تحلیل بنیادی شرکت خدمات انفورماتیک (رانفور)
مقدمه
شرکت خدمات انفورماتیک در راستای سیاست های بانک مرکزی به منظور ایجاد و راه اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور در سال ۱۳۷۲ با نام شرکت بهنمایان و بهسازان ( سهامی خاص ) بعنوان بازوی اجرائی تاسیس گردید و در همان سال به خدمات انفورماتیک تغییر یافت. شرکت در سال ۱۳۸۱ به سهامی عام تبدیل و در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. شرکت جزء واحد های تجاری فرعی شرکت ملی انفورماتیک است .
موضوع فعالیت
فعالیتهای شرکت خدمات انفورماتیک از طراحی و تولید نرمافزارهای تخصصی تا ایجاد و گسترش شبکه اختصاصی مخابراتی و از عرضه و تولید دستگاههای خودپرداز (ATM) و پایانه فروش (POS) تا ارائه خدمات مورد نیاز بانکها بصورت برونسپاری (Outsourcing) سبد کاملی از راهحلها، محصولات و خدمات را به مشتریان خود عرضه میکند.
چشم انداز صنعت
تداوم فعالیت بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری، شرکتهای بیمه و سایر سازمانهای بزرگ خدماتی، تجاری و صنعتی به ویژه چنانچه دارای شعب پراکنده و واحدهای وابسته متعدد باشند، به بهره گیری شایسته از پیشرفته ترین فناوریهای رایانه ای و شبکه های ارتباطی مطمئن، همچنین بکارگیری سیستم های یکپارچه نرم افزاری کارآمد و قابل انعطاف نیاز دارد. امروزه شاهد هستیم بخش مالی اقتصاد در حال بزرگ شدن می باشد و به تدریج پول فیزیکی جای خود را به فضای مجازی داده است و بیشتر گردش های پولی در بخش مجازی و از طریق فناوری های نوین صورت می گیرد و به اقتصاد ایران نیز به شدت نیاز دارد تا در بخش پولی و مالی خود به سوی استفاده از فناوری های نوین گام بردارد. صنعت انفورماتیک بر پایه دانش و سرمایه انسانی بنا شده است و در کنار این دو است که تجهیزات و فناوری های نوین می توانند نقش لازمه را ایفا نمایند. چشم انداز این صنعت را برای اقتصاد ایران می توان مثبت ارزیابی نمود و ورود به این صنعت نیازمند اخذ مجوزهای خاصی است که همین امر مانعی در راه ورود رقبا می باشد. محصولات نرم افزاری و سامانه های بانکی شرکت خدمات انفورماتیک طیف کاملی از محصولات مورد نیاز صنعت بانکداری را شامل می شود. یکی از تفاوت های اصلی محصولات این شرکت با محصولات مشابهی که توسط رقبا ارائه می گردد توانمندی پردازش میلیونی تراکنش های در روز است. این ویژگی، محصولات شرکت را در میان محصولات سایر رقبا منحصر به فرد و بدون رقیب نموده است و هم اکنون در کلیه شعب بانکهای طرف قرارداد که از بزرگترین و مهم ترین باکهای کشور محسوب می شوند، در حال بهره برداری می باشند.
برخی از معیارهای مهم برای ارزیابی این صنعت عبارتند از تعداد کارت های الکترونیکی صادر شده به درگاههای پرداخت دانست.
جایگاه شرکت
شرکت خدمات انفورماتیک یکی از بزرگترین شرکتهای فعال کشور در زمینه فناوری اطلاعات محسوب میشود. خدمات انفورماتیک با تکیه بر نیروی انسانی متخصص خود موفق به کسب رتبه اول در میان شرکتهای رایانهای کشور براساس طبقهبندی صورت گرفته از سوی شورای عالی انفورماتیک شده است.
