تحلیل بنیادی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

خرداد ۵, ۱۳۹۴

تحلیل بنیادی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

این شرکت در سال ۱۳۴۶ به نام شرکت کشتیرانی ملی آریا تاسیس و در سال ۱۳۵۸ به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تغییر نام و ملی اعلام گردید. این شرکت در شروع فعالیت با ۲ فروند کشتی با ظرفیت ۲,۵۰۰ تن در سال ۱۳۵۸ با ۴۲ فروند کشتی با ظرفیت ۵۲۵,۰۰۰ تن و در حال حاضر دارای ۱۵۱ فروند کشتی با ظرفیت ۵,۲۴۴,۲۹۸ ت می باشد. با اعمال تحریم های غرب علیه ایران شرکتهای حمل و نقلی و به خصوص شرکت کشتیرانی در خط مقدم تحریم قرار داشته و بیش از ۳۰ فروند از کشتی های سفارش ساخت این شرکت از طرف های خارجی بلاتکلیف مانده است و شرکت در زمینه خرید کشتی جدید هیچ اقدامی در حال حاضر نمی تواند به عمل آورد. این شرکت دارای ۲۲۰ شرکت زیر مجموعه می باشد.

ظرفیت اسمی ناوگان گروه کشتیرانی:

 hekashti940305

چشم اندازصنعت حمل و نقل:

سازمان ملل متحد در ابتدای سال میلادی جاری پیش‌بینی خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان تا سال ۲۰۱۶ را اعلام کرده بود و در آن رشد اقتصادی کشورمان را برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۵/ ۲ و ۸/ ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. اکنون اما پس از گذشت حدود ۵ ماه از این گزارش، اتفاقات و روندهای مختلف باعث شد این سازمان در گزارش اصلاحی جدید خود اعلام کند که رشد اقتصادی کشورمان از آنچه تا کنون پیش‌بینی شده بود، بیشتر خواهد بود و این ناشی از افزایش مصرف خانوارها و بهبود تدریجی سرمایه‌گذاری خواهد بود. از طرفی برای کل منطقه جنوب آسیا که اقتصادهایی همچون ایران و هندوستان را در برمی‌گیرد، احیای اقتصادی قابل‌توجهی پیش‌بینی شده است.

 hekashti940305

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

چشم‏انداز تجارت جهانی، رشد و شکوفایی اقتصاد دنیا و افزایش حجم مبادلات را نوید می‏دهد. در این میان اقتصاد ایران و افزایش حجم واردات و صادرات کشور نیز رشد داشته است. براساس آمار، سالانه بیش از ۶ میلیارد تن کالا در سراسر جهان جابجا می‏شود و این رقم سالانه ۵/۳ درصد رشد را تجربه کرده است.  سیستم‏های خدماتی مرتبط با بخش حمل و نقل اعم از جاده‏ای، هوایی، دریایی و ریلی، نقش مهمی در جابه جایی و انتقال این حجم بالای کالا دارند. موقعیت ایران در منطقه و ویژگی استراتژیک آن یعنی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه مبادلات تجاری خاور دور با آسیای میانه و کشورهای عربی و همچنین دسترسی آسان به جاده‏های ترانزیتی اتحادیه اروپا، نقش محوری آن را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

در بخش صنعت حمل و نقل دریایی روند دو شاخص اصلی یعنی شاخص حمل فله خشک و شاخص حمل کانتینری در سالیان گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده که نشان از تغییر موازنه از سمت تقاضا به سمت عرضه در این صنعت می باشد. ورود کشتی های غول پیکر با کارایی اقتصادی بالا، بحران های اقتصادی در برخی از نقاط دنیا به خصوص ناحیه یورو ، ایجاد کارتل از سوی برخی عرضه کنندگان  و چشم انداز ترسیم شده در جدول بالا منجر به رقابت شدیدتر از سوی سایر عرضه کنندگان گردیده است. در شکل زیر نمودار روند شاخص حمل فله خشک به وضوح وضعیت نه چندان جالب این صنعت را نشان می دهد.

