تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو

تیر ۱۳, ۱۳۹۴

برای دریافت فایل pdf  بر روی فایل   تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو کلیک کنید

تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو

شرکت گروه صنعتی پاکشو در سال ۱۳۵۱ با سرمایه اولیه ۳٫۵ میلیون ریال به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات شوینده در ایران به ثبت رسید . این شرکت در سال ۱۳۹۲ با تغییر نام از شرکت تولیدی و شیمیایی پاکشو به شرکت گروه صنعتی پاکشو تغییر نام داد. شرکت گروه صنعتی پاکشو لیدر بازار شوینده کشور به شمار می رود و حدود ۱۶% از بازار را در اختیار دارد. این شرکت با تولید انواع محصولات با نام های تجاری و برندهای معتبر برای طیف های مختلف از مصرف کنندگان و در اختیار داشتن سیستم قوی توزیع و فروش به عنوان بازیگران اصلی بازار ۲ میلیارد دلاری شوینده در ایران محسوب می شود. گروه صنعتی پاکشو ، بزرگترین شرکت تولیدکننده انواع شوینده در بازار سرمایه است و بیش از دو برابر جدی ترین رقبا ( شرکت پاکسان) فروش دارد. مهمترین رقبای پاکشو، شرکت های پاکسان ، تولی پرس ، کف و گلتاش هستند. شرکت در طیف گسترده ای از محصولات به تولید می پردازد. انواع پودر و مابع لباسشویی ، انواع قرص پاک کننده ، انواع شامپو ، مایعات ظرفشویی از تولیدات اصلی و نهایی این شرکت هستند. برخی از تولیدات به عنوان مواد میانی فرایند تولید به شمار می روند. از سوی دیگر برخی از مواد اولیه شرکت توسط سایر شرکت های گروه صنعتی گلرنگ تولید می شود. برندهای اصلی شرکت شامل گلرنگ ، اوه و سافتلن می باشد. شرکت در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ در بورس تهران عرضه شده است و از زمان عرضه تا تاریخ فعلی بازدهی مثبت۲۰ درصدی با وجود با بازدهی منفی ۲۰ درصدی شاخص بورس برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

سرمایه و سهامداران:

سرمایه گروه صنعتی پاکشو ۷۰۰ میلیارد ریال می باشد که این سرمایه در شهریور ۱۳۹۲ از ۳۰۰ به ۷۰۰ میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یافته است.

سهامدارتعداد سهام% به کل
شرکت گروه صنعتی گلرنگ     ۴۰۹,۵۰۲,۰۹۷۵۸٫۵۰
شرکت گروه مهدسرمایه گذاری خاورمیانه     ۱۵۷,۵۸۳,۶۶۰۲۲٫۵۱
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ       ۶۳,۰۰۱,۲۰۰۹٫۰۰
سایر سهامداران       ۲۵,۴۵۶,۴۱۲۳٫۶۴
شرکت بانک انصار       ۱۷,۴۲۴,۹۱۸۲٫۴۹
شرکت مدیریت سرمایه آرین تدبیر       ۱۳,۵۳۴,۴۲۸۱٫۹۳
شرکت رستورانهای زنجیره ای گل فوده       ۱۳,۴۹۷,۲۸۵۱٫۹۳
تعداد کل سهام     ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱۰۰

سهام شناور براساس اعلام شرکت بورس ، برابر با ۶% است.

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در رتبه نخست فروش در بین شرکت های بورسی صنعت شوینده قرار دارد.

paksho940413

     منبع: گزارش فعالیت هیئت مدیره سال ۹۳

شرکت های تولید کننده داخل با افزایش نرخ ارز در سالهای ابتدایی دهه حاضر فرصت مناسبی برای رشد و افزایش سهم بازار پبدا کردند. با افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت کالاهای خارجی مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی سوق پبدا کردند. اما فقط تولیدکنندگانی از این فرصت بهره دائمی خواهند برد و سهم بازار خود را حفظ خواهند کرد که با افزایش کیفیت محصولات خود با وجود افزایش قدرت خرید مردم در سال های آتی اعتماد مصرف کنندگان داخل را جلب کرده باشند و مردم بین استفاده از کالاهای خارجی و داخلی تفاوت معناداری احساس ننمایند.

جایگاه شرکت در بورس:

pak940413

شرکت در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ با قیمت ۱۰,۵۰۰ ریال وارد بورس گردید.

همبستگی شرکت با شاخص صنعت شیمیایی و شاخص بورس حدود ۳۰درصد می باشد که نشان دهنده این است که روند صنعت شوینده تقریبا متفاوت از صنعت شیمیایی که عمدتا شرکت های پتروشیمی هستند و روند بازار بورس می باشد. همچنین بتای این صنعت حدود ۰٫۸۵ می باشد که شرکت در روند های رکودی بازار بهتر از بازار و در روندهای مثبت بازار  دارای بدتری از بازار می باشد. از ابتدای سال ۹۳ که این شرکت وارد بورس گردیده روند بازار منفی بوده و با وجود بازدهی منفی ۲۰درصدی در این دوره این شرکت بازدهی مثبت ۲۰درصدی داشته است.

مقدار تولید و فروش:

نوع گروه یا محصولواحدمقدار فروشنرخ هر تن- ریالمبلغ کل – میلیون ریال
پیش بینی دوره منتهی بهواقعی دوره منتهی بهپیش بینی دوره منتهی بهواقعی دوره منتهی بهپیش بینی دوره منتهی بهواقعی دوره منتهی به
۱۳۹۴/۱۲/۲۹۱۳۹۳/۱۲/۲۹۱۳۹۴/۱۲/۲۹۱۳۹۳/۱۲/۲۹۱۳۹۴/۱۲/۲۹۱۳۹۳/۱۲/۲۹
پودر و مایعات البسهتن۷۴,۵۴۶۷۰,۳۴۲۳۸,۷۴۹,۴۵۷۳۷,۴۸۲,۹۴۰۲,۸۸۸,۶۱۷۲,۶۳۶,۶۲۵
مایعاتتن۱۳۸,۱۴۴۱۲۵,۸۸۷۲۹,۷۵۶,۹۷۸۲۷,۴۶۰,۰۹۵۴,۱۱۰,۷۴۸۳,۴۵۶,۸۶۹
سایرتن۴,۳۳۲۱۰,۱۲۷۷۴,۳۳۸,۱۸۱۴۷,۷۵۲,۱۴۸۳۲۲,۰۳۳۴۸۳,۵۸۶
جمع۲۱۷,۰۲۲۲۰۶,۳۵۶۷,۳۲۱,۳۹۸۶,۵۷۷,۰۸۰

 بهای تمام شده:

شرح۱۳۹۴/۱۲/۲۹۱۳۹۳/۱۲/۲۹
مواد مستقیم مصرفی۴,۴۳۴,۱۰۸۴,۲۶۳,۲۹۰
دستمزد مستقیم تولید۱۳۶,۲۲۶۱۱۴,۰۸۰
سربار تولید۳۶۹,۱۲۳۳۰۰,۶۸۱
جمع هزینه‌های تولید۴,۹۳۹,۴۵۷۴,۶۷۸,۰۵۱
موجودی کالای ساخته شده اول دوره۵۰,۵۶۹۴۸,۶۰۶
موجودی کالای ساخته شده پایان دوره-۵۵,۰۱۴-۵۰,۵۶۹
بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارایه شده۴,۹۳۵,۰۱۲۴,۶۷۶,۰۸۸

صورت سود و زیان بر اساس اطلاعات شرکت:

شرحپیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹واقعیواقعی
دوره منتهی بهدوره منتهی به
۱۳۹۳/۱۲/۲۹۱۳۹۲/۱۲/۲۹
(حسابرسی شده)(حسابرسی شده)
فروش خالص۷,۳۲۱,۳۹۸۶,۵۷۷,۰۸۰۵,۶۳۹,۸۷۵
بهای تمام شده فروش۴,۹۳۵,۰۱۲--۴,۳۸۱,۷۶۲۳,۸۳۶,۷۵۲-
سود (زیان) ناخالص۲,۳۸۶,۳۸۶۲,۱۹۵,۳۱۸۱,۸۰۳,۱۲۳
هزینه های اداری, عمومی و فروش۴۵۲,۰۱۹--۳۷۵,۴۷۳-۳۰۷,۰۹۵
سایر درآمدها (هزینه های) عملیاتی۲۲,۵۸۸۳۳,۱۵۴
سود (زیان) عملیاتی۱,۹۳۴,۳۶۷۱,۸۴۲,۴۳۳۱,۵۲۹,۱۸۲
هزینه های مالی۴۷۸,۳۰۰--۴۶۱,۴۶۸-۴۴۵,۵۵۴
خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی۱۴۲,۹۳۴۲۶,۸۸۰۵۴,۷۸۴
سود (زیان)  قبل از مالیات۱,۵۹۹,۰۰۱۱,۴۰۷,۸۴۵۱,۱۳۸,۴۱۲
مالیات بر درآمد۱۷۹,۵۲۶--۱۱۶,۵۷۷-۸۶,۵۷۸
سود (زیان) خالص۱,۴۱۹,۴۷۵۱,۲۹۱,۲۶۸۱,۰۵۱,۸۳۴
سود هر سهم پس از کسر مالیات۲,۰۲۸۱,۸۴۵۱,۵۰۳
سرمایه۷۰۰,۰۰۰۷۰۰,۰۰۰۷۰۰,۰۰۰

 برآورد کارشناسی:

شرکت های شوینده به دلیل مدل قیمت گذاری ، تا حدود زیادی تحت نظارت سازمان حمایت هستند و تغییرات نرخ نیاز به مجوز دارد. با این حال به دلیل کاهش قیمت نفت ، برخی از مواد اولیه این صنعت کاهش نرخ داشته است. در نتیجه با فرض حفظ سهم بازار و فروش و عدم رقابت منفی از سوی رقبا و البته عدم مجوز افزایش نرخ جدید ، انتظار می رود پاکشو در سال جاری حدود ۲۴۰ تومان سود محقق سازد.

فروش محصولات۱۳۹۴۱۳۹۵
نام محصولواحد سنجشمقدارنرخ متوسط – میلیون ریالمبلغ – میلیون ریالمقدارنرخ متوسط – میلیون ریالمبلغ – میلیون ریال
فروش داخلی
پودر و مایعات البسهتن۶۶,۶۱۰۳۹٫۵۶۲,۶۳۵,۰۹۷۶۹,۹۴۰۴۱٫۵۴۲,۹۰۵,۱۹۴
انواع شامپوتن۳۱,۴۰۳۵۴٫۹۵۱,۷۲۵,۵۷۴۳۲,۹۷۴۵۷٫۷۰۱,۹۰۲,۴۴۶
مایعات ظرفشویی و دستشوییتن۵۳,۰۰۵۳۰٫۱۸۱,۵۹۹,۶۷۳۵۵,۶۵۵۳۱٫۶۹۱,۷۶۳,۶۳۹
مایعات پاک کننده سطوحتن۵۴,۵۸۴۱۴٫۴۹۷۹۰,۷۵۸۵۷,۳۱۳۱۵٫۲۱۸۷۱,۸۱۱
خمیردندان و دهان شئیهتن۷۱۳۱۹۸٫۴۹۱۴۱,۵۱۳۷۴۹۲۰۸٫۴۱۱۵۶,۰۱۸
شامپو فرش و موکتتن۳۲۴۲۶٫۱۴۸,۴۸۰۳۴۱۲۷٫۴۴۹,۳۴۹
سایرتن۳,۷۹۴۵۲٫۵۹۱۹۹,۵۰۰۳,۹۸۳۵۵٫۲۲۲۱۹,۹۴۹
فروش خارجی
پودر و مایعات البسهتن۱۱,۶۶۳۳۴٫۱۲۳۹۷,۹۵۱۱۲,۲۴۷۳۵٫۸۳۴۳۸,۷۴۱
مایعات ظرفشویی و دستشوییتن۴,۱۳۱۳۰٫۳۶۱۲۵,۴۰۲۴,۳۳۷۳۱٫۸۸۱۳۸,۲۵۵
انواع شامپوتن۱,۰۵۵۴۷٫۷۸۵۰,۴۱۷۱,۱۰۸۵۰٫۱۷۵۵,۵۸۵
مایعات پاک کننده سطوحتن۵۱۲۱۷٫۶۸۹,۰۵۹۵۳۸۱۸٫۵۶۹,۹۸۸
سایرتن۷۷۵۲٫۷۸۴,۰۴۶۸۰۵۵٫۴۲۴,۴۶۰
جمع خالص فروش۲۲۷,۸۷۲۷,۶۸۷,۴۶۹۲۳۹,۲۶۶۸,۴۷۵,۴۳۵

احتمال می رود بازار در سال ۹۴ کشش بیشتری همزمان با افزایش قدرت خرید مردم جهت خرید محصولات بهداشتی داخلی داشته باشد. و بر این سال در پیش بینی تولید سال ۹۴ رشد ۵درصدی نسبت به بودجه در نظر گرفته شده است. ولی قیمت محصولات بر مبنای بودجه خواهد بود.

صورت سود و زیانپیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹پیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
فروش خالص۷,۶۸۷,۴۶۹۸,۴۷۵,۴۳۵
بهای تمام شده فروش-۵,۰۴۴,۵۸۰-۵,۵۹۳,۹۸۵
سود (زیان) ناخالص۲,۶۴۲,۸۸۹۲,۸۸۱,۴۵۰
هزینه های اداری, عمومی و فروش-۴۵۲,۰۱۹-۴۹۷,۲۲۱
سایر درآمدها (هزینه های) عملیاتی
سود (زیان) عملیاتی۲,۱۹۰,۸۷۰۲,۳۸۴,۲۲۹
هزینه های مالی-۴۷۸,۳۰۰-۵۰۱,۴۶۸
خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی۱۴۲,۹۳۴۱۴۲,۹۳۴
سود (زیان)  قبل از مالیات۱,۸۵۵,۵۰۴۲,۰۲۵,۶۹۵
مالیات بر درآمد-۲۱۱,۱۵۱-۲۳۲,۱۳۵
سود (زیان) خالص۱,۶۴۴,۳۵۲۱,۷۹۳,۵۶۰
سود هر سهم پس از کسر مالیات۲,۳۴۹۲,۵۶۲
سرمایه۷۰۰,۰۰۰۷۰۰,۰۰۰

فروض پیش بینی:

شرکت رشد ۵درصدی در تولید و فروش محصولات در سال ۹۴ و ۹۵ نسبت به پیش بینی ۹۴ داشته باشد.

نرخ فروش محصولات در سال ۹۴ بدون تغییر نسبت به پیش بینی شرکت داشته باشد و برای سال ۹۵ نرخ فروش محصولات رشد ۵درصدی داشته باشد.

نرخ خرید مواد اولیه در سال ۹۴ بدون تغییر و برای سال ۹۵ رشد ۵درصدی داشته باشد.

برای سال ۹۵ نرخ دلار در قیمت ۳۲,۰۰۰ ریال یکسان خواهد شد و بر این اساس بهای تمام شده رشد ۴درصدی خواهد داشت.

 تحلیل حساسیت:

     قیمت                 مقدار فروشبدون تغییر۵درصد۱۰درصد۱۵درصد
بدون تغییر۲,۰۲۸۲,۳۴۹۲,۵۳۷۲,۷۲۴
۵درصد۲,۴۸۶۲,۸۳۰۳,۰۴۱۳,۲۵۱
۱۰درصد۲,۹۴۵۳,۳۱۲۳,۵۴۵۳,۷۷۹
۱۵درصد۳,۴۰۳۳,۷۹۳۴,۰۵۰۴,۳۰۶

برمبنای اطلاعات سال مالی ۹۴ و با فرض عدم تغییر نرخ مواد اولیه و فقط با اتکا به تغییرات نرخ و مقدار فروش واکنش سود هر سهم برآورد  می گردد. لذا این تحلیل حساسیت نشان دهنده این است که هر تغییر ۵درصدی در نرخ فروش سود را به اندازه ۱۰ درصد ، هر تغییر ۵درصدی در مقدار فروش سود را ۷درصد و هر تغییر ۵درصدی در نرخ و مقدار فروش، سود را ۲۰درصد افزایش خواهد داد. البته قابل ذکر می باشد در صورتیکه مقدار فروش به اندازه سال ۹۳ باشد و نرخ خرید مواد اولیه نسبت به سال ۹۳ رشد ۵درصدی داشته باشد( طبق فروض بودجه۹۴) سود هر سهم در سال ۹۴ رقم ۱,۷۰۰ ریال برآورد می گردد.

ارزشگذاری:

روند گزارش دهی سود هر سهم
 نوع گزارش دوره۱۳۹۱۱۳۹۲۱۳۹۳۱۳۹۴
 پیش بینی اولین۲,۳۷۴۱,۴۸۹۱,۶۸۵۲,۰۲۸
 سه ماهه۲,۳۷۴۱,۴۸۹۱,۸۸۷
 شش مامه۲,۳۷۴۱,۴۸۹۱,۹۰۹
 نه مامه۲,۳۷۴۱,۴۸۹۱,۹۰۹
 محقق شده نهایی۲,۳۷۴۱,۵۰۳۱,۸۴۴

روند گزارش دهی این شرکت نشان دهنده این است که شرکت انحراف اندکی در سود پیش بینی و تحقق یافته دارد. بنابراین شرکت طبق روال گذشته بایستی انحراف اندکی در سود تحقق یافته سال قبل داشته باشد.

طبق مدل های ارزشگذاری موجود مانند مدل گوردن، با نرخ رشد ۵ درصدی، نرخ تنزیل ۲۵درصد و با فرض تقسیم سود ۸۰درصد ارزش ذاتی هر سهم این شرکت ۱۱,۵۰۰ ریال برآورد می گردد.

شنبه ۱۳ تیر ۹۴

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم