تحلیل بنیادی شرکت آسان پرداخت
معرفی شرکت
شرکت آسان پرداخت پرشین با هدف فعالیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی داده ها، در اردیبهشت سال ۸۸ تاسیس گردید. هدف این شرکت گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک می باشد و اجزای مختلف سیستم بر پایه “مقررات ناظر بر ارائه دهندگان خدمات پرداخت ” اداره نظام پرداخت بانک مرکزی و شرکت شاپرک در نظر گرفته شده و همچنین بگونه ای طراحی شده تا در برگیرنده طیف وسیعتری از انواع پرداخت الکترونیک باشد، این هدف با بکارگیری تجهیزات و ابزار ویژه پذیرش و انتقال تراکنش ها که در سیستم های پرداخت الکترونیک بروز دنیا استفاده میگردند میسر می باشد. این شرکت با عضویت در شاپرک و تحت نظارت بانک مرکزی، مجوز فعالیت در حوزه پرداختهای الکترونیک کشور در بسترهایی نظیر پایانه فروش (POS) ، موبایل (USSD) و اینترنت (IPG) را کسب نموده است.
ترکیب سهامداران
نام سهامدار | تعداد سهام | درصد مالکیت |
مهدی شهیدی | ۵۳۴,۰۶۴,۹۰۴ | ۲۷ |
حامد منصوری | ۵۲۳,۰۳۴,۸۹۶ | ۲۶ |
گسترش فناوری های نوین | ۳۶۱,۳۴۵,۰۳۲ | ۱۸ |
موسسه صندوق رفاه و تامن آتیه | ۳۶۰,۵۶۵,۰۳۲ | ۱۸ |
سایر سهامداران | ۲۲۰,۹۹۰,۱۳۶ | ۱۱ |
جمع | ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰ |
سرمایه شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان و ارزش بازاری در حال حاضر حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان می باشد.
بررسی جایگاه آسان پرداخت در صنعت
آسان پرداخت پرشین با سهم حدود ۱۴٫۳۱ درصدی، بعد از شرکت های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، از لحاظ تعداد تراکنش ها در سال ۹۵، در جایگاه سوم قرار گرفت. در ادامه سهم آپ از نظر تعداد تراکنش در مهر ماه سال جاری آورده شده است.
سهم آپ از لحاظ مبلغ تراکنش
آپ از نظر مبلغ تراکنش ها با سهم حدود ۶٫۵۳ درصدی در سال ۹۵ در جایگاه ششم قرار گرفت. در ادامه نمودار شرکت از این لحاظ در مهر ماه سال جاری آورده شده است. آپ از لحاظ تعداد تراکنش سهم بالایی دارد اما با توجه به این که تراکنش ها بیشتر به تراکنش های موبایلی مربوط میشود، مبلغ آن ناچیز است.
آپ سهم ۷٫۹۷ درصدی از نظر مبلغ تراکنش ها در مهر ماه داشته است.
تراکنش ها از طریق ابزارهای پذیرش شامل کارتخوان های فروشگاهی، پذیرش اینترنتی و پذیرش موبایلی انجام می شود که جزئیات این تراکنش ها و سهم هر یک از شرکت های فعال در این حوزه در جدول زیر نشان داده شده است.
همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، آپ سهم حدود ۱۱٫۲۱ درصدی از تعداد تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی، سهم ۴۱٫۵ درصدی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی و سهم ۶٫۲۳ درصدی از تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی در سال ۹۵ داشته است. لازم به ذکر است، شرکت بیشترین تعداد تراکنش های موبایلی را نسبت به سایر شرکت ها دارد. سهم آپ از نظر تعداد تراکنش در مهر ماه سال جاری از کارتخوان های فروشگاهی حدود ۱۳ درصد از تراکنش های اینترنتی حدود ۱۲ درصد و از تراکنش های موبایلی حدود ۴۰ درصد بوده است.
همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، آپ سهم حدود ۶٫۷۸ درصدی از مبلغ تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی، سهم ۴۴٫۱۴ درصدی از مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی و سهم ۰٫۶۹ درصدی از تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی در سال ۹۵ داشته است. سهم شرکت در مهر ماه سال جاری، از مبلغ تراکنش های فروشگاهی ۸٫۳۱ درصد، از تراکنش هایی اینترنتی ۱٫۳۴ درصد و از تراکنش های موبایلی ۴۲٫۸۲ درصد بوده است.
در نمودار فوق نسبت اثر بخشی کارتخوان های فروشگاهی نشان داده شده است. نسبت اثربخشی تعداد تراکنش ها را نسبت به تعداد پایانه های فروشگاهی نشان می دهد چنانچه این نسبت برابر با یک باشد بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقا به اندازه سهمی که در ابزارهای تراکنش دار دارد، از بازار تراکنشها به دست آورد و چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد یعنی شرکت بیشتر از سهمی که از ابزارهای مزبور دارد، موفق به جذب تراکنش شده است.
*نمودار ها و جدول استفاده شده، از گزارش های ارائه شده توسط شاپرک گرفته شده است.
ابزار های پذیرش شرکت
- دستگاه کارتخوان
- سامانه پرداخت اینترنتی
- سامانه پرداخت از طریق تلفن همراه ( سامانه پرداخت همراه #۷۳۳* و اپلیکیشن آپ)
صورت سود و زیان
صورت سود و یان | واقعی ۹۵ | بودجه ۹۶ |
درامد ارائه خدمات | ۲۹,۸۵۴,۲۹۴٫۰۰ | ۳۹,۱۵۸,۸۰۳٫۰۰ |
هزینه ارائه خدمات | (۲۷,۳۳۶,۲۰۰) | (۳۵,۸۰۳,۸۲۳) |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۵۱۸,۰۹۴ | ۳,۳۵۴,۹۸۰ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۵۵۷,۴۱۹) | (۵۱۴,۶۸۸) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | – | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۹۶۰,۶۷۵ | ۲,۸۴۰,۲۹۲ |
هزینه های مالی | (۱۲۲,۳۰۳) | (۱۲۸,۴۵۳) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | – | ۳۳۳ |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۲۶,۸۳۲ | ۲۵,۰۳۰ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱,۸۶۵,۲۰۴ | ۲,۷۳۷,۲۰۲ |
مالیات | – | – |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۸۶۵,۲۰۴ | ۲,۷۳۷,۲۰۲ |
سود (زیان) عملیات متوقف شده پس از اثر مالیاتی | – | – |
سود (زیان) خالص | ۱,۸۶۵,۲۰۴ | ۲,۷۳۷,۲۰۲ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۹۳۳ | ۱۳۶۹ |
سرمایه | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۸% | ۹% |
آسان پرداخت پرشین سود سال ۹۶ را با افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۳۶۹ ریال به ازای هر سهم برآورد کرده است و در عملکرد شش ماهه ۴۷ درصد سود هر سهم را محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، رشد ۷۶ درصدی دارد.
روند سودآوری
در نمودار فوق روند سودآوری شرکت در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۵ به علاوه بودجه ۹۶ نشان داده شده است. همانطور که مشاهده میکنید روند صعودی داشته است.
روند حاشیه سود ناخالص
در میان خدماتی که شرکت ارائه میدهد، فروش پین و اعتبار حاشیه سود ناخالص ۲ درصدی، درآمد کارمزد تراکنش شاپرک حاشیه ناخالص ۵۹ درصدی و پشتیبانی دستگاه های پوز حاشیه ناخالص ۵۲ درصدی دارند.
قرارداد ها و درآمد های شرکت
شرح | واقعی ۹۵ | بودجه ۹۶ | تغییرات |
پشتیبانی دستگاه های پوز بانکی | ۱,۸۲۹,۳۷۷ | ۲,۳۸۷,۶۵۰ | ۳۱% |
فروش پین و اعتبار | ۲۶,۳۸۹,۳۵۵ | ۳۴,۵۹۹,۳۵۰ | ۳۱% |
درآمد کارمزد تراکنش شاپرکی | ۱,۶۰۹,۵۱۶ | ۲,۱۴۰,۸۴۰ | ۳۳% |
سایر درآمدهای عملیاتی | ۲۶,۰۴۶ | ۳۰,۹۶۳ | ۱۹% |
جمع | ۲۹,۸۵۴,۲۹۴ | ۳۹,۱۵۸,۸۰۳ | ۳۱% |
در جدول فوق، درآمد و خدمات شرکت، در سال ۹۵ و در بودجه ۹۶ نشان داده است. آنچه که در این جدول میتواند گمراه کننده باشد، مبلغ بالای مربوط به درآمد حاصل از محل فروش شارژ می باشد که تنها حدود ۲ درصدش، آن هم به طور ناخالص عاید شرکت می شود. از لحاظ سود ناخالصی که هر کدام از خدمات بدست میدهد، درآمد کارمزد تراکنش های شاپرکی دارای ۳۸ درصد، پشتیبانی دستگاه های پوز بانکی دارای ۳۷ درصد و فروش شارژ دارای سهم ۲۵ درصدی میباشد. در ادامه جدول مربوط آورده شده است.
شرح خدمات یا فروش | سود ناخالص |
پشتیبانی دستگاه های پوز بانکی | ۱,۲۵۰,۶۷۴ |
فروش پین و اعتبار | ۸۲۷,۹۲۴ |
درآمد کارمزد تراکنش شاپرکی | ۱,۲۷۳,۰۶۵ |
سایر درآمدهای عملیاتی | ۳,۳۱۷ |
جمع | ۳,۳۵۴,۹۸۰ |
بررسی عملکرد شرکت در ۸ ماهه
شرح | پوشش ۸ ماهه |
فروش پین و اعتبار | ۶۳% |
درآمد کارمزد تراکنش شاپرکی | ۶۷% |
سایر درآمدهای عملیاتی | ۴۸% |
پشتیبانی دستگاه های پوز بانکی | ۶۶% |
مجموع | ۶۳% |
آپ در عملکرد هشت ماهه، به ترتیب ۶۷، ۶۶ و ۶۳ درصد درآمد کارمزد تراکنش شاپرکی، پشتیبانی دستگاه پوز بانکی و فروش شارژ را محقق کرده که نزدیک بودجه می باشد. در ادامه نمودار مربوط به روند درآمدی هر کدام از خدمات به صورت ماهیانه نشان داده شده است.
همانطور که در نمودارهای فوق مشاهده میشود، درآمد های شرکت در ماه های اخیر افزایش داشته است. در ادامه با توجه به فعالیت ماهیانه شرکت در هشت ماهه، برای ۴ ماهه آتی برآورد شده است.
صورت سود و یان | بودجه ۹۶ | کارشناسی |
درامد ارائه خدمات | ۳۹,۱۵۸,۸۰۳٫۰۰ | ۳۸,۴۹۰,۴۳۶٫۴۵ |
هزینه ارائه خدمات | (۳۵,۸۰۳,۸۲۳) | (۳۵,۱۹۲,۷۲۰) |
سود (زیان) ناخالص | ۳,۳۵۴,۹۸۰ | ۳,۲۹۷,۷۱۷ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۵۱۴,۶۸۸) | (۵۱۴,۶۸۸) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | – | – |
سود (زیان) عملیاتی | ۲,۸۴۰,۲۹۲ | ۲,۷۸۳,۰۲۹ |
هزینه های مالی | (۱۲۸,۴۵۳) | (۱۲۸,۴۵۳) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۳۳۳ | ۳۳۳ |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۲۵,۰۳۰ | ۲۵,۰۳۰ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۲,۷۳۷,۲۰۲ | ۲,۶۵۴,۵۷۶ |
مالیات | – | – |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۲,۷۳۷,۲۰۲ | ۲,۶۵۴,۵۷۶ |
سود (زیان) عملیات متوقف شده پس از اثر مالیاتی | – | – |
سود (زیان) خالص | ۲,۷۳۷,۲۰۲ | ۲,۶۵۴,۵۷۶ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۱۳۶۹ | ۱۳۲۷ |
سرمایه | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
گروه تحلیل گری بتا سهم…