 

hekashti940305

گروه کشتیرانی در سال منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۳ با حمل ۳۰ میلیون تن بار و کرایه ۱٫۱ میلیارد دلار کرایه حمل دریافت نمود. برای سال جدید نیز پیش بینی کرایه ۱٫۴ میلیارد دلار نموده و امیدوار است بتواند با حل مسائل بین ایران و کشورهای غربی و کاهش تحریم ها روند رو به بهبودی و تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل دریایی صورت گیرد. صنعت حمل و نقل دریایی جزء اولین صنایعی هستند که مورد تحریم غرب واقع شدند. بنابراین هر چند چشم انداز جهانی این صنعت روشن نیست ولی به دلیل سایه تحریم ها این صنعت در ایران می تواند منشا تحولات خوب باشد.

سهامداران شرکت:

تعداد سهامدرصد مالکیتسهامداران
۴,۲۳۴,۰۰۰,۰۰۰۲۵٫۸۳شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی
۴,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰۲۵٫۵۳صندوق بازنشتگی کشوری
۳,۹۳۴,۰۰۰,۰۰۰۲۴سهام عدالت
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰۱۸٫۱۷شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران
۱,۰۶۲,۰۰۰,۰۰۰۶٫۴۸سایرین
۱۶,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰۱۰۰جمع

خلاصه وضعیت سهام در بورس:

hekashti940305

بیش از ۹۰درصد از وزن صنعت حمل و نقل متعلق به شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران می باشد. همبستگی شاخص صنعت حمل و نقل و سهم کشتیرانی با شاخص کل بورس حدود ۴۰درصد می باشد و بتای ( حساسیت سهم کشتیرانی به شاخص بورس)سهم نیز ۷/۰ می باشد. در زمان های رونق عملکرد بدتر از شاخص و در زمانهای رکود بهتر از شاخص کل بورس عمل می نماید.

EPS گروه (تلفیقی)DPSEPSP/Eبازدهی شاخص صنعت حمل و نقل%بازدهی شاخص کل%بازدهی سهم %قیمت سهم-ریالسرمایه (میلیون ریال)ارزش بازار (میلیارد ریال)سال مالی
-۳۶۶۳۵۰۹۴۱۱۹۲۱۵۲,۴۶۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰۱۲,۷۶۰۱۳۹۲/۰۳/۳۱
۱,۰۰۰۱۰۰۱۵۶۱۳٫۶-۲۵۴۹۲۱۳۲,۱۲۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰۴۲,۷۹۰۱۳۹۳/۰۳/۳۱
۵۷۶۱۴۰۳۰۶۰-۱۳۷۱۴,۱۸۰۱۶,۳۹۳,۰۰۰۶۹,۴۲۴۱۳۹۴/۰۳/۳۱ (تا تاریخ ۳۰/۰۲/۱۳۹۴)
۵۲۷۱۴۵پیش بینی ۱۳۹۵/۰۳/۳۱

شناوری سهم به شدت پایین و حدود ۵درصد می باشد و همین امر باعث می شود در دوره های خوش بینی و یا بدبینی بازار نسبت به این سهم در دوره های طولانی مدت در صف خرید و یا صف فروش باشد

شرکت های مجموعه و روند سودآوری برخی از شرکت های گروه:

روند سودآوری شرکت های زیرمجموعه گروه کشتیرانی
 نام شرکتدرصد مالکیت۱۳۹۴۱۳۹۳۱۳۹۲۱۳۹۱
شرکت کشتیرانی والفجر۹۰٫۰۸۲۲۱,۱۳۲۱,۰۵۲۵۵
کشتیرانی جنوب۱۰۰٫۰۲۰۶۱۶۹۸۵۴۷
خدمات دریایی و مهندسی۹۰٫۰۳۴۸۳۳۹
مدیریت کشتیرانی۱۰۰٫۰
سرمایه گذاری کشتیرانی۹۹٫۶۴۳۴۲۷۹۳۱۴۲۸۴
کشتیرانی ایران و هند۵۱٫۰
کشتیرانی دریای خزر۸۹٫۰۷۰۲۶۷۹۴۵۴۴۳
خدمات ماشینی۸۴٫۴
کشتیرانی ایریتال۵۱٫۰۲۹۲
کشتیرانی پتروشیمی پارس۳۷٫۵۹۷۴۷۱۷
کشتیرانی ایران و مصر۵۱۶۱,۹۲۲۸۱,۰۰۷
کشتیرانی ایرینوست شیپ لندن۵۱۸,۶۱۵۳۶,۹۲۳
شرکت خیبر۸۱۳۶۲۲۰۱۹۷۷
تعمیرات کشتی پرشیا هرمز۴۹۱,۴۰۰۴۲۵-۴۶۵

شرکت کشتیرانی دارای ۲۲۰ شرکت زیر مجموعه می باشد و بسیاری از شرکت های زیر مجموعه خود نیز دارای شرکت های زیر مجموعه بسیاری می باشند. در جدول برخی از شرکت های مهم و تقریبا سودآور نمایش داده شده است.

خلاصه اطلاعات ترازنامه گروه کشتیرانی در سال های گذشته:

hekashti940305

 خلاصه اطلاعات ترازنامه شرکت کشتیرانی (اصلی)در سال های گذشته:

hekashti940305

صورت سود و زیان شرکت اصلی و گروه:

گزارش سود و زیانتلفیقی (گروه)شرکت اصلی
پیش بینی ۹۵-۹۴پیش بینی ۹۴-۹۳پیش بینی ۹۵-۹۴پیش بینی ۹۴-۹۳
درآمد حاصل از ارائه خدمات۴۷,۶۹۲,۵۶۰۴۶,۲۰۷,۹۶۷۲۱۴,۹۴۲۲۱۰,۴۸۳
بهای تمام شده۳۶,۹۶۶,۳۵۹۳۴,۱۸۶,۱۲۹۲۱۰,۷۴۲۲۱۰,۰۱۳
سود ناخالص۱۰,۷۲۶,۲۰۱۱۲,۰۲۱,۸۳۸۴,۲۰۰۴۷۰
هزینه های اداری، عمومی و فروش۱,۶۷۲,۷۳۰۱,۴۶۴,۶۲۰۷۲۳,۳۷۳۶۶۶,۹۰۸
خالص سایر درامدهای عملیاتی۴۰۲,۶۳۴۳۰۷,۸۱۸-۲,۹۲۹,۰۵۸۲,۶۸۸,۸۴۲
سود عملیاتی۹,۴۵۶,۱۰۵۱۰,۲۴۹,۴۰۰۲,۲۰۹,۸۸۵۲,۰۲۲,۴۰۴
هزینه های مالی۱,۱۱۳,۱۸۳۱,۱۵۴,۱۷۴۴,۲۰۰۳,۲۰۹
خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی۵۸۵,۸۴۱۴۲۹,۲۴۳۱۷۸,۸۱۰۲۸۲,۲۰۵
سود خالص قبل از کسر مالیات۸,۹۲۸,۷۶۲۹,۵۲۴,۴۶۸۲,۳۸۴,۴۹۴۲,۳۰۱,۳۹۹
سهم گروه از شرکت های وابسته۷۶,۳۴۳۱۰,۸۶۱
مالیات۳۶۳,۰۱۲۹۶,۲۶۰
سود خالص۸,۶۴۲,۰۹۳۹,۴۳۹,۰۶۹۲,۳۸۴,۴۹۴۲,۳۰۱,۳۹۹
سود عملیاتی هر سهم۵۷۷۶۲۵۱۳۵۱۲۳
سود خالص هر سهم۵۲۷۵۷۶۱۴۵۱۴۰
سرمایه۱۶,۳۹۳,۰۰۰۱۶,۳۹۳,۰۰۰۱۶,۳۹۳,۰۰۰۱۶,۳۹۳,۰۰۰

ارزشگذاری:

تحلیل این شرکت به دلایلی چون تعداد شرکت های زیاد زیر مجموعه و همچنین درآمد حاصل از خدمات خود شرکت کمی پیچیده به نظر می رسد . تنها شرکت گروه که در فرابورس کشف قیمت شده شرکت کشتیرانی دریای خزر می باشد. تعداد زیادی از شرکت های این گروه نیز خود دارای صورت های مالی تلفیقی می باشند. لذا برای ارزشگذاری تحلیلگر بایستی شرکت های گروه را نیز ارزشگذاری نماید. بر این اساس طبق پیش بینی سال ۹۵-۹۴ شرکت در مورد سود شرکت های زیر مجموعه و همچنین روند سودآوری شرکت ها در سالیان گذشته، و با توجه به قیمت تنها شرکت فرابورسی این گروه و سایر شرکت های صنعت حمل و نقل، شرکت های گروه را از طریق مدل گوردون با نرخ رشد ۱۵درصد ارزشگذاری نموده ایم. شرکت هایی که سود آور نبوده اند و یا در مرحله سود آوری قرار ندارند نیز به همان بهای تمام شده محاسبه گردیده اند.

شرکت های گروه با کاسته شدن از فشار تحریم ها به شدت سودآور شده و طی چندین سال نرخ های رشد بالایی در سودآوری و توسعه خواهند داشت.

پیشبینی می شود در سطح جهانی شاخص حمل بار و تقاضای بازار با کاهش و تعداد کشتی های فعال بیشتر گردد.

کل تسهیلات دریافتی گروه ۳۷,۰۰۰ میلیارد ریال و هزینه مالی ان حدود ۱۱,۰۰۰ میلیارد ریال می باشد.

شرکت در بودجه ۹۵-۹۴ خود پیش بینی نموده از محل فروش ۱۰درصد از شرکت کشتیرانی جنوب سودی معادل ۴۰۰ میلیارد ریال بدست آورد. با توجه به بهای تمام شده سهم و براورد می می شود شرکت قیمت هر سهم جهت عرضه در فرابورس را حدود ۲,۷۰۰ ریال در نظر گرفته است.

شرکت کشتیرانی تقریبا به اندازه بهای تمام شده خود (استهلاک) درآمد حاصل از خدمات اجاره کانتینر دارد و سود ناخالص آن صفر بوده و سود عملیاتی آن از محل سود های تقسیمی شرکت های زیر مجموعه می باشد. لذا طبق روش های ارزشگذاری مرسوم بهترین روش استفاده از روش برآورد ارزش خالص دارایی های شرکت می باشد.

