تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو ( پاکشو )
معرفی
شرکت گروه صنعتی پاکشو در سال ۱۳۵۱ با سرمایه اولیه ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال به ثبت رسید. در سال ۹۲ از شرکت تولیدی و شیمیایی پاکشو به گروه صنعتی پاکشو تغییر نام داد و در همین سال از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در بورس تهران پذیرفته شد. موضوع اصلی فعالیت شرکت تولید و توزیع محصولات بهداشتی، آرایشی و شیمیایی، واردات مواد اولیه و صادرات محصولات شرکت و انجام کلیه عملیاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با موضاعات فوق ارتباط داشته اند. تولیدات این شرکت با نام های گلرنگ، اوه، سافتلن، هوم پلاس، مریدنت و گلدنت در بازار ایران وجود دارد. از تولیدات سال های اولیه تاسیس میتوان از مایع ظرفشوئی، مایع سفید کننده، نرم کننده حوله و لباس، شیشه شوی، جرم گیر، شامپو فرش و موکت نام برد که درسال های بعد انواع شامپو، مایع دستشوئی، خمیردندان و نرم کننده موی سر در رنگ ها و بسته بندی های متنوع اضافه شده است.
سهامداران
سهامدار/دارنده | میلیون سهم | درصد |
شرکت گروه صنعتی گلرنگ-سهامی خاص- | ۵۸۵ | ۵۸٫۵ |
شرکت گروه مهدسرمایه گذاری خاورمیانه-سهامی خاص | ۲۲۵ | ۲۲٫۵۱ |
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ-سهامی خاص- | ۷۱ | ۷٫۱ |
شرکت رستورانهای زنجیره ای گل فوده-سهامی خاص- | ۲۲ | ۲٫۱۸ |
شرکت بانک انصار-سهامی عام- | ۱۹ | ۱٫۸۵ |
صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری کارآفرین | ۱۴ | ۱٫۳۵ |
سرمایه و ارزش بازاری شرکت در حال حاضر به ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰۰ میلیارد تومان می باشد.
سود و زیان
صورت سود و یان | واقعی ۹۵ | بودجه ۹۶ |
فروش | ۶,۶۰۱,۵۵۸ | ۷,۴۶۲,۳۰۸ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۴,۱۹۴,۷۱۸) | (۴,۹۳۳,۶۲۹) |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۴۰۶,۸۴۰ | ۲,۵۲۸,۶۷۹ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۵۷۰,۰۷۱) | (۶۰۰,۰۹۴) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | ۱,۶۵۱ | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۸۳۸,۴۲۰ | ۱,۹۲۸,۵۸۵ |
هزینه های مالی | (۴۰۵,۰۶۱) | (۴۲۱,۶۸۷) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۴۱,۲۲۴ | ۲۱۰,۱۷۴ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱,۵۷۴,۵۸۳ | ۱,۷۱۷,۰۷۲ |
مالیات | (۱۸۵,۸۹۰) | (۲۱۰,۲۵۶) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۳۸۸,۶۹۳ | ۱,۵۰۶,۸۱۶ |
سود (زیان) خالص | ۱,۳۸۸,۶۹۳ | ۱,۵۰۶,۸۱۶ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۱,۳۸۹ | ۱,۵۰۷ |
سرمایه | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۳۶% | ۳۴% |
پاکشو سود سال ۹۶ را با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۵۰۷ ریال به ازای هر سهم برآورد کرده است. شرکت در عملکرد شش ماهه ۳۸ درصد سود را محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۵ درصدی دارد.
روند سودآوری
سودآوری شرکت در سال های گذشته همواره در حال افزایش بوده است.
حاشیه سود ناخالص
حاشیه سود ناخالص در سال های گذشته از ۳۲ درصد تا ۳۷ درصد در نوسان بوده است. حاشیه سود ناخالص برای سال جاری ۳۴ درصدی برآورد شده که در شش ماهه حدود ۳۷ درصد بوده است.
فروش بودجه
محصول | مقدار فروش (تن) | نرخ(ریال/تن) | مبلغ فروش (م.ر) | سهم در فروش |
مایعات | ۱۲۵,۲۴۳ | ۳۱,۰۱۲,۲۰۸ | ۳,۸۸۴,۰۶۲ | ۵۲% |
پودر و مایعات البسه | ۸۰,۳۴۶ | ۳۸,۲۳۸,۱۵۷ | ۳,۰۷۲,۲۸۳ | ۴۱% |
سایر | ۲ | ۲۵۲,۹۸۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۵۰۵,۹۶۳ | ۷% |
مجموع | ۲۰۵,۵۹۱ | ۳۶,۲۹۶,۸۶۱ | ۷,۴۶۲,۳۰۸ | ۱۰۰% |
در جدول فوق اطلاعات مربوط به مقدار، نرخ و مبلغ فروش پاکشو در بودجه ۹۶، همچنین سهم هر یک از محصولات و تاثیرگذاری آن ها در فروش شرکت نشان داده شده است. در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به فروش خواهیم پرداخت.
روند مبلغ فروش
فروش شرکت در سال های اخیر روند رو به افزایش داشته و برای سال ۹۶ نیز با افزایش ۱۳ درصدی، به مبلغ حدود ۷۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
شرکت در عملکرد شش ماهه ۴۱ درصد مبلغ فروش را محقق کرده که کمی بیشتر از عملکرد مشابه سال گذشته می باشد. تا کنون شرکت گزارش های مربوط به مهر و آبان را منتشر نکرده است.
مقدار فروش
مقدار فروش درر بودجه با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد شده است. با توجه به اینکه مقدار فروش برای سال های گذشته با واحد های مختلف بیان شده قابلیت مقایسه ندارند. شرکت در عملکرد شش ماهه ۴۱ درصد فروش را پوشش داده است که رشد ۴ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته دارد.
نرخ فروش
در بودجه ۹۶ افزایش حدود ۱ درصدی نرخ در گروه مایعات و حدود ۲ درصدی در گروه پودر و مایعات البسه برآورد شده است. متوسط نرخ های فروش گروه مایعات در سه ماهه دوم حدود ۵ درصد پایین تر و نرخ فروش گروه پودر و مایعات البسه حدود ۴ درصد بالاتر از بودجه بوده است.
بهای تمام شده فروش
شرح | بودجه ۹۶ | سهم از بهای تمام شده |
مواد مستقیم مصرفی | ۴,۳۳۹,۷۸۸ | ۸۸% |
دستمزد مستقیم تولید | ۱۵۳,۸۵۴ | ۳% |
سربار تولید | ۴۴۱,۱۵۳ | ۹% |
جمع | ۴,۹۳۴,۷۹۵ | ۱۰۰% |
عمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم می باشد و دستمزد و سربار سهم بسیار اندکی دارند. در بودجه افزایش حدود ۱۸ درصدی بهای تمام شده نسبت به سال گذشته برآورد شده و در شش ماهه ۳۹ درصد آن تحمل شده است.
مواد مستقیم
شرح | مقدار مصرف ( تن ) | نرخ | مبلغ(م.ر) | سهم در مصرف |
سایر مواد اولیه | ۱۰۲,۳۱۹ | ۲۳,۷۳۳,۰۲۱ | ۲,۴۲۸,۳۳۹ | ۵۶% |
ادوات بسته بندی | ۲۵,۵۲۵ | ۶۳,۶۰۴,۴۶۶ | ۱,۶۲۳,۵۰۴ | ۳۷% |
اسانس و عصاره | ۵۲۳ | ۵۵۰,۵۶۴,۰۵۴ | ۲۸۷,۹۴۵ | ۷% |
مجموع | ۱۲۸,۳۶۷ | ۴,۳۳۹,۷۸۸ | ۱۰۰% |
در جدول فوق اطلاعات مربوط به مقدار، نرخ، مبلغ مصرف مواد اولیه و تاثیرگذاری هرکدام در بودجه ۹۶ آورده شده است. در بودجه افزایش ۲۰ درصدی در مبلغ مصرف مواد اولیه، افزایش ۲۳ درصدی در نرخ سایر مواد اولیه و افزایش ۶ درصدی نرخ اسانس و عصاره برآورد شده است.
هزینه مالی
هزینه های مالی شرکت در سال های ۹۴ و ۹۵ روند کاهش داشته است اما برای سال ۹۶ با افزایش ۴ درصدی حدود ۴۲ میلیارد تومان، برآورد شده است.
منابع و مصارف ارزی
در بودجه ۹۶، شرکت صادرات حدود ۹ درصدی محصولات به مبلغ ارزی حدود ۱۶ میلیون دلاری با نرخ تسعیر ۳۹۵۰ تومانی را برآورد کرده است. صادرات شرکت در سال گذشته حدود ۸٫۴ میلیون دلار بوده است.
مصارف ارزی شرکت در بودجه ۹۶ حدود ۳۳٫۴ میلیون دلار با دلار ۳۵۲۴۷ ریالی برآورد شده است.
سود کارشناسی
مفروضات کارشناسی : متوسط نرخ های فروش برای کل سال بر اساس متوسط نرخ های فروش شرکت در شهریور ماه برای باقی سال در نظر گرفته شده است. سایر موارد مطابق با مفروضات بودجه.
صورت سود و یان | بودجه ۹۶ | کارشناسی |
فروش | ۷,۴۶۲,۳۰۸ | ۷,۶۴۹,۷۹۵ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۴,۹۳۳,۶۲۹) | (۴,۹۳۳,۶۲۹) |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۵۲۸,۶۷۹ | ۲,۷۱۶,۱۶۶ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۶۰۰,۰۹۴) | (۶۰۰,۰۹۴) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | – | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۹۲۸,۵۸۵ | ۲,۱۱۶,۰۷۲ |
هزینه های مالی | (۴۲۱,۶۸۷) | (۴۲۱,۶۸۷) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۲۱۰,۱۷۴ | ۲۱۰,۱۷۴ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱,۷۱۷,۰۷۲ | ۱,۹۰۴,۵۵۹ |
مالیات | (۲۱۰,۲۵۶) | (۲۳۳,۲۱۴) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۵۰۶,۸۱۶ | ۱,۶۷۱,۳۴۶ |
سود (زیان) خالص | ۱,۵۰۶,۸۱۶ | ۱,۶۷۱,۳۴۶ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۱,۵۰۷ | ۱,۶۷۱ |
سرمایه | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۳۴% | ۳۶% |
پاکشو در میان شرکت های فعال در این صنعت از لحاظ سرمایه، مقدار تولید و فروش در رتبه نخست می باشد اما با توجه به زمینه فعالیت شرکت و حضور رقبای متعدد و قدرتمند در صنعت مواد شوینده، شرکت برای افزایش سودآوری و حتی حفظ وضعیت فعلی خود، نیازمند ایجاد تقاضا در افراد جامعه از طریق ارائه محصولات متمایز و نوآورانه و سازگار با محیط زیست با استفاده از تکنولوژی های روز از جمله نانوتکنولوژی، می باشد.
شرکت درعملکرد شش ماهه ۵۴۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد حدود ۵ درصدی دارد. تا کنون گزارش مربوط به عملکرد شرکت در ماه های مهر آبان ارائه نشده است اما نرخ های فروش در ماه های قبل شرکت بهبود یافته و کمی بالاتر از نرخ های بودجه بوده است.
گروه تحلیل گری بتا سهم…