برای دریافت فایل pdf بر روی فایل تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو کلیک کنید
تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو
شرکت گروه صنعتی پاکشو در سال ۱۳۵۱ با سرمایه اولیه ۳٫۵ میلیون ریال به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات شوینده در ایران به ثبت رسید . این شرکت در سال ۱۳۹۲ با تغییر نام از شرکت تولیدی و شیمیایی پاکشو به شرکت گروه صنعتی پاکشو تغییر نام داد. شرکت گروه صنعتی پاکشو لیدر بازار شوینده کشور به شمار می رود و حدود ۱۶% از بازار را در اختیار دارد. این شرکت با تولید انواع محصولات با نام های تجاری و برندهای معتبر برای طیف های مختلف از مصرف کنندگان و در اختیار داشتن سیستم قوی توزیع و فروش به عنوان بازیگران اصلی بازار ۲ میلیارد دلاری شوینده در ایران محسوب می شود. گروه صنعتی پاکشو ، بزرگترین شرکت تولیدکننده انواع شوینده در بازار سرمایه است و بیش از دو برابر جدی ترین رقبا ( شرکت پاکسان) فروش دارد. مهمترین رقبای پاکشو، شرکت های پاکسان ، تولی پرس ، کف و گلتاش هستند. شرکت در طیف گسترده ای از محصولات به تولید می پردازد. انواع پودر و مابع لباسشویی ، انواع قرص پاک کننده ، انواع شامپو ، مایعات ظرفشویی از تولیدات اصلی و نهایی این شرکت هستند. برخی از تولیدات به عنوان مواد میانی فرایند تولید به شمار می روند. از سوی دیگر برخی از مواد اولیه شرکت توسط سایر شرکت های گروه صنعتی گلرنگ تولید می شود. برندهای اصلی شرکت شامل گلرنگ ، اوه و سافتلن می باشد. شرکت در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ در بورس تهران عرضه شده است و از زمان عرضه تا تاریخ فعلی بازدهی مثبت۲۰ درصدی با وجود با بازدهی منفی ۲۰ درصدی شاخص بورس برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.
سرمایه و سهامداران:
سرمایه گروه صنعتی پاکشو ۷۰۰ میلیارد ریال می باشد که این سرمایه در شهریور ۱۳۹۲ از ۳۰۰ به ۷۰۰ میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یافته است.
سهامدار | تعداد سهام | % به کل |
شرکت گروه صنعتی گلرنگ | ۴۰۹,۵۰۲,۰۹۷ | ۵۸٫۵۰ |
شرکت گروه مهدسرمایه گذاری خاورمیانه | ۱۵۷,۵۸۳,۶۶۰ | ۲۲٫۵۱ |
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ | ۶۳,۰۰۱,۲۰۰ | ۹٫۰۰ |
سایر سهامداران | ۲۵,۴۵۶,۴۱۲ | ۳٫۶۴ |
شرکت بانک انصار | ۱۷,۴۲۴,۹۱۸ | ۲٫۴۹ |
شرکت مدیریت سرمایه آرین تدبیر | ۱۳,۵۳۴,۴۲۸ | ۱٫۹۳ |
شرکت رستورانهای زنجیره ای گل فوده | ۱۳,۴۹۷,۲۸۵ | ۱٫۹۳ |
تعداد کل سهام | ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰ |
سهام شناور براساس اعلام شرکت بورس ، برابر با ۶% است.
جایگاه شرکت در صنعت:
شرکت در رتبه نخست فروش در بین شرکت های بورسی صنعت شوینده قرار دارد.
منبع: گزارش فعالیت هیئت مدیره سال ۹۳
شرکت های تولید کننده داخل با افزایش نرخ ارز در سالهای ابتدایی دهه حاضر فرصت مناسبی برای رشد و افزایش سهم بازار پبدا کردند. با افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت کالاهای خارجی مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی سوق پبدا کردند. اما فقط تولیدکنندگانی از این فرصت بهره دائمی خواهند برد و سهم بازار خود را حفظ خواهند کرد که با افزایش کیفیت محصولات خود با وجود افزایش قدرت خرید مردم در سال های آتی اعتماد مصرف کنندگان داخل را جلب کرده باشند و مردم بین استفاده از کالاهای خارجی و داخلی تفاوت معناداری احساس ننمایند.
جایگاه شرکت در بورس:
شرکت در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ با قیمت ۱۰,۵۰۰ ریال وارد بورس گردید.
همبستگی شرکت با شاخص صنعت شیمیایی و شاخص بورس حدود ۳۰درصد می باشد که نشان دهنده این است که روند صنعت شوینده تقریبا متفاوت از صنعت شیمیایی که عمدتا شرکت های پتروشیمی هستند و روند بازار بورس می باشد. همچنین بتای این صنعت حدود ۰٫۸۵ می باشد که شرکت در روند های رکودی بازار بهتر از بازار و در روندهای مثبت بازار دارای بدتری از بازار می باشد. از ابتدای سال ۹۳ که این شرکت وارد بورس گردیده روند بازار منفی بوده و با وجود بازدهی منفی ۲۰درصدی در این دوره این شرکت بازدهی مثبت ۲۰درصدی داشته است.
مقدار تولید و فروش:
نوع گروه یا محصول | واحد | مقدار فروش | نرخ هر تن- ریال | مبلغ کل – میلیون ریال | |||
پیش بینی دوره منتهی به | واقعی دوره منتهی به | پیش بینی دوره منتهی به | واقعی دوره منتهی به | پیش بینی دوره منتهی به | واقعی دوره منتهی به | ||
۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ | ||
پودر و مایعات البسه | تن | ۷۴,۵۴۶ | ۷۰,۳۴۲ | ۳۸,۷۴۹,۴۵۷ | ۳۷,۴۸۲,۹۴۰ | ۲,۸۸۸,۶۱۷ | ۲,۶۳۶,۶۲۵ |
مایعات | تن | ۱۳۸,۱۴۴ | ۱۲۵,۸۸۷ | ۲۹,۷۵۶,۹۷۸ | ۲۷,۴۶۰,۰۹۵ | ۴,۱۱۰,۷۴۸ | ۳,۴۵۶,۸۶۹ |
سایر | تن | ۴,۳۳۲ | ۱۰,۱۲۷ | ۷۴,۳۳۸,۱۸۱ | ۴۷,۷۵۲,۱۴۸ | ۳۲۲,۰۳۳ | ۴۸۳,۵۸۶ |
جمع | ۲۱۷,۰۲۲ | ۲۰۶,۳۵۶ | ۷,۳۲۱,۳۹۸ | ۶,۵۷۷,۰۸۰ |
بهای تمام شده:
شرح | ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ |
مواد مستقیم مصرفی | ۴,۴۳۴,۱۰۸ | ۴,۲۶۳,۲۹۰ |
دستمزد مستقیم تولید | ۱۳۶,۲۲۶ | ۱۱۴,۰۸۰ |
سربار تولید | ۳۶۹,۱۲۳ | ۳۰۰,۶۸۱ |
جمع هزینههای تولید | ۴,۹۳۹,۴۵۷ | ۴,۶۷۸,۰۵۱ |
موجودی کالای ساخته شده اول دوره | ۵۰,۵۶۹ | ۴۸,۶۰۶ |
موجودی کالای ساخته شده پایان دوره | -۵۵,۰۱۴ | -۵۰,۵۶۹ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارایه شده | ۴,۹۳۵,۰۱۲ | ۴,۶۷۶,۰۸۸ |
صورت سود و زیان بر اساس اطلاعات شرکت:
شرح | پیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | واقعی | واقعی |
دوره منتهی به | دوره منتهی به | ||
۱۳۹۳/۱۲/۲۹ | ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ | ||
(حسابرسی شده) | (حسابرسی شده) | ||
فروش خالص | ۷,۳۲۱,۳۹۸ | ۶,۵۷۷,۰۸۰ | ۵,۶۳۹,۸۷۵ |
بهای تمام شده فروش | ۴,۹۳۵,۰۱۲- | -۴,۳۸۱,۷۶۲ | ۳,۸۳۶,۷۵۲- |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۳۸۶,۳۸۶ | ۲,۱۹۵,۳۱۸ | ۱,۸۰۳,۱۲۳ |
هزینه های اداری, عمومی و فروش | ۴۵۲,۰۱۹- | -۳۷۵,۴۷۳ | -۳۰۷,۰۹۵ |
سایر درآمدها (هزینه های) عملیاتی | ۲۲,۵۸۸ | ۳۳,۱۵۴ | |
سود (زیان) عملیاتی | ۱,۹۳۴,۳۶۷ | ۱,۸۴۲,۴۳۳ | ۱,۵۲۹,۱۸۲ |
هزینه های مالی | ۴۷۸,۳۰۰- | -۴۶۱,۴۶۸ | -۴۴۵,۵۵۴ |
خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۴۲,۹۳۴ | ۲۶,۸۸۰ | ۵۴,۷۸۴ |
سود (زیان) قبل از مالیات | ۱,۵۹۹,۰۰۱ | ۱,۴۰۷,۸۴۵ | ۱,۱۳۸,۴۱۲ |
مالیات بر درآمد | ۱۷۹,۵۲۶- | -۱۱۶,۵۷۷ | -۸۶,۵۷۸ |
سود (زیان) خالص | ۱,۴۱۹,۴۷۵ | ۱,۲۹۱,۲۶۸ | ۱,۰۵۱,۸۳۴ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۲,۰۲۸ | ۱,۸۴۵ | ۱,۵۰۳ |
سرمایه | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
برآورد کارشناسی:
شرکت های شوینده به دلیل مدل قیمت گذاری ، تا حدود زیادی تحت نظارت سازمان حمایت هستند و تغییرات نرخ نیاز به مجوز دارد. با این حال به دلیل کاهش قیمت نفت ، برخی از مواد اولیه این صنعت کاهش نرخ داشته است. در نتیجه با فرض حفظ سهم بازار و فروش و عدم رقابت منفی از سوی رقبا و البته عدم مجوز افزایش نرخ جدید ، انتظار می رود پاکشو در سال جاری حدود ۲۴۰ تومان سود محقق سازد.
فروش محصولات | ۱۳۹۴ | ۱۳۹۵ | |||||
نام محصول | واحد سنجش | مقدار | نرخ متوسط – میلیون ریال | مبلغ – میلیون ریال | مقدار | نرخ متوسط – میلیون ریال | مبلغ – میلیون ریال |
فروش داخلی | |||||||
پودر و مایعات البسه | تن | ۶۶,۶۱۰ | ۳۹٫۵۶ | ۲,۶۳۵,۰۹۷ | ۶۹,۹۴۰ | ۴۱٫۵۴ | ۲,۹۰۵,۱۹۴ |
انواع شامپو | تن | ۳۱,۴۰۳ | ۵۴٫۹۵ | ۱,۷۲۵,۵۷۴ | ۳۲,۹۷۴ | ۵۷٫۷۰ | ۱,۹۰۲,۴۴۶ |
مایعات ظرفشویی و دستشویی | تن | ۵۳,۰۰۵ | ۳۰٫۱۸ | ۱,۵۹۹,۶۷۳ | ۵۵,۶۵۵ | ۳۱٫۶۹ | ۱,۷۶۳,۶۳۹ |
مایعات پاک کننده سطوح | تن | ۵۴,۵۸۴ | ۱۴٫۴۹ | ۷۹۰,۷۵۸ | ۵۷,۳۱۳ | ۱۵٫۲۱ | ۸۷۱,۸۱۱ |
خمیردندان و دهان شئیه | تن | ۷۱۳ | ۱۹۸٫۴۹ | ۱۴۱,۵۱۳ | ۷۴۹ | ۲۰۸٫۴۱ | ۱۵۶,۰۱۸ |
شامپو فرش و موکت | تن | ۳۲۴ | ۲۶٫۱۴ | ۸,۴۸۰ | ۳۴۱ | ۲۷٫۴۴ | ۹,۳۴۹ |
سایر | تن | ۳,۷۹۴ | ۵۲٫۵۹ | ۱۹۹,۵۰۰ | ۳,۹۸۳ | ۵۵٫۲۲ | ۲۱۹,۹۴۹ |
فروش خارجی | – | – | – | – | – | ||
پودر و مایعات البسه | تن | ۱۱,۶۶۳ | ۳۴٫۱۲ | ۳۹۷,۹۵۱ | ۱۲,۲۴۷ | ۳۵٫۸۳ | ۴۳۸,۷۴۱ |
مایعات ظرفشویی و دستشویی | تن | ۴,۱۳۱ | ۳۰٫۳۶ | ۱۲۵,۴۰۲ | ۴,۳۳۷ | ۳۱٫۸۸ | ۱۳۸,۲۵۵ |
انواع شامپو | تن | ۱,۰۵۵ | ۴۷٫۷۸ | ۵۰,۴۱۷ | ۱,۱۰۸ | ۵۰٫۱۷ | ۵۵,۵۸۵ |
مایعات پاک کننده سطوح | تن | ۵۱۲ | ۱۷٫۶۸ | ۹,۰۵۹ | ۵۳۸ | ۱۸٫۵۶ | ۹,۹۸۸ |
سایر | تن | ۷۷ | ۵۲٫۷۸ | ۴,۰۴۶ | ۸۰ | ۵۵٫۴۲ | ۴,۴۶۰ |
جمع خالص فروش | ۲۲۷,۸۷۲ | ۷,۶۸۷,۴۶۹ | ۲۳۹,۲۶۶ | ۸,۴۷۵,۴۳۵ |
احتمال می رود بازار در سال ۹۴ کشش بیشتری همزمان با افزایش قدرت خرید مردم جهت خرید محصولات بهداشتی داخلی داشته باشد. و بر این سال در پیش بینی تولید سال ۹۴ رشد ۵درصدی نسبت به بودجه در نظر گرفته شده است. ولی قیمت محصولات بر مبنای بودجه خواهد بود.
صورت سود و زیان | پیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ | پیش بینی دوره منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ | |
فروش خالص | ۷,۶۸۷,۴۶۹ | ۸,۴۷۵,۴۳۵ | |
بهای تمام شده فروش | -۵,۰۴۴,۵۸۰ | -۵,۵۹۳,۹۸۵ | |
سود (زیان) ناخالص | ۲,۶۴۲,۸۸۹ | ۲,۸۸۱,۴۵۰ | |
هزینه های اداری, عمومی و فروش | -۴۵۲,۰۱۹ | -۴۹۷,۲۲۱ | |
سایر درآمدها (هزینه های) عملیاتی | |||
سود (زیان) عملیاتی | ۲,۱۹۰,۸۷۰ | ۲,۳۸۴,۲۲۹ | |
هزینه های مالی | -۴۷۸,۳۰۰ | -۵۰۱,۴۶۸ | |
خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۴۲,۹۳۴ | ۱۴۲,۹۳۴ | |
سود (زیان) قبل از مالیات | ۱,۸۵۵,۵۰۴ | ۲,۰۲۵,۶۹۵ | |
مالیات بر درآمد | -۲۱۱,۱۵۱ | -۲۳۲,۱۳۵ | |
سود (زیان) خالص | ۱,۶۴۴,۳۵۲ | ۱,۷۹۳,۵۶۰ | |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۲,۳۴۹ | ۲,۵۶۲ | |
سرمایه | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
فروض پیش بینی:
شرکت رشد ۵درصدی در تولید و فروش محصولات در سال ۹۴ و ۹۵ نسبت به پیش بینی ۹۴ داشته باشد.
