تحلیل بنیادی کشتیرانی ولفجر

تحلیل بنیادی کشتیرانی ولفجر

v.m
آبان ۲۴, ۱۳۹۰
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

تحلیل بنیادی کشتیرانی ولفجر

مقدمه: کشتیرانی ولفجر در زمینه حمل و نقل دریایی اعم از حمل بار و مسافر و انجام کلیه امور بازرگانی دریایی در بنادر داخلی و خارجی فعالیت میکند این شرکت با سرمایه ۴۳ میلیارد تومان به زودی سهام خود را در بازار سرمایه عرضه خواهد کرد

روند سوداوری ولفجر:

 

سود شرکت به دلیل تغییرات شدید هزینه ها در این شرکت به دلیل ماهیت شرکت دائما در تغییر میباشد اما پیشبینی میشود سود سال ۹۰ با توجه به گزارش ۶ ماهه شرکت با رشد مناسبی مواجه شود

پیشبینی سود سال ۹۰ و عملکرد ۶ ماهه ولفجر:

شرح

پیشبینی حسابرسی نشده

واقعی دوره ۶ ماهه

سال مالی منتهی به

۹۰،۱۲،۲۹

۹۰،۶،۳۱

فروش

۶۴۷،۸۶۵

۳۱۹،۳۷۲

بهای تمام شده کالای فروش رفته

(۵۰۰،۳۲۹)

(۲۳۱،۰۹۶)

سود و زیان ناخالص

۱۴۷،۵۳۶

۸۸،۲۷۶

هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی

(۴۱،۲۶۸)

(۲۵،۸۹۷)

خالص سایر درامدهای عملیاتی

۱،۳۴۱

(۲،۲۰۹)

سود و زیان عملیاتی

۱۰۷،۶۰۹

۶۰،۱۷۰

هزینه های مالی

(۳۱،۸۰۳)

(۱۸،۳۵۱)

درامد حاصل از سرمایه گذاریها

۴،۰۲۲

۱،۰۸۴

درامدها(هزینه های) متفرقه

(۱۸،۰۰۰)

۱۵،۱۳۸

سود(زیان)قبل از کسر مالیات

۶۱،۸۲۸

۵۸،۰۴۱

مالیات

۰

۰

سود و زیان پس از کسرمالیات

۶۱،۸۲۸

۵۸،۰۴۱

سود هر سهم پس از کسر مالیات

۱۴۴

۱۳۵

سرمایه

۴۳۰،۰۰۰

۴۳۰،۰۰۰

حفجر سود هر سهم سال ۹۰ را با سرمایه ۴۳ میلیارد تومان به ازای هر سهم ۱۴۴ ریال اعلام نموده است که در عملکرد ۶ماهه موفق به پوشش ۹۴درصدی سود خود شده است  همچنین حفجر در سال گذشته موفق به کسب سود ۲۰۸ ریالی شده بود در حالی که در عملکرد ۶ ماهه تنها موفق به پوشش سود ۲۸ ریالی خود شده بود

درامدهای حاصل از خدمات شرکت:

شرح

پیشبینی سال ۹۰

واقعی ۶ ماهه

درامد حمل بار

۸۴،۹۹۹

۳۶،۸۱۰

درامد حمل مسافر

۶۲،۰۶۲

۵۴،۶۵۳

حمل بار همراه مسافر

۱۵،۴۶۶

۷،۶۸۶

عملیاتی فیدرینگ

۳۶۹،۸۳۷

۱۴۷،۶۷۲

کشتیهای استیجاری

۱۱۵،۵۰۱

۷۲،۵۵۱

درصد تاثیر عملیات شرکت در بودجه:

بیش از ۵۰ درصد از عملیاتی شرکت مربوط به عملیات فیدرینگ میشود

شرکت بیش از ۱۳ کشتی در اختیار دارد که حدود ۷ کشتی به فعالیتهای باری و کانتینری و ۲ کشتی به فعالیت در زمینه بار و مسافر و ۳ کشتی در زمینه جابه جایی مسافر فعال میباشد

شرح

پیشبینی سال ۹۰

(درصد)

واقعی ۶ ماهه

(درصد)

درامد حمل بار

۲۳

۲۸

درامد حمل مسافر

۲۳

۲۸

حمل بار همراه مسافر

۲۳

۲۸

عملیاتی فیدرینگ

۲۳

۲۸

کشتیهای استیجاری

۲۳

۲۸

همانطور که مشاهده میشود حاشیه سود شرکت در عملکرد ۶ماهه ۲۸ درصد میباشد در صورتی که حاشیه سود کل سال تنها ۲۳ درصد در نظر گرفته شده است

درامدهای متفرقه:

شرح

پیشبینی سال ۹۰

واقعی ۶ ماهه

سود فروش داراییهای ثابت

۰

۳،۷۹۱

سود و زیان تسعیر ارز

(۲۰،۰۰۰)

۱۰،۳۰۱

درامد حاصل از اجاره

۲،۰۰۰

۸۲۶

سایر درامدهای غیر عملیاتی

۰

۲۲۰

جمع درامدها

(۱۸،۰۰۰)

۱۵،۱۳۸

طبق صورتهای مالی حسابرسی شده پایان سال ۸۹ این شرکت دارای بدهی ارزی ۱۶،۵ میلیون یورو و ۴،۸ میلیون درهم میباشد که با توجه به رشد نرخ ارز پیشبینی میشود تا پایان سال به شناسایی زیان تسعیر ارز بپردازد البته با توجه به شناسایی سود ۳۸۰ میلیون تومانی بابت فروش دارایی های ثابت پیشبینی میشود زیان نهایی به سطح ۱،۴ میلیارد تومان بالغ شود