نام شرکتتعداد سهامدرصد مالکیت (مستقیم و غیر مستقیم)بهای تمام شده (م.ر)بهای تمام شده هر سهم (ر)درآمد هر سهم (ریال) تخمین قیمت هر سهم (ریال)قیمت بازار (م.ر)ارزش افزوده (م.ر)
شرکت کشتیرانی والفجر۳۸۶,۹۹۹,۵۴۸۹۰٫۰۹۸۸,۹۱۵۲,۵۵۵۸۲۲۱۷,۳۵۴۶,۷۱۶,۰۰۰۵,۷۲۷,۰۸۵
کشتیرانی جنوب۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱۰۰٫۰۵۰۲,۹۹۲۳۰۳۲۰۶۲,۷۰۰۴,۴۸۲,۰۰۰۳,۹۷۹,۰۰۸
خدمات دریایی و مهندسی۴,۸۷۳,۴۳۲,۵۵۵۹۰٫۰۷۶۳,۹۱۱۱۵۷۳۴۸۵,۱۹۸۲۵,۳۳۲,۱۰۲۲۴,۵۶۸,۱۹۱
مدیریت کشتیرانی۱۹,۹۹۹,۰۰۰۱۰۰٫۰۱۹,۹۹۹۱,۰۰۰۱,۰۰۰۱۹,۹۹۹
سرمایه گذاری کشتیرانی۴۹۸,۰۰۰,۰۰۰۹۹٫۶۴۶۸,۱۲۰۹۴۰۴۳۴۴,۲۸۰۲,۱۳۱,۳۳۳۱,۶۶۳,۲۱۳
کشتیرانی ایران و هند۹,۵۸۷,۹۹۴۵۱٫۰۱۱۷,۱۲۶۱۲,۲۱۶۱۲,۲۱۶۱۱۷,۱۲۶۰
کشتیرانی دریای خزر۴۷۱,۹۵۸,۰۰۰۸۹٫۰۲۱۳,۳۱۴۴۵۲۷۰۲۹,۲۰۰۴,۳۴۲,۰۱۴۴,۱۲۸,۷۰۰
خدمات ماشینی۴۳۹,۰۲۰۸۴٫۴۴,۳۹۰۱۰,۰۰۰۱۰,۰۰۰۴,۳۹۰
کشتیرانی ایریتال۷۷۴,۰۷۸۵۱٫۰۳,۷۵۴۴,۸۴۹۲۹۲۵,۳۷۳۴,۱۵۹۴۰۵
کشتیرانی پتروشیمی پارس۱۹,۵۰۰,۰۰۰۳۷٫۵۱۹,۵۰۰۱,۰۰۰۱۹۱,۰۰۰۱۹,۵۰۰
کشتیرانی ایران و مصر۵,۹۹۴,۵۴۰۵۱۵,۹۹۵۱,۰۰۰۴۶۴۱,۲۴۲,۱۰۷۷,۴۴۵,۸۶۲۷,۴۳۹,۸۶۷
کشتیرانی ایرینوست شیپ لندن۸,۱۲۵,۰۰۰۵۱۸,۱۲۵۱,۰۰۰۷۰۵۶۶,۱۵۳۴,۵۹۹,۹۹۰۴,۵۹۱,۸۶۵
شرکت خیبر۷۴,۵۶۰,۵۰۰۸۱۴۶۵,۶۴۶۶,۲۴۵۲۷۳,۰۸۵۶۶۶۰۴۵۸,۹۸۶-
تعمیرات کشتی پرشیا هرمز۵۸,۸۰۰,۰۰۰۴۹۵۸,۸۰۰۸۲۶,۵۱۷۳۳۶۷۷۲۵,۱۲۳-
سایر۳,۷۶۴,۲۳۶۳,۷۶۴,۲۳۶
جمع۷,۴۰۴,۸۲۳۵۹,۰۱۹,۰۴۹۵۱,۶۱۴,۲۲۶

محاسبه ناو

محاسبه ارزش خالص دارایی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران- ارقام به میلیون ریال
ارزش افزوده شرکت های بورسی۴,۱۲۸,۷۰۰
ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی۴۷,۴۸۵,۵۲۷
حقوق صاحبان سهام۱۹,۳۶۰,۰۰۴
تعداد سهام۱۶,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
(ریال) NAV۴,۳۳۰
نسبت قیمت فعلی به NAV ( (۰٫۹۵

بنابراین با توجه به وضعیت این شرکت بهترین روش برای برآورد قیمت ذاتی هر سهم روش ارزش خالص دارایی ها می باشد. علاوه بر این به دلیل خارج از بورس بودن اکثریت شرکت های گروه برآورد ارزش ذاتی آنها کار بسیار پیچیده ای می باشد. با این حال طبق وضعیت سهم کشتیرانی دریای خزر ، قیمت برآوردی سهامدار عمده جهت عرضه کشتیرانی جنوب خط و همچنین سایر شرکت های بورسی صنعت حمل و نقل، شرکت های گروه که دارای عملکرد مناسبی از لحاظ سوداوری بودند مورد ارزیابی قرار گرفت و قیمت هر سهم برآورد گردید. با این حال این شرکت دارای ۲۲۰ شرکت زیر مجموعه می باشد و از این تعداد، ارزش ذاتی حدود ۱۱ شرکت اصلی و ۴۰  شرکت گروه برآورد گردیده و هر نوع تغییر و تحولی در این صنعت می تواند به سرعت سایر شرکت های گروه را متاثر سازد و به رشد ارزش دارایی های شرکت کشتیرانی بیافزاید. قابل ذکر می باشد این صنعت به دلیل قرار گیری در راس تحریم ها هر روندی در مذاکرات به شدت این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. امید است با گشایش مذاکرات ایران و غرب، رونق تجارت دریایی را شاهد باشیم.

بتاسهم ۵خرداد ۹۴

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم