تحلیل بنیادی پارس خودرو
مقدمه: پارس خودرو از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا بوده که ععمدتا در زمینه تولید خودروهای سوازی و به تولید کننده پراید کارمزدی برای سایپا و محصولات لوکس گروه شناخته میشود که اخیرا به دلیل شایعه احتمال حضور رنوی فرانسه در ترکیب سهامداریش با اقبال بازار علی رغم تعدیل منفی و اعلام زیان همراه شده است
روند سود اوری سهم طی سالهای گذشته:
سال | سود هر سهم(ریال) | سود خالص(میلیارد ریال) |
۱۳۹۱ | (۱۴۵) | (۹۸۳) |
۱۳۹۲ | (۳۳۴) | (۲۲۶۱) |
۱۳۹۳ | (۴۷۲) | (۳۱۹۵) |
۱۳۹۴ | ۲۱ | ۱۴۳ |
همانطور که مشاهده میشود همچنان شرکت به دلیل عدم احیا در تولید و فروش محصولات و مشکلات در تولید برخی از خودروها و هزینه های سنگین با زیاندهی قابل توجهی همراه میباشد که شرکت برای سال ۹۴ پیشبینی تولیدات جدید و خروج از زیاندهی را دارد
پیشبینی سود سال ۹۴ شرکت:
شرح | پیشبینی حسابرسی نشده | پیشبینی حسابرسی نشده |
سال مالی منتهی به | ۹۴،۱۲،۲۹ | ۹۳،۱۲،۲۹ |
فروش | ۲۲،۷۳۷،۵۲۸ | ۱۰،۳۸۱،۱۰۱ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۱۸،۸۱۱،۷۷۹) | (۱۰،۱۷۰،۱۵۳) |
سود و زیان ناخالص | ۳،۹۲۵،۷۴۹ | ۲۱۰،۹۴۸ |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۱،۰۰۸،۳۰۱) | (۷۲۵،۵۳۸) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | (۲۹۳،۰۴۰) | (۵۶۳،۴۴۸) |
سود و زیان عملیاتی | ۲،۶۲۴،۴۰۸ | (۱،۰۸،۰۳۸) |
هزینه های مالی | (۲،۵۲۹،۵۰۶) | (۲،۲۳۱،۲۲۵) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۰ | ۴،۶۴۲ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۴۸،۱۲۰ | ۱۰۹،۶۶۱ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | ۱۴۲،۰۲۲ | (۳،۱۹۴،۹۶۰) |
مالیات | ۰ | ۰ |
سود و زیان پس از کسرمالیات | ۱۴۲،۰۲۲ | (۳،۱۹۴،۹۶۰) |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۲۱ | (۴۷۲) |
سرمایه | ۶،۷۷۴،۰۰۰ | ۶،۷۷۴،۰۰۰ |
پارس خودرو برای سال ۹۴ سود۲۱ریالی را اعلام نموده است
وضعیت تولیدات و فروش شرکت:
تولیدات و فروش شرکت عمدتا تندر و پراید میباشد
نوع محصول | واحد | مقدار فروشسال ۹۴ | قیمت فروش(هر واحد/تومان)سال۹۴ | مقدار فروشسال۹۳ | قیمت فروش(هر واحد /تومان)سال۹۳ |
تندر۹۰ | دستگاه | ۱۰،۰۰۰ | ۳۷،۴۶۰،۰۰۰ | ۱۴،۰۰۰ | ۳۱،۶۶۹،۰۰۰ |
پراید | دستگاه | ۱۲۰،۰۰۰ | ۱،۹۰۰،۰۰۰ | ۱۰۰،۰۰۰ | ۱،۷۰۰،۰۰۰ |
تندراس ار | دستگاه | ۲۰،۰۰۰ | ۳۹،۲۷۹،۰۰۰ | ۶،۰۰۰ | ۳۳،۶۳۱،۰۰۰ |
ریچ | دستگاه | ۲،۵۰۰ | ۶۰،۸۸۲،۰۰۰ | ۲،۲۰۰ | ۵۷،۶۵۷،۰۰۰ |
کلئوس | دستگاه | ۵۰۰ | ۱۳۳،۶۷۳،۰۰۰ | ۷۰۰ | ۱۲۹،۳۷۵،۰۰۰ |
برلینس اتوماتیک۳۳۰ | دستگاه | ۵،۰۰۰ | ۴۶،۸۳۵،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
برلینس اتوماتیک۳۲۰ | دستگاه | ۵،۰۰۰ | ۴۳،۹۷۸،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
بی۹۰ | دستگاه | ۳،۰۰۰ | ۴۱،۰۳۲،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
برلینس معمولی۳۲۰ | دستگاه | ۱،۰۰۰ | ۳۹،۷۸۲،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
ون دولوکس | دستگاه | ۱۵۰ | ۷۴،۸۴۴،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
برلینس معمولی۳۳۰ | دستگاه | ۱،۰۰۰ | ۳۸،۳۵۳،۰۰۰ | ۰ | ۰ |
شرکت نرخ فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی پیشبینی نموده است
صادرات و واردات شرکت:
این شرکت برای سال ۹۴ پیبشینی صادراتی ندارد اما واردات ۱۴۲،۳ میلیون دلاری قطعات با نرخ دلار۲۸۵۰ تومانی را در دستور کار دارد
واردات:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۴۲،۳۳۸،۰۰۰ | ۲۸،۵۰۰ | (۴،۰۵۶،۰۰۰) |
بررسی بهای تمام شده:
نام | مبلغ(میلیون ریال) | درصد تاثری گذاری |
مواد مستقیم | ۲۰،۴۰۳،۰۰۰ | ۸۷ |
دستمزد مستقیم | ۱،۱۳۸،۰۰۰ | ۵ |
سربار | ۱،۹۹۳،۰۰۰ | ۸ |
همانطور که مشاهده میشود بخش عمده ای از بهای تمام شده این شرکت را مواد اولیه تشکیل میدهد و در این بین نرخ مواد اولیه تاثیر بسزایی در سوداوری پارس خودرو دارد
مواد اولیه:
مصرف:
در حالی که تولید و فروش شرکت با رشد ۹۳ درصدی همراه شده است مصرف مواد اولیه با رشد بیش از ۱۰۴ درصدی همراه شده است
انتظار برای کاهش قیمت مواد اولیه و رشد سوداوری انتظاری بعید نیست
سهامداران عمده:
نام سهامدار | درصد سهام |
سایپا | ۳۸،۲ |
نیوان ابتکار | ۳۱،۷ |
بیمه ایران | ۱،۳ |
سرمایه گذاری سایپا | ۱،۲ |
بیمه ملت | ۱،۷ |
نتیجه گیری:
شرکت نرخ فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی در نظر گرفته است اما قیمت مواد اولیه را کمی دست بالا گرفته است
در حالی که تولید و فروش شرکت با رشد ۹۳ درصدی همراه شده است مصرف مواد اولیه با رشد بیش از ۱۰۴ درصدی همراه شده است
انتظار برای کاهش قیمت مواد اولیه و رشد سوداوری انتظاری بعید نیست
در صورتی که هزینه های مالی شرکت با توجه به رشد تولید و فروش ۹۳ درصدی جهشی نیافته و طبق بودجه شرکت تحقق یابد انتظار برای رشد عایدی میرود اما اگر هزینه های مالی در سال ۹۴ بخواهد در راستای تامین مالی برای رشد تولید و فروش افزایش یابد رشد سوداوری بعید است
مضافا اینکه تولیدات جدید سهم بسزایی در بودجه شرکت دارد و سوداور شدن شرکت بستگی به تولیدات جدید و فروش این تولیدات دارد
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۴