تحلیل بنیادی شرکت گروه بهمن
شرکت گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ به نام شرکت سهامی خلیج کو به منظور انجام کلیه عملیات مربوط به نمایندگی حمل و نقل دریایی، حق العمل کاری و نمایندگی های تجاری در تهران به ثبت رسید. این شرکت در طول زمان به نام هایی از جمله کارخانجات اتومبیل سازی مزدا، ایران وانت نیز فعالیت نموده و در سال ۱۳۷۷ به گروه بهمن تغییر نام داد. شرکت در سال ۱۳۷۲ وارد بورس تهران گردیده است. به مرور زمان این شرکت از تولید مستقیم خودرو به سمت یک شرکت سرمایه گذاری و در حال حاضر نیز تقریبا تبدیل به یک شرکت هلدینگ گردیده به طوریکه تمامی تولیدات به شرکت های زیرمجموعه منتقل گردیده و در سال ۹۳ و در پیش بینی سال ۹۴ هیچ تولیدی در شرکت اصلی صورت نخواهد گرفت. تقریبا بیش از ۵۰درصد از ارزش دارایی های شرکت شامل سهام شرکت های خودور و قطعه سازی می شود. این شرکت در حال حاضر بیش از ۵۵درصد از سرمایه گذاری های خود را به سهام شرکت های غیر بورسی تخصیص داده است. بنابراین وضعیت خودرو در کشور دارای اهمیت زیادی در افزایش یا کاهش ارزش دارایی های آن دارد. لذا برای دانستن وضعیت این شرکت به خلاصه ای از برنامه ها و وضعیت شرکت های زیرمجموعه خواهیم پرداخت و در پایان ارزش خالص دارایی های آن را که دارای پیچیدگی منحصر به فردی است محاسبه خواهیم کرد.
۱-وضعیت صنعت خودرو
براساس برنامه چهارم، دولت موظف شده بود تا طی دوره ۴ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بهترتیب سالانه ۲۰۰ هزار،۳۰۰ هزار، ۴۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند. همچنین طبق برنامه پنجم توسعه، نوسازی خودروهای فرسوده باقیمانده در حالی در دستور کار قرار گرفت که با تعاریف جدید سن فرسودگی، بهطور متوسط سالانه حدود ۱۰۰هزار خودرو با رسیدن به سن فرسودگی باید از رده خارج شوند؛ اما بنابر خوشبینانهترین آمارها تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار خودروی فرسوده از آغاز اجرای طرح از رده خارج شده و با کاهش سن فرسودگی۲۵به ۲۰سال و توقف اجرای طرح جایگزینی، تعداد خودروهای فرسوده به بیش از یک میلیون دستگاه تا سال جاری میرسد .
طی سال های ۸۹ و ۹۰ اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده عملا متوقف شد؛ گرچه با آغاز بهکار دولت یازدهم، تلاش تازهای برای اجرای این طرح مدنظر قرار گرفته است. افزایش میزان تسهیلات بانکی اسقاط خودروهای سواری از ۵تا ۷به ۱۰تا ۱۲میلیون تومان و افزایش ارزش اسقاط خودرو از یک به ۵/۲میلیون تومان ازجمله این اقدامات است اما حتی این سیاستها با اقبال مواجه نشده است. افزایش قیمت خودرو کاهش تیراژ خودروسازان و کاهش قدرت خرید داراندگان خودروهای فرسوده مانع اصلی اجرای نوسازی خودروهای فرسوده است. جهت موفقیت این طرح به اعتبار بیش از دویست هزار میلیارد ریال لازم است همچنین جهت اسقاط آنها نیاز به ۲۵ هزار میلیارد ریال می باشد که بایستی از طرف ستاد نوسازی در اختیار دارندگان خودرو فرسوده ( هر خودرو ۲۵ میلیون ریال) به صورت بلاعوض قرار گیرد. لذا در صورت اصلاح سیاست جایگزینی خودروهای فرسوده، خودروسازان فرصت خوبی جهت بهره مندی از این بازار دارند.
۱-۲-وضعیت تقاضای بازار
بازار خودرو در طرف تقاضا وابسته به دو نوع تقاضا می باشد: تقاضای جایگزینی خودروهای فرسوده و تقاضای جدید خودرو.
تقاضای جایگزینی خودور بستگی به تعداد خودروهای کشور و عمر مفید آنها و همچنین سیاست های حمایتی دولت دارد و تقاضای جدید افراد نیز بستگی به رشد اقتصادی، افزایش قدرت خرید مردم و رشد جمعیت دارد. در حال حاضر سرانه خودرو حدود ۲۰۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر می باشد که در کشورهای پیشرفته این رقم به بیش از ۴۰۰ دستگاه می رسد.
لذا می توان چنین بیان نمود که در صورت ادامه روند جایگزینی خودروهای فرسوده طبق برنامه های چهارم و پنجم و همچنین با رسیدن به سرانه خودرو بالاتر ، نیاز به تولید سالانه تقریبا یک ونیم میلیون خودرو طی ۱۰ سال آتی در کشور می باشد.
۱-۳-چالش قیمت خودرو
افزایش سالانه قیمت خودرو که در ابتدای هر سال اعمال می شود، بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ در سه حوزه مالیات بر ارزش افزوده، عوارض قانونی و نرخ بیمه است که تحت عنوان هزینه های دولتی از خریداران دریافت و به حساب دولت واریز می شود. این هزینه ها در مجموع بین ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت خودروها را شامل می شود، سبب تشدید قیمت خودروها می شود موضوعی که خودروسازان هیچ گونه اراده ای برای کاهش یا حذف بخشی از آنها ندارند. از مجموع هزینه های یادشده حدود ۵ درصد مربوط به بیمه، ۹ درصد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد متعلق به هزینه شماره گذاری، ۵ درصد عوارض قانونی و حدود ۹ درصد مربوط به سایر هزینه های مالی می شود که مجموع آنها نیز به قیمت های کنونی خودروهای ساخت داخل اضافه شده است. همین امر باعث گردیده بهای تمام شده تولید خودرو در ایران بالا باشد نه تنها مصرف کنندگان بلکه خود خودروسازان نیز از قیمت های کنونی خودرو رضایت نداشته باشند.
۲-حوزه فعالیت ها و سرمایه گذاری های گروه بهمن :
۳- سهامداران گروه بهمن:
درصد مالکیت گروه بهمن در شرکت های زیر | درصد مالکیت در گروه بهمن | سهامداران |
۹۸ | ۲۷٫۴۱ | فن پردازان بهمن |
۱۰۰ | ۲۵٫۶۱ | سرمایه گذاری اندیشه فردا |
۱۰۰ | ۸٫۸ | سرمایه گذاری توسعه انرژی هور |
۱۹ | ۳٫۵ | سرمایه گذاری بهمن |
۲٫۷۵ | سرمایه گذاری خوارزمی | |
۲٫۰۴ | سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح | |
۱٫۱۳ | سرمایه گذاری غدیر | |
۱٫۰۳ | سرمایه گذاری پویا | |
۲۷٫۷۳ | سایر | |
گروه بهمن مالک ۶۲درصد سهام خود به صورت غیر مستقیم می باشد. |
منبع:www.tsetmc.com
نکته جالب در گروه بهمن این است که این شرکت از طریق راه اندازی شرکت های جدید مالک ۶۲ درصدی سهام خود شده است. با این حال شناوری سهم طبق اعلام سایت شرکت فناوری بورس حدود ۲۷درصد می باشد.
۴-عملکرد گروه بهمن در بورس اوراق بهادار
DPS | EPS | P/E | بازدهی شاخص صنعت خودرو | بازدهی شاخص کل | بازدهی سهم % | قیمت سهم-ریال | سرمایه (میلیون ریال) | ارزش بازار (میلیارد ریال) | سال مالی |
۲۲۰ | ۴۲۵ | ۳٫۳ | -۲۷ | ۴۷ | -۵٫۵ | ۱,۴۰۰ | ۵,۰۷۰ | ۷,۰۹۸ | ۱۳۹۱ |
۳۵۰ | ۴۳۵ | ۸ | ۱۳۹ | ۱۰۸ | ۹۲ | ۲,۴۶۲ | ۵,۰۷۰ | ۱۲,۴۸۲ | ۱۳۹۲ |
۳۰۹ | ۶٫۷ | ۱۶ | -۲۱ | ۸ | ۲,۱۲۳ | ۵,۰۷۰ | ۱۰,۷۶۴ | ۱۳۹۳ |
مقایسه روند بازدهی شرکت با شاخص صنعت خودرو و شاخص کل بورس
دلیل انتخاب این دوره زمانی (از ابتدای ۱۳۹۱) وجود یک دوره رونق و یک دوره رکود در این مدت می باشد که می تواند مقایسه و ارقام متغیرها را واقعی جلوه دهد. همبستگی گروه بهمن با شاخص بورس تهران ۳۰ درصد و با شاخص صنعت خودرو ۶۰درصد می باشد. یعنی تنها در ۳۰درصد از مواقع روند مثبت و یا منفی شدن گروه بهمن از شاخص کل پیروی می کند و در مابقی مواقع خلاف جهت شاخص کل می باشد. همچنین بتا (حساسیت سهم گروه بهمن نسبت به بازار) حدود ۸۵درصد می باشد. یعنی در مواقع رکودی بهتر از شاخص کل و در مواقع رونق بدتر از شاخص کل پیروی می کند.
۵- عملکرد عملیاتی شرکت های زیر مجموعه:
تولید و فروش محصولات در گروه بهمن | |||||||
شرح | واحد سنجش | پیش بینی ۹۴ | پیش بینی ۹۳ | ۹۲ | |||
فروش | قیمت هر واحد- میلیون ریال | فروش | قیمت هر واحد- میلیون ریال | فروش | قیمت هر واحد- میلیون ریال | ||
سواری | دستگاه | ۵,۰۲۰ | ۷۷۰ | ۱,۷۳۴ | ۶۷۵ | ۸۰۲ | ۷۵۰ |
وانت | دستگاه | ۱۱,۳۰۰ | ۳۶۰ | ۷,۲۴۰ | ۳۳۲ | ۹,۸۲۶ | ۲۹۶ |
مینی بوس | دستگاه | ۸۰۶ | ۱,۱۹۵ | ۱۱۵ | ۱,۰۳۶ | ۱۱۰ | ۹۷۰ |
ون | دستگاه | ۱۳ | ۹۳۰ | ۲۶ | ۳۰۵ | ||
کامیون | دستگاه | ۳,۱۵۰ | ۲,۲۹۳ | ۲,۱۳۰ | ۲,۲۵۵ | ۶۷۵ | ۱,۸۴۹ |
کامیونت | دستگاه | ۴,۳۴۸ | ۹۲۷ | ۳,۴۸۸ | ۹۴۴ | ۲,۴۰۸ | ۸۲۷ |
انواع تیرک، شاسی، تسمه | تن | ۱,۳۱۹ | ۴۹ | ۱,۳۹۵ | ۴۴ | ۷۲۴ | ۳۹ |
محصولات سیلندر | تن | ۵,۷۵۳ | ۴۹ | ۴,۰۸۱ | ۴۵ | ۴۷۹ | ۵۲ |
قطعات موتوری ریخته گری | تن | ۹,۲۵۶ | ۲۹ | ۹,۴۴۲ | ۳۳ | ۴,۵۰۶ | ۲۳ |
انواع موتور دنده ای و گازی | دستگاه | ۲۰,۶۲۰ | ۲۵ | ۱۶,۷۷۰ | ۱۹ | ۹,۰۹۴ | ۲۱ |
موتور سیکلت | دستگاه | ۲,۰۰۰ | ۱۶ | ۱,۷۰۰ | ۱۵ | ۱,۷۲۸ | ۱۵ |
جمع | ۴۶,۴۴۶ | ۳۹,۰۰۶ | ۱۹,۶۱۴ |
۶– ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت اصلی:
۱۳۹۲ | ۱۳۹۳نه ماهه | بدهی و سرمایه | ۱۳۹۲ | ۱۳۹۳ نه ماهه | دارایی ها |
بدهی های جاری | دارایی های جاری | ||||
۳۹,۱۳۵ | ۳۷,۰۷۸ | بدهی به شرکت های گروه | ۳۷۹,۷۹۸ | ۷۶۰,۰۸۶ | موجودی نقد |
۳۹۰,۷۹۰ | ۸۱۱,۶۲۷ | سایر حساب ها و اسناد پرداختنی | ۴,۹۳۲,۷۶۸ | ۵,۴۶۴,۰۰۵ | طلب از شرکت های گروه |
۵۶۰,۱۷۷ | ۱,۷۱۴,۸۳۹ | سود سهام پرداختنی | ۳,۶۶۹,۸۴۴ | ۲,۴۳۹,۸۲۰ | سایر حساب ها و اسناد دریافتنی |
۴,۹۰۹,۸۳۳ | ۴,۶۲۵,۴۱۸ | تسهیلات مالی دریافتنی | ۶۳۶,۴۲۳ | ۲۴۴,۸۶۵ | سفارشات |
۱۳,۵۲۲ | – | سایر | ۶۱,۴۴۷ | ۲۰۷,۴۸۷ | پیش پرداخت ها |
۵,۹۱۳,۴۵۷ | ۷,۱۸۸,۹۶۲ | جمع بدهی های جاری | ۳۰۲,۱۸۷ | ۲۹۲,۱۱۰ | دارایی غیرجاری جهت فروش |
بدهی های غیرجاری | ۱۱,۰۸۴ | ۴۰,۴۳۸ | سایر | ||
۵۴۸,۰۰۶ | ۱۵۷,۷۲۷ | تسهیلات مالی دریافتنی بلندمدت | ۹,۹۹۳,۵۵۱ | ۹,۴۴۸,۸۱۱ | جمع دارایی های جاری |
۲۶,۹۰۹ | ۳۴,۶۵۹ | سایر | دارایی های غیرجاری | ||
۵۷۴,۹۱۵ | ۱۹۲,۳۸۶ | جمع بدهی های غیر جاری | ۷,۶۷۹,۹۷۶ | ۸,۰۵۰,۲۶۵ | سرمایه گذاری بلندمدت |
۶,۴۸۸,۳۷۲ | ۷,۳۸۱,۳۴۸ | جمع بدهی ها | ۷۴,۳۱۹ | ۸۲,۴۸۱ | دارایی های ثابت مشهود |
حقوق صاحبان سهام | ۱,۸۶۸,۴۴۳ | ۱,۳۵۸,۰۶۳ | سایر | ||
۵,۰۷۰,۰۰۰ | ۵,۰۷۰,۰۰۰ | سرمایه | ۹,۶۲۲,۷۳۸ | ۹,۴۹۰,۸۰۹ | جمع دارایی های غیر جاری |
۴۶۲,۲۴۲ | ۴۶۲,۲۴۲ | اندوخته قانونی | |||
۳۳۶,۷۶۱ | ۳۳۶,۷۶۱ | سایر اندوخته ها | |||
۷,۲۵۸,۹۱۴ | ۵,۶۸۹,۲۶۹ | سود (زیان) انباشته | |||
۱۳,۱۲۷,۹۱۷ | ۱۱,۵۵۸,۲۷۲ | جمع حقوق صاحبان سهام | |||
۱۹,۶۱۶,۲۸۹ | ۱۸,۹۳۹,۶۲۰ | جمع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام | ۱۹,۶۱۶,۲۸۹ | ۱۸,۹۳۹,۶۲۰ | جمع دارایی ها |
پیش بینی ۹۴
گزارش سود و زیان شرکت اصلی | پیش بینی ۹۴ | پیش بینی ۹۳ |
فروش خالص | – | ۵۲۳,۴۲۳ |
بهای تمام شده | – | ۵۲۳,۴۲۳ |
سود ناخالص | – | – |
هزینه های اداری، عمومی و فروش | ۱۹۰,۰۰۰ | ۱۶۵,۰۰۰ |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | ۱,۲۹۶,۴۹۲ | ۱,۲۵۳,۸۰۱ |
سود عملیاتی | ۱,۱۰۶,۴۹۲ | ۱,۰۸۸,۸۰۱ |
هزینه های مالی | ۷۵۰,۰۰۰ | ۱,۱۵۰,۰۰۰ |
خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی | ۱,۲۴۳,۵۰۹ | ۱,۶۲۷,۸۶۸ |
سود خالص قبل از کسر مالیات | ۱,۶۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۶۶,۶۶۸ |
مالیات | – | – |
سود خالص | ۱,۶۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۶۶,۶۶۸ |
سود عملیاتی هر سهم | ۲۱۸ | ۲۱۵ |
سود غیرعملیاتی هر سهم | ۹۷ | ۹۴ |
سود خالص هر سهم | ۳۱۶ | ۳۰۹ |
سرمایه | ۵,۰۷۰,۰۰۰ | ۵,۰۷۰,۰۰۰ |
شرکت اصلی فاقد هرگونه تولیدی می باشد و سود خالص ان از محل سودهای تقسیمی شرکت های وابسته و تابعه می باشد.
۶-روند سودآوری شرکت های زیرمجموعه:
نام شرکت | درصد مالکیت | ۱,۳۹۴ | ۱,۳۹۳ | ۱,۳۹۲ | ۱,۳۹۱ | ۱,۳۹۰ |
شاسی ساز | ۱۰۰ | ۸۴۸ | ۶۷۶ | ۷۸۰ | ۴۳۵ | ۷۵۹ |
مزدا یدک | ۱۰۰ | ۳۲۸ | ۳۸۱ | ۵۰۳ | ۲۲۶ | ۱۷۴ |
عصر بهمن | ۱۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰ | ۸۸,۱۸۰ | ۷۷,۸۰۱ | ۲۳,۵۲۹ | ۱۰۷,۷۶۵ |
سروش بهمن | ۹۶ | ۴۰۶ | ۴۹۱- | ۳۶۷ | ۲۸ | |
بهمن دیزل | ۱۰۰ | ۷۰۶ | ۶۷۵ | ۳۶۷ | ۴۷ | ۶ |
سرمایه گذاری پویا همگام | ۱۰۰ | ۶۱۱ | ۸,۷۹۳ | ۱۰,۶۹۹ | ۱۱,۱۹۱ | |
سرمایه گذاری کیا مهستان | ۹۵ | ۳۰,۶۴۰,۵۰۰ | ۳۲,۰۰۹,۰۶۹ | ۵۰,۰۲۳,۶۹۱ | ۶,۰۶۷,۴۲۳ | ۷,۲۸۳,۶۸۶ |
بازرگانی تدارکات کارآمد پویا ابریشم | ۱۰۰ | ۱۴۶ | ۲۴۰ | ۵۸۳ | ۷۲۷ | – |
انرژی آریادانا | ۵۶ | ۲۹۲ | ۲,۳۲۵ | ۳۸۰,۳۲۸ | ۱۷۵,۶۱۱ | ۲۳۴,۸۱۱ |
سرمایه گذاری ارزش آفرینان | ۴۳ | ۶۰۰ | ۶۶۰ | ۷۶۱ | ۳۸۸ | ۳۷۵ |
سرمایه گذاری اعتماد جم | ۸۴ | ۴۶۴ | ۶۰۷ | ۴۵۵ | ۴۵ | ۱۴۱ |
سرمایه گذاری جامی | ۳۵ | ۷۰ | ۳۰۰ | ۸۰۳ | ۲۹۴ | ۲۰۱ |
سیبا موتور | ۵۱ | ۱۴,۲۱۱ | ۱۶,۵۹۶ | ۵,۴۰۸ | ۱۰۴ | ۱۲ |
اندیشه فردا | ۱۰۰ | ۱۹۵ | ۲۲۸ | ۴,۹۶۶ | ۱۳۷ | ۴۴۴ |
انرژی هور | ۱۰۰ | ۵۹۱ | ۶۵۹ | ۱۰,۲۵۷ | ۶,۱۰۶ | ۲,۷۸۰ |
بهمن موتور | ۱۰۰ | ۴۰۱ | ۲۰۱ | ۱۴۵ | – | |
ایران دوچرخ | ۵۱ | ۴۸۷ | ۱۹۲ | ۲۹۵ | ||
رسپکت | ۱۰۰ |
پرتفوی غیر بورسی گروه بهمن شامل شرکت های قطعه سازی می باشد که دارای پتانسیل بسیاری با رشد روزافزون تولید خودرو در کشور می باشد. نکته قابل توجه رشد سودآوری این شرکت ها می باشد که طی سالیان گذشته همواره در مدار صعودی قرار گرفته اند که در ارزشگذاری آنها این روند دارای تاثیرگذاری مثبت می باشد.
۷- وضعیت پرتفوی بورسی:
نام شرکت | سال مالی | سرمایه (میلیون ریال) | تعداد سهام تحت تملک | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | بهای تمام شده هر سهم(ر) | قیمت بازار(م.ر) | قیمت بازار | ارزش افزوده (م.ر) |
سرمایه گذاری بهمن | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۲,۴۲۰,۰۰۰ | ۴۸۱,۴۶۱,۹۷۸ | ۱۹٫۹ | ۵۴۰,۰۰۲ | ۱,۱۲۲ | ۷۷۳,۷۰۹ | ۱,۶۰۷ | ۲۳۳,۷۰۷ |
نفت و گاز پارسیان | ۹۴/۰۶/۳۱ | ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۴۹,۵۰۰,۰۰۰ | ۱٫۲ | ۴۹۸,۷۷۸ | ۱,۴۲۷ | ۱,۱۰۸,۹۶۴ | ۳,۱۷۳ | ۶۱۰,۱۸۶ |
ریخته گری | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۵۰,۰۰۰ | ۳۳,۴۲۲,۷۶۷ | ۶۶٫۸ | ۴۹,۶۲۸ | ۱,۴۸۵ | ۱۸۸,۳۰۴ | ۵,۶۳۴ | ۱۳۸,۶۷۶ |
توسعه معادن روی | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲,۴۱۳,۹۵۰ | ۱,۲۶۱ | ۰٫۰ | ۲ | ۱,۶۶۵ | ۲ | ۱,۶۹۴ | ۰ |
ملی مس | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۴۳,۴۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۵۷۶,۹۴۳ | ۰٫۱ | ۱۰۵,۳۸۹ | ۲,۳۱۲ | ۹۷,۷۱۷ | ۲,۱۴۴ | -۷,۶۷۲ |
لیزینگ رایان سایپا | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۱۶۶,۳۱۲ | ۱٫۹ | ۸۱,۴۰۴ | ۱,۸۰۲ | ۱۰۹,۲۱۲ | ۲,۴۱۸ | ۲۷,۸۰۸ |
چادرملو | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۷,۱۰۰,۰۰۰ | ۱۸۷,۵۴۷ | ۰٫۰ | ۱,۱۰۰ | ۵,۸۶۵ | ۷۰۴ | ۳,۷۵۴ | -۳۹۶ |
بیمه ملت | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۹۶,۲۲۹,۳۹۲ | ۱۹٫۸ | ۴۶۰,۱۹۵ | ۱,۱۶۱ | ۲۵۲,۰۰۲ | ۶۳۶ | -۲۰۸,۱۹۳ |
سرمایهگذاری اعتبار ایران | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۰۰,۰۰۰ | ۳۱۷,۸۶۵,۴۹۸ | ۷۹٫۵ | ۳۳۶,۲۳۳ | ۱,۰۵۸ | ۵۶۳,۸۹۳ | ۱,۷۷۴ | ۲۲۷,۶۶۰ |
بهمن لیزینگ | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۶۰۰,۰۰۰ | ۴۹۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۸۲٫۶ | ۴۹۵,۸۰۰ | ۱,۰۰۰ | ۱,۲۷۱,۷۲۷ | ۲,۵۶۵ | ۷۷۵,۹۲۷ |
سیمان غرب | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۳۰۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۱,۰۰۰ | ۱۶٫۷ | ۳۷۵,۴۹۲ | ۷,۵۱۰ | ۲۴۱,۴۵۵ | ۴,۸۲۹ | -۱۳۴,۰۳۷ |
سیمان تهران | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۴۹,۳۰۲ | ۰٫۰ | ۴۹ | ۹۹۴ | ۱۴۳ | ۲,۹۰۸ | ۹۴ |
تراکتور سازی | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۹۰۰,۰۰۰ | ۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰٫۸ | ۶۳۱,۴۳۰ | ۶,۵۱۰ | ۴۷۶,۴۶۴ | ۴,۹۱۲ | -۱۵۴,۹۶۶ |
توسعهاقتصادی آرین | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۹۶,۸۵۷ | ۱٫۰ | ۹,۳۴۷ | ۱,۳۹۶ | ۷,۰۳۸ | ۱,۰۵۱ | -۲,۳۰۹ |
گروه فن آوا | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۴۰,۰۰۰ | ۷۳,۷۵۳,۰۰۰ | ۱۶٫۸ | ۷۲,۸۴۸ | ۹۸۸ | ۳۱۴,۹۹۹ | ۴,۲۷۱ | ۲۴۲,۱۵۱ |
جمع | ۳,۶۵۷,۶۹۷ | ۵,۴۰۶,۳۳۴ | ۱,۷۴۸,۶۳۷ |
۸-پرتفوی غیر بورسی:
سرمایه گذاری در شرکت های غیربورسی | |||||||
نام شرکت | سال مالی | سرمایه (میلیون ریال) | تعداد سهام کل شرکت | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | بهای تمام شده هر سهم(ر) | درآمد هر سهم (ریال) |
شاسی ساز | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۹۱,۸۳۶ | ۹۵۹ | ۸۴۸ |
مزدا یدک | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۵۰,۰۰۰ | ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۴۹,۹۹۵ | ۱,۰۰۰ | ۳۲۸ |
عصر بهمن | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۰۰ | ۱,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰ |
سروش بهمن | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲۵,۰۰۰ | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۶٫۰ | ۲۴,۰۰۰ | ۹۶۰ | ۴۰۶ |
بهمن دیزل | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۹۹۹,۴۰۰ | ۹۹۹ | ۷۰۶ |
سرمایه گذاری پویا همگام | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۰,۰۰۰ | ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۹۹,۹۵۰ | ۹,۹۹۵ | ۶۱۱ |
سرمایه گذاری کیا مهستان | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۰ | ۱۰,۰۰۰ | ۹۵٫۰ | ۱۰ | ۱,۰۰۰ | ۳۰,۶۴۰,۵۰۰ |
بازرگانی تدارکات کارآمد پویا ابریشم | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۱۵۵,۰۰۰ | ۱,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱,۱۵۶,۰۶۸ | ۱,۰۰۱ | ۱۴۶ |
انرژی آریادانا | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۴۰,۲۰۰ | ۴۴۰,۲۰۰,۰۰۰ | ۵۶٫۰ | ۲۵۲,۴۹۸ | ۵۷۴ | ۲۹۲ |
سرمایه گذاری ارزش آفرینان | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۳۰۰,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۳٫۰ | ۱۲۷,۸۶۶ | ۴۲۶ | ۶۰۰ |
سرمایه گذاری اعتماد جم | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۲۰,۰۰۰ | ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۴٫۰ | ۱۰۱,۸۲۴ | ۸۴۹ | ۴۶۴ |
سرمایه گذاری جامی | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۲۰,۰۰۰ | ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵٫۰ | ۴۲,۷۸۵ | ۳۵۷ | ۷۰ |
سیبا موتور | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۰,۰۰۰ | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۱٫۰ | ۲۰,۳۹۸ | ۵۱۰ | ۱۴,۲۱۱ |
اندیشه فردا | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۲۰,۰۰۰ | ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۲۰,۰۴۶ | ۱,۰۰۲ | ۱۹۵ |
انرژی هور | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۰,۰۰۰ | ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰ | ۱۰,۰۲۴ | ۱,۰۰۲ | ۵۹۱ |
بهمن موتور | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰ | ۹۹۹,۹۹۶ | ۱,۰۰۰ | ۴۰۱ |
ایران دوچرخ | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۵۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۱ | ۵۸,۷۹۵ | ۱,۱۷۶ | ۴۸۷ |
رسپکت | ۲۰۱۵/۱۲/۳۰ | ۶,۶۶۰ | ۶,۶۶۰,۰۰۰ | ۱۰۰ | ۶,۶۶۰ | ۱,۰۰۰ | |
سایر | – | ۳۳,۶۷۷ | |||||
جمع | – | ۴,۲۹۵,۹۲۸ |
۹-ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی خدماتی از محل سرمایه گذاری در شرکت های بورسی:
تقریبا اکثریت ارزش دارایی پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری زیر مجموعه دارای پرتفوی بورسی هستند. لذا برای برآورد ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی، شرکت های سرمایه گذاری تفکیک شده اند. این کار از پیچیدگی برآورد ارزش خالص دارایی های گروه بهمن کاسته و برآورد ما را واقعی تر خواهد کرد.
سرمایه گذاری در شرکت های بورسی- شرکت پویا همگام | |||||
نام شرکت | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) |
سایپا | ۳۳۱,۴۴۴,۹۶۶ | ۳٫۲ | ۴۰۰,۱۱۸ | ۴۷۵,۶۲۳ | ۷۵,۵۰۵ |
سیمان سپاهان | ۱۵,۶۰۰,۰۰۰ | ۱٫۵ | ۵۶,۸۲۳ | ۳۳,۰۱۰ | -۲۳,۸۱۳ |
بین المللی محصولات پارس | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴٫۴ | ۲۳,۲۴۲ | ۳۰,۸۹۱ | ۷,۶۴۹ |
پتروشیمی تامین | ۸,۵۳۶,۸۸۵ | ۰٫۰ | ۲۱,۶۳۴ | ۱۸,۸۵۱ | -۲,۷۸۳ |
سایر | ۹۵,۶۲۰ | ۸۱,۵۰۴ | -۱۴,۱۱۶ | ||
جمع | ۵۹۷,۴۳۷ | ۶۳۹,۸۷۹ | ۴۲,۴۴۲ | ||
سهم گروه بهمن | ۴۲,۴۴۲ |
کیا
سرمایه گذاری در شرکت های بورسی- شرکت کیا مهستان | |||||
نام شرکت | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) |
نفت و گاز پارسیان | ۴۹۸,۳۳۸,۴۴۸ | ۳٫۳ | ۱,۰۲۱,۱۸۴ | ۱,۱۰۶,۰۶۱ | ۸۴,۸۷۷ |
سایپا | ۱۷۴,۵۱۲,۹۲۱ | ۱٫۷ | ۲۲۴,۲۸۴ | ۲۵۰,۴۲۶ | ۲۶,۱۴۲ |
سرمایه گذاری بهمن | ۷۰,۹۴۵,۱۱۹ | ۲٫۹ | ۶۹,۴۶۸ | ۱۱۰,۱۷۷ | ۴۰,۷۰۹ |
سایر | ۱۳۹,۵۷۷ | ۱۱۷,۲۳۹ | -۲۲,۳۳۸ | ||
جمع | ۱,۴۵۴,۵۱۳ | ۱,۵۸۳,۹۰۳ | ۱۲۹,۳۹۰ | ||
سهم گروه بهمن | ۱۲۲,۹۲۱ |
اندیشه فردا
سرمایه گذاری در شرکت های بورسی- شرکت اندیشه فردا | |||||||
نام شرکت | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) | ||
گروه بهمن | ۴۳۸,۰۹۹,۱۸۱ | ۸٫۶ | ۹۴۷,۹۸۶ | ۹۳۰,۰۸۴ | -۱۷,۹۰۲ | ||
سرامیک صنعتی اردکان | ۳۸۸,۰۰۰ | ۰٫۹ | ۲۵,۰۴۹ | ۱۲,۲۵۰ | -۱۲,۷۹۹ | ||
جمع | ۹۷۳,۰۳۵ | ۹۴۲,۳۳۴ | -۳۰,۷۰۱ | ||||
سهم گروه بهمن | -۳۰,۷۰۱ |
انرزی هور
سرمایه گذاری در شرکت های بورسی- شرکت انرژی هور | |||||||||
نام شرکت | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) | ||||
گروه بهمن | ۴۴۶,۵۸۸,۳۳۶ | ۸٫۸ | ۹۱۷,۴۷۶ | ۹۴۸,۱۰۷ | ۳۰,۶۳۱ | ||||
جمع | ۹۱۷,۴۷۶ | ۹۴۸,۱۰۷ | ۳۰,۶۳۱ | ||||||
سهم گروه بهمن | ۳۰,۶۳۱ | ||||||||
سرمایه گذاری در شرکت های بورسی- شرکت اعتماد جم | |||||||||
نام شرکت | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) | ||||
خبهمن | ۲۵,۵۳۴,۰۶۲ | ۰٫۵ | ۵۵,۸۴۴ | ۵۷,۹۶۲ | ۲,۱۱۸ | ||||
سرمایه گذاری سایپا | ۸,۸۷۳,۳۳۳ | ۰٫۲ | ۱۴,۱۱۵ | ۹,۹۳۸ | -۴,۱۷۷ | ||||
سرامیک صنعتی اردکان | ۱,۵۸۵,۰۳۸ | ۳٫۷ | ۱۲,۷۲۹ | ۵۴,۶۴۱ | ۴۱,۹۱۲ | ||||
پارس خودرو | ۱,۱۴۵,۴۶۱ | ۰٫۱ | ۱,۷۹۴ | ۱,۰۲۹ | -۷۶۵ | ||||
صنایع شیمیایی ایران | ۹۱۹,۷۴۸ | ۰٫۱ | ۲۶,۰۳۲ | ۵,۹۸۲ | -۲۰,۰۵۰ | ||||
رایان سایپا | ۲,۷۱۴,۹۶۰ | ۰٫۲ | ۹,۵۳۰ | ۶,۴۰۷ | -۳,۱۲۳ | ||||
ایران خودرو | ۶,۹۰۰,۰۰۰ | ۰٫۰ | ۸۸۶ | ۱۹,۵۹۶ | ۱۸,۷۱۰ | ||||
تولید الیاف مصنوعی | ۵۰۷,۹۲۹ | ۰٫۳ | ۸۷ | ۱,۷۳۲ | ۱,۶۴۵ | ||||
جمع | ۱۲۱,۰۱۷ | ۱۵۷,۲۸۷ | ۳۶,۲۷۰ | ||||||
سهم گروه بهمن | ۳۰,۴۶۷ |
۱۰- ارزشگذاری شرکت های غیر بورسی تولیدی:
نام شرکت | سال مالی | سرمایه (میلیون ریال) | تعداد سهام | درصد مالکیت | بهای تمام شده(م.ر) | بهای تمام شده هر سهم(ر) | درآمد هر سهم (ریال)-۹۴ | تخمین قیمت هر سهم (ریال) | قیمت بازار(م.ر) | ارزش افزوده (م.ر) |
شاسی ساز | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۹۱,۸۳۶ | ۹۵۹ | ۸۴۸ | ۴,۲۴۰ | ۸۴۸,۰۰۰ | ۶۵۶,۱۶۴ |
مزدا یدک | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۵۰,۰۰۰ | ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۴۹,۹۹۵ | ۱,۰۰۰ | ۳۲۸ | ۱,۶۴۰ | ۲۴۶,۰۰۰ | ۹۶,۰۰۵ |
عصر بهمن | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱۰۰ | ۱,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰ | ۵۰۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۰ | ۴۹,۹۰۰ |
سروش بهمن | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۲۵,۰۰۰ | ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۶٫۰ | ۲۴,۰۰۰ | ۱,۰۰۰ | ۴۰۶ | ۲,۰۳۰ | ۴۸,۷۲۰ | ۲۴,۷۲۰ |
بهمن دیزل | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۹۹۹,۴۰۰ | ۹۹۹ | ۷۰۶ | ۳,۵۳۰ | ۳,۵۳۰,۰۰۰ | ۲,۵۳۰,۶۰۰ |
بازرگانی پویا ابریشم | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۱۵۵,۰۰۰ | ۱,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰٫۰ | ۱,۱۵۶,۰۶۸ | ۱,۰۰۱ | ۱۴۶ | ۱,۰۰۱ | ۱,۱۵۶,۱۵۵ | – |
انرژی آریادانا | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۴۰,۲۰۰ | ۲۴۶,۵۱۲,۰۰۰ | ۵۶٫۰ | ۲۵۲,۴۹۸ | ۱,۰۲۴ | ۲۹۲ | ۱,۴۶۰ | ۳۵۹,۹۰۸ | ۱۰۷,۴۱۰ |
سرمایه گذاری ارزش آفرینان | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۳۰۰,۰۰۰ | ۱۲۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۳٫۰ | ۱۲۷,۸۶۶ | ۹۹۱ | ۶۰۰ | ۹۹۱ | ۱۲۷,۸۳۹ | – |
سرمایه گذاری جامی | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۱۲۰,۰۰۰ | ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵٫۰ | ۴۲,۷۸۵ | ۱,۰۱۹ | ۷۰ | ۱,۰۱۹ | ۴۲,۷۹۸ | – |
سیبا موتور | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۴۰,۰۰۰ | ۲۰,۴۰۰,۰۰۰ | ۵۱٫۰ | ۲۰,۳۹۸ | ۱,۰۰۰ | ۱۴,۲۱۱ | ۷۱,۰۵۵ | ۱,۴۴۹,۵۲۲ | ۱,۴۲۹,۱۲۴ |
بهمن موتور | ۹۴/۱۲/۲۹ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰ | ۹۹۹,۹۹۶ | ۱,۰۰۰ | ۴۰۱ | ۲,۰۰۵ | ۲,۰۰۵,۰۰۰ | ۱,۰۰۵,۰۰۴ |
ایران دوچرخ | ۹۴/۰۹/۳۰ | ۵۰,۰۰۰ | ۲۵,۵۰۰,۰۰۰ | ۵۱ | ۵۸,۷۹۵ | ۲,۳۰۶ | ۴۸۷ | ۲,۴۳۵ | ۶۲,۰۹۳ | ۳,۲۹۸ |
رسپکت | ۲۰۱۵/۱۲/۳۰ | ۶,۶۶۰ | ۶,۶۶۰,۰۰۰ | ۱۰۰ | ۶,۶۶۰ | ۱,۰۰۰ | ۶۶۶۰ | – | ||
سایر | – | ۳۳,۶۷۷ | ۳۳۶۷۷ | – | ||||||
جمع | – | ۴,۰۶۴,۰۷۴ | ۹,۹۶۶,۳۷۱ | ۵,۹۰۲,۲۲۴ |
اکثریت برتفوی گروه بهمن شرکت های تولیدی حوزه خودرو می باشد. این شرکت های قطعه ساز سود آور بوده و دارای روند سودآوری مثبتی هستند. همچنین این شرکت ها تقریبا ۵۵درصد از ارزش سرمایه گذاری گروه بهمن را تشکیل می دهند. لذا بایستی توجه جدی به ارزش آنها گردد. برای این کار با توجه به روند سودآوری آنها در قسمت های قبل پیش بینی سود ۹۴ آنها با P/E مساوی ۵ ارزشگذاری می گردند. هر چند برخی از شرکت های فوق به دلیل رشد سودآوری ، پتانسیل های موجود در صنعت خودرو و رشد روزافزون تولید خودرو و استفاده از توان قطعه سازی کشور، در استفاده از سایر مدل های ارزشگذاری بیش از این روش نیز قیمت گذاری می شوند.
۱۱- محاسبه ارزش خالص دارایی های گروه بهمن:
محاسبه ارزش خالص دارایی های گروه بهمن- ارقام به میلیون ریال | ||
ارزش افزوده شرکت های بورسی | ۱,۷۴۸,۶۳۷ | |
سرمایه گذاری پویا همگام | ۴۲,۴۴۲ | |
سرمایه گذاری کیا مهستان | ۱۲۲,۹۲۱ | |
اندیشه فردا | -۳۰,۷۰۱ | |
انرژی هور | ۳۰,۶۳۱ | |
سرمایه گذاری اعتماد جم | ۳۰,۴۶۷ | |
ارزش افزوده سایر شرکت های غیر بورسی | ۵,۹۰۲,۲۲۴ | |
ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی | ۶,۰۹۷,۹۸۴ | |
حقوق صاحبان سهام | ۱۳,۱۲۷,۹۱۷ | |
تعداد سهام | ۵,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | |
(ریال)NAV | ۴,۱۳۷ | |
نسبت قیمت فعلی به NAV | ۰٫۵۵ |
در حال حاضر ارزش بازار گروه بهمن حدود ۱,۱۳۵ میلیارد تومان می باشد که با توجه به ارزش خالص دارایی های برآوردی توانایی رسیدن به رقم ۲,۰۰۰ میلیارد تومان را دارا می باشد. با این حال توصیه می شود با توجه به نوع شناوری این سهم و در گردش بودن این سهم ما بین شرکت های زیرمجموعه، ارزش ذاتی این سهم تا محدوده ۷۰درصد ارزش خالص دارایی برآورد گردد.
اهم نکات مهم تحلیل:
- بدهی تسهیلاتی شرکت به صورت مضاربه ای و مشارکت مدنی می باشد که مانده آن حدود ۳,۹۷۵میلیارد ریال با نرخ ۲۸درصد می باشد.
- سود تلفیق این شرکت برای سال ۹۴، ۶۳۰ریال و برای سال ۹۳، ۵۷۰ ریال پیش بینی شده است.
- از تیرماه سال ۱۳۹۲ مرکز بهمن موتور گروه بهمن شخصیت حقوقی مستقل یافته و به شرکت بهمن موتور تبدیل گردیده است. لذا شرکت اصلی فاقد هر نوع تولیدی می باشد و درآمد آن صرفا از محل سود حاصل از سرمایه گذاری ها می باشد.
- ارزشگذاری شرکت های غیر بورسی تولیدی بر مبنای P/E مساوی ۵ و بر بمنای درآمد هر سهم پیش بینی شده در سال ۹۴ و همچنین ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی در حوزه سرمایه گذاری بر مبنای ارزش افزوده پرتفوی انها در شرکت های بورسی برآورد شده است.
بتاسهم ۷ اردیبهشت ۹۴