶ | ۵۳۹,۶۸۷ |
– | – | – | – | |
سود (زیان) خالص | ۱۰۷,۵۴۰ | ۲۶۷,۵۰۸ | ۴۸۳,۸۹۶ | ۵۳۹,۶۸۷ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۵۳۸ | ۱,۳۳۸ | ۲,۴۱۹ | ۱,۹۲۷ |
سرمایه | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۸۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۱۲% | ۱۷% | ۲۲% | ۲۵% |
حاشیه سود خالص | ۴% | ۸% | ۱۲% | ۱۲% |
غشصفا در بین شرکتهای تولید کننده محصولات لبنی افزایش ۹۰ درصدی در متوسط نرخهای فروش و افزایش ۹ درصدی در مجموع مقدار فروش را تجربه کرده است این در حالیست که اغلب سایر شرکتها همزمان با افزایش نرخ با افت در مقدار فروش همراه شده اند.
گروه تحلیل گری بتا سهم…