از تهدیدهای پیش روی این شرکت نیز بدهی ها و تسهیلات بالای ارزی میباشد که شرکت در حال تسویه انها میباشد

درامد بالای سال گذشته سرمایه گذاری ها در حفجر بابت فروش ۹۹ درصدی خدمات ماشینی کشتیرانی میباشد

سهامداران عمده:

نام سهامدار

درصد سهام

شرکت کشتیرانی

۱۰۰

همانطور که مشاهده میشود سهامدار عمده و اصلی و ۱۰۰ درصدی حفجر کشتیرانی جمهوری اسلامی میباشد که قصد عرضه ۱۰ درصد از سهام این شرکت معادل ۴۳ میلیون سهم را در بازار سرمایه دارد همچنین شرکت قصد تقسیم سود ۷۰ درصدی را در مجمع پیش روی خود دارد همچنین این شرکت حدود ۱۷ تومان به ازای هر سهم سود انباشته در حسابهای خود منظور نموده است

اثرات طرح تحول بر حفجر:

همانطور که عنوان شد فعالیت اصلی شرکت حمل و نقل دریایی به وسیله کشتی میباشد پس در صورت ازاد سازی نرخ حامل های انرژیشاهد افزایش هزینه تامین سوخت کشتیهای حفجر خواهیم بود بدین ترتیب این شرکت از ازاد سازی نرخ حاملهای انرژی تاثیر منفی میپذیرد

نتیجه گیری:

در این بخش سعی در تخمین سود سال جاری شرکت و ارزش گذاری این شرکت بپردازیم:

شرکت در عملکرد ۶ ماهه با حاشیه سود ۲۸ درصدی مواجه بوده است اما برای کل سال تنها حاشیه سود ۲۳ درصدی را در نظر گرفته است که با توحه به سابقه شرکت پیشبینی میشود شرکت برای کل سال حداقل به حاشیه سود ۲۸ درصدی برسد در بخش هزینه های عمومی اداری شرکت برای سال ۹۰ پیشبینی هزینه های ۴،۱ میلیارد تومانی را داشته است اما در عملکرد ۶ ماهه ۶۳ درصد این هزینه ها را پوشش داده بدین ترتیب به نظر میرسد برای سال جاری این شرکت حداقل به هزینه ۵ میلیارد تومانی برسد

طبق صورتهای مالی حسابرسی شده پایان سال ۸۹ این شرکت دارای بدهی ارزی ۱۶،۵ میلیون یورو و ۴،۸ میلیون درهم میباشد که با توجه به رشد نرخ ارز پیشبینی میشود تا پایان سال به شناسایی زیان تسعیر ارز بپردازد البته با توجه به شناسایی سود ۳۸۰ میلیون تومانی بابت فروش دارایی های ثابت پیشبینی میشود زیان نهایی به سطح ۱،۴ میلیارد تومان بالغ شود

در نتیجه به بودجه ذیل خواهیم رسید:

شرح

پیشبینی حسابرسی نشده

سال مالی منتهی به

۹۰،۱۲،۲۹

فروش

۶۴۷،۸۶۵

بهای تمام شده کالای فروش رفته

(۴۶۶،۴۶۳)

سود و زیان ناخالص

۱۸۱،۴۰۲

هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی

(۵۰،۰۰۰)

خالص سایر درامدهای عملیاتی

۱،۳۴۱

سود و زیان عملیاتی

۱۳۲،۷۴۳

هزینه های مالی

(۳۱،۸۰۳)

درامد حاصل از سرمایه گذاریها

۴،۰۲۲

درامدها(هزینه های) متفرقه

(۱۴،۰۰۰)

سود(زیان)قبل از کسر مالیات

۹۰،۹۶۲

مالیات

۰

سود و زیان پس از کسرمالیات

۹۰،۹۶۲

سود هر سهم پس از کسر مالیات

۲۱۱

سرمایه

۴۳۰،۰۰۰

همانطور که مشاهده میشود این شرکت پتانسیل تعدیل مثبت عایدی را تا سطح ۲۱ تومان به ازای هر سهم را دارا میباشد که با اعمال پی بر ای ۶ به قیمتهای ۱۲۰ الی ۱۳۰ تومان  برای این سهم میرسیم

نکات پنهان در صورتهای مالی و پتانسیلهای و تهدیدهای شرکت:

همانطور که در سطور بالا اشاره شد طبق صورتهای مالی حسابرسی شده پایان سال ۸۹ این شرکت دارای بدهی ارزی ۱۶،۵ میلیون یورو و ۴،۸ میلیون درهم میباشد این بدهی ارزی باعث کاهش درامد شرکت از دو طریق شده است اول سرفصل هزینه های مالی که باعث به وجود امدن بار هزینه مالی بر شرکت میشود و از طرف دیگر افزایش شدید نرخ ارز باعث شناسایی نرخ تسعیر ارز و زیان مالی میشود که برای مثال در سال ۹۰ حدود ۶،۴ میلیارد تومان معادل ۱۵ تومان به ازای هر سهم باعث کاهش سود شرکت شده است که طبق روندی که شرکت در پیش گرفته در حال تسویه سالانه این بدهی ها میباشد که بدین ترتیب میتوان انتظار کاهش سالانه هزینه مالی و هزینه تسعیر نرخ ارز و افزوده شدن به سود شرکت را داشت

ایجاد خط های بندری جدید و تعدیل مثبت پیش رو و عرضه اندک سهام شرکت از پتانسیلهای شرکت میباشد

همچنین طرح تحول  و اجرای گام دوم این طرح به عنوان تهدید اصلی شرکت میباشد

سه شنبه ۲۴ ابان ۹۰

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم