صنعتی بهشهر (غبهشر)
معرفی شرکت
- شرکت صنعتی بهشهر در تاریخ ۱۳۳۰/۱/۱۹ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و در تاریخ ۱۳۳۰/۲/۱ در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران تحت نام شرکت سهامی پنبه پاک کنی بهشهر به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ ۱۳۷۳/۱۱/۱۸ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۷۳/۱۲/۲۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از بهرهبرداری از کارخانجات پنبه پاککنی، روغنکشی، تصفیه روغن و سایر کارخانجات و تولید انواع محصولات از قبیل روغن، پنبه، لینتر و کنجاله. شرکت صنعتی بهشهر (سهامی عام) بزرگترین و قدیمی ترین واحد تولید کننده انواع روغن گیاهی خوراکی (هیدروژنه، نیمه هیدروژنه، مایع،سرخ کردنی، قنادی و پخت و پز) در ایران است که در سال ۱۳۳۰ تاسیس گردید.این شرکت با توجه به افزایش میزان تقاضا در بازار های داخلی و خارجی در چند نوبت در سالهای گذشته اقدام به توسعه و نوسازی تاسیسات زیربنایی و تولیدی خود نموده است. سرمایه فعلی شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش بازاری آن ۷۷۰ میلیارد تومان است.
سهامداران
سهامدار/دارنده | سهم | درصد |
شرکت صافولابهشهر-سهامی خاص- | ۲ B | ۷۹٫۸۹ |
شرکت سرمایه گذاری سپه-سهامی عام- | ۸۰ M | ۲٫۶۷ |
شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد-سهامی خاص- | ۴۹ M | ۱٫۶۲ |
شرکت سرمایه گذاری پارس توشه-سهامی عام- | ۴۵ M | ۱٫۵ |
شرکت سرمایه گذاری وخدمات مدیریت صندوق بازنشستگ | ۳۹ M | ۱٫۲۹ |
صافولا یک هولدینگ بینالمللی تولید مواد غذایی عربستان سعودی است که دارای زیر مجموعههایی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا میباشد. ۱۰ درصد از سهام این شرکت، در اختیار دولت عربستان سعودی میباشد و مابقی سهام نیز در اختیار یک عربستانی به نام مأمون فالح سعید الوداد میباشد.
فروش
شرح | مقدار فروش بودجه | مبلغ فروش بودجه | نرخ فروش بودجه | سهم از فروش |
روغن نباتی آزاد | ۵۰۸,۹۹۹ | ۲۳,۳۹۸,۱۶۳ | ۴۵,۹۶۸,۹۷۶ | ۹۵% |
دانه های روغنی | ۸۵,۷۰۹ | ۱,۲۸۵,۶۲۷ | ۱۴,۹۹۹,۹۰۷ | ۵% |
روغن نباتی صادراتی | ۲,۰۰۰ | ۷۰,۰۰۰ | ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۰% |
جمع | ۵۹۶,۷۰۸ | ۲۴,۷۵۳,۷۹۰ | ۱۰۰% |
جمع کل فروش شرکت بالغ بر ۲۴۷۵ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۲۳۴۰ میلیارد آن مربوط به فروش روغن نباتی در بازار داخل ایران و به قیمت آزاد می باشد.
مبلغ فروش
طی سال های اخیر روندی با ثبات رشد مبلغ فروش شرکت مشهود می باشد به طوری که فروش شرکت از ۱۷۵۰میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۴۷۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.
مقدار فروش
مقدار فروش شرکت در سال ۹۵ نسبت به سال های گذشته آن متفاوت بوده است و ۱۰۰ هزار تن فروش انواع محصول در شرکت برای این سال و سال های بعد از آن شاهد رشد در مقدار فروش هستیم.
نرخ فروش
نرخ فروش محصولات به جز در سال ۹۵ در سایر سال ها روندی افزایش داشته است. آخرین افزایش نرخی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به روغن های خوارکی داده است مرداد ۹۵ بوده است که به میزان ۹ درصد اجازه افزایش نرخ به آنها داده شد. شرکت در بودجه ۹۶ نرخ فروش محصولات خود را بالا نبرده است.
بهای تمام شده فروش
شرح | ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ |
مواد مستقیم مصرفی | ۲۰,۸۳۰,۳۱۷ |
دستمزد مستقیم تولید | ۳۲۰,۵۴۱ |
سربار تولید | ۷۱۸,۶۵۳ |
جمع | ۲۱,۸۶۹,۵۱۱ |
بهای تمام شده فروش شرکت برای سال ۹۶ مبلغ ۲۱۸۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است. مواد مستقیم مصرفی ۲۰۸۳ میلیارد از کل بهای تمام شده را شامل می شود که نقش پررنگ بهای تمام شده فروش را نشان می دهد.
مواد مستقیم
شرح | واحد سنجش | مصرف | ||
مقدار | مبلغ | نرخ | ||
خرید داخلی | ||||
لوازم بسته بندی | مختلف | ۱ | ۹۳۴,۹۴۳ | |
دانه های روغنی | تن | ۸۵,۷۰۹ | ۱,۲۸۵,۶۲۸ | ۱۴,۹۹۹,۹۱۸ |
خرید خارجی | ||||
روغن خام | تن | ۵۲۳,۷۷۴ | ۱۷,۰۱۳,۴۹۱ | ۳۲,۴۸۲,۵۰۴ |
لوازم بسته بندی | مختلف | ۱ | ۱,۱۴۲,۷۰۷ | |
سایر | مختلف | ۱ | ۴۵۳,۵۴۸ | |
جمع | ۶۰۹,۴۸۶ | ۲۰,۸۳۰,۳۱۷ |
۲۰۸۳میلیارد مواد مستقیم مصرف می شود که ۱۷۰۰ میلیارد آن به صورت روغن خام وارد می شود. ۱۲۸ میلیارد دانه روغنی از داخل تهیه می شود و مابقی عمدتاً مربوط به هزینه های لوازم بسته بندی می شود. نرخ ارز مورد استفاده برای ورادات روغن خام، دلار مبادله ای با نرخ ۳۳۰۰۰ ریال به ازای هر دلار در نظر گرفته شده است. شرکت برای سال بعد با توجه به سیاست های ارزی دولت ممکن است با افزایش بهای تمام شده ناشی از یکسان سازی نرخ ارز مواجه شود که اگر شرکت موفق به افزایش نرخ فروش محصولات خود نشود، این موضوع می تواند سود شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.
نرخ خرید روغن خام
نرخ خرید روغن خام همواره روندی صعودی داشته است به طوری که ۱۸ درصد طی سالهای اخیر رشد داشته است.
حاشیه سود ناخالص شرکت
طی سال های اخیر به دلیل عدم افزایش متناسب در نرخ فروش محصولات و نرخ تهیه مواد اولیه حاشیه سود شرکت به شدت دچار افت شده است به به طوری که از بالای ۲۰ درصد در سال ۹۲ به ۱۰ درصد در سال ۹۵ افت نموده است.
سود خالص
سود خالص شرکت روندی نوسانی- نزولی داشته است که دلیل آن کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت بوده است.
صورت سود و زیان کارشناسی
صورت سود و یان | بودجه ۹۶ | کارشناسی ۹۶ |
فروش | ۲۴,۷۵۳,۷۹۰ | ۲۵,۹۷۹,۲۲۰ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | -۲۱,۸۳۷,۴۷۳ | -۲۱,۸۳۷,۴۷۳ |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۹۱۶,۳۱۷ | ۴,۱۴۱,۷۴۷ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | -۶۴۸,۰۳۷ | -۶۴۸,۰۳۷ |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | ۵۰,۵۰۰ | ۵۰,۵۰۰ |
سود (زیان) عملیاتی | ۲,۳۱۸,۷۸۰ | ۳,۵۴۴,۲۱۰ |
هزینه های مالی | -۹۴,۴۱۷ | -۹۴,۴۱۷ |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۸۸,۷۵۰ | ۸۸,۷۵۰ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۲,۳۱۳,۱۱۳ | ۳,۵۳۸,۵۴۳ |
مالیات | -۵۶۶,۷۱۳ | -۸۶۶,۹۴۴ |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱,۷۴۶,۴۰۰ | ۲,۶۷۱,۶۰۰ |
سود (زیان) عملیات متوقف شده پس از اثر مالیاتی | ۰ | ۰ |
سود (زیان) خالص | ۱,۷۴۶,۴۰۰ | ۲,۶۷۱,۶۰۰ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۵۸۲ | ۸۹۱ |
سرمایه | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سال مالی شرکت انتهای آذرماه هر سال می باشد. نرخ فروش محصولات در آخرین ماه و نرخ بودجه متفاوت از هم می باشند و شرکت محصولاتش را با نرخ هایی بالاتر از بودجه به فروش می رساند. با توجه به اینکه نرخ ارز مبادله افزایشی بوده است و همچنین با توجه به وجود نرخ تورم و اینکه آخرین افزایش نرخی که به این محصولات تعلق گرفته است مربوط به مرداد ۹۵ می باشد، احتمال افزایش نرخ فروش محصولات و یا حذف تخفیفات اعطایی وجود دارد. با این همه برای محاسبه سود کارشناسی فرض نموده ایم شرکت در ادامه سال مالی خود، بتواند همانند آخرین ماه محصولاتش را به فروش برساند. این موضوع سبب تعدیل مثبت سود هر سهم خواهد شد.
نکات مهم
- خالص مصارف ارزی شرکت بالغ بر ۵۹۳ میلیون دلار می باشد که عمدتاً با نرخ هر دلار ۳۲۰۰۰ هزار ریال تسعیر شده است در حالی که دولت برای سال ۹۶ بودجه خود را با نرخ ۳۳۰۰۰ ریال بسته است. اگر همین افزایش را در بهای تمام شده اعمال نماییم سود هر سهم به ۷۱۹ ریال کاهش می یابد.
- عوارض گمرکی واردات روغن پالم به نرخ ۲۶% و سایر روغن ها به نرخ۱۰% منظور شده است. تحقق عوارض گمرکی برآوردی جهت واردات انواع روغن خام به نرخ های فوق منوط به خرید دانه های روغنی از کشاورزان به میزان لازم و به نرخ های تضمینی مصوب دولت در سال مالی مورد گزارش میباشد.
- در برآورد خالص فروش سال مورد گزارش شرکت با توجه به پیش بینی های خود از وضعیت بازار فروش محصولات، تخفیفات فروش را به میزان حدودا ۴ درصد لحاظ نموده در حالیکه تخفیفات فروش واقعی اعطایی به مشتریان در دوره مالی ۱۱ ماهه منتهی به ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۵ به میزان حدودا” ۸ درصد بوده است. طبق اظهارات مدیریت شرکت، با توجه به افزایش نرخ ارز رسمی و نیز افزایش نرخ روغن خام در سال مالی مورد گزارش، شرکت به صورت تدریجی اقدام به حذف تخفیفات فروش خواهد نمود. بنابراین با عنایت به مراتب فوق، تحقق خالص فروش به مبلغ برآوردی منوط به بهبود شرایط بازار فروش محصولات شرکت و متعاقبا” حذف تخفیفات فروش فعلی میباشد.
گروه تحلیلی بتا سهم…