همچنین بر اساس طبقهبندی تکمیلی صورت گرفته از سوی انجمن شرکتهای انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک زمینههای فعالیت خود را در ۱۱ شاخه تخصصی اعلام کرده و در هر شاخه به صورت جداگانه حائز رتبه اول است:
- ارائه و پشتیبانی سخت افزاری کامپیوتر های بزرگ (Mainframe )
- ارائه و پشتیبانی بسته های نرم افزاری یا بسته های نرم افزارهای حامل محتوا
- ارائه و پشتیبانی نرم افزار های پایه، سیستم و ابزارها
- تولید و پشتیبانی نرم افزار های سفارشی مشتری
- مشاوره و نظارت بر اجرای طرحهای انفورماتیک و فناوری اطلاعات
- خدمات پشتیبانی
- آموزش و پژوهش
- سیستمهای ویژه
- امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات
- شبکه داده های رایانه ای و مخابراتی
- تولید و ارائه دستگاه های جانبی
شرکت های تابعه
پس از تأسیس شرکت خدمات انفورماتیک در سال ۱۳۷۲، بر اساس نیازها و کسب و کارهای جدید مطرح شده در صنعت بانکداری، تأسیس شرکتهای تابعه شامل شرکت خدمات انفورماتیک کیش (سال ۱۳۷۸)، شرکت داده ورزی فرادیس البرز (سال ۱۳۸۳)، شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش(سال۱۳۸۶) و شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش (سال ۱۳۹۰) در دستور کار قرار گرفت.
تغییرات سرمایه
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بوده که چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۲،۸۰۰،۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
ترکیب سهامداران
درآمد ارائه خدمات
درآمد ناشی از ارائه خدمات بالغ برر ۱۲۷۰ میلیارد تومان برای سال ۹۶ بوده است.
سود عملیاتی
سود عملیاتی شرکت طی سال های اخیر با رشد قابل توجهی روبرو شده است و از ۱۰۰ میلیارد در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید است.
درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت که در واقع سود تقسیمی شرکت های تابعه می باشد به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
سود خالص
روند صعودی با ثبات در سودسازی شرکت دیده می شود. سود شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ رشدی ۷۲ درصدی را شاهد بوده است.
جزئیات فروش و درآمد ارائه خدمات
شرح | درآمد | سهم از درآمد |
سایر | ۴۲۸,۷۸۵ | ۴% |
تراکنش | ۹,۴۹۸,۷۰۳ | ۷۹% |
پشتیبانی نرم افزار | ۱,۲۷۹,۳۷۴ | ۱۱% |
تعمیر و نگهداری ویست | ۱۵۵,۰۳۵ | ۱% |
تعمیر و نگهداری | ۱۹۶,۲۰۴ | ۲% |
فروش تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی | ۱۹,۰۷۵ | ۰% |
کارکرد ویست | ۵۱۶,۳۰۰ | ۴% |
جمع | ۱۲,۰۹۳,۴۷۶ | ۱۰۰% |
درآمدهای تراکنش حدود ۸۰ درصد از کل درآمدهای شرکت را تشکیل می دهد. قراردادهای مربوط به تراکنش ها ۵ ساله بسته شده است. درآمد ناشی از پشتیبانی نرم افزارها نیز با ۱۱ درصد از کل درآمد رتبه دوم را دارد. درآمد تراکنش ها ناشی از تعداد تراکنش و نرخ کارمزد هر تراکنش می باشد. تعداد تراکنش ها وابسته به میزان نفوذ و توسعه پرداخت الکترونیک در سطح کشور و همچنین سطح گردش پول در کشور می باشد. که میزان گردش پول نیز به عوامل متعددی وابسته است که یکی از آنها تورم است. در خصوص تعداد تراکنش ها طی سال های اخیر ناشی از میزان توسعه و نفوذ پرداخت الکترونیک، رشدهای قابل ملاحظه ای اتفاق افتاده است اما هر چه به جلو آمده ایم میزان رشد آنها کمتر و کمتر شده است. در خصوص افزایش تعداد تراکنش ها ناشی از تورم اما رشدی متناسب وجود خواهد داشت.
نتیجه گیری
پیشرفت های سریع فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، تحولات وسیع در عرصه تجارت و بانکداری الکترونیک را به همراه داشته و بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته است. طی دو دهه گذشته نظام بانکی کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با پیدایش روشهای نوین بانکداری الکترونیک شیوه های ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول اساسی شده و شرکت خدمات انفورماتیک نیز به عنوان شرکت پیشگام در ارائه خدمات نوین صنعت بانکداری کشور طی این سالها از فرصت ایجاد شده بهره گرفته که در نتیجه آن طی سالهای گذشته درآمد عملیاتی شرکت همواره رشد داشته است و رشد این درآمدها عمدتا ناشی از افزایش تعداد تراکنش های بانکی بوده که با توجه به ثبات نسبی در وضعیت درآمدها و سود آوری شرکت پیش بینی می شود در سال آتی نیز روند سودآوری و درآمدهای عملیاتی شرکت با ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد مواجه شود که به عبارتی می توان روی سود ۲۷۷ تومانی به ازای هر سهم در سال ۹۷ حساب نمود.
گروه تحلیل گری بتا سهم…