نرخ فروش محصولات در سال ۹۴ بدون تغییر نسبت به پیش بینی شرکت داشته باشد و برای سال ۹۵ نرخ فروش محصولات رشد ۵درصدی داشته باشد.
نرخ خرید مواد اولیه در سال ۹۴ بدون تغییر و برای سال ۹۵ رشد ۵درصدی داشته باشد.
برای سال ۹۵ نرخ دلار در قیمت ۳۲,۰۰۰ ریال یکسان خواهد شد و بر این اساس بهای تمام شده رشد ۴درصدی خواهد داشت.
تحلیل حساسیت:
قیمت مقدار فروش | بدون تغییر | ۵درصد | ۱۰درصد | ۱۵درصد |
بدون تغییر | ۲,۰۲۸ | ۲,۳۴۹ | ۲,۵۳۷ | ۲,۷۲۴ |
۵درصد | ۲,۴۸۶ | ۲,۸۳۰ | ۳,۰۴۱ | ۳,۲۵۱ |
۱۰درصد | ۲,۹۴۵ | ۳,۳۱۲ | ۳,۵۴۵ | ۳,۷۷۹ |
۱۵درصد | ۳,۴۰۳ | ۳,۷۹۳ | ۴,۰۵۰ | ۴,۳۰۶ |
برمبنای اطلاعات سال مالی ۹۴ و با فرض عدم تغییر نرخ مواد اولیه و فقط با اتکا به تغییرات نرخ و مقدار فروش واکنش سود هر سهم برآورد می گردد. لذا این تحلیل حساسیت نشان دهنده این است که هر تغییر ۵درصدی در نرخ فروش سود را به اندازه ۱۰ درصد ، هر تغییر ۵درصدی در مقدار فروش سود را ۷درصد و هر تغییر ۵درصدی در نرخ و مقدار فروش، سود را ۲۰درصد افزایش خواهد داد. البته قابل ذکر می باشد در صورتیکه مقدار فروش به اندازه سال ۹۳ باشد و نرخ خرید مواد اولیه نسبت به سال ۹۳ رشد ۵درصدی داشته باشد( طبق فروض بودجه۹۴) سود هر سهم در سال ۹۴ رقم ۱,۷۰۰ ریال برآورد می گردد.
ارزشگذاری:
روند گزارش دهی سود هر سهم | ||||||
نوع گزارش | دوره | ۱۳۹۱ | ۱۳۹۲ | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۴ | |
پیش بینی | اولین | ۲,۳۷۴ | ۱,۴۸۹ | ۱,۶۸۵ | ۲,۰۲۸ | |
سه ماهه | ۲,۳۷۴ | ۱,۴۸۹ | ۱,۸۸۷ | |||
شش مامه | ۲,۳۷۴ | ۱,۴۸۹ | ۱,۹۰۹ | |||
نه مامه | ۲,۳۷۴ | ۱,۴۸۹ | ۱,۹۰۹ | |||
محقق شده | نهایی | ۲,۳۷۴ | ۱,۵۰۳ | ۱,۸۴۴ |
روند گزارش دهی این شرکت نشان دهنده این است که شرکت انحراف اندکی در سود پیش بینی و تحقق یافته دارد. بنابراین شرکت طبق روال گذشته بایستی انحراف اندکی در سود تحقق یافته سال قبل داشته باشد.
طبق مدل های ارزشگذاری موجود مانند مدل گوردن، با نرخ رشد ۵ درصدی، نرخ تنزیل ۲۵درصد و با فرض تقسیم سود ۸۰درصد ارزش ذاتی هر سهم این شرکت ۱۱,۵۰۰ ریال برآورد می گردد.
شنبه ۱۳ تیر ۹۴