تحلیل بنیادی پارس خودرو
مقدمه: پارس خودرو از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا بوده که ععمدتا در زمینه تولید خودروهای سوازی و به تولید کننده پراید کارمزدی برای سایپا و محصولات لوکس گروه شناخته میشود که اخیرا به دلیل شایعه احتمال حضور رنوی فرانسه در ترکیب سهامداریش با اقبال بازار علی رغم تعدیل منفی و اعلام زیان همراه شده است
روند سود اوری سهم طی سالهای گذشته:
سال | سود هر سهم(ریال) | سود خالص(میلیارد ریال) |
۱۳۹۱ | (۱۴۵) | (۹۸۳) |
۱۳۹۲ | (۳۳۴) | (۲۲۶۱) |
۱۳۹۳ | (۴۷۲) | (۳۱۹۵) |
۱۳۹۴ | ۲۱ | ۱۴۳ |
همانطور که مشاهده میشود همچنان شرکت به دلیل عدم احیا در تولید و فروش محصولات و مشکلات در تولید برخی از خودروها و هزینه های سنگین با زیاندهی قابل توجهی همراه میباشد که شرکت برای سال ۹۴ پیشبینی تولیدات جدید و خروج از زیاندهی را دارد
پیشبینی سود سال ۹۴ شرکت:
شرح | پیشبینی حسابرسی نشده | واقعی حسابرسی نشده |
سال مالی منتهی به | ۹۴،۱۲،۲۹ | ۹۴،۳،۳۱ |
فروش | ۲۲،۷۳۷،۵۲۸ | ۱،۷۶۷،۷۱۵ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۱۸،۸۱۱،۷۷۹) | (۱،۸۹۰،۰۵۵) |
سود و زیان ناخالص | ۳،۹۲۵،۷۴۹ | (۱۲۲،۳۴۰) |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۱،۰۰۸،۳۰۱) | (۱۳۰،۵۰۶) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | (۲۹۳،۰۴۰) | (۱۵۸،۳۷۶) |
سود و زیان عملیاتی | ۲،۶۲۴،۴۰۸ | (۴۱۱،۲۲۲) |
هزینه های مالی | (۲،۵۲۹،۵۰۶) | (۶۲۴،۷۳۰) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۰ | ۰ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۴۸،۱۲۰ | ۱۴،۸۰۴ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | ۱۴۲،۰۲۲ | (۱،۰۲۱،۱۴۸) |
مالیات | ۰ | ۰ |
سود و زیان پس از کسرمالیات | ۱۴۲،۰۲۲ | (۱،۰۲۱،۱۴۸) |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۲۱ | (۱۵۱) |
سرمایه | ۶،۷۷۴،۰۰۰ | ۶،۷۷۴،۰۰۰ |
پارس خودرو برای سال ۹۴ سود۲۱ریالی را اعلام نموده است که در عملکرد ۳ماهه به زیان ۱۵۱ ریالی رسیده است
وضعیت تولیدات و فروش شرکت:
تولیدات و فروش شرکت عمدتا تندر و پراید میباشد
نوع محصول | واحد | مقدار فروشسال ۹۴ | قیمت فروش(هر واحد/تومان)سال۹۴
| مقدار فروش۳ماهه
| قیمت فروش(هر واحد /تومان)۳ماهه
|
تندر۹۰ | دستگاه | ۱۰،۰۰۰ | ۳۷،۴۶۰،۰۰۰ | ۸۱۵ | ۳۲،۱۸۷،۰۰۰ |
پراید | دستگاه | ۱۲۰،۰۰۰ | ۱،۹۰۰،۰۰۰ | ۱۸،۲۶۰ | ۱،۹۰۰،۰۰۰ |
تندراس ار | دستگاه | ۲۰،۰۰۰ | ۳۹،۲۷۹،۰۰۰ | ۲،۵۶۲ | ۳۴،۱۱۷،۰۰۰ |
ریچ | دستگاه | ۲،۵۰۰ | ۶۰،۸۸۲،۰۰۰ | ۲۲۹ | ۵۷،۸۹۵،۰۰۰ |
کلئوس | دستگاه | ۵۰۰ | ۱۳۳،۶۷۳،۰۰۰ | ۳۴ | ۱۳۴،۸۰۵،۰۰۰ |
برلینس اتوماتیک۳۳۰ | دستگاه | ۵،۰۰۰ | ۴۶،۸۳۵،۰۰۰ | ۱۳۰ | ۳۵،۲۵۳،۰۰۰ |
برلینس اتوماتیک۳۲۰ | دستگاه | ۵،۰۰۰ | ۴۳،۹۷۸،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
بی۹۰ | دستگاه | ۳،۰۰۰ | ۴۱،۰۳۲،۰۰۰ | ۳ | ۴۸،۶۶۶،۰۰۰ |
برلینس معمولی۳۲۰ | دستگاه | ۱،۰۰۰ | ۳۹،۷۸۲،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
ون دولوکس | دستگاه | ۱۵۰ | ۷۴،۸۴۴،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
برلینس معمولی۳۳۰ | دستگاه | ۱،۰۰۰ | ۳۸،۳۵۳،۰۰۰ | ۱۱۳ | ۳۸،۵۲۲،۰۰۰ |
شرکت نرخ فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی پیشبینی نموده است
صادرات و واردات شرکت:
این شرکت برای سال ۹۴ پیبشینی صادراتی ندارد اما واردات ۱۴۲،۳ میلیون دلاری قطعات با نرخ دلار۲۸۵۰ تومانی را در دستور کار دارد
این شرکت در عملکرد ۳ ماهه واردات ۷،۴ میلیون دلاری با دلار۲۸۵۰ تومانی را داشته است
واردات:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۴۲،۳۳۸،۰۰۰ | ۲۸،۵۰۰ | ۴،۰۵۶،۰۰۰ |
واردات۳ماهه:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۷،۳۹۳،۰۰۰ | ۲۸،۵۰۰ | ۲۱۰،۷۱۰ |
بررسی بهای تمام شده:
نام | مبلغ(میلیون ریال) | درصد تاثری گذاری |
مواد مستقیم | ۲۰،۴۰۳،۰۰۰ | ۸۷ |
دستمزد مستقیم | ۱،۱۳۸،۰۰۰ | ۵ |
سربار | ۱،۹۹۳،۰۰۰ | ۸ |
همانطور که مشاهده میشود بخش عمده ای از بهای تمام شده این شرکت را مواد اولیه تشکیل میدهد و در این بین نرخ مواد اولیه تاثیر بسزایی در سوداوری پارس خودرو دارد
مواد اولیه:
مصرف:
شرکت ریز مصرف مواد اولیه خود را منتشر نکرده است اما بنا بر استنادبهعملکرد ۳ ماهه قیمت خرید مواد اولیه و قطعات منفصله در سطوح مناسبی دیده شده است
سهامداران عمده:
نام سهامدار | درصد سهام |
سایپا | ۳۸،۲ |
نیوان ابتکار | ۳۱،۷ |
بیمه ایران | ۱،۳ |
سرمایه گذاری سایپا | ۱،۲ |
بیمه ملت | ۱،۷ |
نتیجه گیری:
شرکت نرخ فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی در نظر گرفته است امادر عملکرد ۳ ماهه تنها ۱۳ درصد از بودجه فروش خود را پوشش داده است
با توجه به رکود فعلی احتمال کاهش میزان فروش شرکت وجود دارد
به ازای کاهش هر ۱۰ درصد فروش شاهد بودجه ذیل خواهیم بود:
شرح | پیشبینی ۹۴ |
سال مالی منتهی به | ۹۴،۱۲،۲۹ |
فروش | ۲۰،۴۶۳،۰۰۰ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۱۶،۹۹۰،۰۰۰) |
سود و زیان ناخالص | ۳،۴۷۳،۰۰۰ |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۱،۰۰۸،۳۰۱) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | (۲۹۳،۰۴۰) |
سود و زیان عملیاتی | ۲،۱۷۱،۶۵۹ |
هزینه های مالی | (۲،۵۲۹،۵۰۶) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۰ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۴۸،۱۲۰ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | (۳۰۹،۷۲۷) |
مالیات | ۰ |
سود و زیان پس از کسرمالیات | (۳۰۹،۷۲۷) |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | (۴۶) |
سرمایه | ۶،۷۷۴،۰۰۰ |
هر ده درصد کاهش فروش میتواند زیان ۴۶ ریالی را برای سهم به ارمغان داشته باشد احتمال کاهش فروش ۳۰ درصدی به نسبت بودجه و شناسایی حداقل زیان ۱۵ تومانی در پارس خودرو وجود دارد
این زیان به صورت حداقلی بوده و قطعا در صورت عدم بهبود بازار فروش این زیان می تواند رشد بیشتری داشته باشد به خصوص اینکه در برخی محصولات نرخ فروش شرکت محقق نشده است
یکشنبه ۱۹ مهر۹۴