تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو ( پاکشو )
معرفی
شرکت گروه صنعتی پاکشو در سال ۱۳۵۱ با سرمایه اولیه ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال به ثبت رسید. در سال ۹۲ از شرکت تولیدی و شیمیایی پاکشو به گروه صنعتی پاکشو تغییر نام داد و در همین سال از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در بورس تهران پذیرفته شد. موضوع اصلی فعالیت شرکت تولید و توزیع محصولات بهداشتی، آرایشی و شیمیایی، واردات مواد اولیه و صادرات محصولات شرکت و انجام کلیه عملیاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با موضاعات فوق ارتباط داشته اند. تولیدات این شرکت با نام های گلرنگ، اوه، سافتلن، هوم پلاس، مریدنت و گلدنت در بازار ایران وجود دارد. از تولیدات سال های اولیه تاسیس میتوان از مایع ظرفشوئی، مایع سفید کننده، نرم کننده حوله و لباس، شیشه شوی، جرم گیر، شامپو فرش و موکت نام برد که درسال های بعد انواع شامپو، مایع دستشوئی، خمیردندان و نرم کننده موی سر در رنگ ها و بسته بندی های متنوع اضافه شده است.
سهامداران
سهامدار/دارنده | سهم | درصد |
شرکت گروه صنعتی گلرنگ-سهامی خاص- | ۵۸۵ M | ۵۸٫۵ |
شرکت گروه مهدسرمایه گذاری خاورمیانه-سهامی خاص | ۲۲۵ M | ۲۲٫۵۱ |
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ-سهامی خاص- | ۵۵ M | ۵٫۵۲ |
شرکت رستورانهای زنجیره ای گل فوده-سهامی خاص- | ۲۱ M | ۲٫۱۱ |
صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری کارآفرین | ۲۰ M | ۱٫۹۵ |
شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش-سهامی خاص- | ۱۶ M | ۱٫۵۸ |
سرمایه و ارزش بازاری شرکت در حال حاضر به ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰۰ میلیارد تومان می باشد.
سود و زیان
صورت سود و یان | واقعی ۹۵ | بودجه ۹۶ |
فروش | ۶,۶۰۱,۵۵۸ | ۷,۴۶۶,۸۴۱ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۴,۱۹۴,۷۱۸) | (۴,۸۶۸,۴۲۹) |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۴۰۶,۸۴۰ | ۲,۵۹۸,۴۱۲ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۵۷۰,۰۷۱) | (۶۲۱,۳۵۳) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | ۱,۶۵۱ | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۸۳۸,۴۲۰ | ۱,۹۷۷,۰۵۹ |
هزینه های مالی | (۴۰۵,۰۶۱) | (۳۶۴,۶۸۷) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۴۱,۲۲۳ | ۱۴۶,۸۸۱ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱,۵۷۴,۵۸۲ | ۱,۷۵۹,۲۵۳ |
مالیات | (۱۸۹,۰۳۷) | (۲۵۹,۲۵۶) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۳۸۵,۵۴۵ | ۱,۴۹۹,۹۹۷ |
سود (زیان) خالص | ۱,۳۸۵,۵۴۵ | ۱,۴۹۹,۹۹۷ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۱,۹۷۹ | ۱,۵۰۰ |
سرمایه | ۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۳۶% | ۳۵% |
پاکشو سود سال ۹۶ را در آخرین پیشبینی که بر اساس عملکرد شش ماهه میباشد، با افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۵۰۰ ریال به ازای هر سهم برآورد کرده است. شرکت در عملکرد نه ماهه ۶۲ درصد سود را محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش حدود ۲ درصدی دارد.
روند سودآوری
سودآوری شرکت در سال های گذشته روند افزایشی داشته و متوسط افزایش در هر سال حدود ۱۰ درصد بوده است.
حاشیه سود ناخالص
حاشیه سود ناخالص در سال های گذشته از ۳۲ درصد تا ۳۷ درصد در نوسان بوده است. حاشیه سود ناخالص برای سال جاری ۳۵ درصدی برآورد شده که در مجموع ۹ ماهه حدود ۳۷ درصد بوده است.
فروش بودجه
محصول | مقدار فروش (تن) | نرخ(ریال/تن) | مبلغ فروش (م.ر) | سهم در فروش |
مایعات | ۱۲۹,۳۲۵ | ۳۳,۱۴۶,۰۵۸ | ۴,۲۸۶,۶۱۴ | ۵۷% |
پودر و مایعات البسه | ۷۷,۶۱۸ | ۳۳,۸۴۳,۷۰۹ | ۲,۶۲۶,۸۸۱ | ۳۵% |
سایر | ۱ | ۵۵۳,۳۴۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵۳,۳۴۶ | ۷% |
مجموع | ۲۰۶,۹۴۴ | – | ۷,۴۶۶,۸۴۱ | ۱۰۰% |
در جدول فوق اطلاعات مربوط به مقدار، نرخ و مبلغ فروش پاکشو در بودجه ۹۶، همچنین سهم هر یک از محصولات و تاثیرگذاری آن ها در فروش شرکت نشان داده شده است. در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به فروش خواهیم پرداخت.
روند مبلغ فروش
فروش شرکت در سال های اخیر روند رو به افزایش داشته و برای سال ۹۶ نیز با افزایش ۱۳ درصدی، به مبلغ حدود ۷۴۶ میلیارد تومان برآورد شده است.
شرکت در عملکرد نه ماهه ۶۳ درصد مبلغ فروش را محقق کرده که حدود ۴ درصد بیشتر از عملکرد مشابه سال گذشته می باشد. با اضافه شدن عملکرد شرکت در دی ماه، فروش ۱۰ ماهه به حدود ۵۵۰ میلیارد تومان معادل با ۷۴ درصد بودجه رسیده است. بررسی عملکرد فصلی در سال های گذشته نشان میدهد که بیشترین فروش در سه ماهه پایانی سال اتفاق میافتد.
مقدار فروش
مقدار فروش در بودجه با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد شده است. با توجه به اینکه مقدار فروش برای سال های گذشته با واحد های مختلف بیان شده قابلیت مقایسه ندارند. شرکت در عملکرد نه ماهه ۶۲ درصد فروش را پوشش داده است که افزایش ۴ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته دارد.
نرخ فروش
در بودجه ۹۶ افزایش حدود ۸ درصدی نرخ در گروه مایعات و کاهش حدود ۱۰ درصدی در گروه پودر و مایعات البسه برآورد شده است. بررسی فروش ماهیانه شرکت نشان میدهد، نرخ فروش در نیمه دوم سال برای مایعات با افزایش و برای گروه پودر و مایعات البسه با کاهش همراه بوده و در ماه های بعدی همین نرخ ها تقریبا ثابت بوده است.
نرخ های فروش در دی ماه برای گروه مایعات ۹ درصد پایین تر و برای گروه پودر و مایع البسه ۱۴ درصد بالاتر بوده است.
بهای تمام شده فروش
عمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم می باشد. دستمزد و سربار سهم بسیار اندکی دارند. در بودجه افزایش حدود ۱۶ درصدی بهای تمام شده نسبت به سال گذشته برآورد شده که در نه ماهه ۶۲ درصد آن با افزایش حدود ۴ درصد نسبت به دوره مشابه تحمل شده است.
مواد مستقیم
شرح | مقدار مصرف ( تن ) | نرخ | مبلغ(م.ر) | سهم در مصرف |
سایر مواد اولیه | ۱۱۱,۱۶۶ | ۲۰,۳۶۲,۱۹۷ | ۲,۲۶۳,۵۸۴ | ۵۴% |
ادوات بسته بندی | ۲۴,۹۹۷ | ۶۵,۵۵۶,۷۰۷ | ۱,۶۳۸,۷۲۱ | ۳۹% |
اسانس و عصاره | ۵۷۱ | ۵۳۲,۸۳۸,۸۷۹ | ۳۰۴,۲۵۱ | ۷% |
مجموع | ۱۳۶,۷۳۴ | ۴,۲۰۶,۵۵۶ | ۱۰۰% |
در جدول فوق اطلاعات مربوط به مقدار، نرخ، مبلغ مصرف مواد اولیه و تاثیرگذاری هرکدام در بودجه ۹۶ آورده شده است. عمده ماده اولیه شرکت تحت عنوان سایر مواد اولیه ذکر شده است.
در بودجه ۹۶، افزایش حدود ۱۷ درصدی مبلغ مصرف مواد اولیه برآورد شده که در شش ماهه ۴۰ درصد آن تحمل شده است.
هزینه مالی
هزینه های مالی شرکت در سال های اخیر روند کاهشی داشته است.
منابع و مصارف ارزی
در بودجه ۹۶، شرکت صادرات حدود ۹ درصدی محصولات به مبلغ ارزی حدود ۱۶ میلیون دلاری با نرخ تسعیر ۳۹۵۰ تومانی را برآورد کرده است. صادرات شرکت در سال گذشته حدود ۸٫۴ میلیون دلار بوده است.
مصارف ارزی شرکت در بودجه ۹۶ حدود ۳۳٫۴ میلیون دلار با دلار ۳۵۲۴۷ ریالی برآورد شده است.
سود کارشناسی
مفروضات کارشناسی : نرخ فروش برای دو ماهه باقیمانده بر اساس نرخ های دی ماه در نظر گرفته شده است. سایر موارد مطابق با مفروضات بودجه.
صورت سود و یان | بودجه ۹۶ | کارشناسی |
فروش | ۷,۴۶۶,۸۴۱ | ۷,۵۱۰,۰۱۴ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۴,۸۶۸,۴۲۹) | (۴,۸۶۸,۴۲۹) |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۵۹۸,۴۱۲ | ۲,۶۴۱,۵۸۵ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۶۲۱,۳۵۳) | (۶۲۱,۳۵۳) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | – | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۹۷۷,۰۵۹ | ۲,۰۲۰,۲۳۲ |
هزینه های مالی | (۳۶۴,۶۸۷) | (۳۶۴,۶۸۷) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۴۶,۸۸۱ | ۱۴۶,۸۸۱ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱,۷۵۹,۲۵۳ | ۱,۸۰۲,۴۲۶ |
مالیات | (۲۵۹,۲۵۶) | (۲۶۵,۶۱۸) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۴۹۹,۹۹۷ | ۱,۵۳۶,۸۰۸ |
سود (زیان) خالص | ۱,۴۹۹,۹۹۷ | ۱,۵۳۶,۸۰۸ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۱,۵۰۰ | ۱,۵۳۷ |
سرمایه | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۳۵% | ۳۵% |
پاکشو در میان شرکت های فعال در این صنعت از لحاظ سرمایه، مقدار تولید و فروش در رتبه نخست می باشد اما با توجه به زمینه فعالیت شرکت و حضور رقبای متعدد و قدرتمند در صنعت مواد شوینده، شرکت برای افزایش سودآوری و حتی حفظ وضعیت فعلی خود، نیازمند ایجاد تقاضا در افراد جامعه از طریق ارائه محصولات متمایز و نوآورانه و سازگار با محیط زیست با استفاده از تکنولوژی های روز از جمله نانوتکنولوژی، می باشد.
گروه تحلیل گری بتا سهم…